abonnement Unibet Coolblue
pi_80525169
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:40 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ach, Friesland. Wie zal het missen?
daar heb ik wel mijn familie wonen ja
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
pi_80525390
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:25 schreef thespindoctor het volgende:

[..]

daar heb ik wel mijn familie wonen ja
Ik woon er
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_80525465
Als de wind nou de andere kant op blijft waaien, zijn we dan van die wolken af? Of is dat te simpoll?
pi_80525530
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:30 schreef justmattie het volgende:

[..]

Ik woon er
jij bent voor Cambuur, dus ook familie
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
pi_80525942
Steeds minder activiteit rond Katla:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

Dus dan toch (nog) geen 2e vulkaan die as spuwt?
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:46:01 #156
262 Re
Kiss & Swallow
pi_80525989
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:44 schreef Ermanon het volgende:
Steeds minder activiteit rond Katla:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

Dus dan toch (nog) geen 2e vulkaan die as spuwt?
stilte voor de storm natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:50:20 #157
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_80526135
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:46 schreef Re het volgende:

[..]

stilte voor de storm natuurlijk
hopen de ramptoeristen
en ik dus ook
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
pi_80526155
asprognose:

pi_80526280
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:34 schreef thespindoctor het volgende:

[..]

jij bent voor Cambuur, dus ook familie
haha true.
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:55:05 #160
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80526328
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Blijkbaar laten de duitse autoriteiten zich niet zo snel opjagen .

Mooi filmpje: http://http.ruv.straumar.(...)2010_myndir_omar.wmv

Duidelijk te zien dat het ijs rondom de krater ondertussen volledig verdwenen is.
Ach ja, het is in principe ook een beetje tegen de Europese richtlijnen dus zal DLD daar niet zo gauw in mee gaan, iets met ordnung.

Zo, dat is indrukwekkend.... *HATSJOE!*
be nice or go away
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:56:02 #161
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80526364
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:50 schreef crazy987 het volgende:

[..]

hopen de ramptoeristen
en ik dus ook
denk niet dat Re een ramptoerist is... hij wil wel graag op zijn volgende trip
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:57:21 #162
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_80526414
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:38 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nee, geen natte voeten, als er onder de gletsjer de vulkaan uitbarst komt er geen tsunami maar wel hele grote overstromingen en blokken ijs die naar de noordzee gespoeld worden.

@HandigeHarry, alleen bij een beving onder de zeespiegel of 1 waarbij er een heel end puin/ijs oid ineens in de zee stort komt er een Tsunami, hier is daar geen kans op omdat de berg niet direct aan de kust en onder een gletsjer ligt.

Kijk maar op wiki, staat in de OP:
[..]
Volgens de wiki is dus er al geruime activiteit bij Katla te meten.

Ik denk dat het een opkomende (heftige) uitbarsting van Katla is die de uitbarsting bij Eyjafjallajökull getriggerd heeft en niet andersom. Da's waarschijnlijk ook de reden dat ze in het verleden altijd na elkaar uitbarstten.
  dinsdag 20 april 2010 @ 17:02:11 #163
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80526575
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:57 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Volgens de wiki is dus er al geruime activiteit bij Katla te meten.

Ik denk dat het een opkomende (heftige) uitbarsting van Katla is die de uitbarsting bij Eyjafjallajökull getriggerd heeft en niet andersom. Da's waarschijnlijk ook de reden dat ze in het verleden altijd na elkaar uitbarstten.
Dat zou ook kunnen, alsof de Eyafjayökull een soort ventilatie gat is van de Katla? Hmm, ze denken niet dat beide aan elkaar zitten, ze hebben ook elk een eigen magmakamer. Maar het zou idd best een kip-ei verhaal kunnen zijn, verhoogde activiteit triggert de Eyjafjallajökull en daarna de uitbarsting de Katla. We zullen het waarschijnlijk nog wel merken volgens de experts.
be nice or go away
  dinsdag 20 april 2010 @ 17:42:46 #164
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80528194
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:57 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Volgens de wiki is dus er al geruime activiteit bij Katla te meten.
Die meetstations liggen zowel in het gebied van de Eyjafjallajökull als in 't gebied van de Katla. Er is er is geen enkele indicatie die erop wijst dat de katla actief gaat worden.
quote:
Ik denk dat het een opkomende (heftige) uitbarsting van Katla is die de uitbarsting bij Eyjafjallajökull getriggerd heeft en niet andersom.
Nee, dat is zéér onwaarschijnlijk. Zie bijvoorbeeld ook 't plaatje dat ik op pagina 1 postte.
Huilen dan.
pi_80528745
Één mis verstand even uit de lucht helpen

Eyjafjallajökull is naar nederlands vertaalt Eilandberggletsjer dus geen Vulkaan

Het gaat in dit geval om de Vulkaan Guðnasteinn

En Katla is over tijd
Waarschuwing Mýrdalsjökull
Begin oktober 1999 'rommelde' het behoorlijk onder de Mýrdalsjökull. Oorzaak is de vulkaan KATLA, die onder het ijs ligt en daarom aan het oog onttrokken is.
Experts en een technicus van het Icelandic Meteorological Office zijn hard bezig met het plaatsen van apparatuur om veranderingen in de gletsjer waar te nemen. De regering heeft hiervoor 28 miljoen kronen ter beschikking gesteld.
Er is zo dicht mogelijk bij de Katla een seismograaf geplaatst in de hoop het gerommel in de aarde waar te nemen die aan een eruptie vooraf gaat. Hierdoor kunnen de bewoners uit de omgeving (met name in Vík) eerder gewaarschuwd worden om het gebied te ontruimen en de wegen af te sluiten. De informatie van de seismograaf wordt direct naar de Meteorologische Dienst in Reykjavík gestuurd.
Aansluitend zijn er 3 tot 4 GPS systemen rondom de Katla geplaatst om veranderingen in het landschap waar te nemen. Het IJslands energiebeheer (National Energy Authority) zal apparatuur plaatsen in zes rivieren die onder de gletsjer ontspringen. Dit is de beste manier om verhoogde geothermische activiteit onder het ijs waar te nemen en een snellere waarschuwing te geven van mogelijke vloedgolven, zoals deze in juli door de Jökulsá á Sólheimasandi werden veroorzaakt waardoor de weg tijdelijk afgesloten werd.

Nog meer veranderingen in de ijskap van de Mýrdalsjökull
14 oktober 1999
De laatste metingen van de Mýrdalsjökull hebben aangetoond dat de grootste verzakkingskraters 40-50 meter diep zijn, wat een verdubbeling is ten opzichte van het begin van de herfst. Geophysicus Magnús Tumi Gudmundsson vertelde in Morgunbladid, dat er nu 14 verzakkingen zijn, maar ook bewijzen van geothermische warmte op andere plaatsen. Het in kaart brengen van de oppervlakte van de ijskap (door vliegtuigen met radar en GPS apparatuur) is onderdeel van de intensieve controle van het Katla-gebied.

Katla activiteit uitgebreider dan verwacht
15 oktober 1999
Door het maken van luchtopnames van de Mýrdalsjökull ijskap ontdekten wetenschappers nog een verzakkingskrater ontdekt, dit keer bij Fimmvörduháls, de pas tussen Mýrdalsjökull en de westelijk ervan gelegen gletsjer Eyjafjallajökull. Men denkt dat de verzakking is ontstaan door de toegenomen geothermische activiteit die volgt op de gebeurtenissen in het Katla gebied deze zomer.

Fimmvörduháls
Fimmvörduháls is zeer bekend bij wandelaars van de populaire route van het aan de zuidkust liggende Skógar naar Thórsmörk. Geologen hebben niet eerder in dit gebied geothermische activiteit meegemaakt en de verzakking (200-300 m in diameter en 10-20 m diep) is niet op oudere luchtfoto's te zien. Hij ligt één kilometer ten westen van de wandelroute.
pi_80528764
Ik volg het ook weer
pi_80529070
zou wel echt awesome zijn als die katla met z'n 10km diameter ontploft, wat een geweld zal dat geven
  dinsdag 20 april 2010 @ 18:21:08 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80529434
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:57 schreef blids het volgende:
[knip]
Dat is een artikel uit 1999 neem ik aan?
Huilen dan.
pi_80529574
Optimaal
Het hoofd van het Vulkanologische Instituut in Reykjavik, Rikke Pedersen, noemt de jongste ontwikkeling "optimaal" voor het oplossen van de problemen in de luchtvaart in Europa. Pedersen heeft tegen een Deense zender gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat de omstandigheden op korte termijn drastisch zullen wijzigen.

Wel houdt ze er rekening mee dat de vulkaan een tweede gat in het ijs kan branden, waardoor de problemen opnieuw kunnen beginnen.

Katla
Ook vrezen IJslandse vulkanologen nog steeds voor een uitbarsting van de nabijgelegen Katla-vulkaan. Omdat dat in het verleden altijd gebeurde als de Eyjafjallajökull actief werd, noemen ze het de vraag 'wanneer' en niet 'of' de grotere vulkaan ook dit keer tot leven zal komen.

http://nos.nl/artikel/151(...)olken-uitstoten.html
  dinsdag 20 april 2010 @ 18:30:25 #170
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80529817
Als de media nou eens ophoudt met die katla te hypen . Er is helemaal niks maar dan ook niks dat op een uitbarsting van de katla wijst.

Niet dat het niet kan gebeuren maar er zijn gewoon geen aanwijzingen voor. En als er al iets gebeurt betekent dat niet per se dat ook maar iemand daar last van hoeft te hebben. Bij een kleine subglaciale uitbarsting bijvoorbeeld.
Huilen dan.
pi_80529894
Maar het zou wel spectaculair zijn. Ik houd van natuurgeweld maar ik houd ook van de luchtvaar, voor wie moet ik nou duimen?
  dinsdag 20 april 2010 @ 18:37:49 #172
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80530121
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 18:32 schreef 9x19 het volgende:
Maar het zou wel spectaculair zijn. Ik houd van natuurgeweld maar ik houd ook van de luchtvaar, voor wie moet ik nou duimen?
Voor luchtvaart die geen last heeft van een Katla-uitbarsting?
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_80530202
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 18:37 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Voor luchtvaart die geen last heeft van een Katla-uitbarsting?
Maar ik wil een zo groot mogelijke boem, en dan wordt het toch wel heikel.
pi_80530570
Video van dichtbij http://http.ruv.straumar.(...)2010_myndir_omar.wmv

Het gaat lekker snel trouwens, deeltje 11 alweer
  dinsdag 20 april 2010 @ 18:54:47 #175
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80530793
Kijk eens een pagina terug .
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')