abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 april 2010 @ 11:33:32 #126
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80798610
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Er zijn wel meer dingen in België ongrondwettig ...
Wat dan zoal?
quote:
Overigens, de scheiding van België en Nederland was ook ongrondwettig destijds natuurlijk ...
Dat is sindsdien opgelost, toch? Of staat dat er nog steeds ergens verdwaald in?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 28 april 2010 @ 11:33:54 #127
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_80798623
De Franstaligen hopen toch nog op een regering met de SP.a en de groenen erbij ...

Strikt genomen kunnen ze dan naast de VLD zelfs ook nog de MR lozen en nog een meerderheid overhouden, volgens mij ...
quote:
Koning begonnen aan consultatieronde

Koning Albert is begonnen aan een nieuwe consultatieronde. Op het kasteel van Laken ontvangt hij vanmiddag onder meer Ecolo-voorzitter Jean-Michel Javaux. Daarna gaan ook Caroline Gennez van SP.A en Wouter Van Besien van Groen! langs.

De koning praat vandaag met alle Franstalige partijvoorzitters en met de voorzitters van CD&V, SP.A en Groen!. Opvallend: Open VLD-voorzitter Alexander De Croo heeft nog geen uitnodiging gekregen.

De Franstalige partijen hopen verkiezingen alsnog te vermijden. "Verkiezingen zijn geen oplossing", zegt Javaux. "Als er nog een waterkansje is om een alternatieve meerderheid te vormen, dan doen de groenen mee", zegt hij.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 28 april 2010 @ 11:36:15 #128
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80798702
Ook opvallend:
quote:
Kraainem wil bij Brussel worden gevoegd als Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst wordt. Dat heeft de gemeenteraad van de faciliteitengemeente in een motie beslist. Bij de stemming waren geen Vlaamse gemeenteraadsleden aanwezig.

Kraainem is een van de faciliteitengemeenten rond Brussel. De gemeente is officieel een Vlaamse gemeente, maar er wonen al geruime tijd meer Franstaligen dan Nederlandstaligen. De heisa rond BHV leeft er dus zeer sterk. Als de kieskring gesplitst wordt, dan wil de gemeente bij Brussel worden gevoegd. Daarvoor heeft de gemeenteraad een motie aangenomen.

Enkel de Franstalige raadsleden waren aanwezig bij de stemming. Gisteren nam de gemeenteraad van Linkebeek een gelijkaardige motie aan, eveneens enkel goedgekeurd door de Franstalige raadsleden. Linkebeek is net als Kraainem een Vlaamse faciliteitengemeente met een Franstalige meerderheid.

De burgemeesters van Linkebeek, Kraainem en Wezenbeek-Oppem zijn nog altijd niet benoemd door de Vlaamse regering, omdat ze de taalwet overtreden.
http://www.deredactie.be/(...)bant/100427_kraainem

Ik kan me op zich wel voorstellen dat sommige Vlamingen ook zin krijgen gewoon hun zin door te drukken met behulp van de meerderheid, in dit geval dan in het parlement.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 28 april 2010 @ 11:37:16 #129
pi_80798746
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:33 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Wat dan zoal?
[..]
Oh , je krijgt hier om de haverklap artikels in de pers te lezen als dit hier bv (even snel via google enkele opgezocht) hoor

Tongerse rechter verklaart rookwetgeving ongrondwettelijk

Belasting op bankkantoren ongrondwettelijk

Hoofddoekenverbod ongrondwettelijk én islamofoob
pi_80799545
Breaking News: Yves Leterme zet een stap opzij en is geen boegbeeld bij de verkiezingen. Marianne Thyssen wordt dus de kandidaat-premier van de CD&V. Krijgen we straks een eerste vrouwelijke premier?
  woensdag 28 april 2010 @ 11:57:11 #131
pi_80799580
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:56 schreef Heero87 het volgende:
Breaking News: Yves Leterme zet een stap opzij en is geen boegbeeld bij de verkiezingen. Marianne Thyssen wordt dus de kandidaat-premier van de CD&V. Krijgen we straks een eerste vrouwelijke premier?
Madame Non of Elio Di Rupo ??
pi_80801786
ik hoor het zojuist op VRT STUBRU.

(nog ver in NL op 100.9 FM te ontvangen)
pi_80802102
Whehehe

de NOS blundert weer eens
RTL Nieuws

http://www.hln.be/hln/nl/(...)t-aan-Wallonie.dhtml
  woensdag 28 april 2010 @ 13:14:59 #134
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80802185
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:12 schreef Kwaliteit het volgende:
Whehehe

RTL Nieuws
[ afbeelding ]
Ze lijken wel Brussel teruggekregen te hebben. Zou dat een uitgelukt compromis zijn, Oost-Vlaanderen ruilen voor Brussel?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 28 april 2010 @ 13:20:13 #135
pi_80802371
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ze lijken wel Brussel teruggekregen te hebben. Zou dat een uitgelukt compromis zijn, Oost-Vlaanderen ruilen voor Brussel?
West-Vlaanderen
  woensdag 28 april 2010 @ 14:08:10 #136
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_80803929
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:12 schreef Kwaliteit het volgende:
Whehehe

RTL Nieuws
[ afbeelding ]
TF1 (Frankrijk), 26 april:

woensdag 28 april 2010 @ 15:54:16 #137
pi_80807800
De quote van het jaar komt van CD&V'er De Caluwé in Villa Politica daarnet ...

"Tja, wie kan er wel zeggen dat ze iets verwezelijkt hebben de voorbije legislatuur om mee naar de verkiezingen te gaan? ... De oppositie ? De oppositie heeft veel geroepen maar heeft ook niks gedaan ! "

Daar moet je écht een tsjeef voor zijn, om de oppositie te verwijten dat ze niks verwezenlijkt hebben terwijl jij zelf in de regering zat ...
pi_80808156
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:08 schreef freako het volgende:

[..]

TF1 (Frankrijk), 26 april:

[ afbeelding ]
Oh my fucking god, als zelfs de Fransen het al niet meer weten... zegt ook wel genoeg over hoe 'belangrijk' deze ruzie is voor onze buurlanden...

En dan zelfs de provincies Vlaams-Brabant en Waals-Brabant niet weergeven...
  woensdag 28 april 2010 @ 16:17:32 #139
pi_80808639
quote:
Op woensdag 28 april 2010 16:04 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Oh my fucking god, als zelfs de Fransen het al niet meer weten... zegt ook wel genoeg over hoe 'belangrijk' deze ruzie is voor onze buurlanden...

En dan zelfs de provincies Vlaams-Brabant en Waals-Brabant niet weergeven...
Ze onthullen het masterplan van het FDF ... Eerst vanuit de Brusselse rand allemaal in Vlaanderen komen wonen, dan hier de macht overnemen en de Vlamingen naar Wallonië deporteren ... Tzal ons leren !
  donderdag 29 april 2010 @ 10:18:47 #140
pi_80833784
Oh, en vannamiddag kan het weer leuk worden in Villa Politica op tv ... De Vlamingen gaan de stemming over BHV aanvragen en de Franstaligen gaan de alarmbel luiden ...
  donderdag 29 april 2010 @ 13:16:41 #141
pi_80839975
quote:
Franstalige partijen luiden de alarmbel

De Franstalige partijen zetten de alarmbelprocedure in gang. Dat hebben de Franstalige fractievoorzitters beslist nadat de conferentie van voorzitters in de Kamer voor de derde keer deze week geen consensus had bereikt over de agenda van de plenaire zitting vanmiddag.

Wordt BHV op de agenda gezet vanmiddag? Vlamingen en Franstaligen staan lijnrecht tegenover elkaar betreffende die vraag. Maandag en gisteren probeerde de conferentie van de voorzitters in de Kamer een consensus te bereiken. Vandaag deed ze een laatste poging. Alweer tevergeefs.

De Franstalige fractieleiders zaten daarop apart samen en beslisten om nog voor het begin van de plenaire zitting de motie over de alarmbelprocedure in te dienen. Zo vermijden ze dat er kan worden gestemd over het wetsvoorstel van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.

Nadat de Franstaligen aan de alarmbel hebben getrokken, belandt de zaak de volgende 30 dagen op de tafel van de regering. Dat gebeurde nog maar één keer in de Belgische geschiedenis, in 1985.
  donderdag 29 april 2010 @ 13:17:46 #142
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80840005
Wilde het ook net posten ja. Nog voor het überhaupt op de agenda kwam dus. En nu? 30 dagen wachten in ieder geval, maar wat gebeurt er in de tussentijd? En zijn de verkiezingen nu ook met 30 dagen vertraagd?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 29 april 2010 @ 13:19:07 #143
pi_80840049
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:17 schreef De_Hertog het volgende:
Wilde het ook net posten ja. Nog voor het überhaupt op de agenda kwam dus. En nu? 30 dagen wachten in ieder geval, maar wat gebeurt er in de tussentijd? En zijn de verkiezingen nu ook met 30 dagen vertraagd?
Dat is voor niemand duidelijk.
quote:
Wat is de alarmbelprocedure?

De alarmbelprocedure werd in 1970 ingevoerd om te verhinderen dat Vlamingen of Franstaligen eenzijdig een wetsvoorstel proberen door te drukken. Als een taalgroep de procedure inroept, belandt het dossier op de tafel van de federale regering.

Wanneer een van beide taalgroepen zich benadeeld voelt door een wetsvoorstel -zoals de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde- kan ze de alarmbel luiden. Daardoor wordt de parlementaire behandeling van het voorstel voor dertig dagen opgeschort en belandt het dossier op de tafel van de federale regering. Die moet dan een "advies" formuleren om een uitweg te zoeken. Als de ministers er niet uitkomen valt de regering.

Hoe verloopt de alarmbelprocedure precies? De benadeelde taalgroep moet een motie indienen in het parlement, met de handtekening van minstens drievierde van de parlementsleden van die taalgroep. Die motie kan niet op elk moment ingediend worden. Dat moet gebeuren na het indienen van het verslag over het wetsontwerp of wetsvoorstel en vóór de eindstemming in de plenaire zitting van de Kamer. Pas dan heeft de federale regering dertig dagen om een uitweg te zoeken.
Een tweede val?

Maar de regering-Leterme is al gevallen en mag nu enkel de lopende zaken behandelen. Als het dossier door de alarmbelprocedure op de tafel van de regering belandt, bestaat er discussie of ze wel bevoegd is om die te behandelen.

"Een kamercommissie heeft in 1991, zonder concrete aanleiding, een advies geformuleerd dat de alarmbelprocedure niet kan toegepast worden tijdens een regering van lopende zaken en dat de behandeling van het voorstel meteen wordt opgeschorst", zegt Toon Moonen van de Universiteit Hasselt. Sowieso is het ondenkbaar dat de regering een tweede keer valt. Zeker als die regering juist gevallen is over het dossier dat ze moet behandelen door een eventuele alarmbelprocedure...

Als er nieuwe verkiezingen komen blijft het huidige wetsvoorstel om BHV te splitsen onbehandeld. Het is dan aan de nieuw verkozen parlementsleden om het wetsvoorstel opnieuw in te dienen. Dan zou het hele circus van belangenconflicten opnieuw kunnen beginnen, maar "dat lijkt me juridisch ondenkbaar", aldus Toon Moonen. Er zal dus eerst een politiek akkoord moet komen over BHV, waarschijnlijk bij de volgende regeringsformatie.

Niet hetzelfde als belangenconflict

De alarmbelprocedure dient om de samenhang van België te behouden en te verhinderen dat een taalgemeenschap eenzijdig zijn wil doordrukt. Het doet dus een beetje denken aan het belangenconflict. Dat kan ingeroepen worden door de Kamer, de Senaat of een parlement van een van de deelstaten als ze "ernstig benadeeld voelt" door een wet dat behandeld wordt in een ander parlement. Er zijn al verschillende belangenconflicten ingeroepen, onder andere in het BHV-dossier. Ook dan wordt procedure tijdelijk geschorst.

In tegenstelling tot het belangenconflict, wordt de alarmbelprocedure zelden gebruikt. Sinds 1970 is het maar een keer toegepast. Dat gebeurde 25 jaar geleden bij de integratie van de Economische Hogeschool Limburg in het Limburgs Universitair Centrum in 1985. Dat dossier was eigenlijk niet communautair geladen en men heeft een oplossing gevonden zonder de regering is gevallen.
pi_80840320
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat is voor niemand duidelijk.
[..]
Oei, dus er is nou echt geen juridisch correcte uitweg meer?

Overigens, als de komende verkiezingen toch illegaal worden en de gemeenten in principe zelf de verkiezingen organiseren... dan kunnen de gemeenten in de Vlaamse Rand toch simpelweg besluiten niet mee te doen met BHV en zelf een eigen kieskring met eigen stembiljetten organiseren?

De Franstaligen kunnen dat natuurlijk aanvechten, maar of dat succesvol zou zijn? Mag de rechter iets of iemand veroordelen op grond van een wettelijke regeling die zelf als ongrondwettig is veroordeeld?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2010 13:29:04 ]
  donderdag 29 april 2010 @ 13:39:44 #145
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80840691
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Overigens, als de komende verkiezingen toch illegaal worden en de gemeenten in principe zelf de verkiezingen organiseren... dan kunnen de gemeenten in de Vlaamse Rand toch simpelweg besluiten niet mee te doen met BHV en zelf een eigen kieskring met eigen stembiljetten organiseren?
Waarom niet, er zijn al twee van die gemeenten met een Franstalige meerderheid die eenzijdig hebben besloten dat ze dan bij Brussel willen gaan horen. Als dat mag, mag jouw suggestie vast ook.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 29 april 2010 @ 13:42:09 #146
pi_80840775
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:27 schreef Igen het volgende:

[..]

De Franstaligen kunnen dat natuurlijk aanvechten, maar of dat succesvol zou zijn? Mag de rechter iets of iemand veroordelen op grond van een wettelijke regeling die zelf als ongrondwettig is veroordeeld?

Als een gemeente de verkiezingen niet wil organiseren zoals gevraagd door binnenlandse zaken , dan komt binnenlandse zaken dat zelf doen. Hebben ze ook in 2009 al gedaan ...
  donderdag 29 april 2010 @ 14:14:42 #147
pi_80841933
En Jan Jambon van de N-VA kondigt aan dat ze "nog iets gaan proberen" , ze hebben - naar eigen zeggen - nog een wettelijke mogelijkheid gevonden om "iets te bewegen" als "alle Vlamingen aan eenzelfde zeil trekken" , en dat komt nog ter sprake op het einde van de kamerzitting.
  donderdag 29 april 2010 @ 17:49:24 #148
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80849731
En dit is het geworden:
quote:
'We hebben een resolutie ingediend waarmee we de regering kunnen opdragen de verkiezingen te houden met een gesplitste kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde', zegt kamerlid Ben Weyts (N-VA). 'Met een Vlaamse meerderheid kunnen we dit goedkeuren.' Hij is ervan overtuigd dat de Franstalige partijen geen vertragingsmanoeuvres kunnen gebruiken tegen zo'n resolutie.

[..]

'Wij bieden een helpende hand', zegt Ben Weyts. 'Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) wil vasthouden aan de huidige kieskringen, omdat ze die met een regering in lopende zaken niet kan aanpassen. Maar het Grondwettelijk Hof vindt de kieskring BHV ongrondwettelijk. Als wij vanuit het parlement de regering de opdracht geven om verkiezingen te houden met een gesplitste kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, heeft minister Turtelboom geen argumenten meer om dat te weigeren. Een resolutie is immers niet vatbaar voor de alarmbelprocedure of voor belangenconflicten.'
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20100429_086
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 29 april 2010 @ 17:50:27 #149
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80849763
In andere landen wereldnieuws en reden tot rellen, hier gewoon even tussen de crisis door:
quote:
16:43 In de Kamer wordt momenteel het eventuele boerkaverbod besproken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 29 april 2010 @ 17:57:46 #150
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80849948
Laat het barsten laat Belziek barsten.
Dan kan ook de Brabançonne de koelkast in.

Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')