quote:
Op woensdag 7 april 2010 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:[..]
Tja, als ik op oude bekenden google, dan zak ik door de grond. Zeker als je weet dat je op school minstens zo goed was als hen.
[..]
Als je dat weet van jezelf: waarom ga je dan googlen op oude bekenden? Ik weet ook dat ik bepaalde foto’s op internet gewoon NIET meer moet bekijken omdat ik daar labiel van wordt. En dat doe ik dan dus ook niet.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 16:03 schreef Demise het volgende:[..]
Waarom ga jij dat beslissen voor de belastingbetaler? We mogen allemaal stemmen, als niemand dat geld voor jou wil betalen, stemmen ze maar op een andere partij. Bovendien, even rationeel gezien, stel, jij kost de belastingbetaler 100.000 euro (even een heel groot maximum). Hoeveel mensen betalen belasting, in Nederland? Circa 7,2 miljoen (you gotta love Google). Nou, rekenmachientje erbij pakken, dat wordt zo'n 0,013888... euro per persoon. Afgerond: 1 cent.
Vertel me nou niet dat niemand dat kan missen.
Ik betaal tienduizenden euro’s belasting per jaar en daar heb ik geen enkel probleem mee. Wat niet wil zeggen dat ik niet vind dat iedereen die kan werken ook gewoon moet werken en dat er wel gecontroleerd moet worden of bij het helpen van mensen zoals Autitude de hulp effectief en efficient gebeurd. Niet direct voor het geld, maar vooral voor de mensen: ook dat geld kan maar een keer uitgegeven worden en dan is het ook hun plicht om daar het maximale uit te halen. En gevoelsmatig heb ik niet veel met allerlei tussen(integratie)bureau’s met managementlagen en dikke auto’s enzo. Laatst hoorde ik op BNR dat er een hogeschool was waar maar 20% van het budget echt naar onderwijs ging, de rest was overhead!!

quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:19 schreef Demise het volgende:[..]
Dat ken ik. Ik moest eens een gesprek voeren over mijn favoriete bezit (mijn boekenkast, natuurlijk, incl. inhoud), in het Engels. Na twintig minuten werd ik gewoon afgekapt!
Misschien wou de jongen (of dame) in kwestie zo langzamerhand wel wat meer?

quote:
Op woensdag 7 april 2010 22:08 schreef ikke043 het volgende:[..]
Je bent de enige met vaste tijden. De rest kloot maar wat aan, en faalt daar bij

[..]
Eens.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 22:17 schreef Demise het volgende:[..]
Ik word vanzelf ouder, jullie niet jonger.
En eh... Nou, ik ga dus maar eens naar bed.

Om iedereen maar even in één klap gelijk te geven en wat leedvermaak te bezorgen.
Welterusten!
We zijn gewoon jalours. Op een gegeven moment takel je toch af, vooral na je dertigste.
quote:
Autisme is zo wie zo veel in het nieuws de laatste tijd.
Er stond van de week een (matig) stuk over autisme in de jeugdliteratuur in de NRC Next.
Bij het jeugdjournaal werd er aandacht gegeven aan iemand met Asperger.
En in dat Darwin-Beagle programma van de VPRO werd als een van de nadelen van genetische selectie door ouders genoemd dat bijvoorbeeld het deselecteren van autisme tot bijvoorbeeld een tekort aan wetenschappers zou kunnen leiden, aangezien daar veel autisme voorkomt.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 14:30 schreef Autidude het volgende:Ik had ook nog zo'n fijne teleurstelling.. over dat kleine minimale kansje op een ICT leerbaan waar ze het bij het reintegratiebureau over hadden. Maar ik dacht al dat dat vrouwtje er niet zo veel verstand van had en dus eigenlijk niet wist waar ze over praat, maar toch zag ik het als een kansje.
Dus ben ik zelf even gaan zoeken, ik hou van voorbereiding, naar wat ik er van kan verwachten of wat het inhoud. En toen kwam ik dit tegen
[..]
Yet again, ben ik imho volledig kansloos. En ik denk dat ik daar behoorlijk realistisch in ben.
Ze hadden mij ook al een beetje proberen voor te bereiden dat ik ook moet beseffen dat ik op
een gegeven moment gewoon mijn limiet heb bereikt in haalbare ambities en dat ik dan moet
beseffen dat meer of hoger niet mogelijk is.
Maar dan hebben we het dus over ongeschoold werk, schaal 1 en dat soort. En ik hoop dat
toch ook jullie wel zien dat er wel meer in zit. Ik heb alleen die papieren niet, en bijvoorbeeld een
MBO opleiding duurt te lang en dat mag niet van het UWV, maar voordat ik MBO mag doen moet ik eerst
HAVO hebben.
En nu zie ik het allemaal best wel somber in.. want het is gewoon zo lastig allemaal. Ik heb ook geen zin om mijn hele reintegratievisie van het UWV hier neer te plempen maar ik heb dus ook wel al de stempel;
ZEER Moeilijk Plaatsbaar.

Dat weet ik zelf ook wel, daarom kom ik juist bij hun, voor hulp.. maarja.
En ook daarom wil ik dus graag dat boek gaan schrijven heh

Want dan heb ik een manier om mij te uitten en te laten zien wat er in zit en daar alles uit halen.
Dit klinkt niet zo goed. Eerst over wat de indruk is die ik van je heb. Ik zie toch wel een aantal interessen waar je wellicht iets mee zou kunnen doen. En hier op dit forum functioneer je best goed. Ik heb echter geen beeld van hoe je in het werkelijke leven functioneert en wat de redenen zijn dat men jou zo kansloos acht.
Ik denk dat het goed is om daar meer duidelijkheid over te krijgen. Het beeld dat “ze” van je hebben komt niet overeen met het beeld dat je zelf hebt. Vraag al die mensen die je helpen wat nu precies maakt dat je onplaatsbaar bent. Dat kan erg verhelderend werken.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:57 schreef Autidude het volgende:[..]
Ik kan uitstekend autorijden.. maar ben ook heel erg nerveus tijdens sollicitaties en standaard al een raar figuur.. Maar goed, ik ging dus taxichauffeur worden en ik ging in een dikke mercedes proefrijden met de baas van het bedrijf.. Ik reed uistekend, had iets misschien iets meer afstand kunnen houden voor het comfortabele gevoel van de passagier maar ik ben uiteindelijk afgewezen op een te hoog brandstofverbruik.. Ik deed 2500 toeren in zijn 5 op de snelweg.. maar hij had ook een zes.. maar voor mij was 2500 toeren prima.. ik reed amper diesel en mijn eigen auto deed 1400 toer stationair.. dus geen ramp.
Nou, blijkbaar wel.. Als dat de policy is, prima dan pas ik mij wel aan.. had het gewoon ff gezegd ?
Nu tegenwoordig is een diploma niet nodig maar moet je wel een chauffpas hebben voordat je wordt aangenomen.
Over dat rare figuur zijn: daar valt met wat training en aanwijzingen misschien de scherpste randjes wel af te halen. Wat die taxichauffeursbaan betreft: dat is gewoon een beetje pech, denk ik. Misschien van te voren nog iets meer nadenken over wat belangrijk zou kunnen zijn?
En dat taxichauffeurs tegenwoordig een soort van diploma moeten hebben is omdat er in het verleden nogal eens wat mis ging met aggressieve taxichauffeurs (je moet nu een bewijs van goed gedrag hebben, geloof ik) en oplichtingspraktijken. Ik denk zelf niet dat dit een grote drempel voor autisten vormt.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:27 schreef Autidude het volgende:[..]
Tijdens het 50 minuten durende gesprek van dat reintegratiebureau was toch zeker 15 minuten lang die bom in de haven het gespreksonderwerp
Je kunt ook zelf het gesprek wat sturen of bijvoorbeeld van te voren een lijstje maken van dingen die je wilt bespreken. Dat voorkomt dat je wel een goed gesprek gehad hebt, maar er niet zoveel mee opgeschoten bent.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:47 schreef Autidude het volgende:[..]
Nou ik denk dat dat uitfloepen niet aan autisme gerelateerd was hoor.. want beledigen is nogal zacht uitgedrukt. Dat kwam vanuit een ander dingetje.
Maar wel weer getriggerd door een misvatting en alles. Het was bij een soort plantsoenendienst, maar
het was mij ook verkeerd voorgehouden. Ik hou in principe wel van buitenwerken en ook met tuinieren,
ik heb ook bij hoveniers bedrijven gewerkt en ik ben een pro in bosmaaien. Maar heb geen papieren.
Maar goed, het ging vooral ook om het idee dat ik weer tussen de mensen moest komen, dat was hun
visie en dat dat goed voor mij zou zijn en dan in iets wat ik leuk vond.. Dus ik ging daar helemaal in mee
en ik ging mee met een voorman (NT) om kennis te maken met mijn collega's, die waren aan het werk.
Kom daar aan.. met alle respect.. serieus, en ik heb zelf een zwaar extreem zwakzinnige tante, maar dat is dus niet mijn soort.. En ik heb het nog geprobeerd ook, gesprek aangaan.. ik denk waarom niet.. nou en toen... en het idee dat die "hogerop" kerels van die instantie/cwi werkelijk dachten dat ze mij daar in datzelfde kader konden plaatsten.. Dat ging dus even fout..
[..]
Wat ging er precies fout?
Verder zie ik toch wel een aantal interessegebieden waar je wellicht wat mee kunt: tuinieren, bosmaaien (zij die papieren moeilijk te halen? / was dat het enige probleem?), misschien iets bij defensie? Daar hebben ze misschien ook wel controledingen; waar netjes en strikt gewerkt moet worden. Dat is toch wel iets voor een autist. En fietsenmaker? Je knutselt veel aan je mountainbike. Een van de dingen die ik erg handig zou vinden is een fietsenmaker aan huis. Ik heb hier nu een aantal fietsen staan waarvan de derailleurs afgesteld moeten worden, maar geen tijd om er de stad mee in te gaan. Erg veel gedoe ook: zo’n fiets in de auto, afgeven en dan later weer ophalen. Of als je op fiets gaat, moet je weer lopend of met de bus terug. Ik zeg: gat in de markt.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 15:42 schreef Demise het volgende:Dit is even een reactie op alle posts van
Ferrobar, dus als je niet geïnteresseerd bent, sla gerust over, niets is een reactie op jouw reactie (tenzij jij Ferrobar bent, natuurlijk).
[..]
Die vergelijking kun je pas echt goed trekken als ik ook echt ga werken, natuurlijk. Een bijbaantje bij de supermarkt of een schoolcarriere is nou niet het beste referentiemateriaal.
Heel veel docenten vinden het inderdaad leuk als je gewoon interesse toont. Zo heb ik die extra les, dat is geen bijles, maar echt een extra les Engels. Ik wil graag een CAE (Certificate in Advanced English) examen doen, misschien zelfs wel CPE (Certificate of Proficiency in English), overeenkomstig de niveau's C1 en C2. Dat zijn testen waar je voor slaagt of zakt, ze zijn je leven lang geldig en het geeft aan welk niveau Engels je beheerst. De niveau's lopen trouwens A1, A2, B1, B2, C1, C2 en de meeste 'native speakers' zitten op C1.

Niet dat ik echt iets met het certificaat wil, overigens, maar het lijkt me leuk om eens te kijken hoe goed ik nu ben in Engels en het zou zeker de drempel van studeren in het buitenland verlagen. Ik krijg een uur per week zo'n extra les, samen met nog twee andere scholieren. Dat vind ik echt heel tof van die docent, trouwens, want hij doet het z'n vrije tijd.
Dat is zeker erg tof! Echt goed dat iemand zich zo belangenloos kan inzetten om een ander te helpen.
quote:
[..]
Ik mag meer opdrachten alleen doen, ik hoef niet actief mee te doen in de lessen als ik niet geïnteresseerd ben of voorloop (mits ik goede cijfers haal), ik hoef niet naar de Engelse lessen, ik mag mijn PWS alleen doen (dat mag verder bij ons op school niet) en ik heb elke week een gesprek van een halfuur, omdat voor mij de drempel groter is om echt een afspraak met iemand te maken, ergens over, dan om gewoon iets te melden in een gesprek dat sowieso gevoerd wordt. Mijn ouders worden ook elke maand gebeld door mijn mentrix, gewoon om te bespreken hoe het gaat en als ik een probleem heb met iets (bijv. als huiswerk niet op het bord wordt geschreven, heb ik vaak niet door dat het wordt opgegeven) kan ik naar de leraar toe en die doet dan altijd z'n best om waar mogelijk iets aan te passen. Ik mag ook gebruik maken van een andere ingang, vooral in de pauzes, omdat het schoolplein mij veel te druk en lawaaiig is (leerlingen mogen eigenlijk niet door die deur).
Maar het allerfijnste vind ik dat het gewoon kan. Het idee dat, als ik ergens tegenaan loop, het altijd bespreekbaar is en dat ik niet in mijn eentje naar een oplossing hoef te zoeken.
Ik krijg wel de indruk dat je op een goede school zit die duidelijk rekening met je willen houden en met gemotiveerde leraren.
quote:
[..]
Zo slim ben ik niet, ik kom alleen slim over.
Dit soort bescheidenheid is dus niet nodig!
quote:
[..]
Ik weet het niet. Zo zijn de lessen wel saai, maar ik heb nu ook niet de behoefte om extra werk te gaan doen. Ik zou het wel interessant vinden een scheikundig onderzoek te lezen, bijvoorbeeld, maar dat is dan weer niet mogelijk. Het probleem is meer dat ik heel veel dingen al wel begrijp zodra ik het lees, opdrachten zijn dan redelijk overbodig. Gelukkig hoef ik bij scheikunde (zo'n 100 opgaves per hoofdstuk, deze methode) m'n huiswerk niet te doen als ik het snap. Dan moet ik aan het begin van de les melden dat ik het niet heb en meestal moet ik dan een paar opgaves op het bord uitwerken, uit mijn hoofd, zodat hij weet dat ik er wel naar gekeken heb en het ook echt begrijp.
Mijn klasgenoten vinden het ontzettend handig. Ik heb toch net iets beter door waar de problemen liggen dan de leraar, gewoon omdat ik mijn klasgenoten vaker zie. Daardoor leg ik het meestal net iets gemakkelijker uit en dat is voor veel leerlingen erg handig. Ik ga ook nooit uit mezelf iets nog een keer uitleggen, als niemand erom vraagt, doe ik het ook niet.
Fijn dat je klasgenoten het zo goed oppakken. Wat je trouwens zou kunnen doen is om een “verklaring” o.i.d. van je docent te vragen van dat je je klasgenoten begeleid hebt. Dat kan handig zijn voor bijvoorbeeld een student-assistentschap (bestaat dat nog?) tijdens je studie.
quote:
Ik denk dat ik bij lange na niet de best functionerende autist uit dit topic ben. Ik heb het voordeel van een opname en een natuurlijke drang mezelf zo goed mogelijk te begrijpen, maar ik loop elke dag wel tegen een aantal dingen aan. Het verschil is misschien dat ik een toekomst heb waarin mijn interesses heel goed van pas komen, en dat ik veel hulp heb van mijn omgeving. Mijn vriendinnen weten en begrijpen mijn autisme sowieso heel erg goed, dus die sociale contacten kosten mij veel minder moeite dan met een ander persoon. Daarbij ga ik misschien iets anders om met een blokkade dan een ander, omdat ik het idee heb dat het nooit meer zo erg kan worden als dat het was. Misschien kom ik mezelf wel ontiegelijk hard tegen op de universiteit, maar ik denk dat mijn instelling gewoon anders is. Ik vind, bijvoorbeeld, deze komende anderhalf jaar, waarin ik hard mijn best ga doen om nóg geschikter te zijn voor de studie sterrenkunde, net zo leuk als de opleiding zelf. Ik vind het ergens naar streven al ontzettend leuk, dus als het dan uiteindelijk echt niet lukt, heb ik niets verloren.
Best functionerend was misschien niet helemaal goed geformuleerd, maar je hebt je zaakjes en je omgeving toch best goed voor elkaar.