Nee, dan was er één mens een dag of 3 later gestorven. Het ligt niet in mijn macht om dat te voorkomen en ik maak geen deel uit van die lineaire oorzaak > gevolg keten. Terwijl dat in jouw geval beduidend anders ligt. Want zoals al eerder gezegd maak jij wel deel uit van die keten en ben je een onmisbare schakel. Dus ligt er wel verantwoordelijkheid bij jou.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:50 schreef OeJ het volgende:
Jij had een voedselpakket moeten sturen, was er één mens minder gestorven. Ben jij verantwoordelijk voor. Je wist toch dat er mensen omkwamen van de honger. Is allemaal jouw schuld.
Héél veel succes!quote:Op woensdag 7 april 2010 13:51 schreef OeJ het volgende:
Als ik een flinke aanloop neem kan ik jou uiteindelijk ook verantwoordelijk houden voor de honger in Afrika hoor.
Niet helemaal, je bent met een ander voorbeeld gekomen. En wat ik daar als reactie op gaf is dat het soms kiezen is tussen 2 kwaden.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:53 schreef OeJ het volgende:
En die laatste vraag heb ik al beantwoord. Lees maar terug.
Ik zie het eerder als euthanasie, om je geliefde voor een erger lot te behoeden.quote:Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Crime passionelDaar is het slachtoffer echt niet minder dood door.
Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.quote:Op woensdag 7 april 2010 14:18 schreef OeJ het volgende:
Waarom wil je er een welles/nietes-spelletje van maken met mij, als je het zelf ook kunt bedenken.
Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over.quote:Het is een gevoelskwestie. Om op mijn eigen voorbeeld terug te komen: als een collega mij had gevraagd, ach haal even de sigaretten uit de kast had ik dat geen probleem gevonden, als ik ze daarna aan haar had moeten geven, als ze mij had gevraagd om de client een sigaret aan te reiken, had ik gezegd: ja, doe het zelf maar, daar wil ik niet aan meewerken.
Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!quote:Op woensdag 7 april 2010 17:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.
[..]
Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over.Waar hebben we dat eerder gezien.
Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:01 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!
En zij zal meteen reageren: OeJ! Je hebt gelijk!! Is stout. Ik zal het nooit meer doen.
Laat je hersens nou toch eerst eens het werk doen voordat je hier reageert.
Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.
Nu klink je een beetje als een NSB-er.
Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.
Zo is het.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.
ik zie de vergelijking tussen jood-gaskamer en mongool-sigaret nietquote:Op woensdag 7 april 2010 20:44 schreef OeJ het volgende:
[..]
Zo is het.
Een verstandelijk gehandicapte kan geen goede afweging maken, net als de Joden ook geen keuze hadden, terwijl mijn collega dat wel kon.
Dat zij zich in een positie bevinden van onmacht....misschien.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
ik zie de vergelijking tussen jood-gaskamer en mongool-sigaret niet
Je hanteert een merkwaardig idee van schuld.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:30 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat zij zich in een positie bevinden van onmacht....misschien.
Oh ja.quote:Op donderdag 8 april 2010 00:03 schreef OeJ het volgende:
Ja, als ik dat doe ben ik schuldig aan mensen onder dwang dingen laten doen die ze niet willen, maar niet aan moord.
Het gaat vooral om macht (andere soldaten en ik) tegenover onmacht (in dit geval de Joden). Waar ik mijn macht voor ge(mis)bruikt heb, daar ben ik schuldig aan. Ervanuit gaande dat ik niet neergeschoten word als ik niet meewerk, want dan zou ik in dezelfde onmachtige positie verkeren. Het maakt wel verschil of het ergste wat je kan gebeuren ontslag is, of dat ik het met mijn eigen leven moet bekopen.quote:Op donderdag 8 april 2010 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh ja.
En als je iemand een mes in zijn hart steekt, dwing je zijn hart te stoppen met kloppen, ook al wil hij (de eigenaar) en/of het (het hart) dat niet.
Maar je bent niet schuldig aan moord.
Duidelijke redenering.
Dus als machinist van de trein of als aanreiker van de sigaretten ben je medeschuldig aan een resultaat dat je ongewenst acht.quote:Op donderdag 8 april 2010 00:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Het gaat vooral om macht (andere soldaten en ik) tegenover onmacht (in dit geval de Joden). Waar ik mijn macht voor ge(mis)bruikt heb, daar ben ik schuldig aan. Ervanuit gaande dat ik niet neergeschoten word als ik niet meewerk, want dan zou ik in dezelfde onmachtige positie verkeren. Het maakt wel verschil of het ergste wat je kan gebeuren ontslag is, of dat ik het met mijn eigen leven moet bekopen.
Jij vindt jezelf schuldig aan moord, als je treinconducteur bent waarvan je weet dat de passagiers er onvrijwillig inzitten, en hun lot de gaskamer zal zijn?quote:Op donderdag 8 april 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dus als machinist van de trein of als aanreiker van de sigaretten ben je medeschuldig aan een resultaat dat je ongewenst acht.
Zou je het rijden van de trein weigeren? Bijvoorbeeld door ziekte voor te wenden (ik maak het je makkelijk)?
Het ligt eraan voor wie en voor wat je het doet. Voor wat er in Afghanistan gebeurt lijkt me totaal geen vergelijking met een transport richting concentratiekampen,quote:Op donderdag 8 april 2010 13:24 schreef SingleCoil het volgende:
Leuk topic. Ik werkte onlangs met nog een andere externe op een project van defensie. Kan er inhoudelijk verder niet veel over vertellen maar het effect van ons werk was dat er in Afghanistan doden vielen. Natuurlijk haalden wij zelf geen trekkers over, en stonden in de keten een enorm eind van de feitelijke moordpartij. Maar onze inzet had het doden van die mensen wel mogelijk gemaakt. We stelden onszelf toen ook die vraag - stel je voor dat we 60 jaar geleden hetzelfde werk hadden gedaan, zeg bijvoorbeeld maar even het ontwikkelen van systemen voor het maken van een optimaal beladingsschema van de treinen. Zou je het gedaan hebben? Wij denken van wel en ik denk daar nog vaak aan terug. Het is namelijk heel gemakkelijk om te zeggen dat je daar niet aan mee zou werken, zolang je op geen enkele wijze in die situatie zit. Salonpacifisme, zeg maar. Het word een beetje lastiger als je in die situatie blijkt te zitten,,,
Ah,ja, want moslims hebben, in tegenstelling tot Joden, geen gevoelens natuurlijk...quote:Op donderdag 8 april 2010 14:00 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het ligt eraan voor wie en voor wat je het doet. Voor wat er in Afghanistan gebeurt lijkt me totaal geen vergelijking met een transport richting concentratiekampen,
Als jij moedwillig hebt meegwerkt aan het systematisch vermoorden van Islamitische burgers, het vervoeren van hen naar plekken waar ze massaal werden afgeslacht, ja dan ben je schuldig en tevens verantwoordelijk voor deze misdaden. Maar is dat wat je gedaan hebt, lijkt me niet, en wat hebben de Nazi's gedaan die meehielpen aan het in stand houden van een moordmachine, dat ja, dus je vergelijking raakt tot dusverre niets.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:03 schreef SingleCoil het volgende:
Ah,ja, want moslims hebben, in tegenstelling tot Joden, geen gevoelens natuurlijk...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |