abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 april 2010 @ 14:42:57 #226
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_80004908
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Juist wel. Denk jij dat we ooit de Koude Oorlog hadden gewonnen als er geen Amerikaanse wereldmacht bestond?
Oh god...
quote:
Kritiek op de Amerikanen en hun werkwijze is meer dan gerechtvaardigd. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat om me het zelfhatende ongenuanceerde linkse onderbuikgeluid van Amerikanen=slecht en moeten dus weg.
Neuh, ik vind Amerikanen niet per definitie slecht hoor, ik ga ook gewoon naar de Mac en draag Amerikaanse merken

Echter Amerikaanse interventie en bemoeienis op alle denkbare plekken over de hele aardbol is inderdaad zeer ongewenst en gevaarlijk wat mij betreft. Vergeet niet wie Taliban aan de macht hielp en wat voor een zooitje het daar nu is.
AFC AJAX
pi_80004995
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:42 schreef msnk het volgende:

[..]

Oh god...
quote:
Neuh, ik vind Amerikanen niet per definitie slecht hoor, ik ga ook gewoon naar de Mac en draag Amerikaanse merken
Jij misschien niet, maar het is wel bon ton om lekker ongenuanceerd te kankahren op alles wat gringo of yank is.
quote:
Echter Amerikaanse interventie en bemoeienis op alle denkbare plekken over de hele aardbol is inderdaad zeer ongewenst en gevaarlijk wat mij betreft. Vergeet niet wie Taliban aan de macht hielp en wat voor een zooitje het daar nu is.
Dat klopt, maar dat heeft meerdere oorzaken. Ook hier weer moet je het genuanceerd aanpakken. Interventie waar nodig is niks mis mee (zoals op D-Day, maar ook de Balkan is een goed voorbeeld). De manier waarop Irak aangepakt is, was natuurlijk een strategische blunder en Afghanistan is een waardeloze zandbak waar nog nooit iets goed is gegaan. Dom van ons om te denken dat wij het ineens wel zouden klaarspelen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 6 april 2010 @ 14:52:56 #228
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_80005188
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als de communisme niet was gevallen in die aantal Europese en Centraal-Aziatische landen had ik waarschijnlijk nog wel een fijn leventje gehad hoor. Ik vind de Koude Oorlog als Amerikaans succes bestempelen onrecht.
quote:
Jij misschien niet, maar het is wel bon ton om lekker ongenuanceerd te kankahren op alles wat gringo of yank is.
Tjah, de een kankert over Marokkanen de ander over Gringo's. Beiden niet goed, maar c'est la vie
quote:
Dat klopt, maar dat heeft meerdere oorzaken. Ook hier weer moet je het genuanceerd aanpakken. Interventie waar nodig is niks mis mee (zoals op D-Day, maar ook de Balkan is een goed voorbeeld). De manier waarop Irak aangepakt is, was natuurlijk een strategische blunder en Afghanistan is een waardeloze zandbak waar nog nooit iets goed is gegaan. Dom van ons om te denken dat wij het ineens wel zouden klaarspelen.
Amerikaanse interventie in wereldproblematiek als WOII (dictatoriaal regime probeert continent over te nemen) en Joegoslavië (genocide) vind ik natuurlijk een heel ander verhaal dan wat er nu gaande is.

Zoals je zelf zegt, de manier waarop Afghanistan en Irak zijn benaderd is gewoon dom en Amerika zal dan ook falen net als men deed in Vietnam.

Maar men in dit topic opperen voor een soortgelijk handelen in de andere landen waar het niet helemaal op orde is (lees: Iran en N-K), hoe kun je dat nog rechtvaardigen?

Dan kun je het ook niet zo vreemd vinden als men (als ik) opmerkingen maken n.a.v gebeurtenissen als dit filmpje.
AFC AJAX
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:36:11 #229
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_80006745
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:52 schreef msnk het volgende:

[..]

Als de communisme niet was gevallen in die aantal Europese en Centraal-Aziatische landen had ik waarschijnlijk nog wel een fijn leventje gehad hoor. Ik vind de Koude Oorlog als Amerikaans succes bestempelen onrecht.
[..]

Zonder de Amerikanen had Stalin een tank in je tuin geparkeerd voordat jij geboren was.
pi_80006961
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:26 schreef Startertjes het volgende:

[..]

Het zijn juist de centrum-linkse (pvda) en Christelijke (cda) partijen die schuldig zijn aan de armoede in Afrika. Deze zijn voor massa-subsidiering van de Europese en VS landbouw en importheffingen waardoor de Afrikaanse boeren van de markt worden verdreven. Om hun eigen geweten te wissen geven ze vervolgens een relatief schijntje uit aan ontwikkelingshulp om hun geweten te sussen.

Helaas figuren als jij er zelf te dom voor om dit te doorzien
En het zijn juist de extreem-linkse partijen en jawel Wilders! die voor de afschaffing van deze subsidies en importblokkades zijn waardoor de Afrikanen eindelijk een eerlijke kans krijgen.
Altijd leuk, een discussie voeren en dan direct het woord dom in de mond nemen. Jij gaat er klakkeloos vanuit dat ik de linkse manier van ontwikkelingssamenwerking ondersteun. Overigens is WIlders helemaal geen voorstander van het afschaffen van importheffingen. Hij wil alleen de geldkraan dichtdraaien.

Ik heb al duidelijk gemaakt dat de huidige manier van ontwikkelingssamenwerking niet werkt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_80007020
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:33 schreef El_Matador het volgende:
Het is absolute bullshit dat "de overgrote meerderheid omkomt van de honger". Dat is aantoonbaar gelul.

Er is armoede, zeker. Maar waarom wordt de Elite in eigen land gevrijwaard van verantwoordelijjkheden en moeten WIJ die nemen?
Zeg ik dat de elite in een willekeurig Afrikaans land geen verantwoordelijkheid draagt? Neen. Wel beweer ik dat wij mede-verantwoordelijk zijn voor de welvaartverschillen in de wereld. Wij zijn immers niet gebaat bij een evenredige verdeling van de middelen.
pi_80007411
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 14:52 schreef msnk het volgende:

[..]

De druk van het Westen was onmogelijk zonder de militaire overmacht van de VS (NAVO enzo). En die is nog niet over (zie de toestanden in Oekraine en Georgie).

Je onderschat de walgelijke terreur van het collectivisme (in dit geval communisme). Polen, Roemenie en Tsjechie waren tussen het Warschaupact en de EU absoluut drama. Om van 1945-1990 nog maar te zwijgen.
quote:
Tjah, de een kankert over Marokkanen de ander over Gringo's. Beiden niet goed, maar c'est la vie
Marokkanen in Nederland kennen anders een kleinere verscheidenheid dan HET multikulland bij uitstek, de VS.
quote:
Amerikaanse interventie in wereldproblematiek als WOII (dictatoriaal regime probeert continent over te nemen) en Joegoslavië (genocide) vind ik natuurlijk een heel ander verhaal dan wat er nu gaande is.
Precies, dan zijn we het daarover eens.
quote:
Zoals je zelf zegt, de manier waarop Afghanistan en Irak zijn benaderd is gewoon dom en Amerika zal dan ook falen net als men deed in Vietnam.
In Irak met name door de manier waarop. Op zich is het afzetten van die zak van een Saddam natuurlijk te prijzen.
quote:
Maar men in dit topic opperen voor een soortgelijk handelen in de andere landen waar het niet helemaal op orde is (lees: Iran en N-K), hoe kun je dat nog rechtvaardigen?
Noord-Korea kan je niet "niet helemaal op orde noemen". Het is een groot drama daar. In Iran is het een ander verhaal. Daar heerst een grote ondergrondse oppositie (die met name door veel gevluchte Perzen gesteund wordt gelukkig). Dat is daar ook de enige manier; van binnenuit.
quote:
Dan kun je het ook niet zo vreemd vinden als men (als ik) opmerkingen maken n.a.v gebeurtenissen als dit filmpje.
Opmerkingen maken en kritiek geven is niets mis mee. Ongenuanceerd blaten over de VS is wel dom.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_80007486
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zeg ik dat de elite in een willekeurig Afrikaans land geen verantwoordelijkheid draagt? Neen.
Zij draagt 98% van de verantwoordelijkheid.

Maar dat wil de hoofdjes van linkse wereldvreemde eikels niet in. Die willen liever andere Westerlingen dwingen (nog meer!) geld te storten in die bodemloze put.
quote:
Wel beweer ik dat wij mede-verantwoordelijk zijn voor de welvaartverschillen in de wereld. Wij zijn immers niet gebaat bij een evenredige verdeling van de middelen.
Wij zijn gebaat bij een gezonde concurrentie. Of dat nu Afrika, Zuid-Amerika of China is, maakt niet uit.

pi_80007502
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:36 schreef Nobu het volgende:

[..]

Zonder de Amerikanen had Stalin een tank in je tuin geparkeerd voordat jij geboren was.
Zonder de Amerikanen had Stalin misschien helemaal niet in de buurt gekomen.
pi_80007602
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan had Ome Adolf zijn karwei af kunnen maken bedoel je?

Gezellig scenario.

pi_80007704
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zij draagt 98% van de verantwoordelijkheid.

Maar dat wil de hoofdjes van linkse wereldvreemde eikels niet in. Die willen liever andere Westerlingen dwingen (nog meer!) geld te storten in die bodemloze put.
Neehee. Ik heb al meerdere malen aangegeven geen fan te zijn van ontwikkelingssamenwerking in zijn huidige vorm. Ik vind het bijvoorbeeld ook contraproductief als een clubje Nederlandse wereldverbeteraars een schooltje gaat bouwen in Uganda. Prima dat je daar een school aan laat leggen, maar laat een lokaal bouwbedrijfje dat ding bouwen. Bestaat zo'n bedrijf niet, help dan eentje op te zetten. Om maar iets te noemen.
quote:
Wij zijn gebaat bij een gezonde concurrentie. Of dat nu Afrika, Zuid-Amerika of China is, maakt niet uit.
Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:02:34 #237
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_80007743
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Neehee. Ik heb al meerdere malen aangegeven geen fan te zijn van ontwikkelingssamenwerking in zijn huidige vorm. Ik vind het bijvoorbeeld ook contraproductief als een clubje Nederlandse wereldverbeteraars een schooltje gaat bouwen in Uganda. Prima dat je daar een school aan laat leggen, maar laat een lokaal bouwbedrijfje dat ding bouwen. Bestaat zo'n bedrijf niet, help dan eentje op te zetten. Om maar iets te noemen.
[..]

Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.
Economische groei != grondstoffen.
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:03:13 #238
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_80007766
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Want dan was onze ouwe goedzak fijn aan de andere kant van de Wezer blijven staan? Gewoon, omdat Polen, Tsjechen, Hongaren, Duitsers etc. veel leuker zijn om te onderwerpen dan Nederlanders?
pi_80007800
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:01 schreef KoosVogels het volgende:Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.
En links wil die exploitatie van grondstoffen tegenhouden.

- Zoveel mogelijk (andermans!) geld in bodemloze putten pompen
- Grondstofexploratie tegenhouden
- De goorste (oorlogs)criminelen naar het Westen halen

Het recept voor collectieve misere en waanzin.

pi_80007865
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En links wil die exploitatie van grondstoffen tegenhouden.

- Zoveel mogelijk (andermans!) geld in bodemloze putten pompen
- Grondstofexploratie tegenhouden
- De goorste (oorlogs)criminelen naar het Westen halen

Het recept voor collectieve misere en waanzin.
Je hebt hopelijk mijn complete betoog gelezen. Ik ben geen voorman van een linkse partij dus loop niet op mij te zeiken.
pi_80007882
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dan had Ome Adolf zijn karwei af kunnen maken bedoel je?

Gezellig scenario.
Ach, heb toch een Arisch uiterlijk
pi_80007931
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach, heb toch een Arisch uiterlijk
Ze hebben mijn opa niet te pakken gekregen. Als het aan Monidique lag, had die ouwe smerige jood slechts de gaskamer mogen zien.

pi_80007959
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je hebt hopelijk mijn complete betoog gelezen. Ik ben geen voorman van een linkse partij dus loop niet op mij te zeiken.
Ik breng het in een breder perspectief. Collectivisme is extreem gevaarlijk. Dat jij op sommige punten verstandiger bent, betekent niet dat het scenario niet klopt.

pi_80008026
Zolang ze een Apache team namen als "Crazy Horse" blijven geven en ze dergelijk taalgebruik over de radio bezigen, denk ik dat het niet in hun voordeel zal werken ten aanzien van de (eigen) publieke opinie.
pi_80008091
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik breng het in een breder perspectief. Collectivisme is extreem gevaarlijk. Dat jij op sommige punten verstandiger bent, betekent niet dat het scenario niet klopt.
Collectivisme is in theorie niet slecht. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet werkt. Overigens vind ik extreem gevaarlijk ook ietwat overdreven. Collectivisme geen zegen voor de economie, maar meer ook niet.

Je moet mijns inziens de juiste balans zien te vinden.
pi_80008125
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ze hebben mijn opa niet te pakken gekregen. Als het aan Monidique lag, had die ouwe smerige jood slechts de gaskamer mogen zien.
Oeh, Matador is deels joods En ik ben 1/8 Duits. Vandaar dat onze opvattingen botsen.
pi_80008238
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Collectivisme is in theorie niet slecht. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet werkt. Overigens vind ik extreem gevaarlijk ook ietwat overdreven. Collectivisme geen zegen voor de economie, maar meer ook niet.

Je moet mijns inziens de juiste balans zien te vinden.
In theorie is het ook slecht.

En die semantische onzin over praktijk en theorie is zo 1982. Of een ideologie werkt, of niet. Je kan praktijk en theorie niet los van elkaar zien.

Collectivisme is niet alleen economisch, maar een houding. Heeft veel meegekregen uit het calvinisme, de grootste smet op de Nederlandse geschiedenis.

En niks balans. Individualisme!

pi_80008274
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oeh, Matador is deels joods En ik ben 1/8 Duits. Vandaar dat onze opvattingen botsen.
De opa van mijn vaders kant. Dan ben ik niet joods dus. En ik woon in Duitsland.

Mijn opvattingen botsen op bepaalde vlakken met iedereen. En op andere vlakken weer met weinigen.

pi_80008468
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef Nobu het volgende:

[..]

Want dan was onze ouwe goedzak fijn aan de andere kant van de Wezer blijven staan? Gewoon, omdat Polen, Tsjechen, Hongaren, Duitsers etc. veel leuker zijn om te onderwerpen dan Nederlanders?
Zonder de Amerikanen werd Rusland niet geholpen door de Amerikanen, was er geen offensief in Italië, was er geen D-Day, kreeg Groot-Brittannië geen hulp van de Amerikanen en was het westelijk en Mediterraans front slechts afhankelijk van de Britten. Dat had wel een beetje in het voordeel gewerkt van de Duitsers. Dat ten eerste. Ten tweede zou de Sovjet-Unie, als we ervan uitgaan dat Duitsland toch verslagen wordt, dan in z'n eentje niet alleen heel Oost-Europa moeten veroveren, niet alleen heel Midden-Europa, maar ook nog eens heel West-Europa en waarschijnlijk Zuid-Europa. Ondanks dat er sprake was van oorlogsmoeheid en behoorlijk verzwakte staten -maar natuurlijk ook aan Russische zijde!- , is dat een nogal onwaarschijnlijk scenario. Ten derde ga je er dan vanuit dat Stalin behoefte had aan een door Rusland gedomineerd Nederland. Liever wel dan niet, zal hij ongetwijfeld gedacht hebben, maar voornamelijk wilde hij een Duitsland hebben dat niet meer gevaarlijk was, plus een bufferzone. In combinatie met punt een en met name twee lijkt het mij dus uiterst onwaarschijnlijk dat zonder de Amerikanen Ome Jozef tanks in onze achtertuinen zou hebben willen of weten te plaatsen.
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:22:32 #250
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_80008535
Veroveren? Hij had alleen maar door hoeven te rijden, de Duitsers hadden het vuile werk al opgeknapt.

Dat verhaal over die bufferzone is ook onzin, het doel was territoriale expansie. Hij was er ook al mee begonnen voordat de Duitsers binnenvielen weet je nog? En dat ging er nog heel wat hardhandiger aan toe dan bij de Duitsers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')