abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 april 2010 @ 17:58:05 #26
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_80131482
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 12:51 schreef Burakius het volgende:
Ik zou niet weten wat de betekenis van 72 "druiven" in de hemel dan zou moeten betekenen. Wat voor een metafoor zou dat zijn...

Ik heb liever 72 huri's hehehe
dat zou zeker niet leuk zijn voor de zelfmoordterroristen als ze dachten 72 maagden te krijgen
mundus vult decipi
pi_80131507
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Gratau het volgende:

[..]

dat zou zeker niet leuk zijn voor de zelfmoordterroristen als ze dachten 72 maagden te krijgen
Die zelfmoordterroristen doen het ook niet voor die 72 maagden....
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  vrijdag 9 april 2010 @ 18:02:04 #28
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_80131609
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Burakius het volgende:

[..]

het was ook een grapje en ik zei ALS ze het deden voor de 72 maagden
mundus vult decipi
pi_80131652
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Gratau het volgende:

[..]

Ik denk dat ze wel belangrijke dingen hebben om tegen te bekommeren ipv die 72 maagden missen. Eeuwige hellevuur bv?
---o---
pi_80131729
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 18:03 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik denk dat ze wel belangrijke dingen hebben om tegen te bekommeren ipv die 72 maagden missen. Eeuwige hellevuur bv?
Kwestie van straf en beloning.
pi_80131787
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 18:05 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Kwestie van straf en beloning.
Ben bang dat die beloning er niet voor hen is. Het doden van een onschuldige staat gelijk aan het uitroeien van de hele mensheid in de ogen van God.
---o---
pi_80132117
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 18:08 schreef mariox het volgende:

[..]

Ben bang dat die beloning er niet voor hen is. Het doden van een onschuldige staat gelijk aan het uitroeien van de hele mensheid in de ogen van God.
Weet ik, dat staat in de Talmoed.
  zaterdag 10 april 2010 @ 02:57:11 #33
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80151003
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, erg logisch ook, niet met langste Surah beginnen, maar een korte inleiding kiezen, vervolgens 80 verzen op lang naar kort rangschikken, maar de laatste 30 Suras geheel willekeurig geen neer plompen? Tussen de Soerahs die ik noem in mijn vorige reacties is er niet een paar woorden verschil, maar meestal een stuk of 5 a 10 verzen verschil.
Opvallend is wel dat de kortste Sura waar mee begonnen wordt, ook het meest gebruikt wordt. Dat men bij het sorteren daarvan rekening heeft gehouden met het feit dat de Al-Fatiha 't meest gebruikt zou worden, zou me niet verbazen. Verder is het zo dat meer verzen niet gelijk staat aan een langere tekst.
quote:
Gezien Arabieren de Koran als het meest heilige boek beschouwen zou het laatste hoofdstuk van de Koran ( Djoez Amma) afraffelen niet erg logisch zijn he?
Afraffelen? Hoezo afraffelen? Kortere verzen staan toch niet voor afraffelen?
quote:
[..]

Het is Abu Bakr die begon met het compileren, het is Uthman die het heeft gestandardiseerd tot één model. Dus ik weet niet echt waar je heen wilt / wat je wilt zeggen?
Dat het huidige model qua indeling niet door Jibrael zo is gebracht, wat B wel beweerde. Of heb je alleen maar mijn posts zitten lezen?
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
  zaterdag 10 april 2010 @ 02:58:29 #34
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80151022
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:58 schreef Burakius het volgende:

[..]

Een Walhalla is altijd al een stimulans geweest voor 'krijgers' over de hele wereld. En maagden worden altijd geassocieerd met een Walhalla om de een of andere (onbekende? ) reden
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80151976
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 02:57 schreef Kardash het volgende:

[..]

Opvallend is wel dat de kortste Sura waar mee begonnen wordt, ook het meest gebruikt wordt. Dat men bij het sorteren daarvan rekening heeft gehouden met het feit dat de Al-Fatiha 't meest gebruikt zou worden, zou me niet verbazen
Geloof me Surat Al-Ichlas wordt meer gereciteerd dan Surat Bakara, Al-Imran en Nisa gecombineerd, waarom heeft men daar niet rekening mee gehouden? Eerst hield je het op lengte, nu hou je het op populariteitsgemak?
quote:
Verder is het zo dat meer verzen niet gelijk staat aan een langere tekst.
Heb je de voorbeelden die ik gaf überhaupt wel bekeken?
quote:
Afraffelen? Hoezo afraffelen? Kortere verzen staan toch niet voor afraffelen?
Als je het boek van Allah in volgorde zet van lang naar kort, dan doe je dit met heel het boek, niet met het laatste hoofdstuk volkomen willekeurig minder streng. Wanneer je dit wel zou doen zou het afraffelen zijn om even een boek klaar te maken.
quote:
Dat het huidige model qua indeling niet door Jibrael zo is gebracht, wat B wel beweerde. Of heb je alleen maar mijn posts zitten lezen?
Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen. Burakius heeft metafysisch gezien niet ongelijk, de Islam stelt dat Gabriel volgorde heeft geopenbaard, de mensen die de Koran hebben gecompileerd geloofden ook dat de volgorde door Allah was bepaald en niet door hen.
pi_80153069
Dank je wel. de ISLAM stelet dat Gabriel de volgorde heeft geopenbaard. Aangezien KARDASH een MOSLIM is, zou hij dit ook moeten geloven.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_80154922
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 10:11 schreef Burakius het volgende:
Dank je wel. de ISLAM stelet dat Gabriel de volgorde heeft geopenbaard. Aangezien KARDASH een MOSLIM is, zou hij dit ook moeten geloven.
Maar het is geen 'voorwaarde' van het geloof.
pi_80155393
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

niet?
pi_80161024
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:46 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

O nee? Dus de profeet (vzmh) liegt(estagfirullah)? En de Qu'ran liegt en dus Allah (hasha ve kella)?
  zaterdag 10 april 2010 @ 23:05:43 #40
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80172958
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 08:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geloof me Surat Al-Ichlas wordt meer gereciteerd dan Surat Bakara, Al-Imran en Nisa gecombineerd, waarom heeft men daar niet rekening mee gehouden? Eerst hield je het op lengte, nu hou je het op populariteitsgemak?
Nee, dat is simpelweg niet waar. En verder - nogmaals - schreef ik dat de Qu'ran grofweg op lengte is geordend en dat het me niet zou verbazen dat Al-Fatihah voorin is geplaatst omdat men het inleidend zou kunnen beschouwen gezien het de geloofsleer weergeeft en (althans bij ons) bij dodenrituelen een belangrijke rol speelt.
quote:
[..]

Heb je de voorbeelden die ik gaf überhaupt wel bekeken?
[..]

Als je het boek van Allah in volgorde zet van lang naar kort, dan doe je dit met heel het boek, niet met het laatste hoofdstuk volkomen willekeurig minder streng. Wanneer je dit wel zou doen zou het afraffelen zijn om even een boek klaar te maken.
Inderdaad: er heerste destijds ook een zware druk om snel Qu'ran's te verzenden - je moet niet vergeten dat de Leider van van islamitische wereld "net" (gezien de sloomheid van communicatie destijds) was heengegaan. Men wilde dus snel een gestandaardiseerde Qu'ran. Dat jij dat afraffelen vindt, is jouw mening waar je recht op hebt - maar je aanleiding om die mening te vormen vindt ik gebrekkig. Trouwens, tot zover ik weet is helemaal geen andere motivering voor de huidige volgorde van de Qu'ran. Men heeft haar keuzes (onwijselijk) niet onderbouwd.
quote:
[..]

Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen.
Een andere benadering op een appel, betekent niet dat de appel een peer is.
quote:
Burakius heeft metafysisch gezien niet ongelijk, de Iislam stelt dat Gabriel volgorde heeft geopenbaard,
De islam? Hoe stelt 'de islam' dit dan? Nergens, maar dan ook nergens, is een bron te vinden waarin wordt gesproken over hoe de Qur'an eruit moet zien.
quote:
de mensen die de Koran hebben gecompileerd geloofden ook dat de volgorde door Allah was bepaald en niet door hen.
1. Hoe weet jij wat de mensen die de Qur'an hebben gecompileerd, voor gedachten hadden bij het ordenen daarvan?
2. Hoe wist men dat Jibrael die volgorde wilde? Om een ongemotiveerde dingen goed te praten met de label 'meta-fysisch' is gewoon gebruik maken van het geloof om je hypothese te ondersteunen zonder enige logica, aldus Averroes.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80174801
edit laat maar: there is no talking to this guy .
pi_80184279
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 23:05 schreef Kardash het volgende:

[..]

Nee, dat is simpelweg niet waar.
Vraag het aan wie je wilt wat ze vaker reciteren, Al-Ichlas of de eerst genoemden, voor je zulke uitspraken doet wil je.
quote:
En verder - nogmaals - schreef ik dat de Qu'ran grofweg op lengte is geordend en dat het me niet zou verbazen dat Al-Fatihah voorin is geplaatst omdat men het inleidend zou kunnen beschouwen gezien het de geloofsleer weergeeft en (althans bij ons) bij dodenrituelen een belangrijke rol speelt.
Ja, kip of het ei verhaal hé? Is het een inleiding omdat het als eerst is geplaatst, of is het als eerst geplaatst omdat het een inleiding is, laat staan dat je herhaaldelijks de eerder gegeven voorbeelden niet een onderwerp van je reactie hebt gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat de gegeven invalshoeken vanuit een Soenitisch benadering voortkomt. Waarin de rituelen enkel die uit de traditie voortkomen een plaats hebben, dit in tegenstelling tot vele andere sekten / stromingen in de Islam.
quote:
Inderdaad: er heerste destijds ook een zware druk om snel Qu'ran's te verzenden - je moet niet vergeten dat de Leider van van islamitische wereld "net" (gezien de sloomheid van communicatie destijds) was heengegaan. Men wilde dus snel een gestandaardiseerde Qu'ran.
De stichter van de Islamitische boodschap is heengegaan, de Islamitische wereld heeft maar een dag of 2-3 zonder leider 'gezeten'. Een centraal gezag waar de meeste prominenten de Koran uit hun hoofden konden reciteren, op volgorde en gevat.
quote:
Dat jij dat afraffelen vindt, is jouw mening waar je recht op hebt - maar je aanleiding om die mening te vormen vindt ik gebrekkig. Trouwens, tot zover ik weet is helemaal geen andere motivering voor de huidige volgorde van de Qu'ran. Men heeft haar keuzes (onwijselijk) niet onderbouwd.
Als men het op lengte wou ordenen vanaf het begin en het laatste hoofdstuk maar geheel volgens willekeur doet, gezien er in het laatste hoofdstuk ( een stuk of 30 Soerahs ) geen volgorde op lengte is, noem ik dat inderdaad afraffelen.
quote:
Joh? Evenmin zei ik dat metafysica gelijk staat aan Historisch-kritisch
quote:
De islam? Hoe stelt 'de islam' dit dan? Nergens, maar dan ook nergens, is een bron te vinden waarin wordt gesproken over hoe de Qur'an eruit moet zien.
Lees de Koran zou ik zeggen, in de ogen van God was het al een boek voor het gedurende een jaar of 23 werd geopenbaard.
quote:
1. Hoe weet jij wat de mensen die de Qur'an hebben gecompileerd, voor gedachten hadden bij het ordenen daarvan?
Omdat deze mensen heilig hebben verklaard te geloven in het boek dat ze hebben gecompileerd misschien? Dat de Koran dit over zichzelf zegt? Dat het boek wordt beschermd door God persoonlijk? En dat hij er over zal waken?
quote:
2. Hoe wist men dat Jibrael die volgorde wilde? Om een ongemotiveerde dingen goed te praten met de label 'meta-fysisch' is gewoon gebruik maken van het geloof om je hypothese te ondersteunen zonder enige logica, aldus Averroes.
Om te beginnen heeft Gabriël niets te willen, maar is het Allah die bepaalt hoe de Koran komt uit te zien, dit standpunt is een gegeven wanneer je in de Koran gelooft. Wanneer dit niet het geval is, kunnen we volkomen willekeurig speculeren over hoe en wat de invloeden waren waardoor het boek als geheel naar voren kwam. Ten tweede is het boek van de moslims zonder acceptatie van metafysica niets meer dan een boek wat verhalen vertelt en een moreel leidraad is voor de mensen aan wie het geopenbaard is. Als je metafysica buiten de deur wilt houden en vanuit enkel een seculier visie dit boek wilt benaderen moet er eerst een definitie bepaald worden voor de Koran: Een historisch geschreven boek geopenbaard aan de Arabieren om ze te verenigen in een (a)sociaal ontstaan vacuum van verdeeldheid, of een door God geopenbaard boek aan de nakomelingen van Abraham via Ismael geheel in het voorbeeld van de Judea-Christelijke tradities.
pi_80218074
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:28 schreef Bilmiyorem het volgende:
1. ik heb varken gegeten, ga ik nu naar de hel?
Ik weet niet of je dit zo zwart wit mag zien.
Als je het bewust hebt gegeten en geen berouw hebt dan is dat een zonde. Zonde is een vlekje op je hart. Hoe meer zondes, hoe meer zwarte piksels op je hart. Je hart is o.a. de communicatiekanaal tussen jou en God. Zondes belemmeren dus die communicatie en binding tussen jou en God. Iemand die zondigt doet dus afbreuk aan de binding met God en straft eigenlijk zichzelf. Want alleen die binding zal je echt gelukkig maken.
Het gevaar met elke (kleine of grote) zonde is dat er altijd een weg bestaat naar 'kufr' Kufr is fataal en dan beland je echt daadwerkelijk in de hel. Dus stel dat je het eet en je bent bewust dat het een zonde is. Als je zou zeggen (stiekem) om je geweten te sussen dat je had gehoopt dat dat geen zonde zou zijn (omdat je beter weet dan God (hasha)), dan is dat kufur en heb je dus kufur begaan. Gevaarlijk dus.
quote:
2. wat kan een mens eraan doen als die niet het "karakter" heeft om te geloven, zo word je toch geboren? Daar heb je als mens geen invloed op, dus is het ook niet jouw schuld en zou het verlies van je geloof je niets moeten schelen.
De islam zegt dat iedereen word geboren met een islamitische karakter. Daarna maken de ouders, cultuur en omgeving hem 'anders'. Opvoeding zorgt er dus voor dat mensen vooroordelen gaan krijgen.
Er zijn verschillende meningen hierover, of de mens dan in staat is met al die vooroordelen God en zijn profeet kan vinden. De ene zegt dat deze tijd 'fetret' (tussenperiode) tijd is en dat het genoeg is voor diegenen waar de boodschap van de profeet (vzmh) niet is (door)gekomen alleen in God hoeven te geloven. Weer een ander mening is dat in deze informatietijdperk iedereen tot genoeg informatie beschikt om de waarheid te achterhalen. En dat iedereen wel degelijk in staat is de boodschap te achterhalen en te begrijpen en zodoende verantwoordelijk is.
God zal het weten. Hij is uiteindelijk rechtvaardig en zal waarschijnlijk kijken naar de geweten van ieder mens en waarschijnlijk ook daarop oordelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door mariox op 12-04-2010 11:18:15 ]
---o---
  maandag 12 april 2010 @ 15:33:57 #44
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80228538
quote:
Op zondag 11 april 2010 00:04 schreef Burakius het volgende:
edit laat maar: there is no talking to this guy .
Jij hebt gewoon niks zinnigs te melden, dus schuif het niet op mij af .
quote:
Op zondag 11 april 2010 13:55 schreef Triggershot het volgende:

Vraag het aan wie je wilt wat ze vaker reciteren, Al-Ichlas of de eerst genoemden, voor je zulke uitspraken doet wil je.
Al-Fatihah (de 'opening') wordt gebruikt bij het begin van ieder onderdeel van gebed gereciteerd, niet te vergeten geboorte en sterfte.
quote:
[..]

Ja, kip of het ei verhaal hé? Is het een inleiding omdat het als eerst is geplaatst, of is het als eerst geplaatst omdat het een inleiding is,
Het is letterlijk 'De Opening'. Wat wil je nou zeggen? Een meer ideale inleiding is er niet.
quote:
laat staan dat je herhaaldelijks de eerder gegeven voorbeelden niet een onderwerp van je reactie hebt gemaakt.
Dat jij mijn post's niet goed leest, ligt niet aan mij.
quote:
Het moge duidelijk zijn dat de gegeven invalshoeken vanuit een Soenitisch benadering voortkomt. Waarin de rituelen enkel die uit de traditie voortkomen een plaats hebben, dit in tegenstelling tot vele andere sekten / stromingen in de Islam.
Dat klopt - maar snap je dan ook meteen waarom ik moeite heb met het feit dat sommigen graag hun tradities als heilig bestempelen en daar geloofsvoorwaarden aan vast plakken?
quote:
[..]

De stichter van de Islamitische boodschap is heengegaan, de Islamitische wereld heeft maar een dag of 2-3 zonder leider 'gezeten'. Een centraal gezag waar de meeste prominenten de Koran uit hun hoofden konden reciteren, op volgorde en gevat.
[..]

Als men het op lengte wou ordenen vanaf het begin en het laatste hoofdstuk maar geheel volgens willekeur doet, gezien er in het laatste hoofdstuk ( een stuk of 30 Soerahs ) geen volgorde op lengte is, noem ik dat inderdaad afraffelen.
Nogmaals - het is grofweg op lengte gezet. Wat daar de de motivatie voor is, weten we niet - gezien die niet overlevert is. Om dat dan meteen afraffelen te noemen vind ik te ver gaan. Verder klopt het niet dat 30 Sura's niet op lengte staan, niet zo uit je duim zuigen jij .
quote:
[..]

Joh? Evenmin zei ik dat metafysica gelijk staat aan Historisch-kritisch
Ik betwijfel nu serieus of jij mijn post wel hebt doorgenomen; en of je nog uberhaupt weet waar dat een reactie op was.

Jij schreef dit:
quote:
Jullie vergelijken sowieso appels met peren, Burakius heeft een metafysische invalshoek, jij probeert het historisch-kritisch te benaderen.
Vervolgens schreef ik als reactie:
quote:
De uitdrukking 'appels met peren vergelijken' wordt gebruikt indien men twee verschillende zaken met elkaar vergelijkt, in tegenstelling tot wat wij deden - namelijk het op een andere manier verklaren. Ik schreef vervolgens dat zoiets niet uitmaakt - omdat de appel een appel blijft. De een ziet een gezonde bron van antioxidanten in een appel, een ander ziet het als een dikmakend shot fructose - niettemin blijft de appel een appel.
quote:
[..]
Lees de Koran zou ik zeggen, in de ogen van God was het al een boek voor het gedurende een jaar of 23 werd geopenbaard.
In andere woorden, het was al geschreven en hoefde niet gestandariseerd te worden door Uthman & Co?
quote:
[..]

Omdat deze mensen heilig hebben verklaard te geloven in het boek dat ze hebben gecompileerd misschien? Dat de Koran dit over zichzelf zegt? Dat het boek wordt beschermd door God persoonlijk? En dat hij er over zal waken?
God waakt persoonlijk over de Qur'an? Estagferlah - ik wil niet respectloos tegen je zijn, maar ikzelf vind niet dat je God aan een persoon mag gelijk stellen. Het beeld van God die een wachter speelt druist in tegen mijn geloof in Allah als een universele allesomvattende kracht. Het lijkt mij waarschijnlijker dat we achteraf zullen boeten (tenminste, diegene die er verantwoordelijk voor waren) indien de Qur'an is verontreinigd.
Dat is tegelijk ook de reden waarom ik moeite heb met een standarisatie zoals is gedaan, inderdaad omdat men dat zelf gedaan heeft, in plaats van het precies te behouden zoals de Profeet het had ontvangen.
quote:
[..]

Om te beginnen heeft Gabriël niets te willen
Het was bij wijze van spreken, maar ik herinner me wel iets van een Engel die Ibrahim tegen houdt van het volgen van God's wil.
quote:
, maar is het Allah die bepaalt hoe de Koran komt uit te zien, dit standpunt is een gegeven wanneer je in de Koran gelooft.
Dat is een redelijk occasionalistische standpunt. Averroes draait zich om in zijn graf.
quote:
Wanneer dit niet het geval is, kunnen we volkomen willekeurig speculeren over hoe en wat de invloeden waren waardoor het boek als geheel naar voren kwam.
Of we zouden er logisch over kunnen redeneren.
quote:
Ten tweede is het boek van de moslims zonder acceptatie van metafysica niets meer dan een boek wat verhalen vertelt en een moreel leidraad is voor de mensen aan wie het geopenbaard is. Als je metafysica buiten de deur wilt houden
Er is een verschil tussen metafyica buiten de deur houden, en simpel weg alles wat je niet kan verklaren (of juist wilt verklaren) als metafysisch te bestempelen, zoals heidenen ooit deden met bliksem.

Maar goed broeders en zusters, ik ga nu weer druk in de weer - tot de volgende keer

[ Bericht 86% gewijzigd door Kardash op 12-04-2010 16:03:01 ]
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80233493
Elke ramadan ging de Profeet (vzmh) met zijn 42 aangestelde katib's de tot dan toe ontvangen versen herhalen met controle van Djibril (a.s.) erbij op de juiste volgorde. Nadat de laatste vers was ontvangen werd de Qu'ran 2 keer helemaal herhaald om zeker te zijn dat er geen fouten in zaten.
pi_80234594
quote:
Op maandag 12 april 2010 15:33 schreef Kardash het volgende:

Al-Fatihah (de 'opening') wordt gebruikt bij het begin van ieder onderdeel van gebed gereciteerd, niet te vergeten geboorte en sterfte.
Je beticht mij van het niet goed lezen, maar overduidelijk heb je er zelf moeite mee. Ik had het namelijk niet over Al-Fatiha, ik had het over Baqarah en enkele Soerahs daarna. Dit zei ik :
quote:
Met geen woord rep ik in deze over Al-Fatiha.
quote:
Het is letterlijk 'De Opening'. Wat wil je nou zeggen? Een meer ideale inleiding is er niet.
Een opening die het er al onderuit haalt dat het niet op rang is geschikt. Gezien Al-Fatih op geen enkel wijze inhoudelijk meer een inleiding is tot de Koran dan bijvoorbeeld Surat Al-Ichlas wat logischer zou zijn als inleiding omdat het je kennis laat maken met wie en wat God is.
quote:
Dat jij mijn post's niet goed leest, ligt niet aan mij.
Gelukkig heb jij duidelijk aangetoond dit wel te doen.
quote:
Dat klopt - maar snap je dan ook meteen waarom ik moeite heb met het feit dat sommigen graag hun tradities als heilig bestempelen en daar geloofsvoorwaarden aan vast plakken?
Het is maar net afhankelijk waar de tradities die heilig worden bestempeld uit voortkomen, of dit voortkomt uit de Koran / Hadith of cultuur en tribale gewoonten is een groot verschil te noemen lijkt me.
quote:
Nogmaals - het is grofweg op lengte gezet. Wat daar de de motivatie voor is, weten we niet - gezien die niet overlevert is. Om dat dan meteen afraffelen te noemen vind ik te ver gaan. Verder klopt het niet dat 30 Sura's niet op lengte staan, niet zo uit je duim zuigen jij .
Ik heb je zoveel voorbeelden gegeven van Al-Fatiha tot en met Al-Qadr, Alaq, Al-Kauthar, Al-Ichlas, Al-Bayinnah, Al-Qariah allemaal Soerahs die in het laatste hoofdstuk achter elkaar komen en niet op lengte zijn geordend en nog hou je vol dat het op lengte is? Erg knap moet ik je zeggen. Wat het 'afraffelen' betreft zie eerder gedane toelichting :
quote:
Ik noem het en volgens mij velen met mij afraffelen als men heel effecient begint, maar het niet boeit hoe de volgorde van de surahs in het laatste hoofdstuk staan. Uit mijn duim zuigen? Iedereen kan de door mij gegeven voorbeelden op na slaan en zien dat het geen volgorde van lengtes is.

Ik betwijfel nu serieus of jij mijn post wel hebt doorgenomen; en of je nog uberhaupt weet waar dat een reactie op was.
quote:
Jij schreef dit:

Vervolgens schreef ik als reactie:

De uitdrukking 'appels met peren vergelijken' wordt gebruikt indien men twee verschillende zaken met elkaar vergelijkt, in tegenstelling tot wat wij deden - namelijk het op een andere manier verklaren. Ik schreef vervolgens dat zoiets niet uitmaakt - omdat de appel een appel blijft. De een ziet een gezonde bron van antioxidanten in een appel, een ander ziet het als een dikmakend shot fructose - niettemin blijft de appel een appel.
Gelukkig heb jij wel door in welk context ik het appels en peren noemde, nee echt waar!

Ik heb het niet over jullie drang tot het verklaren, dat daar een nuance in zit, nee ik heb het over jullie invalshoeken. De één is gebaseerd op een dogmatisch, 'het staat zo, dus het is zo' mentaliteit, terwijl het ander het via sociologische en kritische aspecten van de historie de dingen probeert te verklaren. Dit zal niet alleen botsen, maar het zal ook nooit met elkaar verzoenen daar waar jullie de methodes van de ander niet accepteren of meten als gelijkwaardige. Dit zegt totaal niets over jullie drang voor hetzelfde.

Tevens wil ik je bedanken voor je extra aanvulling over de exacte condities waaruit een appel voortkomt en bestaat, het is een ware verlichting geweest wat ik me tot op heden mee bezighield, afvroeg etc.
quote:
In andere woorden, het was al geschreven en hoefde niet gestandariseerd te worden door Uthman & Co?
[..]
De mushaf was in vele verschillende dialecten geschreven omdat er ook niet-gelovigen buiten de traditionele moslims - Quraish - streek kwamen en een ander vorm van communicatie en opstelling hadden, dat dit ten tijde van Osman is gestandaardiseerd doet daar niets aan af.
quote:
God waakt persoonlijk over de Qur'an? Estagferlah - ik wil niet respectloos tegen je zijn, maar ikzelf vind niet dat je God aan een persoon mag gelijk stellen. Het beeld van God die een wachter speelt druist in tegen mijn geloof in Allah als een universele allesomvattende kracht. Het lijkt mij waarschijnlijker dat we achteraf zullen boeten (tenminste, diegene die er verantwoordelijk voor waren) indien de Qur'an is verontreinigd.
Ik heb geen idee waar jij in gelooft en waar jij je geloof uithaalt, maar dat de Koran door God / Allah in deze wordt bewaakt staat zelf in de Koran, het is niet ik die dat aangeeft, maar Allah zelf :
quote:
“Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zijn daarover zeker de Wakers.”(soerat al-Hidjr: 9)
Dat bovenstaande vers indruist tegen jou geloof, prima. Je bent niet de enige wiens geloof indruist tegen de Koran, ook Joden en Christenen komen vele dingen tegen in de Koran die ze niet zullen accepteren omdat het ingaat tegen datgene wat ze gewend zijn of in geloven, maar dat doet niets af aan de verzen waarin Allah zegt zelf over de Koran te zullen waken.
quote:
Dat is tegelijk ook de reden waarom ik moeite heb met een standarisatie zoals is gedaan, inderdaad omdat men dat zelf gedaan heeft, in plaats van het precies te behouden zoals de Profeet het had ontvangen.
Uhuh, ja tuurlijk joh, niemand van Ahl Al-bayt of Ahl Al-sunnah heeft ooit geprotesteerd of een alternatief geboden aan de standardisatie van de Koran omdat de door Othman uitgebrachte versie onjuist, incompleet of anders zou zijn dan hoe Mohammed dit heeft geopenbaard. Noch Ali, Noch Muawiyah, Noch Hassan & Hussein, AbdulAziz bin Umar, Imam Djafar Al-Saddiq, etc hebben ooit geclaimd dat er een andere betere Koran was die conform de openbaringen van Mohammed was, maar nu zullen we anno 2010 wel kunnen claimen dat de Koran niet is zoals hoe Mohammed het heeft ontvangen.
quote:
Het was bij wijze van spreken
Een wijze van spreken die theologisch onjuist is en Gabriel meer credit geeft.
quote:
maar ik herinner me wel iets van een Engel die Ibrahim tegen houdt van het volgen van God's wil.
Een Engel die Abraham tegenhoudt van het volgen van Godswil?
Dit wordt leuk... vertel!
quote:
Dat is een redelijk occasionalistische standpunt. Averroes draait zich om in zijn graf.
Een standpunt categoriseren zonder er verder op in te gaan is zo goed als niets inhoudelijk zeggen. Hoe zou Averroes daarmee omgaan?
quote:
Of we zouden er logisch over kunnen redeneren.
Prima, alleen dan is er geen ruimte voor metafysica en dogma in een discussie, dat is nu precies het punt.
quote:
Er is een verschil tussen metafyica buiten de deur houden, en simpel weg alles wat je niet kan verklaren (of juist wilt verklaren) als metafysisch te bestempelen, zoals heidenen ooit deden met bliksem.
Geen zichzelf respecterende atheïst zal metafysica accepteren in een rationeel discussie over hoe de Koran is gecompileerd, geen zichzelf respecterende moslim zal ontkennen dat Gabriel the key was tussen Allah en Mohammed, dat de Koran het letterlijke woord van God is en dat de afkomst van dit boek boven de mens staat. Daarom zal ook metafysica en het historisch-kritische samengaan in een discussie omdat dit voor één groep minimaal al de absolute waarheid is waar niet gesleuteld aan kan worden.
pi_80237032
Selamu aleykum ,

Dit is dus het vragen over de islamtopic, mijn vraag is misschien meer psychisch maar heeft zeker wel met de islam te maken. Iemand uit mijn omgeving probeerde zich altijd overal aan te houden, altijd bezig met leren maar de laatste tijd verandert dit extreem snel. Niet alleen zijn daden maar ook zijn uitspraken over Allah zijn verschrikkelijk terwijl hij het ook weer erg vindt. Hoe kan ik hem helpen?
pi_80237422
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:27 schreef BarzanOlmez het volgende:
Selamu aleykum ,

Dit is dus het vragen over de islamtopic, mijn vraag is misschien meer psychisch maar heeft zeker wel met de islam te maken. Iemand uit mijn omgeving probeerde zich altijd overal aan te houden, altijd bezig met leren maar de laatste tijd verandert dit extreem snel. Niet alleen zijn daden maar ook zijn uitspraken over Allah zijn verschrikkelijk terwijl hij het ook weer erg vindt. Hoe kan ik hem helpen?
Stuur hem/haar naar sohbet (van een moskee, een tarikat of een nur-cemaat).
pi_80237723
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

Stuur hem/haar naar sohbet (van een moskee, een tarikat of een nur-cemaat).
Another option?
pi_80237725
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:27 schreef BarzanOlmez het volgende:
Selamu aleykum ,

Dit komt meestal omdat zijn iman (geloofsovertuiging) verminderd is. Dit kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat hij verontwaardigd is door Gods test momenten of het kan zijn dat hij in een zonde-cirkel is geraakt waardoor hij niet meer kan omgaan met de druk die dat heeft op zijn geweten (want als je niet leeft zoals je gelooft, dan geloof je zoals je leeft). Wat ook kan is dat hij rationele vraagstukken heeft die hij zelf niet kan beantwoorden of vanwege onkunde en onwetendheid in zijn omgeving die hem ook niet kunnen helpen die vragen te beantwoorden. Meeste moslims durven dat soort vragen ook niet te stellen omdat hun ouders of omgeving hun dan kleineren of voor schut zetten, zo van hoe durf je zoiets te vragen. Terwijl de islamitische geleerden zelf waren die hele crisitische vragen hebben gesteld en die ze ook netjes hebben beantwoord.

Wat het ook is, zijn iman is verminderd. Hoe meer je gelooft hoe intenser je dingen wil naleven. Hoe minder je iman hoe losser je zal omgaan met de leefregels van de islam of je toewijding tot God.

Wat het ook is, je zou moeten achterhalen wat de oorzaak is van deze iman vermindering. Als je er zelf niet achter kan komen, probeer hem in contact te brengen met mensen die zowel rationeel zijn overtuigd als diepgaande kennis hebben van de geloofspilaran van de islam (imanin sartlari / iman esaslari).

Wat je absoluut niet moet doen is over hem oordelen of hem in een genante positie proberen te zetten. Dat zal alleen maar averechts werken en is niet de weg van onze profeet (vzmh).
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')