Wat is het probleem? Ik zie geen probleem hoor. Ja, luxeproblemen, maar dat zijn geen echte problemen. Zoek uit wat jullie nu eigenlijk precies willen en handel daarnaar.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:35 schreef farscapevr7 het volgende:
vriendin en ik hebben beide bruto salaris van 32000 per jaar\ vast contract onbepaalde tijd
zij heeft en koopflatje in een "turkenbuurt" , ik een huurappartement met 1 slaapkamer. We willen dit jaar beginnen met proberen kindje te krijgen maar dit betekent dan daat we naar een ander huis moeten kijken.
word helemaal gek als je alles leest over wat je nu moet doen.....heb echt niet veel zin om een aantal jaar in haar flat te moeten zitten:(
Daar doen ze volgens mij niet meer aan, door al de asociale scheefhuurders is er geen ruimte meer voor armlastige beginnende gezinnetjesquote:Op vrijdag 9 april 2010 13:00 schreef veterdiploma het volgende:
En desnoods kun je je, als je tenminste blijft huren, tot de woningbouw wenden voor een betere woning wegens gezinsuitbreiding.
Flatje asap te koop zetten voor een scherpe prijs (evt. zonderw inst of klein verliesje). En zelf gewoon en huis kopen waar je langere tijd kan/wil wonen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:35 schreef farscapevr7 het volgende:
vriendin en ik hebben beide bruto salaris van 32000 per jaar\ vast contract onbepaalde tijd
zij heeft en koopflatje in een "turkenbuurt" , ik een huurappartement met 1 slaapkamer. We willen dit jaar beginnen met proberen kindje te krijgen maar dit betekent dan daat we naar een ander huis moeten kijken.
word helemaal gek als je alles leest over wat je nu moet doen.....heb echt niet veel zin om een aantal jaar in haar flat te moeten zitten:(
Jij bent impotent hoop ik???quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:00 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Wat is het probleem? Ik zie geen probleem hoor. Ja, luxeproblemen, maar dat zijn geen echte problemen. Zoek uit wat jullie nu eigenlijk precies willen en handel daarnaar.
Het lijkt me duidelijk dat je je kindje niet wilt laten opgroeien in een "Turkenbuurt". Ik zou overigens overwegen dat bewust wel te doen, daar worden ze hard van. Of voor het leven getekend als het geen "normaal" kind is, maar dan heb je in elk geval geprobeerd er een "toppertje" van te maken.
Afijn, wacht nog een maand of drie met dat "proberen een kindje te krijgen". Zet zo snel mogelijk haar appartement alvast te koop voor een goede prijs (niet meteen laag gaan, dat kan altijd nog). Ik neem aan dat dat appartement voor een alleenstaande in een "Turkenbuurt" geen 3 ton heeft gekost en juist aan de onderkant van de markt is er nog genoeg vraag. Dus misschien valt het allemaal wel mee en krijg je best respons.
Stel dat haar woning redelijk snel verkocht is, dan trekt zij tijdens het "proberen een kindje te krijgen" bij jou in. Dat maakt het proberen ook wat makkelijker.Ondertussen houd je de huizenmarkt goed in de gaten en heb je minimaal 9 maanden de tijd om een fatsoenlijk huis te zoeken tegen een redelijk bedrag. En omdat jullie nog maar één woning hoeven te bekostigen, kunnen jullie in die 9 maanden ook een flinke financiële buffer opbouwen.
Stel dat er geen hond op haar woning afkomt. Dat lijkt me sterk, maar je weet nooit. Dan kun je altijd nog jouw huur opzeggen en bij haar intrekken om te "proberen". Voor de rest geldt dan hetzelfde verhaal.
Overigens, sowieso zou ik even met wachten met kinderen totdat je zeker weet dat dat samenwonen wel lekker gaat. Maar eigenlijk kan jullie niks gebeuren, behalve dan dat de relatie stukloopt. En desnoods kun je je, als je tenminste blijft huren, tot de woningbouw wenden voor een betere woning wegens gezinsuitbreiding.
Je moet toch verder, dus je zult iets moeten doen.
Als HRA aangepakt zal worden, zijn er reële kansen dat de onderkant van de koopmarkt hier aan ontsnapt. Het is juist de onzekerheid die er nu is die de prijzen in dit segment onder druk zet, eenmaal de plannen concreet zal dat in veel mindere mate zo zijn, en dan zal deze markt verder stabilizeren/herstellen. In het middensegment, en vooral in het hogere segement zit er nog wel potentiële daling, maar het zal voor het lage segment vast beperkt blijven. Met de onzekerheid die er nu is, is het dus wel een goed moment voor een starter om te kopen. Beter (als je het kan en je bent er klaar voor) nu kopen, dan over 3 jaar en nog blijven huren.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:07 schreef veterdiploma het volgende:
De visie en het advies van JAAP.NL:
[..]
Tot zover het advies van JAAP.NL.
Nu mijn persoonlijke advies. Volgens mij is dit ook voor de starter nog niet het moment om te kopen. Er zit nog steeds geen schot in de wereldeconomie en we zijn nog niet eens halverwege de financiële crisis.
Wacht het gewoon nog even rustig af, als je de tijd hebt. Wees creatief, ga op zoek naar andere oplossingen. Iemand zal de verliezen moeten nemen, dus zorg ervoor dat jij niet diegene zal zijn. Het is al erg genoeg dat de overheid haar eigen falen op de burger afwentelt door middel van belastingverhogingen, maar het is nog sneuer als jij ook het instorten van de huizenmarkt direct op je bordje krijgt.
Wat is er mis met een jaren 70 woning? Daar ben ik zelf ook in opgegroied. Mocht ik ooit de fout in gaan dan kan ik aan de rechter vertellen dat ik een trauma heb vanwege mij slechte jheugd in een jaren 70 woning?quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daar doen ze volgens mij niet meer aan, door al de asociale scheefhuurders is er geen ruimte meer voor armlastige beginnende gezinnetjes![]()
Weet je wat, we bouwen er nog wat luxe woningen bij voor de babyboomers, dan kan dit gezinnetje voor een premium prijs het jaren 70 bouwval overnemen. De ideale woning waar zij ook hun kinderen konden grootbrengen, dus aan het huis zal het niet liggen
Voor 25 cent heb je inderdaad een goedkope baksteen. Zelf betaal ik 22% van mijn netto inkomen als alleenstaande aan mijn hypotheek, ik denk niet dat je dat zwaar in de schulden steken kan noemenquote:Op vrijdag 9 april 2010 13:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok, 25 cent dan, nog steeds veel minder dan ¤20,-![]()
Maak je komt weer terug op je stokpaardje, de asociale 'scheefhuurder', waarom eigenlijk? Ben jij zo dom geweest jezelf diep in de schulden te steken en zorgt de dagelijkse stress ervoor dat je een zondebok zoekt? Ik kan nog wel een paar bevolkingsgroepen aanwijzen die 70 jaar geleden ook heel populair waren voor dit doel![]()
Je opmerking is zeer paradoxaal, stel je zit in een huurwoning, doorloopt een salaris ontwikkeling en plots ben je een parasiterende scheefhuurder, jij verwacht dan dat deze mensen zich tot aan hun oogballen toe laten financieren? Daar heb jij dan wat meer respect voor
Alsof kinderen het een hol kan schelen in wat voor een woning ze opgroeien? Zolang ze niet onder een paraplu hoeven te slapen als het regent woon je in een geschikt huisquote:Op vrijdag 9 april 2010 13:27 schreef Sjabba het volgende:
Komop zeg, je wilt je kind toch in een fijne woning laten opgroeien als je die mogelijkheid hebt. Je gaat toch niet je geld op de bank zetten en karig wonen omdat een paar kneuzen hier roepen dat straks alles de helft kost?
Onvruchtbaar bedoel je?quote:
Met de woning is vaak niets mis, met de vraagprijs wel.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:31 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat is er mis met een jaren 70 woning? Daar ben ik zelf ook in opgegroied. Mocht ik ooit de fout in gaan dan kan ik aan de rechter vertellen dat ik een trauma heb vanwege mij slechte jheugd in een jaren 70 woning?
Komop, er is niets mis mee, een paar aanpassingen doen voor zover niet gedaan en je woont vaak in een leuke buurt met gezinnen en andere voorzieningen.
Of je nu 3 jaar huur moet betalen of 3 jaar rente op je hypotheek (geld dat je ook nooit meer terugziet) + overige vaste lasten (onderhoud, OZB) betaalt, dat maakt natuurlijk geen ruk uit. Het is allebei "geld in het water gooien", al schijnt dat bij velen niet of nauwelijks door te dringen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:29 schreef Emu het volgende:
[..]
Als HRA aangepakt zal worden, zijn er reële kansen dat de onderkant van de koopmarkt hier aan ontsnapt. Het is juist de onzekerheid die er nu is die de prijzen in dit segment onder druk zet, eenmaal de plannen concreet zal dat in veel mindere mate zo zijn, en dan zal deze markt verder stabilizeren/herstellen. In het middensegment, en vooral in het hogere segement zit er nog wel potentiële daling, maar het zal voor het lage segment vast beperkt blijven. Met de onzekerheid die er nu is, is het dus wel een goed moment voor een starter om te kopen. Beter (als je het kan en je bent er klaar voor) nu kopen, dan over 3 jaar en nog blijven huren.
Want stel je koopt nu voor 190.000 euro (incl KK) een starterswoning of je huurt deze voor 650 euro kale huur (ben niet zo op de hoogte van huurprijzen in Nederland, maar ik denk dat je daar een vergelijkbare woning voor kunt huren). Als je dan 2 jaar huurt heb je dus 23.400 euro huurgeld betaald. De kans dezelfde koopwoning als hierboven genoemd op die 2 jaar is gedaalt met 23.400 euro lijkt mij zo goed als onbestaande.
Ik ben er ook in opgegroeid. En inderdaad, in de jaren '70 was er niks mis met een jaren '70 woning.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:31 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat is er mis met een jaren 70 woning? Daar ben ik zelf ook in opgegroied. Mocht ik ooit de fout in gaan dan kan ik aan de rechter vertellen dat ik een trauma heb vanwege mij slechte jheugd in een jaren 70 woning?
Komop, er is niets mis mee, een paar aanpassingen doen voor zover niet gedaan en je woont vaak in een leuke buurt met gezinnen en andere voorzieningen.
Waarom? Vrijwel alle succesvolle self-made ondernemers hebben een bikkelharde opvoeding gehad. Ooit gehoord van een succesvol ondernemende Jan-Jaap of Roderik?quote:
Ik heb het over de buurt. Overigens is ene badkamer met bad, goed geisoleerd glas (warmte, geluid), veel speelruimte, rustige lieve buren echt wel een pre, en waarom niet doen als je het je wel kan permiteren.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alsof kinderen het een hol kan schelen in wat voor een woning ze opgroeien? Zolang ze niet onder een paraplu hoeven te slapen als het regent woon je in een geschikt huis
Ben je nu serieus? Jou opvoeding bepaalt niet wat het kind wordt. Jij kan het kind helpen zijn/haar eigen krachten te leren kennen en ermee om te gaan.quote:Op vrijdag 9 april 2010 14:26 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Waarom? Vrijwel alle succesvolle self-made ondernemers hebben een bikkelharde opvoeding gehad. Ooit gehoord van een succesvol ondernemende Jan-Jaap of Roderik?
Nou dan kies je nu toch voor een leuke blokkendoos in nieuw aangelegd weiland?quote:Op vrijdag 9 april 2010 14:24 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Ik ben er ook in opgegroeid. En inderdaad, in de jaren '70 was er niks mis met een jaren '70 woning.
Ja, want alle wijsheid haal je uit boeken!quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ben je nu serieus? Jou opvoeding bepaalt niet wat het kind wordt. Jij kan het kind helpen zijn/haar eigen krachten te leren kennen en ermee om te gaan.
Lees eens wat boeken ofzo...
Die rente is aftrekbaar, en dan nog als je rekening houd met inflatie enorm klein. Je lost ook kapitaal van je lening af, en die waarde blijf je voor een groot deel behouden. Als je netjes aflost heb je na 20-30 jaar gewoon een woning in eigendom, een huurder heeft niet. Als die woning dan 50% daalt in waarde, dan heb je op het einde nog altijd die andere 50%.quote:Op vrijdag 9 april 2010 14:22 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Of je nu 3 jaar huur moet betalen of 3 jaar rente op je hypotheek (geld dat je ook nooit meer terugziet) + overige vaste lasten (onderhoud, OZB) betaalt, dat maakt natuurlijk geen ruk uit. Het is allebei "geld in het water gooien", al schijnt dat bij velen niet of nauwelijks door te dringen.
Anders wordt het natuurlijk als je geen hypotheek nodig hebt, maar dat geldt in het algemeen niet voor "starters".
Dat is allemaal leuk, maar je inflatieverhaaltje enzo gaat alleen op bij stijgende huizenprijzen. En datgene wat je als koper eventueel aflost, kun je als huurder ook gewoon sparen en op de bank zetten of beleggen ofzo.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:38 schreef Emu het volgende:
[..]
Die rente is aftrekbaar, en dan nog als je rekening houd met inflatie enorm klein. Je lost ook kapitaal van je lening af, en die waarde blijf je voor een groot deel behouden. Als je netjes aflost heb je na 20-30 jaar gewoon een woning in eigendom, een huurder heeft niet. Als die woning dan 50% daalt in waarde, dan heb je op het einde nog altijd die andere 50%.
Huurders zijn ander soort mensen, die doen dat over het algemeen niet... Als ze het geld al hebben..quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:43 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk, maar je inflatieverhaaltje enzo gaat alleen op bij stijgende huizenprijzen. En datgene wat je als koper eventueel aflost, kun je als huurder ook gewoon sparen en op de bank zetten of beleggen ofzo.
Iedereen die een modaal salaris verdient en gebruik maakt van de sociale woningbouw is een asociale scheefhuurder.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:05 schreef xenobinol het volgende:
Daar doen ze volgens mij niet meer aan, door al de asociale scheefhuurders is er geen ruimte meer voor armlastige beginnende gezinnetjes![]()
Dat is natuurlijk niet waar.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:43 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
, maar je inflatieverhaaltje enzo gaat alleen op bij stijgende huizenprijzen.
Wie zijn de slachtoffers van de HRA?quote:Op vrijdag 9 april 2010 09:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat het de schatkist oplevert of kost is een interessante vraag, ik weet niet of daar een goed antwoord op te geven is, aangezien het moeilijk is om menselijk gedrag in kaart te brengen. Het gaat mij ook niet zozeer om het financiele plaatje, het is eerder een moreel appèl. De overheid heeft door bemoeienis de markt verziekt en nu is het tijd om de ziekte te bestrijden. Dat daarbij wat 'collateral damage' onstaat moeten we maar voor lief nemen, de huidige situatie kent ook zijn slachtoffers.
Vroeger betaalde men belastingen zodat de overheid daarvan publieke voorzieningen kon betalen, tegenwoordig word het voornamelijk gebruikt om gedrag van mensen te beinvloeden. Ik vind dat een zeer ongelukkige situatie waar ik het liefst vandaan nog een einde aan zie komen.
Flatje verkopen en een hypotheek nemen van 150.000 euro, dan kan je een rijtjeshuis kopen waarschijnlijk samenquote:Op vrijdag 9 april 2010 12:35 schreef farscapevr7 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |