ja en welke is dat??quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:43 schreef tijnbrein het volgende:
Zo het is mij gelukt om te stoppen met piekeren gisterenavonddoor een oplossing te bedenken.
Eh. Ik snap jouw laatste zin niet zo goed.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:49 schreef francis998 het volgende:
[..]
ja en welke is dat??
Ik heb juist een tip van de psych gekregen om kijken of het lukt om te piekeren en daarbij weg te zakken in de gedachten wat ik dus vrij vaak heb
Scheikunde vind ik wel weer leuk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:48 schreef Demise het volgende:
[..]
Oeh, dat had ik ook (voordat ik een strebertje werd)! Maar dan met scheikunde. Als ik een 10 haalde voor een proefwerk, won ik een appeltaartje van de Appie. Ik helemaal enthousiast. Maarja, ik vergat het weer en pas de dag van tevoren kwam ik erachter. Toen toch nog die stof twee keer doorgelezen, daarna proefwerk gemaakt. 10.2, ik had ook de bonus goed.Hij helemaal blij: 'En, hoeveel werk was dan nou?!' Ik: 'Nou...'
Ik heb 't maar niet gezegd. Ook zo sneu.
Verstandigquote:[..]
Ik kan er gewoon niet zoveel mee.
[..]
'Jouw' klopt, want het gaat om 'jouw computergebruik' (of zoiets), dus het wordt gebruikt als bezittelijk voornaamwoord. Het staat alleen wel lelijk, ja.
Zo. Ik ga vanavond maar niet dansen, ben helemaal op.
oke bedoel je dat wegzakken in mijn gedachten?quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:50 schreef Demise het volgende:
[..]
Eh. Ik snap jouw laatste zin niet zo goed.
Een oplossing verzinnen en die dan ook uitvoeren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:49 schreef francis998 het volgende:
[..]
ja en welke is dat??
Ik heb juist een tip van de psych gekregen om kijken of het lukt om te piekeren en daarbij weg te zakken in de gedachten wat ik dus vrij vaak heb
Ik vind scheikunde ook echt heel erg leuk, ware het niet dat het echt ontzettend gemakkelijk is. Het hoofdstuk waarin we nu bij paragraaf 3 zijn (van de 8), heb ik al af. En dan is er niet iets wat ik kan gaan doen, dus ik ben een soort van 2e leraar die dingen uitlegt. Dan worden de lessen af en toe wel erg saai.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Scheikunde vind ik wel weer leuk.En daar was ik op de MAVO ook goed in
![]()
[..]
Verstandig![]()
Soms moet maar iets niet doen.
dat heb ik dus ook. Alleen is het niet altijd onnodig druk maken. Want het zijn reele dingen die ooit zullen gebeuren, maar die voorlopig niet aan de orde zijn(ga ik vanuit) dus nu als ik echt heel erg begin te piekeren..dan moet hard tegen mezelf STOP roepenquote:Op dinsdag 6 april 2010 19:55 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Een oplossing verzinnen en die dan ook uitvoeren.Dit werkte in dit geval omdat het om iets specifieks ging.
Maar helaas zou dit niet altijd werken.
En verder weet ik dat bepaalde dingen groter maak dan ze daadwerkelijk zijn. Dat is ook handig om te weten. Dat ik mij vaak onnodig druk maak over dingen.
Het is juist een tip om dat overvloedig piekeren tegen te gaan, aangezien ik van mijn gepieker zelf overstuur kan raken..iig een tijdelijke oplossing, tot ik een structurele kan bedenken en of uitvoeren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:57 schreef Demise het volgende:
[..]
Ik vind scheikunde ook echt heel erg leuk, ware het niet dat het echt ontzettend gemakkelijk is. Het hoofdstuk waarin we nu bij paragraaf 3 zijn (van de 8), heb ik al af. En dan is er niet iets wat ik kan gaan doen, dus ik ben een soort van 2e leraar die dingen uitlegt. Dan worden de lessen af en toe wel erg saai.
Mja. Het is wel jammer. Ik houd van dansen. Maar ik heb hoofdpijn, ben moe, heb een lange dag gehad... Het is wel weer mooi geweest.
@francis998:
Heb je nu juist een tip gekregen om dat tégen te gaan, of om dat te bevorderen?En: welke?!
Ik heb momenteel heel erg veel last van onnodig piekeren. Gelukkig weet ik dat en heb ik sowieso als eerste reactie op een bepaald gevoel al: waarom voel ik dit? Als dan blijkt dat er geen aanwijsbare reden voor is, duw ik het weg en dan is het klaar.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:58 schreef francis998 het volgende:
[..]
dat heb ik dus ook. Alleen is het niet altijd onnodig druk maken. Want het zijn reele dingen die ooit zullen gebeuren, maar die voorlopig niet aan de orde zijn(ga ik vanuit) dus nu als ik echt heel erg begin te piekeren..dan moet hard tegen mezelf STOP roepenOm er niet van overstuur te raken.
Dat is zegmaar een tussentijdse oplossing...aangezien een structurele oplossing wat lastiger is te bedenken
dat doe ik dus ook, alleen bij mij komt het 9 op de 10x weer terug..en harder zelfs..en de psych heeft mij aangeraden om tot bepaald punt gewoon te beginnen te denken, de gedachten zijn er, die mogen er zijn, maar het zijn gedachten!quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:02 schreef Demise het volgende:
[..]
Ik heb momenteel heel erg veel last van onnodig piekeren. Gelukkig weet ik dat en heb ik sowieso als eerste reactie op een bepaald gevoel al: waarom voel ik dit? Als dan blijkt dat er geen aanwijsbare reden voor is, duw ik het weg en dan is het klaar.
Edit: Ah, oké. Duidelijk.![]()
Het lijkt me vreselijk om daar geen (of weinig) controle over te hebben.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:06 schreef francis998 het volgende:
[..]
dat doe ik dus ook, alleen bij mij komt het 9 op de 10x weer terug..en harder zelfs..en de psych heeft mij aangeraden om tot bepaald punt gewoon te beginnen te denken, de gedachten zijn er, die mogen er zijn, maar het zijn gedachten!![]()
Aangezien ze bij mij op dat moment bijna realiteit lijken te zijn
Te veel doen is niet goed. Dat heb ik ook geleerd door schade en schande.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:57 schreef Demise het volgende:
[..]
Ik vind scheikunde ook echt heel erg leuk, ware het niet dat het echt ontzettend gemakkelijk is. Het hoofdstuk waarin we nu bij paragraaf 3 zijn (van de 8), heb ik al af. En dan is er niet iets wat ik kan gaan doen, dus ik ben een soort van 2e leraar die dingen uitlegt. Dan worden de lessen af en toe wel erg saai.
Mja. Het is wel jammer. Ik houd van dansen. Maar ik heb hoofdpijn, ben moe, heb een lange dag gehad... Het is wel weer mooi geweest.
@francis998:
Heb je nu juist een tip gekregen om dat tégen te gaan, of om dat te bevorderen?En: welke?!
De oplossing voor het "probleem" waar ik gisteren over piekerde is simpel. Alleen helaas ligt de oplossing niet bij mij maar bij iemand andersquote:Op dinsdag 6 april 2010 19:58 schreef francis998 het volgende:
[..]
dat heb ik dus ook. Alleen is het niet altijd onnodig druk maken. Want het zijn reele dingen die ooit zullen gebeuren, maar die voorlopig niet aan de orde zijn(ga ik vanuit) dus nu als ik echt heel erg begin te piekeren..dan moet hard tegen mezelf STOP roepenOm er niet van overstuur te raken.
Dat is zegmaar een tussentijdse oplossing...aangezien een structurele oplossing wat lastiger is te bedenken
Vind je het leuk? Ik ben toch meer van de theorie, maar het lijkt me wel ontzettend interessant.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:13 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Te veel doen is niet goed. Dat heb ik ook geleerd door schade en schande.Overprikkeld op je verjaardag zijn door te veel dingen gedaan hebben in de dagen ervoor.
![]()
![]()
Scheikunde vond ik zo leuk dat ik naar het MLO ben gegaan. Ik ben nu laborant.![]()
[..]
De oplossing voor het "probleem" waar ik gisteren over piekerde is simpel. Alleen helaas ligt de oplossing niet bij mij maar bij iemand andersOke niet simpel misschien maar er zijn wel mogelijkheden.
Afgelopen weekend had ik mijzelf weer onnodig druk gemaakt over iets. Wat achteraf vanzelfsprekend niet nodig bleek.
En in feite komt het bij mij neer op dwangedachten, toen ik het erover had met de psych merkte ik dat ze iets op haar blaadje noteerde en er een soort van vierkant omheen maakte..dus wel iets belangerijks.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:10 schreef Demise het volgende:
[..]
Het lijkt me vreselijk om daar geen (of weinig) controle over te hebben.Dat is pas een enge gedachte. Aan de andere kant lijkt het me ook wel fijn, tenminste, werkt het met positieve gedachtes/gevoelens ook zo, bij jou? Ik kan me wel herinneren dat ik ergens heel blij was, maar ik voel niets bij de herinnering, of alleen een vage echo. Deels denk ik dat het een soort barriére is die ik zelf heb opgeroepen uit angst voor alle emoties van vroeger, maar die is dan wel zo sterk dat ik 'm niet eens kan zien en er dus geen weg omheen kan vinden. Al is dat misschien ook wel het beste.
Dat klopt, want ieder mens heeft zo een grens, en ik moet er niet overheen gaan, want ik eindig dan met gigantische migraine. Dus ik heb mijn grens moeten leren respecteren hoewel ik soms toch erover heen gaquote:Op dinsdag 6 april 2010 20:13 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Te veel doen is niet goed. Dat heb ik ook geleerd door schade en schande.Overprikkeld op je verjaardag zijn door te veel dingen gedaan hebben in de dagen ervoor.
![]()
![]()
Scheikunde vondt ik leuk, maar ik bakte er helemaal niks vanquote:Scheikunde vond ik zo leuk dat ik naar het MLO ben gegaan. Ik ben nu laborant.![]()
[..]
De oplossing voor het "probleem" waar ik gisteren over piekerde is simpel. Alleen helaas ligt de oplossing niet bij mij maar bij iemand andersOke niet simpel misschien maar er zijn wel mogelijkheden.
Afgelopen weekend had ik mijzelf weer onnodig druk gemaakt over iets. Wat achteraf vanzelfsprekend niet nodig bleek.
Ja alleen werk in nu momenteel in andere richting dan de chemie. Praktijk is veel leuker dan theorie vind ik.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:16 schreef Demise het volgende:
[..]
Vind je het leuk? Ik ben toch meer van de theorie, maar het lijkt me wel ontzettend interessant.![]()
Te veel doen is inderdaad niet goed, weet waar je grenzen liggen! enzo. Soms wil je alleen nog net iets meer, het is alleen niet handig. Nou ja, morgen twee uurtjes les, donderdag een dagje naar de uni, vrijdag lekker bijles geven en een paar lesuurtjes en dan alweer weekend. Het valt allemaal wel weer mee.
Mogelijkheden zijn al goed.
Het lijkt mij ook wel eens fijn om zo te voelen, negatief of positief, inderdaad. Ik zou het ook vooral als iets goeds zien. Misschien dat je het uiteindelijk wel zo kunt draaien dat je ook de positieve emoties zo kunt ervaren? Wie weet.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:23 schreef francis998 het volgende:
[..]
En in feite komt het bij mij neer op dwangedachten, toen ik het erover had met de psych merkte ik dat ze iets op haar blaadje noteerde en er een soort van vierkant omheen maakte..dus wel iets belangerijks.
Dat is het vervelende, bij positieve gedachten heb ik er geen last van. Daar kan ik weer een beetje hyper worden..maar daarna is dat gevoel ook wel weer weg.
En soms die controle verliezen is eigenlijk goed, volgens de psych. Niet op de manier waarop ik het heb, ik kan er echt overstuur van raken of boos. En ff instorten, maar om de zoveel tijd alle gedachten de vrije loop te laten is juist goed. En zo hetzelfde met emoties, alleen tja..positieve emoties...zijn zo easy..die voel ik nooit bewust..ik reageer er gewoon op..dmv. hyperactief worden, fluiten enzo.
[..]
Edit: ik ben nu ff weg..ga NCIS kijken![]()
Haha, praktijk is echt een ramp in combinatie met mij. Ik ben ook heel slecht in practica, het gaat me niet snel genoeg.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:25 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja alleen werk in nu momenteel in andere richting dan de chemie. Praktijk is veel leuker dan theorie vind ik.![]()
Die hele week voor mijn verjaardag was gewoon te veel dingen in een te korte tijd. Ik was ergens en toen had ik spijt dat was gegaan maar weggaan deed ik niet tot dat het afgelopen was![]()
Maar goed ik weet nu dat ik soms bepaalde dingen maar beter niet kan doen. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren.Dit was vorig jaar namelijk.
Ja mogelijkheden wel. Maar als iemand anders daarvoor keuzes zal moeten maken en ik daar niets aan kan veranderen is dat wel moeilijk
Gelukkig leer ik mijn grenzen steeds beter kennen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:23 schreef francis998 het volgende:
[..]
Dat klopt, want ieder mens heeft zo een grens, en ik moet er niet overheen gaan, want ik eindig dan met gigantische migraine. Dus ik heb mijn grens moeten leren respecteren hoewel ik soms toch erover heen gavooral met dit weer.
Helaas wel ja.quote:[..]
Scheikunde vondt ik leuk, maar ik bakte er helemaal niks van![]()
En tijn..als de oplossing ligt bij de ander is het juist lastig.
En tja..piekeren is vaak je onnodig druk te maken over dingen..oftewel van een mug een olifant te maken
Edit: ik ben nu ff weg..ga NCIS kijken![]()
'Wat als' scenario's vind ik ook nutteloos, die negeer ik.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:42 schreef ikke043 het volgende:
Woow, ik wist niet dat jullie zoveel piekerden :s lijkt me niet echt prettig. Ik ben in principe het tegenovergesteldehet wat als, vermijd ik ook als de pest door het gewoon te doen. Het "wat als" is(grote teksten buiten bechouwing gelaten) mijn grootste angst, dat ik me dat ooit ga afvragen dan
Jij bent dus meer van de theorie hoor ik alquote:Op dinsdag 6 april 2010 20:29 schreef Demise het volgende:
[..]
Haha, praktijk is echt een ramp in combinatie met mij. Ik ben ook heel slecht in practica, het gaat me niet snel genoeg.
Je leert je hele leven door, goddank. Anders zou het ook maar saai worden, als je op een gegeven moment alles wist. Stel je voor.![]()
Dat is inderdaad een moeilijke situatie... Ik hoop voor je dat het goed uitpakt.
Naar de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing naar een psycholoogquote:Op dinsdag 6 april 2010 20:53 schreef Graseter het volgende:
een vriend van mij wil weten of hij ook autisme heeft, hoe kan hij hier het beste achter komen?
Top! Ik geef het door, bedanktquote:Op dinsdag 6 april 2010 20:55 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Naar de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing naar een psycholoog
Naar de huisarts gaan. En die verwijst je door. Paar maandjes wachten(tenzij je met spoed wordt doorverwezen). Een paar gesprekjes, wat lijsten invullen en dat zou zijn taak moeten zijn. Waarschijnlijk wordt er nog wat bekenden/familie gesproken over de levensloop.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:53 schreef Graseter het volgende:
een vriend van mij wil weten of hij ook autisme heeft, hoe kan hij hier het beste achter komen?
Vroeger hadden ze in onze bliblotheek een plastic speelhuis voor kinderen. Werd je helemaal knettergek van. Of bellende "Blalbalblb"quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:28 schreef Autidude het volgende:
Zit ik iets interessants te lezen wat ik fijn vind en dan komt iemand het weer verpesten met 'dan doen we lekkere wortjeltjes in de pan, uitje drbij bla bla" WTF!!!
En toen ging die vrouw ook nog eens al haar boeken op die tafel SMIJTEN, bij elk boek dat ze neersmeet ging die hele tafel bonken en trillen. 'Kijk!! is allemaal van films, deze is een film van.. BAM!! en deez BAM!!
En deze is van Paul Verhoeven BAM!!..![]()
Dus ik droop na 20 keer zuchten en steeds dezelfde zin opnieuw proberen te lezen maar weer af, want als ik er wat van zeg ofzo dan ben ik de ASO
Ja, zeker meer van de theorie. Het kan me ook niet theoretisch genoeg zijn. Hoe abstracter/moeilijker het wordt om je er een voorstelling van te maken, hoe interessanter ik het ga vinden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Jij bent dus meer van de theorie hoor ik al![]()
Dat bedoel ik. Ik word iedere dag weer een beetje (eigen) wijzer.![]()
Dat hoop ik, helaas is het nu uit mijn handen.
Een doorverwijzing hoeft niet te betekenen dat je getest wordt. Het kan heel goed zijn dat de psycholoog testen helemaal niet nodig vind.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:56 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Naar de huisarts gaan. En die verwijst je door. Paar maandjes wachten(tenzij je met spoed wordt doorverwezen). Een paar gesprekjes, wat lijsten invullen en dat zou zijn taak moeten zijn. Waarschijnlijk wordt er nog wat bekenden/familie gesproken over de levensloop.
Dat weet ik waar ik moet zijn als ik ooit nog vragen heb over scheikundequote:Op dinsdag 6 april 2010 21:02 schreef Demise het volgende:
[..]
Ja, zeker meer van de theorie. Het kan me ook niet theoretisch genoeg zijn. Hoe abstracter/moeilijker het wordt om je er een voorstelling van te maken, hoe interessanter ik het ga vinden.
Komt vast goed.
Er mag helemaal geen diagnose gesteld worden zonder dat er testen worden gedaan. Dus dan us dat zeker wel nodig.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:03 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Een doorverwijzing hoeft niet te betekenen dat je getest wordt. Het kan heel goed zijn dat de psycholoog testen helemaal niet nodig vind.
Haha, dat vind ik alleen maar leuk, m'n hoofd breken over moeilijke vragen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:07 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat weet ik waar ik moet zijn als ik ooit nog vragen heb over scheikunde![]()
Dat hoop ik ook
Dat is waar. Maar de psycholoog kan ook beredeneren dat testen niet nodig is omdat hij denkt dat die jongen geen autisme heeft. Oftewel tenzij de psycholoog beslist dat testen nodig is zal dat ook niet gebeuren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:07 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Er mag helemaal geen diagnose gesteld worden zonder dat er testen worden gedaan. Dus dan us dat zeker wel nodig.
Nu heb ik nog geen vragenquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:12 schreef Demise het volgende:
[..]
Haha, dat vind ik alleen maar leuk, m'n hoofd breken over moeilijke vragen.
Nu heb ik ook geen tijd, ben veel te druk bezig met chocolade eitjes eten en msn'en met een vriendin.quote:
Zwaar levenquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:18 schreef Demise het volgende:
[..]
Nu heb ik ook geen tijd, ben veel te druk bezig met chocolade eitjes eten en msn'en met een vriendin.![]()
Wanneer wel? Dan kan ik vast een vraag bedenken.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:18 schreef Demise het volgende:
[..]
Nu heb ik ook geen tijd, ben veel te druk bezig met chocolade eitjes eten en msn'en met een vriendin.![]()
Ik zou echt niet willen ruilen met haarquote:
Och, ik heb het zo moeilijk.quote:
Eh... Zondag.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:21 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wanneer wel? Dan kan ik vast een vraag bedenken.Waar heb je nog meer veel verstand van?
Handigquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:23 schreef Demise het volgende:
[..]
Och, ik heb het zo moeilijk.![]()
[..]
Eh... Zondag.En morgenmiddag ben ik ook vrij. Ik heb verder verstand van sterrenkunde (heel veel, fiepje), natuurkunde, sociologie en... eh... boeken. Als in, literatuur. En Engels.
Hee, het gaat wel over condooms! Die vriendin heeft heel 'lief' condooms voor me gekocht en opgestuurd via de post, niet nadenkend over het feit dat ik a.) al lang geen maagd meer ben, b.) zelf wel condooms heb en dat het c.) uit is.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:21 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik zou echt niet willen ruilen met haar
Wat betreft Engelse en Nederlandse taal ben ik net een woordenboek.quote:
Hahahhahhahahhahahhahquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:25 schreef Demise het volgende:
[..]
Hee, het gaat wel over condooms! Die vriendin heeft heel 'lief' condooms voor me gekocht en opgestuurd via de post, niet nadenkend over het feit dat ik a.) al lang geen maagd meer ben, b.) zelf wel condooms heb en dat het c.) uit is.Dus ik lach me rot en heb ze retour gestuurd, zij flipt 'm want ze vraagt zich af hoe haar ouders reageren. Het was eerst een mooie anonieme bruine enveloppe, totdat ik er met benzinestift 'condooms' op schreef.
![]()
Hahahaquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:25 schreef Demise het volgende:
[..]
Hee, het gaat wel over condooms! Die vriendin heeft heel 'lief' condooms voor me gekocht en opgestuurd via de post, niet nadenkend over het feit dat ik a.) al lang geen maagd meer ben, b.) zelf wel condooms heb en dat het c.) uit is.Dus ik lach me rot en heb ze retour gestuurd, zij flipt 'm want ze vraagt zich af hoe haar ouders reageren. Het was eerst een mooie anonieme bruine enveloppe, totdat ik er met benzinestift 'condooms' op schreef.
![]()
Vele talenten zie ikquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:25 schreef Demise het volgende:
[..]
Wat betreft Engelse en Nederlandse taal ben ik net een woordenboek.
Als beelddenker is je verhaal helemaal geweldigquote:Op dinsdag 6 april 2010 21:27 schreef Demise het volgende:
Ze heeft nog een vriendje ook.Maar daar heeft ze nog niet eens mee gezoend, dus condooms zijn nog láng niet aan de orde, al weten haar ouders dat niet.
Ik faal hard op de rest, wees gerust.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Vele talenten zie ik![]()
Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers
Dat is een vriendje heeft? Zoenen is ook vies enzo.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:27 schreef Demise het volgende:
Ze heeft nog een vriendje ook.Maar daar heeft ze nog niet eens mee gezoend, dus condooms zijn nog láng niet aan de orde, al weten haar ouders dat niet.
Ik lach me echt helemaal kapot hier.quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:28 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Als beelddenker is je verhaal helemaal geweldig
'n echte bazen-actie
Jah echt he, je 6 voor een verpest proefwerk is ook echt een faalquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |