abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:15:32 #176
61183 leonieke
Dan toch?
pi_79997144
Je hebt een simpele en een uitgebreide test.

Eenvoudige: 1 beker suikerwater drinken en een uur later wordt er bloed geprikt om te zien wat de suikerwaarden zijn. Indien ze te hoog zijn, moet je de uitgebreide test doen om na te gaan of je zwangerschapsdiabetes hebt.

Uitgebreide: er wordt bloed geprikt en dan drink je 2 bekers suikerwater. Dan blijf je 3 uur zitten en om het uur wordt er bloed geprikt om de suikerwaarden te bekijken. Indien te hoog: zwangerschapsdiabetes.

Ik heb de eenvoudige test 2 keer moeten doen omdat ze de test de eerste keer op 22 weken uitgevoerd hebben, maar zwangerschapsdiabetes komt normaalgezien maar voor vanaf 24 weken. Dus op 26 weken de test opnieuw moeten uitvoeren en toen waren de waarden verhoogd en moest ik de uitgebreide doen.

En Shandaly, ik had wel het geluk om in een heel comfortabele zetel te mogen zitten Het enige nadeel was dat ze een katheter hadden geplaatst om bloed te trekken en ze hem in mijn linkerhand hadden moeten steken. Gevolg: als linkshandige kon ik bijna niets doen. Dan zijn het laaaannnggggee uren
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:18:25 #177
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79997271
Oh, ik prik wel gewoon random bij mn paps...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_79997396
Zo'n test wordt dat gedaan als je suikerwaardes sowieso al wat hoger zijn?
pi_79997546
Ja volgens mij doen ze dat niet zomaar. Als je overgewicht hebt, doen ze volgens mij wel standaard rond de 20 weken een keer gewoon suiker laten prikken, en als dat niet goed is, dan moet je dat met dat suikerwater doen volgens mij.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:25:44 #180
61183 leonieke
Dan toch?
pi_79997567
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:21 schreef Orea het volgende:
Zo'n test wordt dat gedaan als je suikerwaardes sowieso al wat hoger zijn?
In Jette krijg je hem blijkbaar standaard (maar daar werden wel meerdere tests uitgevoerd die ze in andere ziekenhuizen niet altijd doen, zoals bv streptokokken B).
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:28:09 #181
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_79997674
Ah, Orea had al gevraagd wat ik wilde vragen. Mooi, bij mij wordt er dus denk ik geen test gevraagd. Sowieso hebben ze nog niets anders getest dan ze destijds hebben gedaan tijdens mn 12-weken bloedonderzoek. Behalve de bloeddruk natuurlijk.
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:30:36 #182
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79997774
Ergens aan het eind werd bij mijn vorige zwangerschap ook nog op ijzer geprikt... Ach en dat was te laag, maar ik merkte er niets van.
pi_79999032
Ik heb ook geen suikertolerantietest gehad, en ben toch wel iets te zwaar enzo
Maar met 12 weken waren mijn suikerwaardes goed, en verder zijn er geen aanwijzingen waarom het nodig zou zijn bij mij denk ik.
Ik moet wel bij 30 weken bloed laten prikken, want ben rhesus negatief.
En verder geen idee wat ze gaan prikken

Vandaag alweer 27 weken
En nog ongeveer 4 weken voor ik weer tante word En nog ongeveer 6 weken voor ik voor de 3e keer tante word haha. Komt echt allemaal dichtbij
  dinsdag 6 april 2010 @ 12:10:21 #184
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_79999481
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 12:00 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik heb ook geen suikertolerantietest gehad, en ben toch wel iets te zwaar enzo
Maar met 12 weken waren mijn suikerwaardes goed, en verder zijn er geen aanwijzingen waarom het nodig zou zijn bij mij denk ik.
Ik moet wel bij 30 weken bloed laten prikken, want ben rhesus negatief.
En verder geen idee wat ze gaan prikken

Vandaag alweer 27 weken
En nog ongeveer 4 weken voor ik weer tante word En nog ongeveer 6 weken voor ik voor de 3e keer tante word haha. Komt echt allemaal dichtbij
Problemen tijdens de zwangerschap

Eenzelfde probleem kan tijdens de zwangerschap ontstaan. Ook dan geldt dat iemand met resusnegatieve bloedcellen niet tegen resuspositieve bloedcellen kan. Als de aanstaande moeder resusnegatief bloed heeft en het nog ongeboren kind resuspositief is, kan de moeder antistoffen gaan maken tegen de rode bloedcellen van haar kind. Bij de eerste zwangerschap zal de antistofproduktie nog maar gering zijn, maar bij elke volgende zwangerschap zal de reactie op de positieve bloedcellen van het kind heftiger worden. De antistoffen kunnen voor de vrouw zelf geen kwaad, maar als ze het kind bereiken, kunnen er problemen ontstaan. De antistoffen kunnen namelijk ook daar tot de afbraak van rode bloedcellen overgaan. Het kind kan hierdoor niet alleen een meer of minder ernstige bloedarmoede oplopen, maar ook slechter gaan groeien. In nog ernstiger gevallen spreekt men dan van een 'resuskindje'.

Bloedcontroles tijdens de zwangerschap

Bij tien procent van de zwangerschappen is de vrouw negatief en het kind positief. In dat geval kunnen problemen verwacht worden. Slechts bij vijf procent van de vrouwen met resusnegatief bloed worden inderdaad antistoffen door haar gevormd. Bij maar heel weinig zwangerschappen is dat van dien aard dat er maatregelen noodzakelijk zijn. Toch wordt bij iedere zwangere het bloed op de resusfactor gecontroleerd.
Als de vrouw resusnegatief is, zal de arts of verloskundige altijd willen weten in hoeverre zij tijdens de zwangerschap antistoffen aan het vormen is. Het bloed van de vrouw zal daarop dan ook in de loop van de zwangerschap worden gecontroleerd. Een minder gunstige situatie kan zo vroegtijdig ontdekt worden. De nodige maatregelen kunnen dan worden genomen.

Resusbaby

De aanduiding 'resusbaby' is ook vandaag-de-dag nog omringd met een waas van geheimzinnigheid en angst. Dat komt onder andere doordat vroeger ongeveer de helft van deze baby's overleed. Onder meer dank zij de goede medische zorg, komt dat tegenwoordig in ons land nog maar nauwelijks voor.
Je kunt in principe van een 'resusbaby' spreken, wanneer bij een resusnegatieve moeder antistoffen worden gevormd tegen de resuspositieve bloedcellen van de baby en wanneer deze antistoffen ook daadwerkelijk schade bij de baby gaan aanrichten. Die schade komt dan voort uit de afbraak van rode bloedcellen bij de baby.
In lichte gevallen zal er als gevolg van die afbraak alleen een geringe bloedarmoede bij de baby ontstaan. In ernstiger situaties zal de bloedarmoede een stuk zwaarder zijn. Bovendien kunnen de afbraakprodukten van het bloed (bilirubine) niet alleen aanleiding geven tot het optreden van geelzucht maar ook tot het ontstaan van een hersenbeschadiging bij de baby.

Tijdige behandeling

Het ontstaan van een 'resusbaby' tijdens de zwangerschap is tegenwoordig gewoonlijk al in een zo vroeg stadium bekend dat er tijdig tegenmaatregelen genomen kunnen worden. Dreigt de situatie uit de hand te lopen, dan kan besloten worden om het kind eerder ter wereld te laten komen. Is dat niet verantwoord, bijvoorbeeld omdat het nog veel te vroeg in de zwangerschap is, dan kan de baby soms nog tijdens de zwangerschap een bloedtransfusie krijgen in speciaal daartoe ingerichte ziekenhuizen. Uiteraard is het doel hiervan om de levenskansen van de baby te verbeteren.
Is een 'resusbaby' eenmaal ter wereld gekomen, dan kunnen soms wisseltransfusies noodzakelijk zijn om de baby in een dusdanige toestand te brengen dat deze voor de rest van het leven geen enkel nadelig gevolg ondervindt van de bloedarmoede en de grote hoeveelheid afbraakprodukten van het bloed (bilirubine).
pi_80000381
interessant stukje tico (ik wist wel ongeveer hoe en wat, maar goed is tijd geleden dat ik dat op school heb gehad)
maar bedoelde eigenlijk dat ik niet weet wat er verder nog geprikt gaat worden (omdat je het over je ijzer had)

Ben wel benieuwd wat er bij mij bij dat bloedprikken eruit komt, aangezien mijn vriend niet weet welke bloedgroep hij heeft
pi_80000508
Ik heb ook een negatieve bloedgroep, dus moet ook nog een keertje extra prikken. En dan krijg je ook nog ergens zo'n injectie in je kont Zijn we weer lekker mee he Sonnetje
  dinsdag 6 april 2010 @ 12:35:35 #187
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_80000559
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 12:30 schreef Sonnetje85 het volgende:
interessant stukje tico (ik wist wel ongeveer hoe en wat, maar goed is tijd geleden dat ik dat op school heb gehad)
maar bedoelde eigenlijk dat ik niet weet wat er verder nog geprikt gaat worden (omdat je het over je ijzer had)

Ben wel benieuwd wat er bij mij bij dat bloedprikken eruit komt, aangezien mijn vriend niet weet welke bloedgroep hij heeft
Ze kijken bij jou dus naar antistoffen. De kans dat je vriend positief is is groter dan dat hij negatief is, dus ik denk dat ze er gewoon maar rekening mee houden dat hij positief is.

Als ze zeker waren dat hij negatief was dan hoefde die check ook niet, dan is je kind ook negatief, tenzij het van de buurman is.
pi_80000621
blegh injecties, dat wist ik niet
Arme wij Tessie

Hij heeft nog nooit z'n bloedgroep laten checken dus hij weet het niet. Ach zo erg is t ook allemaal niet
en van de buurman is mijn zoon niet haha
pi_80000713
Bij mij zei de vk de vorige keer dat ze het altijd checken als je een negatieve bloedgroep hebben, ook al is die van je partner ook negatief. Omdat ze gewoon nooit 100% zeker weten dat het kindje van je man is

Oh en die injectie voel je haast niks van hoor Son! Vond het alleen zo stom, zo in je kont.
pi_80000774
haha dat zou je hebben zeg
nou ik weet echt wel 100% zeker dat t zijn kind is
Mja ach beter voor de zekerheid een keer extra checken kan geen kwaad vind ik. Hij zal t maar verkeerd hebben wat z'n bloedgroep is

Tessie, ik hou gewoon niet van prikken (bij anderen daarentegen )
Ach ja ik laat t gewoon over me heengaan haha, wat moet dat moet
  dinsdag 6 april 2010 @ 12:48:03 #191
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_80000914
Ik werd net gebeld door mijn vlos.... waar ik bleef... ik was al een half uur te laat voor mijn afspraak met haar nl
Mag ik het op zwangerschapsdementie houden?
Vanmiddag 16.15 in de herkansing
Ik voel me zo l*llig
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_80001033
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 12:48 schreef Saffier het volgende:
Ik werd net gebeld door mijn vlos.... waar ik bleef... ik was al een half uur te laat voor mijn afspraak met haar nl
Ik voel me zo l*llig
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_80001143
Moet die anti-D in je kont
pi_80001286
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 07:18 schreef _NIKKI_ het volgende:
*meldt* nog één dag tot uitgerekende datum. Zometeen naar de vk en dan weer lekker werken, ik kan echt niet wachten, lekker ff m'n zinnen verzetten, ik merk toch wel dat 4 dagen vrij nu te lang was, dan ben ik veel te veel bezig met wachten of er iets gebeurd.
Ik lees hier altijd wel mee, maar ik vind jou opmerking wel gewoon heel cool

Wat voor werk doe je dan? Dat je nog lekker doorwerkt?
pi_80001387
Haha Sonnetje, ik weet ook echt wel 100% zeker dat de baby van mijn man is, maar het ging erom dat zij dat niet zeker wisten, en dat als het het geval is dat iemand het niet zeker wist, die het waarschijnlijk ook niet zou zeggen enzo. Dus daarom testen ze altijd.

En Orea In den bipsch

Saffier, kan gebeuren joh! Dat maken ze vast regelmatig mee dat iemand een afspraak vergeet!
pi_80001455
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 12:48 schreef Saffier het volgende:
Ik was de vorige keer ook te laat
Fijn dat je vanmiddag gelijk weer terecht kan!

Hoe is het verder? Voel je je beter dan in het begin?
pi_80001605
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:02 schreef tessie het volgende:
Haha Sonnetje, ik weet ook echt wel 100% zeker dat de baby van mijn man is, maar het ging erom dat zij dat niet zeker wisten, en dat als het het geval is dat iemand het niet zeker wist, die het waarschijnlijk ook niet zou zeggen enzo. Dus daarom testen ze altijd.

En Orea In den bipsch

Saffier, kan gebeuren joh! Dat maken ze vast regelmatig mee dat iemand een afspraak vergeet!
Anti-D is bij mij in mijn bovenbeen gedaan
pi_80001668
*lol* Ik begrijp dat jij dat ook weet haha, maar t klinkt zo stom als zo'n vk het zegt (kijk er zullen idd mensen zijn die het niet weten haha, maar de gemiddelde persoon zal het toch wel weten lijkt mij... of ben ik zo naief daarin )

Saffier, vervelend is dat he, afspraken vergeten. Ik voel me dan ook altijd zo lullig...(ik kan zo lekker chaotisch zijn met dat soort dingen...)
  dinsdag 6 april 2010 @ 13:25:38 #199
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_80002149
Bij ons in het ziekenhuis wordt de suikertolerantietest automatisch gedaan rond de 24 weken. Geen specifieke indicatie voor mij dus. Gewoon een standaard handeling. Ik vind het drankje uitermate goor, het is puur suikerwater. Je komt nuchter binnen, ze prikken bloed. Je mot 3 bekers van dat gore spul wegklokken (en idd Leo, heel snel klokken is het enige wat helpt) en vervolgens 2 uur later weer prikken. En helaas nemen ze dan wel meteen een heel buisje, niets even prikje in de vinger...

Ach ja, het is weer achter de rug nu. Morgen uitslag (telefonisch) en dan zijn we er hopelijk voor de rest van de zwangerschap vanaf...

En dat vergeten van afspraken schijnt inderdaad vaker voor te komen bij zwangere vrouwen
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_80002654
Vandaag 16 weken

Net terug van de verloskundige de uitslagen van het bloed waren allemaal goed en ook mijn bloeddruk is super. Heb jaren onder controle gestaan met een hoge bloeddruk dus ben hier ontzettend blij mee toch goed dat ik kilo's afgevallen ben

Ze liet me ook nog even voelen naar de baarmoeder dat er nu een soort helling zit ook mijn man heeft ze even laten voelen en hij vond het toch wel te gek. Daarna het hartje luisteren was een hele tijd zoeken maar toen leek het net of de sneltrein door de kamer heen denderde en opeens verstopte het zich weer na even zoeken gauw weer gevonden

Mogen 6 mei weer komen en 4 mei hebben we een afspraak staan voor de 20 weken echo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')