quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:27 schreef Samzz het volgende:[..]
Ik heb al besloten welke soorten ik wil houden. Maar op dit moment woon ik nog thuis en pa en ma vinden het geen goed idee

B. Smithy staat me erg aan, hoewel dat geen halfwas soort is, dacht ik. Maar ook de G. Rosea vind ik mooi

Ik wil beginnen met een makkelijke, niet aggressieve spin en het dan uitbouwen.
Haha, de huisgenoten zijn not amused.
Misschien kan je ze gerust stellen met wat feitjes mits ze er voor open staan.
Een
Brachypelma smithi en
Grammostola rosea heb ik zelf ook en vooral de B. smithi lijkt me leuk om mee te beginnen.
Het is niet alleen een mooie en makkelijke spin maar ook een soort die veel mensen herkennen. (Indiana Jones, Home alone etc.)
G. rosea is ook een typische beginnersoort maar kan wel eens wispelturig zijn.
Ze kunnen plotseling een periode chagrijnig worden of zonder aantoonbare reden maanden niets eten.
Dat kan helemaal geen kwaad voor de spin maar het kan nogal wat zorgen en verwarring opleveren als je het niet weet.
Mijn tip als je 1 spin koopt: ga voor de
B. smithi!
Sommige mensen nemen gelijk een soort met meer pit.
Dat is voor de kick of omdat daar ook veel van de meer bijzondere en kleurrijke soorten onder vallen.
Zelf kies ik er ook gewoon voor om redelijk onderaan de ladder te beginnen. Dan heb je tenminste iets om naartoe te groeien.
Ook wil ik in verband met de katten geen riskante soorten in huis tot er een goede hobbykamer beschikbaar is waar een ontsnapping gelijk weer gevonden kan worden.
p.s. Een halfwas is geen soort maar een dier dat nog niet volwassen is. Die zijn ook goedkoper.

quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:02 schreef zatoichi het volgende:Een vriend van mij heeft ook een tijd en vogelspin gehad; hij heette Teddy Ruxpin. Totaal niet eng, want altijd rustig en je kon hem lekker over je hand laten lopen, dat voelde ook wel zacht enzo.
Helaas is hij overleden toen hij ging vervellen omdat die vriend dacht dat hij ziek was omdat hij op zijn rug ging liggen en hem telken terug draaide; daar was hij niet zo blij mee...
Aaaaaiiiii....
Altijd jammer om dit soort verhalen te lezen.
Zoiets kan iedereen voorkomen door gewoon even wat over je dieren te leren voor je ze gaat houden.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:04 schreef incognitoomuch het volgende:[..]
Opzicht wel interessant! Het lijkt mij aan de ene kant ontzettend eng om zo'n beest in huis te hebben, maar het zou aan de andere kant ook wel weer fasinerend zijn. Zou je wellicht fotos kunnen maken van jouw spin in zijn habitat?
Ben benieuwd!

Waar moet je overigens op letten om dat beest gezond te houden?
Vanavond zal ik weer eens wat nieuwe foto's maken en dan gooi ik ze gelijk online.
Hopelijk laten ze zich allemaal zien.
De soorten geschikt voor beginners hebben heel weinig nodig.
Het terrariumEen groot terrarium is zinloos omdat vogelspinnen zich tot een klein territorium beperken rondom hun schuilplaats.
Boomsoorten houden van hoogte maar voor de bodembewoners kan een valpartij dodelijk zijn dus hebben deze absoluut geen hoge bak nodig.
Je moet denken aan een bodemoppervlak waar de spin met volledig gestrekte poten minimaal 9x inpast maar groter is natuurlijk ook goed.
Lampen mogen mits aan de buitenkant van de bak maar zijn niet nodig omdat vogelspinnen over het algemeen niet zo van licht houden.
Zet ze dus ook niet in vol zonlicht want dat kan door de oplopende warmte gevaarlijk zijn.
Kamertemperatuur die niet onder de 18 graden komt is voldoende en warmtematjes zijn zelfs af te raden omdat die met warmte van onderaf de boel snel uitdrogen en je spin juist gaat graven om verkoeling te zoeken.
Als jij je in een t-shirt lekker voelt zit het met de spin ook wel goed (22-25 graden C).
Verder heb je goede bodembedekking nodig die geen schadelijke stoffen bevat en niet schuurt.
Een aanrader is het gebruiken van terrarium kokosturf of onbemeste turf van het tuincentrum (het moet echt onbemest zijn) omdat die goed vocht vasthouden, niet schuren en geen voedingsboden vormen voor schimmels.
Voeg een stuk kurkschors of bijvoorbeeld ene halve bloempot toe als beschutting.
Een stukje beschutting is belangrijk en gebrek hieraan zal dan ook stres veroorzaken.
Een waterbakje is ook erg belangrijk.
De spin zal zelden drinken maar als ze het nodig hebben moet het er zijn.
Een waterbakje helpt ook om luchtvochtigheid op peil te houden.
Luchtvochtigheid is iets dat per soort verschilt want vogelspinnen komen voor van woestijnen tot regenwouden.
Een G. rosea uit de Atacama woestijn in Chili bijvoorbeeld zal geen moeite hebben met een bakje water als enige waterbron aangezien dit een van de droogste plekken op aarde is (daarom graaft deze soort in de natuur diepe tunnels).
Bij soorten die meer vocht waarderen kan je de bodem van een hoek van de bak vochtig houden zodat de rv rond het juiste niveau blijft (controleren met een hygrometertje van de Blokker als je twijfelt).
Er zijn trouwens wel degelijk soorten die andere en scherpere eisen stellen.
Poecilotheria subfusca bijvoorbeeld leeft in de bergen van Sri-Lanka en waardeert temperaturen die meer in de buurt liggen van wat andere soorten te koud vinden maar dit is typisch een soort waar ik mij nog niet aan waag i.v.m. snelheid en krachtig gif.
VoedingOm de 1 a 2 weken een volwassen krekel als voeding is voldoende en het helpt om krekels goed te verzorgen zodat ze ook voedzaam zijn voor de spin.
Andere opties als je wilt varieren zijn sprinkhanen, kakkerlakken en moirio wormen.
Leeggezogen insecten worden weggeworpen als een hard balletje van resten vergelijkbaar met een uilenbal. Deze dienen regelmatig even verwijderd te worden omdat deze mijt aan kunnen trekken.
Gelukkig legt de spin ze vaak op dezelfde plek.
Ik heb er 1 bij zitten die al zijn afval altijd in de waterbak gooit en er ook in poept.
Het leek hem wel handig dat dat ding zich steeds op mysterieuze wijze ververst.
GedragEen kenmerkende eigenschap van spinnen is dat zo zoals alle geleedpotigen vervellen zodat ze in hun nieuwe tijdelijk zachte pantser een groeispurt kunnen maken.
Tijdens dit proces dat uren kan duren liggen ze meestal op hun rug en mogen ze dus absoluut niet verstoord worden.
Ook tot zo'n twee weken na de vervelling is de spin kwetsbaar dus voer in die periode niet.
Amerikaanse soort strijken bij bedreiging brandharen af waarvan het irritatiepotentieel van soort tot soort verschilt.
Het is belangrijk om deze
nooit in de ogen te krijgen. (niet met je gezicht vlak voor een open bak hangen)
Verder houden spinnen vooral van rust en dient aanraken vooral voor het vermaak van de mens.
GifstoffenEen extra detail om op te letten is dat we te maken hebben met spinachtigen die dus ook zeer gevoelig zijn voor arachniciden zoals Frontline wat kattenbezitters weleens in de nek van hun katten druppelen tegen vlooien.
Dit goedje is langwerkend en kan bijvoorbeeld via aaien van de kat overgebracht worden wat fataal kan uitpakken voor je spin(nen).
Ditzelfde geldt trouwens voor het voeren van ongewassen groentes aan je voerderdieren of het voeren van wilde insecten die misschien schadelijke stoffen bevatten.
Je weet namelijk nooit zeker wat de buurman in zijn tuin sproeit.
Geen paniek verder want incidenten zijn niet wijdverbreid maar voorzichtigheid is geboden.

Zo. hehe. heel verhaal.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 14:04:38 ]