De tot 2005 bekende explosieven zijn net allemaal geruimd, 601 stuks om precies te zijn. Echter worden er wekelijks nieuwe gevonden.quote:Op maandag 29 maart 2010 16:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat wil je vast onderbouwen met wat cijfers
quote:Marine zet bommenteller op nul
Met het onschadelijk maken van een Britse vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog heeft de marine alle door de scheepvaart gemelde explosieven op de Noordzee geruimd. Hiermee staat de teller voor het eerst op nul sinds 5 jaar geleden werd begonnen met aftellen tijdens operatie Beneficial Cooperation.
Aanleiding voor de operatie was het ongeluk op 6 april 2005, waarbij 3 opvarenden van de Nederlandse visserskotter OD-1 om het leven kwamen toen een opgeviste vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog aan dek ontplofte. De Koninklijke Marine besloot de jacht op mijnen, bommen, granaten en torpedo’s in samenwerking met de Belgische marine op te voeren. Ook de Nederlandse visserij werkt actief mee door opgeviste explosieven te markeren en te rapporteren aan de kustwacht. De vissers treffen nog wekelijks mijnen aan op de Noordzee.
Mijlpaal
Een mijnenjager van de marine maakt het gemelde explosief vervolgens zo snel mogelijk onschadelijk. Met het ruimen van het 601ste explosief sinds de start van operatie ‘Beneficial Cooperation’ door Hr. Ms. Maassluis, kwam de teller van gemelde, nog te ruimen mijnen voor het eerst sinds het begin van de operatie op nul. Een mijlpaal voor de Mijnendienst van de Koninklijke Marine.
Het bevaarbaar houden van de zee, kustwateren en havenmondingen door het ruimen van aangetroffen explosieven uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog is een hoofdtaak van de mijnjagers van de marine.

Nee kan niet, Defensie krijgt al zo weinig voor het werk dat ze doen.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:21 schreef quirigua het volgende:
[..]
dat kan dus ook voor 237,50 euro p.p.p.j. met dubbel zo hard werken ,en/of voor half geld.

Zo ist maar net : twee soorten besparingen, Verehrter Herr Maarschalkquote:Op maandag 29 maart 2010 17:15 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
De introductie van de eu heeft geen bal te maken met 1 goede gestroomlijnde EU defensie knakker.

Houd je bek hippie! En ga geld verspillen aan milieu en ontwikkelingshulp voor dictators in afrika.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:24 schreef _Mystery_ het volgende:
Flink bezuinigen op deze tak in de overheid. Dit soort hobby projectjes slokken onnodig veel geld op.

dat zijn helegaar geen mijnen die 'ronddobberen' maar de Marine voet daar een leuk bureaucratisch trucje in dat ze alle gevonden explosieve objecten, waarvan 90% vliegtuigbomen vat onder het termpje 'mijnen'...quote:Op maandag 29 maart 2010 17:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
De tot 2005 bekende explosieven zijn net allemaal geruimd, 601 stuks om precies te zijn. Echter worden er wekelijks nieuwe gevonden.
[..]

quote:Op maandag 29 maart 2010 17:22 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
DUDE!!! Ergens anders ben je dit PER manager kwijt, Dit is in totaal heeeeeeeeeel weinig voor mensen met zo'n grote verantwoordelijkheid, mensen die jou veiligheid en vrijheid garanderen en die overuren draaien.
Echt, al die mensenquote:De hoogste generaal verdient ruim 139.000 euro per jaar, gevolgd door dertien luitenant-generaals met ieder ruim 130.000 euro gemiddeld. Daarna komen 23 generaal-majoors (ruim 121.000) en 61 brigadegeneraals (106.000). Naast de topmilitairen zijn er ook nog 31 topburgerfunctionarissen in dienst van Defensie.

En als ze na een route van jaren en jaren bezuinigen de oorlog verliezen krijgen ze alleen gezever van het plebs over zich heenquote:Op maandag 29 maart 2010 17:24 schreef _Mystery_ het volgende:
Flink bezuinigen op deze tak in de overheid. Dit soort hobby projectjes slokken onnodig veel geld op.

Bron?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:28 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zijn helegaar geen mijnen die 'ronddobberen' maar de Marine voet daar een leuk bureaucratisch trucje in dat ze alle gevonden explosieve objecten, waarvan 90% vliegtuigbomen vat onder het termpje 'mijnen'...
vervolgens doet ze stiekem ook alsof ze die allemaal ruimen, wat evenmin waar is

Je eigen bericht als je goed leest ... Had je dat dan nog niet gedaan toen je het copy-paste?quote:

Zou je het voor de simpelen onder ons nog even duidelijk aan kunnen geven?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je eigen bericht als je goed leest ... Had je dat dan nog niet gedaan toen je het copy-paste?

Ik had niet anders verwacht.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:20 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
![]()
Meer kan ik hier niet opzeggen.
Of nog beter, 50% minder naar ontwikkelingshulp en 50% minder naar defensie.quote:Kijk naar het totaal plaatje. Ik geef liever 450 aan belastingen voor iets dat nut heeft dan 400 voor iets dat niet nuttig is zoals ontwikkelingshulp[/b]. doe die 5 mil van ontwikkelingshulp bij defensie, maak van dat arme land een veilig land en help ze met opbouwen.
[..]

Kan prima. Defensie gewoon minder zinloze taken geven.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:24 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
Nee kan niet, Defensie krijgt al zo weinig voor het werk dat ze doen.

Het gaat mij om de laatste zin. Hoezo niet ruimen?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je eigen bericht als je goed leest ... Had je dat dan nog niet gedaan toen je het copy-paste?

Goodie.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:39 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Kan prima. Defensie gewoon minder zinloze taken geven.

Idd, net zoals dat domme gelul van RM-rf... Als je zijn redenering volgt kun je de hele EOD wel opdoeken.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:43 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik lees het alweer. Genoeg sufferds die niks weten over defensie en hier denken dat men zomaar kan bezuinigen op defensie.
Mijn vraag aan jullie, waarop zou defensie dan moeten bezuinigen? Wees aub realistisch ipv te brallen dat het maar moet kunnen.

Heh dat kan prima hoor, dan laten we RM-rf de explosieven wel ruimen.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, net zoals dat domme gelul van RM-rf... Als je zijn redenering volgt kun je de hele EOD wel opdoeken.

Offensie?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:59 schreef Salvad0R het volgende:
Offensie moeten ze globaal gewoon opdoeken.

Het komt niet in je op dat offensief tevens defensief is?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:59 schreef Salvad0R het volgende:
Offensie moeten ze globaal gewoon opdoeken.

Volgens mij zouden we in NL momenteel net zo veilig zijn zonder defensie als met. Alsof ze in het midden oosten zijn oms ons land te beschermen. Sowieso hebben managers er niks mee te maken, dat geld komt niet uit mijn zak.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:22 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
DUDE!!! Ergens anders ben je dit PER manager kwijt, Dit is in totaal heeeeeeeeeel weinig voor mensen met zo'n grote verantwoordelijkheid, mensen die jou veiligheid en vrijheid garanderen en die overuren draaien.

Ben bang dat het dan bij één opgeruimd explosief blijftquote:Op maandag 29 maart 2010 18:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heh dat kan prima hoor, dan laten we RM-rf de explosieven wel ruimen.

Welja... verschuif maar opeens warom het ging ...quote:Op maandag 29 maart 2010 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat mij om de laatste zin. Hoezo niet ruimen?
De schating is dat er nog iets van 300 a 400.000 explosieven op de zeebodem liggen, en mochten daar volgens jou dan 10% mijnen tussen zitten dan nog heb je een shitload aan mijnen.

Ohh nee??? Waar buiten de private sector om kosten die managers jou geen geld dan?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:02 schreef onearmedman het volgende:
[..]
Volgens mij zouden we in NL momenteel net zo veilig zijn zonder defensie als met. Alsof ze in het midden oosten zijn oms ons land te beschermen. Sowieso hebben managers er niks mee te maken, dat geld komt niet uit mijn zak.

En men vergeet voor het gemak ook maar even de civiele dienstverlening van defensie zoals bv ten tijde van de varkens pest, de overstromingen, de terreurdreiging en noem maar op.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:04 schreef Vortix het volgende:
[..]
Ben bang dat het dan bij één opgeruimd explosief blijft
Wat veel mensen denk ik niet begrijpen is dat de krijgsmacht niet alleen bestaat uit eenheden die offensief dan wel defensief kunnen optreden (voor zowel bescherming van het eigen grondgebied als expeditionaire missies, zoveel verschillen de eisen daarin in moderne oorlogsvoering toch niet meer) maar dat er ook een gigantische back-office organisatie voor moet bestaan om deze capaciteiten te behouden.
Je kan wel een hele hoop schijnbaar nutteloze kutpostjes gaan wegbezuinigen maar je moet je afvragen in hoeverre dat de overige capaciteiten schaadt.
Het gaat niet alleen over dure straaljagers, maar ook over het hele apparaat daar achter.

De taak om de huidige capaciteit van het leger op peil te houden is wat mij betreft zinloos. Op de lange termijn met een procent of 20 inkrimpen zodat we verhoudingsgewijs in de pas lopen met de meeste andere vergelijkbare westerse landen -i.p.v. koste wat het kost haantje de voorste proberen te zijn- lijkt mij een goed begin.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:48 schreef Vortix het volgende:
[..]
Goodie.
Wat zijn die zinloze taken dan volgens jou? En hou het even bij taken die voor de komende begrotingen op het programma kunnen staan. Dus ga niet lopen zeveren over crisisbeheersingsoperaties waar we dan niet meer aan mee doen.

Dit geeft weer eens aan dat jou kennis van defensie nihil is.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Welja... verschuif maar opeens warom het ging ...
Het ene moment komen er nog beweringen over allemaal 'mijnen die ronddobberen in de vaarwegen van rotterdam en dat supertankers erop zouden stranden'...en dat Defensie dat zou voorkomen...
maar uiteindelijk blijkt het gewoon te gaan om oude vliegtuigbommen, gevonden door vissers en baggeraars, die overigens gewoon geruimd worden, maar _niet_ van het budget van de mijnenruim operaties en ook niet door de Mijnenjagers van de Marine ontscherpt worden...
Grappig dat er een aantal goedgelovigen kennelijk bang zijn om toe te geven dat de budgets die gaan aan mijnenvegen (eigenlijk enkel mijnen-jagen, aangezien de nederlandse marine enkel mijnenjagers heeft en geen mijnenvegers meer), gewoon een vorm van 'internationale samenwerking' is die uitgevoerd wordt ongeveer overal, behalve in de rotterdamse haven...
Ik vind die keuze verder niet eens zo heel verkeerd (als er bepaalde voordelen aan zitten voor nederland diplomatiek en internationaal gezien,)... maar wél lijkt het me belangrijk dat defensie gewoon 'eerlijk' is in zn publieke verkoopverhaaltjes en niet dingen suggereert ('mijnenvrij houden van rotterdamse haven') die eigenlijk net wat anders in elkaar steken.

Dan is het idd van: "ohhhh maar ja, dat wisten we ook niet, we hadden dat niet voorzien". Kortom nadat het kalf verdronken is dempe men de put mentaliteit.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:16 schreef RonaldV het volgende:
Dit topic lezend begrijp ik steeds beter waarom we langzaam wegzakken naar de grijze middenmoot van de wereld.Een kortzichtiger volk dan de gemiddelde Nederlander is er volgens mij niet te vinden.
Maar wel vooraan staan te klagen als Nederland weer eens niet zijn eigen boontjes kan doppen.

Noem je dat een taak?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:17 schreef Dlocks het volgende:
[..]
De taak om de huidige capaciteit van het leger op peil te houden is wat mij betreft zinloos. Op de lange termijn met een procent of 20 inkrimpen zodat we verhoudingsgewijs in de pas lopen met de meeste andere vergelijkbare westerse landen -i.p.v. koste wat het kost haantje de voorste proberen te zijn- lijkt mij een goed begin.
Als je even teruggaat in de geschiedenis zul je zien dat de "rechtse hobby' defensie het meest heeft bezuinigd onder rechts, en het meest geïnvesteerd onder links. De F-16? Aangekocht door een PvdA minister. De huidige helicoptervloot (inclusief Apaches)? aangekocht onder PvdA minister.quote:Voorlopig even flink bezuinigen op rechtse hobby's zoals defensie en bezuinigen op linkse hobby's zoals ontwikkelinshulp en kunst & cultuur.
Ze zijn allemaal belangrijk. Wat onbelangrijk is zijn linkse hobbies zoals het invoeren van onzinnige regels en regelingen waarvoor je veel te veel ambtenaren nodig hebt, en het invoeren van onzinnige projecten zoals de Betuwelijn.quote:Maar goed, andere optie is natuurlijk om te bezuinigen op bijvoorbeeld gezondheidszorg, onderwijs, politie e.d. Dat is allemaal veel minder belangrijk dan defensie en ontwikkelingshulp.

Lijkt me tijd voor een prijs-kwaliteitsvergelijking. Met welk uitgegeven miljard worden meer mensenlevens gered?quote:Op maandag 29 maart 2010 16:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
8 miljard lijkt veel. Maar dat is het niet. Met name als je gaat kijken wat bv Ontwikkelings-samenwerking per jaar krijgt. Dat is naar ik meen 5 miljard.

Ik denk dat jij geen flauw benul hebt van de materieel projecten die lopen en snel gaan komen met goedkeuring van het parlement.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:24 schreef du_ke het volgende:
Maar Defensie moet gewoon net als alle andere ministeries maar gewoon ruimte zoeken om 20% van de begroting te bezuinigen. Daarvoor is ruimte zat als ze maar willen. Doemscenario's geloof ik niet zo in.

quote:Op maandag 29 maart 2010 18:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dit geeft weer eens aan dat jou kennis van defensie nihil is.
Nederland en Belgie voeren dat mijnenjagen en vegen samen uit waarvan het hoofdkwartier in Den Helder zit. Gezamelijk jagen ze dus op zeemijnen waarvan er nog tienduizenden zich in de Noordzee bevinden.
Het BE-NL Mijnen Eskader. Zoek daar maar eens op voordat je wederom gaat brullen vanuit de ruimte.

De belangrijkste taak van Defensie in Nederland is inderdaad het assisteren bij rampen. Maar is daar een miljardenorganisatie met een voorkeur voor dure speeltjes voor nodig?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En men vergeet voor het gemak ook maar even de civiele dienstverlening van defensie zoals bv ten tijde van de varkens pest, de overstromingen, de terreurdreiging en noem maar op.

Goed: Enkel al de zeemijnen uit de 1ste wereld oorlogquote:Op maandag 29 maart 2010 18:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
oh... wer eens leuke beweringen, maar ik vroeg naar bronnen en hoeveel mijnen er dan in de noordzee zouden ronddobberen die zogenaamd de vaarwegen zouden bedreigen en ieder moment supertankers naar de bodem konden jagen ... wat jij beweerde.
Nogmaals, de Mijnendienst van de Marine doet in de Noordzee wel wat taken (vervult ook bv kustwacht-taken ) maar het is gewoon onzin om net te doen alsof de noorzee vol met ronddobeberende mijnen zit...
Daar gaat het wat mij betreft om, prima als Defensie ook geld kost, maar laat ze dan ook gewoon duidelijk en eerlijk taken beschrijven en niet gewoon onzinnige bewegingen doen alsof ze onmisbaar zijn bij het 'mijnenvrij maken van de roterdamse haven' wat ze gewoonweg _niet_ doen..
maar kennelijk niet durven te beweringen dat een bezuiniging op de Mijnendienst eigenlijk vooral zou moeten betekenen dat de Kustwacht een mindere dekking zou hebben en minder effectief kan zijn, omdat die Mijnendienst vooral ook Kustwacht taken uitvoert

Nou daarin is rechts net zo goedquote:Op maandag 29 maart 2010 18:22 schreef RonaldV het volgende:
Ze zijn allemaal belangrijk. Wat onbelangrijk is zijn linkse hobbies zoals het invoeren van onzinnige regels en regelingen waarvoor je veel te veel ambtenaren nodig hebt,
Investeringen in infrastructuur betalen zichzelf over het algemeen dubbel en dwars terug. Ze hebben ook een blijvend effect.quote:en het invoeren van onzinnige projecten zoals de Betuwelijn.

En natuurlijk het eventueel verdedigen van het eigen grondgebied. Voor de taak die jij aanhaalt zijn inderdaad geen dure miljardenspeeltjes nodig, voor die tweede (wanneer nodig) wel.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
De belangrijkste taak van Defensie in Nederland is inderdaad het assisteren bij rampen. Maar is daar een miljardenorganisatie met een voorkeur voor dure speeltjes voor nodig?

Het zal voor Defensie een zaak van prioriteiten stellen moeten worden. Daarbij is het goed om Defensie aan te passen aan de actuele omstandigheden in de wereld. Hebben we onderzeeërs nodig om Somalische piraten af te schrikken? Is het allernieuwste type straaljager nodig om de taliban af te schrikken? Is het handhaven van zoveel verschillende krijgsmachtonderdelen met het daarbij behorende geüniformeerde bobowaterhoofd echt noodzakelijk?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik denk dat jij geen flauw benul hebt van de materieel projecten die lopen en snel gaan komen met goedkeuring van het parlement.
Dat betekend dus letterlijk geld wegsmijten. Daar is niemand mee gedient want materieel moet eens vervangen worden.
Of draag jij jouw schoenen ook 20 jaar lang?

Maar die tweede taak moet je in de huidige tijd niet meer nationaal willen organiseren. Dat moeten we in EU en evt NAVO verband doen aangezien we omringd worden door bondgenoten.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:38 schreef Vortix het volgende:
[..]
En natuurlijk het eventueel verdedigen van het eigen grondgebied. Voor de taak die jij aanhaalt zijn inderdaad geen dure miljardenspeeltjes nodig, voor die tweede (wanneer nodig) wel.

quote:Op maandag 29 maart 2010 18:35 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Goed: Enkel al de zeemijnen uit de 1ste wereld oorlog
1. 3. Early 20th century
The next major use of mines was in the Russo-Japanese War in 1904, sinking the Russian battleship Petropavlovsk, killing the fleet commander, Admiral Makaroff, and most of the crew. In the course of this conflict the Japanese Navy lost two battleships, four cruisers, two destroyers and a torpedo-boat to offensively laid mines. In May 1905 the Russian minelayer Amur laid a minefield off Port Arthur and sank Japan's battleship Hatsuse.
Many early mines were fragile and dangerous to handle, with glass containers filled with nitroglycerin or mechanical devices that activated them upon tipping. Several mine-laying ships were destroyed when their cargo exploded.
During World War I, mines were used extensively to defend coasts, coastal travel, ports and naval bases. The Germans laid mines in shipping lanes to sink merchant and naval vessels serving Britain. The Allies targeted the German U-boats in the Strait of Dover and the Hebrides. In an attempt to seal up the northern exits of the North Sea, the Allies developed the Northern Barrage. During a period of five months from June almost 70,000 mines were laid spanning the North Sea's northern exits. The total number of mines laid in the North Sea, the British East Coast, Straits of Dover, and Heligoland Bight is estimated at 190,000 and the total number during the whole of WWI was 235,000 sea mines. [8]
http://query.nytimes.com/(...)4051DFB6678383609EDE
Between 600,000 and 1,000,000 naval mines of all types were laid in World War II

Ja zo kan ik het ook. Op de korte termijn denken is heel gemakkelijk ja. Maar als je wat langer kijkt dan je neus lang is dan zie je dat er toch echt een lange termijn planning nodig is om qua materieel vooruit te kunnen.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het zal voor Defensie een zaak van prioriteiten stellen moeten worden. Daarbij is het goed om Defensie aan te passen aan de actuele omstandigheden in de wereld. Hebben we onderzeeërs nodig om Somalische piraten af te schrikken? Is het allernieuwste type straaljager nodig om de taliban af te schrikken? Is het handhaven van zoveel verschillende krijgsmachtonderdelen met het daarbij behorende geüniformeerde bobowaterhoofd echt noodzakelijk?
Daarin kunnen en moeten fundamentele keuzes gemaakt worden. Het geld is op, Nederland vergrijst en ik heb geen zin in hogere belastingen dus moet de overheid minder uit gaan geven.
En dan serieus korten en niet de budgetten minder verhogen (waar Defensie al 15 jaar over klaagt want die krijgen er gewoon elk jaar flink geld bij, zowel absoluut als in iets mindere mate inflatiegecorrigeerd).

Daar waar de Noordzee eerst door fregatten in de gaten gehouden werd, en tevens die kustwacht taken moeten nu uit pure armoede gedaan worden door mijnenvegers.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[quote]seireus, volgens mij ben je ergens boos over wat ik zeg, maar heb ik juist een gewoon punt ... de Mijnendienst vervult nu allang vooral kustwacht taken in de Noordzee en ruimt dar heus nauwelijks nog 'ronddobberende WW2-mijnen' (ik vraag me serieus af wanneer de laatste ww2 mijn in de noordzee gevonden is, zelfs of er in sinds 1972 ng ww2 mijnen gevonden zijn in de noordzee) ... deels ook omdat er al teveel op de kustwacht bezuinigd werd en Defensie juist meerdere mooie Alkmaar klase boten heeft liggen waarbij het inderdaad onzinnig is daar al teveel op te bezuinigen, en die voortkomen uit een traditie van goed nederlandse scheepsbouw.
Hoezo een bepaalde dienst in stand houden? De ene dienst kan niet zonder de andere.quote:echter dat gelieg over de budgets en het voorstellen van zaken alsof ze hel anders zijn, neem ik wél heel erg kwalijk, omdat dat volgens mij enkel een vorm van 'budget-politiek' is waarin er enkel alles aan gedaan wordt om bepaalde diensten in stand te houden, desnoods als die een geheel andere rol vervullen, en soms ook door het scheppen van een bureaucratische 'wirwar' rondom de taken die er daadwerkelijk uitgevoerd worden...
quote:Juist daarover vind ik dat je veel eerlijker moet zijn en eens goed inventariseren moet of het financieel nu gunstig is de Mijnendienst kustwachttaken uit te laten voeren of niet ...
en dat gezever over mijnendienst die 'de Rotterdamse haven' vrijhoud is gewoon bullcrap en dat weet je volgens mij stiekem ook wel

Oh, dat is iets nieuws? Volgens mij is de NAVO juist voor dat doeleinde opgericht, dat betekent dus ook dat we een verplichting richting de NAVO hadden en hebben.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar die tweede taak moet je in de huidige tijd niet meer nationaal willen organiseren. Dat moeten we in EU en evt NAVO verband doen aangezien we omringd worden door bondgenoten.

Mijn voorbeelden kunnen prima werken op de langere termijn. Of wou jij nou bangmakerij gaan spuien zoals 'De Russen komen!'?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja zo kan ik het ook. Op de korte termijn denken is heel gemakkelijk ja. Maar als je wat langer kijkt dan je neus lang is dan zie je dat er toch echt een lange termijn planning nodig is om qua materieel vooruit te kunnen.
Ik moet even gaan zoeken maar in de vorige discussie hierover heb ik je een linkje gegeven die mijn stelling zeer stevig ondersteunde.quote:En wederom is het onzin te zeggen dat defensie er geld bijgekregen heeft de afgelopen 10 jaar. Dat is dus pertinent niet waar.
Het BNP wat naar defensie gaat is elk jaar weer lager. Ga daar niet over liegen.

Nee dat is niks nieuws maar ook de NAVO moet met haar tijd meegaan. En daarin past voor elk land een compleet leger dat alle taken uit kan voeren niet echt fatsoenlijk meer.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, dat is iets nieuws? Volgens mij is de NAVO juist voor dat doeleinde opgericht, dat betekent dus ook dat we een verplichting richting de NAVO hadden en hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |