Zijn dat nou steeds drukgolven die je ziet?quote:Op dinsdag 20 april 2010 18:49 schreef Godfokt het volgende:
Video van dichtbij http://http.ruv.straumar.(...)2010_myndir_omar.wmv
Het gaat lekker snel trouwens, deeltje 11 alweer
quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:54 schreef marcel-o het volgende:
[..]
Zijn dat nou steeds drukgolven die je ziet?
quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:49 schreef Isdatzo het volgende:
En 't zijn inderdaad drukgolven. Mogelijke verklaring hiervoor: heet gas stijgt op uit de vulkaan, komt in de koude lucht terecht en hierdoor neemt het volume van het gas heel snel heel drastisch af waardoor er een schokgolf ontstaat.
Ho ho, druk is geen ontlading van energie hè. Overigens geven deze grafiekjes niet zozeer de druk op iets aan maar eerder beweging van magma. Daarvoor moet andere grafiekjes pakken, zoek ze zo ff op.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:58 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zat nog eens te kijken naar deze grafieken...
Wat er op het moment gebeurt op de grafiek lijkt me een continue ontlading van energie (constante druk), die op het moment rustig vrij kan komen. Zolang dit zo blijft zal er denk ik geen uitbarsting plaatsvinden, zowel bij Eyjafjalla als Katla niet.
Als de lijnen naar 0 gaan dan kan het 2 dingen betekenen: óf de energie is weggevloeid (de druk daalt), óf er is iets waardoor de energie niet weg kan (de druk loopt op). In het laatste geval is een volgende uitbarsting mogelijk.
JA wat is het nu?quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ho ho, druk is geen ontlading van energie hè. Overigens geven deze grafiekjes niet zozeer de druk op iets aan maar eerder beweging van magma. Daarvoor moet andere grafiekjes pakken, zoek ze zo ff op.
M'n turks is er, eerst ff eten. Verduidelijk het zo wel.
Nee volgens mij als de grafiek naar 0 gaat. Dan is het óf BOEM ófquote:Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Ermanon het volgende:
[..]
JA wat is het nu?
Met hogere pieken meer kans op BOEM!, of juist niet?
Kutquote:Op dinsdag 20 april 2010 20:10 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Nee volgens mij als de grafiek naar 0 gaat. Dan is het óf BOEM óf
Als daarna boem volgt dan krijg je net als bij het 2e plaatje dat het opeens toeneemt, gevolgd door een piek. En die piek is de BOEM.
Nee, leg eens uit? Iets over het bestaan van dinosaurussen of zo?quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:47 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Wie herinnert zich deze grap nog?
Nope, zo werken die grafiekjes niet. Allereerst is het erg lastig om te destilleren wat die trillingen veroorzaakt. Zelfs zoiets als een verandering in windrichting is namelijk terug te vinden.quote:Op dinsdag 20 april 2010 20:10 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Nee volgens mij als de grafiek naar 0 gaat. Dan is het óf BOEM óf
Als daarna boem volgt dan krijg je net als bij het 2e plaatje dat het opeens toeneemt, gevolgd door een piek. En die piek is de BOEM.
Stel je voor:
Je sleept een grote doos mee aan een elastiek die niet stuk kan. Die doos schuift over de vloer en dat maakt constant een schuifgeluid.
Op een gegeven moment houdt het geluid op. Dat betekent óf dat je gestopt bent met slepen, dus de doos beweegt niet meer, óf de doos is blijven steken achter een oneffenheid in de vloer. In dat laatste geval blijf je doorlopen en spant de elastiek zich steeds harder aan, tot plotseling de doos weer in beweging komt... en dat gebeurt met geweld omdat de elastiek zo strak gespannen stond.
Zo werken aardbevingen trouwens ook waar tectonische platen langs elkaar af schuren.
Er was een aantal jaren geleden een webcam opgesteld bij de krater van een Nieuw-Zeelandse vulkaan om de boel daar in de gaten te houden. Een of andere grapjas had daar op zekere dag dino van de Flintstones neergezet.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:06 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Nee, leg eens uit? Iets over het bestaan van dinosaurussen of zo?
Nee vast niet, die hebben ze daar nietquote:
Thanks.quote:Op dinsdag 20 april 2010 21:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
Rapport met resultaten van Duitse testvlucht: http://bit.ly/cfjG2m
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |