Oh god...quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Juist wel. Denk jij dat we ooit de Koude Oorlog hadden gewonnen als er geen Amerikaanse wereldmacht bestond?![]()
Neuh, ik vind Amerikanen niet per definitie slecht hoor, ik ga ook gewoon naar de Mac en draag Amerikaanse merkenquote:Kritiek op de Amerikanen en hun werkwijze is meer dan gerechtvaardigd. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat om me het zelfhatende ongenuanceerde linkse onderbuikgeluid van Amerikanen=slecht en moeten dus weg.
quote:
Jij misschien niet, maar het is wel bon ton om lekker ongenuanceerd te kankahren op alles wat gringo of yank is.quote:Neuh, ik vind Amerikanen niet per definitie slecht hoor, ik ga ook gewoon naar de Mac en draag Amerikaanse merken![]()
Dat klopt, maar dat heeft meerdere oorzaken. Ook hier weer moet je het genuanceerd aanpakken. Interventie waar nodig is niks mis mee (zoals op D-Day, maar ook de Balkan is een goed voorbeeld). De manier waarop Irak aangepakt is, was natuurlijk een strategische blunder en Afghanistan is een waardeloze zandbak waar nog nooit iets goed is gegaan. Dom van ons om te denken dat wij het ineens wel zouden klaarspelen.quote:Echter Amerikaanse interventie en bemoeienis op alle denkbare plekken over de hele aardbol is inderdaad zeer ongewenst en gevaarlijk wat mij betreft. Vergeet niet wie Taliban aan de macht hielp en wat voor een zooitje het daar nu is.
Als de communisme niet was gevallen in die aantal Europese en Centraal-Aziatische landen had ik waarschijnlijk nog wel een fijn leventje gehad hoor. Ik vind de Koude Oorlog als Amerikaans succes bestempelen onrecht.quote:
Tjah, de een kankert over Marokkanen de ander over Gringo's. Beiden niet goed, maar c'est la viequote:Jij misschien niet, maar het is wel bon ton om lekker ongenuanceerd te kankahren op alles wat gringo of yank is.
Amerikaanse interventie in wereldproblematiek als WOII (dictatoriaal regime probeert continent over te nemen) en Joegoslavië (genocide) vind ik natuurlijk een heel ander verhaal dan wat er nu gaande is.quote:Dat klopt, maar dat heeft meerdere oorzaken. Ook hier weer moet je het genuanceerd aanpakken. Interventie waar nodig is niks mis mee (zoals op D-Day, maar ook de Balkan is een goed voorbeeld). De manier waarop Irak aangepakt is, was natuurlijk een strategische blunder en Afghanistan is een waardeloze zandbak waar nog nooit iets goed is gegaan. Dom van ons om te denken dat wij het ineens wel zouden klaarspelen.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:52 schreef msnk het volgende:
[..]
Als de communisme niet was gevallen in die aantal Europese en Centraal-Aziatische landen had ik waarschijnlijk nog wel een fijn leventje gehad hoor. Ik vind de Koude Oorlog als Amerikaans succes bestempelen onrecht.
[..]
Altijd leuk, een discussie voeren en dan direct het woord dom in de mond nemen. Jij gaat er klakkeloos vanuit dat ik de linkse manier van ontwikkelingssamenwerking ondersteun. Overigens is WIlders helemaal geen voorstander van het afschaffen van importheffingen. Hij wil alleen de geldkraan dichtdraaien.quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:26 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Het zijn juist de centrum-linkse (pvda) en Christelijke (cda) partijen die schuldig zijn aan de armoede in Afrika. Deze zijn voor massa-subsidiering van de Europese en VS landbouw en importheffingen waardoor de Afrikaanse boeren van de markt worden verdreven. Om hun eigen geweten te wissen geven ze vervolgens een relatief schijntje uit aan ontwikkelingshulp om hun geweten te sussen.
Helaas figuren als jij er zelf te dom voor om dit te doorzien![]()
En het zijn juist de extreem-linkse partijen en jawel Wilders! die voor de afschaffing van deze subsidies en importblokkades zijn waardoor de Afrikanen eindelijk een eerlijke kans krijgen.
Zeg ik dat de elite in een willekeurig Afrikaans land geen verantwoordelijkheid draagt? Neen. Wel beweer ik dat wij mede-verantwoordelijk zijn voor de welvaartverschillen in de wereld. Wij zijn immers niet gebaat bij een evenredige verdeling van de middelen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:33 schreef El_Matador het volgende:
Het is absolute bullshit dat "de overgrote meerderheid omkomt van de honger". Dat is aantoonbaar gelul.
Er is armoede, zeker. Maar waarom wordt de Elite in eigen land gevrijwaard van verantwoordelijjkheden en moeten WIJ die nemen?
De druk van het Westen was onmogelijk zonder de militaire overmacht van de VS (NAVO enzo). En die is nog niet over (zie de toestanden in Oekraine en Georgie).quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:52 schreef msnk het volgende:
[..]
Als de communisme niet was gevallen in die aantal Europese en Centraal-Aziatische landen had ik waarschijnlijk nog wel een fijn leventje gehad hoor. Ik vind de Koude Oorlog als Amerikaans succes bestempelen onrecht.
Marokkanen in Nederland kennen anders een kleinere verscheidenheid dan HET multikulland bij uitstek, de VS.quote:Tjah, de een kankert over Marokkanen de ander over Gringo's. Beiden niet goed, maar c'est la vie
Precies, dan zijn we het daarover eens.quote:Amerikaanse interventie in wereldproblematiek als WOII (dictatoriaal regime probeert continent over te nemen) en Joegoslavië (genocide) vind ik natuurlijk een heel ander verhaal dan wat er nu gaande is.
In Irak met name door de manier waarop. Op zich is het afzetten van die zak van een Saddam natuurlijk te prijzen.quote:Zoals je zelf zegt, de manier waarop Afghanistan en Irak zijn benaderd is gewoon dom en Amerika zal dan ook falen net als men deed in Vietnam.
Noord-Korea kan je niet "niet helemaal op orde noemen". Het is een groot drama daar. In Iran is het een ander verhaal. Daar heerst een grote ondergrondse oppositie (die met name door veel gevluchte Perzen gesteund wordt gelukkig). Dat is daar ook de enige manier; van binnenuit.quote:Maar men in dit topic opperen voor een soortgelijk handelen in de andere landen waar het niet helemaal op orde is (lees: Iran en N-K), hoe kun je dat nog rechtvaardigen?
Opmerkingen maken en kritiek geven is niets mis mee. Ongenuanceerd blaten over de VS is wel dom.quote:Dan kun je het ook niet zo vreemd vinden als men (als ik) opmerkingen maken n.a.v gebeurtenissen als dit filmpje.
Zij draagt 98% van de verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zeg ik dat de elite in een willekeurig Afrikaans land geen verantwoordelijkheid draagt? Neen.
Wij zijn gebaat bij een gezonde concurrentie. Of dat nu Afrika, Zuid-Amerika of China is, maakt niet uit.quote:Wel beweer ik dat wij mede-verantwoordelijk zijn voor de welvaartverschillen in de wereld. Wij zijn immers niet gebaat bij een evenredige verdeling van de middelen.
Zonder de Amerikanen had Stalin misschien helemaal niet in de buurt gekomen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen had Stalin een tank in je tuin geparkeerd voordat jij geboren was.
Dan had Ome Adolf zijn karwei af kunnen maken bedoel je?quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen had Stalin misschien helemaal niet in de buurt gekomen.
Neehee. Ik heb al meerdere malen aangegeven geen fan te zijn van ontwikkelingssamenwerking in zijn huidige vorm. Ik vind het bijvoorbeeld ook contraproductief als een clubje Nederlandse wereldverbeteraars een schooltje gaat bouwen in Uganda. Prima dat je daar een school aan laat leggen, maar laat een lokaal bouwbedrijfje dat ding bouwen. Bestaat zo'n bedrijf niet, help dan eentje op te zetten. Om maar iets te noemen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zij draagt 98% van de verantwoordelijkheid.
Maar dat wil de hoofdjes van linkse wereldvreemde eikels niet in. Die willen liever andere Westerlingen dwingen (nog meer!) geld te storten in die bodemloze put.
Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.quote:Wij zijn gebaat bij een gezonde concurrentie. Of dat nu Afrika, Zuid-Amerika of China is, maakt niet uit.
Economische groei != grondstoffen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neehee. Ik heb al meerdere malen aangegeven geen fan te zijn van ontwikkelingssamenwerking in zijn huidige vorm. Ik vind het bijvoorbeeld ook contraproductief als een clubje Nederlandse wereldverbeteraars een schooltje gaat bouwen in Uganda. Prima dat je daar een school aan laat leggen, maar laat een lokaal bouwbedrijfje dat ding bouwen. Bestaat zo'n bedrijf niet, help dan eentje op te zetten. Om maar iets te noemen.
[..]
Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.
Want dan was onze ouwe goedzak fijn aan de andere kant van de Wezer blijven staan? Gewoon, omdat Polen, Tsjechen, Hongaren, Duitsers etc. veel leuker zijn om te onderwerpen dan Nederlanders?quote:Op dinsdag 6 april 2010 15:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zonder de Amerikanen had Stalin misschien helemaal niet in de buurt gekomen.
En links wil die exploitatie van grondstoffen tegenhouden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:01 schreef KoosVogels het volgende:Dat zal je vies tegenvallen, denk ik. Grondstoffen zijn schaars. Als een Afrika welvarend wordt, dan moeten wij die plotselingen met hen delen. Dat drijft de prijs van deze grondstoffen ook omhoog.
Je hebt hopelijk mijn complete betoog gelezen. Ik ben geen voorman van een linkse partij dus loop niet op mij te zeiken.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En links wil die exploitatie van grondstoffen tegenhouden.![]()
- Zoveel mogelijk (andermans!) geld in bodemloze putten pompen
- Grondstofexploratie tegenhouden
- De goorste (oorlogs)criminelen naar het Westen halen
Het recept voor collectieve misere en waanzin.
Ach, heb toch een Arisch uiterlijkquote:Op dinsdag 6 april 2010 15:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dan had Ome Adolf zijn karwei af kunnen maken bedoel je?
Gezellig scenario.
Ze hebben mijn opa niet te pakken gekregen. Als het aan Monidique lag, had die ouwe smerige jood slechts de gaskamer mogen zien.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, heb toch een Arisch uiterlijk
Ik breng het in een breder perspectief. Collectivisme is extreem gevaarlijk. Dat jij op sommige punten verstandiger bent, betekent niet dat het scenario niet klopt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt hopelijk mijn complete betoog gelezen. Ik ben geen voorman van een linkse partij dus loop niet op mij te zeiken.
Collectivisme is in theorie niet slecht. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet werkt. Overigens vind ik extreem gevaarlijk ook ietwat overdreven. Collectivisme geen zegen voor de economie, maar meer ook niet.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik breng het in een breder perspectief. Collectivisme is extreem gevaarlijk. Dat jij op sommige punten verstandiger bent, betekent niet dat het scenario niet klopt.
Oeh, Matador is deels joodsquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ze hebben mijn opa niet te pakken gekregen. Als het aan Monidique lag, had die ouwe smerige jood slechts de gaskamer mogen zien.
In theorie is het ook slecht.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Collectivisme is in theorie niet slecht. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet werkt. Overigens vind ik extreem gevaarlijk ook ietwat overdreven. Collectivisme geen zegen voor de economie, maar meer ook niet.
Je moet mijns inziens de juiste balans zien te vinden.
De opa van mijn vaders kant. Dan ben ik niet joods dus. En ik woon in Duitsland.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oeh, Matador is deels joodsEn ik ben 1/8 Duits. Vandaar dat onze opvattingen botsen.
Zonder de Amerikanen werd Rusland niet geholpen door de Amerikanen, was er geen offensief in Italië, was er geen D-Day, kreeg Groot-Brittannië geen hulp van de Amerikanen en was het westelijk en Mediterraans front slechts afhankelijk van de Britten. Dat had wel een beetje in het voordeel gewerkt van de Duitsers. Dat ten eerste. Ten tweede zou de Sovjet-Unie, als we ervan uitgaan dat Duitsland toch verslagen wordt, dan in z'n eentje niet alleen heel Oost-Europa moeten veroveren, niet alleen heel Midden-Europa, maar ook nog eens heel West-Europa en waarschijnlijk Zuid-Europa. Ondanks dat er sprake was van oorlogsmoeheid en behoorlijk verzwakte staten -maar natuurlijk ook aan Russische zijde!- , is dat een nogal onwaarschijnlijk scenario. Ten derde ga je er dan vanuit dat Stalin behoefte had aan een door Rusland gedomineerd Nederland. Liever wel dan niet, zal hij ongetwijfeld gedacht hebben, maar voornamelijk wilde hij een Duitsland hebben dat niet meer gevaarlijk was, plus een bufferzone. In combinatie met punt een en met name twee lijkt het mij dus uiterst onwaarschijnlijk dat zonder de Amerikanen Ome Jozef tanks in onze achtertuinen zou hebben willen of weten te plaatsen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef Nobu het volgende:
[..]
Want dan was onze ouwe goedzak fijn aan de andere kant van de Wezer blijven staan? Gewoon, omdat Polen, Tsjechen, Hongaren, Duitsers etc. veel leuker zijn om te onderwerpen dan Nederlanders?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |