quote:Op woensdag 14 april 2010 22:01 schreef Sh0t het volgende:
Ja klopt, het bedrag ligt rond de 350-400
Nee; maar de Pakking zelf ligt op de 40, en de Koppen laten reviseren ook.! Maakt 80.
Maar nu nog even weten of het daadwerkelijk de pakking is
Het moet haast wel; logisch gevolg van een kapotte waterpomp
ik dacht dat je deze auto gekregen had!quote:Op woensdag 14 april 2010 21:50 schreef Sh0t het volgende:
Hallo,
Ik heb sinds vrijdag een tweedehands Fiatje overgenomen waarbij de waterpomp kapot was. Nu heb ik deze gerepareerd en nu heb ik er 120 KM mee gereden, maar de koelvloeistof lekt nog steeds!! Nog steeds in de buurt van de waterpomp (kijkende onder de auto). Maar toch zeker BOVEN de waterpomp, en meer richting het bovenste rad van de distributieriem. Bij mijn weten in de buurt van de koppakking en daar sijpelt (onzichtbaar; zo langzaam) water uit. Inclusief een heel klein beetje olie (of dit nu meegenomen is door de viezigheid, of dat het er al bij zat is mij onbekend). Tevens duurt het starten wat langer af en toe; indicatie: 5 slagen en de Fuel Injector waarschuwing blijft aanstaan.
Is de koppakking defect? Zo ja, het was een autootje van 320 euro, en ben vrij handig. is dit met een mooie tutorial goed te vervangen door een particulier?
Nu moet ik dus de koelvloeistof bijvullen om de dag (er ligt dan een plas water onder de waterpomp).
Ik heb geen last van witte rook.
Ik heb geen last van borrelen
Ik heb WEL last van uitspuitend water uit het koelvloeistofreservoir.
Waar kan ik aan aflezen dat ik een lekke koppakking heb? Ik heb geen geld over voor grote garagewerkzaamheden.
Mvg,
Sh0t
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You're kinda fucked right now if you didn't, want nu is de motor waarschijnlijk van tijd af omdat je de distributie los hebt gegooid.. dat wordt lachenIk hoop dat je ogen niet groter waren als je technische vaardigheden, want anders zit je straks aardig in de shit, dit is nét FF een slagje verder als een dynamo/startmotortje vervangen
![]()
HOEVEEL technische kennis heb je precies ?? want ik heb een vermoeden dat je niet helemaal weet waar je aan begonnen bent![]()
Nog los;
bougiekabels, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (pakkingen OOK VERVANGEN), kop helemaal vrijmaken; alles wat eraan vast zit moet los; zo te zien zitten de kopbouten aan de binnenkant van de kop onderin (10 stuks)..
Let op met losmaken van de kop (NEEM JE TIJD !!!!, easy does it), van 2 kanten af van buiten naar binnen werken, en niet meteen compleet los, eerst allemaal op volgorde losmaken, dan wederom op volgorde een halve slag ofzo, en dan op volgorde allemaal los, dit om spanningen in de kop te voorkomen.. ook vastmaken MOET op een bepaalde volgorde om kromtrekken en lekken te voorkomen, doe je het niet netjes en rustig, dan riskeer je een kapotte kop en/of lekkages achteraf, en dan kun je opnieuw beginnen... met een nieuwe kop.
Pas ook op met spruitstukboutjes en tapeinden, niet forceren, als er eentje afbreekt ben je het haasje.. vooruit uitlaatkant is vaak gammel.. magic word : kruipolie![]()
Blijf ook vooral overal foto's van maken zodat je achteraf alles kunt terugkijken indien nodig.
Kijk even of je aan een Haynes manual of werkplaatshandboek van je auto kunt komen, dat gaat je veel helpen, die dingen zijn hun gewicht in goud waard voor de betere klussert. Internetcluppie opzoeken en daar wat info leasen ??
U need now aan parts ;
- koppakkingSET, daarin zitten alle pakkingen die je nu losmaakt en nog een paar extra die je meestal niet nodig hebt..
- vloeibare pakking (misschien, altijd handig om te hebben, en als je het nodig hebt is er ook meestal geen plan B),
- kleppendekselpakking (zit soms in de set, niet altijd. let daarop)
- Kopboutenset, meestal zijn kopbouten rekbouten, die de spanning op de kop regelen door te rekken bij het vastdraaien, rekbouten kun je NIET 2 keer gebruiken.
- nieuwe distributieriem (of deze moet héél erg nieuwachtig zijn), spanrollen en waterpomp zou ik ook doen, maar moet je zelf weten.. bij lekkage achteraf kost het je nog een keer een disriem, + ergernis + werk wat voorkomen had kunnen worden, nu is het easy de peasy, en duur is het meestal niet..
Zorg dat je de aanhaalmomenten van de kopbouten e.d. te weten komt; zonder die gegevens kun je het spul eigenlijk niet terug inelkaar bouwen, gokken is d.o.m. met zulke dingen.. je hebt dus ook een GOEDE momentsleutel nodig. (voor 25 ¤ koop je géén goede).
Schaf ook een pakkingschraper aan om de restanten van de pakking mooi vlak weg te schrapen, kijk uit wat je met schuurpapier uitvreet, want de boel moet VLAK blijven, en met schuurpapier wordt het ROND ook krassen zijn niet gewenst.. liever 100 keer zachtjes schrappen als in 3 keer lomp wegharken..
Buitenkant van de motor is vieze jatten, hakken en zagen. Binnenkant motor is voorzichtig, beleid, schoon houden en lief zijn![]()
Laat het blok ook niet openliggen; altijd afdekken met een schone doek als je er niet aan werkt, zorg dat er zo min mogelijk rommel in het blok verdwijnt, maak alles om je werk heen regelmatig netjes schoon en zorg voor bakjes waar je de boutjes in kunt bewaren zodat je niks kwijtraakt.
Nou.. je kunt voorlopig FF vooruit...
suc6
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Geen minachting; ik vind het juist erg dapper om hem gewoon open te trekkenquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:16 schreef Sh0t het volgende:
BedanktOndanks de minachting
![]()
De distributieriemrollen heb ik op tijd gezetdon't worry. En het is een autootje van 300 euro hè
Dus je moet ergens beginnen. Het technische gedeelte zit hem vooral in de algemeenheid
. Met auto's moet ik die nog een beetje ontdekken. De waterpomp heb ik hiervoor al vervangen
dus dat gaat geen probleem worden.
De krachten heb ik ook op schriftHeb Autodata
Wat voor momentsleutel kan je mij aanraden? Want ik was inderdaad van plan om er eentje te kopen rond de 30 euro
![]()
Maar in ieder geval bedanktEn ik laat je weten of het gelukt is.
dat dus... soms kun je met het blote oog wel wat zien, maar vaak ook niet, omdat het echt over haarscheurtjes gaat waar onder druk pas iets uit lekt. Afpersen is the only way to be sure, maar de toko die hem vlakt, kan hem in de regel ook afpersen, dat gaat in ene moeite doorquote:Op maandag 3 mei 2010 16:38 schreef 2cv het volgende:
Revisieboer kan de kop voor je laten afpersen. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt niet zo duur te zijn.
De zuigers maak je niet schoon, de kop maak je zo kaal mogelijk, voor het vlakken zal de nokkenas er ook waarschijnlijk uit moeten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef Sh0t het volgende:
Hoe moet ik de Cilinderkop na de revisieboer brengen eigenlijk? Zo kaal mogelijk of kan ik er wat aan laten zitten?
En hoe maak ik de zuigers het beste schoon?
Dit zit nog aan mijn kop:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het pasvlak van de kop en het blok moet wel schoongemaakt wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:45 schreef Sh0t het volgende:
Okde Nokkenas haal ik er dan even uit.
Misschien heb ik de verkeerde benaming gebruikt??
Deze hoeft dus NIET schoon gemaakt te worden??
[ link | afbeelding ]
Bovenkant van het onderblok moet wel schoon, zuigers e.d. niet maar waarom zou je het overslaan? Ik zou gelijk alles mooi schoon makenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:45 schreef Sh0t het volgende:
Okde Nokkenas haal ik er dan even uit.
Misschien heb ik de verkeerde benaming gebruikt??
Deze hoeft dus NIET schoon gemaakt te worden??
[ link | afbeelding ]
Yes. Zuigers maakt niet zo veel uit, dat kun je eventueel overslaan. Risico dat er vuil in je cilinders en water- en oliekanalen komt is daarbij aanwezig.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:14 schreef Sh0t het volgende:
Haha wederom bedankt voor de reacties
Ik wil het wel schoonmaken? Maar dacht dat het e.v.t. schadelijke gevolgen kon hebben.
In principe kan ik dus het beste het pasvlak (bovenkant van de onderkant) + de zuigers (hetgeen je ziet op de foto) schoonmaken?
Precies, al doende leert menquote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:57 schreef FransDeens het volgende:
Goed bezig! Ik kan het altijd wel waarderen, iemand die niet bang is en het zomaar lostrekt. Vaak zijn dat de mensen die na elke reparatie steeds handiger worden, keep up the good work!
Wat voor zin heeft het om de zuigers te reinigen aan de bovenzijdequote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:02 schreef HPI-Racer het volgende:
[..]
Bovenkant van het onderblok moet wel schoon, zuigers e.d. niet maar waarom zou je het overslaan? Ik zou gelijk alles mooi schoon maken
Ik doe dat meestal net als de kop losmaken, van buiten naar binnen en om en om een stukje om spanning te vermijden. Ik weet niet of dat echt nodig is, maar better safe than sorryquote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:38 schreef Sh0t het volgende:
Perfect! Jullie hebben gelijk. Morgen even de riem verwijderen. Op diverse ebay sites ben ik erachter gekomen, dat het hoogstwaarschijnlijk 108 tanden is, eens even zien of dat klopt
Moet ik tevens met het verwijderen van de nokkenas nog ergens rekening mee houden? Of gewoon alle moeren los, en kees is klaar ??
Ja, moetquote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik doe dat meestal net als de kop losmaken, van buiten naar binnen en om en om een stukje om spanning te vermijden. Ik weet niet of dat echt nodig is, maar better safe than sorry
Gewoon de oude en nieuwe om je linker duim en rechter duim en dan op spanning houden en kijken welke even lang is..quote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:15 schreef Sh0t het volgende:
Haha leuke reacties![]()
![]()
Weer een vraag!Omdat ik dus niet in de war wil raken, koop ik nu al de distrubutieriem, maar demonteer hem nog niet. (hij zit nog om de waterpomp en de krukas) Maar er zijn voor mijn auto 2 riemen beschikbaar:
1 met 108 tanden (tot motornummer 9042882) en
1 met 129 tanden (vanaf motornummer 9042883)
Mijn motorcode is: 176 A7.000
Hoe kom ik er nu achter welke riem ik moet hebben zonder de riem te demonteren?
Wie o wie :$
Wat deden ze daar precies mee dan? Afpersen van de kop?quote:Op woensdag 5 mei 2010 21:54 schreef Sh0t het volgende:Ja, zag net dat zelfs de professionals het overlaten aan de revisieafdeling, omdat je anders met bougies + compressors moet gaan werken
![]()
nog iets anders dat aan de cilinderkop gebeurd moet worden als ik hem toch langs breng?
quote:de moeilijkheid zit hem in dat de rubbers onder je klepveren zitten. om je klepveer te demonteren moet je deze fixeren
aan de onderzijde om tegen de veerdruk in de halve maantjes te kunnen verwijderen.
je moet druk op de cilinder zetten wil de klep genoeg weerstand hebben om tegen de klepveerdruk in die halve maantjes
te kunnen verwijderen. hoe zet je druk op die cilinder, door een )zo doe ik het)kapotte bougie uit te boren en daar dmv
wat knutselwerk je compressor op aan te sluiten. monteer deze, compressor op druk en je kunt met GROTE
voorzichtigheid je klep ontdoen van zijn veer. let wel.., blokkeer je krukas met iets want als die gaat draaien door de druk
van je compressor dan kan het vervelend aflopen. ook is het handig je nokkenas vast te zetten of de distributie te
ontkoppelen. kleppen van de bewuste cilinder moeten beide dicht staan uiteraard anders kun je geen druk opbouwen.
tjonge, ik ben niet zo goed in verhaaltjes schrijven zie ik nu...er zijn vast nog wel andere leden die het mooier kunnen
verwoorden.
conclusie, het is een K** klus om rubbers te vervangen met gemonteerde kop.en altijd de compressor aan laten staan
want als de klep je cilinder invalt dan moet je alsnog de kop eraf halen.
TS kwam dubbelbeslagen ten ijs, en zakte erdoorquote:Op donderdag 6 mei 2010 14:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ach die meneer heeft het ook ooit eens allemaal moeten leren. Hij bedoelde het goed
Fire motor, is 8 kleppert, raakt de zuiger niet aanquote:Op zondag 9 mei 2010 14:21 schreef junkiexp het volgende:
TS, je bent een held, erg leerzaam dit.
Ik ben benieuwd of je de timing ook weer goed krijgt, goed opletten.
Anders heb je dadelijk kromme kleppen
strikvraag, boefje !!quote:Op zondag 9 mei 2010 14:40 schreef junkiexp het volgende:
Dit is dus een zogeheten interfererende motor ?
Ik vind het duur, bij de helmondse motoren revisie kost een kopje vlakken 35 euro, afpersen is iets duurder, en dan nog een kopsetje (pakkingen)quote:Op woensdag 12 mei 2010 17:10 schreef Sh0t het volgende:
Ok. Kleine update. Het revisiebedrijf waarbij ik hem heb laten nakijken is HEEEL slecht. Gang van zaken:
Donderdag: Ik bracht de kop langs. We hebben afgesproken dat hij Vrijdag zou terugbellen met een offerte en hetgeen er aan gebeurd moest worden.
Vrijdag: Ik ben niet gebeld
Maandag: Ik bel het bedrijf, krijg de receptioniste en zou teruggebeld worden.
Dinsdag: Ik bel en zou binnen een uur teruggebeld worden. Na twee uur bel ik weer, wederom zou ik teruggebeld worden. Ook dit gebeurde niet!
Vandaag: Ik moet twee keer bellen EN uiteindelijk krijg ik iemand aan de telefoon die me kon helpen. De cilinderkop was klaar (HUH, géén offerte?). De kosten bedragen 383 euro incluis een grote pakkingset.
Ik geloof dat er van de kosten niks te zeggen valt. Omdat ik mijn ongenoegen uitgesproken heb, mag ik de cilinderkop morgen op een feestdag komen ophalen. Dat is dan wel weer een pluspunt![]()
Morgen maak ik wel even foto's van de cilinderkop + de pakkingset
www.vmr.nu: niet echt een aanrader! (qua communicatie dan)
quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:53 schreef Turquaz52 het volgende:oh.. dat kan wel zo zijn, ik praat nooit met de receptioniste.. Straight to the point
![]()
Toffe gozers zijn het, heb je die zuigers en kleppen gezien bij de ingang?![]()
Exactomundooquote:Op donderdag 13 mei 2010 17:55 schreef 2cv het volgende:
Als je toch plaatjes nodig hebt zou ik vragen om een handvol bij het revisiebedrijf als genoegdoening omdat ze jou niet even belden
Haha Dankje!quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:39 schreef Sounddragon het volgende:
Ziet er weer strak uit![]()
Mag ook wel voor dat geld![]()
Vraag morgen om een bougie sleutel of dop, anders gaan ze wéér lachen
Mwah, je kunt er een aardig pakkie shag voor kopen zeg maarquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:48 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Haha Dankje!Dat ding haal ik eventjes bij Heuts. 3 euro ofzo.
Vind je het echt zoveel? Ik zal zo even de rekening posten. Kun je zien wat er aan gedaan is
Cilinder afpersen?quote:Op donderdag 13 mei 2010 22:58 schreef Sh0t het volgende:
- Cilinder afpersen
- Demonteren
- Reinigen
- In clean?? bad en reparatie opnemen
- Kleppen slijpen
- Kleppen inslijpen
- Klepsteelrubbers
- Cilinderkop vlakken
- Nareinigen
- Kleppen monteren
= 262.75
Milieukosten = 7.50
Koppakkingset = 52.16
+ btw = 61.25
= 383.66
Hou nou eens op om een leek te blijven verbeteren, je kan toch wel lezen wat hij bedoelt of niet danquote:Op vrijdag 14 mei 2010 00:56 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Cilinder afpersen?Nader uitleg aub..
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:23 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Hou nou eens op om een leek te blijven verbeteren, je kan toch wel lezen wat hij bedoelt of niet dan
En als jij nou onverbeterlijk was.. dan vooruit.. maar de in het verleden behaalde resultaten bieden hier ook zeker geen garantie voor de toekomst!
Waar heb je ze uiteindelijk nou gebracht?quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mwah, je kunt er een aardig pakkie shag voor kopen zeg maar![]()
Of het TÉ veel is valt inderdaad alleen te beoordelen adhv de rekening. ik heb een poosje terug allebei de koppen van de V8 erafgehad, die hadden inmiddels wel een tonnetje of 2 weg, en dat was vlakken, rubbers vervangen en hoppa weer terug erop en dat voor een tientje of 8 (per 2 !! ), dus ja, ik vind het veel in vergelijking met mijn operatie![]()
Als ze inderdaad zittingen en/of kleppen en dergelijke hebben vervangen gaat het al snel oplopen met de kosten
Ten eerste omdat je de nokkenas VEEL beter kan draaien zonder bougies erinquote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:45 schreef Turquaz52 het volgende:
hoezo eigenlijk de bougies er uit?Snap het eerlijk gezegd niet..
En kleppen stellen deed ik altijd op gevoel.. dus kan dat eerlijk gezegd niet uitleggen hoe dat moet
Ah zo... natuurlijkquote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:47 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Ten eerste omdat je de nokkenas VEEL beter kan draaien zonder bougies erin,
Ten tweede omdat deze ook uit 1994 komen, en de motor soms veel slagen nodig had, en stationair soms vreemd liep
Oh! Weet ik dat ook weerquote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:07 schreef L0we het volgende:
Volgens mij heb je goed gemeten ja, vraag me alleen af hoe je bij 45 mm komt. Ik denk dat dat een factor 100 teveel is
.
Het heeft alleen zin om de bougies eruit te halen vanaf het moment dat je de distributieriem weer gemonteerd hebt, dan draai je tenminste niet tegen de compressie in. Al gaat het ook wel prima als je hem in zn hoogste versnelling zet, 1 wiel opkrikt, en daar aan draait.
De klepspeling zit tussen de nokkenas en de klep, als je de nokkenas demonteert heb je dus niets om te stellen. Vanaf het moment dat de nokkenas erop zit kan je de kleppen stellen. Ook als het gemonteerd is is het een klusje van nietsquote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:04 schreef Sh0t het volgende:
Zonder dat de nokkenas gemonteerd is, kun je bij mijn weten (dat vertelde die VMR eigenaar mij) géén Kleppenstellen.
Je kunt de kleppen WÉL stellen als alles al gemonteerd is. Dan moet je enkel de kleppendeksel demonteren en met een voelmaatje alsnog de speling meten en met een tang de mm-bladen eruit of erin wippen.
45mm, dat is 4,5 centimeter... Dat zijn 3 vingers. Passen die er tussen?quote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:08 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Oh! Weet ik dat ook weer![]()
Maar waarom denk je dat die 45mm foutief geteld is?
Als die vulplaatjes hol zijn zoals jij beschrijft (dus niet hol zoals een bal zeg maar) dan drukken ze toch niet volledig in tot de kleinste dikte ?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 09:16 schreef MouseOver het volgende:
Kanttekening bij bovenstaand verhaal; het kan zijn dat de plaatjes in het midden dunner zijn dan aan de randen. Met een schuifmaat meet je de randen. Als je nergens een micrometer vandaan kunt halen, kun je eventueel een cheapass setje voelermaatjes kopen, van de dikste twee stukjes zo groot als een dubbeltje afknippen, en die vervolgens aan beide kanten van vulplaatje houden.
Dan meet je de dikte van het plaatje incl de twee stripjes en daar trek je de dikte van de stripjes vanaf. Op die manier weet je zeker dat je het midden gemeten hebt.
Idd, een kant van het plaatje telt maarquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:59 schreef 2cv het volgende:
[..]
Als die vulplaatjes hol zijn zoals jij beschrijft (dus niet hol zoals een bal zeg maar) dan drukken ze toch niet volledig in tot de kleinste dikte ?
En als je in voelermaatjes gaat knippen krijg je braampjes die de meting ook weer beïnvloeden
Ideaal ja, het is even puzzelen welke klep je wanneer moet stellen, maar die onderliggende nokkenas maakt het toch wel een stuk makkelijkerquote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:21 schreef oshiro het volgende:
Heerlijk, met mijn renaultje doe je elke klep stellen door de boutjes in de tuimelaar te verdraaien.
Haha, deze heeft een bovenliggende as, waarbij elke tuimelaar schuin staatquote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:25 schreef L0we het volgende:
[..]
Ideaal ja, het is even puzzelen welke klep je wanneer moet stellen, maar die onderliggende nokkenas maakt het toch wel een stuk makkelijker
Stoterbus bedoel je?quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:36 schreef 2cv het volgende:
Nieuwschierigheid
Bij de BX zit er over de vulplaatjes zelf een kapje zodat de vulplaatjes nooit in contact komen met de nokkenas. Zo te zien is dat hier anders.
Voor zover ik weet welquote:Op donderdag 20 mei 2010 00:38 schreef 2cv het volgende:
Heet dat zo ?Ik ben niet zo goed in namen
maar dat is het idd.
Ik ook, maar op sommige plaatsen moet het gewoon.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:14 schreef junkiexp het volgende:
Dus je bent nu ongeveer 530 euro verder ?
Wat had dat gekost als je dat bij een garage had laten doen ?
Waar ga je die vloeibare pakking trouwens voor gebruiken ?
Alleen gebruiken als er echt geen pakking voor te krijgen is, want ik vind het rotzooi !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Als ik het door de garage had laten doen was ik meer dan 1500 euro kwijt geweest waarschijnlijkquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:14 schreef junkiexp het volgende:
Dus je bent nu ongeveer 530 euro verder ?
Wat had dat gekost als je dat bij een garage had laten doen ?
Waar ga je die vloeibare pakking trouwens voor gebruiken ?
Alleen gebruiken als er echt geen pakking voor te krijgen is, want ik vind het rotzooi !
Kloptquote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Maar alles wat je nu hebt gedaan is dus weggooid geld, onnodig voor een Fire motor en dat in een Punto 1.2 uit 1994..![]()
Maar dannog.. zou wel lekker soepel/nieuw lopen![]()
Nu nog nieuwe drijfstanglagers/krukaslagers/zuigerveren etc.. en je rijdt als nieuw
Jij welquote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:27 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Kloptmaar Monteurs beginnen ook niet met sleutelen aan een Ferrari / Lamborghini, of wel ??
Spreek voor jezelf.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jij wel![]()
De gemiddelde automonteur doet eerst 3 jaar aanbouwdelen en remmen e.d, en gaat daarna in de leer bij de eerste monteur, en jij rukt gewoon meteen de kop van je blok
Ik durf mezelf ook geen automonteur te noemenquote:
Blijf dan uit de buurt van auto's, dalijk bezeer je je nogquote:Op zaterdag 22 mei 2010 23:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik durf mezelf ook geen automonteur te noemen
Krukaskeerringen op tijd zetten en minibikes op campinggas bedoel je toch?quote:Op zondag 23 mei 2010 00:07 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Blijf dan uit de buurt van auto's, dalijk bezeer je je nog![]()
Laat de reparaties en onderhoud maar gewoon over aan mensen die er wel wat van bakken![]()
16 jaar en koppeling verwisselen in een halve dag
Oh, mooi, dan mag jij binnenkort in een kwart dag de versnellingsbak uit mijn BX rukken. dan fix ik het probleem en een kwart dag later zit de bak er weer achter.quote:Op zondag 23 mei 2010 00:07 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Blijf dan uit de buurt van auto's, dalijk bezeer je je nog![]()
Laat de reparaties en onderhoud maar gewoon over aan mensen die er wel wat van bakken![]()
16 jaar en koppeling verwisselen in een halve dag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Een beetje monteur beheerst de theorie, weet niet alleen wat ie moet doen maar ook waarom..quote:Op zondag 23 mei 2010 00:07 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Blijf dan uit de buurt van auto's, dalijk bezeer je je nog![]()
Laat de reparaties en onderhoud maar gewoon over aan mensen die er wel wat van bakken![]()
16 jaar en koppeling verwisselen in een halve dag
Komt je bekend voor he?quote:Op zaterdag 22 mei 2010 22:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Maar alles wat je nu hebt gedaan is dus weggooid geld, onnodig voor een Fire motor en dat in een Punto 1.2 uit 1994..![]()
Haha nee! Ik heb gister een mooi pakketje binnengekregen van Carpartsdirect.nl, dus ik dacht YES!quote:Op zondag 23 mei 2010 11:44 schreef Sounddragon het volgende:
Do not feed the TurQ guys, ik hap expres niet, en dan springen jullie met zijn allen op zijn nek![]()
Het was zo'n tof topic
Hey Sh0t; loopt het ding nou al ??
Kan best hoor! Maar dan moet je het aanhaalmoment ongeveer 25% kleiner maken.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:09 schreef Barcaconia het volgende:
Bougies en kopervet? Toch niet voor dezelfde toepassing he?
Myn bak heeft me nooit in de steek gelaten en met 60+30 euro reed ik voor 90 euro een Fiat uno..quote:
Ik de grootste prutser? Heb een paar keer domme acties gehad ja, maar hoe wil jij weten of ik een prutser ben?quote:Op zondag 23 mei 2010 11:00 schreef oshiro het volgende:
Man o man, Turkje, hou je waffel nou eens, jij bent zon zeikwijf heh... Terwijl je zelf een van de grootste prutsers bent die hier rondlopen.
-knip-
En daarbij: kun jij ruiken hoe dat blokje er aan toe is? Voor hetzelfde geldt dat het wel nodig is.
Ja, en vervolgens mag je door naar een andere garage om de draad van je stuurkogels op te laten zuiveren, je cartervlakken opnieuw mag laten afvlakken omdat een of andere lul ze met een schroevedraaier uit elkaar hakt, en de storing mag oplossen omdat je je peuk uit je waffel op de bedrading laat donderen.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:22 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Yep, en dan noemen jullie mij maar prutser, ik heb wel het zelfde werk wat die anderen opgeleid krijgen in de helft van de tijd af.
Die keerring zit bij de poelie, waar de distributieriem aan de onderkant overheen draait.quote:Op maandag 24 mei 2010 20:50 schreef Sh0t het volgende:
Maar waar zit die ring? Ik begrijp de haynes handleiding niet! Ze hebben het over het demonteren van de
- Sump
- Crankshaft
Bouwvakkerspreuk:quote:Op zaterdag 22 mei 2010 00:10 schreef Sounddragon het volgende:
Vloeibare pakking is voor een monteur als purschuim voor de bouwvakker; om geknoei op te lossen![]()
Ja preciesquote:Op maandag 24 mei 2010 20:53 schreef Barcaconia het volgende:
uhm? Carter (is afdekking van de motor aan de onderkant, grote aluminium bak) en krukas demonteren is nogal veel werk. Ik weet niet waar die keerring zit maar normaal gesproken gewoon om de krukas heen er in geduwd (er uit te halen met een schroevendraaier, nieuwe er in tikken met een passende dop ofzo.
AHAA!!! PRECIES! Ik heb in eerste instantie geprobeerd hem in dat gat te frotten. Maar ik dacht, WACHT er zit helemaal geen ring in. maar die hebben die revisieboeren er wss uitgehaald! Ik maak morgen even een fototje! Ik zag aan de andere kant (kant van Bobine) iig wel een boel vloeibare pakking die ik nog moet weghalen. Dus ik denk dat die ring daar gezeten heeft.quote:Op maandag 24 mei 2010 21:27 schreef Barcaconia het volgende:
Aan de kant waar niet de distributieriem (tandwiel) zit.Aan de voorkant weet ik even niet uit mijn hoofd hoe het normaal dicht zit. Moet eigenlijk ook wel een keerring zijn bedenk ik me... Kijk maar gewoon even of er ergens ongeveer dezelfde afmetingen zitten.
Hmmm, volgens jou zit de keerring dus achter het nokkenastandwiel en NIET aan de kant van de bobine (die ook vastzit aan de nokkenasquote:Op maandag 24 mei 2010 21:37 schreef oshiro het volgende:
Dikke kans dat dat hem is.
Ik heb vandaag de nokkenas van de Xantia eruit getrokken, die heeft er iig 1 bij het nokkenastandwiel zitten. Boutje eruit, tandwiel eraf, keerring eraf, keerring erop, tandwiel erop en boutje erop.
(Welke debielen zetten overigens de bobine aan de cilinderkop vast, met 4 te lange, te kleine boutjes en dan ook nog loctite? 2 hebben het er niet overleefd en 1 zit er nog steeds in...)
Hmm, klinkt ook veel logischer. Morgen zal ik even een fotootje makenquote:Op maandag 24 mei 2010 21:46 schreef Barcaconia het volgende:
Schematisch wat Oshiro geloof ik bedoeld:
[ afbeelding ]
Rood = keerring
Blauw = tandwiel
Zwart = nokkenas.
Nope, dat is je vliegwiel (driveplate, omdat daar je koppelingsplaat op aangrijpt).quote:Op maandag 24 mei 2010 21:51 schreef Sh0t het volgende:
Flywheel / driveplate = 44nm
Is dit de het nokkenaswiel?
100? Serieus? Da's heul veel hoorquote:
70 is hetquote:
Haha daarom vraag je het ook hierquote:Op maandag 24 mei 2010 22:35 schreef Sh0t het volgende:
MijngodIk zal maar eens iets zorgvuldiger te werk gaan. Dalijk is het KRAK, en dan is m'n sleutel stuk of het schroefgat
![]()
In ieder geval bedankt
Morgen eens even zien of ik ga slagen met de bougies en temperatuursensor
Hahaquote:Op dinsdag 25 mei 2010 06:19 schreef Barcaconia het volgende:
Idd, beter dat je het nu vraagt en fout leest dan dadelijk fout doet en een halve bout in je nokkenas hebt hangen. Respect voor je werk TS, je leert er veel van zo.
Motor Olie filterquote:
Je moet naar de verschillende bouten kijken. Het verschil is de draad.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:50 schreef Sh0t het volgende:
Dit zijn de momenten die ik tot nu toe gevonden hebDus ben al ver!
Inlaatspruitstuk = 27NM
Uitlaatspruitstuk = 24 Nm
Temperatuursensor = 3 NM
Kleppendeksel = 8 Nm
Nokkenaswiel = 70 Nm
Krukkenaswiel = 100Nm
Cilinderkop = 30 Nm -> Angle-Tighten a furter 90" - Angle-Tighten a further 90"
8 - 6 - 2 - 5 - 10
7 - 3 - 1 - 4 - 9
Distributieriemspanner = 28 Nm
Bougie = 27 Nm
Ik geloof dat de nokkenas op 10 en 20 Nm moetZie screen:
Maar welke moet 20 en welke 10![]()
[ link | afbeelding ]
Kruipolie, kruipolie, super veel kruipolie. Maak er eens een foto van, er zijn wel methoden om dit op te lossen. Steekt de schroef nou uit, of zit hij er diep in? Als hij diep zit, moet je absoluut proberen de schroef uit te boren. Dus niet met een schroevendraaier kutten: een gat exact door de hartlijn van de schroef boren, en dan met een tap de rest van de draad wegsnijden.quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:12 schreef Sh0t het volgende:
De schroef van de thermostaat is afgebroken. Waarschijnlijk omdat hij gewoon veel te oud was. Probleem: Hij zit nu 1/3 vast in de Thermostaat. Dus deze krijg ik met geen mogelijkheid los. En voor de rest zit hij met 15Nm in de cilinderkop. Wat moet ik doen? Hem losboren en een nieuwe schroef gebruiken. Of het zo laten, Hij zit echt muurvast, en heb het opgevuld met vloeibare pakking
![]()
Help
Hij zit er net 2 uur inquote:Op woensdag 26 mei 2010 19:09 schreef oshiro het volgende:
[..]
Kruipolie, kruipolie, super veel kruipolie. Maak er eens een foto van, er zijn wel methoden om dit op te lossen.
En let erop dat het losbreekmoment dus een stuk hoger is dan het aanhaalmoment, omdat hij al zo lang vast zit. Dat is waarschijnlijk een veelvoud van 15 Nm.
Nu je toch bezig bent zou ik hem er absoluut uit halen. Je bent net zo netjes aan de gang, en dan laat je een kapotte schroef zitten.
Ahquote:Op woensdag 26 mei 2010 19:13 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Hij zit er net 2 uur in![]()
Ik was net de nieuwe thermostaat aan het monteren. Ik voel dat de momentsleutel klikte. Wilde hem losmaken, en ineens hoor ik een nieuwe tik...Toen kwam ik er dus achter
Na het eten maak ik even een foto
Leuk handigheidje bij het boren van gaten om te tappen:quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:40 schreef Barcaconia het volgende:
Dat inderdaad oshiro. M8x1.25 kun je herkennen aan de grotere "tanden" van de schroefdraad. Als je de boutjes er uit haalt zie je direct welke de 1.25 en welke de 1.00 is.
[ afbeelding ]
Hier zie je de Major Diameter (M8 = 8mm) en de Pitch = 1,25mm of 1,00mm bij jouw bouten.
Er komt dus geen water langs de schroeven (normaliter)?quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:39 schreef Barcaconia het volgende:
Die thermostaat kun je imo nog best gebruiken. Maar een thermostaat op het moment vastzetten is ook niet echt nodig vind ik. Vast is vast bij zo'n ding.
Zou niet moeten. Hoe ziet de onderkant van je thermostaat er uit? Is die volledig vlak of zit er een kleine passing in die in je blok valt?quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:41 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Er komt dus geen water langs de schroeven (normaliter)?
Moet je zowel de papieren (ben even naam kwijt) als vloeibare pakking gebruiken ???quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:42 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heb het ook gehad met mijn thermostaathuis...bout afgebroken in het onderste gedeelte dus motorblok...sta je dan...heb het zo goed als ik kon uitgeboord...een flinke lange bout erdoorheen en met pijn en moeite aan de onderkant er een bout opgedraaid en met een nieuwe pakking en vloeibare pakking waterdicht gekregen.
Compleet vlak!quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:43 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Zou niet moeten. Hoe ziet de onderkant van je thermostaat er uit? Is die volledig vlak of zit er een kleine passing in die in je blok valt?
nope, vloeibare shit is ook niet nodig, misschien is het handig om eem een plaatringetje tussende bout en het huis te doen, zodat de kop niet 'in' het gat valtquote:Op woensdag 26 mei 2010 20:41 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Er komt dus geen water langs de schroeven (normaliter)?
Deze zat er standaard al opquote:Op woensdag 26 mei 2010 20:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
nope, vloeibare shit is ook niet nodig, misschien is het handig om eem een plaatringetje tussende bout en het huis te doen, zodat de kop niet 'in' het gat valt
Dat punt ben ik vandaag helaas twee keer gepasseerdquote:Op woensdag 26 mei 2010 20:47 schreef junkiexp het volgende:
Thermostaat zet ik ook nooit op moment vast.
Gewoon aandraaien en dan een halve slag met kracht vastzetten.
Wij zeggen altijd een kwartslag voordat de bout afbreekt
Ga maar niet naar de Formido, daar krijg je 4.6 bouten mee. Die zijn half zo sterk als de normale 8.8 boutenquote:Op woensdag 26 mei 2010 20:46 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Deze zat er standaard al opDus dat komt ook goed!
Morgen even naar de Formido, om 2 nieuwe schroeven te halenDEZE GAAN NIET MET EEN MOMENT ERIN
Waar moet ik de 8.8 bouten halen danquote:Op woensdag 26 mei 2010 22:15 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ga maar niet naar de Formido, daar krijg je 4.6 bouten mee. Die zijn half zo sterk als de normale 8.8 bouten.
En je hebt de boel er al uit, da's mooi. Da's het meeste werk. Verder lukt het met papieren- en vloeibare pakking inderdaad wel hoor.
Ijzerwarenhandelquote:
En je moet dus goed opletten!quote:Op woensdag 26 mei 2010 22:21 schreef Barcaconia het volgende:
Gamma en Praxis hebben ze ook wel liggen, maar dan moet je er waarschijnlijk een doosje van afnemen, dat schiet ook niet op.
Beetje gezond verstand gebruiken. je smeert een laagje op de papieren pakking aan beide kanten..en goed laten drogen voordat je het koelsysteem bijvult! echt voor de zekerheid een paar uurtjes ofzo. Ik was de eerste keer te ongeduldig en begon weer te lekken terwijl hij stevig was aangedraaid. Kan je weer opnieuw.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:43 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Moet je zowel de papieren (ben even naam kwijt) als vloeibare pakking gebruiken ???
[..]
Compleet vlak!
Heb zelf nog nooit een kop vervangen, maar als ik het over vloeibare pakking heb waar mensen bij zijn die er wel verstand van hebben, krijgen ze spontaan jeuk.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:43 schreef Sh0t het volgende:
Moet je zowel de papieren (ben even naam kwijt) als vloeibare pakking gebruiken ???
Ik heb het wel liggen, maar ik gebruik het echt bijna nooitquote:Op donderdag 27 mei 2010 10:36 schreef Barcaconia het volgende:
Niet mee eens SD. Vloeibare pakking werkt gewoon goed om af te dichten en bij zoiets als een thermostaat zie ik geen problemen. Waar loveli het zo te lezen over heeft is een koppakking monteren met vloeibare pakking. Tja, dat moet je gewoon niet doen.
Ik moet het bij mijn auto juist gebruiken. Mijn kleppendeksel dicht anders niet 100% af met alleen een rubberen ring en heb ik olielekkage. Ik gebruik het ook gewoon als extra zekerheid als ik een katalysator of demper heb losgehad.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb het wel liggen, maar ik gebruik het echt bijna nooitIk heb het sowieso pas gekocht toen ik aan de Yanken begon te sleutelen, want daar ontkom je er bijna niet aan. Als het niet hoeft, smeer ik het er niet tussen ook
![]()
Op een koppakking is het helemáál van de gekke natuurlijk
Jah, als het moet dan moet het hequote:Op donderdag 27 mei 2010 10:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ik moet het bij mijn auto juist gebruiken. Mijn kleppendeksel dicht anders niet 100% af met alleen een rubberen ring en heb ik olielekkage. Ik gebruik het ook gewoon als extra zekerheid als ik een katalysator of demper heb losgehad.
Probleem bij mijn auto is dat de kleppendeksel lager valt dan de nokkenas dus daar zit een uitsparing in en heb een half maantje aan de andere kant die lekgevoelig is. Het is helaas niet een vlak stuk.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jah, als het moet dan moet het he![]()
Draai je je kleppendeksel net gewoon veel te strak aan dan ?? bij mijn slopel mogen ze maar heel lichtjes aangezet worden, ik dacht 10 of 12 Nm ofzo.. als je hem strakker doet gaat hij ook lekken. (= kurkpakking btw)
Dat zijn idd plekken waar je het wel eens nodig hebtquote:Op donderdag 27 mei 2010 10:57 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Probleem bij mijn auto is dat de kleppendeksel lager valt dan de nokkenas dus daar zit een uitsparing in en heb een half maantje aan de andere kant die lekgevoelig is. Het is helaas niet een vlak stuk.
Yup, had op de vroege morgen even niet in de gaten dat het om een andere pakking ging.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:36 schreef Barcaconia het volgende:
Niet mee eens SD. Vloeibare pakking werkt gewoon goed om af te dichten en bij zoiets als een thermostaat zie ik geen problemen. Waar loveli het zo te lezen over heeft is een koppakking monteren met vloeibare pakking. Tja, dat moet je gewoon niet doen.
3 keer controleren he; één tandje mis en je bent het haasje als je pech hebtquote:Op donderdag 27 mei 2010 12:18 schreef Sh0t het volgende:
Ok mooi! De thermostaat zit muur vast met nieuwe bouten (Y)
En nu ben ik de kop erin aan het zetten, de spruitstukken etc. en dan nog even klooien met de distr. riem,, en wie weet start hij dan wel
Dat kan jij.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:26 schreef Sh0t het volgende:
Hahaha niet te snel op de feiten vooruit lopen! Eerst maar eens zien of ik de riem erop krijg
quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:16 schreef L0we het volgende:
Dat gaat zeker lukken, even letten op de draairichting, tandjes gelijk krijgen, spanrol vastzetten met locktite, en even met de hand ronddraaien. Dat is eigenlijk de hele deal
Heb je de aanhaalmomenten en de hoekverdraaiing wel goed? En eventueel nieuwe kopbouten geregeld?quote:Op donderdag 27 mei 2010 19:12 schreef Sh0t het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Alles verliep goed,, Distributieriem prachtig op tijd gezet, goede spanning etc. etc.
Probeer ik hem te starten, doet hij niet. (Dit kan eventueel aan de volgorde van de Bougies liggen, de riemen draaien wel namelijk).
MAAR HIJ LEKT!!!!Het stroomt gewoon langs de koppakking! WTF heb ik verkeerd gedaan. De pakking ligt goed om! Hoe kan dit ??
Dat neem ik aan, dat is door dat revisiebedrijf gebeurd. Maar morgen ga ik alles loshalen en even opschuren.quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:32 schreef OxygeneFRL het volgende:
en je weet zeker dat je kop vlak is? en de kopbouten in de goede volgorde aandraaien idd
Ja!quote:
quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:58 schreef Sh0t het volgende:
Heb de volgorde aangehouden zoals die in de Haynes stond
(uit mn hoofd)
7 - 5 - 2 - 3 - 10
8 - 6 - 1 - 4 - 9
(staat ook ergens in dit topic)
Bij 1 ben ik begonnen, 30Nm + 2 x 90"
toen bij 2: 30Nm + 2 x 90"
3: 30Nm + 20 x 90"
enz.
Verkeerd?
Heb ik nu btw een nieuwe koppakking nodig ??![]()
quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:58 schreef Sh0t het volgende:
Heb de volgorde aangehouden zoals die in de Haynes stond
(uit mn hoofd)
7 - 5 - 2 - 3 - 10
8 - 6 - 1 - 4 - 9
(staat ook ergens in dit topic)
Bij 1 ben ik begonnen, 30Nm + 2 x 90"
toen bij 2: 30Nm + 2 x 90"
3: 30Nm + 20 x 90"
enz.
Verkeerd?
Heb ik nu btw een nieuwe koppakking nodig ??![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Klinkt beter!quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Je hoeft niets te vervangen. Het heeft nog niet aan hitte blootgesteld gestaan...kopbouten hebben nog niet kunnen uitrekken. Gewoon de boel goed schoonmaken, en dan de bouten op de goeie volgorde vastzetten. eerst totdat je bij allemaal weerstand begint te voelen. dan hand vast en dan helemaal vast.l
Waar moet ik precies op letten? Op scheurtjes?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:33 schreef Turquaz52 het volgende:
Check de koppakking zelf ff, maar de bouten kun je hergebruiken
Jaa! Maar die in- en uitlaatspruitstukken zijn om te huilenquote:Op donderdag 27 mei 2010 22:55 schreef Turquaz52 het volgende:
dat zie je zelf wel..
Als ie er goed uit ziet is ie goed, zo niet dan niet..
Kom op, kijk wat je bereikt hebt.. als je dat allemaal kunt doen, dan kan je dit ook wel beoordelen..![]()
En een 1.2 Fire kop heb je in 10 minuten er op en weer af
Had ik al gedaan... Maar ik ga hem nu nog eens beter onder handen nemen. Ik ben zeer benieuwd.quote:
quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als er iets lekt komt er kvs/olie bij het benzine/lucht mengsel en dan ontbrandt er geen ene moer.
Niet in de buurt van San Andreas ben ik bangquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:37 schreef Turquaz52 het volgende:
TS, waar woon je?![]()
indien je echt vast zit wil ik je wel een handje helpen![]()
Spuit als de auto niet wilt starten paar keer remreiniger in de inlaat.. niet te veel anders verzuip je hem..
Hahaquote:
Je maakt een grapjequote:Op donderdag 27 mei 2010 23:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
Misschien je zomer en winter standklep?
Als je de motor hebt wat ik in me kop hebt dan is dat niets meer of minder dan de carterontluchtings klepje, maar dat lijkt me sterk dat die kan afvallen.. Oxy zou wel eens gelijk kunnen hebben, maak eens een pic van hoe het compleet onder je motorkap uit ziet..?quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:44 schreef Sh0t het volgende:
[..]
HahaMaakt het wel duidelijk waarom je VMR kent
![]()
Trouwens, er is een klepje uit mijn luchtfilter gevallen. Waar dient dit klepje voor.
Het was een klepje met een scharnier, zodat het op en dicht kon...
Met kijken komt hij niet ver, is geen tjoening autoquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:46 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik ben dit weekend ook in venlo. Als je nog gezeik hebt wil ik ook wel effe kijken.
Mocht hij werken ga ik wel een nieuwe luchtfilter erop zetten.... Toch weer +10Pk op die 60 Pkquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:51 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Als je de motor hebt wat ik in me kop hebt dan is dat niets meer of minder dan de carterontluchtings klepje, maar dat lijkt me sterk dat die kan afvallen.. Oxy zou wel eens gelijk kunnen hebben, maak eens een pic van hoe het compleet onder je motorkap uit ziet..?![]()
[..]
Met kijken komt hij niet ver, is geen tjoening auto
10PK?quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:54 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Mocht hij werken ga ik wel een nieuwe luchtfilter erop zetten.... Toch weer +10Pk op die 60 Pk![]()
Zal morgen even een fotootje maken.... Het was heel raar, ik draaide de sleutel om ...
Ik zag (toen m'n vriendin t probeerde) zelf dat de riemen mooi begonnen te draaien... Maar dat was het dan ook... Dus hopelijk was het inderdaad die hoeveelheid KVS die alles belemmerde !
Hmmm, dat worden nog wat projectjes als ik dat zo zie!quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:01 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
10PK?![]()
![]()
Hooguit 0,2 of 0,5 zelfs kans dat het afneemt..![]()
Wat je wel kunt doen is de einddemper van de 1.4 of 1.6 er onder pleuren & Kat + middendemper er onderuit halen, denk dat je rond de 8PKtjes winst zit incl. filtertje![]()
Zie: Rijden zonder luchtfiler slecht? (mijn oude Uno)..
Wil je beetje vermogen? Dan prop je 2 ringetjes onder het veertje van je brandstofdruk regelaar, vervroeg je je ontsteking wat, openluchtfilter, kat leeg, middendemper weg, einddemper van grootste motor wat in de punto geleverd is (in mijn geval was het de 1.5), dop je carterventilatie af, evt. had je de kop van een 1.4 op kunnen zetten, en als je daar mee klaar bent heb je zo'n 10pktjes extra er bij.. (als je geluk hebt)
Nee ik was serieus.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:46 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Je maakt een grapje?? Zal wel geen grapje zijn. Even opzoeken wat het inhoudt
Weet je wat pas dom isquote:Op vrijdag 28 mei 2010 10:14 schreef Herr.Flick het volgende:
Wat een domme adviezen hier zeg..
Een rekbout die een volle slag meer aangedraaid (opgerekt dus) word dien je structureel te vervangen. De kans bestaat dat deze zelfs kan knappen tijdens de 2e montage en dan heb je in je onderblok een afgebroken bout zitten..
Een koppakking die gemonteerd is geweest kun je in de container mieteren, deze is nl. al samengedrukt geweest en komt dus niet meer terug in zijn oorspronkelijke nieuwe vorm. De kans dat bepaalde metalen afdichtingen niet meer goed afdichten is zeker aanwezig, dit heeft helemaal niets te maken of deze al eens warm is geweest ja/nee.
Oeh mag ik? ga er vanavond heenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:09 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Voor alle mensen die thuis een honkbalknuppel / lodenpijp of iets anders hebben. Jullie kunnen vandaag naar Venlo komen en jullie uitleven!
Oprekken van een kopbout gebeurt pas als deze is belast dus als de motor warm heeft gedraaid (compressie)quote:Op vrijdag 28 mei 2010 10:14 schreef Herr.Flick het volgende:
Wat een domme adviezen hier zeg..
Een rekbout die een volle slag meer aangedraaid (opgerekt dus) word dien je structureel te vervangen. De kans bestaat dat deze zelfs kan knappen tijdens de 2e montage en dan heb je in je onderblok een afgebroken bout zitten..
Een koppakking die gemonteerd is geweest kun je in de container mieteren, deze is nl. al samengedrukt geweest en komt dus niet meer terug in zijn oorspronkelijke nieuwe vorm. De kans dat bepaalde metalen afdichtingen niet meer goed afdichten is zeker aanwezig, dit heeft helemaal niets te maken of deze al eens warm is geweest ja/nee.
http://www.watbenjedan.com/quote:Op vrijdag 28 mei 2010 11:09 schreef Sh0t het volgende:
[..]
Weet je wat pas dom is![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De waterpomp is lek!![]()
En weet je wat er lek was VOORDAT ik deze hele klus begonnen ben??![]()
Juist: De Waterpomp.
Voor alle mensen die thuis een honkbalknuppel / lodenpijp of iets anders hebben. Jullie kunnen vandaag naar Venlo komen en jullie uitleven!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |