abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79751679
O damn, hier van de week ook al 2 spinnen gespot (gelukkig nog wel buiten). Ik woon 3 hoog en alsnog heb ik geregeld spinnen in huis en soms ook vrij grote. Ik ben er zelf ook panisch voor, zie liever zo'n harige vogelspin dan die spinnen die in je huis komen.
Vorig jaar zelfs gehad dat ik nog even zat te lezen in bed en ineens zie ik een spin van plafond naar beneden komen en landde zo op het bed vlak voor me... ben nog nooit zo snel uit bed gesprongen.
Ook wel eens nacht in de woonkamer geslapen omdat er 1 in de slaapkamer zat.

Toch vreemd eigenlijk dat die beesten zoiets met je kunnen doen, ben voor heel weinig dieren / insecten bang, maar spinnen brrrr
pi_79753253
Zo een van dat formaat hebben wij ook wel eens op de wc gehad Ik zat net op de wc toen ik dat beest zag, ben gelijk gillend de woonkamer ingerend

En mijn broer lachte me uit, totdat hij zelf ging kijken
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:30:13 #93
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79753362
Ik heb dat soort units alleen in de schuur gezien of op donkere vochtige plekken. Daarom vermijd ik houten oude schuurtjes.
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
Casual MMA fan :')
pi_79753444
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:46 schreef rats het volgende:
Vorig jaar zelfs gehad dat ik nog even zat te lezen in bed en ineens zie ik een spin van plafond naar beneden komen en landde zo op het bed vlak voor me... ben nog nooit zo snel uit bed gesprongen.
Ook wel eens nacht in de woonkamer geslapen omdat er 1 in de slaapkamer zat.
In de woonkamer slapen vanwege een spin? Ik spring inderdaad ook als een gek mijn bed uit en ren de woonkamer in. Maar dan zoek ik direct een krant of een schoen en ga ik die spin opzoeken & de rest van de kamer spin vrij krijgen.

Heb al eens gehad dat ik in een hostel zat en de volgende ochtend gewoon een rode vlek op de lakens had omdat ik wat insecten had gecrushed. Mn lichaam zat ook onder de rode vlekken toen. Echt zo ontzettend smerig
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_79753514
ik kwam hier vorige week in huis ook echt een monster van een spin tegen
heb toen van schrik ook een topic geopend op fok!
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_79753619
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:12 schreef Dynd het volgende:
Damn, waar woon je? Deze komen toch weinig in het noorden van het land voor?
Guess again, ze komen er net zo veel voor als in de rest van het land. Is een vrij standaard spinnetje in Nederland. Wees blij dat ze er zijn. Anders had je veel meer overlast van andere veel schadelijkere insecten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:41:40 #97
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79753749
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:43 schreef Guppyfriend het volgende:
Ach, niet piepen, deze is pas eng

Kanonne... ik voel gewoon de fear langs me ruggegraat omhoog gaan wanneer die vader weg rent. !
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:58:24 #98
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_79756727
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 01:11 schreef MissBliss het volgende:
Mijn zus heeft ook van dit soort monsters in huis gehad, ze kwamen tevoorschijn uit de gootsteen [ afbeelding ]

Ik woon op 1 hoog en heb ze gelukkig nog nooit gezien.
dan zullen ze echt groot zijn geweest, als ze hier door heen komen.
pi_79758724
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In de woonkamer slapen vanwege een spin? Ik spring inderdaad ook als een gek mijn bed uit en ren de woonkamer in. Maar dan zoek ik direct een krant of een schoen en ga ik die spin opzoeken & de rest van de kamer spin vrij krijgen.

Heb al eens gehad dat ik in een hostel zat en de volgende ochtend gewoon een rode vlek op de lakens had omdat ik wat insecten had gecrushed. Mn lichaam zat ook onder de rode vlekken toen. Echt zo ontzettend smerig
Kreeg dat beest niet te pakken, hij sprong ook echt. Zag em zo van muur naar plafond springen en weer terug, dan heel snel lopen. Was ook een taai beest, mijn vriend had moeite om hem kapot te krijgen (nu hoeven ze niet perse dood van mij, maar dit was uitzondering).
Ik ben inderdaad zo bang voor spinnen
pi_79758940
pi_79778115
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:00 schreef Teteteterek het volgende:
nog een leuk filmpje

Die ene gast heeft wel pech zeg:

Het 3e filmpje is echt super geniaal btw, ik zou de kat echt zn gang laten gaan

Ik zou onderhand naar een ander continent verhuisd zijn

[ Bericht 26% gewijzigd door DX11 op 31-03-2010 10:12:17 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_79778840
Gelukkig heb ik 2 huistijgers die dit soort dingen snel en discreet voor me oplossen.

Ja, ik generaliseer.
  woensdag 31 maart 2010 @ 10:37:17 #103
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79779021
Katten vs. spiders.
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79780805
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 01:03 schreef leukvoorlater het volgende:

[..]

Nee, dat is zielig. Spinnen zijn heel leuk als je ze beter kent.

De angst wordt kinderen aangeleerd door irrationeel angstige volwassenen.

Leer over het onderwerp en zet je angst om in fascinatie!
Ik weet dat het heel diep zit bij velen maar het kan echt hoor.
Ik moest er vroeger ook niets van hebben en nu geniet ik van die dieren.
  woensdag 31 maart 2010 @ 11:53:19 #105
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79781830
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:26 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Kan wel kloppen want mijn zus hield mij nachtenlang wakker door haar gekrijs omdat er weer eens een langpoot over de grond richting haar bed kroop.

Waar heb je deze omschakeling geleerd?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79783150
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:53 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Kan wel kloppen want mijn zus hield mij nachtenlang wakker door haar gekrijs omdat er weer eens een langpoot over de grond richting haar bed kroop.

Waar heb je deze omschakeling geleerd?
Ik ben er nooit echt bang voor geweest zolang ze op veilig afstand bleven en vond het altijd al nuttige dieren maar er was wel een bepaalde afkeer die ik er bij voelde.
Vanuit mijn interesse voor macrofotografie is mijn interesse voor insecten en spinachtigen ook gaan groeien en nadat ik via een kennis in het houden van vogelspinnen rolde was het een kwestie van met je neus op de feiten gedrukt worden.

Ik zie geen eng en vies monster dat dood moet.
Ik zie een efficiënte jager met allerlei intrigerende gedragingen en levenscyclus die al miljoenen jaren bijna niet verandert en die ook nog eens voorkomt in de meest bonte kleuren en complexe tekeningen.
Het zijn twee uitersten en als je ergens middenin zit ben je volgens mij goed bezig.

Het is het beste om te respecteren in plaats van te vrezen want angst is een slechte raadgever.
Klinkt als een cheesy citaat uit een kung-fu film maar het klopt wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vengerr op 31-03-2010 12:33:05 ]
  woensdag 31 maart 2010 @ 12:32:17 #107
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79783403
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:24 schreef Vengerr het volgende:

[..]
Het is het beste om te respecteren in plaats van te vrezen want angst is een slechte raadgever.
Klinkt als een cheesy citaat uit een kung-fu film maar het klopt wel.
Misschien dat die angst komt uit respect voor de beesten. Ze zijn immers klein, wij zijn groot. Hoe klein zijn wij dan in vergelijking met hun?

Kung-Fu Citaten zijn nooit cheesy!
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79783588
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:32 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Misschien dat die angst komt uit respect voor de beesten. Ze zijn immers klein, wij zijn groot. Hoe klein zijn wij dan in vergelijking met hun?

Kung-Fu Citaten zijn nooit cheesy!
Je moet ze inderdaad nageven dat ze zelfs Chuck Norris het nakijken geven als het op indruk maken aankomt.
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:00:23 #109
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_79784534
Spinnen! Ik heb ze gelukkig bijna nooit hier.
Ok stelletje hokboeren
pi_79786215
We kunnen nog veel leren van spinnen. Ik zou graag de eerste zijn die een spinnedraad zou kunnen namaken. Ik zou schat hemeltje rijk worden.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:43:23 #111
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79786500
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
We kunnen nog veel leren van spinnen. Ik zou graag de eerste zijn die een spinnedraad zou kunnen namaken. Ik zou schat hemeltje rijk worden.
Als suikerspin verkoper?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79786948
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:43 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Als suikerspin verkoper?
, leuk.

Maar feit blijft dat de toepassingen voor spinnezijde legio zijn. Een draad van enkele millimeters is sterk genoeg om een volwassen mens te houden.
pi_79787068
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 10:02 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Die laatste is echt geniaal!
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  woensdag 31 maart 2010 @ 14:13:48 #114
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79787760
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:26 schreef Vengerr het volgende:

[..]

De angst wordt kinderen aangeleerd door irrationeel angstige volwassenen.

Ik weet dat het heel diep zit bij velen maar het kan echt hoor.
Ik moest er vroeger ook niets van hebben en nu geniet ik van die dieren.
Jij hebt spinnen?

Ik wil ze ook, heel erg graag
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_79791615
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 14:13 schreef Samzz het volgende:

[..]

Jij hebt spinnen?

Ik wil ze ook, heel erg graag
Wat let je.

Voor 30 tot 60 euro kan je al een voor beginners geschikte halfwas vogelspin zoals een soort uit het Brachypelma genus hebben met terrarium.
Verder onderhoud is spotgoedkoop en niet moeilijk.
Bezoek eens een van de grotere reptielenbeurzen zoals die op 11 april in Houten.
Daar zijn heel heeeeel veel vogelspinnen te vinden.
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:52:40 #116
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79791864
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:46 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Wat let je.

Voor 30 tot 60 euro kan je al een voor beginners geschikte halfwas vogelspin zoals een soort uit het Brachypelma genus hebben met terrarium.
Bezoek eens een van de grotere reptielenbeurzen zoals die op 11 april in Houten.
Wat geef je die beesten eigenlijk te eten? En kunnen ze ook gevaarlijk zijn? Als in bijten naar je hand als je hun hok probeert schoon te maken?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79792010
Aaah kill it!
Ik ben hier zo bang voor.
Ik weet eigenlijk dat het onzin is om er bang voor te zijn, maar ik kan me er niet vanaf zetten.
Ja en dus?
pi_79792099
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:52 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Wat geef je die beesten eigenlijk te eten? En kunnen ze ook gevaarlijk zijn? Als in bijten naar je hand als je hun hok probeert schoon te maken?
Krekels? Sprinkhanen? Nooit van gehoord?

De agresievere soorten hebben wel de neiging je te besproeien met haren van hun poten die licht kunnen irriteren. En een beet is vrij pijnlijk, maar het is allemaal niet dodelijk. Enige voorzichtigheid is wel geboden
  † In Memoriam † woensdag 31 maart 2010 @ 16:10:53 #119
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_79792732
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:31 schreef Xantalien het volgende:
Bij ons op school zat er ook zo een. Daarmee gingen ze voetballen. In de gang.

Gevolg: Ik ben er vandoor gegaan. Gatver, wat een enge beesten.
Wat leuk Mocht de spin op doel? Gaat vast uitstekend met acht armen
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_79792928
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:52 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Krekels zijn perfect voedsel en verkrijgbaar via internet of dieren speciaalzaken.
Mensen met grote collecties onderhouden ook weleens een kakkerlakken kolonie in een apart terrarium.

De meest Zuid- en Noord-Amerikaanse soorten zijn erg rustig en hebben een relatief mild gif (wespensteek) waardoor beginner soorten hier ook altijd onder vallen.
Deze zullen bij dreiging eerst wegrennen.
Als dat niet helpt een wolkje brandharen afstrijken van hun achterlijf.
Als dat nog niet het gewenste effect heeft dan dreigen ze en daarna wordt er pas gebeten wat ook een droge beet zonder gif kan zijn.
Deze soorten kunnen eventueel veilig om de hand genomen worden als je maar voorzichtig bent.

Afrikaanse en Aziatische soorten zijn meestal veel sneller, defensiever en hebben een krachtiger gif.
Deze hebben geen brandharen als verdediging en neigen sneller naar bijten waardoor ze ook worden afgeraden voor beginners.
Ik moet er wel bij zeggen dat ook deze soorten met krachtiger gif niet levensgevaarlijk zijn hoewel je er goed ziek van kan zijn voor een paar dagen.

De soorten die ik nu heb vluchten op 1 na tijdens onderhoud altijd hun schuilplaats in maar ik doe toch alles met een flinke pincet.

Lang verhaal kort: Veel soorten zijn super relaxed maar er zijn er een paar met de mentaliteit van een kettingzaag zoals Pterinochilus murinus en Haplopelma lividium.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vengerr op 31-03-2010 16:32:45 ]
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:16:53 #121
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_79792991
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 10:02 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Die zat vorige zomer in mijn tuin, althans, het lijkt er op. Mooi beest.

Foto:

-edit- Lijkt toch wat kleiner.

[ Bericht 5% gewijzigd door popolon op 31-03-2010 16:22:50 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_79793367
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 10:31 schreef Northside het volgende:
Gelukkig heb ik 2 huistijgers die dit soort dingen snel en discreet voor me oplossen.

[ afbeelding ]
Ja tja, dat zit vaak dan weer een beetje tegen.
Hele tijd geleden zitten we lekker op bed een film te kijken en wordt mijn oog getrokken naar een beweging bij onze voeten.
Bleek een megaspin te zijn, ik schoot in grote angst het bed uit en de kat gaat kijken wat het is, raakt die spin bijna aan, neemt een luchtsprong en is weg!
Daar ging mijn hoop dus mooi ervandoor!

Gelukkig heb ik ook nog een man, die wilde die spin eigenlijk pletten, maar dat mocht niet van mij, snel een beker gepakt waar dat monster in zou passen, envelop erbij om eronder te schuiven en naar buiten.
Maar ik heb ervan geleerd dat je niet zomaar op je kat kan rekenen
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_79795044
Deze hingen in Japan, die zagen er ook wel freaky uit, ongeveer net zo groot als een middelgrote huisspin. Of ze gifitg waren weet ik niet, maar wel erg mooi.

pi_79802076

Awww <3
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:38:53 #125
282339 Xantalien
Høken, kreng.
pi_79806480
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:10 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Wat leuk Mocht de spin op doel? Gaat vast uitstekend met acht armen
Nee, oke, ik zal het anders zeggen...

Ze gebruikten de spin als voetbal.
Bi-j mien achter 't huus steet een Amerikaanse slee,
Bi-j de aanschaf mos ik erg diep in de portomonee.
't Is een 8-cilinder met veel chroom en een linnen kap,
Ik hol 'm moeilijk in toom as ik 'm op zien donder trap.
pi_79807113
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:25 schreef erodome het volgende:
Maar ik heb ervan geleerd dat je niet zomaar op je kat kan rekenen
Bij mijn tijgertjes gaat alles naar binnen. Vliegen, muggen, mieren, spinnen. En ik geef ze toch echt genoeg brokken hoor...
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:27:06 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79814864
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:46 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Wat let je.

Ik heb al besloten welke soorten ik wil houden. Maar op dit moment woon ik nog thuis en pa en ma vinden het geen goed idee

B. Smithy staat me erg aan, hoewel dat geen halfwas soort is, dacht ik. Maar ook de G. Rosea vind ik mooi Ik wil beginnen met een makkelijke, niet aggressieve spin en het dan uitbouwen.
pi_79819110
Een vriend van mij heeft ook een tijd en vogelspin gehad; hij heette Teddy Ruxpin. Totaal niet eng, want altijd rustig en je kon hem lekker over je hand laten lopen, dat voelde ook wel zacht enzo.

Helaas is hij overleden toen hij ging vervellen omdat die vriend dacht dat hij ziek was omdat hij op zijn rug ging liggen en hem telken terug draaide; daar was hij niet zo blij mee...
  donderdag 1 april 2010 @ 09:04:06 #129
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79819156
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:15 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Lang verhaal kort: Veel soorten zijn super relaxed maar er zijn er een paar met de mentaliteit van een kettingzaag zoals Pterinochilus murinus en Haplopelma lividium.
Opzicht wel interessant! Het lijkt mij aan de ene kant ontzettend eng om zo'n beest in huis te hebben, maar het zou aan de andere kant ook wel weer fasinerend zijn. Zou je wellicht fotos kunnen maken van jouw spin in zijn habitat?
Ben benieuwd!

Waar moet je overigens op letten om dat beest gezond te houden?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
pi_79824153
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik heb al besloten welke soorten ik wil houden. Maar op dit moment woon ik nog thuis en pa en ma vinden het geen goed idee

B. Smithy staat me erg aan, hoewel dat geen halfwas soort is, dacht ik. Maar ook de G. Rosea vind ik mooi Ik wil beginnen met een makkelijke, niet aggressieve spin en het dan uitbouwen.
Haha, de huisgenoten zijn not amused.
Misschien kan je ze gerust stellen met wat feitjes mits ze er voor open staan.
Een Brachypelma smithi en Grammostola rosea heb ik zelf ook en vooral de B. smithi lijkt me leuk om mee te beginnen.
Het is niet alleen een mooie en makkelijke spin maar ook een soort die veel mensen herkennen. (Indiana Jones, Home alone etc.)
G. rosea is ook een typische beginnersoort maar kan wel eens wispelturig zijn.
Ze kunnen plotseling een periode chagrijnig worden of zonder aantoonbare reden maanden niets eten.
Dat kan helemaal geen kwaad voor de spin maar het kan nogal wat zorgen en verwarring opleveren als je het niet weet.
Mijn tip als je 1 spin koopt: ga voor de B. smithi!
Sommige mensen nemen gelijk een soort met meer pit.
Dat is voor de kick of omdat daar ook veel van de meer bijzondere en kleurrijke soorten onder vallen.
Zelf kies ik er ook gewoon voor om redelijk onderaan de ladder te beginnen. Dan heb je tenminste iets om naartoe te groeien.
Ook wil ik in verband met de katten geen riskante soorten in huis tot er een goede hobbykamer beschikbaar is waar een ontsnapping gelijk weer gevonden kan worden.

p.s. Een halfwas is geen soort maar een dier dat nog niet volwassen is. Die zijn ook goedkoper.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:02 schreef zatoichi het volgende:
Een vriend van mij heeft ook een tijd en vogelspin gehad; hij heette Teddy Ruxpin. Totaal niet eng, want altijd rustig en je kon hem lekker over je hand laten lopen, dat voelde ook wel zacht enzo.

Helaas is hij overleden toen hij ging vervellen omdat die vriend dacht dat hij ziek was omdat hij op zijn rug ging liggen en hem telken terug draaide; daar was hij niet zo blij mee...
Aaaaaiiiii....
Altijd jammer om dit soort verhalen te lezen.
Zoiets kan iedereen voorkomen door gewoon even wat over je dieren te leren voor je ze gaat houden.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:04 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Opzicht wel interessant! Het lijkt mij aan de ene kant ontzettend eng om zo'n beest in huis te hebben, maar het zou aan de andere kant ook wel weer fasinerend zijn. Zou je wellicht fotos kunnen maken van jouw spin in zijn habitat?
Ben benieuwd!

Waar moet je overigens op letten om dat beest gezond te houden?
Vanavond zal ik weer eens wat nieuwe foto's maken en dan gooi ik ze gelijk online.
Hopelijk laten ze zich allemaal zien.

De soorten geschikt voor beginners hebben heel weinig nodig.

Het terrarium
Een groot terrarium is zinloos omdat vogelspinnen zich tot een klein territorium beperken rondom hun schuilplaats.
Boomsoorten houden van hoogte maar voor de bodembewoners kan een valpartij dodelijk zijn dus hebben deze absoluut geen hoge bak nodig.
Je moet denken aan een bodemoppervlak waar de spin met volledig gestrekte poten minimaal 9x inpast maar groter is natuurlijk ook goed.
Lampen mogen mits aan de buitenkant van de bak maar zijn niet nodig omdat vogelspinnen over het algemeen niet zo van licht houden.
Zet ze dus ook niet in vol zonlicht want dat kan door de oplopende warmte gevaarlijk zijn.
Kamertemperatuur die niet onder de 18 graden komt is voldoende en warmtematjes zijn zelfs af te raden omdat die met warmte van onderaf de boel snel uitdrogen en je spin juist gaat graven om verkoeling te zoeken.
Als jij je in een t-shirt lekker voelt zit het met de spin ook wel goed (22-25 graden C).
Verder heb je goede bodembedekking nodig die geen schadelijke stoffen bevat en niet schuurt.
Een aanrader is het gebruiken van terrarium kokosturf of onbemeste turf van het tuincentrum (het moet echt onbemest zijn) omdat die goed vocht vasthouden, niet schuren en geen voedingsboden vormen voor schimmels.
Voeg een stuk kurkschors of bijvoorbeeld ene halve bloempot toe als beschutting.
Een stukje beschutting is belangrijk en gebrek hieraan zal dan ook stres veroorzaken.
Een waterbakje is ook erg belangrijk.
De spin zal zelden drinken maar als ze het nodig hebben moet het er zijn.
Een waterbakje helpt ook om luchtvochtigheid op peil te houden.
Luchtvochtigheid is iets dat per soort verschilt want vogelspinnen komen voor van woestijnen tot regenwouden.
Een G. rosea uit de Atacama woestijn in Chili bijvoorbeeld zal geen moeite hebben met een bakje water als enige waterbron aangezien dit een van de droogste plekken op aarde is (daarom graaft deze soort in de natuur diepe tunnels).
Bij soorten die meer vocht waarderen kan je de bodem van een hoek van de bak vochtig houden zodat de rv rond het juiste niveau blijft (controleren met een hygrometertje van de Blokker als je twijfelt).
Er zijn trouwens wel degelijk soorten die andere en scherpere eisen stellen.
Poecilotheria subfusca bijvoorbeeld leeft in de bergen van Sri-Lanka en waardeert temperaturen die meer in de buurt liggen van wat andere soorten te koud vinden maar dit is typisch een soort waar ik mij nog niet aan waag i.v.m. snelheid en krachtig gif.

Voeding
Om de 1 a 2 weken een volwassen krekel als voeding is voldoende en het helpt om krekels goed te verzorgen zodat ze ook voedzaam zijn voor de spin.
Andere opties als je wilt varieren zijn sprinkhanen, kakkerlakken en moirio wormen.
Leeggezogen insecten worden weggeworpen als een hard balletje van resten vergelijkbaar met een uilenbal. Deze dienen regelmatig even verwijderd te worden omdat deze mijt aan kunnen trekken.
Gelukkig legt de spin ze vaak op dezelfde plek.
Ik heb er 1 bij zitten die al zijn afval altijd in de waterbak gooit en er ook in poept.
Het leek hem wel handig dat dat ding zich steeds op mysterieuze wijze ververst.

Gedrag
Een kenmerkende eigenschap van spinnen is dat zo zoals alle geleedpotigen vervellen zodat ze in hun nieuwe tijdelijk zachte pantser een groeispurt kunnen maken.
Tijdens dit proces dat uren kan duren liggen ze meestal op hun rug en mogen ze dus absoluut niet verstoord worden.
Ook tot zo'n twee weken na de vervelling is de spin kwetsbaar dus voer in die periode niet.
Amerikaanse soort strijken bij bedreiging brandharen af waarvan het irritatiepotentieel van soort tot soort verschilt.
Het is belangrijk om deze nooit in de ogen te krijgen. (niet met je gezicht vlak voor een open bak hangen)
Verder houden spinnen vooral van rust en dient aanraken vooral voor het vermaak van de mens.

Gifstoffen
Een extra detail om op te letten is dat we te maken hebben met spinachtigen die dus ook zeer gevoelig zijn voor arachniciden zoals Frontline wat kattenbezitters weleens in de nek van hun katten druppelen tegen vlooien.
Dit goedje is langwerkend en kan bijvoorbeeld via aaien van de kat overgebracht worden wat fataal kan uitpakken voor je spin(nen).
Ditzelfde geldt trouwens voor het voeren van ongewassen groentes aan je voerderdieren of het voeren van wilde insecten die misschien schadelijke stoffen bevatten.
Je weet namelijk nooit zeker wat de buurman in zijn tuin sproeit.
Geen paniek verder want incidenten zijn niet wijdverbreid maar voorzichtigheid is geboden.

Zo. hehe. heel verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 14:04:38 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 13:40:28 #131
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79828628
En bedankt voor je lange adem aan informatie! Ik ben benieuwd naar je fotoos!
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
  donderdag 1 april 2010 @ 13:48:05 #132
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79828959
quote:
Op donderdag 1 april 2010 11:45 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Haha, de huisgenoten zijn not amused.
Misschien kan je ze gerust stellen met wat feitjes mits ze er voor open staan.
Een Brachypelma smithi en Grammostola rosea heb ik zelf ook en vooral de B. smithi lijkt me leuk om mee te beginnen.
Het is niet alleen een mooie en makkelijke spin maar ook een soort die veel mensen herkennen. (Indiana Jones, Home alone etc.)
G. rosea is ook een typische beginnersoort maar kan wel eens wispelturig zijn.
Ze kunnen plotseling een periode chagrijnig worden of zonder aantoonbare reden maanden niets eten.
Dat kan helemaal geen kwaad voor de spin maar het kan nogal wat zorgen en verwarring opleveren als je het niet weet.
Mijn tip als je 1 spin koopt: ga voor de B. smithi!
Sommige mensen nemen gelijk een soort met meer pit.
Dat is voor de kick of omdat daar ook veel van de meer bijzondere en kleurrijke soorten onder vallen.
Zelf kies ik er ook gewoon voor om redelijk onderaan de ladder te beginnen. Dan heb je tenminste iets om naartoe te groeien.
Ook wil ik in verband met de katten geen riskante soorten in huis tot er een goede hobbykamer beschikbaar is waar een ontsnapping gelijk weer gevonden kan worden.

p.s. Een halfwas is geen soort maar een dier dat nog niet volwassen is. Die zijn ook goedkoper.
Ja, ik had het al opgezocht Ik wil geen spin om er stoer mee te doen, ik vind het fscinerende dieren en ik zou er uiteindelijk ook graag mee willen kweken om de soort in stand te houden en wildvang te voorkomen zeg maar (hoe nobel ). Spinnen en slangen zijn voor mij de ideale dieren om ervaring op te doen met terraria, want mijn uiteindelijke wens is een terrarium met C. jacksonii (Kameleon dus).

Ik denk overigens dat ik ook begin met de B. smithy en dan uitbouw naar de G. rosea en de B. vagans, want die laatste vind ik een prachtige spin

Ter illustratie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er trouwens op Fok! een terrarium topic? Zo nee, zou het misschien wat zijn deze te maken, zodat daar over mede deze fascinerende dieren gepraat kan worden en foto's kunnen worden uitgewisseld ed?
  donderdag 1 april 2010 @ 14:01:16 #133
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_79829475
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 1 april 2010 @ 14:19:23 #134
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79830174
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:48 schreef Samzz het volgende:

[..]
Is er trouwens op Fok! een terrarium topic? Zo nee, zou het misschien wat zijn deze te maken, zodat daar over mede deze fascinerende dieren gepraat kan worden en foto's kunnen worden uitgewisseld ed?
Goed idee! Met veel tips en truuks voor het bouwen van je terrarium.
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
  donderdag 1 april 2010 @ 14:23:14 #135
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79830360
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:19 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Goed idee! Met veel tips en truuks voor het bouwen van je terrarium.
Vind ik ook wel Ik zal er eens eentje maken dan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')