abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79807113
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:25 schreef erodome het volgende:
Maar ik heb ervan geleerd dat je niet zomaar op je kat kan rekenen
Bij mijn tijgertjes gaat alles naar binnen. Vliegen, muggen, mieren, spinnen. En ik geef ze toch echt genoeg brokken hoor...
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:27:06 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79814864
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:46 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Wat let je.

Voor 30 tot 60 euro kan je al een voor beginners geschikte halfwas vogelspin zoals een soort uit het Brachypelma genus hebben met terrarium.
Verder onderhoud is spotgoedkoop en niet moeilijk.
Bezoek eens een van de grotere reptielenbeurzen zoals die op 11 april in Houten.
Daar zijn heel heeeeel veel vogelspinnen te vinden.
Ik heb al besloten welke soorten ik wil houden. Maar op dit moment woon ik nog thuis en pa en ma vinden het geen goed idee

B. Smithy staat me erg aan, hoewel dat geen halfwas soort is, dacht ik. Maar ook de G. Rosea vind ik mooi Ik wil beginnen met een makkelijke, niet aggressieve spin en het dan uitbouwen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_79819110
Een vriend van mij heeft ook een tijd en vogelspin gehad; hij heette Teddy Ruxpin. Totaal niet eng, want altijd rustig en je kon hem lekker over je hand laten lopen, dat voelde ook wel zacht enzo.

Helaas is hij overleden toen hij ging vervellen omdat die vriend dacht dat hij ziek was omdat hij op zijn rug ging liggen en hem telken terug draaide; daar was hij niet zo blij mee...
  donderdag 1 april 2010 @ 09:04:06 #129
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79819156
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:15 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Lang verhaal kort: Veel soorten zijn super relaxed maar er zijn er een paar met de mentaliteit van een kettingzaag zoals Pterinochilus murinus en Haplopelma lividium.
Opzicht wel interessant! Het lijkt mij aan de ene kant ontzettend eng om zo'n beest in huis te hebben, maar het zou aan de andere kant ook wel weer fasinerend zijn. Zou je wellicht fotos kunnen maken van jouw spin in zijn habitat?
Ben benieuwd!

Waar moet je overigens op letten om dat beest gezond te houden?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
Casual MMA fan :')
pi_79824153
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik heb al besloten welke soorten ik wil houden. Maar op dit moment woon ik nog thuis en pa en ma vinden het geen goed idee

B. Smithy staat me erg aan, hoewel dat geen halfwas soort is, dacht ik. Maar ook de G. Rosea vind ik mooi Ik wil beginnen met een makkelijke, niet aggressieve spin en het dan uitbouwen.
Haha, de huisgenoten zijn not amused.
Misschien kan je ze gerust stellen met wat feitjes mits ze er voor open staan.
Een Brachypelma smithi en Grammostola rosea heb ik zelf ook en vooral de B. smithi lijkt me leuk om mee te beginnen.
Het is niet alleen een mooie en makkelijke spin maar ook een soort die veel mensen herkennen. (Indiana Jones, Home alone etc.)
G. rosea is ook een typische beginnersoort maar kan wel eens wispelturig zijn.
Ze kunnen plotseling een periode chagrijnig worden of zonder aantoonbare reden maanden niets eten.
Dat kan helemaal geen kwaad voor de spin maar het kan nogal wat zorgen en verwarring opleveren als je het niet weet.
Mijn tip als je 1 spin koopt: ga voor de B. smithi!
Sommige mensen nemen gelijk een soort met meer pit.
Dat is voor de kick of omdat daar ook veel van de meer bijzondere en kleurrijke soorten onder vallen.
Zelf kies ik er ook gewoon voor om redelijk onderaan de ladder te beginnen. Dan heb je tenminste iets om naartoe te groeien.
Ook wil ik in verband met de katten geen riskante soorten in huis tot er een goede hobbykamer beschikbaar is waar een ontsnapping gelijk weer gevonden kan worden.

p.s. Een halfwas is geen soort maar een dier dat nog niet volwassen is. Die zijn ook goedkoper.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:02 schreef zatoichi het volgende:
Een vriend van mij heeft ook een tijd en vogelspin gehad; hij heette Teddy Ruxpin. Totaal niet eng, want altijd rustig en je kon hem lekker over je hand laten lopen, dat voelde ook wel zacht enzo.

Helaas is hij overleden toen hij ging vervellen omdat die vriend dacht dat hij ziek was omdat hij op zijn rug ging liggen en hem telken terug draaide; daar was hij niet zo blij mee...
Aaaaaiiiii....
Altijd jammer om dit soort verhalen te lezen.
Zoiets kan iedereen voorkomen door gewoon even wat over je dieren te leren voor je ze gaat houden.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:04 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Opzicht wel interessant! Het lijkt mij aan de ene kant ontzettend eng om zo'n beest in huis te hebben, maar het zou aan de andere kant ook wel weer fasinerend zijn. Zou je wellicht fotos kunnen maken van jouw spin in zijn habitat?
Ben benieuwd!

Waar moet je overigens op letten om dat beest gezond te houden?
Vanavond zal ik weer eens wat nieuwe foto's maken en dan gooi ik ze gelijk online.
Hopelijk laten ze zich allemaal zien.

De soorten geschikt voor beginners hebben heel weinig nodig.

Het terrarium
Een groot terrarium is zinloos omdat vogelspinnen zich tot een klein territorium beperken rondom hun schuilplaats.
Boomsoorten houden van hoogte maar voor de bodembewoners kan een valpartij dodelijk zijn dus hebben deze absoluut geen hoge bak nodig.
Je moet denken aan een bodemoppervlak waar de spin met volledig gestrekte poten minimaal 9x inpast maar groter is natuurlijk ook goed.
Lampen mogen mits aan de buitenkant van de bak maar zijn niet nodig omdat vogelspinnen over het algemeen niet zo van licht houden.
Zet ze dus ook niet in vol zonlicht want dat kan door de oplopende warmte gevaarlijk zijn.
Kamertemperatuur die niet onder de 18 graden komt is voldoende en warmtematjes zijn zelfs af te raden omdat die met warmte van onderaf de boel snel uitdrogen en je spin juist gaat graven om verkoeling te zoeken.
Als jij je in een t-shirt lekker voelt zit het met de spin ook wel goed (22-25 graden C).
Verder heb je goede bodembedekking nodig die geen schadelijke stoffen bevat en niet schuurt.
Een aanrader is het gebruiken van terrarium kokosturf of onbemeste turf van het tuincentrum (het moet echt onbemest zijn) omdat die goed vocht vasthouden, niet schuren en geen voedingsboden vormen voor schimmels.
Voeg een stuk kurkschors of bijvoorbeeld ene halve bloempot toe als beschutting.
Een stukje beschutting is belangrijk en gebrek hieraan zal dan ook stres veroorzaken.
Een waterbakje is ook erg belangrijk.
De spin zal zelden drinken maar als ze het nodig hebben moet het er zijn.
Een waterbakje helpt ook om luchtvochtigheid op peil te houden.
Luchtvochtigheid is iets dat per soort verschilt want vogelspinnen komen voor van woestijnen tot regenwouden.
Een G. rosea uit de Atacama woestijn in Chili bijvoorbeeld zal geen moeite hebben met een bakje water als enige waterbron aangezien dit een van de droogste plekken op aarde is (daarom graaft deze soort in de natuur diepe tunnels).
Bij soorten die meer vocht waarderen kan je de bodem van een hoek van de bak vochtig houden zodat de rv rond het juiste niveau blijft (controleren met een hygrometertje van de Blokker als je twijfelt).
Er zijn trouwens wel degelijk soorten die andere en scherpere eisen stellen.
Poecilotheria subfusca bijvoorbeeld leeft in de bergen van Sri-Lanka en waardeert temperaturen die meer in de buurt liggen van wat andere soorten te koud vinden maar dit is typisch een soort waar ik mij nog niet aan waag i.v.m. snelheid en krachtig gif.

Voeding
Om de 1 a 2 weken een volwassen krekel als voeding is voldoende en het helpt om krekels goed te verzorgen zodat ze ook voedzaam zijn voor de spin.
Andere opties als je wilt varieren zijn sprinkhanen, kakkerlakken en moirio wormen.
Leeggezogen insecten worden weggeworpen als een hard balletje van resten vergelijkbaar met een uilenbal. Deze dienen regelmatig even verwijderd te worden omdat deze mijt aan kunnen trekken.
Gelukkig legt de spin ze vaak op dezelfde plek.
Ik heb er 1 bij zitten die al zijn afval altijd in de waterbak gooit en er ook in poept.
Het leek hem wel handig dat dat ding zich steeds op mysterieuze wijze ververst.

Gedrag
Een kenmerkende eigenschap van spinnen is dat zo zoals alle geleedpotigen vervellen zodat ze in hun nieuwe tijdelijk zachte pantser een groeispurt kunnen maken.
Tijdens dit proces dat uren kan duren liggen ze meestal op hun rug en mogen ze dus absoluut niet verstoord worden.
Ook tot zo'n twee weken na de vervelling is de spin kwetsbaar dus voer in die periode niet.
Amerikaanse soort strijken bij bedreiging brandharen af waarvan het irritatiepotentieel van soort tot soort verschilt.
Het is belangrijk om deze nooit in de ogen te krijgen. (niet met je gezicht vlak voor een open bak hangen)
Verder houden spinnen vooral van rust en dient aanraken vooral voor het vermaak van de mens.

Gifstoffen
Een extra detail om op te letten is dat we te maken hebben met spinachtigen die dus ook zeer gevoelig zijn voor arachniciden zoals Frontline wat kattenbezitters weleens in de nek van hun katten druppelen tegen vlooien.
Dit goedje is langwerkend en kan bijvoorbeeld via aaien van de kat overgebracht worden wat fataal kan uitpakken voor je spin(nen).
Ditzelfde geldt trouwens voor het voeren van ongewassen groentes aan je voerderdieren of het voeren van wilde insecten die misschien schadelijke stoffen bevatten.
Je weet namelijk nooit zeker wat de buurman in zijn tuin sproeit.
Geen paniek verder want incidenten zijn niet wijdverbreid maar voorzichtigheid is geboden.

Zo. hehe. heel verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 14:04:38 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 13:40:28 #131
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79828628
En bedankt voor je lange adem aan informatie! Ik ben benieuwd naar je fotoos!
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
  donderdag 1 april 2010 @ 13:48:05 #132
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79828959
quote:
Op donderdag 1 april 2010 11:45 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Haha, de huisgenoten zijn not amused.
Misschien kan je ze gerust stellen met wat feitjes mits ze er voor open staan.
Een Brachypelma smithi en Grammostola rosea heb ik zelf ook en vooral de B. smithi lijkt me leuk om mee te beginnen.
Het is niet alleen een mooie en makkelijke spin maar ook een soort die veel mensen herkennen. (Indiana Jones, Home alone etc.)
G. rosea is ook een typische beginnersoort maar kan wel eens wispelturig zijn.
Ze kunnen plotseling een periode chagrijnig worden of zonder aantoonbare reden maanden niets eten.
Dat kan helemaal geen kwaad voor de spin maar het kan nogal wat zorgen en verwarring opleveren als je het niet weet.
Mijn tip als je 1 spin koopt: ga voor de B. smithi!
Sommige mensen nemen gelijk een soort met meer pit.
Dat is voor de kick of omdat daar ook veel van de meer bijzondere en kleurrijke soorten onder vallen.
Zelf kies ik er ook gewoon voor om redelijk onderaan de ladder te beginnen. Dan heb je tenminste iets om naartoe te groeien.
Ook wil ik in verband met de katten geen riskante soorten in huis tot er een goede hobbykamer beschikbaar is waar een ontsnapping gelijk weer gevonden kan worden.

p.s. Een halfwas is geen soort maar een dier dat nog niet volwassen is. Die zijn ook goedkoper.
Ja, ik had het al opgezocht Ik wil geen spin om er stoer mee te doen, ik vind het fscinerende dieren en ik zou er uiteindelijk ook graag mee willen kweken om de soort in stand te houden en wildvang te voorkomen zeg maar (hoe nobel ). Spinnen en slangen zijn voor mij de ideale dieren om ervaring op te doen met terraria, want mijn uiteindelijke wens is een terrarium met C. jacksonii (Kameleon dus).

Ik denk overigens dat ik ook begin met de B. smithy en dan uitbouw naar de G. rosea en de B. vagans, want die laatste vind ik een prachtige spin

Ter illustratie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er trouwens op Fok! een terrarium topic? Zo nee, zou het misschien wat zijn deze te maken, zodat daar over mede deze fascinerende dieren gepraat kan worden en foto's kunnen worden uitgewisseld ed?
  donderdag 1 april 2010 @ 14:01:16 #133
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_79829475
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 1 april 2010 @ 14:19:23 #134
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_79830174
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:48 schreef Samzz het volgende:

[..]
Is er trouwens op Fok! een terrarium topic? Zo nee, zou het misschien wat zijn deze te maken, zodat daar over mede deze fascinerende dieren gepraat kan worden en foto's kunnen worden uitgewisseld ed?
Goed idee! Met veel tips en truuks voor het bouwen van je terrarium.
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
  donderdag 1 april 2010 @ 14:23:14 #135
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79830360
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:19 schreef incognitoomuch het volgende:

[..]

Goed idee! Met veel tips en truuks voor het bouwen van je terrarium.
Vind ik ook wel Ik zal er eens eentje maken dan
pi_79831310
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:48 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, ik had het al opgezocht Ik wil geen spin om er stoer mee te doen, ik vind het fscinerende dieren en ik zou er uiteindelijk ook graag mee willen kweken om de soort in stand te houden en wildvang te voorkomen zeg maar (hoe nobel ). Spinnen en slangen zijn voor mij de ideale dieren om ervaring op te doen met terraria, want mijn uiteindelijke wens is een terrarium met C. jacksonii (Kameleon dus).

Ik denk overigens dat ik ook begin met de B. smithy en dan uitbouw naar de G. rosea en de B. vagans, want die laatste vind ik een prachtige spin

Ter illustratie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Door te kweken wordt wildvang inderdaad onnodig en blijven soorten binnen hobby's bewaard dus dat is altijd een goede zaak. (Als je er een zakcentje mee verdient is dat ook leuk )
Laat me weten als je ooit Poecilotheria metallica spiderlings hebt.
Wat een pruik die G. rosea op de foto.
Het lijkt wel een B vagans.

Kameleons zijn maar ik heb vaker gehoord dat je die ervaring hard nodig zal hebben dus wachten is een goed idee.

Terra topics zijn er wel geweest maar een echt centraal topic heb ik al heel lang niet gezien.
Als er genoeg animo voor is mag dat er best komen vind ik.
Voor aquariums bestaat ook een topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 14:54:36 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 14:53:11 #137
244933 trovey
Nachtoele
pi_79831516
Dit topic heeft ineens een hele andere wending genomen....mensen die bang zijn voor spinnen laten zich nu helemaal niet meer zien.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 1 april 2010 @ 14:53:19 #138
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79831524
Het grote Fok! terrarium topic!

Hier het topic. Nuttige sites zijn altijd welkom, die kunnen dan in de OP
pi_79831683
Dus in dit topic weer verder over hoe vies spinnen zijn en tips om ze zo snel mogelijk te verwijderen?
Ja, ik generaliseer.
pi_79831706
Die beesten zijn hartsikke giftig heb ik gehoord. Alleen kunnen ze mensen niet bijten omdat hun kaken te klein zijn. Of je moet een echt groot exemplaar hebben, dan moet je opletten.
History became legend, legend became myth.
pi_79831980
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:57 schreef valek het volgende:
Die beesten zijn hartsikke giftig heb ik gehoord. Alleen kunnen ze mensen niet bijten omdat hun kaken te klein zijn. Of je moet een echt groot exemplaar hebben, dan moet je opletten.
Ik heb weleens gehoord(of het waar is weet ik niet) dat 1 van de meest giftige spinnen in nederland woont, maar voor mensen niet gevaarlijk is omdat hij niet door de huid heen kan komen ofzo.

Verder blijf ik toch wel wat bangig voor spinnen, voornamelijk voor van die snelle rennende en opeens opduikende huisspinnen die zo groot kunnen worden!
Ik vind het ontzettend dom van mezelf, het slaat echt helemaal nergens op, zo heb ik op school een vogelspin op de arm gehad en at was helemaal niet eng, maar die was dan ook niet zo watervlug en dook niet zomaar op.
Ook kruisspinnen e.d. vind ik niet eng, die zitten gewoon in hun mooie web netjes te zijn.
Maar hoe schijterig ik ook ben voor grote rondrennende spinnen, ze hoeven niet dood voor mijn ongerede angst.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_79833102
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:53 schreef trovey het volgende:
Dit topic heeft ineens een hele andere wending genomen....mensen die bang zijn voor spinnen laten zich nu helemaal niet meer zien.
Ik he vanmiddag nog zo'n dikke vette zwarte opgezogen met de stofzuiger .
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_79843021
*edit: foto's verplaatst naar centraal terrarium topic*
Glad vergeten natuurlijk.

[ Bericht 25% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 20:04:08 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 20:01:32 #144
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79843125
Jammer dat je ze niet in het terrariumtopic post...
pi_80748958
Dit is geen grap:
zojuist heb ik een 2e super grote spin gesignaleerd, ik was te bang om een foto te maken (dacht misschien gaat hij lopen van de flits) en heb m dus maar weer opgezogen met de stofzuiger icm telescoopstang op volle sterkte, en ja hoor, weer hoorde ik bgrrr dat beest door de slang kraken. Vervolgens weer supersnel gerend met de stofzuigerbak naar de kliko, waarna ik toen alles in de kliko lag nog erg lang met een zaklamp heb gekeken, maar kon de grote engerd nergens meer zien. Ik kan me niet voorstellen dat hij is opgegaan tussen het stof en vrees dus voor het ergste dat hij ergens onderweg naar de kliko er uit is gevallen, maargoed, kan niks vinden, maar heb nu elke 5 seconden t gevoel dat er iets op me zit, gadver wat zijn deze beesten frustrerend..

2 super-spinnen gevangen, 2x geen bevestiging gehad dat ze wel echt weg waren...
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_80749085
Die van vandaag was echt precies 100% deze:

De vorige was nog iets dikker...
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 26 april 2010 @ 23:54:16 #147
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_80751036
Wat een briljante posts heb jij, TS.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_80755662
quote:
Op maandag 26 april 2010 23:19 schreef delano.888 het volgende:
Die van vandaag was echt precies 100% deze:
[ afbeelding ]
De vorige was nog iets dikker...
Gadver!

Wat een vieze nagels...

Echt TS wen er maar aan, er zitten er echt een stuk meer dan twee in je huis; dat je die beesten bent tegengekomen is toeval, maar je huis zit vol met spinnen... Goed niet alleen deze spinnen, maar toch...

Trouwens met een stofzuiger opzuigen is onpraktisch; je weet nooit of dat ding in de zak is terechtgekomen, of nog ergens in de buis zit; je kan er beter een groot glas overheen zetten en hem dan buiten zetten...
pi_80755695
Bij mij in de schuur zit er altijd wel 1 of 2.
pi_80758140
Spinnen buiten prima laat maar gaan. Maak wel altijd een stilzwijgende afspraak met die krengen: buiten prima, kom binnen en je bent dood. Heb een hele fijne stofzuiger.
Spinnen
'En hoe gaat het met jou?' vroeg Winnie the Pooh.
Eeyore schudde heftig metzijn kop. 'Niet zo erg hoe,'
zei hij, 'ik voel me al een tijd niet helemaal hoe.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')