Yep lancering begonnen. Alles zwaar in de min, behalve geel metaal, +3,12%, nu ¤28.575 per kiloquote:Op dinsdag 27 april 2010 21:03 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]Is de lancering van de goudprijs begonnen? Staat nu op EUR 28.414 per kilo.
Moet ik eten en water gaan hamsteren?quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:06 schreef RdeV het volgende:
[..]
Yep lancering begonnen. Alles zwaar in de min, behalve geel metaal, +3,12%, nu ¤28.575 per kilo
Volgens mij klopt het redelijk. Toen bekend werd dat Griekenland een bailout zou krijgen steeg goud en toen bekend werd dat het helemaal niet zeker was dat zij een bailout zouden krijgen steeg goud ook.quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Eerst word er in dit forum gesproken dat het bail-outen van Griekenland in het voordeel van goud werkt, omdat een probleem word "overpaperd". Nu is er de angst dat men Griekenland gewoon failliet laat gaan (+bezuinigingen komen dichterbij) en nu moet dat ook een goede case vormen voor goud, weten jullie het zelf nog?
Begint toch een beetje op tunnelvisie te lijken. (no hard feelings)
Het gaat er niet om of er een bail-out komt of niet, maar dat er blijkbaar een nodig is. Dat zet zowel overheidsschuld als de euro onder druk. Ieder nieuws daarover is positief voor goud.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:17 schreef Harde_Kip het volgende:
Toen bekend werd dat Griekenland een bailout zou krijgen steeg goud en toen bekend werd dat het helemaal niet zeker was dat zij een bailout zouden krijgen steeg goud ook.
Hoe kan het vanuit jouw oogpunt als goldbug dan dat de 10-jaars rente van diverse landen (De vraag naar papier is nog nimmer zo populair geweest) een nieuw dieptepunt bereikt heeft? Dat is namelijk in tegenstrijd met het bullische verhaal over goud, een van de twee moet dan speculatief zijn.quote:Op woensdag 28 april 2010 00:04 schreef dvr het volgende:
Het gaat er niet om of er een bail-out komt of niet, maar dat er blijkbaar een nodig is. Dat zet zowel overheidsschuld als de euro onder druk. Ieder nieuws daarover is positief voor goud.
De tendens is de laatste maanden juist naar hogere rente op iig Amerikaanse en Europese staatsschuld geweest.quote:Op woensdag 28 april 2010 00:08 schreef piepeloi55 het volgende:
Hoe kan het vanuit jouw oogpunt als goldbug dan dat de 10-jaars rente van diverse landen (De vraag naar papier is nog nimmer zo populair geweest) een nieuw dieptepunt bereikt heeft? Dat is namelijk in tegenstrijd met het bullische verhaal over goud, een van de twee moet dan speculatief zijn.
De tendens van de afgelopen jaren is dalende, dat er af en toe een spike naar boven plaatsvind is niet meer dan normaal. Net zoals er in de goudprijs af en toe een (stevige) correctie naar beneden is. De bondmarkt anticipeerd op een lage, zoniet negatieve inflatie. Terwijl de goudprijs al jaren het tegenovergestelde doet. Een van de 2 moet dan speculatief zijn. En tot op het moment dat er werkelijk inflatie plaatsvind is dat goud in mijn ogen.quote:Op woensdag 28 april 2010 00:22 schreef dvr het volgende:
De tendens is de laatste maanden juist naar hogere rente op iig Amerikaanse en Europese staatsschuld geweest.
Maar op een dag als vandaag, met ongebruikelijke brede dalingen in de aandelenmarkten en veel slecht nieuws over Europese staatsschuld, is het niet raar als zowel Amerikaans staatspapier als goud (beide veilige havens tov aandelen en euro's) meer in trek zijn.
De stijging in de bond yields van de laatste maanden is juist erg significant omdat het 100-maands gemiddelde doorbroken is. Waarmee die dalende tendens nu waarschijnlijk tot het verleden behoort.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:42 schreef piepeloi55 het volgende:
De tendens van de afgelopen jaren is dalende, dat er af en toe een spike naar boven plaatsvind is niet meer dan normaal. Net zoals er in de goudprijs af en toe een (stevige) correctie naar beneden is.
Het is een verschil in visie. Mensen die goud kopen -vaak tegen wil en dank- geloven niet in sprookjes en zagen jaren geleden al dat de economische (niet financiële, maar fysiek-economische) groei op zijn einde liep en dat het Westen met zijn oplopende schulden en aan China uitbestede productiesector op een bankroet afstormde, en daarmee op een waardedaling van westers geld. Maar de grote meerderheid die gewoon de conventionele economen, centrale bankpresidenten en politici achterna liep, bleef geloven dat de inflatie permanent onder controle was en dat er onbeperkt krediet kon blijven worden gepompt, dat men zorgeloos aan de overheden verstrekte. Toen kwam de bankencrisis die in eerste instantie een vlucht naar staatspapier veroorzaakte, en dus een nog verdere daling van de yields. Maar nu Amerikaanse en Europese overheden daadwerkelijk met één voet in een faillissement staan begint de goldbugsvisie aan erkenning te winnen en moeten overheden een rap oplopende risicopremie betalen.quote:De bondmarkt anticipeerd op een lage, zoniet negatieve inflatie. Terwijl de goudprijs al jaren het tegenovergestelde doet. Een van de 2 moet dan speculatief zijn. En tot op het moment dat er werkelijk inflatie plaatsvind is dat goud in mijn ogen.
De visie van investeerders als Pimco bedoel je, die expliciet voor stijgende yields gewaarschuwd heeft?quote:Op woensdag 28 april 2010 19:40 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik begrijp de zorgen van goldbugs weldegelijk en die deelt vrijwel iedereen (op dit forum) met ze, maar zolang die geldpers niet aangaat (in de economie) en inflatie veroorzaakt is elke goudstijging pure speculatie. Tot nu toe lijkt de visie van de grotere bondmarkets de juiste.
Onhoudbaar wil niet automatisch zeggen dat de schulden gemonitariseerd moeten worden, bezuinigen is ook nog altijd een optie en daar zal inderdaad de tumult rond de PIGS toe bijdragen. Ik denk dan ook dat de drang om te bezuinigen van alle kanten (ook van het volk) de komende tijd groter word. Zelfs als de VS besluit door te gaan met stimuleren is dat (misschien) nog jaren vol te houden, zolang die nominale yield laag gehouden kan worden. Desnoods 'veroorzaakt' men gewoon lichte deflatie. De VS heeft nog (genoeg) speelruimte en mocht het moment komen dat men niet meer genoeg geld kan ophalen uit de markt heeft monetariseren ook geen zin, aangezien dat direct averechts zal werken. Dan is een default realistischer, al denk ik dat men het nooit zover laat komen.quote:Op donderdag 29 april 2010 04:05 schreef dvr het volgende:
De visie van investeerders als Pimco bedoel je, die expliciet voor stijgende yields gewaarschuwd heeft?![]()
Het besef dat ook de Amerikaanse, Engelse en andere staatsschulden onhoudbaar zijn en uiteindelijk via de geldpers voldaan zullen worden, zal met al het tumult rond de euro alleen maar toenemen. Er zullen m.n. in de VS ongetwijfeld nog wat korte neerwaartse bewegingen komen in reactie op problemen in andere munten, maar de tendens is naar boven. w.b. Japan, dat heeft dankzij zijn sterke export de yields laag kunnen houden, maar ik vrees dat het laatste stukje van die grafiek er over een jaar heel anders uitziet.
Helaas, de daling heeft zich ingezet.quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:06 schreef RdeV het volgende:
[..]
Yep lancering begonnen. Alles zwaar in de min, behalve geel metaal, +3,12%, nu ¤28.575 per kilo
Famous last words. de VS is al jaren bankroet en kan onmogelijk nog de groei genereren om de rentelasten op zijn schulden te voldoen. Kijk ook eens wat Willem Buiter vandaag over de wereldwijde financiële situatie en m.n. die van de VS te zeggen had:quote:Op donderdag 29 april 2010 09:18 schreef piepeloi55 het volgende:
De VS heeft nog (genoeg) speelruimte
Je artikel geeft toch echt aan dat inflatie geen echte keuze is (o.a. eerder uitgelegd door Selang), maar dat als een land voor inflatie gaat kiezen de kans groot is dat dat de VS zal zijn. Tegenstrijdige aannamens nietwaar?quote:Op donderdag 29 april 2010 17:03 schreef dvr het volgende:
Famous last words. de VS is al jaren bankroet en kan onmogelijk nog de groei genereren om de rentelasten op zijn schulden te voldoen. Kijk ook eens wat Willem Buiter vandaag over de wereldwijde financiële situatie en m.n. die van de VS te zeggen had:
http://www.zerohedge.com/(...)cal-crises-rampant-u
Voor zoverre deze gegevens kloppen:quote:Op zondag 2 mei 2010 16:12 schreef Harde_Kip het volgende:
Ik heb gelezen dat traditioneel goud wat zal corrigeren in de zomermaanden en het verstandig is je goud dan te verkopen. Weet iemand of dit klopt ?
Ja, om daarna weer flink in te stappen. Dit noemen ze nou winst maken.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:53 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Voor zoverre deze gegevens kloppen:
[ afbeelding ]
Waarom trouwens (overwegen te) verkopen bij een verwachte lichte daling, ik dacht dat jullie goldbugs erin zaten voor de lange termijn? Of bewijs je stiekem mijn theorie dat ook (veel) goldbugs voor de winst gaan en uitstappen bij een redelijk daling
En gelijk heb je. Ik denk namelijk dat je (bij lange na) niet de enige bent die om die reden in goud is gaan beleggen (vooral na de crash in 2008), ook al ontkennen vele goldbugs het. Het gaat dan ook leuk worden als goud een keer een forse daling gaat makenquote:Op zondag 2 mei 2010 17:27 schreef Harde_Kip het volgende:
Ja, om daarna weer flink in te stappen. Dit noemen ze nou winst maken.
papier goud wordt waardeloos ja maar fysiek gouden baartjes/ munten worden alleen maar meer waard. Bij verschillende goudhandelaars kan je nu sinds afgelopen week niet eens goud meer kopen en lopen prijzen hoger op dan de actuele goudprijs in de markt.. Ik koop ook zo nu en dit valt me erg op de laatste week..quote:Op zondag 2 mei 2010 17:36 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
En gelijk heb je. Ik denk namelijk dat je (bij lange na) niet de enige bent die om die reden in goud is gaan beleggen (vooral na de crash in 2008), ook al ontkennen vele goldbugs het. Het gaat dan ook leuk worden als goud een keer een forse daling gaat maken.
'papiergoud' blijft evenveel waard als het fysieke, omdat het een claim op fysiek goud is die gekocht moet worden indien de tegenpartij dat wil. Maar je bent bang dat die grote papiervraag leid tot een tekort aan goud en zo dus niet geleverd kan worden. Ook dat is uitgebreid besproken en weerlegd (!) hier en dus geen reden tot angst.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:46 schreef luckyb1rd het volgende:
papier goud wordt waardeloos ja maar fysiek gouden baartjes/ munten worden alleen maar meer waard. Bij verschillende goudhandelaars kan je nu sinds afgelopen week niet eens goud meer kopen en lopen prijzen hoger op dan de actuele goudprijs in de markt.. Ik koop ook zo nu en dit valt me erg op de laatste week..
quote:Op zondag 2 mei 2010 16:12 schreef Harde_Kip het volgende:
Ik heb gelezen dat traditioneel goud wat zal corrigeren in de zomermaanden en het verstandig is je goud dan te verkopen. Weet iemand of dit klopt ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |