Oké, snoepjes in de vorm van bonbons is wel een goed idee iddquote:Op vrijdag 16 april 2010 00:56 schreef Adames het volgende:
witte rozen is dan gepaster dacht ik
verder is een taart met kaarsjes iets wat je niet mee wilt nemen.
iets anders zoets wel. lekkere chocola misschien.
Ook weer een dilemma, want ze eet niet of nauwelijks meer. Bonbons was ze wel gek op en ze krijgt al enkele weken geen bestraling meer.quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:02 schreef trovey het volgende:
Bloemen zijn inderdaad wel geschikt. Voedsel is nog maar de vraag....ligt er maar net aan wat voor soort kanker het is (bv bij maag- en slokdarmkanker is eten in die fase vaak niet meer mogelijk) en of die persoon nog wel eetlust heeft door de kanker en/of de behandeling. Verder is natuurlijk een kaart/brief met een lief woord altijd goed maar dat ligt ook een beetje welke relatie je met die persoon hebt.
las over de kanker heen. dat is idd wel een goede.quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:02 schreef trovey het volgende:
Bloemen zijn inderdaad wel geschikt. Voedsel is nog maar de vraag....ligt er maar net aan wat voor soort kanker het is (bv bij maag- en slokdarmkanker is eten in die fase vaak niet meer mogelijk) en of die persoon nog wel eetlust heeft door de kanker en/of de behandeling. Verder is natuurlijk een kaart/brief met een lief woord altijd goed maar dat ligt ook een beetje welke relatie je met die persoon hebt.
Ze is wel een nuchtere Noord-Hollandse, mja... Toch spookt er op zo'n moment van alles door je heen. Maar je hebt wel gelijk. Ik zou zelf ook zo'n instelling hebbenquote:Op vrijdag 16 april 2010 01:03 schreef mstx het volgende:
Ik zou iets normaals meenemen wat je anders ook zou geven. Mensen hebben er meestal een hekel aan als je iets anders/aparts geeft omdat ze ziek zijn.
Hey rudedinges!quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:06 schreef rudedeltadude het volgende:
Ik denk dat je bezoek zo ontzettend op prijs gesteld wordt, dat je niet per se iets mee hoeft te nemen.
De mensen bij wie je op bezoek komt, zijn je bij voorbaat al ontzettend dankbaar dat je de moeite neemt om te komen.
En ik wil ook even zeggen dat je een pluim verdient om je hoofd nu juist niet af te wenden, maar juist wel op bezoek gaat. Je hebt er geen idee van hoeveel mensen hun hoofd afkeren in moeilijke situaties als deze, alleen je bezoek is juist de steun waarop ze hopen.
Dit is wel een erg goede tipquote:Op vrijdag 16 april 2010 01:18 schreef drunk_on_shadows het volgende:
Als je toch van plan bent bloemen te kopen voor haar, kunnen ze je daar in de bloemenwinkel natuurlijk wel over adviseren.
Verder....heel veel sterkte.
Mooie woorden, dank je welquote:Op vrijdag 16 april 2010 01:45 schreef Paginabeheerder het volgende:
Zelf zou ik denk ik een DVD' tje mee nemen, liefst een grappige.
Want veel valt er niet te lachen op het sterfbed, de mensen die komen komen met een lang gezicht en dezelfde clichés. Als je toch zo aan je einde moet komen dat in die laatste levensdagen of weken iedereen om je heen bedrukt is... Nee, juist dan hebben mensen vaak behoefte om te lachen.
En natuurlijk kun je moeilijk de hele tijd de pias uit hangen, maar als je haar een paar keer lekker doet lachen... man dat is echt wat waard.![]()
O' ja, en voor moeders zijn de vrienden en vriendinnen van hun zoon vaak meer dan kennissen. Die moeders hebben je zien opgroeien, voor hun is die band vaak sterker dan inderdaad andersom. Voor ons zijn het gewoon de moeders van die vrienden.
omdat het lichaam er nog slechter tegen kan dan normaal en die medicijnen hè.quote:Op vrijdag 16 april 2010 02:08 schreef childintime het volgende:
Misschien vindt zij het wel heel leuk als je een patatje, ijsje, colaatje of wijntje meebrengt. Toen mijn vader terminaal lag, namen wij als we kwamen een blikje bier of een ijsje voor hem mee; hij mocht dat van het verplegend personeel absoluut niet hebben; maar die man ging dood en wel 4 weken later, wat maakt dat ene biertje of ijsje dan nog uit![]()
Als ik hoor dat ik kanker heb en nog 1 maand te leven heb pin ik al me geld en ga ik nog ff flink de bloemetjes buiten zetten. Dood ga ik toch wel.quote:Op vrijdag 16 april 2010 02:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
omdat het lichaam er nog slechter tegen kan dan normaal en die medicijnen hè.
Je moet wel bedenken btw dat patienten in de laatste fase van hun leven vrij weinig meemaken en dus wat minder gespreksstof hebben en aangezien de ziekte al tig keer aan bod is geweest, hier bijv. geen behoefte aan is.
Goh!quote:Op vrijdag 16 april 2010 02:22 schreef Equites het volgende:
[..]
Als ik hoor dat ik kanker heb en nog 1 maand te leven heb pin ik al me geld en ga ik nog ff flink de bloemetjes buiten zetten. Dood ga ik toch wel.
Maar hoeveel waarde heeft dat 'feestvieren' dan eigenlijk nog, wanneer je toch weet dat je snel sterft?quote:Op vrijdag 16 april 2010 02:22 schreef Equites het volgende:
[..]
Als ik hoor dat ik kanker heb en nog 1 maand te leven heb pin ik al me geld en ga ik nog ff flink de bloemetjes buiten zetten. Dood ga ik toch wel.
Ik ga inderdaad later vanmiddag. Goeie tip van die bloemen, dat ga ik doenquote:Op vrijdag 16 april 2010 02:40 schreef Manono het volgende:
zou het vooral sober houden, geen witte rozen meenemen, dat doe je imo pas als iemand overleden is - eerder een frisse lentebos tulpen ofzo of blauwe hiancintjes die ruiken lekker naar buiten
als je in de namiddag gaat misschien een specialiteit van een winkel in de buurt, een lekkere snijkoek ofzo bij de koffie, of een goede ossenworst
uiteraard niet voor de stervende maar voor de mensen er om heen die aan het zorgen zijnquote:Op vrijdag 16 april 2010 08:36 schreef Mickeys het volgende:
Geen eten meenemen
quote:
Daarom zou ik ook geen doos vol bonbons meenemen maar misschien een doosje met 4 poepdure bonbons ofzo.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:42 schreef Ladylike het volgende:
[..]
ze is nog niet dood man
mn moeder kon niet veel eten op het laatst maar had nog het meeste plezier van wat lekkers.
jaquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:45 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Daarom zou ik ook geen doos vol bonbons meenemen maar misschien een doosje met 4 poepdure bonbons ofzo.
Het fijne van de dood is (bij de meesten althans) dat het zo lekker helpt relativeren. Denk dat je bezoekje al gewaardeerd wordt. Wanneer je iets meeneemt ook.quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:55 schreef Papabear het volgende:
Ik ben serieus bang om een flater te slaan bij een dergelijk bezoek
wat een onzin alweer, serieusquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:50 schreef Ladylike het volgende:
oh en de opmerking "je ziet er goed uit" natuurlijk achterwege laten...
ook al ziet iemand er voor zijn ziekte nog goed uit, toch even niet doen
ja joh, wat zie je dr goed uit, zonder haren en met die wallen, maar hey je bent nog net geen lijk dus vind ik je er goed uitzien..quote:
ow omdat iemand binnen een maand sterft kan die ineens niet meer relativeren of kan je een gemeend compliment niet eens normaal uit je strot krijgen?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:52 schreef Ladylike het volgende:
[..]
ja joh, wat zie je dr goed uit, zonder haren en met die wallen, maar hey je bent nog net geen lijk dus vind ik je er goed uitzien..
je hebt gelijk, klinkt geweldig
witte rozen staan voor dood hoorquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:52 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Al die adviezen hier zijn onzin van wereldvreemden.
Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. Wie de neuk interesseert het wat voor bloemen die meeneemt?
duidelijk dat jij nog nooit een terminale patient eerlijk hebt horen zeggen wat diegene echt voeltquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ow omdat iemand binnen een maand sterft kan die ineens niet meer relativeren of kan je een gemeend compliment niet eens normaal uit je strot krijgen?
Lol vast, 100% zeker meeeeeeeeeer en veeeeeeeeel meeeeeeeeeeer ervaring mee dan jijquote:Op vrijdag 16 april 2010 14:54 schreef Ladylike het volgende:
[..]
duidelijk dat jij nog nooit een terminale patient eerlijk hebt horen zeggen wat diegene echt voelt
persoonlijk of als verzorger?quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Lol vast, 100% zeker meeeeeeeeeer en veeeeeeeeel meeeeeeeeeeer ervaring mee dan jij
ja het kan echt kut zijn met die verzorgers, hoewel ze het goed bedoelen. Net zoals familie, omdat het natuurlijk een een zeer rare en moeilijke situatie is.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:56 schreef Ladylike het volgende:
[..]
persoonlijk of als verzorger?
mijn moeder en oma zeiden namelijk heel wat anders tegen ons als tegen de verplegers in het sterfhuis
edit: er was een verzorger die dat iedere dag tegen mn moeder zei... die heeft ze gehaat
"kreeg hij het maar, dan wist hij hoe erg je doorhebt dat je er juist niet meer goed uitziet" zei ze
bedankt voor je nuancering.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ja het kan echt kut zijn met die verzorgers, hoewel ze het goed bedoelen. Net zoals familie, omdat het natuurlijk een een zeer rare en moeilijke situatie is.
en geen zorgen, ben geen arrogante nitwit of wat dan ook. Wil mijn persoonlijke verhaal niet kwijt en excuses voor mijn debiele reactie, het is nooit te vergelijken of erger dan. Voelde me misschien onterecht behandeld als een nobody en mijn ervaringen zijn totaal anders dan die van jou. En er is intensief gepraat hier
Maar mijn ervaring is dat smaak / eet lust gigantisch veranderen en blijven veranderen tijdens het proces. Bijvoorbeeld mijn pa begon ineens dingen die hij nooit at, meerdere keren per dag te eten. Dus vandaar, alles is persoonlijk en dus ook emt cadeaus, het is niet in te schatten. En je bent de ene week beter dan de andere week etc, en je kan er naar omstandigheden toch goed uit zien / levensvreugd etc? Op die fiets
Zonder het topic gelezen te hebben adviseer ik het vooral luchtig en gezellig te houden. Niet teveel doen alsof ze zielig is of dat er iets dramatisch staat te gebeuren. Vaak willen deze mensen vooral nog even normaal zijn voor zolang dat kan.quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:55 schreef Papabear het volgende:
Zojuist heb ik contact gehad met een goede vriend van me. Zijn moeder ligt op sterven (kanker, uitbehandeld en nog hooguit enkele weken te leven) en ik kwam daar voorheen zo af en toe es met hem op de koffie.
Hij vertelde me vanavond dat het erg slecht gaat en ik heb daarom met hem afgesproken dat we morgenmiddag samen even naar haar toe gaan (ze vroeg af en toe hoe het met mij gaat).
Nu ben ik nog nooit bij iemand op bezoek geweest die nog slechts enkele weken te leven heeft en ik heb haar al een poosje niet meer gezien. Het zou dus ook heel goed de laatste keer kunnen zijn, dus wat doe je in zo'n situatie?
Ik zat te denken aan een mooie grote bos rode rozen, maar is dat wel gepast? Ik ben serieus bang om een flater te slaan bij een dergelijk bezoek
Het viel me achteraf ook heel erg mee en ik hoop van harte dat ik de komende week nog een bezoekje kan brengen. Iemand vroeg hier in dit topic hoe ziek ze is, maar dat leek me wel duidelijk genoeg. Waarschijnlijk een kwestie van dagen, misschien een week, hooguit 2. Net hoe lang haar lichaam nog mee wil werken.quote:
Dat was ik. Met de vraag " hoe ziek is ze" , bedoelde ik hoe ziek zij zich voelt (lichamelijk). Je had nl al geschreven dat ze dood gaat, dus dat ze heel ziek is, is wel duidelijk. Maar mijn vader vond niets heerlijker dan bv een softijsje eten. Terwijl hij een week later dood was. Die dingen werden dus voor ons heel belangrijk. Wat wil hij, wat vindt hij leuk, waar heeft hij trek in. Op een gegevn moment vroeg hij dus om een biertje. Het personeel begon te stuiterenquote:Op vrijdag 16 april 2010 22:26 schreef Papabear het volgende:
[..]
Het viel me achteraf ook heel erg mee en ik hoop van harte dat ik de komende week nog een bezoekje kan brengen. Iemand vroeg hier in dit topic hoe ziek ze is, maar dat leek me wel duidelijk genoeg. Waarschijnlijk een kwestie van dagen, misschien een week, hooguit 2. Net hoe lang haar lichaam nog mee wil werken.
Wel geniet ze nog heel duidelijk van alles om haar heen en grapt er nog lustig op los als ze een helder moment heeft
Ik zie dat ook helemaal voor me, zo'n man die dan intens kan genieten van een ijsje en een biertje. Heerlijk tochquote:Op zaterdag 17 april 2010 01:14 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat was ik. Met de vraag " hoe ziek is ze" , bedoelde ik hoe ziek zij zich voelt (lichamelijk). Je had nl al geschreven dat ze dood gaat, dus dat ze heel ziek is, is wel duidelijk. Maar mijn vader vond niets heerlijker dan bv een softijsje eten. Terwijl hij een week later dood was. Die dingen werden dus voor ons heel belangrijk. Wat wil hij, wat vindt hij leuk, waar heeft hij trek in. Op een gegevn moment vroeg hij dus om een biertje. Het personeel begon te stuiterenTerwijl wij, zij en mijn vader wisten dat dit geen weken meer ging duren. Wij hebben dus een biertje voor hem meegenomen. Hij heeft dat niet opgedronken, maar meer het idee dat hij kreeg waar hij zin in had, dat hij dat als zieke nog " mocht". Ik zou zelf heel blij worden van een bos geurende voorjaarsbloemen, maar misschien kan iemand anders daar heel verdrietig van worden (met je neus op het feit gedrukt worden dat je dat nooit meer mee zult maken).
TS, prima, dit zijn moeilijke dingen in het leven, maar alleen al het feit dat je er naartoe gaat, er bent voor je vriend zegt meer dan 1000 woorden. Je wilt niet weten hoeveel mensen het laten afweten in zo'n situatie omdat ze het zelf niet aandurven/ er niet mee om kunnen gaan. Praat er met haar ook met humor over, maar laat haar ook de kans om verdrietig te zijn als ze dat wil (ga het niet dwangmatig uit de weg). Dat is voor jou moeilijk, maar maakt ws haar laatste tijd hier draagzaam, zij zal het niet gek vinden als je misschien moet huilen of laat zien dat je verdrietig bent. Zwaarder is het voor haar als zij een masker op moet zetten om haar bezoek niet te zwaar te belasten.
Ik zou dat graag willen omdraaien, namelijk dat de lieve dame in kwestie hier zo ontzettend goed mee om kan gaan. Zij moet namelijk al het werk doenquote:Op zaterdag 17 april 2010 01:37 schreef raebyddet het volgende:
Ts, ik vind het héél goed van je dat je er mee om kunt gaan.
Graag gedaanquote:Op zaterdag 17 april 2010 01:31 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik zie dat ook helemaal voor me, zo'n man die dan intens kan genieten van een ijsje en een biertje. Heerlijk toch
Fysiek huilen doe ik eigenlijk nooit. Niet dat ik een gevoelloze zak ben, maar het komt er simpelweg nooit uit. Maar goed, daar gaat het hier niet overZondagavond breng ik de jongens weer naar huis en wellicht dat ik dan nog een bezoekje breng
En dank je wel, childintime
Daar heb je groot gelijk in. Maar ik vind het knap van je dat je er op deze manier mee omgaat, weinig mensen die je steunen in goede én slechte tijden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 01:44 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik zou dat graag willen omdraaien, namelijk dat de lieve dame in kwestie hier zo ontzettend goed mee om kan gaan. Zij moet namelijk al het werk doen
Daar moest ik vanmiddag ook nog aan denken.... Dat ik me druk heb gemaakt om een boeketje bloemen en dan sta je daar... Who cares about die bloemen....
Lief, dank jequote:Op zaterdag 17 april 2010 01:57 schreef childintime het volgende:
[..]
Graag gedaanIk geef je een virtuele zoen. Ook al ben ik geen 20ger meer; dit zijn dingen die je als 20/30/40/50 jarige meemaakt en die nooit wennen. Dingen waar je verdrietig van wordt en nooit leert (gelukkig maar) hoe ermee om te gaan, maar dingen die wel heel erg bij het leven horen (helaas heb ik het zelf al te vaak meegemaakt). Dat je zelf nooit huilt zegt niets over je gevoelens, dat je hier vraagt wat je het beste doet en helemaal dat je bij haar bent geweest en nogmaals gaat zegt 10 keer meer iets over jou en wie jij bent dat dat je een traan laat zien.
Heel veel sterkte TS!
Wow! Dat heb je goed gedaan, en dat heeft haar ook goed gedaan!quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:01 schreef Papabear het volgende:
Ik ben vanmiddag dus geweest en bij de lokale bloemist een mooi lenteboeket laten maken. Daarna m'n kameraad opgehaald en samen naar zijn moeder gegaan.
Bij binnenkomst begon ze gelijk te glunderen, maar ze kon niet zo goed meer praten (beetje fluisterend, hees) en ze was erg slaperig van de zware medicatie waardoor ze af en toe even wegzakte.
Wel had ze weer redelijk wat haar terug gekregen, omdat ze al een tijd geen chemo meer heeft gehad.
Verder een hele gezellige middag gehad en ook best wel veel gelachen. Ze is wat dat betreft ook wel een echte nuchtere West-Fries
Maar zoals ik al zei, ze is verder heel erg zwak en broodmager. De familie en vrienden waken dag en nacht, er is altijd wel iemand aanwezig en 4 x per dag iemand van thuiszorg. Ook komt er iedere avond een nachtzuster langs.
Na een paar uur heb ik haar nog een knuffel gegeven en gedag gezegd en beloofd dat ik komende week nog even langs kom. Daarop vroeg ze me om haar eerst even te bellen om te vragen of ze wel thuis is
Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en goede raad
En jij ook bedankt dat je de moeite hebt genomen om nog even de afloop van dat bezoekje te vertellen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:01 schreef Papabear het volgende:
Ik ben vanmiddag dus geweest en bij de lokale bloemist een mooi lenteboeket laten maken. Daarna m'n kameraad opgehaald en samen naar zijn moeder gegaan.
Bij binnenkomst begon ze gelijk te glunderen, maar ze kon niet zo goed meer praten (beetje fluisterend, hees) en ze was erg slaperig van de zware medicatie waardoor ze af en toe even wegzakte.
Wel had ze weer redelijk wat haar terug gekregen, omdat ze al een tijd geen chemo meer heeft gehad.
Verder een hele gezellige middag gehad en ook best wel veel gelachen. Ze is wat dat betreft ook wel een echte nuchtere West-Fries
Maar zoals ik al zei, ze is verder heel erg zwak en broodmager. De familie en vrienden waken dag en nacht, er is altijd wel iemand aanwezig en 4 x per dag iemand van thuiszorg. Ook komt er iedere avond een nachtzuster langs.
Na een paar uur heb ik haar nog een knuffel gegeven en gedag gezegd en beloofd dat ik komende week nog even langs kom. Daarop vroeg ze me om haar eerst even te bellen om te vragen of ze wel thuis is
Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en goede raad
Nee, die fase is ze al voorbij en kan haar bed ook niet meer uit. Ze is 'op'. Ik ga van de week nog even langsquote:Op maandag 19 april 2010 10:41 schreef aychelle het volgende:
had ze geen laatste wens? zoals renee froger zien ofzo, of misschien naar de ardennen
dát zou ze ook leuk vinden ....
dus ga nog even die laatste wens regelen met die familie![]()
Wel doen he?quote:Op maandag 19 april 2010 15:25 schreef Papabear het volgende:
[..]
-knip-. Ze is 'op'. Ik ga van de week nog even langs
sorriequote:Op maandag 19 april 2010 15:25 schreef Papabear het volgende:
[..]
Nee, die fase is ze al voorbij en kan haar bed ook niet meer uit. Ze is 'op'. Ik ga van de week nog even langs
quote:Op maandag 19 april 2010 16:04 schreef aychelle het volgende:
[..]
sorrie, in iedergeval heel triest allemaal. Kanker is een naar iets
ze zal gezelschap wel leuk vinden op haar laatste dagen
M'n bezoekje bleek toch inderdaad de laatste te zijn. Ze is vanmorgen overledenquote:Op maandag 19 april 2010 16:01 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Wel doen he?Zal ze zeker leuk vinden gezien jouw "verslag"!!!
Gecondoleerd!!!!. 1 ding en onthou dat: Ze heeft je nog gezien, met je gelachen en een mooie bos bloemen gehad waar ze zeker van genoten heeft.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:36 schreef Papabear het volgende:
[..]
M'n bezoekje bleek toch inderdaad de laatste te zijn. Ze is vanmorgen overleden
Die momenten hou ik ook in gedachten. Dank je welquote:Op woensdag 21 april 2010 20:39 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Gecondoleerd!!!!. 1 ding en onthou dat: Ze heeft je nog gezien, met je gelachen en een mooie bos bloemen gehad waar ze zeker van genoten heeft.
Heel veel sterkte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |