Haha en zelfs dan is het (vaak) verzekerd tot een maximum. Ik had het eigenlijk gedaan om in een periode dat de banken een week of langer dicht gingen door paniek rond te kunnen komen. Maar zodra de crisis hervat word en in het ergste geval langzaam blijkt dat overheden met de huidige tekorten helemaal geen bail-out meer kunnen geven en/of nationaliseren, ga ik natuurlijk helemaal contant.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:21 schreef SeLang het volgende:
Moeten alleen geen relschoppers de bank in de fik steken
Ja, maar door wie?quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:01 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Haha en zelfs dan is het (vaak) verzekerd tot een maximum.
Ow, ik heb sowieso ook wel wat cash in huis. Op dit moment:quote:Ik had het eigenlijk gedaan om in een periode dat de banken een week of langer dicht gingen door paniek rond te kunnen komen. Maar zodra de crisis hervat word en in het ergste geval langzaam blijkt dat overheden met de huidige tekorten helemaal geen bail-out meer kunnen geven en/of nationaliseren, ga ik natuurlijk helemaal contant.
Weet je al wat je nu gaat doen als die tijden er weer aankomen? Ga je echt een bedrag met zoveel nullen contant opnemen?quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:14 schreef SeLang het volgende:
In 2007 heb ik trouwens bijna al m'n spaarrekeningen leeggemaakt en ben toen vanwege verwachte bankfaillisementen voor bijna 100% in kortlopende NL staatsobligaties gegaan. Maar toen was de yield ook nog 4,5% ofzo, dus dan is de keuze makkelijk.
Zoals de situatie nu is zou ik het weer in kortlopende NL staatsobligaties steken. Wat er ook gebeurt, ik zie de NL staat niet failliet gaan, ook niet tijdens een ernstige crisis. Ik zie wel een behoorlijke kans dat bijvoorbeeld ING (en anderen) nog genationaliseerd worden en dat de staat flink voor de verliezen moet bijlappen en dat zal dan een opslag geven op de rente die de staat moet betalen, maar ik verwacht niet dat het out of control gaat zoals in Griekenland. Nederland heeft een goede geschiedenis van begrotingsdiscipline, heeft een handelsoverschot en bovendien een enorme asset in de vorm van een gasbel die nog jarenlang inkomsten kan genereert. Er zijn een hoop landen zwakker dan NL. Je weet het echter nooit dus ik blijf het natuurlijk wel volgen. En contant geld opnemen zou dan waarschijnlijk de volgende stap zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:22 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Weet je al wat je nu gaat doen als die tijden er weer aankomen? Ga je echt een bedrag met zoveel nullen contant opnemen?
Dat moet je goed plannen, want veel banken eisen rustig dat je grote opnames een week van tevoren reserveert. Als het 'echt eng' wordt zou dat weekje wel eens fataal kunnen zijn.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:21 schreef SeLang het volgende:
Dit is btw ook het crisisplan dat ik zelf voor ogen heb als het echt eng gaat worden. Cash opnemen en in een kluis leggen.
Dat kan inderdaad niet heel snel. Vandaar eerst kortlopende NL staatsobligaties. Dat is secondenwerk.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat moet je goed plannen, want veel banken eisen rustig dat je grote opnames een week van tevoren reserveert. Als het 'echt eng' wordt zou dat weekje wel eens fataal kunnen zijn.
seconde werk? hoe doe je dat dan? of heb je alleen spaarrekening die gekoppeld zijn aan betaalrekeningen die je weer kan gebruiken voor aankoop obligaties?quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad niet heel snel. Vandaar eerst kortlopende NL staatsobligaties. Dat is secondenwerk.
Maar als je bijvoorbeeld een Griek was geweest dan had je het maanden van tevoren kunnen zien aankomen en had je wel cash kunnen regelen (al had ik in dat geval gewoon Duitse staatsobligaties gekocht)
Ik heb de helft bij de Rabo 1 staan en daar heb ik tevens 43% effectenkrediet ruimte. Dat betekent dat ik nu binnen een paar seconden ruim 70% van m'n kapitaal naar kortlopende NL staatsobligaties kan swappen als de nood aan de man komt. Het overige geld staat verspreid over andere banken en dat kan er dus 0,5-3 dagen over doen. Echter, je ziet meestal van tevoren wel welke kant het opgaat en kun je het alvast een deel overhevelen naar een andere plek (evt met effectenkrediet) waar je de swap makkelijk kunt doen. Op die manier had ik vorig jaar 100% direct beschikbaar.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:07 schreef trekker25 het volgende:
[..]
seconde werk? hoe doe je dat dan? of heb je alleen spaarrekening die gekoppeld zijn aan betaalrekeningen die je weer kan gebruiken voor aankoop obligaties?
heb zelf iets bij aegon staan. moet eerst terug naar rabo, en dan pas zou ik er iets anders mee kunnen...
Het lijkt me een open deur dat goud zakt als iedereen aan het verkopen slaat. Blijkbaar is nog niet iedereen aan het verkopen geslagen, in elk geval nog niet van goud.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:13 schreef RdeV het volgende:
Voor alle goud critici en deflationisten die vertellen dat goud zakt als iedereen aan het verkopen slaat....
Goud is toch helemaal niet gezakt? Althans niet noemenswaardig in Dollars, en zeker niet in Euro's. Voordat de verkoop rally was gestart, stond goud op ¤900/ounce (dinsdag morgen), en deze morgen al op ¤920/ounce.
Als het hele systeem implodeert, dan is geld zo goed als waardeloos, maar nog wel het wettige betaalmiddel. Kijk naar Zimbabwe, daar kun je officieel nog steeds betalen met Z$ voor een busrit. Maar niemand die ze wil hebben, aangezien .... ze niets van waarde kunnen kopen. Men heeft liever andere "sterke" valuta, of ... goud.quote:Op donderdag 6 mei 2010 10:47 schreef wildplasser70 het volgende:
[..]Afijn, het verbaast me wel dat goud blijft stijgen, ook al helpt de dalende euro een flink handje mee. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Stel dat het hele systeem im-/explodeert en alle geld waardeloos is geworden, wat zou jij dan het liefste willen als ruilmiddel, klompen goud of blikken chili con carne? Ik zou het wel weten.
Maar ik denk nog steeds dat er deflatie aan zit te komen (of in elk geval geen of verwaarloosbare inflatie). En tijdens deflatie wordt geld juist meer waard t.o.v. goud.
Goud blijft redelijk goed liggen op deze dagen, kwestie van tijd lijkt mij. Al is er wel een smet in het verhaal dat goud de vluchthaven is in tijden van dergelijke crisis, als dat zo was zou goud de afgelopen dagen een nieuwe high hebben gemaakt in andere valuta. De high in euros markeert eerder euro (tijdelijke) zwakte dan goud sterkte. Als je ook kijkt naar de performance van andere edelmetalen (in dollars én euros), moet je daar als goldbug natuurlijk niet vrolijk van worden. Vooral als je beseft dat de bubble (waar edelmetalen een onderdeel in zijn) nog niet eens begonnen is met leeg te lopen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:13 schreef RdeV het volgende:
Voor alle goud critici en deflationisten die vertellen dat goud zakt als iedereen aan het verkopen slaat....
Goud is toch helemaal niet gezakt? Althans niet noemenswaardig in Dollars, en zeker niet in Euro's. Voordat de verkoop rally was gestart, stond goud op ¤900/ounce (dinsdag morgen), en deze morgen al op ¤920/ounce.
Ja hallo, jouw hele case valt of staat met het wel of niet optreden van hyperinflatie. Het is evident dat je in zo'n scenario fysieke dingen moet hebben. Of dat nu huizen, blikken bonen, goud of condooms zijn.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:37 schreef RdeV het volgende:
Laten we de inflatie/deflatie discussie maar even skippen, die is ruim aan bod geweest in deze thread.
Je hebt gelijk ook. Maar hyperinflatie is het verlies van vertrouwen in valuta. Nou, kijk om je heen. We zitten in een full blown currency crisis. De Euro die een procent per dag omlaag gaat t.o.v. de Dollar, dat is in mijn ogen een verlies van vertrouwen. Ik heb ook al eens eerder aangehaald dat verlies van vertrouwen in een valuta kan optreden in elke economische toestand (deflatie en inflatie), omdat verlies van vertrouwen géén economische gebeurtenis is.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:08 schreef SeLang het volgende:
[..]Ja hallo, jouw hele case valt of staat met het wel of niet optreden van hyperinflatie. Het is evident dat je in zo'n scenario fysieke dingen moet hebben. Of dat nu huizen, blikken bonen, goud of condooms zijn.
De enige interessante discussie is dus hoe waarschijnlijk dat hyperinflatie scenario is.
Als Griekenland 3 jaar op rij zijn begroting sluitend heeft zonder een default, ben ik overtuigd. Maar dat zie ik niet gebeuren, en zolang zal de valuta crisis aanhouden.quote:Op donderdag 6 mei 2010 11:57 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]Hopend dat jullie goldbugs nog op tijd tot besef komen, want vroeg of laat gaat het je veel geld kosten naar mijn mening.
Even in de juiste context plaatsen....quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:14 schreef RdeV het volgende:
[..]
Je hebt gelijk ook. Maar hyperinflatie is het verlies van vertrouwen in valuta. Nou, kijk om je heen. We zitten in een full blown currency crisis. De Euro die een procent per dag omlaag gaat t.o.v. de Dollar, dat is in mijn ogen een verlies van vertrouwen.
In een deflatoire omgeving is er per definitie geen verlies van vertrouwen in cash, immers de koopkracht blijft gelijk of stijgt zelfs. In andere woorden, men heeft meer vertrouwen in cash dan in andere assets.quote:Ik heb ook al eens eerder aangehaald dat verlies van vertrouwen in een valuta kan optreden in elke economische toestand (deflatie en inflatie), omdat verlies van vertrouwen géén economisch evenement is.
Trek die grafiek eens verder door en neem het rendement op cash (rente) meequote:Op donderdag 6 mei 2010 15:14 schreef RdeV het volgende:
Ik lees het plaatje als volgt:
[ afbeelding ]
Er is dus geen "sterke" valuta, ten opzicht van goud. Alle valuta verliezen ten opzichte van goud.
Maar wat je ziet is geen decline in valuta maar een bubble in goud.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:14 schreef RdeV het volgende:
[ afbeelding ]
Er is dus geen "sterke" valuta, ten opzicht van goud. Alle valuta verliezen ten opzichte van goud.
Ow, dus dit wordt een wedstrijdje populistische plaatjes posten met slim gekozen beginpunt?quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:14 schreef RdeV het volgende:
[ afbeelding ]
En als je het plaatje van 2000 maakt? De goud bull market is pas in 2000 gestart.quote:
Je kunt in elke markt achteraf een slim punt kiezen om een leuk marketing verhaaltje op te hangen om je eigen standpunt te pushen, maar wat heb je daar aan? Wat we hier moeten doen is waarheidsvinding en geen verkoopverhaaltjes ophangen met behulp van suggestieve plaatjes (inclusief mijn eigen laatst geposte plaatje dat ik om mijn punt te maken natuurlijk precies op de top van de vorige bubble liet beginnen). Verkoop blaat verhaaltjes zijn er al veel teveel.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:24 schreef RdeV het volgende:
[..]
En als je het plaatje van 2000 maakt? De goud bull market is pas in 2000 gestart.
Is goud sinds het niet meer als geld wordt gebruikt niet (alleen) bedoeld als safe haven - en niet om rendement mee te halen? Dat lijkt me nu - of eigenlijk al sinds een aantal jaren geleden - aan de hand.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt in elke markt achteraf een slim punt kiezen om een leuk marketing verhaaltje op te hangen om je eigen standpunt te pushen, maar wat heb je daar aan? Wat we hier moeten doen is waarheidsvinding en geen verkoopverhaaltjes ophangen met behulp van suggestieve plaatjes (inclusief mijn eigen laatst geposte plaatje dat ik om mijn punt te maken natuurlijk precies op de top van de vorige bubble liet beginnen). Verkoop blaat verhaaltjes zijn er al veel teveel.
Probleemstelling: de wereld is in een globale soevereine schuld crisis ondergedompeld.quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:01 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Is goud sinds het niet meer als geld wordt gebruikt niet (alleen) bedoeld als safe haven - en niet om rendement mee te halen? Dat lijkt me nu - of eigenlijk al sinds een aantal jaren geleden - aan de hand.
Zolang men vertrouwen heeft in een munt houdt met 'waarde' daarin aan. Het vertrouwen in de euro is nu snel aan het verdwijnen. Men ruilt nu euro's in tegen goud. Dat verklaart in elk geval waarom goud in USD stijgt en in EUR nog harder stijgt.
De vraag is natuurlijk waarom het vertrouwen in de EUR verdwijnt... UIteraard, de situatie met de PIIGS, maar waarom? Dat zou in de PIIGS toch alleen meer begrotingsdicipline afdwingen (zie Griekenland - als je het gelooft) en daarmee goed - of in elk geval niet slecht zijn voor de EUR.
Of gelooft de markt niet zo in voldoende toenemende begrotingsdicipline en meer in dat de ECB straks op grote schaal gaat QE-en? Of misschien dat mocht die begrotingsdicipline onverwacht toch voldoende toenemen de bijbehorende economieen in een ernstige depressie komen?
Ik zie dat anders. Die speculanten zorgen voor veel liquiditeit en het meeste volume, maar de richting van de prijsontwikkeling wordt voornamelijk door de echte handelaren (goudmijnen, groothandel) en beleggers (goldbugs) bepaald. De speculanten baseren zich op het sentiment dat door de meer fundamentele spelers geuit wordt. En de invloed van die laatste wordt groter naarmate ze meer fysiek goud aan de markt onttrekken en daarmee de marketmakers beperken in de hoeveelheid futures dat die kunnen uitbrengen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:41 schreef SeLang IN EEN ANDER TOPIC het volgende:
DvR: In tijden van toenemend wereldwijd sovereign risk is goud de ultieme belegging. Kopen jullie maar lekker de beloftes van Bernanke en Trichet, tegen de tijd dat iedereen ziet dat die niets waard zijn zie ik jullie wel weer terug als jullie me in paniek fortuinen voor mijn goud komen bieden
SeLang: Dit is al vaak besproken, maar goud wordt natuurlijk door niemand gedekt. Het wordt vooral bepaald door de grillen van speculanten.
Het tegendeel lijkt vanmiddag bewezen: terwijl Wall Street crashte en de algo's de hele markt omlaag duwden, schoot goud omhoog. Weliswaar niet zoveel (in dollars), maar de abrupte richtingswijziging van dalend naar als een speer omhoog was opvallend.quote:Het feit dat een harde kern van beleggers op hun goud blijven zitten geeft imo weinig bescherming tegen een daling als de trade algos de andere kant op beginnen te werken.
Ik zie ook weinig anekdotisch bewijs dat goud een goede hedge zou zijn tegen een systeemcrisis. Het dichtst dat we daarbij kwamen in decennia was de Lehman crisis, en toen daalde de prijs van goud zelfs. Dat had het moment voor goudspeculanten moeten zijn.
Jij gebruikt goud misschien niet als geld, maar de centrale banken doen dat wel anders hadden ze hun goudvoorraad al lang verkocht. Maar nee, ze kopen zelfs bij.quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:01 schreef Poekieman het volgende:
Is goud sinds het niet meer als geld wordt gebruikt niet (alleen) bedoeld als safe haven - en niet om rendement mee te halen? Dat lijkt me nu - of eigenlijk al sinds een aantal jaren geleden - aan de hand.
Ehm, nee.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:41 schreef arjanus het volgende:
maar de centrale banken doen dat wel anders hadden ze hun goudvoorraad al lang verkocht. Maar nee, ze kopen zelfs bij.
Raar.. volgens het World Gold Council, dat zich ook op GFMS baseerde, hebben de centrale banken sinds het 2e kwartaal van vorig jaar per saldo goud aangekocht. Maar over heel 2009 zouden ze nog verkocht hebben(wel slechts 10% van wat gebruikelijk was).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:54 schreef SeLang het volgende:
Ehm, nee.
Centrale banken zijn de laatste jaren netto verkopers geweest. De verkopen nemen echter wel af en wie weet worden zij nog wel eens netto kopers maar dat is speculatie over de toekomst, geen feit. Tot nu toe klopt die bewering dus niet.
1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud. Er kan veel meer misgaan met geld, denk o.a. aan instortende valutakoersen, overheden die rente op obligaties niet meer uitkeren, depositogarantiestelsels die failliet blijken, etc.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:25 schreef piepeloi55 het volgende:
DVR, al zou je gelijk krijgen dat één of meerdere sovereign debt crisis ondanks alle deleveriging wat het met zich meebrengt zorgt voor een angstige goldspike (wat zelfs ik niet uitsluit) dan is dat maar van korte duur. Op dat moment gaat immers blijken of die geldpers wel of niet aangaat en dat kan het feestje rondom de goudrally wel eens ernstig verstoren of niet natuurlijk (maar dat acht ik niet waarschijnlijk).
Dat is toch ook helemaal niet strijdig met het plaatje dat ik postte? Het plaatje kijkt per jaar. Binnen sommige van die jaren zullen er best maanden of kwartalen zijn geweest met per saldo aankopen maar over het hele jaar gezien dus niet. Het kan best zijn dat 2010 voor het eerst sinds jaren weer in de plus gaat eindigen, maar dat kun je nu nog helemaal niet weten. Dat is pure speculatie.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:42 schreef dvr het volgende:
[..]
Raar.. volgens het World Gold Council, dat zich ook op GFMS baseerde, hebben de centrale banken sinds het 2e kwartaal van vorig jaar per saldo goud aangekocht. Maar over heel 2009 zouden ze nog verkocht hebben(wel slechts 10% van wat gebruikelijk was).
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:52 schreef dvr het volgende:
[..]
1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud. Er kan veel meer misgaan met geld, denk o.a. aan
Dat is alleen een probleem als het teveel inflatie veroorzaakt. Dus toch weer inflatie.quote:instortende valutakoersen,
Dat zijn vormen van counterparty risk, wat je inderdaad tegengaat met fysieke dingen zoals goud, huizen en blikken bonen. Maar dat is dus niet het exclusieve domein van goud. Overigens beschermt het je niet tegen confiscatie door de overheid, wat mogelijk een nog groter gevaar is vanwege wat je hieronder schrijft:quote:overheden die rente op obligaties niet meer uitkeren, depositogarantiestelsels die failliet blijken, etc.
Het verlagen van lonen, pensioenen en uitkeringen. Dat is precies wat je nu al ziet gebeuren in Griekenland, maar ook in bepaalde sectoren in de VS. Ook kan de staat kapitaalstromen beperken en pensioenfondsen verplichten om in Treasuries te beleggen.quote:2) Als een overheid zijn tekort niet meer gefinancierd krijgt moet hij nog steeds zijn ambtenaren, uitkeringstrekkers en gepensioneerden betalen. Welk alternatief zie jij voor de geldpers?
Hebben ze tegenwoordig ook goudruikende honden bij de politie, zo niet? laat ze maar lekker zoekenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef SeLang het volgende:
Je denkt toch hopelijk niet serieus dat als het hele systeem instort de overheid jou je goudstaafjes laat houden?
The state is evil. Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor die survival groepen die in bunkers leven diep in afgelegen bossen, volgeladen met wapens en voedsel voor een paar jaar
Ik ben in elk geval vorig jaar wel besnuffeld door een cash-hond op Heathrow Airportquote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:12 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Hebben ze tegenwoordig ook goudruikende honden bij de politie, zo niet? laat ze maar lekker zoeken
Het verwarrende is dat het World Gold Council al tijdens 2009 verklaarde dat centrale bankiers per saldo kopers waren geworden. Daarmee bedoelden ze blijkbaar voor het betreffende 2e kwartaal. Ook 3 en 4 waren vervolgens positief, maar nu blijkt dat over het hele jaar per saldo toch iets van 40 ton verkocht was. Maar het is sowieso een beetje schimmig, want niet alle centrale banken rapporteren hun aankopen en voorraden, en je weet ook niet hoeveel daarvan anders op de markt was gekomen. China koopt bijvoorbeeld vrijwel alleen binnenlandse productie om niet de dollar onder druk te zetten (maar heeft wel aangegeven met hoeveel ton zijn voorraad gegroeid is).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 16:48 schreef SeLang het volgende:
Dat is toch ook helemaal niet strijdig met het plaatje dat ik postte? Het plaatje kijkt per jaar. Binnen sommige van die jaren zullen er best maanden of kwartalen zijn geweest met per saldo aankopen maar over het hele jaar gezien dus niet.
Nee hoor, tekorten zijn goed voor elke prijs dus ook voor goud. Daar is echter geen sprake van op dit moment. Ook is een gigantische bubble met kunstmatig lage rentes goed voor elke asset dus ook voor goud, maar dat betekent ook dat als die rentes weer stijgen dat de carry costs hoger worden en dus onaantrekkelijker. Goud zal dus dezelfde deleveriging meemaken als andere assets, los gezien of edelmetalen andere assets outperformen (en dat is nog maar de vraag).quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:52 schreef dvr het volgende:
1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud.
Een ingestorte thuismunt veroorzaakt door duurdere importen prijsinflatie en dus verlies van koopkracht, maar niet perse geldinflatie, wat de grootste bron van zorg voor goldbugs is. Daarom noemde ik hem apart. Bovendien beperkt een daling van je thuismunt je mogelijkheden als je een beetje internationaal ingesteld bent, zoals veel mensen tegenwoordig zijn. Lekker gaan rentenieren in Florida zit er niet in als de euro fors onderuitgaat tov de usd.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef SeLang het volgende:
Dat is alleen een probleem als het teveel inflatie veroorzaakt. Dus toch weer inflatie.
Correct. Maar goud is een van de meer liquide hedges.quote:Dat zijn vormen van counterparty risk, wat je inderdaad tegengaat met fysieke dingen zoals goud, huizen en blikken bonen. Maar dat is dus niet het exclusieve domein van goud.
Je ziet ook hoeveel maatschappelijke woede dat oproept, en dan gaan de meeste getroffen Grieken nog van een luxe positie uit; ze kunnen de kortingen dragen, al zal het de economische ontwikkeling langdurig dempen.quote:Het verlagen van lonen, pensioenen en uitkeringen. Dat is precies wat je nu al ziet gebeuren in Griekenland, maar ook in bepaalde sectoren in de VS. Ook kan de staat kapitaalstromen beperken en pensioenfondsen verplichten om in Treasuries te beleggen.
We zullen zien of en hoe dat gebeurt, voorlopig ben ik er niet bang voor. Maar uiteindelijk kan geen enkel individu zich tegen welke maatregel ook van een tirannieke overheid verdedigen.quote:En natuurlijk het invoeren van belasting op capital gains op makkelijke slachtoffers zoals goud, wat op precies hetzelfde neerkomt als fysieke confiscatie op een door de overheid vastgestelde prijs. Alleen met cash gekochte muntjes e.d. kun je dat nog ontduiken (wel strafbaar) maar dankzij terrorismewetgeving kunnen beleggers die hun goud in een ETF, Bullionvault of de Perth Mint hebben moeiteloos worden geplukt zodat een fysieke confiscatie zoals in 1933 helemaal niet nodig is.
Zilveren ringen zien er zo goedkoop uit vind ik persoonlijk. Ik heb al een beetje rondgekeken en voor paar honderd euro heb je wel iets moois dat net zogoed een paar duizend kan kosten (op het blote oog). Je kunt het ook zo bekijken: elke dag een dame van lichte zeden is een stuk duurder een liefdevolle relatie mag ook wat kosten .quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:47 schreef aarsschimmel het volgende:
Dure grap nu. Is zilver niet voldoende?
Mocht het echt misgaan dan verwacht ik niet dat iedereen zijn geld kwijt is (dan krijg je immers een revolutie) maar dat de hele financiele sector wordt genationaliseerd en dat er restricties komen op het opnemen van geld. Alles wordt overnight bevroren. Dit om te voorkomen dat iedereen zijn kapitaal uit de banken trekt. Dus spaartegoeden worden dan gegarandeerd, alleen kun je maar ~¤2000 per maand opnemen en het meeste blijft dus bevroren tot nader order.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:31 schreef aarsschimmel het volgende:
@SeLang
Je zei dat je niet verwacht dat de Nederlandse staat failliet gaat en dat je misschien helemaal contant gaat en/of in kortlopende Nederlandse obligaties.
Verwacht je dan dat als kredietcrisis^2 toeslaat, de Nederlandse staat niet het financiële systeem nationaliseert/ steunt? Ik heb het idee dat het geen flikker uitmaakt of je nou geld nou in een Nederlandse bank zit of in de Nederlandse staat. Het financiële systeem wordt toch wel gered. Als de Nederlandse staat daar niet meer toe in staat is, lijken mij obligaties ook niet meer zo geweldig.
Ik heb zo het idee dat men nog eerder geld bij drukt dan het financiële systeem in te laten storten. Laat men dan alle mensen die contant zijn gegaan dan buiten de pijn die moet worden gedragen? Ik bedoel, laat men het toe dat jij nog al je geld hebt, omdat je slim was en Jan Jaap *** met zijn spaarcentjes niet, omdat hij niet zo slim was en zijn geld in de bank had zitten? Een bankrun wil niemand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |