http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.htmlquote:door Harry van Gelder en Jouke Schaafsma
AMSTERDAM - De forens staat straks met de rug tegen de muur. Na de spitsheffing voor de auto dreigt nu ook het treinkaartje in de drukke uren duurder te worden.
De Nederlandse Spoorwegen willen de spits duurder maken om treinreizigers meer over de dag te verspreiden. Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS. De NS reageren op de plannen van de ambtelijke werkgroep Mobiliteit en Water. Die stelt niet alleen voor de treinkaartjes tien procent duurder te maken, maar ook na te denken over een spitsheffing aangezien reizigers nu al vaak moeten staan in de spits.
Verzet
In 2007 probeerde NS-president-directeur Bert Meertstadt ook al een hoger tarief in de spits door te zetten, maar dit plan werd afgeblazen door een hevig verzet van de Tweede Kamer. De NS hebben ervan geleerd en zegt nu dat de politiek moet instemmen met het plan. De NS juichen echter prijsverschillen tussen de piek- en daluren toe, zegt woordvoerder John Krijgsman. Het spoorvervoerbedrijf kijkt daarbij als eerste naar de avondspits.
Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
CDA en PvdA willen nog niet reageren op de plannen, maar de VVD en SP verwijzen een spitsheffing op het spoor direct naar de prullenbak. "Dit is schandalig", reageert SP-leider Emile Roemer. "Als je automobilisten de auto uit wilt krijgen, moet je vooral het openbaar vervoer in de spits duurder maken."
'Niet doen'
De VVD keurt het idee van een spitsheffing voor treinreizigers volstrekt af.
VVD-Kamerlid Aptroot vindt het idee 'belachelijk'. "De ambtenaren hadden de opdracht om te kijken hoe er bezuinigd kan worden. Zo'n spitsheffing is een kostenverhoging. Dat gaan we dus niet doen", zegt Aptroot.
Spitsreizigers zijn erg duur voor de NS. Er moeten extra treinen voor worden aangeschaft die in de daluren werkloos aan de kant staan. De NS willen daarom de treinreizigers meer over de dag spreiden.
Het goedmakertje voor de winterchaos, het zoutkaartje, bleek een test. Toen werd twee dagen lang een korting van 40% gegeven aan reizigers die niet in de spits reden. Het zoutkaartje was een groot succes voor de NS. In totaal reisden er niet meer mensen met de trein, maar er vond wel een verschuiving naar de daluren plaats. Ongeveer 10% meer treinpassagiers pakte in de rustige uren de trein. "Meer prijsdifferentiatie, ofwel meer verschil tussen de prijs voor een treinkaartje in de spits en daarbuiten, maar ook op basis van locatie, zouden wij niet onredelijk vinden", zegt Krijgsman. Hij stelt dat de spitsbelasting in de trein nog sterker is dan op de wegen. "De helft van de treinen is maar vijf uur per dag nodig. Voor de rest staan ze vaak ergens geparkeerd. Daardoor is er een gemiddelde bezettingsgraad van dertig procent."
"Het moet niet gekker worden", zegt PVV-Kamerlid De Mos. "Eerst zeggen die linkse vrienden dat je vooral de trein moet nemen omdat dat zo goed is voor het milieu. Dan doe je dat, ondanks alle drukte en onveiligheid, en dan betaal je alsnog een spitstarief! Nou ja."
Waar staat dat dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien.
Ja, maar dat gaan ze niet doen natuurlijk. De daluren zullen dan wel iets goedkoper worden en de spitsuren duurder, zodat er een grotere marge ontstaat en het de NS niets kost.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef athlonkmf het volgende:
het succes van het zoutkaartje is dus korting tijdens daluren. Niet verhoging tijdens spitsuren..
Heb je die berekening nog? En hoe maak je daaruit op wat voor winst ze maken? Het gaat erom dat die treinen misschien maar een paar uur per dag gebruikt worden.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:
Spitsheffing trein
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.html
Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien. De treinen zitten dan overvol! Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
HAHAHA dit was dus gewoon een test van NS om prijzen te verhogen? Wat een nep, als excuus gratis korting aanbieden, en dat gebruiken om prijzen te verhogen...quote:Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS.
Yep! Werkelijk schandalig hoe de NS met z'n klanten omgaat... Juist in de spits zou er concurrentie op het spoor moeten zijn. En dan niet zoals nu, dat "de concurrent" slechts op bepaalde trajecten rijdt, want je gaat niet naar een andere bestemming omdat daar een andere maatschappij rijdt. De concurrent zou op alle trajecten moeten rijden.quote:Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
Bron?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:27 schreef Basp1 het volgende:
> 50% van de ochtendspitsreizigers zijn studenten
Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef -Techno- het volgende:
Ja goed plan zeg!!!!! Zo lossen we de files wel op hoor![]()
De overheid probeert mensen uit de auto te krijgen dmv een spitstarief, en het enige alternatief wordt aan de andere kant ook extra belast. Ja jongens zo lossen we de problemen wel op
quote:Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:32 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.
Massale verplaatsingen in een korte tijdsspanne zijn achterhaald.
- Op afstand werkenquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?
Oooh, teleportatie! Zeg dat dan!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:45 schreef Marble het volgende:
[..]
- Op afstand werken
- Geen standaard 36-40urige uitzingwerkweek meer
- Teleportatie
Voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking niet mogelijk.quote:
Helaas is een werkweek van 40 uur noodzakelijk om rond te komen, tenminste dat geldt voor het grootste gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking. Wie vult het gat aan?quote:- Geen standaard 36-40urige uitzingwerkweek meer
Zou er al patent op gevraagd zijn?quote:- Teleportatie
Als dat deel waar het WEL voor mogelijk is, nou eens een paar dagen thuis blijft werken, zou het ook al schelen!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:52 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking niet mogelijk.
[..]
Die fiets kun je gewoon naar buiten gooien. Voor 9 uur mogen alleen vouwfietsen mee.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:56 schreef boem-dikkie het volgende:
Ze kunnen beter heffing leggen op mensen die in de spits met hun fiets in de trein zitten. Trein zit al stampvol staan er in die tussen stukken allemaal irritante fietsen in de weg.
Ik zie eigenlijk vrijwel nooit fietsen in de trein, en zeker niet tijdens de spits.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:56 schreef boem-dikkie het volgende:
Ze kunnen beter heffing leggen op mensen die in de spits met hun fiets in de trein zitten. Trein zit al stampvol staan er in die tussen stukken allemaal irritante fietsen in de weg.
Misschien is dat ook wel 1 van de andere ideeën.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:04 schreef Dagonet het volgende:
Het zou al helpen als ze de daluren ook voor zevenen laten lopen bijvoorbeeld. Dan krijg je mensen eerder in de trein. En laat de daluren niet gelden in de avondspits.
Het zijn klootzakken met een dubbele agenda. Wat mij betreft kan het hele bestuur zo tegen de muur. Vuige winstmannetjes in crisistijd.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
HAHAHA dit was dus gewoon een test van NS om prijzen te verhogen? Wat een nep, als excuus gratis korting aanbieden, en dat gebruiken om prijzen te verhogen...
[..]
Simpel, de basisbeurs gaat verder omlaagquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:27 schreef Basp1 het volgende:
> 50% van de ochtendspitsreizigers zijn studenten, dan ben ik heel benieuwd hoe ze dat met de studentenkaart/ib groep willen gaan regelen?
Daarvoor moeten ze wel een kortingkaart aanschaffen die ook 50 euro per jaar kost.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:17 schreef Socios het volgende:
Mjah, opzich bestaat zoiets natuurlijk al. Mensen die frequent na 09.00u reizen, reizen al 40% goedkoper dan mensen in de spits.
15 jaar geleden beloofde de NS "binnen enkele jaren iedereen een zitplaats in de spits". Daarna kwamen ze erachter dat ze veel meer verdienen als ze minder tr5einen inzetten, mensen hebben toch geen keus, dankzij het overheidsbeleid.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:43 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ze zeggen dat mensen nu al vaak moeten staan in de spits, dus denken ze 'we maken zo'n staplek maar even nog wat duurder' ? Triest.
M.a.w. wat NS nu promoot is afschaffing van die kortingskaart, en standaard korting buiten de spits!quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarvoor moeten ze wel een kortingkaart aanschaffen die ook 50 euro per jaar kost.
Ik denk dat ik de oplossing wel weet, waarom denk je dat ze zo graag die ov-chipkaart wilden doorvoeren, daarmee kunnen ze in de spits de studenten ook gewoon een toeslag laten betalen. En hopsakee opeens gaan veel studenten s'ochtends colleges skippen omdat ze geen zin hebben om een toeslag te betalen, meteen het capaciteits probleem tijdelijk opgelost.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Simpel, de basisbeurs gaat verder omlaag
Nou, nee. Want ze gaan niet de prijzen buiten de spits lager maken, ze gaan de prijzen in de spits hoger maken. Da's toch net ff wat anders.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
M.a.w. wat NS nu promoot is afschaffing van die kortingskaart, en standaard korting buiten de spits!
De NS promoot nu niks. Ze geven alleen maar aan wat 1 van de ideeën zijn om de reizigers meer over de dag te vespreiden.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
M.a.w. wat NS nu promoot is afschaffing van die kortingskaart, en standaard korting buiten de spits!
Uiteraard. Maar de argumenten die ze daarvoor gebruiken, zijn uitsluitend geldig voor het afschaffen van de betaalde kortingskaart.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, nee. Want ze gaan niet de prijzen buiten de spits lager maken, ze gaan de prijzen in de spits hoger maken. Da's toch net ff wat anders.
Die kortingskaart heeft een fervent treinreiziger er in no time uit.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:22 schreef Basp1 het volgende:
Daarvoor moeten ze wel een kortingkaart aanschaffen die ook 50 euro per jaar kost.
Klopt helemaal hoor, maar moet je dat mogelijk maken dmv een spitstarief op het spoor?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als dat deel waar het WEL voor mogelijk is, nou eens een paar dagen thuis blijft werken, zou het ook al schelen!
Dankzij de OV-chip kunnen ze statistiek vergaren over het reisgedrag. Onderschat niet hoe enorm belangrijk dat is voor de NS. Als je iedere dag een paar treinen minder kunt laten rijden en toch meer mensen kunt vervoeren dan spreekt het voor zich hoe enorm wenselijk dat is. Het is eigenlijk idioot dat het zo laat op gang is gekomen voor één van de drukste spoornetwerken ter wereld.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
Allemaal dankzij de OV-chipkaart.
Met het oude kaartje kon dat niet.
De NS verdient enorm veel door de studenten. Dat geven ze echt niet zo maar op.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Mijn voorstel: schaf de gratis OV voor studenten af. Probleem van capaciteit is dan meteen opgelost.
Dit vroeg ik me ook af inderdaad. Zo’n voordeelurenkaart kost €55,– en geeft je 40% korting. Dat is vrij fors. Als je dus geregeld buiten de spits reist of kunt reizen, dan kan dat echt wel uit.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:17 schreef Socios het volgende:
Mjah, opzich bestaat zoiets natuurlijk al. Mensen die frequent na 09.00u reizen, reizen al 40% goedkoper dan mensen in de spits.
Die whales roeien de Japanners wel voor je uit, daar hoef jij je niet extra voor in te spannen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:01 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik bel de autorijschool maar. Ik sta elke dag in de spits tussen de ruftende forensen omdat er niet genoeg treinen rijden en nu moet ik daar nog meer voor gaan betalen? Mijn principes hebben een prijskaartje. Blijkbaar willen ze daar in de hogere regionen niet dat dingen structureel opgelost worden qua files en openbaar vervoer. Fuck the whales.
Nah, dan krijg je studenten die massaal hun rijbewijs gaan halen en in hun verrote polo in de file staan.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Mijn voorstel: schaf de gratis OV voor studenten af. Probleem van capaciteit is dan meteen opgelost.
Gratisquote:Op zaterdag 3 april 2010 11:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Mijn voorstel: schaf de gratis OV voor studenten af. Probleem van capaciteit is dan meteen opgelost.
Heb je al eens een motor overwogen? Het is per km goedkoper dan een auto, je kan tussen de files door, en hey, meer vrouwen op de motor is alleen maar leukquote:Op zaterdag 3 april 2010 11:44 schreef XcUZ_Me het volgende:
Als ze dat doen, koop ik een kleine rolschaats en ga ik met de auto. Dan maar in de file van Gouda naar Scheveningen. Ik leg er al op toe per maand om een maandtrajectkaart te hebben (CAO max. vergoeding is lager dan de kosten van JTK + OV zones). Ik doe dat omdat ik op een filerijk traject reis en de trein dan gewoon sneller is. Maar als ze dit gaan doen, is de auto gewoon écht goedkoper. Ik heb geen flexibele werktijden en kán niet buiten de spits reizen. Hell, als ik dat had gekund, had ik dat allang gedaan. Wie gaat er nou voor z'n lol in een bomvolle trein?? Ik moet regelmatig staan, nou dat is echt niet omdat ik het zo leuk vind om in de spits te reizen hoor.
Het is toch een goed plan? De NS gaat eraan verdienen, dus de aandeelhouders, en dus de bonussen voor die goedbetaalde bestuurders.quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:47 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Er zitten dus mensen met een zeer goed betaalde baan en die komen dus serieus met dit plan op de proppen.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 11:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Mijn voorstel: schaf de gratis OV voor studenten af. Probleem van capaciteit is dan meteen opgelost.
Sowieso OV-Chipkaartquote:Op zaterdag 3 april 2010 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
Allemaal dankzij de OV-chipkaart.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nah, dan krijg je studenten die massaal hun rijbewijs gaan halen en in hun verrote polo in de file staan.
Want waarom zou je als student nog met de trein gaan als het net zo duur stukken duurder is als een oude auto?
Zo, de schreeuwlelijke populisten zijn ook weer hun ei kwijt.quote:"Dit is schandalig", reageert SP-leider Emile Roemer. "Als je automobilisten de auto uit wilt krijgen, moet je vooral het openbaar vervoer in de spits duurder maken."
'Niet doen' [..]
"Het moet niet gekker worden", zegt PVV-Kamerlid De Mos. "Eerst zeggen die linkse vrienden dat je vooral de trein moet nemen omdat dat zo goed is voor het milieu. Dan doe je dat, ondanks alle drukte en onveiligheid, en dan betaal je alsnog een spitstarief! Nou ja."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |