Ik leek me dan ook te herinneren dat ik ' grofweg' zei - alleen het lijkt me sterk dat men alles per woord is gaan natellen en eerder op de blz. lengte is afgegaan. Als je naar het Arabisch naar de laatst door jou genoemde Sura's kijkt, is het begrijpbaar dat men daar niet moeilijk over heeft gedaan: er is namelijk geen enkel verschil in bladen.quote:Op maandag 5 april 2010 20:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, ook Bakara had de inleiding kunnen zijn he? Of de Inleiding had zoals de Bijbel kunnen zijn.
Nee de Koran is niet op lengte gerangschikt, wanneer je Djoez Amma leest ( Onderdeel 30) kan je dat al helemaal niet meer verdedigen. Sura Al-Kauthar is nou niet bepaald korter dan Al-Qariah. Noch is Al-Homaza korter dan Al-Asr, zo ook dat At-tien korter is dan Al-Alaq en toch er voor komt. En is Al-Qadr vele malen korter dan Bayinnah etc.. Niet op het gebied van verzen, letters of woorden wat dat betreft.
Was dat niet de volgorde van Abu Bekr?quote:De Koran is ook niet chronologisch, Uthman heeft niet de volgorde samengesteld, maar de al bekende volgorde tot één boek gemaakt.
Vraag je je toch af waarom pas na Abu Bekr de Qu'ran dan werd samengesteld in haar huidige vorm. De indeling van de Qu'ran staat los van religieus principe.quote:Op donderdag 8 april 2010 23:52 schreef Burakius het volgende:
Je snapt het maar niet hé. De indeling van de Qu'ran is zoals de profeet (vzmh) die heeft aangegeven. Die heeft het weer met "vahi" van Gabriël gekregen. En die weer van Allah. De profeet (vzmh) reciteerde de Qu'ran uit zijn hoofd op volgorde. De volgelingen hebben het dus ook op de volgorde geleerd zoals die is overgebracht door de profeet Muhammed (vzmh).
Waarom?quote:Je rare uitspraken dat hz.Osman, of hz.Umar of hz.Ebu Bekr een eigen hand hebben geslagen in de indeling is belachelijk.
Dus jij zegt dat hij het met alles eens was, omdat hij niet ingreep? Als dat werkelijk zo zou zijn, was er nooit een Kamp van Ali ontstaan. Je hebt een erg vertekend beeld van de politieke situatie destijds. Terwijl Ali nog bezig was met het wassen van zijn Schoonvader waren anderen al bezig met de opvolging en dergelijke. Het was een kruitvat, dat ontplofte onder Muawiyya.quote:Zou hz. Ali dat toelaten? Of noem je hz. Ali nu een bangerik, en dat hij niet ingreep?
Waar tegen zouden ze moeten protesteren? De volgorde maakt toch niet uit?quote:En de andere 100.000 sahabe? Die stonden ook allemaal te slapen?
Redeneren is niet voor een ieder weggelegd, dat begrijp ik. Hoe zal het jou ooit zal lukken om boeken van Abdul ibn Khaldun te lezen...quote:Scheer je weg, je kunt niet een Islamitische discussie aangaan met: ja "ik denk" of het "lijkt MIJ " .
Ik zie je anders niet echt iets ontkrachten van wat ik beweer? Sterker nog, je lijkt enige vorm van argumentatie uit de weg te lopen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 00:22 schreef Burakius het volgende:
Ongelooflijk hoe stom je redeneert.
Wat is er met die recitatie gedaan? Moest men het snel bijhouden en uit de hoofd leren, zonder enig geschrift om aan vast te houden als de Profeet afwezig was?quote:De profeet (vzmh) heeft de vahi op verschillende plaatsen en tijden gekregen. De indeling van de Qu'ran is hier incohorent aan. De profeet (vzmh) heeft bij de completie van de Qu'ran (dus nadat alle verzen zijn neergedaald op aarde) de gehele Qu'ran gereciteerd in de huidige vorm van indeling.
Eigenaardig - jij stelt dus inderdaad dat die Hafiz geen geschriften hadden gebruikt om de Qu'ran uit het hoofd te leren? De Profeet had dus voor niets scribisten die zijn recitaties opschreven?quote:De Qu'ran is pas opgeschreven (verzameld in boekvorm) nadat er vele hafiz (degene die de Qu'ran dus in VOLGORDE zoals de PROFEET(vzmh) wisten uit het hoofd) dood gingen in oorlogen. Dit in opdracht van hz. Osman.
Nu ik dit voor de 2e keer leesquote:Op donderdag 8 april 2010 23:52 schreef Burakius het volgende:
Scheer je weg, je kunt niet een Islamitische discussie aangaan met: ja "ik denk" of het "lijkt MIJ " .
Als ik zo hier en daar rondsnuffel lijkt het er inderdaad op dat er wel huri's aanwezig zijn in het paradijs. Ik kwam nog iets opmerkelijks tegen: volgens de anonieme schrijver Christoph Luxenberg gaat het niet over 72 maagden maar over 72 druiven!quote:Op donderdag 8 april 2010 17:48 schreef Burakius het volgende:
Volgens mij weten zijn ze wel aanwezig. Ze worden huri's genoemd. Maar goed dit is alleen van horen. Ik heb het nooit onderzocht ofzo.
Gouden tip: Wie welke moslim 'expert' het ook moge zijn, moslim of geen moslim, vraag altijd naar de bronnen.quote:Op woensdag 7 april 2010 07:40 schreef Ribbenburg het volgende:
Het verhaal van de 72 maagden in het paradijs betreft toch een mythe?
Ik heb mij laten vertellen dat de 72 maagden begeleiden naar het paradijs maar daar niet zelf aanwezig zijn.
Ja, erg logisch ook, niet met langste Surah beginnen, maar een korte inleiding kiezen, vervolgens 80 verzen op lang naar kort rangschikken, maar de laatste 30 Suras geheel willekeurig geen neer plompen? Tussen de Soerahs die ik noem in mijn vorige reacties is er niet een paar woorden verschil, maar meestal een stuk of 5 a 10 verzen verschil. Gezien Arabieren de Koran als het meest heilige boek beschouwen zou het laatste hoofdstuk van de Koran ( Djoez Amma) afraffelen niet erg logisch zijn he?quote:Op donderdag 8 april 2010 23:04 schreef Kardash het volgende:
[..]
Ik leek me dan ook te herinneren dat ik ' grofweg' zei - alleen het lijkt me sterk dat men alles per woord is gaan natellen en eerder op de blz. lengte is afgegaan. Als je naar het Arabisch naar de laatst door jou genoemde Sura's kijkt, is het begrijpbaar dat men daar niet moeilijk over heeft gedaan: er is namelijk geen enkel verschil in bladen.
Het is Abu Bakr die begon met het compileren, het is Uthman die het heeft gestandardiseerd tot één model. Dus ik weet niet echt waar je heen wilt / wat je wilt zeggen?quote:Was dat niet de volgorde van Abu Bekr?Dat noem ik niet algemeen bekend; gezien tot zover ik weet Abu Bekr beslag deed op het manuscript na de Profeet's heengaan.
Het betreft wel iemand die verstand van zaken heeft, maar inderdaad dat diskwalificeert niemand om ook bronnen te benoemen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gouden tip: Wie welke moslim 'expert' het ook moge zijn, moslim of geen moslim, vraag altijd naar de bronnen.
dat zou zeker niet leuk zijn voor de zelfmoordterroristen als ze dachten 72 maagden te krijgenquote:Op vrijdag 9 april 2010 12:51 schreef Burakius het volgende:
Ik zou niet weten wat de betekenis van 72 "druiven" in de hemel dan zou moeten betekenen. Wat voor een metafoor zou dat zijn...
Ik heb liever 72 huri'shehehe
Die zelfmoordterroristen doen het ook niet voor die 72 maagden....quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Gratau het volgende:
[..]
dat zou zeker niet leuk zijn voor de zelfmoordterroristen als ze dachten 72 maagden te krijgen
het was ook een grapje en ik zei ALS ze het deden voor de 72 maagdenquote:Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die zelfmoordterroristen doen het ook niet voor die 72 maagden....
Ik denk dat ze wel belangrijke dingen hebben om tegen te bekommeren ipv die 72 maagden missen. Eeuwige hellevuur bv?quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Gratau het volgende:
[..]
dat zou zeker niet leuk zijn voor de zelfmoordterroristen als ze dachten 72 maagden te krijgen
Kwestie van straf en beloning.quote:Op vrijdag 9 april 2010 18:03 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel belangrijke dingen hebben om tegen te bekommeren ipv die 72 maagden missen. Eeuwige hellevuur bv?
Ben bang dat die beloning er niet voor hen is. Het doden van een onschuldige staat gelijk aan het uitroeien van de hele mensheid in de ogen van God.quote:
Weet ik, dat staat in de Talmoed.quote:Op vrijdag 9 april 2010 18:08 schreef mariox het volgende:
[..]
Ben bang dat die beloning er niet voor hen is. Het doden van een onschuldige staat gelijk aan het uitroeien van de hele mensheid in de ogen van God.
Opvallend is wel dat de kortste Sura waar mee begonnen wordt, ook het meest gebruikt wordt. Dat men bij het sorteren daarvan rekening heeft gehouden met het feit dat de Al-Fatiha 't meest gebruikt zou worden, zou me niet verbazen. Verder is het zo dat meer verzen niet gelijk staat aan een langere tekst.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, erg logisch ook, niet met langste Surah beginnen, maar een korte inleiding kiezen, vervolgens 80 verzen op lang naar kort rangschikken, maar de laatste 30 Suras geheel willekeurig geen neer plompen? Tussen de Soerahs die ik noem in mijn vorige reacties is er niet een paar woorden verschil, maar meestal een stuk of 5 a 10 verzen verschil.
Afraffelen? Hoezo afraffelen? Kortere verzen staan toch niet voor afraffelen?quote:Gezien Arabieren de Koran als het meest heilige boek beschouwen zou het laatste hoofdstuk van de Koran ( Djoez Amma) afraffelen niet erg logisch zijn he?
Dat het huidige model qua indeling niet door Jibrael zo is gebracht, wat B wel beweerde. Of heb je alleen maar mijn posts zitten lezen?quote:[..]
Het is Abu Bakr die begon met het compileren, het is Uthman die het heeft gestandardiseerd tot één model. Dus ik weet niet echt waar je heen wilt / wat je wilt zeggen?
Een Walhalla is altijd al een stimulans geweest voor 'krijgers' over de hele wereld. En maagden worden altijd geassocieerd met een Walhalla om de een of andere (onbekende?quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die zelfmoordterroristen doen het ook niet voor die 72 maagden....
Geloof me Surat Al-Ichlas wordt meer gereciteerd dan Surat Bakara, Al-Imran en Nisa gecombineerd, waarom heeft men daar niet rekening mee gehouden? Eerst hield je het op lengte, nu hou je het op populariteitsgemak?quote:Op zaterdag 10 april 2010 02:57 schreef Kardash het volgende:
[..]
Opvallend is wel dat de kortste Sura waar mee begonnen wordt, ook het meest gebruikt wordt. Dat men bij het sorteren daarvan rekening heeft gehouden met het feit dat de Al-Fatiha 't meest gebruikt zou worden, zou me niet verbazen
Heb je de voorbeelden die ik gaf überhaupt wel bekeken?quote:Verder is het zo dat meer verzen niet gelijk staat aan een langere tekst.
Als je het boek van Allah in volgorde zet van lang naar kort, dan doe je dit met heel het boek, niet met het laatste hoofdstuk volkomen willekeurig minder streng. Wanneer je dit wel zou doen zou het afraffelen zijn om even een boek klaar te maken.quote:Afraffelen? Hoezo afraffelen? Kortere verzen staan toch niet voor afraffelen?
Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen. Burakius heeft metafysisch gezien niet ongelijk, de Islam stelt dat Gabriel volgorde heeft geopenbaard, de mensen die de Koran hebben gecompileerd geloofden ook dat de volgorde door Allah was bepaald en niet door hen.quote:Dat het huidige model qua indeling niet door Jibrael zo is gebracht, wat B wel beweerde. Of heb je alleen maar mijn posts zitten lezen?
Maar het is geen 'voorwaarde' van het geloof.quote:Op zaterdag 10 april 2010 10:11 schreef Burakius het volgende:
Dank je wel. de ISLAM stelet dat Gabriel de volgorde heeft geopenbaard. Aangezien KARDASH een MOSLIM is, zou hij dit ook moeten geloven.
niet?quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar het is geen 'voorwaarde' van het geloof.
O nee? Dus de profeet (vzmh) liegt(estagfirullah)? En de Qu'ran liegt en dus Allah (hasha ve kella)?quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar het is geen 'voorwaarde' van het geloof.
Nee, dat is simpelweg niet waar. En verder - nogmaals - schreef ik dat de Qu'ran grofweg op lengte is geordend en dat het me niet zou verbazen dat Al-Fatihah voorin is geplaatst omdat men het inleidend zou kunnen beschouwen gezien het de geloofsleer weergeeft en (althans bij ons) bij dodenrituelen een belangrijke rol speelt.quote:Op zaterdag 10 april 2010 08:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geloof me Surat Al-Ichlas wordt meer gereciteerd dan Surat Bakara, Al-Imran en Nisa gecombineerd, waarom heeft men daar niet rekening mee gehouden? Eerst hield je het op lengte, nu hou je het op populariteitsgemak?
Inderdaad: er heerste destijds ook een zware druk om snel Qu'ran's te verzenden - je moet niet vergeten dat de Leider van van islamitische wereld "net" (gezien de sloomheid van communicatie destijds) was heengegaan. Men wilde dus snel een gestandaardiseerde Qu'ran. Dat jij dat afraffelen vindt, is jouw mening waar je recht op hebt - maar je aanleiding om die mening te vormen vindt ik gebrekkig. Trouwens, tot zover ik weet is helemaal geen andere motivering voor de huidige volgorde van de Qu'ran. Men heeft haar keuzes (onwijselijk) niet onderbouwd.quote:[..]
Heb je de voorbeelden die ik gaf überhaupt wel bekeken?
[..]
Als je het boek van Allah in volgorde zet van lang naar kort, dan doe je dit met heel het boek, niet met het laatste hoofdstuk volkomen willekeurig minder streng. Wanneer je dit wel zou doen zou het afraffelen zijn om even een boek klaar te maken.
Een andere benadering op een appel, betekent niet dat de appel een peer is.quote:[..]
Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen.
De islam? Hoe stelt 'de islam' dit dan? Nergens, maar dan ook nergens, is een bron te vinden waarin wordt gesproken over hoe de Qur'an eruit moet zien.quote:Burakius heeft metafysisch gezien niet ongelijk, de Iislam stelt dat Gabriel volgorde heeft geopenbaard,
1. Hoe weet jij wat de mensen die de Qur'an hebben gecompileerd, voor gedachten hadden bij het ordenen daarvan?quote:de mensen die de Koran hebben gecompileerd geloofden ook dat de volgorde door Allah was bepaald en niet door hen.
Vraag het aan wie je wilt wat ze vaker reciteren, Al-Ichlas of de eerst genoemden, voor je zulke uitspraken doet wil je.quote:
Ja, kip of het ei verhaal hé? Is het een inleiding omdat het als eerst is geplaatst, of is het als eerst geplaatst omdat het een inleiding is, laat staan dat je herhaaldelijks de eerder gegeven voorbeelden niet een onderwerp van je reactie hebt gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat de gegeven invalshoeken vanuit een Soenitisch benadering voortkomt. Waarin de rituelen enkel die uit de traditie voortkomen een plaats hebben, dit in tegenstelling tot vele andere sekten / stromingen in de Islam.quote:En verder - nogmaals - schreef ik dat de Qu'ran grofweg op lengte is geordend en dat het me niet zou verbazen dat Al-Fatihah voorin is geplaatst omdat men het inleidend zou kunnen beschouwen gezien het de geloofsleer weergeeft en (althans bij ons) bij dodenrituelen een belangrijke rol speelt.
De stichter van de Islamitische boodschap is heengegaan, de Islamitische wereld heeft maar een dag of 2-3 zonder leider 'gezeten'. Een centraal gezag waar de meeste prominenten de Koran uit hun hoofden konden reciteren, op volgorde en gevat.quote:Inderdaad: er heerste destijds ook een zware druk om snel Qu'ran's te verzenden - je moet niet vergeten dat de Leider van van islamitische wereld "net" (gezien de sloomheid van communicatie destijds) was heengegaan. Men wilde dus snel een gestandaardiseerde Qu'ran.
Als men het op lengte wou ordenen vanaf het begin en het laatste hoofdstuk maar geheel volgens willekeur doet, gezien er in het laatste hoofdstuk ( een stuk of 30 Soerahs ) geen volgorde op lengte is, noem ik dat inderdaad afraffelen.quote:Dat jij dat afraffelen vindt, is jouw mening waar je recht op hebt - maar je aanleiding om die mening te vormen vindt ik gebrekkig. Trouwens, tot zover ik weet is helemaal geen andere motivering voor de huidige volgorde van de Qu'ran. Men heeft haar keuzes (onwijselijk) niet onderbouwd.
Joh? Evenmin zei ik dat metafysica gelijk staat aan Historisch-kritischquote:Een andere benadering op een appel, betekent niet dat de appel een peer is.
Lees de Koran zou ik zeggen, in de ogen van God was het al een boek voor het gedurende een jaar of 23 werd geopenbaard.quote:De islam? Hoe stelt 'de islam' dit dan? Nergens, maar dan ook nergens, is een bron te vinden waarin wordt gesproken over hoe de Qur'an eruit moet zien.
Omdat deze mensen heilig hebben verklaard te geloven in het boek dat ze hebben gecompileerd misschien? Dat de Koran dit over zichzelf zegt? Dat het boek wordt beschermd door God persoonlijk? En dat hij er over zal waken?quote:1. Hoe weet jij wat de mensen die de Qur'an hebben gecompileerd, voor gedachten hadden bij het ordenen daarvan?
Om te beginnen heeft Gabriël niets te willen, maar is het Allah die bepaalt hoe de Koran komt uit te zien, dit standpunt is een gegeven wanneer je in de Koran gelooft. Wanneer dit niet het geval is, kunnen we volkomen willekeurig speculeren over hoe en wat de invloeden waren waardoor het boek als geheel naar voren kwam. Ten tweede is het boek van de moslims zonder acceptatie van metafysica niets meer dan een boek wat verhalen vertelt en een moreel leidraad is voor de mensen aan wie het geopenbaard is. Als je metafysica buiten de deur wilt houden en vanuit enkel een seculier visie dit boek wilt benaderen moet er eerst een definitie bepaald worden voor de Koran: Een historisch geschreven boek geopenbaard aan de Arabieren om ze te verenigen in een (a)sociaal ontstaan vacuum van verdeeldheid, of een door God geopenbaard boek aan de nakomelingen van Abraham via Ismael geheel in het voorbeeld van de Judea-Christelijke tradities.quote:2. Hoe wist men dat Jibrael die volgorde wilde? Om een ongemotiveerde dingen goed te praten met de label 'meta-fysisch' is gewoon gebruik maken van het geloof om je hypothese te ondersteunen zonder enige logica, aldus Averroes.
Ik weet niet of je dit zo zwart wit mag zien.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:28 schreef Bilmiyorem het volgende:
1. ik heb varken gegeten, ga ik nu naar de hel?
De islam zegt dat iedereen word geboren met een islamitische karakter. Daarna maken de ouders, cultuur en omgeving hem 'anders'. Opvoeding zorgt er dus voor dat mensen vooroordelen gaan krijgen.quote:2. wat kan een mens eraan doen als die niet het "karakter" heeft om te geloven, zo word je toch geboren? Daar heb je als mens geen invloed op, dus is het ook niet jouw schuld en zou het verlies van je geloof je niets moeten schelen.
Jij hebt gewoon niks zinnigs te melden, dus schuif het niet op mij afquote:Op zondag 11 april 2010 00:04 schreef Burakius het volgende:
edit laat maar: there is no talking to this guy.
Al-Fatihah (de 'opening') wordt gebruikt bij het begin van ieder onderdeel van gebed gereciteerd, niet te vergeten geboorte en sterfte.quote:Op zondag 11 april 2010 13:55 schreef Triggershot het volgende:
Vraag het aan wie je wilt wat ze vaker reciteren, Al-Ichlas of de eerst genoemden, voor je zulke uitspraken doet wil je.
Het is letterlijk 'De Opening'. Wat wil je nou zeggen? Een meer ideale inleiding is er niet.quote:[..]
Ja, kip of het ei verhaal hé? Is het een inleiding omdat het als eerst is geplaatst, of is het als eerst geplaatst omdat het een inleiding is,
Dat jij mijn post's niet goed leest, ligt niet aan mij.quote:laat staan dat je herhaaldelijks de eerder gegeven voorbeelden niet een onderwerp van je reactie hebt gemaakt.
Dat klopt - maar snap je dan ook meteen waarom ik moeite heb met het feit dat sommigen graag hun tradities als heilig bestempelen en daar geloofsvoorwaarden aan vast plakken?quote:Het moge duidelijk zijn dat de gegeven invalshoeken vanuit een Soenitisch benadering voortkomt. Waarin de rituelen enkel die uit de traditie voortkomen een plaats hebben, dit in tegenstelling tot vele andere sekten / stromingen in de Islam.
Nogmaals - het is grofweg op lengte gezet. Wat daar de de motivatie voor is, weten we niet - gezien die niet overlevert is. Om dat dan meteen afraffelen te noemen vind ik te ver gaan. Verder klopt het niet dat 30 Sura's niet op lengte staan, niet zo uit je duim zuigen jijquote:[..]
De stichter van de Islamitische boodschap is heengegaan, de Islamitische wereld heeft maar een dag of 2-3 zonder leider 'gezeten'. Een centraal gezag waar de meeste prominenten de Koran uit hun hoofden konden reciteren, op volgorde en gevat.
[..]
Als men het op lengte wou ordenen vanaf het begin en het laatste hoofdstuk maar geheel volgens willekeur doet, gezien er in het laatste hoofdstuk ( een stuk of 30 Soerahs ) geen volgorde op lengte is, noem ik dat inderdaad afraffelen.
Ik betwijfel nu serieus of jij mijn post wel hebt doorgenomen; en of je nog uberhaupt weet waar dat een reactie op was.quote:[..]
Joh? Evenmin zei ik dat metafysica gelijk staat aan Historisch-kritisch
Vervolgens schreef ik als reactie:quote:Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen.
De uitdrukking 'appels met peren vergelijken' wordt gebruikt indien men twee verschillende zaken met elkaar vergelijkt, in tegenstelling tot wat wij deden - namelijk het op een andere manier verklaren. Ik schreef vervolgens dat zoiets niet uitmaakt - omdat de appel een appel blijft. De een ziet een gezonde bron van antioxidanten in een appel, een ander ziet het als een dikmakend shot fructose - niettemin blijft de appel een appel.quote:Een andere benadering op een appel, betekent niet dat de appel een peer is.
In andere woorden, het was al geschreven en hoefde niet gestandariseerd te worden door Uthman & Co?quote:[..]
Lees de Koran zou ik zeggen, in de ogen van God was het al een boek voor het gedurende een jaar of 23 werd geopenbaard.
God waakt persoonlijk over de Qur'an? Estagferlah - ik wil niet respectloos tegen je zijn, maar ikzelf vind niet dat je God aan een persoon mag gelijk stellen. Het beeld van God die een wachter speelt druist in tegen mijn geloof in Allah als een universele allesomvattende kracht. Het lijkt mij waarschijnlijker dat we achteraf zullen boeten (tenminste, diegene die er verantwoordelijk voor waren) indien de Qur'an is verontreinigd.quote:[..]
Omdat deze mensen heilig hebben verklaard te geloven in het boek dat ze hebben gecompileerd misschien? Dat de Koran dit over zichzelf zegt? Dat het boek wordt beschermd door God persoonlijk? En dat hij er over zal waken?
Het was bij wijze van spreken, maar ik herinner me wel iets van een Engel die Ibrahim tegen houdt van het volgen van God's wil.quote:[..]
Om te beginnen heeft Gabriël niets te willen
Dat is een redelijk occasionalistische standpunt. Averroes draait zich om in zijn graf.quote:, maar is het Allah die bepaalt hoe de Koran komt uit te zien, dit standpunt is een gegeven wanneer je in de Koran gelooft.
Of we zouden er logisch over kunnen redeneren.quote:Wanneer dit niet het geval is, kunnen we volkomen willekeurig speculeren over hoe en wat de invloeden waren waardoor het boek als geheel naar voren kwam.
Er is een verschil tussen metafyica buiten de deur houden, en simpel weg alles wat je niet kan verklaren (of juist wilt verklaren) als metafysisch te bestempelen, zoals heidenen ooit deden met bliksem.quote:Ten tweede is het boek van de moslims zonder acceptatie van metafysica niets meer dan een boek wat verhalen vertelt en een moreel leidraad is voor de mensen aan wie het geopenbaard is. Als je metafysica buiten de deur wilt houden
Je beticht mij van het niet goed lezen, maar overduidelijk heb je er zelf moeite mee. Ik had het namelijk niet over Al-Fatiha, ik had het over Baqarah en enkele Soerahs daarna. Dit zei ik :quote:Op maandag 12 april 2010 15:33 schreef Kardash het volgende:
Al-Fatihah (de 'opening') wordt gebruikt bij het begin van ieder onderdeel van gebed gereciteerd, niet te vergeten geboorte en sterfte.
Met geen woord rep ik in deze over Al-Fatiha.quote:Geloof me Surat Al-Ichlas wordt meer gereciteerd dan Surat Bakara, Al-Imran en Nisa gecombineerd, waarom heeft men daar niet rekening mee gehouden? Eerst hield je het op lengte, nu hou je het op populariteitsgemak?
Een opening die het er al onderuit haalt dat het niet op rang is geschikt. Gezien Al-Fatih op geen enkel wijze inhoudelijk meer een inleiding is tot de Koran dan bijvoorbeeld Surat Al-Ichlas wat logischer zou zijn als inleiding omdat het je kennis laat maken met wie en wat God is.quote:Het is letterlijk 'De Opening'. Wat wil je nou zeggen? Een meer ideale inleiding is er niet.
Gelukkig heb jij duidelijk aangetoond dit wel te doen.quote:Dat jij mijn post's niet goed leest, ligt niet aan mij.
Het is maar net afhankelijk waar de tradities die heilig worden bestempeld uit voortkomen, of dit voortkomt uit de Koran / Hadith of cultuur en tribale gewoonten is een groot verschil te noemen lijkt me.quote:Dat klopt - maar snap je dan ook meteen waarom ik moeite heb met het feit dat sommigen graag hun tradities als heilig bestempelen en daar geloofsvoorwaarden aan vast plakken?
Ik heb je zoveel voorbeelden gegeven van Al-Fatiha tot en met Al-Qadr, Alaq, Al-Kauthar, Al-Ichlas, Al-Bayinnah, Al-Qariah allemaal Soerahs die in het laatste hoofdstuk achter elkaar komen en niet op lengte zijn geordend en nog hou je vol dat het op lengte is? Erg knap moet ik je zeggen. Wat het 'afraffelen' betreft zie eerder gedane toelichting :quote:Nogmaals - het is grofweg op lengte gezet. Wat daar de de motivatie voor is, weten we niet - gezien die niet overlevert is. Om dat dan meteen afraffelen te noemen vind ik te ver gaan. Verder klopt het niet dat 30 Sura's niet op lengte staan, niet zo uit je duim zuigen jij.
Ik noem het en volgens mij velen met mij afraffelen als men heel effecient begint, maar het niet boeit hoe de volgorde van de surahs in het laatste hoofdstuk staan. Uit mijn duim zuigen? Iedereen kan de door mij gegeven voorbeelden op na slaan en zien dat het geen volgorde van lengtes is.quote:Als men het op lengte wou ordenen vanaf het begin en het laatste hoofdstuk maar geheel volgens willekeur doet, gezien er in het laatste hoofdstuk ( een stuk of 30 Soerahs ) geen volgorde op lengte is, noem ik dat inderdaad afraffelen.
Gelukkig heb jij wel door in welk context ik het appels en peren noemde, nee echt waar!quote:Jij schreef dit:
Vervolgens schreef ik als reactie:
De uitdrukking 'appels met peren vergelijken' wordt gebruikt indien men twee verschillende zaken met elkaar vergelijkt, in tegenstelling tot wat wij deden - namelijk het op een andere manier verklaren. Ik schreef vervolgens dat zoiets niet uitmaakt - omdat de appel een appel blijft. De een ziet een gezonde bron van antioxidanten in een appel, een ander ziet het als een dikmakend shot fructose - niettemin blijft de appel een appel.
De mushaf was in vele verschillende dialecten geschreven omdat er ook niet-gelovigen buiten de traditionele moslims - Quraish - streek kwamen en een ander vorm van communicatie en opstelling hadden, dat dit ten tijde van Osman is gestandaardiseerd doet daar niets aan af.quote:In andere woorden, het was al geschreven en hoefde niet gestandariseerd te worden door Uthman & Co?![]()
[..]
Ik heb geen idee waar jij in gelooft en waar jij je geloof uithaalt, maar dat de Koran door God / Allah in deze wordt bewaakt staat zelf in de Koran, het is niet ik die dat aangeeft, maar Allah zelf :quote:God waakt persoonlijk over de Qur'an? Estagferlah - ik wil niet respectloos tegen je zijn, maar ikzelf vind niet dat je God aan een persoon mag gelijk stellen. Het beeld van God die een wachter speelt druist in tegen mijn geloof in Allah als een universele allesomvattende kracht. Het lijkt mij waarschijnlijker dat we achteraf zullen boeten (tenminste, diegene die er verantwoordelijk voor waren) indien de Qur'an is verontreinigd.
Dat bovenstaande vers indruist tegen jou geloof, prima. Je bent niet de enige wiens geloof indruist tegen de Koran, ook Joden en Christenen komen vele dingen tegen in de Koran die ze niet zullen accepteren omdat het ingaat tegen datgene wat ze gewend zijn of in geloven, maar dat doet niets af aan de verzen waarin Allah zegt zelf over de Koran te zullen waken.quote:“Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zijn daarover zeker de Wakers.”(soerat al-Hidjr: 9)
Uhuh, ja tuurlijk joh, niemand van Ahl Al-bayt of Ahl Al-sunnah heeft ooit geprotesteerd of een alternatief geboden aan de standardisatie van de Koran omdat de door Othman uitgebrachte versie onjuist, incompleet of anders zou zijn dan hoe Mohammed dit heeft geopenbaard. Noch Ali, Noch Muawiyah, Noch Hassan & Hussein, AbdulAziz bin Umar, Imam Djafar Al-Saddiq, etc hebben ooit geclaimd dat er een andere betere Koran was die conform de openbaringen van Mohammed was, maar nu zullen we anno 2010 wel kunnen claimen dat de Koran niet is zoals hoe Mohammed het heeft ontvangen.quote:Dat is tegelijk ook de reden waarom ik moeite heb met een standarisatie zoals is gedaan, inderdaad omdat men dat zelf gedaan heeft, in plaats van het precies te behouden zoals de Profeet het had ontvangen.
Een wijze van spreken die theologisch onjuist is en Gabriel meer credit geeft.quote:Het was bij wijze van spreken
Een Engel die Abraham tegenhoudt van het volgen van Godswil?quote:maar ik herinner me wel iets van een Engel die Ibrahim tegen houdt van het volgen van God's wil.
Een standpunt categoriseren zonder er verder op in te gaan is zo goed als niets inhoudelijk zeggen. Hoe zou Averroes daarmee omgaan?quote:Dat is een redelijk occasionalistische standpunt. Averroes draait zich om in zijn graf.
Prima, alleen dan is er geen ruimte voor metafysica en dogma in een discussie, dat is nu precies het punt.quote:Of we zouden er logisch over kunnen redeneren.
Geen zichzelf respecterende atheïst zal metafysica accepteren in een rationeel discussie over hoe de Koran is gecompileerd, geen zichzelf respecterende moslim zal ontkennen dat Gabriel the key was tussen Allah en Mohammed, dat de Koran het letterlijke woord van God is en dat de afkomst van dit boek boven de mens staat. Daarom zal ook metafysica en het historisch-kritische samengaan in een discussie omdat dit voor één groep minimaal al de absolute waarheid is waar niet gesleuteld aan kan worden.quote:Er is een verschil tussen metafyica buiten de deur houden, en simpel weg alles wat je niet kan verklaren (of juist wilt verklaren) als metafysisch te bestempelen, zoals heidenen ooit deden met bliksem.
Stuur hem/haar naar sohbet (van een moskee, een tarikat of een nur-cemaat).quote:Op maandag 12 april 2010 19:27 schreef BarzanOlmez het volgende:
Selamu aleykum ,
Dit is dus het vragen over de islamtopic, mijn vraag is misschien meer psychisch maar heeft zeker wel met de islam te maken. Iemand uit mijn omgeving probeerde zich altijd overal aan te houden, altijd bezig met leren maar de laatste tijd verandert dit extreem snel. Niet alleen zijn daden maar ook zijn uitspraken over Allah zijn verschrikkelijk terwijl hij het ook weer erg vindt. Hoe kan ik hem helpen?
Another option?quote:Op maandag 12 april 2010 19:36 schreef Burakius het volgende:
[..]
Stuur hem/haar naar sohbet (van een moskee, een tarikat of een nur-cemaat).
Dit komt meestal omdat zijn iman (geloofsovertuiging) verminderd is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat hij verontwaardigd is door Gods test momenten of het kan zijn dat hij in een zonde-cirkel is geraakt waardoor hij niet meer kan omgaan met de druk die dat heeft op zijn geweten (want als je niet leeft zoals je gelooft, dan geloof je zoals je leeft). Wat ook kan is dat hij rationele vraagstukken heeft die hij zelf niet kan beantwoorden of vanwege onkunde en onwetendheid in zijn omgeving die hem ook niet kunnen helpen die vragen te beantwoorden. Meeste moslims durven dat soort vragen ook niet te stellen omdat hun ouders of omgeving hun dan kleineren of voor schut zetten, zo van hoe durf je zoiets te vragen. Terwijl de islamitische geleerden zelf waren die hele crisitische vragen hebben gesteld en die ze ook netjes hebben beantwoord.quote:Op maandag 12 april 2010 19:27 schreef BarzanOlmez het volgende:
Selamu aleykum ,
Dit is dus het vragen over de islamtopic, mijn vraag is misschien meer psychisch maar heeft zeker wel met de islam te maken. Iemand uit mijn omgeving probeerde zich altijd overal aan te houden, altijd bezig met leren maar de laatste tijd verandert dit extreem snel. Niet alleen zijn daden maar ook zijn uitspraken over Allah zijn verschrikkelijk terwijl hij het ook weer erg vindt. Hoe kan ik hem helpen?
Er is geen andere optie. Boeken + cemaat. Geldt ook voor jezelf trouwens.quote:
Het is volgens mij vooral de druk op zijn geweten, maar wat kun je hieraan doen?quote:Op maandag 12 april 2010 19:42 schreef mariox het volgende:
[..]
Dit komt meestal omdat zijn iman (geloofsovertuiging) verminderd is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat hij verontwaardigd is door Gods test momenten of het kan zijn dat hij in een zonde-cirkel is geraakt waardoor hij niet meer kan omgaan met de druk die dat heeft op zijn geweten (want als je niet leeft zoals je gelooft, dan geloof je zoals je leeft). Wat ook kan is dat hij rationele vraagstukken heeft die hij zelf niet kan beantwoorden of vanwege onkunde en onwetendheid in zijn omgeving die hem ook niet kunnen helpen die vragen te beantwoorden. Meeste moslims durven dat soort vragen ook niet te stellen omdat hun ouders of omgeving hun dan kleineren of voor schut zetten, zo van hoe durf je zoiets te vragen. Terwijl de islamitische geleerden zelf waren die hele crisitische vragen hebben gesteld en die ze ook netjes hebben beantwoord.
Wat het ook is, zijn iman is verminderd. Hoe meer je gelooft hoe intenser je dingen wil naleven. Hoe minder je iman hie losser je zal omgaan met de leefregels van de islam of je toewijding tot God.
Wat het ook is, je zou moeten achterhalen wat de oorzaak is van deze iman vermindering. Als je er zelf niet achter kan komen, probeer hem in contact te brengen met mensen die zowel rationeel zijn overtuigd als diepgaande kennis hebben van de geloofspilaran van de islam (imanin sartlari).
Wat je absoluut niet moet doen is over hem oordelen of hem in een genante positie proberen te zetten. Dat zal alleen maar averechts werken en is niet de weg van onze profeet (vzmh).
Eigenlijk wat Burakius zegt. In deze tijd is het heel moeilijk om aan je verslavingen van de zondes te ontkomen. Alleen door je leefomgeving (je vrienden, kennissen) te veranderen kan je je weren tegen de zondes. De vriend van de eenling is de seytan. Vooral in deze tijd waar alle zondes vrij makkelijk begaanbaar is.quote:Op maandag 12 april 2010 19:45 schreef BarzanOlmez het volgende:
[..]
Het is volgens mij vooral de druk op zijn geweten, maar wat kun je hieraan doen?
En hij heeft helemaal geen islamitische omgeving en durft ook niet..
Dan zal dat het vooral zijn ja, totaal geen islamitische leefomgeving.quote:Op maandag 12 april 2010 19:54 schreef mariox het volgende:
[..]
Eigenlijk wat Burakius zegt. In deze tijd is het heel moeilijk om aan je verslavingen van de zondes te ontkomen. Alleen door je leefomgeving (je vrienden, kennissen) te veranderen kan je je weren tegen de zondes. De vriend van de eenling is de seytan. Vooral in deze tijd waar alle zondes vrij makkelijk begaanbaar is.
Dit lijkt me meer een christelijke instelling. En we hebben al gezien waar dat toe leidtquote:Op maandag 12 april 2010 19:48 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Vertel hem dat hij wat losser met zijn geloof moet omgaan.
Een liberalere geloofsopvatting.quote:Op maandag 12 april 2010 19:56 schreef mariox het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer een christelijke instelling. En we hebben al gezien waar dat toe leidt
En we hebben al gezien waar dat naar toe leidt.quote:
Je weet wat ze zeggen he:quote:Op maandag 12 april 2010 19:55 schreef BarzanOlmez het volgende:
[..]
Dan zal dat het vooral zijn ja, totaal geen islamitische leefomgeving.
Bidt je zelf wel 5x per dag en gedraag je je voorbeeldig?quote:Op maandag 12 april 2010 19:58 schreef BarzanOlmez het volgende:
Hoe breng ik deze jongen makkelijk in contact met zo'n omgeving? Te persoonlijke vragen misschien, maakt het onoverzichtelijk, kan na antwoord wel gewist worden.
Maar in hoeverre moet je dat letterlijk nemen?quote:Op maandag 12 april 2010 20:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je weet wat ze zeggen he:
Vertel hoe je vriend is, dan vertel ik hoe jij bent.
Je moet je vrienden goed uitkiezen en je omgeving is erg belangrijk.
Nee, maar daar gaat het hier ook niet om, het kan mij niets schelen, ik wil alleen iemand anders helpen.quote:Op maandag 12 april 2010 20:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bidt je zelf wel 5x per dag en gedraag je je voorbeeldig?
Je wilt iemand aan het juiste pad helpen, terwijl je zelf het één en ander laakt?quote:Op maandag 12 april 2010 21:03 schreef BarzanOlmez het volgende:
[..]
Nee, maar daar gaat het hier ook niet om, het kan mij niets schelen, ik wil alleen iemand anders helpen.
Nou, vertel maar.quote:Op maandag 12 april 2010 20:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
En we hebben al gezien waar dat naar toe leidt.
Heel erg. De praktijk toont het gewoon. Zeker als ik naar mijn eigen leven kijk. Met wie je omgaat maakt je tot wie je word.quote:Op maandag 12 april 2010 21:02 schreef BarzanOlmez het volgende:
[..]
Maar in hoeverre moet je dat letterlijk nemen?
Dit is een Islam topic. We hebben geen behoefte aan iemand die dan vanuit Christelijke visie antwoorden geeft. Als je dat niet kunt snappen dan is het dweilen met de kraan open.quote:
Daarom vraag ik jou als Islamiet wat volgens jou het gevolg zou zijn van een liberalere geloofsopvatting. Ik wil natuurlijk niet off-topic gaan. Veel Moslims houden er orthodoxe opvattingen op na en dat zal mede komen door de angst voor wat er zou kunnen gebeuren als dat wat wordt losgelaten. Waar ben je bang voor? Dat er niks van je geloofsovertuigingen zal overblijven wanneer je toe begint te geven aan twijfels?quote:Op maandag 12 april 2010 22:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dit is een Islam topic. We hebben geen behoefte aan iemand die dan vanuit Christelijke visie antwoorden geeft. Als je dat niet kunt snappen dan is het dweilen met de kraan open.
Je iman verliezen en dat je daarmee in de hel terechtkomt is meestal waar je bang voor bent. Waarom zou je willen toegeven aan je twijfels als die ook beantwoord kunnen worden? En hoe zie jij een liberale islam als ik vragen mag? Ik denk dat je te veel de vergelijking met het christendom maakt heb ik het idee.quote:Op dinsdag 13 april 2010 07:37 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Daarom vraag ik jou als Islamiet wat volgens jou het gevolg zou zijn van een liberalere geloofsopvatting. Ik wil natuurlijk niet off-topic gaan. Veel Moslims houden er orthodoxe opvattingen op na en dat zal mede komen door de angst voor wat er zou kunnen gebeuren als dat wat wordt losgelaten. Waar ben je bang voor? Dat er niks van je geloofsovertuigingen zal overblijven wanneer je toe begint te geven aan twijfels?
Maak een topic aan. Of vraag je vraag hier, maar ga iemand geen advies geven vanuit Christelijk oogpunt in een topic dat duidelijk Islam als naam draagt.quote:Op dinsdag 13 april 2010 07:37 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Daarom vraag ik jou als Islamiet wat volgens jou het gevolg zou zijn van een liberalere geloofsopvatting. Ik wil natuurlijk niet off-topic gaan. Veel Moslims houden er orthodoxe opvattingen op na en dat zal mede komen door de angst voor wat er zou kunnen gebeuren als dat wat wordt losgelaten. Waar ben je bang voor? Dat er niks van je geloofsovertuigingen zal overblijven wanneer je toe begint te geven aan twijfels?
--EDIT STOM--quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:53 schreef Ribbenburg het volgende:
De regels van Allah opvolgen mag best zolang Moslims maar niet in die slachtofferrol blijven zitten en alles afschuiven op discriminatie, Amerika, Israël en het decadente ontspoorde Westen. Jezus van Nazareth wist wel raad met het nemen van verantwoordelijk: "Neem uw kruis op en wandel."
Burak dit lijkt me niet echt een 'islam ahlak-i' manier van praten.quote:Op dinsdag 13 april 2010 16:01 schreef Burakius het volgende:
Tevens heette Jezus (vzmh) niet Jezus. De J-sickness.
De Moslimlanden zullen nooit de handen ineen slaan, daarvoor zijn ze teveel verdeeld. Je kan daarvoor natuurlijk de schuld bij de Westerse wereld leggen, maar evengoed jezelf de vraag stellen of dat ideaalbeeld dat je hebt van een verenigd Islamitisch Rijk wel zo realistisch is. Ik zie dit als idealistisch gedroom.quote:Op dinsdag 13 april 2010 16:01 schreef Burakius het volgende:
Tevens kun jij niet ontkennen dat het Westen er alles aan heeft gedaan om de Islamitische macht in de wereld te doen breken. En dit zonder enige rem op morele waarden, of enige humane waardes. Of op zijn Europaans gezegd: Het doel heiligt de middelen. En ik ben van mening dat het vandaag de dag nog steeds doorgaat door middel van verdeel en heers. Stel je voor dat de Moslimlanden weer de handen ineen zouden slaan. Dat zou de machtspositie van Europa dreigen en nog belangrijk die van de USA. En voor de conspiracy mensen onder ons de macht van de vrijmetselaars.
Daar ben ik het ook mee eens. Het Westen is decadent geworden en nu zien Moslims kans om de boel over te nemen.quote:Het Westen is trouwens in perspectief van het vroege Christendom en in perspectief van de Islam, qua morele waarden ontspoort op bepaalde plekken.
Graag zou ik je willen referen naar Ahmed Deedat en zijn debat met Anish Sorosh om te snappen wat ik bedoel met de J-sickness. Het is niet zo erg als dat het klinkt.quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:21 schreef mariox het volgende:
[..]
Burak dit lijkt me niet echt een 'islam ahlak-i' manier van praten.
Ik zeg niet dat alle Moslims zich in een slachtofferrol wentelen, maar het is wel zo dat we in het Westen het slachtofferdenken vaak hebben aangemoedigd bijvoorbeeld door het opzetten van antidiscriminatiebureau's. Daarom moeten we vooralseerst zelf een mentaliteitsverandering ondergaan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 16:35 schreef mariox het volgende:
[..]
--EDIT STOM--
Maar je rare hak op de tak suggestie over slachtofferrol kan ik niet helemaal plaatsen. Of luister je te vaak naar de media die heel selectief het nieuws weten te brengen zodat blindelinge volgers hun meningen kunnen vormen zonder ooit een moslim te zijn tegengekomen of te hebben gesproken met een.
Dat is jouw goedrecht om dit zo te zien. Ik zie het niet zo. Ik zie systematische verdeling van de Islamitische landen onderling. En vooral een stapje nóg verder zelfs tussen de onderlinge soorten. Zo zie je een sterke scheiding tussen Turkse volkeren door hen verschillende namen te geven en express verschillende alfabetten (zie ook youtube: Alexander Groot over Turken). De schuld hiervan is deels Europeanen en deels is het natuurlijk de schuld van de Moslims zelf. Met name dat men technologisch en op vele andere gebieden gestagneert is/waren. En zoals ik al eerder aangaf heeft dat bepaalde redenen. Het is terecht dat je dan in zo een staat komt. Hoe verder de Moslim van de Qu'ran zal geraken hoe verder de Islamitische wereld in een dal zal zakken.quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:35 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
De Moslimlanden zullen nooit de handen ineen slaan, daarvoor zijn ze teveel verdeeld. Je kan daarvoor natuurlijk de schuld bij de Westerse wereld leggen, maar evengoed jezelf de vraag stellen of dat ideaalbeeld dat je hebt van een verenigd Islamitisch Rijk wel zo realistisch is. Ik zie dit als idealistisch gedroom.
[..]
Dar ben ik het ook mee eens. Het Westen is decadent geworden en nu zien Moslims kans om de boel over te nemen.
Schiet me net te binnen en het is totaal offtopic geworden nu btw. Maar hoezo wordt er geponeerd dat het "Westen" eigenlijk een groot geheel is. Ik neem aan dat we met het "Westen" de : Usa, Frankrijk, Duitsland, Neerland , England bedoelen. En misschien nog Italië. Gewoon even om de definitie duidelijk te krijgen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:38 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle Moslims zich in een slachtofferrol wentelen, maar het is wel zo dat we in het Westen het slachtofferdenken vaak hebben aangemoedigd bijvoorbeeld door het opzetten van antidiscriminatiebureau's. Daarom moeten we vooralseerst zelf een mentaliteitsverandering ondergaan.
Verenigde Staten, Canada, Europa en het Australische continent schaar ik daar onder. Die landen hebben een Christelijke maar niet een Christelijk-Orthodoxe historie. De Oost-Europese landen zitten op de grens.quote:Op dinsdag 13 april 2010 17:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Schiet me net te binnen en het is totaal offtopic geworden nu btw. Maar hoezo wordt er geponeerd dat het "Westen" eigenlijk een groot geheel is. Ik neem aan dat we met het "Westen" de : Usa, Frankrijk, Duitsland, Neerland , England bedoelen. En misschien nog Italië. Gewoon even om de definitie duidelijk te krijgen.
Kan je misschien definieeren wat je met bijvoorbeeld orthodoxe islam bedoeld?quote:Op vrijdag 16 april 2010 09:02 schreef Ribbenburg het volgende:
Burakius, waarom weiger je eigenlijk te erkennen dat je op bepaalde punten erg orthodox bent? Komt dat omdat je met alle macht probeert 'objectief' en 'modern' over te komen?
Andere woorden voor orthodox zijn rechtzinnig of dogmatisch.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:01 schreef mariox het volgende:
[..]
Kan je misschien definieeren wat je met bijvoorbeeld orthodoxe islam bedoeld?
Ik weet wat orthodox betekent. Maar wat bedoel je met orthodox islam.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:13 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Andere woorden voor orthodox zijn rechtzinnig of dogmatisch.
Dus de Islam is per definitie orthodox.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:20 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik weet wat orthodox betekent. Maar wat bedoel je met orthodox islam.
De reden waarom ik dit vraag is dat jij te veel de match tussen islam en christendom maakt. Er zijn een heleboel dingen die al vast staan in de islam en die niet voor interpretatie vatbaar is. Het ontkennen daarvan betekent dat je geen moslim (meer) bent. En in dat opzicht kan je geen onderscheid maken tussen orthodoxe islam en niet orthodox islam.
Er is een orthodoxe gedeelte waar je in moet geloven, anders kan je niet spreken over een moslim. Zoals het geloven in 1 God, geloven in de Zijn engelen, Zijn profeten, Zijn boeken, het lot en dergelijke. Het ontkennen ervan is fataal voor je geloof.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:24 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dus de Islam is per definitie orthodox.
Dus Moslims hebben geen keuze om orthodox te zijn of niet, ze zijn het gewoon. En daar komen ze in conflict met het Westen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:29 schreef mariox het volgende:
[..]
Er is een orthodoxe gedeelte waar je in moet geloven, anders kan je niet spreken over een moslim. Zoals het geloven in 1 God, geloven in de Zijn engelen, Zijn profeten, Zijn boeken, het lot en dergelijke. Het ontkennen ervan is fataal voor je geloof.
Ik weet natuurlijk niet wat je bedoeld met 'het westen', zover die eenduidig bestaat? En ik zou ook niet weten hoe ver dat dan zou conflicteren met jouw 'westen'. Als jij zegt dat het westen betekent dat je niet in een God mag geloven. Dan conflicteert dat zeker met de islam. Ik zelf zie eigenlijk bijna geen conflicten aangezien ik denk dat ik mijn geloof kan beleven in nederland en van mening ben dat ik zeer goed functioneer in deze samenleving.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:32 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dus Moslims hebben geen keuze om orthodox te zijn of niet, ze zijn het gewoon. En daar komen ze in conflict met het Westen.
Dat is jouw interpretatie. In God geloven mag wel, maar die staat niet boven de wet.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:38 schreef mariox het volgende:
[..]
Als jij zegt dat het westen betekent dat je niet in een God mag geloven.
De simpliciteit van je denken hier is ongelooflijk. Je bent iemand die zoveel weet over filosofen. Ik kan niet geloven dat je dit serieus meent wat je hier zet. Je zit gewoon te stangen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:32 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dus Moslims hebben geen keuze om orthodox te zijn of niet, ze zijn het gewoon. En daar komen ze in conflict met het Westen.
STERKER nog, ik kan mijn geloof beter uitoefenen in NEDERLAND dan in bijvoorbeeld TURKIJE.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:38 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet wat je bedoeld met 'het westen', zover die eenduidig bestaat? En ik zou ook niet weten hoe ver dat dan zou conflicteren met jouw 'westen'. Als jij zegt dat het westen betekent dat je niet in een God mag geloven. Dan conflicteert dat zeker met de islam. Ik zelf zie eigenlijk bijna geen conflicten aangezien ik denk dat ik mijn geloof kan beleven in nederland en van mening ben dat ik zeer goed functioneer in deze samenleving.
De Moslim behoort zich ook te houden aan de regels van een niet-Moslimland als het zich daarin bevindt. Mits het niet in conflict komt met zijn geloof. En als het in conflict komt met zijn geloof dan is het "nood-breekt-wet". De Moslim kan er niets aan doen als er een wet is die tegen zijn geloof indruist. De beste oplossing is een ander land op zoeken mocht zich zoiets vaak voordoen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:44 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. In God geloven mag wel, maar die staat niet boven de wet.
Dan moet je maar wat harder geloven, want ik ben serieus in wat ik zeg. De Westerse kritische geest is niet orthodox.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
De simpliciteit van je denken hier is ongelooflijk. Je bent iemand die zoveel weet over filosofen. Ik kan niet geloven dat je dit serieus meent wat je hier zet. Je zit gewoon te stangen.
Muziek Officieel Verboden In Somaliequote:Op dinsdag 13 april 2010 23:09 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik ben tegen muziek. Ik vind dat het voor veel narigheid zorgt en verantwoordelijk is voor een veels te vrije seksuele moraal. Ja.²
Dit snap ik niet helemaal. Wat heeft puur geloven in God nou met de wet te maken?quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:44 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. In God geloven mag wel, maar die staat niet boven de wet.
Het geloven in God kan in bepaalde gevallen tot burgerlijke ongehoorzaamheid leiden, omdat men de religieuze gebondenheid belangrijker acht dan gebondenheid aan de wetten van het land.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:53 schreef mariox het volgende:
[..]
Dit snap ik niet helemaal. Wat heeft puur geloven in God nou met de wet te maken?
Er is een wezenlijk verschil tussen puur geloven in God en religieuze gobondenheid aan regels van dat geloof. Ook de geloofspilaren in de islam hebben te maken met 'geloven' in entiteiten die ik eerder heb aangegeven bijvootbeeld. Geen enkel wet kan bepalen in wat je gelooft.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:13 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Het geloven in God kan in bepaalde gevallen tot burgerlijke ongehoorzaamheid leiden, omdat men de religieuze gebondenheid belangrijker acht dan gebondenheid aan de wetten van het land.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |