http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.htmlquote:door Harry van Gelder en Jouke Schaafsma
AMSTERDAM - De forens staat straks met de rug tegen de muur. Na de spitsheffing voor de auto dreigt nu ook het treinkaartje in de drukke uren duurder te worden.
De Nederlandse Spoorwegen willen de spits duurder maken om treinreizigers meer over de dag te verspreiden. Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS. De NS reageren op de plannen van de ambtelijke werkgroep Mobiliteit en Water. Die stelt niet alleen voor de treinkaartjes tien procent duurder te maken, maar ook na te denken over een spitsheffing aangezien reizigers nu al vaak moeten staan in de spits.
Verzet
In 2007 probeerde NS-president-directeur Bert Meertstadt ook al een hoger tarief in de spits door te zetten, maar dit plan werd afgeblazen door een hevig verzet van de Tweede Kamer. De NS hebben ervan geleerd en zegt nu dat de politiek moet instemmen met het plan. De NS juichen echter prijsverschillen tussen de piek- en daluren toe, zegt woordvoerder John Krijgsman. Het spoorvervoerbedrijf kijkt daarbij als eerste naar de avondspits.
Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
CDA en PvdA willen nog niet reageren op de plannen, maar de VVD en SP verwijzen een spitsheffing op het spoor direct naar de prullenbak. "Dit is schandalig", reageert SP-leider Emile Roemer. "Als je automobilisten de auto uit wilt krijgen, moet je vooral het openbaar vervoer in de spits duurder maken."
'Niet doen'
De VVD keurt het idee van een spitsheffing voor treinreizigers volstrekt af.
VVD-Kamerlid Aptroot vindt het idee 'belachelijk'. "De ambtenaren hadden de opdracht om te kijken hoe er bezuinigd kan worden. Zo'n spitsheffing is een kostenverhoging. Dat gaan we dus niet doen", zegt Aptroot.
Spitsreizigers zijn erg duur voor de NS. Er moeten extra treinen voor worden aangeschaft die in de daluren werkloos aan de kant staan. De NS willen daarom de treinreizigers meer over de dag spreiden.
Het goedmakertje voor de winterchaos, het zoutkaartje, bleek een test. Toen werd twee dagen lang een korting van 40% gegeven aan reizigers die niet in de spits reden. Het zoutkaartje was een groot succes voor de NS. In totaal reisden er niet meer mensen met de trein, maar er vond wel een verschuiving naar de daluren plaats. Ongeveer 10% meer treinpassagiers pakte in de rustige uren de trein. "Meer prijsdifferentiatie, ofwel meer verschil tussen de prijs voor een treinkaartje in de spits en daarbuiten, maar ook op basis van locatie, zouden wij niet onredelijk vinden", zegt Krijgsman. Hij stelt dat de spitsbelasting in de trein nog sterker is dan op de wegen. "De helft van de treinen is maar vijf uur per dag nodig. Voor de rest staan ze vaak ergens geparkeerd. Daardoor is er een gemiddelde bezettingsgraad van dertig procent."
"Het moet niet gekker worden", zegt PVV-Kamerlid De Mos. "Eerst zeggen die linkse vrienden dat je vooral de trein moet nemen omdat dat zo goed is voor het milieu. Dan doe je dat, ondanks alle drukte en onveiligheid, en dan betaal je alsnog een spitstarief! Nou ja."
Waar staat dat dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien.
Ja, maar dat gaan ze niet doen natuurlijk. De daluren zullen dan wel iets goedkoper worden en de spitsuren duurder, zodat er een grotere marge ontstaat en het de NS niets kost.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef athlonkmf het volgende:
het succes van het zoutkaartje is dus korting tijdens daluren. Niet verhoging tijdens spitsuren..
Heb je die berekening nog? En hoe maak je daaruit op wat voor winst ze maken? Het gaat erom dat die treinen misschien maar een paar uur per dag gebruikt worden.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:
Spitsheffing trein
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.html
Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien. De treinen zitten dan overvol! Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
HAHAHA dit was dus gewoon een test van NS om prijzen te verhogen? Wat een nep, als excuus gratis korting aanbieden, en dat gebruiken om prijzen te verhogen...quote:Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS.
Yep! Werkelijk schandalig hoe de NS met z'n klanten omgaat... Juist in de spits zou er concurrentie op het spoor moeten zijn. En dan niet zoals nu, dat "de concurrent" slechts op bepaalde trajecten rijdt, want je gaat niet naar een andere bestemming omdat daar een andere maatschappij rijdt. De concurrent zou op alle trajecten moeten rijden.quote:Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
Bron?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:27 schreef Basp1 het volgende:
> 50% van de ochtendspitsreizigers zijn studenten
Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef -Techno- het volgende:
Ja goed plan zeg!!!!! Zo lossen we de files wel op hoor![]()
De overheid probeert mensen uit de auto te krijgen dmv een spitstarief, en het enige alternatief wordt aan de andere kant ook extra belast. Ja jongens zo lossen we de problemen wel op
quote:Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:32 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.
Massale verplaatsingen in een korte tijdsspanne zijn achterhaald.
- Op afstand werkenquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?
Oooh, teleportatie! Zeg dat dan!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:45 schreef Marble het volgende:
[..]
- Op afstand werken
- Geen standaard 36-40urige uitzingwerkweek meer
- Teleportatie
Voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking niet mogelijk.quote:
Helaas is een werkweek van 40 uur noodzakelijk om rond te komen, tenminste dat geldt voor het grootste gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking. Wie vult het gat aan?quote:- Geen standaard 36-40urige uitzingwerkweek meer
Zou er al patent op gevraagd zijn?quote:- Teleportatie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |