abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 april 2010 @ 13:57:34 #1
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_80418355
Het eten van één biefstuk komt overeen met een autoritje van 50 kilometer. Dit houd in dat één biefstuk evenveel bijdraag aan de opwarming van het klimaat dan 3 Liter benzine. Op één liter benzine betalen wij in Nederland 70ct, zou het dan niet logisch zijn dat we dan op één biefstuk 210ct belasting betalen.

Een belasting van 210 ct op een biefstuk is veel, maar is het niet raar dat we via onze vleesconsumptie bedragen aan het milieuprobleem en daar niet voor betalen. Een toevoeging van zo'n belasting zou een verdubbeling van de prijs betekenen, daarom lijkt het me beter te beginnen met een vleesaccijns van ¤0,50 per biefstuk. Deze moet dan elk jaar met 10% worden verhoogd tot dat de vleestax rond de twee euro ligt.

Bedank voor het lezen van mijn betoog, graag een reactie.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_80418427
laat me raden... Jij bent vegetariër..
Mijn piek is kwijt
pi_80418454
.
Want we betalen nog niet genoeg belasting in Nederland?
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
pi_80418515
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef TomLievense het volgende:
Het eten van één biefstuk komt overeen met een autoritje van 50 kilometer.
Bron?
quote:
zou het dan niet logisch zijn dat we dan op één biefstuk 210ct belasting betalen.
Nee, niet logisch. Meer details graag. Waarom vergelijk je het op deze manier?
quote:
Een belasting van 210 ct op een biefstuk is veel, maar is het niet raar dat we via onze vleesconsumptie bedragen aan het milieuprobleem en daar niet voor betalen.
Mogelijk, maar daar kunnen veel kanttekeningen bij worden gezet.
Wat gaat de overheid bijvoorbeeld doen met die extra inkomsten?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_80418545
Prima, mits dat voor alle voedingsmiddelen geldt. Sla heeft ook een impact, een snoepketting evenzeer. Wie ben jij om juist vlees te belasten? Frisdrank hebben we niet nodig, snoep ook niet en al die kaas ook niet.

Laten we het minimale wat we nodig hebben bepalen en de rest belasten met een fikse taks. Dat zal ze leren...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:06:09 #6
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80418610
Ik zou liever willen dat die miljoenen subsidie die naar de intensieve veehouderij stroomt een beetje ophoudt. Het slaat nergens op om vegetariërs te laten betalen voor de kiloknallers.

Als die subsidie ophoudt betaalt men tenminste een beetje de normale prijs voor vlees.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:06:52 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80418628
quote:
Het eten van één biefstuk komt overeen met een autoritje van 50 kilometer. Dit houd in dat één biefstuk evenveel bijdraag aan de opwarming van het klimaat dan (???) 3 Liter benzine. Op één liter benzine betalen wij in Nederland 70ct, zou het dan niet logisch zijn dat we dan op één biefstuk 210ct belasting betalen.

Een belasting van 210 ct op een biefstuk is veel, maar is het niet raar dat we via onze vleesconsumptie bedragen aan het milieuprobleem en daar niet voor betalen. Een toevoeging van zo'n belasting zou een verdubbeling van de prijs betekenen, daarom lijkt het me beter te beginnen met een vleesaccijns van ¤0,50 per biefstuk. Deze moet dan elk jaar met 10% worden verhoogd tot dat de vleestax rond de twee euro ligt.

Wat een onzin-op zeg!
Om over na te denken: biodiesel heet klimaat-neutraal, omdat het uit plantjes komt. Waar denk je dat die koe vandaan komt? Uit plantjes!
Achterlijke vegetariers die hun hobby willen opdringen

Als je iets zinnigers zou willen bijdragen: ga lobbyen voor het afschaffen van de landbouwsubsidies.
censuur :O
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:07:25 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80418641
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:06 schreef Bowlingbal het volgende:
Als die subsidie ophoudt betaalt men tenminste een beetje de normale prijs voor vlees.
Schaf dan ook gelijk de importheffingen op Argentijns vlees af, kost een biefstukje nog een derde van wat het nu kost...
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:08:16 #9
248844 Bowlingbal
pi_80418662
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Schaf dan ook gelijk de importheffingen op Argentijns vlees af, kost een biefstukje nog een derde van wat het nu kost...
Prima, maar importheffing is een ander verhaal.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_80418667
Prima idee. Ik opteer al jaren om de vleesconsumptie drastisch omlaag te krijgen. 1 of 2 keer per week is ruim voldoende.
pi_80418709
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:08 schreef Socios het volgende:
Prima idee. Ik opteer al jaren om de vleesconsumptie drastisch omlaag te krijgen. 1 of 2 keer per week dag is ruim voldoende.
FIXED
Niks mis met een beetje vlees eten. Ga maar bomen knuffelen of zo.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:11:06 #12
248844 Bowlingbal
pi_80418736
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:10 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

FIXED
Niks mis met een beetje vlees eten. Ga maar bomen knuffelen of zo.
Een beetje is prima, maar de gemiddelde Nederlander eet 2x zoveel vlees dan dat voor hem of haar gezond is.
- Donald Love
pi_80418770
quote:
Waarom is dit?
quote:
Dit houd in dat één biefstuk evenveel bijdraag aan de opwarming van het klimaat dan 3 Liter benzine.
als.
quote:
Op één liter benzine betalen wij in Nederland 70ct, zou het dan niet logisch zijn dat we dan op één biefstuk 210ct belasting betalen.
Nee. De heffing van accijns op benzine is niet alleen maar vanwege het milieu...

En je kan sowieso niet zomaar vlees gaan vergelijken met brandstof, omdat beiden toevallig een belasting voor het milieu vormen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_80418772
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:11 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Een beetje is prima, maar de gemiddelde Nederlander eet 2x zoveel vlees dan dat voor hem of haar gezond is.
Ik eet ook wel een vegetarisch hoor. Ben niet een pure carnivoor of zo maar altijd dat geneuzel dat vlees slecht is voor het milieu blablabla. Er zijn zo veel dingen slecht.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:12:46 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80418782
Mens is vleeseter verder niet zeiken.

Wanneer je zo'n milleu freak bent, pleeg zelfmoord overbevolking is het probleem niet de symptomen.
pi_80418799
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat een onzin-op zeg!
Om over na te denken: biodiesel heet klimaat-neutraal, omdat het uit plantjes komt. Waar denk je dat die koe vandaan komt? Uit plantjes!
Een koe stoot methaangas uit. En da's een broeikasgas.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_80418869
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:12 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom is dit?
Door al het veevoer dat geproduceerd wordt. Voornamelijk soja in landen waar voor het verbouwen ervan dan ook nog eens tropische regenwouden voor wijken.
pi_80418900
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:16 schreef Socios het volgende:

[..]

Door al het veevoer dat geproduceerd wordt. Voornamelijk soja in landen waar dan ook nog eens tropische regenwouden voor wijken.
Ik vind niet dat wij daar belasting voor moeten betalen. Het wordt een ander verhaal als we belasting gaan betalen omdat ons regenwoud moet wijken voor ons vlees.

Maar het is niet ons regenwoud en het is een beetje onzin om daarvoor wèl onze staatskas te spekken.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:18:15 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_80418925
Vlees is al duur genoeg. Je kunt er beter voor zorgen dat de uitstoot van die beesten wat minder wordt, en daar zijn ze momenteel mee bezig geloof ik.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:30:42 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80419262
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:08 schreef Socios het volgende:
Prima idee. Ik opteer al jaren om de vleesconsumptie drastisch omlaag te krijgen. 1 of 2 keer per week is ruim voldoende.
1 of 2 keer per jaar seks is ook ruim voldoende.
En nu bomen gaan knuffelen ja!
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:31:33 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80419279
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een koe stoot methaangas uit. En da's een broeikasgas.
Een stuwmeer in Brazilie ook. Veel meer dan een oliecentrale zelfs. Your point being?
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:32:16 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80419293
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:18 schreef Yi-Long het volgende:
Vlees is al duur genoeg. Je kunt er beter voor zorgen dat de uitstoot van die beesten wat minder wordt, en daar zijn ze momenteel mee bezig geloof ik.
Varkensflats zijn daar ideaal voor, mooi compact, alles bij elkaar, en de uitstoot is prima op te vangen.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:35:29 #23
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_80419369
Ja, allemaal heel fijn, maar er komt dus weer een belasting bij en we betalen dus weer meer. De overheid moet juist krimpen.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:36:45 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80419395
En voor alle opwarmingsgelovigen: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
De natuurlijke uitstoot van CO2 is 20 tot 50 keer zo groot als de menselijke uitstoot. Stop een kurk in die vulkaan, heeft meer effect!
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:42:39 #25
295457 TomLievense
pi_80419534
Ik ben blij met de vele reacties op mijn betoog.

Ik heb enkele terechte reacties gelezen. Verder zijn er enkele vragen gesteld deze zal ik beantwoorden.
quote:
laat me raden... Jij bent vegetariër..
Nee, ik ben een vleeseter. Ik ben er wel toe bereid extra geld te betalen voor mijn milieu vervuiling.
quote:

Bron?
http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=3234
quote:
Want we betalen nog niet genoeg belasting in Nederland?
Jawel, we betalen genoeg belating in Nederland. Met inkomsten van de vleestaks kunnen we bijvoorbeeld de inkomsten belasting verlagen. Het gaat mij er om dat de vervuiler betaald.
quote:
Wat jij beweert is fundamenteel onjuist, een koe verbrand plantaardig materiaal voor zijn eigen metabolisme. Het direct eten van plantaardig materiaal is veel beter voor het milieu.
Van de hoeveelheid plantjes die nodig zijn voor één stuk vlees kunnen we 7 keer meer aan plantaardig voedsel produceren.
quote:
Nee. De heffing van accijns op benzine is niet alleen maar vanwege het milieu...

En je kan sowieso niet zomaar vlees gaan vergelijken met brandstof, omdat beiden toevallig een belasting voor het milieu vormen.
Eens, de prijs van benzine is deels ook om files te beperken. Ik heb mijn betoog een beetje aangesterkt om reacties uit te lokken.
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:44:29 #26
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_80419590
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:42 schreef TomLievense het volgende:

Jawel, we betalen genoeg belasting in Nederland. Met inkomsten van de vleestaks kunnen we bijvoorbeeld de inkomstenbelasting verlagen.

Maar dat gaat dus niet gebeuren he. Daarom is iedereen huiverig. De trend is al 20 jaar dat we steeds meer betalen en minder terugkrijgen.
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:56:52 #27
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80419879
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:18 schreef Yi-Long het volgende:
Nee, vlees is juist veel te goedkoop. Het zijn grotendeels subsidies die de prijs laag houden. Haal die subsidies weg en laat mensen betalen wat vlees werkelijk kost. Er is geen enkele reden om vlees gigantisch te subsidiëren, behalve een bizar gevoel van recht hebben op vlees.

Om verder nog maar niet te spreken van de gezondheidsrisico's die de bioindustrie opleveren. Bijna alle nieuwe ziektes die ontstaan komen voort uit de bioindustrie. Het is simpelweg wachten op een echt ernstige ziekte die niet makkelijk te beheersen valt.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:32:04 #28
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_80420707
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:56 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Nee, vlees is juist veel te goedkoop. Het zijn grotendeels subsidies die de prijs laag houden. Haal die subsidies weg en laat mensen betalen wat vlees werkelijk kost. Er is geen enkele reden om vlees gigantisch te subsidiëren, behalve een bizar gevoel van recht hebben op vlees.

Om verder nog maar niet te spreken van de gezondheidsrisico's die de bioindustrie opleveren. Bijna alle nieuwe ziektes die ontstaan komen voort uit de bioindustrie. Het is simpelweg wachten op een echt ernstige ziekte die niet makkelijk te beheersen valt.
Nee, vlees is DUUR. Duur vergeleken met 10 jaar geleden hier in Nederland (denk aan vleeswaren voor op brood), en duur vergeleken met heel veel andere landen.
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:33:27 #29
295457 TomLievense
pi_80420738
quote:
Nee, vlees is DUUR. Duur vergeleken met 10 jaar geleden hier in Nederland (denk aan vleeswaren voor op brood), en duur vergeleken met heel veel andere landen.
Het vlees in andere landen is ook goedkoop om over tien jaar geleden maar te zwijgen. Niet alle kosten voor het gebruik van vlees worden door berekend, waaronder de kosten voor het milieu.
pi_80420881
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:
En voor alle opwarmingsgelovigen: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
De natuurlijke uitstoot van CO2 is 20 tot 50 keer zo groot als de menselijke uitstoot. Stop een kurk in die vulkaan, heeft meer effect!
Ja, want een kurk in een vulkaan is, in tegenstelling tot een motiverende belasting, wel realistisch...

Verder, ik weet niet wat er in dat internetfilmpje gezegd wordt, ik weet wel wat de wetenschape zegt:
quote:
Scientists have calculated that volcanoes emit between about 130-230 million tonnes (145-255 million tons) of CO2 into the atmosphere every year (Gerlach, 1991). This estimate includes both subaerial and submarine volcanoes, about in equal amounts. Emissions of CO2 by human activities, including fossil fuel burning, cement production, and gas flaring, amount to about 27 billion tonnes per year (30 billion tons) [ ( Marland, et al., 2006) - The reference gives the amount of released carbon (C), rather than CO2, through 2003.]. Human activities release more than 130 times the amount of CO2 emitted by volcanoes--the equivalent of more than 8,000 additional volcanoes like Kilauea (Kilauea emits about 3.3 million tonnes/year)! (Gerlach et. al., 2002)
http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php
pi_80421117
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een stuwmeer in Brazilie ook. Veel meer dan een oliecentrale zelfs. Your point being?
't is mijn topic niet. Maar misschien was dat een gedachte van de TS.
pi_80421330
quote:
Ik ben blij met de vele reacties op mijn betoog.
http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=3234
Oh... dus volgens het Ethisch Vegetarisch Alternatief. Op de site van een dierenrechtenorganisatie.
Vind je het héél vreemd dat ik zo'n "feit" met een korreltje zout neem?
quote:
Wat jij beweert is fundamenteel onjuist, een koe verbrand plantaardig materiaal voor zijn eigen metabolisme. Het direct eten van plantaardig materiaal is veel beter voor het milieu.
Van de hoeveelheid plantjes die nodig zijn voor één stuk vlees kunnen we 7 keer meer aan plantaardig voedsel produceren.
Nee, het is niet onjuist, laat staan fundamenteel. Klimaat-neutraal betekent gewoon dat er geen extra CO2 in het milieu gebracht wordt. Dit is in beide gevallen aan de orde.
"Het direct eten van plantaardig materiaal is veel beter voor het milieu." heb je uit je duim gezogen. Je hebt daar geen grond voor, behalve jouw gevoel. En je mag heus wel je gevoel laten spreken, maar je moet het niet brengen alsof het een feit is.

Dat er plantaardig voedsel wordt gespendeerd om vlees te produceren, is een compleet ander argument, maar dat heeft met het klimaat-neutraal zijn niets van doen.
quote:
Eens, de prijs van benzine is deels ook om files te beperken. Ik heb mijn betoog een beetje aangesterkt om reacties uit te lokken.
Ja, je kletst uit je nek om reacties uit te lokken. Je begrijpt dat zulke onwaarheden ook van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de rest van je betoog, hè?
pi_80421432
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 15:59 schreef Jordy-B het volgende:

Nee, het is niet onjuist, laat staan fundamenteel. Klimaat-neutraal betekent gewoon dat er geen extra CO2 in het milieu gebracht wordt. En dit is in beide gevallen aan de orde.
Zolang er sprake is van industrie (in de vorm van verwerking of transport) zal er sprake zijn van kooldioxideuitstoot. Een boertje zal niets bijdragen aan de toename van kooldioxide in de atmosfeer als hij slechts groente of vee heeft, het op de lokale markt verkoopt, waar het lokaal wordt geconsumeerd; aangezien er geen olie of kool voor uit de grond hoeft te worden gehaald. Maar ja, dat is niet de situatie waar we te maken mee hebben, dus inderdaad, vooralsnog is voor ons geen enkele vorm van voedselproductie 'klimaatneutraal'.
pi_80422055
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:04 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zolang er sprake is van industrie (in de vorm van verwerking of transport) zal er sprake zijn van kooldioxideuitstoot. Een boertje zal niets bijdragen aan de toename van kooldioxide in de atmosfeer als hij slechts groente of vee heeft, het op de lokale markt verkoopt, waar het lokaal wordt geconsumeerd; aangezien er geen olie of kool voor uit de grond hoeft te worden gehaald. Maar ja, dat is niet de situatie waar we te maken mee hebben, dus inderdaad, vooralsnog is voor ons geen enkele vorm van voedselproductie 'klimaatneutraal'.
Maar biobrandstof heeft met hetzelfde euvel te maken. Dat wordt heus niet vervoerd in bio-tankwagens.
pi_80422090
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:30 schreef RemcoDelft het volgende:
1 of 2 keer per jaar seks is ook ruim voldoende.
Voor jou misschien.
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:44:49 #36
295457 TomLievense
pi_80422333
Jordy-B schreef het volgende
quote:
Nee, het is niet onjuist, laat staan fundamenteel. Klimaat-neutraal betekent gewoon dat er geen extra CO2 in het milieu gebracht wordt. Dit is in beide gevallen aan de orde.
"Het direct eten van plantaardig materiaal is veel beter voor het milieu." heb je uit je duim gezogen. Je hebt daar geen grond voor, behalve jouw gevoel. En je mag heus wel je gevoel laten spreken, maar je moet het niet brengen alsof het een feit is.
Dat de bioindustrie niet klimaat neutraal is is een feit geen gevoel, hierover wil ik de discussie niet over aangaan. Dat jij het ontkent betekent dat je niet goed geïnformeerd bent.

Het eten van plantaardig materiaal is zelf CO2 negatief, dat kun je nog wel bevatten neem ik aan? Planten zetten CO2 en water om in suiker en zuurstof. Als je vlees eet in plaats van planten zit daar een extra stap tussen die koolstofdioxide produceerd, kun je het nog volgen? Dan is het toch duidelijk dat de vleesindustrie een bijdrage lever aan de CO2 uitstoot.
quote:
Oh... dus volgens het Ethisch Vegetarisch Alternatief. Op de site van een dierenrechtenorganisatie.
Vind je het héél vreemd dat ik zo'n "feit" met een korreltje zout neem?
Je hebt gelijk dat dit niet een betrouwbare bron is, maar dat betekent niet dat het niet waar is. Ik heb nog een bron voor je.

http://www.guardian.co.uk(...)change.climatechange
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:47:49 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80422397
quote:
Jawel, we betalen genoeg belating in Nederland. Met inkomsten van de vleestaks kunnen we bijvoorbeeld de inkomsten belasting verlagen. Het gaat mij er om dat de vervuiler betaald.
Uhu, in de praktijk komen er alleen belastingen bij. Er af gaan is altijd heel lastig.
Denk maar aan tijdelijke belastingen zoals kwartje van kok.
quote:
Wat ik eerder al (wat sarcastisch) zei. De wereld is over bevolkt. We zouden liever ook eens actief aan geboorte beperking doen wereldwijd.
quote:
Met de belasting op auto's en bezine wordt vanalles betaald. files beperken is slechts een smoes of in het beste geval een klein deel van de reden waarom die belastingen worden geheven.
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:53:59 #38
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80422531
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 15:32 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

dan is het daar simpelweg nog veel goedkoper door allerlei steun. De prijs in Nederland is bij lange na niet kostendekkend en bijna alle problemen worden afgewenteld op de samenleving, in plaats van gedragen door de klant & producent.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 17 april 2010 @ 17:07:20 #39
295457 TomLievense
pi_80422869
quote:
Wat ik eerder al (wat sarcastisch) zei. De wereld is over bevolkt. We zouden liever ook eens actief aan geboorte beperking doen wereldwijd.
Zelf ben ik ook een voorstander van geboortebeperking, dus daarover zijn wij het eens. Toch zijn het de landen met de meeste bevolkingsgroei waarde minste toename in CO2 uitstoot is. Het echte milieuprobleem is onze leefstijl, daarom moeten we deze een beetje aanpassen. Dat is minstens zo effectief als geboortebeperking.
We moeten de bevolking behoorlijk laten krimpen, om de zelfde leefstijl te behouden. We moeten het beiden doen, maar de nadruk dient te liggen op het verminderen van de voetafdruk van de welvarende gemeenschap. We kunnen en mogen het probleem niet afschuiven op de snel groeiende bevolking van afrika, want deze landen zijn in veel mindere mate verantwoordelijk.
  zaterdag 17 april 2010 @ 17:31:18 #40
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80423433
Haal de subsidie maar van de koeien af. Subsidieer alleen nog maar duurzame veeteelt. Dan is het vanzelf afgelopen met kiloknallers, en hebben we alweer wat bezuiniging te pakken.
  zaterdag 17 april 2010 @ 17:32:50 #41
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80423478
-edit- sit back relax and enjoy human stupidity

[ Bericht 19% gewijzigd door Schenkstroop op 17-04-2010 18:02:54 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80423801
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:06 schreef Bowlingbal het volgende:
Het slaat nergens op om vegetariërs te laten betalen voor de kiloknallers.
Er zijn wel meer subsidies en regelingen in Nederland waar ik niet aan mee wens te betalen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_80423993
Als alternatief stel ik voor om die 70 cent aan accijns af te schaffen. Dan is het allemaal weer "eerlijk".
pi_80424053
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:44 schreef TomLievense het volgende:
Jordy-B schreef het volgende
[..]
Het eten van plantaardig materiaal is zelf CO2 negatief, dat kun je nog wel bevatten neem ik aan?
Ik eet alleen herbivoren, die hebben zoveel "negatieve CO2" dan het allemaal weer "neutraal" is
  zaterdag 17 april 2010 @ 18:04:35 #45
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_80424317
quote:
Een handige en lekkere manier van transporteren. Ik ga mezelf deze maand naar Parijs eten.
Géén kloon van tvlxd!
pi_80424471
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 18:04 schreef Montov het volgende:

[..]

Een handige en lekkere manier van transporteren. Ik ga mezelf deze maand naar Parijs eten.
Ik zie geen alternatief. Het is de enige manier om in deze dagen nog ergens te komen met die aswolk.....
pi_80427610
We hebben veel meer aan een verbod op antibiotica.
pi_80427927
quote:
Het eten van één biefstuk komt overeen met een autoritje van 50 kilometer. Dit houd in dat één biefstuk evenveel bijdraag aan de opwarming van het klimaat dan 3 Liter benzine. Op één liter benzine betalen wij in Nederland 70ct, zou het dan niet logisch zijn dat we dan op één biefstuk 210ct belasting betalen.

Als 1 flinke vulkaanuitbarsting net zoveel broeikasgas de lucht in kan blazen als we met zijn allen wereldwijd in een jaar tijd voor elkaar krijgen + nog tig andere vervuilende stoffen (glas, zwaveldioxide, whatever) en dat daarbij opwarming van de aarde niet aan de orde is, en al helemaal niet door toedoen van de mens, waar hebben we het dan eigenlijk over?

Ik vind een discussie over de barbaarsheid van de bio-industrie nog wel zinvol.
Maar CO2? Alsjeblieft zeg, dat is juist goed voor de plantjes. Wat dat betreft is er gewoon geen milieuprobleem.
pi_80427962
Mijn reactie:
Flikker op. Vlees is lekker en jij niet.
  zaterdag 17 april 2010 @ 20:34:13 #50
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80428508
Wat een dom geneuzel. A vlees is zeker niet goedkoop, kwalitatief vlees dan he? Die smakeloze hamburgers bij de Aldi kosten iig geen drol, al is het maar de vraag als het 100% vlees is Anyway.

Vleesproductie wordt in Nederland gesubsidieerd om te zorgen dat veehouderijen bij elkaar komen, minder boerderijtjes en meer echte varkensstallen. Dat heeft een aantal grote voordelen, A werkgelegenheid, B iets wat je in massa's produceert is vele malen goedkoper, milieu aspect hoe bizar dat ook klinkt, grote varkensstallen hebben binnen grote ventilatoren om de fijnstof die daar vrijkomt tot het minimum te minimaliseren. Ook ruik je ze op zeer geringe afstand nauwelijks. De milieu wetgeving is hier zeer streng op.

Waarom geen extra belasting op vlees? Omdat het de economie niet intensiveert, vlees gezond & lekker is. Omdat niet iedereen zo'n groot budget heeft om al die belastingen maar op te kunnen hoesten. Daarbij betaalt iedereen mee aan subsidies waar hij/zij het misschien niet mee eens is. Ik betaal ook voor subsidie op windmolenparken/inburgeringscursussen/massa-immigratie/cultuur subsidies etc
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_80428716
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 20:34 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een dom geneuzel. A vlees is zeker niet goedkoop, kwalitatief vlees dan he? Die smakeloze hamburgers bij de Aldi kosten iig geen drol, al is het maar de vraag als het 100% vlees is Anyway.
Sommige stukken vlees van de ALDI zijn beter dan de lapjes die bij de AH in de vitrine liggen... Al gaat er niets boven de door hem zelf geslachte koeien van de lokale keurslager hier om de hoek...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 17 april 2010 @ 20:42:58 #52
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80428773
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 20:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Sommige stukken vlees van de ALDI zijn beter dan de lapjes die bij de AH in de vitrine liggen... Al gaat er niets boven de door hem zelf geslachte koeien van de lokale keurslager hier om de hoek...
IK had het dus ook over die aldi hamburgers, die zijn gewoon smerig. Wel hebben ze er lekkere schnitzels en dergelijke.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 17 april 2010 @ 21:56:35 #53
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80430715
quote:

Omdat niet iedereen zo'n groot budget heeft om al die belastingen maar op te kunnen hoesten.
Het is niet verplicht om vlees te eten he?
  zaterdag 17 april 2010 @ 22:20:05 #54
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80431309
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Nog even en de chauffeur moet uit zijn werk direct zijn eigen tuintje gaan bewerken omdat het voedsel niet meer te betalen is door al die belastingen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 17 april 2010 @ 22:20:18 #55
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80431317
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wat de neuk is dat weer voor een Bullshit uitspraak?

Kijk, die extra taxen zijn gewoon overbodig. De overheid terroriseert de eigen bevolking met non-sense en teveel belastingen. Global Warming is gewoon grote oplichterij. Dus de arme mensen hoeven niet vlees links te laten liggen. Want die taxen zijn gewoon niet nodig.

Ipv kleinere mensen te trollen moet je ook eens kwatten op de overheid. En die goedebedoelende idiote Christenen en stomme biologie studentjes van 20. Sie worden geindoctrineerd met grote leugens op de universiteiten en op landbouwscholen. Daar komt die Bullshit vandaan.

Vinden mensen het niet frappant dat er op een grote gemene deler in het leven, namelijk CO2, nu extra belastingen wordt geheven. Zodat wij extra moeten gaan dokken op ALLES wat maar met onze leven te maken heeft. Alles wat wij doen. De voedsel dat we eten, de spulen die wij kopen, de energie die we verbruiken. Water. ALLES.

Het gaat niet alleen om smerige fossiele branstof. Dit is nameljk de ultieme natte droom van elke zwendelaar. Dit is de mooiste belasting die je uit je duim kan zuigen. Een belasting op het leven zelf. Nou dan weet ik het wel hoor. Zwendel, zwendel, zwendel maar iedereen trapt erin. Ik ben helemaal klaar met mensen. Net zoals de Java programeurs die logge sotware verdedigen en webpaginas verneuken terwijl het gewoon logge kutsoftware is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Schenkstroop op 17-04-2010 22:25:31 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80438621
quote:

Wat ik niet begrijp is dat die producten maar voor een deel uit vlees bestaan omdat het zo duur is.. maar vegetarische producten zijn duur omdat er geen vlees aan te pas komt..
Als vegetarisch eten nou goedkoop was, gesubsidieerd desnoods, dán ben je bezig met milieubeleid en voorkoming van dierenleed en stel je de bevolking voor een reële keuze.
  zondag 18 april 2010 @ 11:07:38 #57
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80439871
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 22:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nog even en de chauffeur moet uit zijn werk direct zijn eigen tuintje gaan bewerken omdat het voedsel niet meer te betalen is door al die belastingen.
Er is genoeg ander voedsel dat je ook kan eten.
pi_80440192
Het lijkt mij goed als eerste de daadwerkelijke kosten van vlees aan de consument worden doorberekend, ipv dat de samenleving daarvoor opdraait om vlees irreeel goedkoop te houden. Desnoods met een tax.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_80440368
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij goed als eerste de daadwerkelijke kosten van vlees aan de consument worden doorberekend, ipv dat de samenleving daarvoor opdraait om vlees irreeel goedkoop te houden. Desnoods met een tax.
Wat zijn de daadwerkelijke kosten?
pi_80440691
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:27 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat zijn de daadwerkelijke kosten?
De huidige kostprijs plus alle directe en indirecte subsidies, de kosten van ruimingen en dergelijke, de kosten van het overmatig gebruik van de weg, en de kosten om de CO2 op te slaan bijvoorbeeld.
pi_80441236
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De huidige kostprijs plus alle directe en indirecte subsidies, de kosten van ruimingen en dergelijke, de kosten van het overmatig gebruik van de weg, en de kosten om de CO2 op te slaan bijvoorbeeld.
Zijn van deze kosten niet enkel de subsidies daadwerkelijk relevant? Bij ruimingen krijgt de boer de marktwaarde van het dier vergoed. Zo onzinnig lijkt me dat niet aangezien de overheid een besluit neemt dat die beesten geruimd moeten worden. Gezonde beesten vaak. En het gebruik van de weg doorberekenen lijkt me helemaal onzinnig. Dat kan je bij elk bedrijf doen. En die CO2 opslag? Wat moet ik me daarbij voorstellen. Maar goed, het is tegenwoordig in om alles dat met CO2 en "groen" te maken heeft extra belastingen op te leggen. Desalniettemin mag de veehouderij voor die extra CO2 productie best zelf opdraaien inderdaad. Zolang het maar een zinnige belasting is en niet een extra "melkkoe" voor de overheid.

Sowieso, als 90 procent van de bevolking vlees eet dan kan je stellen dat iedereen al de werkelijke kosten betaalt. Maar die subsidies mogen ook van mij verdwijnen.

En daarbij, ook de veehouderij betaalt belasting.
pi_80441437
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Met een taks krijg je toch nooit voor elkaar dat de consument de daadwerkelijke kosten betaalt? Tenzij je bedoelt dat de subsidies op die manier weer verrekend moeten worden. Dat lijkt me nogal omslachtig.

Verder wordt de wereld groener van CO2, dus de opslag daarvan is vooral milieuonvriendelijk. Het overmatig gebruik van de weg is niet voorbehouden aan de vleesindustrie. Het heeft vooral te maken met de inefficientie van de markt.

En de kosten van ruimingen.. Tja.. Geen idee.
pi_80441588
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:47 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Uhu, in de praktijk komen er alleen belastingen bij. Er af gaan is altijd heel lastig.
Denk maar aan tijdelijke belastingen zoals kwartje van kok.
[..]

[..]
We voeren het kanibalisme in, 2 vliegen in 1 klap.
quote:
Met de belasting op auto's en bezine wordt vanalles betaald. files beperken is slechts een smoes of in het beste geval een klein deel van de reden waarom die belastingen worden geheven.
Dus, het eten van gehaktballen en Hollandse Nieuwe wordt fiscaal aftrekbaar ? goed idee !
pi_80441685
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:03 schreef nikk het volgende:

[..]

Zijn van deze kosten niet enkel de subsidies daadwerkelijk relevant? Bij ruimingen krijgt de boer de marktwaarde van het dier vergoed. Zo onzinnig lijkt me dat niet aangezien de overheid een besluit neemt dat die beesten geruimd moeten worden. Gezonde beesten vaak.
Het is de wijze van varkenshouden die dat noodzakelijk maakt en die geld oplevert, totdat het weer eens misgaat, maar die kosten komen dan op het bord van de belastingbetaler en niet die van de vleeseter. En je zou een boer natuurlijk ook aansprakelijk kunnen stellen voor het doen verspreiden van een ziekte, dan is die nog verder van huis. Ik ben wel voorstander van dergelijk overheidsoptreden en ook van de solidariteit waarbij boeren worden gecompenseerd. Alleen leg die kosten dan neer bij de sector, dan is er ook een prikkel om het te voorkomen.
quote:
En het gebruik van de weg doorberekenen lijkt me helemaal onzinnig. Dat kan je bij elk bedrijf doen.
Er ligt natuurlijk wel een probleem daar. Je hebt buiten de veeteelt bijvoorbeeld het juistintime-model en schaalvergroting naar een enkel distributiecentrum voor heel Nederland, bedrijven sparen geld uit door het wegennet extra te belasten. De lusten voor de aandeelhouders, de lasten voor de samenleving, dat verdienmodel heeft natuurlijk zijn tijd gehad.
quote:
En die CO2 opslag? Wat moet ik me daarbij voorstellen. Maar goed, het is tegenwoordig in om alles dat met CO2 en "groen" te maken heeft extra belastingen op te leggen. Desalniettemin mag de veehouderij voor die extra CO2 productie best zelf opdraaien inderdaad. Zolang het maar een zinnige belasting is en niet een extra "melkkoe" voor de overheid.
Het idee van de vervuiler betaalt betekent natuurlijk ook dat de niet-vervuiler niet betaalt, en dat produceren zonder de lasten af te wentelen op de samenleving rendabeler wordt dan wel de lasten afwentelen op de samenleving.
quote:
Sowieso, als 90 procent van de bevolking vlees eet dan kan je stellen dat iedereen al de werkelijke kosten betaalt. Maar die subsidies mogen ook van mij verdwijnen.
Niet iedereen natuurlijk, en ook hier ontbreekt het weer aan een prijsprikkel om misschien wat minder kilo's vlees te consumeren of om vlees te eten dat de omgeving minder belast.
quote:
En daarbij, ook de veehouderij betaalt belasting.
Er zal altijd belasting betaald moeten worden, maar meer naarmate je problemen over de schutting mikt lijkt me geen verkeerd uitgangspunt.
pi_80442198
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is de wijze van varkenshouden die dat noodzakelijk maakt en die geld oplevert, totdat het weer eens misgaat, maar die kosten komen dan op het bord van de belastingbetaler en niet die van de vleeseter.
Dat is een beetje de crux. Als 90 procent van de bevolking vlees eet kan je dan niet stellen dat de belastingbetaler en de vleeseter hetzelfde zijn?
quote:
En je zou een boer natuurlijk ook aansprakelijk kunnen stellen voor het doen verspreiden van een ziekte, dan is die nog verder van huis. Ik ben wel voorstander van dergelijk overheidsoptreden en ook van de solidariteit waarbij boeren worden gecompenseerd. Alleen leg die kosten dan neer bij de sector, dan is er ook een prikkel om het te voorkomen.
In plaats van een tax ben ik dan eerder voorstander van een fonds of verzekering. Dan leg je de kosten neer bij de houder, niet bij de consument. Het verschil hierin is dat de overheid hierdoor geen extra inkomsten krijgt.
quote:
Er ligt natuurlijk wel een probleem daar. Je hebt buiten de veeteelt bijvoorbeeld het juistintime-model en schaalvergroting naar een enkel distributiecentrum voor heel Nederland, bedrijven sparen geld uit door het wegennet extra te belasten. De lusten voor de aandeelhouders, de lasten voor de samenleving, dat verdienmodel heeft natuurlijk zijn tijd gehad.
Het is kostenefficienter. Allemaal ten gunste (uiteindelijk) van de consument. Althans, negentig procent van de consumenten. Sowieso vind ik het raar om voor het gebruik van het wegennet nog eens extra te belasten. Die wegen zijn al drie keer betaald.
quote:
Het idee van de vervuiler betaalt betekent natuurlijk ook dat de niet-vervuiler niet betaalt, en dat produceren zonder de lasten af te wentelen op de samenleving rendabeler wordt dan wel de lasten afwentelen op de samenleving.
Mee eens. Ik vind de meerkosten van de veehouderij echter enorm meevallen. Dat is geen extra belasting waard in mijn ogen. Een extra belasting betekent alleen maar extra lasten voor de burger terwijl dat nergens voor nodig is. Schaf dan liever de subsidies af. Een subsidie nogmaals waar negentig procent van de mensen indirect van profiteert.
quote:
Niet iedereen natuurlijk, en ook hier ontbreekt het weer aan een prijsprikkel om misschien wat minder kilo's vlees te consumeren of om vlees te eten dat de omgeving minder belast.
Wees daar dan eerlijk over. Het is net als met het rekeningrijden. Het gaat niet om eerlijkheid of wat beter is voor de belastingbetaler/consument. Het doel is domweg dat er minder gebruik van wordt gemaakt. Dus minder vlees eten met de vleestax. En minder autorijden met het rekeningrijden. En tegelijkertijd het liefst nog de inkomsten voor de overheid vergroten. Daar pas ik voor.
quote:
Er zal altijd belasting betaald moeten worden, maar meer naarmate je problemen over de schutting mikt lijkt me geen verkeerd uitgangspunt.
Mee eens. Ik heb geen probleem met het doorberekenen van bepaalde kosten aan de veehouderij. Maar een vleestax is in mijn ogen een verkeerd instrument. Sowieso hebben we al een overheid die de helft van het BNP inpikt. De samenleving betaalt al genoeg voor de "vervuiling" die zij met zich meebrengt.
pi_80442831
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat is een beetje de crux. Als 90 procent van de bevolking vlees eet kan je dan niet stellen dat de belastingbetaler en de vleeseter hetzelfde zijn?
Nee, alleen al vanwege die 10%. Maar belangrijker, degenen die de lusten hebben krijgen niet in gelijke mate de lasten te verwerken.
quote:
In plaats van een tax ben ik dan eerder voorstander van een fonds of verzekering. Dan leg je de kosten neer bij de houder, niet bij de consument. Het verschil hierin is dat de overheid hierdoor geen extra inkomsten krijgt.
Dat zou ook kunnen. Maar ik ben er op zich niet op tegen dat de overheid die verantwoordelijkheid neemt, omdat die ook de regels kan maken en bijstellen, de meest sterke partij is die elke ramp op dat vlak kan dragen, en die er ook sturend in kan optreden.
quote:
Het is kostenefficienter. Allemaal ten gunste (uiteindelijk) van de consument. Althans, negentig procent van de consumenten. Sowieso vind ik het raar om voor het gebruik van het wegennet nog eens extra te belasten. Die wegen zijn al drie keer betaald.
Dat lijkt me sterk. Bovendien is een conusment heel wat anders dan een burger. Die wegen zijn aangelegd in het algemeen belang, maar als een bedrijf dan verzint dat die goedkoper een halfvolle vrachtwagen heen en weer kan sturen om files te veroorzaken dan een fatsoenlijke opslagplaats in te richten, dan gaat er dus kennelijk onvoldoende prikkel uit van de echte kosten, waardoor het strijdig wordt met het algemeen belang.
quote:
Mee eens. Ik vind de meerkosten van de veehouderij echter enorm meevallen. Dat is geen extra belasting waard in mijn ogen. Een extra belasting betekent alleen maar extra lasten voor de burger terwijl dat nergens voor nodig is. Schaf dan liever de subsidies af. Een subsidie nogmaals waar negentig procent van de mensen indirect van profiteert.
Klopt, maar het geheel van overheidsbemoeienissen verstoort dus wel de eenvoudige prijsprikkels, waardoor er maatschappelijk ongewenst gedrag ontstaat. Er is op zich natuurlijk helemaal geen economische verhouding die het aantrekkelijk maakt om dieren door heel Europa te slepen.
quote:
Wees daar dan eerlijk over. Het is net als met het rekeningrijden. Het gaat niet om eerlijkheid of wat beter is voor de belastingbetaler/consument. Het doel is domweg dat er minder gebruik van wordt gemaakt. Dus minder vlees eten met de vleestax. En minder autorijden met het rekeningrijden. En tegelijkertijd het liefst nog de inkomsten voor de overheid vergroten. Daar pas ik voor.
Het hoeft niet per se minder, het kan ook anders. Als je gewoon de lasten doorberekent, dan krijg je ook geen rekening wanneer je geen lasten veroorzaakt. Dus misschien wordt het dan meer kip en minder varken bijvoorbeeld. Of er ontstaat een varkenshouderij die niet meer belastend is, omdat de lasten geld gaan kosten.
quote:
Mee eens. Ik heb geen probleem met het doorberekenen van bepaalde kosten aan de veehouderij. Maar een vleestax is in mijn ogen een verkeerd instrument.
Hangt ervan af hoe die eruit komt te zien, als die goed gekoppeld is aan de veroorzakte belasting van de samenleving, dan is het wel de minst bureaucratische methode.
quote:
Sowieso hebben we al een overheid die de helft van het BNP inpikt.
De overheid 'maakt' ook meer dan de helft van het BNP. Mensen kloppen zichzelf nogal graag op de borst. Als ze een halve ton per jaar verdienen dan ligt dat allemaal aan henzelf, hun talent en hun inzet. Sorry, zo werkt het niet, met hetzelfde talent en meer inzet maar zonder Nederlandse overheid mag je blij zijn met meer dan een dollar per dag.
quote:
De samenleving betaalt al genoeg voor de "vervuiling" die zij met zich meebrengt.
Nee. Überhaupt kun je je afvragen waar mensen het recht vandaan halen om te vervuilen of natuurlijke hulpbronnen op te maken. De werkelijke kosten betaal je in ieder geval niet.
pi_80443709
Voor een deel kan ik me wel vinden in het idee van Weltschmerz om de exploitatie van dieren aan banden te leggen., inderdaad wordt daarmee de prijs van het vlees hoger, maar het helpt problemen voorkomen en het is goed voor het welzijn van de dieren die door en voor ons geëxploiteerd worden, maar zelf nergens om hebben gevraagd.
pi_80445955
quote:
Op zondag 18 april 2010 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, alleen al vanwege die 10%. Maar belangrijker, degenen die de lusten hebben krijgen niet in gelijke mate de lasten te verwerken.
Ik vind negentig procent een behoorlijke score voor een subsidie. Ik kan me geen enkel ander gesubsidieerd goed bedenken die zo hoog scoort. Sowieso profiteren ook vegetariers van landbouwsubsidies. Alleen niet van de veehouderij natuurlijk. Maar nogmaals, die subsidies mogen ook van mij verdwijnen.
quote:
Dat zou ook kunnen. Maar ik ben er op zich niet op tegen dat de overheid die verantwoordelijkheid neemt, omdat die ook de regels kan maken en bijstellen, de meest sterke partij is die elke ramp op dat vlak kan dragen, en die er ook sturend in kan optreden.
Mee eens. Ik heb alleen geen behoefte aan een afromende of inhalige overheid. Ik zie het liever via een fonds gebeuren. In die situatie zal er in ieder geval niet meer betaalt worden dan noodzakelijk.
quote:
Dat lijkt me sterk. Bovendien is een conusment heel wat anders dan een burger. Die wegen zijn aangelegd in het algemeen belang, maar als een bedrijf dan verzint dat die goedkoper een halfvolle vrachtwagen heen en weer kan sturen om files te veroorzaken dan een fatsoenlijke opslagplaats in te richten, dan gaat er dus kennelijk onvoldoende prikkel uit van de echte kosten, waardoor het strijdig wordt met het algemeen belang.
Je schiet door in het willen doorberekenen van kosten. Die wegen zijn er om gebruikt te worden. De opbrengsten van de overheid zijn al meer dan de uitgaven wat wegen betreft. Er hoeft in ieder geval nog niet méér geld te worden geïncasseerd. Daarbij, hoe meer je gebruikt maakt van de weg des te meer je aan aczijnsen je zal afdragen. En veehouderijen bevinden zich sowieso al in minder bevolkte gebieden.
quote:
Klopt, maar het geheel van overheidsbemoeienissen verstoort dus wel de eenvoudige prijsprikkels, waardoor er maatschappelijk ongewenst gedrag ontstaat. Er is op zich natuurlijk helemaal geen economische verhouding die het aantrekkelijk maakt om dieren door heel Europa te slepen.
Jij vindt het maatschappelijk ongewenst. Niet iedereen is die mening toegedaan.
quote:
Het hoeft niet per se minder, het kan ook anders. Als je gewoon de lasten doorberekent, dan krijg je ook geen rekening wanneer je geen lasten veroorzaakt. Dus misschien wordt het dan meer kip en minder varken bijvoorbeeld. Of er ontstaat een varkenshouderij die niet meer belastend is, omdat de lasten geld gaan kosten.
Misschien. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten. Sowieso zie ik een dergelijke tax nooit ingevoerd worden.
quote:
Hangt ervan af hoe die eruit komt te zien, als die goed gekoppeld is aan de veroorzakte belasting van de samenleving, dan is het wel de minst bureaucratische methode.
[..]

De overheid 'maakt' ook meer dan de helft van het BNP. Mensen kloppen zichzelf nogal graag op de borst. Als ze een halve ton per jaar verdienen dan ligt dat allemaal aan henzelf, hun talent en hun inzet. Sorry, zo werkt het niet, met hetzelfde talent en meer inzet maar zonder Nederlandse overheid mag je blij zijn met meer dan een dollar per dag.
We hebben een overheid nodig inderdaad om welvarend te zijn. En ja, de overheid draagt bij aan het BNP. maar dat betekent niet dat de overheid daardoor ook de helft van het BNP kan inpikken. Dat is gewoon absurd.
quote:
Nee. Überhaupt kun je je afvragen waar mensen het recht vandaan halen om te vervuilen of natuurlijke hulpbronnen op te maken. De werkelijke kosten betaal je in ieder geval niet.
Ik vind van wel. Als jij fictieve kosten wilt verzinnen en daarvoor wil betalen dan is dat je goed recht. Leg die anderen alleen niet op.
pi_80446069
quote:
Op zondag 18 april 2010 13:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Voor een deel kan ik me wel vinden in het idee van Weltschmerz om de exploitatie van dieren aan banden te leggen., inderdaad wordt daarmee de prijs van het vlees hoger, maar het helpt problemen voorkomen en het is goed voor het welzijn van de dieren die door en voor ons geëxploiteerd worden, maar zelf nergens om hebben gevraagd.
Als je iets voor de dieren wilt doen richt je dan daarop. Strengere regels, beter toezicht, etc. Niet via een belasting op vlees. Dat is domweg gericht op het ontmoedigen van het eten van vlees en het (nog meer) uitkleden van de burger.
  zondag 18 april 2010 @ 15:36:58 #70
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_80447089
Allemaal heel leuk en behartenswaardig om je in te zetten voor minder vleesconsumptie. Maar er zijn zoveel leuke en behartenswaardige doelen in het leven, en als we die allemaal extra gaan belasten, of extra wetten gaan invoeren, of apart subsidiebeleid gaan voeren dan krijgen we zó'n overgereguleerd land en zo'n inefficiënte overheid dat de kosten niet meer opwegen tegen de baten. Ik wil best belastinggeld inzetten om dierenwelzijn te bevorderen, maar een aparte vleesttax, doe maar niet.
pi_80447937
quote:

op kerosine zit geen accijns. zullen we dat eerst maar ff fixen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 16:48:40 #72
295457 TomLievense
pi_80449391
quote:
Als je iets voor de dieren wilt doen richt je dan daarop. Strengere regels, beter toezicht, etc. Niet via een belasting op vlees. Dat is domweg gericht op het ontmoedigen van het eten van vlees en het (nog meer) uitkleden van de burger.
Het gaat mij helemaal niet om het dierenwelzijn, het gaat mij meer om het klimaat en de voksgezondheid.

Onze bioindustrie zorgd voor een gezondheidsrisico en daarom lijkt het mee eerlijk dat de vleeseter daar voor betaalt.
  † In Memoriam † zondag 18 april 2010 @ 16:54:42 #73
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_80449586
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:56 schreef ethiraseth het volgende:
Haal die subsidies weg en laat mensen betalen wat vlees werkelijk kost. Er is geen enkele reden om vlees gigantisch te subsidiëren, behalve een bizar gevoel van recht hebben op vlees.
Er is ook geen enkele reden om belasting te heffen op vlees. Subsidie weg, belasting weg.

Als je wil betalen wat het werkelijk kost.
Carpe Libertatem
pi_80455238
quote:
Op zondag 18 april 2010 15:05 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik heb me dit hele topic lang juist uitgesproken tegen een vleestaks..
pi_80455675
quote:
Op zondag 18 april 2010 16:48 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Het gaat mij helemaal niet om het dierenwelzijn, het gaat mij meer om het klimaat en de voksgezondheid.

Onze bioindustrie zorgd voor een gezondheidsrisico en daarom lijkt het mee eerlijk dat de vleeseter daar voor betaalt.
Klimaat, volksgezondheid.. maar dieren tellen niet?
Dat komt opvallend weinig aan bod in dit topic.. Dieren kunnen wel lijden en pijn ervaren enzoiets. Als we dit met mensen doen hebben we het over concentratiekampen..
Gezondheid en een goed klimaat alleen voor de mensen dus..
  maandag 19 april 2010 @ 09:30:22 #76
295457 TomLievense
pi_80471081
quote:
Klimaat, volksgezondheid.. maar dieren tellen niet?
Dat komt opvallend weinig aan bod in dit topic.. Dieren kunnen wel lijden en pijn ervaren enzoiets. Als we dit met mensen doen hebben we het over concentratiekampen..
Gezondheid en een goed klimaat alleen voor de mensen dus..
Natuurlijk is dierenwelzijn belangrijk, maar daar is dit geen effectieve maatregel voor. Daarvoor kunnen we zoals eerder genoemd beter regels stellen.
  maandag 19 april 2010 @ 09:34:30 #77
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80471175
  maandag 19 april 2010 @ 12:30:18 #78
295457 TomLievense
pi_80476948
quote:
Op maandag 19 april 2010 09:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[ afbeelding ]
Dat klopt, boeiend. Word jij dan lekker fruitist als je dat zo belangrijk vind! Fruit is bedoeld om gegeten te worden, hebben de planten voor ons geregeld.

[ Bericht 14% gewijzigd door TomLievense op 19-04-2010 13:08:26 ]
pi_80485023
Waar gaat die belasting naar toe?
Ik zie liever dat de overheid bijna geen geld meer krijgt zodat Nederland een vrij land kan worden waar je zelf je geld kan uitgeven aan dingen die je zelf nuttig vindt. Het is allang geen sociale staat meer dus de belastingen zijn alleen nog goed voor de overheid om zichzelf in stand te houden. Daarnaast is het uiterst slecht om mensen te verplichten om te betalen om zo je zin door te drijven of je eigen agenda na te streven.
  maandag 19 april 2010 @ 17:36:47 #80
295457 TomLievense
pi_80488375
quote:
Daarnaast is het uiterst slecht om mensen te verplichten om te betalen om zo je zin door te drijven of je eigen agenda na te streven.
En waarom dan wel? Lijkt mij niets mis mee, met roken doen we dat ook. Bovendien je verplicht het ze niet, je laat ze zelf de keuze om vlees te eten of niet. In tegenstelling tot de loonbelasting die betaald wordt door iedereen met een inkomen. Ben jij in het geheel tegen het principe de vervuiler betaald, ik niet. Ik vind het terecht dat degene die de weg gebruik de weg betaald, degene het water vervuild de zuivering betaald en degene die vlees eet in hogere mate opdraait voor de kosten van het klimaat dan een vegetariër.

En kom a.u.b. niet met een reactie in de trant van 'vegetariër zeker?'
pi_80489560
quote:
Op maandag 19 april 2010 17:36 schreef TomLievense het volgende:

[..]

En waarom dan wel? Lijkt mij niets mis mee, met roken doen we dat ook. Bovendien je verplicht het ze niet, je laat ze zelf de keuze om vlees te eten of niet. In tegenstelling tot de loonbelasting die betaald wordt door iedereen met een inkomen. Ben jij in het geheel tegen het principe de vervuiler betaald, ik niet. Ik vind het terecht dat degene die de weg gebruik de weg betaald, degene het water vervuild de zuivering betaald en degene die vlees eet in hogere mate opdraait voor de kosten van het klimaat dan een vegetariër.

En kom a.u.b. niet met een reactie in de trant van 'vegetariër zeker?'
Vind je dat snoep bijvoorbeeld ook belast moet worden? Totaal overbodig en heeft ook een invloed op het milieu natuurlijk.

En wat te denken van buitenlandse groentes? Zouden die dan ook belast moeten worden? En alle andere voedingsmiddelen die niet in ons land geproduceerd kunnen worden?
C. Sagan
  maandag 19 april 2010 @ 18:12:37 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80489602
TS die denkt dat belasting en Accijns een milieunormering is, dat is best triest.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80489883
quote:
Op maandag 19 april 2010 18:11 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Vind je dat snoep bijvoorbeeld ook belast moet worden? Totaal overbodig en heeft ook een invloed op het milieu natuurlijk.

En wat te denken van buitenlandse groentes? Zouden die dan ook belast moeten worden? En alle andere voedingsmiddelen die niet in ons land geproduceerd kunnen worden?
Uiteindelijk gaan we alles dan extra belasten en heeft links z'n zin weer.... Milieu is slechts een smoesje.
  maandag 19 april 2010 @ 18:41:51 #84
295457 TomLievense
pi_80490678
quote:

We moeten belasting heffen op vrachtverkeer, die prijs wordt dan automatisch in de producten verekend. En wat betreft luxe producten als snoep hebben we al een belastingstarief van 19%, dat is hoog genoeg. Met alle respect zijn de dingen die jij noemt lang niet zo milieu belastend als vlees. Achtien procent van onze CO2 emissies wereldwijd heeft verband met de productie van vlees, volgens de Wereldvoedsel organisatie. In Nederland ligt dat nog iets hoger.
quote:
BRON: http://www.nrc.nl/wetensc(...)als_een_boerende_koe
Mondiaal gezien neemt de veehouderij 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen voor haar rekening. Dat is meer dan de transportsector, want die komt op maar 13 procent. Dat is de hoofdstelling uit de film. De conclusie is vervolgens dat het broeikasbeleid misschien meer heeft te verwachten van inperking van de vleesconsumptie dan van het autogebruik. Er wordt aangedrongen op minder vlees eten, niet op geheelonthouding. Plantaardig voedsel kan net zo gezond zijn als vlees.
  maandag 19 april 2010 @ 18:52:21 #85
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80491110
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:30 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Dat klopt, boeiend. Word jij dan lekker fruitist als je dat zo belangrijk vind! Fruit is bedoeld om gegeten te worden, hebben de planten voor ons geregeld.
Alleen maar als je de zaden daarna in de tuin gaat uitschijten...
pi_80493575
Ik ben voor, maar dan wel in het algemeen en niet specifiek voor vlees. Productiekosten zijn al in de prijs inbegrepen. Kosten als gevolg van de milieuvervuiling die ontstaat bij de productie van een product, die zouden ook bij de uiteindelijke verkoopprijs inbegrepen moeten zijn.

Op die manier hoef je je ook geen zorgen meer te maken dat mensen producten kopen die niet goed zijn voor het milieu, omdat ze direct het geld betalen dat nodig is om de milieuschade weer te herstellen. Natuurlijk is het wel zo dat niet alle vervuiling ongedaan is te maken, dus daarvoor moet dan nog iets anders worden bedacht.
  maandag 19 april 2010 @ 19:51:09 #87
45206 Pietverdriet
pi_80493667
Al dat gehuil over het milieu is zwaar overdreven, het milieu is waanzinnig schoon geworden als je kijkt naar de laatste 40 jaar.
Ik kan me de jaren 70 nog herinneren, toen had je pas vervuiling.
  maandag 19 april 2010 @ 20:10:43 #88
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80494560
quote:
Op maandag 19 april 2010 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Al dat gehuil over het milieu is zwaar overdreven, het milieu is waanzinnig schoon geworden als je kijkt naar de laatste 40 jaar.
De natuur in NL is er de laatste 30 jaar steeds beter voor komen te staan. Dieren die ik vroeger bijna nooit zag (ree, ooievaar, buizerd,) zijn nu een regelmatige verschijning.

Maar of dat representatief is voor onze planeet als geheel...

Toch een knap staaltje, in een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld, met een groeiende bevolking toch ruimte voor de natuur weten te creëren.
  maandag 19 april 2010 @ 20:14:37 #89
45206 Pietverdriet
pi_80494753
quote:
Op maandag 19 april 2010 20:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

De natuur in NL is er de laatste 30 jaar steeds beter voor komen te staan. Dieren die ik vroeger bijna nooit zag (ree, ooievaar, buizerd,) zijn nu een regelmatige verschijning.

Maar of dat representatief is voor onze planeet als geheel...

Toch een knap staaltje, in een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld, met een groeiende bevolking toch ruimte voor de natuur weten te creëren.
Geld voor de hele westerse wereld. Enige beest wat ik nauwelijks nog zie in Nederland is het wilde konijn, die waren er in de jaren 70 bij duizenden in duinen en bossen. Tegenwoordig zie je ze nauwelijks meer door al die ziektes die er geïntroduceerd zijn.
pi_80499452
quote:
Op maandag 19 april 2010 18:41 schreef TomLievense het volgende:

[..]

We moeten belasting heffen op vrachtverkeer, die prijs wordt dan automatisch in de producten verekend. En wat betreft luxe producten als snoep hebben we al een belastingstarief van 19%, dat is hoog genoeg. Met alle respect zijn de dingen die jij noemt lang niet zo milieu belastend als vlees. Achtien procent van onze CO2 emissies wereldwijd heeft verband met de productie van vlees, volgens de Wereldvoedsel organisatie. In Nederland ligt dat nog iets hoger.
[..]
Uhh. Dat zal dan toch een verschil van een haar breed zijn: voorzover ik weet wordt de emissie van internationaal vlieg- en vaarverkeer niet meegeteld omdat men niet kan bepalen of die bij het land van vertrek of van aankomst geteld moet worden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 19 april 2010 @ 21:51:34 #91
295457 TomLievense
pi_80499537
quote:
Nog steeds staat in Nederland de natuur onder druk. Er is grote vooruitgang geboekt met de waterkwaliteit. De biodiversiteit neemt nog steeds af en daar moeten ze zeker iets aan doen. Maar ik wilde het graag bij het oorspronkelijke onderwerp houden.
quote:
Als de kamsalamonders konden praten wisten we wel beter. Nogmaals laten we bij het onderwerp klimaat blijven en niet afdwalen naar de stand van de natuur in Nederland.

Hoewel, de grote hoeveelheid veehouderijen in Brabant zorgen voor verbossing van de heide gebieden. Waardoor we steeds de toplaag moeten verwijderen.
quote:
Uhh. Dat zal dan toch een verschil van een haar breed zijn: voorzover ik weet wordt de emissie van internationaal vlieg- en vaarverkeer niet meegeteld omdat men niet kan bepalen of die bij het land van vertrek of van aankomst geteld moet worden.
Je zou dat moeten verrekenen in de brandstofprijzen, het probleem is alleen dat ze dan gewoon in een ander land gaan tanken.
pi_80499643
quote:
Op maandag 19 april 2010 21:51 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Hoewel, de grote hoeveelheid veehouderijen in Brabant zorgen voor verbossing van de heide gebieden. Waardoor we steeds de toplaag moeten verwijderen.
Ja en? Dat doen we toch al eeuwen: de heide afplaggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 19 april 2010 @ 21:57:41 #93
295457 TomLievense
pi_80499859
quote:
Ja en? Dat doen we toch al eeuwen: de heide afplaggen.
En wie denk je dat dat betaald? Niet de vleeseter, terwijl die er wel voor verantwoordelijk is. Als die veehouderijen daar niet hadden gezetten had het niet gehoeven, dan had er geen overschot aan nutrienten geweest.
pi_80502276
quote:

U is raar, de aarde warmt namelijk NIET op. Dat is een verzinsel van linkse groeperingen om uw geld te krijgen. Alle klimaatrapporten zijn vervalsd en onjuist. Onzin voorstel dus.
pi_80503552
quote:
Op maandag 19 april 2010 21:57 schreef TomLievense het volgende:

[..]

En wie denk je dat dat betaald? Niet de vleeseter, terwijl die er wel voor verantwoordelijk is. Als die veehouderijen daar niet hadden gezetten had het niet gehoeven, dan had er geen overschot aan nutrienten geweest.
Eeuwen lang is de heide steeds opnieuw afgeplagd, door boeren. Die namen de plaggen mee naar hun land of legden ze onder hun mesthoop. Als die boeren dat niet gedaanhadden, hadden we al lang geen hei meer gehad en hadden we trouwens ook geen vruchtbare essen gehad.

Overigens ben ik wel met je eens, dat vlees veel te goedkoop is en dat lang niet alle kosten ook verrekend worden/zijn in de prijs.
Maar dat geldt voor vrijwel alles, althans in het westen.
pi_80503586
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:43 schreef kadeautje het volgende:

[..]

U is raar, de aarde warmt namelijk NIET op. Dat is een verzinsel van linkse groeperingen om uw geld te krijgen. Alle klimaatrapporten zijn vervalsd en onjuist. Onzin voorstel dus.
Zou jij eerst niet eens foutloos Nederlands gaan schrijven? Anders hoepel je maar op naar je zandbak van herkomst!
pi_80510304
quote:
Op maandag 19 april 2010 23:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zou jij eerst niet eens foutloos Nederlands gaan schrijven? Anders hoepel je maar op naar je zandbak van herkomst!

whehehe xD Ga eens proberen sarcastisch taalgebruik te begrijpen mn jong.. ik ben zo autochtoon als het maar kan, compleet naar de wens van A. Hitler: blond haar & blauwe ogen. BURN!

btw.. doe ook eens inhoudelijk ingaan op mn stelling, of weet je stiekem dat ik toch wel gelijk heb? (Aaai net niet foutloos Nederlands geschreven, plz dont hit me xD (das Engels btw (btw is afkorting vanuit het Engels))).

pi_80510366
__

[ Bericht 99% gewijzigd door kadeautje op 20-04-2010 09:48:43 ]
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:51:53 #99
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80510470
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:43 schreef kadeautje het volgende:

[..]

De wetenschap spreekt je tegen. Maar hey, doe vooral alsof wat blogs het beter weten dan tientallen erkende peer-reviewed journals en duizenden wetenschappers verbonden aan honderden instituten over de hele wereld.
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:55:50 #100
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80510581
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:51 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De wetenschap spreekt je tegen. Maar hey, doe vooral alsof wat blogs het beter weten dan tientallen erkende peer-reviewed journals en duizenden wetenschappers verbonden aan honderden instituten over de hele wereld.
Zullen we de discussie wat "wetenschap" is weer even aanslingeren?! Het woord "klimaatpolitiek" zegt toch genoeg?
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:59:32 #101
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80510684
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zullen we de discussie wat "wetenschap" is weer even aanslingeren?! Het woord "klimaatpolitiek" zegt toch genoeg?
Hmm ja, zelfverzonnen woorden om dingen af te doen als politiek en dus niet meer dan een verzinsel. Een bekende strategie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')