Maar voor jou even gedaan, het is niet helemaal correct wat er staat, maar goed ik ben benieuwd hoe jij dit gaat uitleggen alsquote:De aan eerwraak gerelateerde crime passionnel komt in Europa echter veelvuldig voor. Tot 1975 kon in Frankrijk een man die zijn vrouw op heterdaad betrapte met een andere man en haar daarom tijdens het plegen van het delict vermoordde, vrijspraak krijgen. Omdat in veel Europese landen het rechtssysteem is gebaseerd op de Franse wet, gold dit ook in veel andere Europese landen. In sommige landen is een crime passionnel nog steeds een verzachtende omstandigheid. In tegenstelling tot de Franse crime passionnel is eerwraak echter geen impulsieve daad, maar een vonnis; bij betrapping op buitenhuwelijkse seks is een impulsieve reactie, dus zonder overleg met de familie, eervol.
Dat is zeker hier iets anders dan een crime passionel, en dat weet je, waarom probeer je jezelf toch telkens goed te praten terwijl je nodeloos fout zit. Hetzelfde als Goebels en zijn kinderen, je probeert het misdadige aspect telkens te vernietigen,quote:Op maandag 5 april 2010 19:18 schreef AryaMehr het volgende:
Hitler vermoordde zijn hond puur uit liefde. Zoiets schaart men ook wel onder het kopje 'crime passionel'. Voortaan eerst de betekenis opzoeken, voordat je moord en brand schreeuwt.
Wat begrijp je niet aan de term crime passionel? Ik constateer enkel dat Hitler zijn hond uit liefde vermoordde en zoiets noemt men ook wel ''crime passionel''. Dat doet overigens niets af aan de daad. Het is enkel een onderscheid.quote:Op maandag 5 april 2010 19:20 schreef DeParo het volgende:
Dat is zeker hier iets anders dan een crime passionel, en dat weet je, waarom probeer je jezelf toch telkens goed te praten terwijl je nodeloos fout zit. Hetzelfde als Goebels en zijn kinderen, je probeert het misdadige aspect telkens te vernietigen
Ik heb mijn antwoord al gegeven.quote:en nogmaals waarom vind jij Hitler geen misdadiger, je durft het antwoord niet te geven, het is gewoon tries en lachwekkend.
In een moment van bevlieging, dat is een een crime passionel, en daar kan liefde iets mee te maken hebben zonder twijfel. Maar dit was geen moment van bevlieging dit was een weloverwogen besluit.quote:Op maandag 5 april 2010 19:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de term crime passionel? Ik constateer enkel dat Hitler zijn hond uit liefde vermoordde en zoiets noemt men ook wel ''crime passionel''. Dat doet overigens niets af aan de daad. Het is enkel een onderscheid.
[..]
Als je wilt dat dit nog een serieus gesprek wordt, waar we niet alleen met modder gooien,quote:Ik heb mijn antwoord al gegeven.
Crime passionelquote:Op maandag 5 april 2010 19:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de term crime passionel? Ik constateer enkel dat Hitler zijn hond uit liefde vermoordde en zoiets noemt men ook wel ''crime passionel''. Dat doet overigens niets af aan de daad. Het is enkel een onderscheid.
[..]
Ik heb mijn antwoord al gegeven.
quote:Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef DeParo het volgende:
In een moment van bevlieging, dat is een een crime passionel, en daar kan liefde iets mee te maken hebben zonder twijfel. Maar dit was geen moment van bevlieging dit was een weloverwogen besluit.
quote:A crime of passion, in popular usage, refers to a crime in which the perpetrator commits a crime, especially assault or murder, against someone because of sudden strong impulse such as a jealous rage or heartbreak rather than as a premeditated crime.
Zoek maar. Staat in de vorige topic.quote:Als je wilt dat dit nog een serieus gesprek wordt, waar we niet alleen met modder gooien,
herhaal hem dan aub want ik heb het niet gezien.
Volgens mij zit hij aan de drugs, want hij ziet ze nu echt vliegen jaquote:Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Crime passionelDaar is het slachtoffer echt niet minder dood door.
Heb ik iets gemist? Wie heeft dat beweert?quote:Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
1) Ook in dit stuk staat een moment van bevlieging.quote:Op maandag 5 april 2010 19:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zoek maar. Staat in de vorige topic.
Nou, door een moord (of doodslag) crime passionel te noemen, geef je aan dat het in principe minder erg is, omdat het te 'begrijpen' valt.quote:Op maandag 5 april 2010 19:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Heb ik iets gemist? Wie heeft dat beweert?
Oh, jij wilt mij vertellen wat ik met een dergelijke opmerking bedoelde?quote:Op maandag 5 april 2010 19:32 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Nou, door een moord (of doodslag) crime passionel te noemen, geef je aan dat het in principe minder erg is, omdat het te 'begrijpen' valt.
Zo kwam het overquote:Op maandag 5 april 2010 19:32 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Oh, jij wilt mij vertellen wat ik met een dergelijke opmerking bedoelde?
Omdat ik enkel ''crime passionel'' postte? Indrukwekkend hoor, op basis van twee woorden opmaken wat iemand bedoelt. Lovenswaardig. Overigens mijn laatste reactie in dit topic. Ik kom wellicht weer terug wanneer de emoties in dit topic zijn verdwenen en er een serieuze discussie opgang is gekomen met serieuze users.quote:
Jij bent er zelf anders ook erg goed in hoorquote:Op maandag 5 april 2010 19:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Omdat ik enkel ''crime passionel'' postte? Indrukwekkend hoor, op basis van twee woorden opmaken wat iemand bedoelt. Lovenswaardig. Overigens mijn laatste reactie in dit topic. Ik kom wellicht weer terug wanneer de emoties in dit topic zijn verdwenen en er een serieuze discussie opgang is gekomen met serieuze users.
Ik vind het nu al verbezingwekkend dat jij een achterhaald 19e-eeuwse filosoof erbij gaat halen die rustig de tijd nam om eens te beschrijven hoe mensen anders zijn maar in een weer anders-zijnde samenleving zichzelf kunnen ontwikkelen. Hij is een aanzet, Immanuel Kant, maar niet de conclusie.quote:Laten we het maar bij de centrale vraag in dit topic houden. Als aanhanger van de ethiek van Kant staat bij mij de intentie van een handeling centraal. De zogeheten gezindheidsethiek die zijn oorsprong bij Kant vindt. Daarbij moet de individu rekening houden met de verantwoordelijkheid die vanuit de samenleving op de individu afkomen en bewust zijn van de gevolgen die uit zijn handeling kunnen voortvloeien. Wellicht dat ik iets later hier uitgebreider op terugkom. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dergelijke ethiek kunnen zich alvast inlezen m.b.t. de gezindheids-en verantwoordelijkheidsethiek.
[ Bericht 5% gewijzigd door AryaMehr op 04-04-2010 20:51 ]
Hoezo typisch als mensen het niet eens zijn met Aryah Mehr.quote:Op maandag 5 april 2010 19:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Omdat ik enkel ''crime passionel'' postte? Indrukwekkend hoor, op basis van twee woorden opmaken wat iemand bedoelt. Lovenswaardig. Overigens mijn laatste reactie in dit topic. Ik kom wellicht weer terug wanneer de emoties in dit topic zijn verdwenen en er een serieuze discussie opgang is gekomen met serieuze users.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:51 schreef OeJ het volgende:
Ok, hij zou mogelijk zelfmoord hebben gepleegd, maar hij heeft in feite alleen "opdracht" gegeven mensen te vermoorden, right?
Hij heeft zelf geloof ik niet echt vuile handen gekregen.
Als een soldaat in opdracht van zijn leider iemand ombrengt; wie is er dan erg? Degene die de opdracht geeft, of die de opdracht uitvoert?
Zo vind ik het bijvoorbeeld ook raar dat mensen de Koran willen verbieden, terwijl een boek op zichzelf niks doet, dat zijn alleen maar lettertjes op papier. Wij leggen wel verbanden, dat iemand tot geweldsdaden overgaat door de Koran, maar dan is het nogal onnozel om het boek te gaan verbieden, toch?
Ter vergelijking: stel dat een grote groep mensen opeens terroristische aanslagen gaat plegen, na het zien van de films van Jean Claude van Damme, moeten we dan zomaar, uit het niets, alle films met hem in de hoofdrol gaan verbieden?
In feite hoef je ook niet zoveel te doen met leiders als Osama Bin Laden, die heeft zelf weinig gedaan. Wel degenen die daadwerkelijk de WTC-torens in gevlogen zijn. Maw. regeringsleiders proberen ons op die manier dingen te "verkopen" die niet bestaan. Moeten we eigenlijk wel zo'n klopjacht op die man maken? Of zou dat dan alleen preventief zijn, omdat je weet dat er zoveel domme mensen die zich als makke schapen daarvoor laten gebruiken?
Graag meningen.
Dus brengen van mensen naar een kamer waarvan je weet dat hij straks vol staat met gifgas is iets anders dan het gas in die kamer gooien.quote:Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
Het is best denkbaar dat ik Joden naar de gaskamer zou hebben gebracht, terwijl ik ertegen ben dat ze vergast worden. Mijn verantwoordelijkheid houdt op bij de handeling die ik verricht. Het resultaat van mijn handeling is dat er mensen in een kamer staan.
Een ander verhaal is het als ik de gaskranen open moet zetten. Dan heeft die handeling hele andere gevolgen. Dan ben ik opeens een moordenaar.
quote:Op maandag 5 april 2010 22:08 schreef maffemaniak het volgende:
Mag je hier alleen posten met een zwart/wit avater? Is dit een vorm van protest op de discriminerende aspecten van Hitler's werk?
Ja, ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik doe, niet wat een ander doet. Ik geloof ook nooit dat het de "bazen" waren die de kranen opendraaiden. Om die reden. Dat was vast een taak voor de ondergeschikten.quote:Op maandag 5 april 2010 22:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dus brengen van mensen naar een kamer waarvan je weet dat hij straks vol staat met gifgas is iets anders dan het gas in die kamer gooien.
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.quote:Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
Het is best denkbaar dat ik Joden naar de gaskamer zou hebben gebracht, terwijl ik ertegen ben dat ze vergast worden. Mijn verantwoordelijkheid houdt op bij de handeling die ik verricht. Het resultaat van mijn handeling is dat er mensen in een kamer staan.
Een ander verhaal is het als ik de gaskranen open moet zetten. Dan heeft die handeling hele andere gevolgen. Dan ben ik opeens een moordenaar.
Als mijn post nog staat: nee hoor, ook heel levendige, kleurige en rondborstige avatars mogen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:08 schreef maffemaniak het volgende:
Mag je hier alleen posten met een zwart/wit avater? Is dit een vorm van protest op de discriminerende aspecten van Hitler's werk?
die pen is niet voor de verdoving door het schietmasker moet je in principe precies de goede plek raken waardoor het beest opslag dood isquote:Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.
Nee hoor, dan nog ben je geen moordenaar. De slachtoffers ademen toch zelf dat gas in?
Immanuel Kant leefde in de achttiende eeuw, om even betweterig te zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 19:40 schreef DeParo het volgende:
Gevonden na enige moeite:
[..]
Ik vind het nu al verbezingwekkend dat jij een achterhaald 19e-eeuwse filosoof erbij gaat halen die rustig de tijd nam om eens te beschrijven hoe mensen anders zijn maar in een weer anders-zijnde samenleving zichzelf kunnen ontwikkelen. Hij is een aanzet, Immanuel Kant, maar niet de conclusie.
Dat is bij menig groot denker. Ze waren een aanzet maar nooit het afgeronde geheel.
Zoals iemand ook al had gesteld is het neo-kantianisme volledig ten onder gegaan.
Ten tweede, kon ik het niet meer met je oneens zijn, Hitler draagt wel degelijk schuld, daar geef ik je zonder twijfel gelijk in, maar wat jij hier doet is tevens de verantwoordelijkheid bij de grote groep weghalen
en in de schoenen stoppen van het individu.
Je gaat aan het punt voorbij, door nu de smart ass uit te hangen.quote:Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.
Nee hoor, dan nog ben je geen moordenaar. De slachtoffers ademen toch zelf dat gas in?
Het beest mag niet dood zijn, want het hart moet nog kloppen om het goed te laten leegbloeden.quote:Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
die pen is niet voor de verdoving door het schietmasker moet je in principe precies de goede plek raken waardoor het beest opslag dood is
en er is ook geen schuld afschuiven nodig want je dood beesten geen mensen
Niet helemaal. Ik begrijp je punt wel degelijk, zie het eerste deel.quote:Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je gaat aan het punt voorbij, door nu de smart ass uit te hangen.
Maar dat werkt zo toch niet helemaal. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een verhaal, dat met onrecht te maken heeft en zich afspeelde op de werkplek.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ik begrijp je punt wel degelijk, zie het eerste deel.
Ik geef je de kans om de schuld van tafel te schuiven.
Je hebt gelijk: ik begrijp het niet meer!quote:Op dinsdag 6 april 2010 08:48 schreef OeJ het volgende:
[..]
Maar dat werkt zo toch niet helemaal. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een verhaal, dat met onrecht te maken heeft en zich afspeelde op de werkplek.
Ik werkte een periode in de zorg met verstandelijk gehandicapten. Eén client was zo gek om na het roken zijn sigaret op te vreten en mijn medebegeleiders accepteerden dat gedrag. Het compromis was: hij mag wel zijn eigen sigaret opvreten, maar niet die van een ander. Mijn gedachte: zijn die mensen hier wel goed? Ik heb gevraagd waarom ze dat toestonden en ik kon het antwoord zelf wel invullen eigenlijk: dan escaleert zijn gedrag niet. Ieder weldenkend mens kan aanvoelen dat klopt niet, waar ben je begeleider voor als je dat gedrag toestaat?
Ik dacht: ok, als ik daar zelf maar niet aan mee hoef te werken, hoewel ik het niet kon veranderen, ik was daar pas een paar weken in dienst. Dat niet aan mee hoeven doen hield voor mij letterlijk de handeling in: "hem geen sigaret aanreiken". (Dan heb je dezelfde situatie, als met het gas, want de client moet daarna immers zèlf...die sigaret in zijn mond stoppen). Maar goed: dat vond ik actief meewerken en dan voelt het ook zo.
Ik natuurlijk mijn mond houden en ik merkte gelukkig dat andere begeleiders hem altijd zijn sigaret brachten.
"Gek genoeg" was ik later toch niet zo geschikt bevonden voor de functie. Ik kan nooit bewijzen dat ik om die reden weg moest, want zoiets ligt gevoelig, maar mijn gedrag is achteraf bezien, wel typisch zo'n punt wat aangemerkt kan worden als: onaangepast.
Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk: ik begrijp het niet meer!
Je wurmt je onder een verantwoordelijkheid uit door de andere kant op te kijken of toevallig iets anders te doen te hebben en voelt je dan niet schuldig meer? Ik zou hetzelfde doen, maar dat toch wel als drogreden doorzien.
Je kunt niks veranderen in zo'n situatie, dat is waar. Maar als je blijft, maak je er toch deel van uit.
Oei, dat klinkt wel heel streng. En pessimistisch.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:35 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.
Ja, of realiteit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oei, dat klinkt wel heel streng. En pessimistisch.
Met alle respect maar hoeveel waarde hecht je aan de filosofen? Je gaat toch niet zo ver te beweren dat filosofen de aanstichters zijn geweest van de Tweede Wereldoorlog? Hitler had nauwelijks belangstelling voor filosofie en waar hij dat had was dat om zijn gefrustreerde wereldbeeld luister bij te zetten. Misschien hebben er wel gedeelde ervaringen aan ten grondslag gelegen zoals een gevoel van vervreemding, de verwarring als gevolg van de "dood van God", de Westerse cultuurcrisis, etc. Dat zijn zaken die door filosofen, schrijvers en kunstenaars geduid zijn maar m.i. niet geïnstigeerd.quote:Op maandag 5 april 2010 23:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Los daarvan vind ik het onzinnig om je af te vragen of Hitler nu slecht was, of vooral zijn volgelingen. Het ene kan hier niet zonder het andere. Het zou in dat licht dan eerder nog interessant zijn om te gaan kijken welke ontwikkelingen in de Duitse filosofie samenhangen met de opkomst van de nazi's. En uiteraard komen dan gelijk o.a. Heidegger, Jünger en Nietzsche om de hoek kijken, zonder overigens aan de interessantere kanten van hun werk iets af te willen doen.
Wat ik zo interessant vind, is dat (natuurlijk) alle Duitse filosofie samenhangt. Filosoof A borduurt verder op B. Ik vraag me dan af: is de gang van de filosofie, de loop ervan, onvermijdelijk?
Los hiervan moet élk individu aangesproken worden op zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. De nazisympathisant evengoed als de partijleider, of de beul, met oog voor alle concrete omstandigheden.
[..]
Als je op de hoogte bent van het feit dat de Joden die je in een gaskamer brengt, daar ook daadwerkelijk vermoord worden, kun je je niet vrij spreken van schuld.quote:Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
En maakt dat de "bazen" onschuldig?quote:Op maandag 5 april 2010 22:29 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik doe, niet wat een ander doet. Ik geloof ook nooit dat het de "bazen" waren die de kranen opendraaiden. Om die reden. Dat was vast een taak voor de ondergeschikten.
Soms moet je nu eenmaal kiezen tussen 2 kwaden (en is je kop in het zand steken nog een veel groter kwaad dan de 2 kwaden waar je uit moet kiezen, bij elkaar).quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:35 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.
Er sterven vandaag vast weer mensen doordat ze niet te eten hebben. En daar houd ik jou verantwoordelijk voor! Want je doet niks! Je doet niks! Je weet het, maar je doet he-le-maal niks. Niks! Nakkes! Nada!quote:Op woensdag 7 april 2010 11:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je op de hoogte bent van het feit dat de Joden die je in een gaskamer brengt, daar ook daadwerkelijk vermoord worden, kun je je niet vrij spreken van schuld.
[..]
En maakt dat de "bazen" onschuldig?
Wat is mijn aandeel hier precies in?quote:Op woensdag 7 april 2010 12:37 schreef OeJ het volgende:
[..]
Er sterven vandaag vast weer mensen doordat ze niet te eten hebben. En daar houd ik jou verantwoordelijk voor! Want je doet niks! Je doet niks! Je weet het, maar je doet he-le-maal niks. Niks! Nakkes! Nada!
Ja, precies, jij wilt mij verantwoordelijk houden voor een gaskraan die iemand anders opendraait, wat is mijn aandeel daar precies in?quote:
Dood door schuld. Jouw aandeel is ze als lammeren ter slachting leiden, terwijl je wist wat dit voor gevolgen zou hebben. Jij bent in dit verhaal een onmisbare schakel, zonder jouw aandeel (transport) kunnen ze immers niet vergast worden.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:30 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, precies, jij wilt mij verantwoordelijk houden voor een gaskraan die iemand anders opendraait, wat is mijn aandeel daar precies in?
En wat had ik daarmee kunnen voorkomen?quote:Op woensdag 7 april 2010 13:33 schreef OeJ het volgende:
Bespaar je een kletsverhaal, mijn antwoord aan jou zal zijn: jij had een voedselpakket kunnen sturen.
quote:Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Nee, dan was er één mens een dag of 3 later gestorven. Het ligt niet in mijn macht om dat te voorkomen en ik maak geen deel uit van die lineaire oorzaak > gevolg keten. Terwijl dat in jouw geval beduidend anders ligt. Want zoals al eerder gezegd maak jij wel deel uit van die keten en ben je een onmisbare schakel. Dus ligt er wel verantwoordelijkheid bij jou.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:50 schreef OeJ het volgende:
Jij had een voedselpakket moeten sturen, was er één mens minder gestorven. Ben jij verantwoordelijk voor. Je wist toch dat er mensen omkwamen van de honger. Is allemaal jouw schuld.
Héél veel succes!quote:Op woensdag 7 april 2010 13:51 schreef OeJ het volgende:
Als ik een flinke aanloop neem kan ik jou uiteindelijk ook verantwoordelijk houden voor de honger in Afrika hoor.
Niet helemaal, je bent met een ander voorbeeld gekomen. En wat ik daar als reactie op gaf is dat het soms kiezen is tussen 2 kwaden.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:53 schreef OeJ het volgende:
En die laatste vraag heb ik al beantwoord. Lees maar terug.
Ik zie het eerder als euthanasie, om je geliefde voor een erger lot te behoeden.quote:Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.quote:Op woensdag 7 april 2010 14:18 schreef OeJ het volgende:
Waarom wil je er een welles/nietes-spelletje van maken met mij, als je het zelf ook kunt bedenken.
Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over.quote:Het is een gevoelskwestie. Om op mijn eigen voorbeeld terug te komen: als een collega mij had gevraagd, ach haal even de sigaretten uit de kast had ik dat geen probleem gevonden, als ik ze daarna aan haar had moeten geven, als ze mij had gevraagd om de client een sigaret aan te reiken, had ik gezegd: ja, doe het zelf maar, daar wil ik niet aan meewerken.
Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!quote:Op woensdag 7 april 2010 17:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.
[..]
Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over.Waar hebben we dat eerder gezien.
Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:01 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!
En zij zal meteen reageren: OeJ! Je hebt gelijk!! Is stout. Ik zal het nooit meer doen.
Laat je hersens nou toch eerst eens het werk doen voordat je hier reageert.
Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.
Nu klink je een beetje als een NSB-er.
Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.
Zo is het.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.
ik zie de vergelijking tussen jood-gaskamer en mongool-sigaret nietquote:Op woensdag 7 april 2010 20:44 schreef OeJ het volgende:
[..]
Zo is het.
Een verstandelijk gehandicapte kan geen goede afweging maken, net als de Joden ook geen keuze hadden, terwijl mijn collega dat wel kon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |