Dat de concierge een sleutel heeft is zo te zien 1 van de huur voorwaarden in dit geval. Dus daar moet je mee akkoord gaan als je dat huis wil huren. Wil je dat niet, dan moet je dus wat anders zoeken.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De conciėrge moet helemaal niks. Als er een lekkage is bellen ze de daarvoor bestemde instanties maar. No way dat er ook maar IEMAND een sleutel van mijn huis heeft behalve de personen die IK daarvoor in aanmerking vind komen.
Ja Psies!! Als er lekage of brand is bellen ze de brandweer maar en niet een of andere vuige ouwe taart!quote:Op woensdag 7 april 2010 19:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De conciėrge moet helemaal niks. Als er een lekkage is bellen ze de daarvoor bestemde instanties maar. No way dat er ook maar IEMAND een sleutel van mijn huis heeft behalve de personen die IK daarvoor in aanmerking vind komen.
Ja hij mag best een sleutel hebben.. Maar zomaar binnen stappen mag zelfs niet van de WETquote:Op woensdag 7 april 2010 19:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de concierge een sleutel heeft is zo te zien 1 van de huur voorwaarden in dit geval. Dus daar moet je mee akkoord gaan als je dat huis wil huren. Wil je dat niet, dan moet je dus wat anders zoeken.
Klopt. De conciėrge doet onderhoud en moet in gevallen van nood de woning in kunnen. Komt ook omdat hier nogal eens dode bejaarden hun huis uitgehaald moeten worden. Of als ze ziek zijn, de conciėrge heeft ook een soort van 'sociale taak' hier. Checken of ze nog leven en zoquote:Op woensdag 7 april 2010 19:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik ook. Niemand behalve mijn vriendin, mijn broer (voor noodgevallen) en ik heeft een sleutel van mijn (huur)huis.
Maar dat de concierge een sleutel heeft, dat zal ongetwijfeld in het contract staan en zo afgesproken zijn.
Dat interpreteer je dan fout.quote:Op woensdag 7 april 2010 17:59 schreef NikkelCobalt het volgende:
Had even snel wat bronnen gezocht (wetboek) over wat er kan gebeuren bij aangifte, maar daaruit concludeer ik dat er eerst een vordering had moeten plaatsvinden? Een vordering van TS voor de verwijdering van de personen dus. Begreep niet helemaal uit het verhaal of dat heeft plaatgevonden, en nu weet ik ook niet of dat geheel nodig is, maar zo interpreteer ik het nu even.
..
Je woont in een bejaardenhuis? Komt de tafeltje-dekje ook bij jou langs dan?quote:Op woensdag 7 april 2010 19:52 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
Klopt. De conciėrge doet onderhoud en moet in gevallen van nood de woning in kunnen. Komt ook omdat hier nogal eens dode bejaarden hun huis uitgehaald moeten worden. Of als ze ziek zijn, de conciėrge heeft ook een soort van 'sociale taak' hier. Checken of ze nog leven en zo
klopt, als je mensen vrijwillig hebt binnengelaten moet je ze 2 x vorderen...quote:Op woensdag 7 april 2010 19:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat interpreteer je dan fout.![]()
De binnendringing was al onrechtmatig, en dan is er natuurlijk geen vordering nodig. Zou een mooie boel zijn, kom je een insluiper tegen in je huis, moet je hem eerst nog even vriendelijk vragen of 'ie zich wil verwijderen, en dat 'ie strafbaar is als 'ie dat niet doet.
Het in de woning zijn is onrechtmatig, maar je kunt je afvragen of er wel sprake is van binnendringen. Het feit dat je zelf een sleutel aan iemand ter beschikking stelt, kan hieraan al afdoen. Er is hier geen sprake van een "insluiper". Je vergelijking gaat alleen daarom al mank.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat interpreteer je dan fout.![]()
De binnendringing was al onrechtmatig, en dan is er natuurlijk geen vordering nodig. Zou een mooie boel zijn, kom je een insluiper tegen in je huis, moet je hem eerst nog even vriendelijk vragen of 'ie zich wil verwijderen, en dat 'ie strafbaar is als 'ie dat niet doet.
Ik zou gewoon het slot vervangen. Sue me.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de concierge een sleutel heeft is zo te zien 1 van de huur voorwaarden in dit geval. Dus daar moet je mee akkoord gaan als je dat huis wil huren. Wil je dat niet, dan moet je dus wat anders zoeken.
Haha nee, alleen wonen hier wel veel ouderen. Tafeltje Dekje komt hier niet. Wel thuiszorg als je daar recht op hebtquote:Op woensdag 7 april 2010 19:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je woont in een bejaardenhuis? Komt de tafeltje-dekje ook bij jou langs dan?lekker makkelijk!
Vraag jezelf eens af waarom het twee keer is. De eerste keer is het omdat je daarmee maakt dat de persoon "wederrechtelijk vertoeft" in je woning. De tweede keer omdat je daarmee bewerkstelligt dat de persoon die wederrechtelijk aanwezig is, zich niet op jouw vordering verwijdert.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
klopt, als je mensen vrijwillig hebt binnengelaten moet je ze 2 x vorderen...
Bij onvrijwillige hoeft dat idd niet, zou mooi zijn
Hmm, misschien heb je gelijk, maar toch..quote:Op woensdag 7 april 2010 20:32 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Het in de woning zijn is onrechtmatig, maar je kunt je afvragen of er wel sprake is van binnendringen. Het feit dat je zelf een sleutel aan iemand ter beschikking stelt, kan hieraan al afdoen. Er is hier geen sprake van een "insluiper". Je vergelijking gaat alleen daarom al mank.
De wet onderscheidt niet voor niks twee situaties in 138 Sr, waardoor je huisvredebreuk kunt plegen:
- door wederrechtelijk in het huis te zijn en je niet op vordering van de rechthebbende te verwijderen.
- door binnen te dringen in een woning.
Het eerste doet zich voor, als je binnengaat zonder daartoe enig(e) recht/bevoegdheid te hebben. Het tweede, wanneer dat bovendien gebeurt tegen de verklaarde/onmiskenbare wil van de rechthebbende .
In dit geval lijkt me de conciėrge niet binnengedrongen maar binnengegaan.
Om en nabij half zes s'ochtends is in "de voor nachtrust bestemde tijd". De conciėrge+aanhang hebben niet exact aangegeven wanneer ze zouden komen, dus voorkennis van de rechthebbende is niet aanwezig. Evenmin is hier sprake van een vergissing. Hierdoor worden in casu de conciėrge+aanhang geacht te zijn binnengedrongen (art. 138 lid 2 Sr), en is geen vordering nodig.quote:Op woensdag 7 april 2010 14:56 schreef Cat_Tank het volgende:
...
Echter, 2 dagen later sta ik zo rond half 6 onder de douche. Ik hoor opeens wat geschuifel en gedoe, dus ik doe de douche uit, droog me af en loop de badkamer uit. Godzijdank had ik een grote handdoek om me heen, want het moment dat ik de badkamer uitloop zie ik de conciėrge en een man middenin mijn huiskamer staan.
...
Ik denk dat TS op 17:30 doeldequote:Op woensdag 7 april 2010 21:29 schreef DonJames het volgende:
Om en nabij half zes s'ochtends is in "de voor nachtrust bestemde tijd". De conciėrge+aanhang hebben niet exact aangegeven wanneer ze zouden komen, dus voorkennis van de rechthebbende is niet aanwezig. Evenmin is hier sprake van een vergissing. Hierdoor worden in casu de conciėrge+aanhang geacht te zijn binnengedrongen (art. 138 lid 2 Sr), en is geen vordering nodig.
Stil nou, ik probeer gelijk te krijgen ja?quote:Op woensdag 7 april 2010 21:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat TS op 17:30 doelde![]()
Tenzij vriendlief in de nachtploeg werkt, lijkt me dat ook aannemelijker als die rond die tijd thuis komt.
nee ik vroeg me dat niet afquote:Op woensdag 7 april 2010 20:49 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Oeps, quotewaardige post gemist...
[..]
Vraag jezelf eens af waarom het twee keer is. De eerste keer is het omdat je daarmee maakt dat de persoon "wederrechtelijk vertoeft" in je woning. De tweede keer omdat je daarmee bewerkstelligt dat de persoon die wederrechtelijk aanwezig is, zich niet op jouw vordering verwijdert.
Als iemand 'onvrijwillig binnengelaten' is, moet het dus nog altijd één keer.
Als ze zijn binnengedrongen is het inderdaad nul keer.
Mooi verzonnen, maar de middelen falen.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hmm, misschien heb je gelijk, maar toch..
PRIMAIR. Er is sprake van "inklimmen" als bedoelt in art. 89 Sr: "het overschrijden van sloten". Vanzelfsprekend kan dit ook met de originele sleutels. Als eis is evenmin genoemd dat de sleutels onrechtmatig in het bezit moeten zijn geweest, het is mijns inziens dan ook juist niet van belang dat de sleutels vrijwillig zijn afgegeven, de enkele overschrijding van het slot is al voldoende. Als gevolg hiervan worden de 2 personen geacht te zijn binnengedrongen (art. 138 lid 2 Sr), en is er dus geen vordering nodig.
SUBSIDIAIR. Zie:
[..]
Om en nabij half zes s'ochtends is in "de voor nachtrust bestemde tijd". De conciėrge+aanhang hebben niet exact aangegeven wanneer ze zouden komen, dus voorkennis van de rechthebbende is niet aanwezig. Evenmin is hier sprake van een vergissing. Hierdoor worden in casu de conciėrge+aanhang geacht te zijn binnengedrongen (art. 138 lid 2 Sr), en is geen vordering nodig.
Helaas, daar gaan mijn (niet bijzonder serieuze) long shots. Moet ik je toch gelijk gevenquote:Op woensdag 7 april 2010 21:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Mooi verzonnen, maar de middelen falen.
Primair: het gaat in art. 89 om het meervoud van sloot, en niet om het meervoud van slot. Het overschrijden van een sloot gebeurt bijvoorbeeld door middel van zwemmen.
Subsidiair: uit de context van het verhaal blijkt dat half 6 in de namiddag bedoeld wordt. Als dat niet het geval is kan er nog getwist worden wat 'de voor nachtrust bestemde tijd' is. Dat hangt namelijk af van de plaatselijke gewoonten en wellicht andere omstandigheden en aangezien TS en de conciėrge immers allebei op waren, zal een rechter dat niet zomaar aannemen.
quote:Op woensdag 7 april 2010 21:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Stil nou, ik probeer gelijk te krijgen ja?
ik welquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |