abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 april 2010 @ 09:53:08 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79894896
Spitsheffing trein
quote:
door Harry van Gelder en Jouke Schaafsma
AMSTERDAM - De forens staat straks met de rug tegen de muur. Na de spitsheffing voor de auto dreigt nu ook het treinkaartje in de drukke uren duurder te worden.

De Nederlandse Spoorwegen willen de spits duurder maken om treinreizigers meer over de dag te verspreiden. Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS. De NS reageren op de plannen van de ambtelijke werkgroep Mobiliteit en Water. Die stelt niet alleen voor de treinkaartjes tien procent duurder te maken, maar ook na te denken over een spitsheffing aangezien reizigers nu al vaak moeten staan in de spits.
Verzet

In 2007 probeerde NS-president-directeur Bert Meertstadt ook al een hoger tarief in de spits door te zetten, maar dit plan werd afgeblazen door een hevig verzet van de Tweede Kamer. De NS hebben ervan geleerd en zegt nu dat de politiek moet instemmen met het plan. De NS juichen echter prijsverschillen tussen de piek- en daluren toe, zegt woordvoerder John Krijgsman. Het spoorvervoerbedrijf kijkt daarbij als eerste naar de avondspits.
Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
CDA en PvdA willen nog niet reageren op de plannen, maar de VVD en SP verwijzen een spitsheffing op het spoor direct naar de prullenbak. "Dit is schandalig", reageert SP-leider Emile Roemer. "Als je automobilisten de auto uit wilt krijgen, moet je vooral het openbaar vervoer in de spits duurder maken."
'Niet doen'
De VVD keurt het idee van een spitsheffing voor treinreizigers volstrekt af.
VVD-Kamerlid Aptroot vindt het idee 'belachelijk'. "De ambtenaren hadden de opdracht om te kijken hoe er bezuinigd kan worden. Zo'n spitsheffing is een kostenverhoging. Dat gaan we dus niet doen", zegt Aptroot.
Spitsreizigers zijn erg duur voor de NS. Er moeten extra treinen voor worden aangeschaft die in de daluren werkloos aan de kant staan. De NS willen daarom de treinreizigers meer over de dag spreiden.
Het goedmakertje voor de winterchaos, het zoutkaartje, bleek een test. Toen werd twee dagen lang een korting van 40% gegeven aan reizigers die niet in de spits reden. Het zoutkaartje was een groot succes voor de NS. In totaal reisden er niet meer mensen met de trein, maar er vond wel een verschuiving naar de daluren plaats. Ongeveer 10% meer treinpassagiers pakte in de rustige uren de trein. "Meer prijsdifferentiatie, ofwel meer verschil tussen de prijs voor een treinkaartje in de spits en daarbuiten, maar ook op basis van locatie, zouden wij niet onredelijk vinden", zegt Krijgsman. Hij stelt dat de spitsbelasting in de trein nog sterker is dan op de wegen. "De helft van de treinen is maar vijf uur per dag nodig. Voor de rest staan ze vaak ergens geparkeerd. Daardoor is er een gemiddelde bezettingsgraad van dertig procent."
"Het moet niet gekker worden", zegt PVV-Kamerlid De Mos. "Eerst zeggen die linkse vrienden dat je vooral de trein moet nemen omdat dat zo goed is voor het milieu. Dan doe je dat, ondanks alle drukte en onveiligheid, en dan betaal je alsnog een spitstarief! Nou ja."
http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.html

Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien. De treinen zitten dan overvol! Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!

Ze kunnen beter acties ondernemen om de trein buiten de spits vol te krijgen door die goedkoper te maken. Als ik nu met het gezin per trein bijv. naar zee gaat kost me dat 120 euro. Met de auto 30. Terwijl die trein toch bijna helemaal leeg is.
The End Times are wild
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:02:19 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_79895020
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:

Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien.
Waar staat dat dan?

De NS moet het juist van de spits hebben, maar de helft van de treinen staat buiten de spits stil. Dat laatste lijkt me ook niet echt positief voor de winstgevendheid.
pi_79895054
het succes van het zoutkaartje is dus korting tijdens daluren. Niet verhoging tijdens spitsuren..
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:05:27 #4
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_79895061
Ja goed plan zeg!!!!! Zo lossen we de files wel op hoor

De overheid probeert mensen uit de auto te krijgen dmv een spitstarief, en het enige alternatief wordt aan de andere kant ook extra belast. Ja jongens zo lossen we de problemen wel op
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:06:18 #5
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79895077
Tuurlijk, maak de treinen NOG duurder. Een kaartje kost al achterlijk veel, terwijl er in de spits vrijwel nooit voldoende capaciteit is. Ondanks de capaciteitproblemen proberen ze continu nog meer mensen in de spits met de trein laten gaan, terwijl ze zelf duidelijk aangeven dat ze het nu al niet aankunnen. En om die mensen dan ook daadwerkelijk in de trein te krijgen, willen ze de tarieven verder verhogen. Echt, wie die strategie bedacht heeft...

Verder is dit plan ook nog eens compleet waardeloos. Forensen blijven toch wel afhankelijk van de spits, dus het is gewoon een manier voor de NS om extra geld te innen.

Typisch trouwens dat hun goedmakertje 'het zoutkaartje' een experiment was. NS denkt echt alleen maar aan haar eigen belang en is zeer klantonvriendelijk, zo blijkt keer op keer wel weer.
pi_79895106
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef athlonkmf het volgende:
het succes van het zoutkaartje is dus korting tijdens daluren. Niet verhoging tijdens spitsuren..
Ja, maar dat gaan ze niet doen natuurlijk. De daluren zullen dan wel iets goedkoper worden en de spitsuren duurder, zodat er een grotere marge ontstaat en het de NS niets kost.
pi_79895151
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:
Spitsheffing trein
[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)heffing_trein__.html

Ik geloof er niks van dat de NS juist in de spits verlies zou draaien. De treinen zitten dan overvol! Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
Heb je die berekening nog? En hoe maak je daaruit op wat voor winst ze maken? Het gaat erom dat die treinen misschien maar een paar uur per dag gebruikt worden.
Oh, and that's a bad miss!
pi_79895162
Laat de NS maar eens de treinen wat langer maken in de spits. Het is echt ongelooflijk hoe kort de treinen vaak zijn in de spits op het stuk waar ik vaak reis.
Huur deze plek voor ¤100 per maand!
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:16:28 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79895257
quote:
Ervaringen met het zogenoemde zoutkaartje leren dat het werkt, zeggen de NS.
HAHAHA dit was dus gewoon een test van NS om prijzen te verhogen? Wat een nep, als excuus gratis korting aanbieden, en dat gebruiken om prijzen te verhogen...
quote:
Ik heb weleens berekend dat één zo'n trein vanaf Den Bosch naar Utrecht een omzet genereert van 25.000 euro. En die rijden er da 4 per uur!
Yep! Werkelijk schandalig hoe de NS met z'n klanten omgaat... Juist in de spits zou er concurrentie op het spoor moeten zijn. En dan niet zoals nu, dat "de concurrent" slechts op bepaalde trajecten rijdt, want je gaat niet naar een andere bestemming omdat daar een andere maatschappij rijdt. De concurrent zou op alle trajecten moeten rijden.
Juist in de spits verdient de NS goud geld, logisch dat ze dat duurder willen maken, dan kan je nog meer betalen voor je STAPLEK...
censuur :O
pi_79895455
Waanzin!
pi_79895471
> 50% van de ochtendspitsreizigers zijn studenten, dan ben ik heel benieuwd hoe ze dat met de studentenkaart/ib groep willen gaan regelen?
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:29:23 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79895507
LXIV, jouw oplossing is dus niet het duurder maken van de spits maar het goedkoper maken van de kaartjes buiten de spits. Hoe is dat geen spitstarief?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:30:13 #14
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79895524
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:27 schreef Basp1 het volgende:
> 50% van de ochtendspitsreizigers zijn studenten
Bron?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_79895566
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:05 schreef -Techno- het volgende:
Ja goed plan zeg!!!!! Zo lossen we de files wel op hoor

De overheid probeert mensen uit de auto te krijgen dmv een spitstarief, en het enige alternatief wordt aan de andere kant ook extra belast. Ja jongens zo lossen we de problemen wel op
Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.

Massale verplaatsingen in een korte tijdsspanne zijn achterhaald.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_79895649
quote:
Ook kan er wat de NS betreft gevarieerd worden naar locatie. Zo kan bijvoorbeeld de Randstad duurder worden dan daarbuiten. De NS hebben nog geen concrete percentages voor ogen.
Laat ik maar naar Groningen gaan in plaats van Amsterdam.

Maar verder een goed plan om treinreizen voor de werkenden onder ons nog onaantrekkelijker te maken. Dit is juist de groep vrijwillige treinreizigers die milieubewust de auto laat staan.
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:36:31 #17
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_79895660
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:32 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Misschien dat er dan eindelijk eens "out of the box" gedacht wordt en we er achter komen dat er toch nog wel meer alternatieven zijn.

Massale verplaatsingen in een korte tijdsspanne zijn achterhaald.
Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_79895797
Openbaar vervoer en Nederland is nooit een mooie combinatie geweest Maar straks spitstarief in de auto en in het OV, dan kan je net zo goed met de auto blijven gaan.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_79895807
Ze zeggen dat mensen nu al vaak moeten staan in de spits, dus denken ze 'we maken zo'n staplek maar even nog wat duurder' ? Triest.

Ik wil IntercityAPT's commentaar hier weleens op zien
pi_79895834
Dus: Files oplossen door OV aantrekkelijker te maken met duurdere kaartjes ?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:45:39 #21
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79895859
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:36 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Je doelt op een aanpassing van de gemiddelde werktijden? Geen 9 tot 5 meer, maar zoiets als van 12 tot 8?
- Op afstand werken
- Geen standaard 36-40urige uitzingwerkweek meer
- Teleportatie
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_79895871
Wat een paniek weer alleen maar omdat er PLANNEN worden bekend gemaakt
Leaf
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:47:36 #23
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_79895904
yea nou word met de auto naar me werk goedkoper dan met de trein denk ik
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_79895907
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:45 schreef Marble het volgende:

[..]

- Op afstand werken
- Teleportatie
Oooh, teleportatie! Zeg dat dan!

zaterdag 3 april 2010 @ 10:52:27 #25
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_79895999
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:45 schreef Marble het volgende:

[..]

- Op afstand werken
Voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking niet mogelijk.
quote:
Helaas is een werkweek van 40 uur noodzakelijk om rond te komen, tenminste dat geldt voor het grootste gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking. Wie vult het gat aan?
quote:
- Teleportatie
Zou er al patent op gevraagd zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')