abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 april 2010 @ 14:32:29 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79830723
Voor alle Fok!ers met een fascinatie voor deze speciale tak van dieren houden

Praat hier over je hobby, wissel weetjes uit met andere terrarianen, show je nieuwste aanwinsten of foto's van je terrarium + bewoners.

Enkele reeds bestaande topics:

Zelf terrarium maken? -> Hoe een terrarium bouwen
Rattenslangen (begin van een hobby) -> Hoe te beginnen met Rattenslangen
[Project] Achterwand voor terrarium. -> Achterwand terrarium bouwen

Game on
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 1 april 2010 @ 14:35:31 #2
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79830841
TS trapt af:

Ik heb zelf nog geen terrarium, maar ben me wel grondig aan het inlezen om er binnen nu en een jaar ongeveer eentje op te starten. En wel een vogelspin terrarium waarin eerst een B. smithy komt en wanneer dit allemaal goedgaat, wil ik uitbouwen naar terraria voor een G. rosea en een B. Vagans.

Uiteindelijk is het mijn droom meerdere reptielen te houden en te kweken. O.a. slangen en hagesissen met als uiteindelijke doel de C. jacksonii. Waar ik dan ook graag mee zou kweken.

Het lijkt me tof om met andere mensen die mijn fascinatie delen, informatie uit te wisselen en meer te weten te komen over arachniden, reptielen en amfibiën
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 1 april 2010 @ 14:43:39 #3
163650 Greys
pi_79831164
Leuk topic!
Ik hoop op veel foto's van terraria van terrarianen!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 1 april 2010 @ 15:03:46 #4
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79831909
Ik ook

Hier alvast een paar foto's van de bovengenoemde spinnen:

B. vagans (Brachypelma)

G. rosea (Grammostola)

B. smithy (Brachypelma)

Iemand trouwens ervaringen met de Avicularia versicolor?
pi_79832852
Ben laatst vlak na onze verhuizing met een bureaustoel tegen ons volglas terrarium van 180 x 60 x 60 met glasvezel achterwand (het toekomstige terra voor onze 3 baardjes) gevallen... stuk uit de bodemplaat en scheuren er in...

Gelukkig heb ik mijn terrariums goed verzekerd en heeft Unive alle schade vergoed... glaszetter kon het niet repareren dus hebben we maar een compleet nieuw terrarium van exact dezelfde maat besteld (1100 euro) ... zo gauw deze binnen is zal ik foto's plaatsen, want dat terrarium wordt toch zo ontzettend mooi.. (verkapte TVP)
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_79838223
Hoe enthousiast jullie ook zijn,echt opgewonden en warm kan ik er niet van worden. Je moet er maar van houden zullen we maar zeggen..
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  donderdag 1 april 2010 @ 18:55:31 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79840512
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:28 schreef Phoenix78 het volgende:
Ben laatst vlak na onze verhuizing met een bureaustoel tegen ons volglas terrarium van 180 x 60 x 60 met glasvezel achterwand (het toekomstige terra voor onze 3 baardjes) gevallen... stuk uit de bodemplaat en scheuren er in...

Gelukkig heb ik mijn terrariums goed verzekerd en heeft Unive alle schade vergoed... glaszetter kon het niet repareren dus hebben we maar een compleet nieuw terrarium van exact dezelfde maat besteld (1100 euro) ... zo gauw deze binnen is zal ik foto's plaatsen, want dat terrarium wordt toch zo ontzettend mooi.. (verkapte TVP)
Zo, dat is geluk bij een ongeluk Goede tip overigens, terraria verzekeren. Komt daar een hoge prijs bij kijken?

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe terrarium
pi_79843167
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:40 schreef incognitoomuch het volgende:
En bedankt voor je lange adem aan informatie! Ik ben benieuwd naar je fotoos!
Foto's konden beter.
Genomen met flits en ze wilden niet poseren dus ik moest door doffe ruitjes fotograferen.
Maar beloofd is beloofd.
Het zijn stuk voor stuk jonge dieren dus ze worden nog een heel stuk groter en anders van kleur en bouw (forser).
Ik zet er nog wel volwassen exemplaren bij ter vergelijking.

Chromatopelma cyaneopubescens
Erg dof van kleur omdat er een vervelling aan zit te komen.

Brachypelma boehmei

Brachypelma smithi

Woonweb van de Chromatopelma cyaneopubescens

Grammostola rosea

Nhandu chromatus

[ Bericht 0% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 22:27:30 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 20:21:02 #9
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79843882
Ik ben fan van de C. cyaneopubescens Heb je ook overzichtsfoto's van je terraria? Ik ben erg benieuwd naar de inrichting en de afmetingen
pi_79851195

Deze bakken zijn 30x30x20 cm.
Daar kan je er dus makkelijk een paar van kwijt in een kast en het is zeker voor dit formaat spinnen een zee van ruimte.
Bodem bestaat uit kokossturf en verschillende stukken aankleding zoals droog mos, kurkbast, hout en nepplantjes.
Levende planten zien er mooier uit maar brengen een hoop extra risico voor mijt en schimmel mee.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een aquarium met vissen zijn planten voor een spin in een terrarium niet van belang.
De bakken zij redelijk makkelijk ingericht maar echte biotoopjes zijn nog een project voor de toekomst.

C. cyaneopubescens is trouwens een hele gave soort al zal je hem wel via een beurs of internet moeten aanschaffen.
Ze veranderen totaal van uiterlijk naarmate ze volwassen worden van zwart met oranje tijgerstrepen naar knalblauw met groen kopborststuk en oranje achterlijf.
Daarnaast zijn ze lekker fel bij het jagen maar niet erg defensief.
Wel redelijk snel.
Wat het vooral een populaire spin maakt zijn de bizarre webwoningen met meerdere ingangen.
De foto in mijn vorige post laat het aardig zien maar volwassen exemplaren kunnen het veel en veel mooier.

Volwassen C. cyaneoubescens ter illustratie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Vengerr op 01-04-2010 23:11:23 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 23:17:14 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79852000
Netjes Ik weet idd hoe de volwassen versie eruit ziet! Prachtige kleuren.

Ik zit eraan te denken om m'n vissenbakje om te bouwen tot spinnen terrarium... Ik weet alleen nog niet hoe ik dat aan ga pakken met de ventilatie die bovenin moet komen. Ik denk dat ik dan een deel van de zijkant eraf moet snijden en dat vervangen met dat gaas en in de huidige open kant komt dan een glasplaat die je kan schuiven.

Kweek je trouwens je eigen voedseldieren?
pi_79852917
quote:
Op donderdag 1 april 2010 23:17 schreef Samzz het volgende:
Netjes Ik weet idd hoe de volwassen versie eruit ziet! Prachtige kleuren.

Ik zit eraan te denken om m'n vissenbakje om te bouwen tot spinnen terrarium... Ik weet alleen nog niet hoe ik dat aan ga pakken met de ventilatie die bovenin moet komen. Ik denk dat ik dan een deel van de zijkant eraf moet snijden en dat vervangen met dat gaas en in de huidige open kant komt dan een glasplaat die je kan schuiven.

Kweek je trouwens je eigen voedseldieren?
Ik zie mensen van alles gebruiken als terrarium van speciaal gebouwde bakjes zoals ik heb tot oude aquariums of zoals zelfs omgebouwde tupperware en curverboxen.
Als ze er niet uit kunnen ontsnappen en er genoeg ventilatie in zit zonder dat het te snel uitdroogt zit je goed. (naar binnen kunnen kijken om te zien wat je dieren uitspoken is natuurlijk een pluspunt)

Ik kan in de terrarium speciaalzaak voor minder dan 2 euro genoeg krekels kopen voor een maand of 2 mits ik ze voorzie van vocht en voeding.
In het bakje waarin ze verkocht worden overleven ze namelijk niet langer dan anderhalve week.
Een klein aquarium met lege eierdozen als schuilplaats en goed gewassen worteltjes als voedsel is perfect om ze in leven te houden tot hun natuurlijke levensspanne afloopt.
Zelf kweken is pas interessant als je moeilijk aan nieuwe voorraad kan komen of als je heel veel dieren hebt.
De meeste thuis kwekers geven dan sterk de voorkeur aan onder andere Blaptica dubia kakkerlakken in plaats van krekels maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
  donderdag 1 april 2010 @ 23:48:43 #13
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79853414
quote:
Op donderdag 1 april 2010 23:37 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Ik zie mensen van alles gebruiken als terrarium van speciaal gebouwde bakjes zoals ik heb tot oude aquariums of zoals zelfs omgebouwde tupperware en curverboxen.
Als ze er niet uit kunnen ontsnappen en er genoeg ventilatie in zit zonder dat het te snel uitdroogt zit je goed. (naar binnen kunnen kijken om te zien wat je dieren uitspoken is natuurlijk een pluspunt)

Ik kan in de terrarium speciaalzaak voor minder dan 2 euro genoeg krekels kopen voor een maand of 2 mits ik ze voorzie van vocht en voeding.
In het bakje waarin ze verkocht worden overleven ze namelijk niet langer dan anderhalve week.
Een klein aquarium met lege eierdozen als schuilplaats en goed gewassen worteltjes als voedsel is perfect om ze in leven te houden tot hun natuurlijke levensspanne afloopt.
Zelf kweken is pas interessant als je moeilijk aan nieuwe voorraad kan komen of als je heel veel dieren hebt.
De meeste thuis kwekers geven dan sterk de voorkeur aan onder andere Blaptica dubia kakkerlakken in plaats van krekels maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Dan komt het wel goed hier. De bak is namelijk van glas aan alle kanten. Dus het enige wat ik moet doen is er ventilatie in maken en een schuifdeurtje. Dat kan m'n oom mooi doen, die is daar goed in

Er is mij altijd verteld dat zelf krekels kweken beter is, omdat de kwaliteit dan beter is zeg maar. Maar ach, als je ze toch een tijdje in je eigen bak houdt en ze bij voert, zal dat vast goed komen Beetje vitamine erop en hop, voeren. Geef je je spinnen btw ook wel eens nestmuizen?
pi_79858529
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:55 schreef Samzz het volgende:

Zo, dat is geluk bij een ongeluk Goede tip overigens, terraria verzekeren. Komt daar een hoge prijs bij kijken?
Terrariums verzekeren kost bijna niets extra.. Heb ze voor 1000 euro/stuk laten opnemen in mijn inboedelverzekering voor een paar dubbeltjes extra per maand. Kan het iedereen met dure terraria aanraden.
Wel is het verstandig even goed de voorwaarden van je verzekeraar doornemen, want niet iedere maatschappij is even soepel met het uitkeren voor zoiets en vaak worden aquaria en terraria in de voorwaarden apart vernoemd. Univé heeft er in ieder geval niet moeilijk over gedaan.

En nu tijd voor wat foto's van onze 2 oudste baardjes:

Onze man Kaida:

Onze vrouw Kimi:

Zal van het weekend foto's van onze terraria plaatsen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Phoenix78 op 02-04-2010 09:10:56 ]
pi_79860141

Een paar van de 40 terraria die hier staan (groot deel staat nog leeg)
pi_79861162
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:47 schreef Aneurism het volgende:
Prachtig.. zoiets wil ik ooit nog wel gaan maken, maar zo'n biotoop is toch een stuk lastiger dan een woestijn terra. Heb je nog tips / sites met info om zoiets te maken ?
pi_79863421
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:28 schreef Phoenix78 het volgende:

[..]

Prachtig.. zoiets wil ik ooit nog wel gaan maken, maar zo'n biotoop is toch een stuk lastiger dan een woestijn terra. Heb je nog tips / sites met info om zoiets te maken ?
http://www.kootonline.nl/flevopol.htm

Op www.gifkikker.nl en www.gifkikkers.be zijn ze op de forums het geheel aan het bespreken hoe je dit het beste kan doen.

Op zich is het niet heel moeilijk dit te realiseren, het kost alleen veel tijd om het mooi op te zetten. Dagelijks de sproeier erover en het blijft lekker goed, ik sproei zelfs 1x per 2 dagen.
pi_79864101
quote:
Op donderdag 1 april 2010 23:48 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dan komt het wel goed hier. De bak is namelijk van glas aan alle kanten. Dus het enige wat ik moet doen is er ventilatie in maken en een schuifdeurtje. Dat kan m'n oom mooi doen, die is daar goed in

Er is mij altijd verteld dat zelf krekels kweken beter is, omdat de kwaliteit dan beter is zeg maar. Maar ach, als je ze toch een tijdje in je eigen bak houdt en ze bij voert, zal dat vast goed komen Beetje vitamine erop en hop, voeren. Geef je je spinnen btw ook wel eens nestmuizen?
Vitaminen zou je over het krekelvoer kunnen strooien als je wil maar ik betwijfel of de krekel zelf bestrooien nut heeft vanwege de manier waarop de prooi gegeten wordt.
Ik heb het bestrooien van voederdieren nooit aangeraden of uberhaupt beschreven zien worden omdat krekels al voedzaam genoeg zijn maar het kan geen kwaad denk ik.

Spinnen zijn van nature insectivoren dus het voeren van zoogdieren is niet nodig.
De meeste hobbyisten zijn van mening dat spinnen in de problemen kunnen komen bij het vervellen als ze te veel calcium binnen kregen via het regelmatig eten van knaagdieren.
1x per jaar bijvoorbeeld kan geen kwaad en ik heb een ervaren fokker wel een volwassen witte muis zien geven om een Theraphosa blondi (enorm groot exemplaar) vet te mesten voor ze haar eicocon ging maken.
Ik geef zelf enkel krekels en als ze groter zijn eventueel ook kakkerlakken.
pi_79864394
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Prachtig hoor.
Ik hoop ooit nog een mooi gifkikker paludarium vol bromelia's, orchideeën en ander spul te hebben.
Waar ik moeite mee heb is dat je niet eens even een week weg kan zonder een fulltime kikkersitter.
Een maatje heeft plannen om zelf weer met kikkers te beginnen dus wie weet kan ik meehelpen met de bouw en daar wat plezier aan beleven.
pi_79865160

Durven jullie die spinnen ook vast te houden, of is dat niet te bedoeling? Echt heel mooi, maar niks voor mij.
  Moderator vrijdag 2 april 2010 @ 12:32:46 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_79865234
Ik vind die spinnen heel mooi om te zien, maar ik moet eerlijk bekennen dat het niet my cup of tea is zeg maar...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 2 april 2010 @ 12:32:52 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79865243
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 07:53 schreef Phoenix78 het volgende:

[..]

Terrariums verzekeren kost bijna niets extra.. Heb ze voor 1000 euro/stuk laten opnemen in mijn inboedelverzekering voor een paar dubbeltjes extra per maand. Kan het iedereen met dure terraria aanraden.
Wel is het verstandig even goed de voorwaarden van je verzekeraar doornemen, want niet iedere maatschappij is even soepel met het uitkeren voor zoiets en vaak worden aquaria en terraria in de voorwaarden apart vernoemd. Univé heeft er in ieder geval niet moeilijk over gedaan.

En nu tijd voor wat foto's van onze 2 oudste baardjes:

[ afbeelding ]
Onze man Kaida:
[ afbeelding ]
Onze vrouw Kimi:
[ afbeelding ]
Zal van het weekend foto's van onze terraria plaatsen.
Baardjes Wat kijken ze lekker arrogant Hoe oud zijn de dame en heer?

En inderdaad, voor die drie dubbeltjes extra is meeverzekeren wel een slimme zet *op lijstje zet*
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Oh wat mooi Hoe groot is je paludarium? En die geel met zwart/blauwe kikkertjes, zijn dat Dendrobates tinctorius?

@ Vengerr, het kan best zijn dat ik in de war ben met het bestrooien van krekels voor reptielen... Maar ik meende in de winkel ook de krekels voor de spingen bestrooid te zien...
pi_79865980
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 12:32 schreef Samzz het volgende:

Baardjes Wat kijken ze lekker arrogant Hoe oud zijn de dame en heer?
Op de foto's is de man 3 jaar en de vrouw 2. Ondertussen zijn ze 5 en 4 en hebben vorige maand hun eerste legsel geproduceerd. Het werd ook wel eens tijd, want ze zaten al 2 jaar samen, maar de man snapte niet helemaal hoe het precies moest.

De vrouw trouwens ook niet, want ze had een mooi hol gegraven en is daarna op het hoogste plateau eieren gaan leggen om die vervolgens allemaal weer naar beneden te gooien...

Ligt het nu aan ons of zijn baardagamen nou zo dom ?
pi_79866123
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 12:32 schreef Samzz het volgende:

Oh wat mooi Hoe groot is je paludarium? En die geel met zwart/blauwe kikkertjes, zijn dat Dendrobates tinctorius?
Ik heb 15x 70x55x50cm
Dan heb ik er 6x 50x55x50cm
nog eens 14x 30x30x30 voor opkweek jonge dieren
Dan een bak van 150cm breed, 60cm diep, 150cm hoog
En nog wat losse bakken ernaast waar ik geen flauw benul van heb wat ik er mee ga doen.

De zwart met geel en blauwe dieren zijn Inderdaad Tinctorius Brazil.
pi_79866234
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 12:09 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Prachtig hoor.
Ik hoop ooit nog een mooi gifkikker paludarium vol bromelia's, orchideeën en ander spul te hebben.
Waar ik moeite mee heb is dat je niet eens even een week weg kan zonder een fulltime kikkersitter.
Een maatje heeft plannen om zelf weer met kikkers te beginnen dus wie weet kan ik meehelpen met de bouw en daar wat plezier aan beleven.
Ik kan prima 1 week weg, ik heb een automatisch sproei systeem in mijn schuur (voor 80 euro oid per terrarium ben je klaar, heb je meerdere terrariums moet je rekenen op zo'n 30 euro per terrarium). En een potje fruitvliegen erin en je bent klaar. Bij mij is het probleem: 3 weken op vakantie. Daar heb je wel iemand voor nodig die 2x per week je kikkers bij houd en dat is HEEL moeilijk te vinden zo iemand. Heel veel mensen zijn bang voor kikkers ( ) en dan heb je het nog niet eens over de walging die mensen hebben bij fruitvliegen.

Maar als je een maat hebt die er mee wilt beginnen heb je de perfecte oplossing, ik wou dat ik het had. Ik had met moeite iemand gevonden voor de trip naar Suriname die ik paar weken geleden heb gedaan, en dit najaar zit ik weer 3 weken in Italie in de bergen... Op een gegeven moment heb je je credits wel verspeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2010 13:04:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')