Nee. Maar op die manier is dus alles onschuldig te verklaren.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Dat is waar maar heeft eerder met de chaostheorie dan met de schuldvraag te maken.
Een niet-gemorst kopje thee in 912 zou de holocaust al voorkomen hebben. Maar is daarmee diegene die dit kopje wel morste daarom schuldig? Nee, natuurlijk niet.
Is iemand verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedachten?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:02 schreef OeJ het volgende:
Ik erger me zo k*nkerkapot aan jullie, hè, hoe moeilijk kan het nou zijn: degene die gaskraan opendraait is verantwoordelijk. En niemand anders. Hitler niet, niet een medesoldaat. Degene die de gaskraan opendraait. Stel autisten.
Dit is nou precies het soort domheid waar ik dus niet tegen kan.
Allicht. Alléén maar. Maar hoe moet zo'n soldaat die de gaskraan niet opendraait dat dan zien, als een afvallige, die zijn verantwoording voor de groep niet neemt?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:11 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Is iemand verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedachten?
Dus als een kind gebrainwasht wordt door een pr0 in t brainwashen is dat kind verantwoordelijk voor die gedachtes? Dus als je een kind continu beelden van een banaan voorschotelt en daarbij keihard het woord BANAAN bij schreeuwt is dat kind verantwoordelijk voor dat ie aan bananen moet denken?quote:
Iedereen lijkt me verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, ongeacht tijd en plaats.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:00 schreef Gubbe85 het volgende:
Laat ik het iets duidelijker proberen te maken. Konden zij er wat aan doen dat ze bijvoorbeeld niet 60 jaar later in een welvarend Nederland geboren zijn?
Goh, grappig, ik vind jouw redeneringen in dit topic nogal dom.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:02 schreef OeJ het volgende:
Ik heb eerder in deze reeks al opmerkingen geplaatst over kinderen, of verstandelijk gehandicapten of Joden in de gaskamer, dus ik ga mezelf op dat punt liever niet herhalen. Dan lees je maar terug.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:25 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Dus als een kind gebrainwasht wordt door een pr0 in t brainwashen is dat kind verantwoordelijk voor die gedachtes? Dus als je een kind continu beelden van een banaan voorschotelt en daarbij keihard het woord BANAAN bij schreeuwt is dat kind verantwoordelijk voor dat ie aan bananen moet denken?
Kut :pquote:Op zaterdag 10 april 2010 23:52 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik heb eerder in deze reeks al opmerkingen geplaatst over kinderen, of verstandelijk gehandicapten of Joden in de gaskamer, dus ik ga mezelf op dat punt liever niet herhalen. Dan lees je maar terug.
quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:51 schreef Northside het volgende:
[..]
Iedereen lijkt me verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, ongeacht tijd en plaats.
Jou de vraag: zou je die gaskraan opendraaien met een geweer tegen je hoofd?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:02 schreef OeJ het volgende:
Ik erger me zo k*nkerkapot aan jullie, hè, hoe moeilijk kan het nou zijn: degene die gaskraan opendraait is verantwoordelijk. En niemand anders. Hitler niet, niet een medesoldaat. Degene die de gaskraan opendraait. Stel autisten.
Lees maar terug, heb ik ook al op geantwoord.quote:Op zondag 11 april 2010 00:07 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Jou de vraag: zou je die gaskraan opendraaien met een geweer tegen je hoofd?
Nee, want gedachten worden onbewust gevormd. Maar voor de handelingen die hij daaraan verbindt is een mens wel verantwoordelijk.quote:Op zondag 11 april 2010 00:04 schreef Gubbe85 het volgende:
Aan jou dezelfde vraag: Is iemand verantwoordelijk voor z'n eigen gedachten? Maw, kan iemand kiezen wat ie denkt?
Nee je hebt gezegd dat het je eigen keuze is wanneer je die kraan open draait.quote:Op zondag 11 april 2010 00:11 schreef OeJ het volgende:
[..]
Lees maar terug, heb ik ook al op geantwoord.
De grap is natuurlijk dat er helemaal niet iemand met een geweer nodig is om die gaskraan open te laten draaien. Een uniform of een witte jas en enig "geleerd" taalgebruik zijn al voldoende.quote:Op zondag 11 april 2010 00:20 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee je hebt gezegd dat het je eigen keuze is wanneer je die kraan open draait.
Nu is mijn vraag aan jou: zou jij die kraan open draaien als je anders doodgeschoten zou worden?
Aangezien ik daar ja op zou antwoorden. Ja het is dan mijn keuze geweest om die kraan open te draaien maar als ik moet kiezen tussen mijn eigen leven en het leven van anderen, ga ik toch echt voor mezelf.
Ik heb gezegd dat ik mij dan in dezelfde onmachtige positie bevind als de Joden (mijn leven staat dan ook op het spel), op het moment dat dat pistool tegen mijn hoofd gedrukt is. Maar goed, wat ik zou kiezen, die kraan gaat open.quote:Op zondag 11 april 2010 00:20 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee je hebt gezegd dat het je eigen keuze is wanneer je die kraan open draait.
Nu is mijn vraag aan jou: zou jij die kraan open draaien als je anders doodgeschoten zou worden?
Aangezien ik daar ja op zou antwoorden. Ja het is dan mijn keuze geweest om die kraan open te draaien maar als ik moet kiezen tussen mijn eigen leven en het leven van anderen, ga ik toch echt voor mezelf.
Ze werd wel betaald met fraudegeld, daarnaast is er ook nog een belang bij het weten wat een bedrijf doet, waar je voor werkt, ik zou gerust voor bv Shell gaan werken, onvriendelijke zaken in de 3e-wereld zijn meer niet dan wel waar te noemenquote:Op zaterdag 10 april 2010 20:06 schreef OeJ het volgende:
[..]
De kantinejuffrouw van Enron zou verbaasd hebben opgekeken als ze opgepakt werd voor fraude.
Aij. Hoe dom.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:15 schreef OeJ het volgende:
[..]
Allicht. Alléén maar. Maar hoe moet zo'n soldaat die de gaskraan niet opendraait dat dan zien, als een afvallige, die zijn verantwoording voor de groep niet neemt?
Ik kijk daar dus precies andersom naar. Ik denk dan: zal me daar gek wezen om een stel Joden de dood in te jagen, mensen die ik niet eens ken. Voor wie zou ik dat doen? Ergens anders is ook nog wel een baan, waarbij ik geen gaskraan hoef open te draaien.
Dus: een leven (dat van jou) wordt gered tegen de prijs van een hele kamer vol levens (de vergaste joden).quote:Op zondag 11 april 2010 00:26 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat ik mij dan in dezelfde onmachtige positie bevind als de Joden (mijn leven staat dan ook op het spel), op het moment dat dat pistool tegen mijn hoofd gedrukt is. Maar goed, wat ik zou kiezen, die kraan gaat open.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |