abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 maart 2010 @ 22:13:01 #76
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_79726222
quote:
Op maandag 29 maart 2010 17:23 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Dat zal deels spaargeld deels maandbudget worden, is afhankelijk van wat er aan moet gebeuren Maar ik heb er al jaren geleden (toen ging ik studeren met een "normaal" huis en bijkomende lasten) er voor gezorgd dat ik geen overbodige lasten heb. Telefoonabo regel ik zo goedkoop mogelijk, boodschappen kien ik uit (ik heb er immers de tijd voor ) en voor de rest ben ik dol op "budget-shoppen", daar red ik het gemakkelijk mee. Ik heb ook het idee dat degenen die het hardst klagen hun geld echt onzinnig besteden. Want het kan prima.
Ja, voor een jaartje, paar jaartjes max. Maar dan gaat je auto kapot, dan wil je ook wel eens op vakantie, een nieuw bankstel of een leuke hobby die toevallig wat duurder is, dan wil je ook wel eens weg uit die pauperbuurt of uit die huurwoning, dan gaan je vrienden om je heen steeds meer te besteden krijgen en merk je dat je ineens niet meer mee kunt als de gezamenlijke restaurantjes en uitjes steeds duurder worden... en dan wil je misschien eens kinderen die je ook graag eens wat extra's wil geven of, god forbid, wil investeren in hun toekomst....

Nog los van het stigma... ik ken een wajonger die ook wel weer eens een leuke vriendin wil. Het is een hartstikke leuke gast maar probeer maar eens (nog afgezien van je ziekte) uit te leggen dat je een uitkering hebt en waarschijnlijk ook nog lang zal hebben. Potentiële partners haken dan toch af.

Nee, zoals jij praat is vanuit de positie van een net-student-af die nog gewend is aan een budget studentenleven en nog niet zo uit de toon valt bij haar omgeving. Dat is niet bepaald representatief voor de gemiddelde wajonger die vele jaren met vaak weinig perspectief zo moet leven.
  maandag 29 maart 2010 @ 22:19:21 #77
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_79726557
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:13 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Ja, voor een jaartje, paar jaartjes max. Maar dan gaat je auto kapot, dan wil je ook wel eens op vakantie, een nieuw bankstel of een leuke hobby die toevallig wat duurder is, dan wil je ook wel eens weg uit die pauperbuurt of uit die huurwoning, dan gaan je vrienden om je heen steeds meer te besteden krijgen en merk je dat je ineens niet meer mee kunt als de gezamenlijke restaurantjes en uitjes steeds duurder worden... en dan wil je misschien eens kinderen die je ook graag eens wat extra's wil geven of, god forbid, wil investeren in hun toekomst....

Nog los van het stigma... ik ken een wajonger die ook wel weer eens een leuke vriendin wil. Het is een hartstikke leuke gast maar probeer maar eens (nog afgezien van je ziekte) uit te leggen dat je een uitkering hebt en waarschijnlijk ook nog lang zal hebben. Potentiële partners haken dan toch af.

Nee, zoals jij praat is vanuit de positie van een net-student-af die nog gewend is aan een budget studentenleven en nog niet zo uit de toon valt bij haar omgeving. Dat is niet bepaald representatief voor de gemiddelde wajonger die vele jaren met vaak weinig perspectief zo moet leven.
Ik ben 28, bijna 29. Ik had een goed salaris voor ik studeerde. Om die reden heb ik een huurwoning met 485 kale huur per maand. Ik ben het zeker gewend, een goed salaris.
Ik heb ook al meermalen gezegd dat het voor de mensen die er in blijven, mogelijk de rest van hun leven, een laag bedrag is. Voor mensen zoals ik, die het puur tijdelijk nodig hebben, zou het bedrag imho best omlaag kunnen zodat de anderen die er niet meer uitkomen iets meer kunnen krijgen.
En heb ik ergens gezegd dat ik representatief ben voor de gemiddelde Wajonger? Misschien moest je eerst al m'n posts lezen voordat je zo'n reactie geeft en mij zo beoordeeld
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_79726830
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:58 schreef Stofzuigerzak het volgende:

[..]

Waar huur jij all-in voor 320 euro? 1-kamer appartement in rotterdam zuid?

Dat bedoel ik... 320 euro incl gas / water / licht / internet?
Een appartement ging het toch over?
Doe je dan goed, want meestal krijg je hier alleen een 20m2 kamer voor ofzo.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:46 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Als iemand een apartement heeft, dan is er vaak sprake van huurtoeslag.
Nee, dat is niet duurder, ik betaal zelfs 9,75 voor een inboedelverz., avp en een laptopverzekering.
Nee hoor, ik betaal 96 euro voor een zorgverzekering met de uitgebreidste dekking.

Als er een PGB aanwezig is kan daar vaak de sportschool uit betaald worden.

Ja huurtoeslag ja, maar 320 incl gas, water, licht, internet.... dan heb je een studio vrees ik, geen appartement.
Dat is dus geen realistische berekening voor de toekomst.

96 incl uitgebreide verzekering? waarzo?

PGB wordt niet snel gegeven, alleen aan mensen die begeleid moeten worden of zorg thuis hebben.

[ Bericht 26% gewijzigd door Yoewie op 29-03-2010 22:33:46 ]
  maandag 29 maart 2010 @ 22:28:54 #79
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_79727012
@Marijkezwolle: Nu nuanceer je het wat meer maar je zit hier in een algemeen wajong topic alleen maar te roepen dat het wel meevalt en je er makkelijk van rond kan komen. Als je jezelf niet representatief voelt voor die groep dan zou je dat misschien niet moeten doen.

En helaas kan je niet van tevoren inschatten of iemand er tijdelijk inzit of voor langer. Ik weet ook niet wat voor uitkering jij hebt maar de Wajong wordt in principe alleen toegekend aan mensen met een ziekte of aandoening die niet binnen een bepaalde periode (moet ik even opzoeken) te genezen is. Is dus bijna altijd voor de langere termijn.
  maandag 29 maart 2010 @ 22:37:57 #80
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_79727488
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:24 schreef Yoewie het volgende:

[..]

[..]

Ja huurtoeslag ja, maar 320 incl gas, water, licht, internet.... dan heb je een studio vrees ik, geen appartement.

PGB wordt niet snel gegeven, alleen aan mensen die begeleid moeten worden of zorg thuis hebben.
Ik betaal incl gas water en licht en de huurtoeslag 415 euro per maand voor een 3 verdiepingen tellende bovenwoning. Wel iets meer, maar alsnog niet torenhoog.
Bij Anderzorg. Maar er zijn wel meer voordelige verzekeraars, een kwestie van shoppen
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:28 schreef Vandaag... het volgende:
@Marijkezwolle: Nu nuanceer je het wat meer maar je zit hier in een algemeen wajong topic alleen maar te roepen dat het wel meevalt en je er makkelijk van rond kan komen. Als je jezelf niet representatief voelt voor die groep dan zou je dat misschien niet moeten doen.

En helaas kan je niet van tevoren inschatten of iemand er tijdelijk inzit of voor langer. Ik weet ook niet wat voor uitkering jij hebt maar de Wajong wordt in principe alleen toegekend aan mensen met een ziekte of aandoening die niet binnen een bepaalde periode (moet ik even opzoeken) te genezen is. Is dus bijna altijd voor de langere termijn.
Ik nuanceerde al wat vaker, maar sorry als het anders overkwam Ik heb een WWB uitkering (bijstand dus).
Ik weet wat een WAJONG uitkering inhoud, mijn broertje ontvangt er al jaren een en woont zelfstandig. Hij kan zich prima redden van dat bedrag en kan er zelfs van sparen. Dus op zich, het is niet voor iedereen kommer en kwel. Ik heb echt het idee dat het ook voor een groot deel aan de opvoeding ligt. Mijn broertje heeft altijd geleerd erg verantwoordelijk met geld om te gaan, waardoor hij zich toch leuke dingen kan permitteren. Hij woont semi begeleid, en je ziet echt dat het per persoon verschilt hoe er met de financiën omgegaan wordt. Dan nog is het niet veel, maar je moet er het beste van maken toch?
  maandag 29 maart 2010 @ 22:44:35 #81
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79727856
quote:

[..]

Mensen zien dat niet.

Ben zelf hard aan het studeren om mijn marktwaarde op te krikken. Hopen dat het me lukt om aan een baan te komen, met de troefkaart ' student met wat vertraging, maar erg slim.'

En gelukkig is daar ook nog een partner die mij steunt.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:24 schreef Yoewie het volgende:

[..]

[..]

Het is idd een 1 kamer woning. Maar ik heb niet meer nodig.

Wat de ' toekomst' betreft. Als ik met mij partner naar een 2 kamer appartement verhuis ben ik zelf goedkoper uit omdat hij dan meebetaalt aan de huur en ik ook nog eens huurtoeslag krijg. Hettype appartement wat we op het oog hebben heeft gas/licht/internet er ook bij in zitten.

Dus ook toekomstig zitten we goed.

En nee het is niet in de Randstad idd.. maar het overgrote deel van Nederland is niet in de Randstad.

En ik betaal echt maar 96 euro voor de verzekering. Heb geen ' luxe' pakket.
Heb ook geen PGB.

[ Bericht 16% gewijzigd door Rubber_Johnny op 29-03-2010 22:50:27 ]
  maandag 29 maart 2010 @ 22:49:28 #82
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_79728128
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:37 schreef Marijkezwolle het volgende:

Dan nog is het niet veel, maar je moet er het beste van maken toch?
Daar heb je gelijk in, maar neemt niet weg dat het voor heel veel mensen enorm frustrerend is om zo buiten de boot te vallen als je wel graag wil en vroeger.. ooit.. ook ambities had... maar gewoon niet kán.

En dan ook nog eens financieel en qua wonen en vervoer etc. niet mee kunnen komen met je vrienden... Misschien heeft je broer een ander referentiekader waardoor hij dat niet zo ervaart of heeft hij dat leren accepteren.. good for him
  dinsdag 30 maart 2010 @ 11:28:52 #83
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79739646
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:49 schreef Vandaag... het volgende:

En dan ook nog eens financieel en qua wonen en vervoer etc. niet mee kunnen komen met je vrienden... Misschien heeft je broer een ander referentiekader waardoor hij dat niet zo ervaart of heeft hij dat leren accepteren.. good for him
Of hij is nog onder de 25 waardoor hij financieel nog niet zo uit de pas loopt met zijn vrienden.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:42:26 #84
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_79748927
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Of hij is nog onder de 25 waardoor hij financieel nog niet zo uit de pas loopt met zijn vrienden.
Mijn broertje is 25, wordt dit jaar 26. Maar zijn vrienden zijn allemaal jongens of meiden met een zelfde handicap dus die hebben hetzelfde te besteden. Sterker nog, zijn beste vriend is ook zijn buurman Maar ze gaan er vaak genoeg op uit met z'n allen, naar Fantasy Fairs, Manga beurzen of lekker een dagje strand of pretpark. Vakantiegangers zijn het niet, en omdat sommigen in een andere stad wonen logeren ze vaak bij elkaar en wordt dat gezien als vakantie Dus nee, hij loopt niet uit de pas en hij heeft van mijn ouders mee gekregen hoe hij verstandig met zijn geld kan omgaan en leuke dingen kan doen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:58:25 #85
295330 Het_Boek
Ik lees niet.
pi_79749561
Ik heb ook een wajong uitkering, woon op het moment nog thuis maar hoop dit jaar wel te gaan verhuizen.

Ik zou toch echt niet de rest van me leven alleen de uitkering willen hebben als inkomen. Veel liever zelf me geld verdienen met iets wat ik leuk vind om te doen.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:59:27 #86
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_79749601
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:42 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Mijn broertje is 25, wordt dit jaar 26. Maar zijn vrienden zijn allemaal jongens of meiden met een zelfde handicap dus die hebben hetzelfde te besteden. Sterker nog, zijn beste vriend is ook zijn buurman Maar ze gaan er vaak genoeg op uit met z'n allen, naar Fantasy Fairs, Manga beurzen of lekker een dagje strand of pretpark. Vakantiegangers zijn het niet, en omdat sommigen in een andere stad wonen logeren ze vaak bij elkaar en wordt dat gezien als vakantie Dus nee, hij loopt niet uit de pas en hij heeft van mijn ouders mee gekregen hoe hij verstandig met zijn geld kan omgaan en leuke dingen kan doen
Ah ok. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende mensen in de WAJONG. Ik ken twee jongens met een bipolaire stoornis die pas echt tot uiting kwam na hun schooltijd. Die hebben gewoon VWO gedaan, een vriendenkring opgebouwd, zijn zelfs gaan studeren (wat dan na vallen en opstaan uiteindelijk noodgedwongen niet afgemaakt is, maar toch). Die hebben dus gewoon een leven gehad zoals de gemiddelde hoger opgeleide inclusief ambities, vriendinnetjes etc. De vrienden hebben ze nog.
Dan valt de armoede wel relatief zwaarder, ook al kan je goed met geld omgaan.

Gelukkig heeft je broertje daar dan niet zo'n last van
pi_79797587
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:42 schreef Marijkezwolle het volgende:

Ik vind dat jij wel erg vaak zegt dat je broertje "zo goed met geld kan omgaan".

Ookal gaan wajongers perfect zuinig met geld om, dan zitten ze vaak nog hartstikke krap, ze kunnen gewoon niet goed rond komen.
Zoals "vandaag" al zegt, er komt meer bij kijken dan alleen g/w/l en huur betalen.

Zolang je er zelf niet langdurig inzit, en ookal ken je zogenaamd de situatie van een ander, oordeel dan niet zo

Het is belachelijk dat de overheid bij wajongers die bijvoorbeeld langdurig 80-100% arbeidsongeschikt zijn de uitkering niet wat omhoog zet ofzo...
Als een logisch mens toch nagaat, is dit financieel toch geen toekomstperspectief
  donderdag 1 april 2010 @ 17:40:48 #88
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79837818
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 18:18 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Het is belachelijk dat de overheid bij wajongers die bijvoorbeeld langdurig 80-100% arbeidsongeschikt zijn de uitkering niet wat omhoog zet ofzo...
Als een logisch mens toch nagaat, is dit financieel toch geen toekomstperspectief
'Iets opbouwen' zoals de gemiddelde burgerman dat doet, (koophuis keuken auto,) kan idd niet. Maar als je je eisen niet al te hoog stelt kan je perfect rondkomen.

Eigen ervaring.
  vrijdag 2 april 2010 @ 11:49:28 #89
97079 Jeff89
Conquer All
pi_79863671
quote:
Op maandag 29 maart 2010 12:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat zouden ze idd kunnen..maar niemand die ze daarna aan wil nemen.

Zou jij voor een simpel baantje iemand van een ZMOK school afnemen als je ook een gewone vmbo'er of een pool kunt krijgen?
Als je na je ZMOK school gewoon MBO, HBO of Uni gaat doen is er helemaal niemand die ooit nog gaat vragen naar je middelbareschool carriere/diploma
En zelfs als je dat niet doet kom je vaak gewoon aan de bak voor baantjes in winkels, de horeca, tuinbouw of whatever voor ongeschoold werk dan ook. Alleen krijg je tegenwoordig WAJONG als serieuze optie voorgeschoteld op zo'n school, al je 'n jaar of 17 bent...En als je DAAR eenmaal in hebt gezeten
  vrijdag 2 april 2010 @ 18:04:16 #90
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79876465
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:49 schreef Jeff89 het volgende:

.En als je DAAR eenmaal in hebt gezeten
Ja helaas.

Overigen heb ik ook nog ff uitgerekend wat een wajongert aan vakantiegeld krijgt. En dat is niet mis.

Iets van 800 euro.
pi_79876738
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 18:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja helaas.

Overigen heb ik ook nog ff uitgerekend wat een wajongert aan vakantiegeld krijgt. En dat is niet mis.

Iets van 800 euro.
En nu zonder belastingen
  vrijdag 2 april 2010 @ 19:53:21 #92
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79880193
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 18:14 schreef In_Qontrol het volgende:

[..]

En nu zonder belastingen
Het is op bruto uitkering gebaseerd, geloof ik. En er zit niet zo heel veel belasting op Wajong dus ik neem niet aan dat het netto maar 400 is of zo.
pi_79918177
Autisme is de meest onderschatte stoornis die er is. Er is dan echt iets met de persoon zelf aan de hand, in tegenstelling tot een lichamelijke beperking. Als je 2 of 3 benen mist kun je nog steeds beleidsmedewerker worden. In iedere baan is communicatie wel belangrijk en als hoogopgeleide autist kun je een baantje in de fabriek ook wel vergeten. Van alle Wajong’ers zullen het de autisten zijn die het laatst aan de bak komen.

ADHD heb ik niet zoveel versand van. Alle Dagen Heel Druk?
pi_79918314
kudt, quote ik mijn eigen bericht, terwijl ik het wilde aanpassen.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 april 2010 @ 23:12:21 #95
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_79918534
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:03 schreef sempron2400 het volgende:
Autisme is de meest onderschatte stoornis die er is. Er is dan echt iets met de persoon zelf aan de hand, in tegenstelling tot een lichamelijke beperking. Als je 2 of 3 benen mist kun je nog steeds beleidsmedewerker worden. In iedere baan is communicatie wel belangrijk en als hoogopgeleide autist kun je een baantje in de fabriek ook wel vergeten. Van alle Wajong’ers zullen het de autisten zijn die het laatst aan de bak komen.

ADHD heb ik niet zoveel versand van. Alle Dagen Heel Druk?
Dat is echt onzin wat je daar nu zegt Ik ken aardig wat autisten die wel normaal functioneren in het bedrijfsleven.
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_79919035
Pffft gelukkig dacht dat ik nog iets moest gaan uitvoeren ook in deze maatschappij. Maar het komt allemaal goed
pi_79919260
quote:

[..]

Scherpe analyse! Hoe een laag inkomen in de praktijk kan uitpakpen, ook al speel je zelf best scenario. Mijn ouders hadden nogal eens een dooddoener ‘vroeger hadden we het ook verre van breed’. Meeste mensen om mij heen (ikzelf ook trouwens) hebben hoger onderwijs gevolgd, dus ik heb niet het bestaansminimum als referentiekader.

Al kon ik goed met geld omgaan, mijn relatieve inkomen daalde de afgelopen jaren juist. Ik ben blij dat ik nu uit de uitkeringen ben en werk in een iets aangepaste functie (nog met een leuke inschaling ook). Met een Wajong had ik een eventuele partner wel kunnen vergeten, niet eens aan gedacht.
  zondag 4 april 2010 @ 13:15:13 #98
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79929928
Ik weet dat je van de Wajong wel rond kan komen maar dat ' iets opbouwen' niet lukt.

Maar moet een uitkering dan zo hoog zijn dat je alles kan wat modale anderhalfverdieners ook kunnen?

Daar hebben we in Nederland gewoon het geld niet voor, en eerlijk is eerlijk, wij Wajongers zijn ook niet echt een investering.

De Wajong zoals hij nu is vind ik een heel humane en beschaafde regeling.
pi_79969005
Heel wat mensen met autisme komen niet aan de bak, terwijl ze wel kunnen en willen werken. Als daar eens iets aan wordt gedaan... die groep leeft vaak tussen wal en schip met gedachten als: misschien zit er nog een baan in, ik kan gewoon 40 uur per week werken etc.

Voor een grote groep Wajong'ers is het van belang dat ze een redelijk bestaan hebben en een goede dagbesteding genieten. Dat is de groep die allang heeft ingecalculeerd dat betaalde arbeid op ten minste het volledige minimumloon er niet in zit.
pi_79970202
Het systeem zal om moeten, sempron2400. Daar zit de grote fout...

Zolang we het (casino) kapitalisme blijven aanbidden verandert er echt niks. Nobele initiatieven ten spijt. Reintegratieburo's is de ultieme metafoor voor lapmiddel. Ze strijken bergen geld op maar resultaten ho maar, een enkel uitzondering misschien daargelaten.

[ Bericht 67% gewijzigd door EchtGaaf op 05-04-2010 16:35:18 ]
pi_79972940
Groot berichtje van een Exwajonger ik moest het even kwijt er is zoveel mogelijk maar kansen laten ze liggen.

Wajong...

Ik heb het zelf ook gehad nu niet meer.
Ik was er zelf veels te laat mee met aanvragen (20jr) omdat ik het vond om eerst zelfstandig proberen een baan vinden en 2 jaar werken zonder zeuren en daarna beoordelen of je het aankan of niet.
Het UWV keek mij verbaast en zei dat ik de eerste was die het lef had om het zelf te proberen en dat ik het heel eerlijk had gedaan zo van eerst proberen daarna beoordelen.
Met mijn PDD-NOS kenmerken en wat andere autisme kenmerken en niet aangeboren hersenletsel die ik heb vond ik dat ik nog mijn andere kwaliteiten moest gebruiken.

Wat mij wel opvalt dat veel Wajongers met name autisten op hun 17e meteen die uitkering gaan aanvragen en honderden euries naar binnen laat rollen want ze wonen nog thuis en dokken nauwlijks rekeningen en als je naar school gaat krijg je een verhoogde studiebeurs omdat je ouders inkomsten niet mee telt en je wajong moet opgeven en rolt er zo richting de 400 euro aan IBG binnen....
En als je in een AWBZ instelling woont dok je maar 180 euro van je bruto wajong aan AWBZ en daar zit dus alles in dus je eten stroom gas je 15 m2 kamer schoonmaak noem maar op echt ultra goedkoop.

een 23 jarige wajonger heeft dus 902 netto + 61 zorgtoeslag nou als je lang thuis woont kan je flink spekken van die overheid centen hoor

Ik heb zelf nu een baan en verdien ook niet extreem veel maar moet wel om 3:30 mijn bed uit (bakkerij/bezorger) veel vrienden / kennisen van mij hebben autisme en het 1e wat ik ze vaak hoor zeggen vroeg opstaan noway werken nee dankje voor die 300 euro extra in de maand zit ik liever thuis want dan krijg ik alle toeslagen awbz verlaging (huurtoeslag kan tot 320 euro oplopen) en kwijtscheldingen van de gemeente enzo toch jammer...

Werk vinden is niet makkelijk maar als je in je kop zet van die droombaan is gewoon niet mogelijk en je draait het roer om bijv ICT naar tuinman of stratenmaker kan je echt heel veel bereiken.
bij autisme heb je vaak obsessies op 1 ding je wilt het en andere dingen boeien je totaal niks met zoiets moet je leren omgaan en de wereld is niet altijd makkelijk voor een autist niet en voor gewone mensen ook niet

De overheid zit ook constant te mauwen van er zijn teveel wajongers en we zien het in een rap tempo stijgen ja logisch dat nu elke met name autisme meteen op zijn 17e die uitkering gaat aanvragen.
Als ze bijvoorbeeld eerst 2 jaar werken en proberen verplicht maken wel samen met een jobcoach en als het dan niet lukt ga je de wajong in en zoek je werk wat wat softer en beter bij je past.

Ik weet zelf alles van wajong af ik heb het zelf ook gehad toen ik nog thuis woonde een jaar lang nou ik voelde me echt verwend hoor met die honderden euro’s die ik kreeg en voelde me uiteindelijk wel een uitkering trekker want voor geld moet je werken en niet thuis zitten wajongens hebben namelijk geen werkplicht
.
Zelf dacht ik altijd als ze nou die wajong voor jongeren die thuis woonde met 50% verlagen houden ze alsnog veel geld over want je betaald geen/nauwelijks kosten alleen zorgverzekering en een bijdrage thuis ( dat had ik wel van 75 euro + - ).
Voor wajongs in AWBZ instellingen kunnen ze die ook flink verlagen want daar geld het zelfde verhaal dat je weinig kosten hebt.

Woon je zelfstandig en betaal je eigen huur via de woningbouw en Electra enz. dan geld het anders want dan ben je echt veel kwijt maar bij gemeentelijke heffingen kan je kwijtschelding krijgen.
En huurtoeslag / zorgtoeslag kom je aardig richting de 1200 euro netto…(iemand die alleen uit arbeid 1200/1300 netto verdient heeft netto veel minder en heeft nauwelijks recht op toeslagen) of dat eerlijk is werken moet lonen vindt ik.

Een werkloze wajonger met 901 netto
Als je vanuit gaat dat je in een huurhuis/flat van 450 euro woont.
Krijg je rond de 240 euro aan huurtoeslag en 61 euro aan zorgtoeslag.
Kwijtschelding voor gemeentelijke heffingen en waterschapbelastingen scheelt al dik 300 euro per jaar.

Kortom mijn mening iedereen heeft recht op een baan maar een droombaan is soms niet altijd mogelijk en als je dat loslaat in je hoofd bereik je meer dan je verwacht had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwolsboy op 05-04-2010 17:59:36 ]
Interessant he ?
pi_79973281
Nu zie ik pas hoelang mijn berichtje is
Interessant he ?
pi_79973803
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Groot berichtje van een Exwajonger ik moest het even kwijt er is zoveel mogelijk maar kansen laten ze liggen.

Wajong...

Ik was er zelf veels te laat mee met aanvragen (20jr) omdat ik het vond om eerst zelfstandig proberen een baan vinden en 2 jaar werken zonder zeuren en daarna beoordelen of je het aankan of niet.
Het UWV keek mij verbaast en zei dat ik de eerste was die het lef had om het zelf te proberen en dat ik het heel eerlijk had gedaan zo van eerst proberen daarna beoordelen.
Met mijn PDD-NOS kenmerken en wat andere autisme kenmerken en niet aangeboren hersenletsel die ik heb vond ik dat ik nog mijn andere kwaliteiten moest gebruiken.

Wat mij wel opvalt dat veel Wajongers met name autisten op hun 17e meteen die uitkering gaan aanvragen en honderden euries naar binnen laat rollen want ze wonen nog thuis en dokken nauwlijks rekeningen en als je naar school gaat krijg je een verhoogde studiebeurs omdat je ouders inkomsten niet mee telt en je wajong moet opgeven en rolt er zo richting de 400 euro aan IBG binnen....
En als je in een AWBZ instelling woont dok je maar 180 euro van je bruto wajong aan AWBZ en daar zit dus alles in dus je eten stroom gas je 15 m2 kamer schoonmaak noem maar op echt ultra goedkoop.

een 23 jarige wajonger heeft dus 902 netto + 61 zorgtoeslag nou als je lang thuis woont kan je flink spekken van die overheid centen hoor

Ik heb zelf nu een baan en verdien ook niet extreem veel maar moet wel om 3:30 mijn bed uit (bakkerij/bezorger) veel vrienden / kennisen van mij hebben autisme en het 1e wat ik ze vaak hoor zeggen vroeg opstaan noway werken nee dankje voor die 300 euro extra in de maand zit ik liever thuis want dan krijg ik alle toeslagen awbz verlaging (huurtoeslag kan tot 320 euro oplopen) en kwijtscheldingen van de gemeente enzo toch jammer...

Werk vinden is niet makkelijk maar als je in je kop zet van die droombaan is gewoon niet mogelijk en je draait het roer om bijv ICT naar tuinman of stratenmaker kan je echt heel veel bereiken.
bij autisme heb je vaak obsessies op 1 ding je wilt het en andere dingen boeien je totaal niks met zoiets moet je leren omgaan en de wereld is niet altijd makkelijk voor een autist niet en voor gewone mensen ook niet

De overheid zit ook constant te mauwen van er zijn teveel wajongers en we zien het in een rap tempo stijgen ja logisch dat nu elke met name autisme meteen op zijn 17e die uitkering gaat aanvragen.
Als ze bijvoorbeeld eerst 2 jaar werken en proberen verplicht maken wel samen met een jobcoach en als het dan niet lukt ga je de wajong in en zoek je werk wat wat softer en beter bij je past.

Ik weet zelf alles van wajong af ik heb het zelf ook gehad toen ik nog thuis woonde een jaar lang nou ik voelde me echt verwend hoor met die honderden euro’s die ik kreeg en voelde me uiteindelijk wel een uitkering trekker want voor geld moet je werken en niet thuis zitten wajongens hebben namelijk geen werkplicht
.
Zelf dacht ik altijd als ze nou die wajong voor jongeren die thuis woonde met 50% verlagen houden ze alsnog veel geld over want je betaald geen/nauwelijks kosten alleen zorgverzekering en een bijdrage thuis ( dat had ik wel van 75 euro + - ).
Voor wajongs in AWBZ instellingen kunnen ze die ook flink verlagen want daar geld het zelfde verhaal dat je weinig kosten hebt.

Woon je zelfstandig en betaal je eigen huur via de woningbouw en Electra enz. dan geld het anders want dan ben je echt veel kwijt maar bij gemeentelijke heffingen kan je kwijtschelding krijgen.
En huurtoeslag / zorgtoeslag kom je aardig richting de 1200 euro netto…(iemand die alleen uit arbeid 1200/1300 netto verdient heeft netto veel minder en heeft nauwelijks recht op toeslagen) of dat eerlijk is werken moet lonen vindt ik.

Kwijtschelding voor gemeentelijke heffingen en waterschapbelastingen scheelt al dik 300 euro per jaar.

Kortom mijn mening iedereen heeft recht op een baan maar een droombaan is soms niet altijd mogelijk en als je dat loslaat in je hoofd bereik je meer dan je verwacht had.
samenvatting, als ik het goed begrijp:
eenpersonen die zelfstandig leven zijn ongeveer 1200/1300 euro p/mnd netto kwijt aan leefkosten?

kan wel eens kloppen ja! daarom is de uitkering van 902 euro p/mdn ook veel te weinig!
maar dat snapt de overheid niet, of willen ze niet zien.
en dat lullig als je 80-100% arbeidsongeschikt bent dus afhankelijk bent van die wajong
pi_79977052
als je alleen woont kan je met 1200 INCLUSIEF auto makkelijk rondkomen (daar zit ook 100 eur sparen in de maand in).

Zonder auto red je het makkelijk met 900 euro.
(wel 1 persoonshuishouden hè

heel kort samengevat.

Huur 210 ( normaal 450 240 toeslag )
Zorgverzekering 55 (normaal 116 61 zorgtoeslag)
Eten en drinken enzo rond de 100 euro
stroom gas en water rond 110 a 120 euro
losse verzekeringen rond de 25 euro
internet telefoon en tv rond de 40/50 euro
gemeentelijke heffingen (kwijtgescholden als je bruto lager is dan 1175 gemiddeld)
Kleding rond de 50 euro (let op aanbiedingen en doe zuinig met kleding)

als je netjes een huishoud boekje in excel bijhoudt kan je heel veel besparen en let op wat je uitgeeft.

van mij mogen ze gerust het min loon omhoog schroeven naar 1600 bruto ipv 1400 zodat het verschil tussen een uitkering groter wordt want nu kan je net zo goed niet werken omdat het verschil minimaal is.
Interessant he ?
  dinsdag 6 april 2010 @ 14:59:03 #105
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80005380
quote:

Dan was ik de tweede.
  zondag 20 juni 2010 @ 03:09:14 #106
307804 clytamnestra
is overleden
pi_83044876
quote:

Wajong...

.

ik erger me behoorlijk aan de types die het onderste uit de kan willen halen (niet aan jou hoor): lekker goedkoop bij je ouders blijven wonen en dan ook nog allerlei extraatjes van de gemeente krijgen omdat je zogenaamd zo zielig bent. officieel moet een wajonger z'n best doen om passend werk te vinden, maar dan zorg je gewoon dat je op een of andere wachtlijst voor sociale werkplaats komt en ben je zo 5 jaar verder. en mocht je per ongeluk toch een baan vinden dan roep je na een paar dagen gewoon dat het toch echt te zwaar is.

heb jarenlang met mezelf in de knoop gezeten. ik was al 25 toen ik de wajong aan ging vragen. ik wist heus al wel dat ik autistisch was, maar ik was veel te trots om hulp te vragen.
zowel mijn broer als ik hebben een wajong (allebei autistisch). hij heeft altijd zoveel mogelijk gewerkt. en altijd gewoon wit. en dat betekende dus vaak dat hij met werken niet méér geld had dan met een uitkering. dat moet dus echt veranderen: minimumloon moet dusdanig omhoog dat het de moeite loont om te gaan werken. en ook de 'armoedeval' moet nu eindelijk eens echt worden aangepakt (dat als je ook maar een beetje meer geld hebt dan 'minimum' je allerlei kwijtscheldingen niet meer krijgt en netto uiteindelijk slechter af bent: dat kun je al voor een deel oplossen door het net als huur-toeslag in gradaties te doen: niet meer wel/niet kwijtschelding, maar veel meer gedeeltelijke kwijtscheldingen)

ik voel me soms al een uitvreter dat ik mijn wajong gebruik om te kunnen studeren (waar anderen naast hun studie een volledige baan hebben). maar ik wil dus wel werken, alleen niet ongeschoold werk in een sociale werkplaats.(ik voel me heus niet te goed om een paar jaar vloeren te schrobben, maar ik wil niet mijn hele leven ongeschoolde sociale-werkplaats baantjes hebben)
ik kan van de wajong leven (ik woon op kamers en moet dus ook nog die studie zelf betalen) maar het is geen vetpot.
als ik op een gegeven moment een gezinnetje wil stichten dan is die wajong echt te weinig, zeker omdat het je leven lang niet omhoog gaat.

vind ik heel raar van de wajong: dat het voor de hoogte niet uit maakt of je nog bij je ouders woont. terwijl dat bij andere uitkeringen wel het geval is. zo bevorder je volgens mij juist dat iemand bij z'n ouders blijft hangen en nooit zelfstandig wordt.
en ook in instellingen: hoor van mede-autisten dat het daar financieel bepaald niet slecht is. ze hoeven van mij heus geen honger te lijden, maar op deze manier is er nauwelijks financiele stimulans om te gaan werken, in ieder geval niet in een minimumloon-baantje wat voor velen toch de harde werkelijkheid is.
nu zijn ze alleen de hele dag aan het hobby'en: meer dan de de helft is zogenaamd kunstenaar (zelfs een tot op het bot verwend super-arrogant meisje waarbij 'kunstenaar' inhield dat ze kleurplaten netjes inkleurde. serieus. iets anders deed ze niet. de ergste 'dat kan mijn kleine broertje ook'-kunstenaar die ik ooit heb gezien. en ze was heus niet zwakzinnig ofzo, alleen superverwend door d'r moeder)

heel goed advies van je dat je niet blind moet staren op je droombaan. en dat geldt echt niet alleen voor autisten: genoeg jochies die nauwelijks het vmbo aankunnen en denken ooit arts of advocaat te gaan worden.en vaak niet eens omdat ze die baantjes nou zo leuk vinden (dan kun je ook verpleegster of advocaten-hulpje worden), maar omdat ze geld en status zoeken.
je moet realistisch blijven. ik weet bijvoorbeeld dat een sociale baan waarvoor je veel contacten met collega's moet onderhouden niks voor mij is. ik moet werk hebben met veel structuur en duidelijke taken. en daar heb ik dus ook mijn studie op afgestemd.
  zondag 20 juni 2010 @ 11:45:39 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83048567
quote:
Op zondag 20 juni 2010 03:09 schreef clytamnestra het volgende:

[..]

heb jarenlang met mezelf in de knoop gezeten. ik was al 25 toen ik de wajong aan ging vragen. ik wist heus al wel dat ik autistisch was, maar ik was veel te trots om hulp te vragen.

ik voel me soms al een uitvreter dat ik mijn wajong gebruik om te kunnen studeren (waar anderen naast hun studie een volledige baan hebben). maar ik wil dus wel werken, alleen niet ongeschoold werk in een sociale werkplaats.(ik voel me heus niet te goed om een paar jaar vloeren te schrobben, maar ik wil niet mijn hele leven ongeschoolde sociale-werkplaats baantjes hebben)

je moet realistisch blijven. ik weet bijvoorbeeld dat een sociale baan waarvoor je veel contacten met collega's moet onderhouden niks voor mij is. ik moet werk hebben met veel structuur en duidelijke taken. en daar heb ik dus ook mijn studie op afgestemd.
Bij mij exact hetzefde verhaal als bij jou.
Ik was ook eerst te trots om mijn problemen te herkennen en Wajong aan te vragen, en daardoor verklootte ik mijn studie. Keuze was of Wajong of van de studie af en in de bijstand.

Ik gebruik de Wajong ook om mijn studie af te maken.Omdat ik weet dat ik dit soort taken goed kan (lezen schrijven uitleggen analyseren) wil ik ook verder op de universiteit.

Maar dan moet ik wel goed zijn. Met kop en schouders boven de rest uit. Waarom zouden ze anders een 'moeilijk dingen' werknemer aannemen?

Alles onder de acht zie ik dan ook als onvoldoende. Ik baal stevig van mijn meest recente cijfer een 7,5 (al is dat afgerond een acht) Ik ben 7/9 uur per dag aan het studeren 6 dagen per week.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 20-06-2010 14:08:22 ]
  zondag 20 juni 2010 @ 11:56:07 #108
139316 Pieter-utd
Art Vandelay
pi_83048896
wel goed man
pi_83049239
nou zag ik even ergens staan: eten en drinken 100 euro.
ja aan mn neus he dat je als alleenstaande van 25 euro in de week kunt rondkomen en gezond eten.
  zondag 20 juni 2010 @ 12:10:37 #110
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83049290
Da's per maand denk ik zo.
  zondag 20 juni 2010 @ 12:33:51 #111
97079 Jeff89
Conquer All
pi_83049948
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:09 schreef missyB het volgende:
nou zag ik even ergens staan: eten en drinken 100 euro.
ja aan mn neus he dat je als alleenstaande van 25 euro in de week kunt rondkomen en gezond eten.
Als je alles vers koopt (dus geen kant en klare rommel, maar gewoon 'n kilo aardappelen etc) kom je een heel eind hoor.. Misschien dat 't een tientje per week scheelt, maar niet erg veel meer =/
pi_83050136
als ik kijk wat ik onder huishoudgeld versta

koffie
thee
limonade
suiker
melk
brood
beleg
groente
aardappels
evt rijst
vlees
kruiden/mixen
verzorgingsartikelen zoals tandpasta
schoonmaakmiddelen
wasmiddel
evt maandverband tampons als vrouw zijnde.

dat red je echt niet met 25 euro in 1 week
pi_83050318
koffie 36 pads 1,70
thee 0,50
piepers 2,5 kilo 1,50
vlees 5 dagen van de 7 5,00
brood 2,00
beleg 2,50
groente 5,00
limo 2,00
was en schoonmaakmiddelen 1,00
melk 1,50
boter 1,00
kaas 1,50
eieren 1,40
chips/koek 1,00

Zit ik al op 28,60 en zoals je ziet heb je dan echt niet veel bijzonders
pi_83050776
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:45 schreef missyB het volgende:
koffie 36 pads 1,70
thee 0,50
piepers 2,5 kilo 1,50
brood 2,00
beleg 2,50
groente 5,00
limo 2,00
was en schoonmaakmiddelen 1,00
melk 1,50
boter 1,00
kaas 1,50
eieren 1,40
chips/koek 1,00

Zit ik al op 28,60 en zoals je ziet heb je dan echt niet veel bijzonders
Chips kan je bij de C1000 voor 48 ct halen
Vlees kan ook veel goedkoper als je het gaat invriezen bijv 500 gram kip 1,80 en je eet 100 gram p/d kom je al ver
groente is ook veel goedkoper sperziebonen 1 euro per 200 gram kost niks.
Boter doe je 4 weken mee als je niet zon extreem dikke laag smeert.
Limo ? cola bedoel je ? alleen in t weekend 71 cent C1000 huismerk
beleg 2,50? C1000 huismerk de goedkope variant boterhamworst 0,47 ct 15 plakjes genoeg voor een week.

Met 100 euro per maand kan een gezin rondkomen aan puur eten wasmiddel etc kijk maar naar dubbeltje op zijn kant en ze houden vaak nog geld over en eten dan gezonder dan ze voorheen deden
Interessant he ?
pi_83051129
[quote]Op zondag 20 juni 2010 12:45 schreef missyB het volgende:
koffie 36 pads 1,70
limo 2,00
kaas 1,50
chips/koek 1,00

Je kan flink besparen door deze dingen gewoon niet te kopen.
Een handboek? Een HANDBOEK??? neuh.. sorry.. ik heb een hoofd.
pi_83052171
als je dat soort dingen dus niet haalt bezuinig je maar vind ik het geen rondkomen meer.

je kan ook alleen brood en pindakaas kopen en water drinken.
Dan hou je veel over maar of dat rondkomen is?
Chips of koek hoeft zeker niet elke dag maar eens per week een zakje chips of 1 fles fris in de week ala 33 cent excl statiegeld zou toch moeten kunnen.
  zondag 20 juni 2010 @ 14:05:11 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83053364
Wajong is in principe voor mense die hun leven lang niet kunnen werken. Die mogen het dan ook wel ruimer hebben dan water en brood vind ik.

Ik kan zelf prima rondkomen.
pi_83053669
Ben het eens met je rubber.
Vind het alleen zo jammer dat het idee heerst dat je heel fijn gelijk hoppa in de wajong terecht kotm want zo gaat het duidelijk niet.
En verduld alsof het dan al niet erg genoeg is dat werken er niet in zit, dus ook geen hoger salaris en goede arbeidsvoorwaarden etc etc zijn er mensen die vinden dat dan die 911 euro voldoende moet zijn om je leven lang maandelijks van rond te komen.
Je gaat er idd niet dood van maar buiten jou schuld om moet je wel heel veel dingen laten in je leven omdat het financieel gewoon niet haalbaar is.
Ook mensen in wajong hebben nog wel iets recht van leven
pi_83053833
Waarom krijgt een autist / ADHDer net zoveel als iemand die zwaar gehandicapt is en downsyndroom heeft en nauwlijks kan lopen

Dat moet veranderen een autist kan prima werken nee niet zoals een doorsnee arbeider maar 30-50% van die wajong uitkering is wel genoeg zodat ze de rest zelf partime kunnen aanvullen via een baantje.

Nu is het zo de studerende wajonger heeft het echt heel breed 911 netto + hoge toeslagen + kwijtscheldingingen een doorsnee student haalt echt geen 1300 euro netto bij elkaar elke maand
Interessant he ?
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:19:01 #120
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83053877
Zijn zeker mensen die bewust in de wajong zitten hoor. Die denken 'fuck them ik neem een uitkering'.

Waarom?

Omdat ze genoegen nemen met minder

Moeten wij dat pikken?

Nee, ik vind van niet...

Want een WAjong is gebaseerd op bepaald werk wat je deed of voor geleerd hebt. Wanneer je een beperking fysiek hebt kan je geestelijk nog werk doen. Aangepast weliswaar. Maar dat wil men gewoon niet...

WAjong en werken... HET KAN WEL!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:19:45 #121
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83053907
En ja, ik weet dat wajong niet makkelijk in komen en zo en zo. Maar het KAN wel. Dat is het gewoon. En sommige mensen zitten in de put omdat ze _denken_ niets te kunnen. En dat is dus OOK niet zo.
pi_83054244
De kwestie van een uitkering nemen gaat niet op daar het credo momenteel is kijken naar wat je wel kan.
En ja er zijn mensen die het wel kunnen en niet
zoals dat opgaat in zo n beetje alle uitkeringen.
De 1 heeft het terecht en de ander maakt er misbruik van.
ik persoonlijk baal een beetje dat de wajongers de laatste tijd enorm de pispaal zijn.
pi_83054332
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:19 schreef Renesite het volgende:

Want een WAjong is gebaseerd op bepaald werk wat je deed of voor geleerd hebt. Wanneer je een beperking fysiek hebt kan je geestelijk nog werk doen. Aangepast weliswaar. Maar dat wil men gewoon niet...

WAjong en werken... HET KAN WEL!
Nee dat is de WIA, dan krijg je 70% van je laatst verdiende loon. De Wajong zit anders. En is ook gewoon als je 100% een vast bedrag, voor iedereen. En je Wajong wordt berekend naar de mate van arbeidsongeschiktheid, en eigenlijk zeg ik dat fout want er zijn al veranderingen sinds dit jaar en ze kijken nu veel positiever en progressief.. dus kijken naar hoeveel je GESCHIKT bent en daar wat mee doen.

En dat is goed
Zelf wil ik ook weer heel graag werken, want ik heb best wel veel gewerkt hoor en heel veel baantjes ook gehad. Maar het ging ook steeds fout en ook wel eens heel slecht etc etc. Pas ook op mijn 28e/29e Wajong aangevraagd en terecht toegewezen gekregen.. Ik heb het veel te lang zelf geprobeerd en zonder hulp en daardoor een best groot deel van mijn leven vergooid, een belangrijke opbouwfase.. en nu ben ik zeer moeilijk plaatsbaar. Maar niet kansloos. En mijn IRO is ook goedgekeurd, dus dinsdag heb ik weer een afspraak om te kijken of we een "speciaal" baantje kunnen vinden enzo. Ik heb daar erg veel zin in, en krijg ook goede hulp. En er zijn ook goede werkgevers die "speciaal" werk/werkplek kunnen bieden.

Dus het is lang niet zo dat iedere Wajonger een luie flikker is enzo. En ik vind het zelf ook vreemd dat je al zo vroeg een uitkering kan krijgen, zelfs als je redelijk weet te functioneren. Dat is inderdaad vreemd.
Maar niet iedereen is zo. En Wajong is ook een uitkering.. maar is niet gelijk aan bijstandstrekkers.
Mensen gaan dat vaak gelijk trekken, dat het hetzelfde is.. en allemaal luie flikkers. Maar dat is helemaal niet waar.

Maar het kan inderdaad.. van Wajong naar werk En ze zijn bij het UWV ook al met die aanpak bezig hoor. Work First is een hippe actuele trend, ook bij de Wajong We leven niet meer in 2001 ofzo.
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:33:10 #124
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83054375
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:32 schreef Autidude het volgende:

[..]

Nee dat is de WIA, dan krijg je 70% van je laatst verdiende loon. De Wajong zit anders. En is ook gewoon als je 100% een vast bedrag, voor iedereen. En je Wajong wordt berekend naar de mate van arbeidsongeschiktheid, en eigenlijk zeg ik dat fout want er zijn al veranderingen sinds dit jaar en ze kijken nu veel positiever en progressief.. dus kijken naar hoeveel je GESCHIKT bent en daar wat mee doen.

En dat is goed
Zelf wil ik ook weer heel graag werken, want ik heb best wel veel gewerkt hoor en heel veel baantjes ook gehad. Maar het ging ook steeds fout en ook wel eens heel slecht etc etc. Pas ook op mijn 28e/29e Wajong aangevraagd en terecht toegewezen gekregen.. Ik heb het veel te lang zelf geprobeerd en zonder hulp en daardoor een best groot deel van mijn leven vergooid, een belangrijke opbouwfase.. en nu ben ik zeer moeilijk plaatsbaar. Maar niet kansloos. En mijn IRO is ook goedgekeurd, dus dinsdag heb ik weer een afspraak om te kijken of we een "speciaal" baantje kunnen vinden enzo. Ik heb daar erg veel zin in, en krijg ook goede hulp. En er zijn ook goede werkgevers die "speciaal" werk/werkplek kunnen bieden.

Dus het is lang niet zo dat iedere Wajonger een luie flikker is enzo. En ik vind het zelf ook vreemd dat je al zo vroeg een uitkering kan krijgen, zelfs als je redelijk weet te functioneren. Dat is inderdaad vreemd.
Maar niet iedereen is zo. En Wajong is ook een uitkering.. maar is niet gelijk aan bijstandstrekkers.
Mensen gaan dat vaak gelijk trekken, dat het hetzelfde is.. en allemaal luie flikkers. Maar dat is helemaal niet waar.

Maar het kan inderdaad.. van Wajong naar werk En ze zijn bij het UWV ook al met die aanpak bezig hoor. Work First is een hippe actuele trend, ook bij de Wajong We leven niet meer in 2001 ofzo.
Weet ik. Maar men wordt heus wel aangevuld naar een bijstands niveau.
pi_83054451
dat mag toch ook?
bijstandsnivo is toch de norm wat je moet hebben om rond te komen?
waarom zou een wajonger daar dan geen recht op hebben?
of snap ik nu iets helemaal verkeerd?
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:38:41 #126
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83054589
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:35 schreef missyB het volgende:
dat mag toch ook?
bijstandsnivo is toch de norm wat je moet hebben om rond te komen?
waarom zou een wajonger daar dan geen recht op hebben?
of snap ik nu iets helemaal verkeerd?
Dat betekend dat ze heus niet verhongeren en derhalve er in sommige gevallen geen moeite mee hebben om op dat niveau te leven.
pi_83054644
Ja ik snap het ook even niet..

Als je niet full time kan werken en daardoor maar heel erg weinig verdiend.. Bijvoorbeeld een minimumloon baantje en dat dan parttime.. en als je dus zeg maar 20 uur per week werkt, dan krijg je aangevuld ja. Maar dat is toch normaal. Want anders kan je nooit normaal leven, als ik nu een partner zou hebben die fulltime werkt dan is dat heel ander verhaal.. dan hoeft dat niet perse aangevuld te worden natuurlijk.
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:40:57 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83054671
WAjong wordt in mijn ogen ook gewoon aangevuld naar de bijstandsnorm.
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:38 schreef Renesite het volgende:

[..]

Dat betekend dat ze heus niet verhongeren en derhalve er in sommige gevallen geen moeite mee hebben om op dat niveau te leven.
pi_83054779
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:38 schreef Renesite het volgende:

[..]

Oh dat je bedoeld van.. dat als ik ga werken dat er dan niet op vooruit ga en dat het daarom onzin is om te gaan werken? Bedoel je dat? En dat daarom sommige mensen niet gaan werken?

Als je dat bedoeld, ik denk dat die mensen daar vanzelf wel op terugkomen. Want het is misschien eventjes leuk hoor, zo'n "vakantie" .. maar gewoon normaal meeleven met de rest van de mensen en niet afgezeken worden en leuk meedoen met alles en iedereen, dat is echt veel leuker!
Het zullen ook veelal die jonkies zijn die niets doen.. Maar als ze ouder worden dan willen ze denk ik wel een beter leventje hoor...
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:45:25 #130
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83054864
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:43 schreef Autidude het volgende:

[..]

Oh dat je bedoeld van.. dat als ik ga werken dat er dan niet op vooruit ga en dat het daarom onzin is om te gaan werken? Bedoel je dat? En dat daarom sommige mensen niet gaan werken?

Als je dat bedoeld, ik denk dat die mensen daar vanzelf wel op terugkomen. Want het is misschien eventjes leuk hoor, zo'n "vakantie" .. maar gewoon normaal meeleven met de rest van de mensen en niet afgezeken worden en leuk meedoen met alles en iedereen, dat is echt veel leuker!
Het zullen ook veelal die jonkies zijn die niets doen.. Maar als ze ouder worden dan willen ze denk ik wel een beter leventje hoor...
En daarom de reclame leus !!!
pi_83054910
ben 37 heb wajong vanaf mn 30e ongeveer, ook eerst jaren aangemodderd en juist vanwege alle commentaar de laatste tijd zeg ik geen eens in mijn omgeving dat ik een wajong heb.
Ik ben gewoon huismoeder maar goed dat ligt de laatste tijd ook onder vuur.
Nu maar zeggen dat een sabbatical heb van een jaar of 30?
  zondag 20 juni 2010 @ 14:46:53 #132
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83054929
Ik ken iemand die adhd heeft en een wajong uitkering heeft
  Moderator zondag 20 juni 2010 @ 14:56:37 #133
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_83055332
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:46 schreef walk-man het volgende:
Ik ken iemand die adhd heeft en een wajong uitkering heeft
Ik heb strijkijzervoeten - wil ook wel een uitkering en tegelijkertijd een jaartje reizen
pi_83055402
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:46 schreef missyB het volgende:
ben 37 heb wajong vanaf mn 30e ongeveer, ook eerst jaren aangemodderd en juist vanwege alle commentaar de laatste tijd zeg ik geen eens in mijn omgeving dat ik een wajong heb.
Ik ben gewoon huismoeder maar goed dat ligt de laatste tijd ook onder vuur.
Nu maar zeggen dat een sabbatical heb van een jaar of 30?
jij huismoeder en je krijgt een uitkering eerlijk zeg de doorsnee huisvrouw/huismoeder die daarvoor kiest krijgt geen uitkering en jij wel

en ADHD wat is nou de reden dat je niet kunt werken?
In de bouw zijn deze jongens juist geschikt ze kunenn hard werken en zeuren niet om moeheid enzo en alsnog gaan ze richting het UWV en spekken maar

Vind je gek dat de overheid zeurt dat 1 op de 20 jongeren van 18 richting het UWV gaat en de wajong wilt en dat ze daar wel tevreden mee zijn
Interessant he ?
pi_83055863
Met het verschilletje dat ik niet heb gekozen om een wajong uitkering te ontvangen of huismoeder te zijn fulltime.
Ik had toch bijzonder graag ook een beetje carierre gemaakt eerlijk gezegd.
En een uitdagende baan, leuke collegaas, en noem het allemaal maar op.
Dat zit er dus niet in.
Na 2 jaar heb ik een wajonguitkering toegekend gekregen maar door hoe men daar de laatste tijd op reageert zeg ik huisvrouw te zijn en laat ik mijn inkomen achterwege.
Wel weer met probleem dat men denkt dat mijn man een hoog salaris heeft hahahaha.
Denk dat zo is als met alle andere uitkeringen, je hebt er goeie en slechte tussen zitten.
  zondag 20 juni 2010 @ 15:27:29 #136
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83056432
quote:
Op zondag 20 juni 2010 14:56 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik heb strijkijzervoeten - wil ook wel een uitkering en tegelijkertijd een jaartje reizen
Mag niet. tenzij je in NL blijft.
pi_83056509
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:12 schreef missyB het volgende:
Met het verschilletje dat ik niet heb gekozen om een wajong uitkering te ontvangen of huismoeder te zijn fulltime.
Ik had toch bijzonder graag ook een beetje carierre gemaakt eerlijk gezegd.
En een uitdagende baan, leuke collegaas, en noem het allemaal maar op.
Dat zit er dus niet in.
Na 2 jaar heb ik een wajonguitkering toegekend gekregen maar door hoe men daar de laatste tijd op reageert zeg ik huisvrouw te zijn en laat ik mijn inkomen achterwege.
Wel weer met probleem dat men denkt dat mijn man een hoog salaris heeft hahahaha.
Denk dat zo is als met alle andere uitkeringen, je hebt er goeie en slechte tussen zitten.
Waarom zeg je dan niet die uitkering op?
Dus gewoon huisvrouw zijn net als alle andere vrouwen die daarvoor kiezen dan hoef je ook niet meer te schamen dat je die 911 netto gestort krijgt.
Interessant he ?
pi_83056626
Omdat ik die keuze niet heb.
Dus waarom zou ik die uitkering op moeten zeggen?
Een vrouw die thuis blijft om voor huishouden en kinderen te zorgen kiest daar zelf voor.
Als ik een keuze had gehad had ik gewerkt.
  zondag 20 juni 2010 @ 15:34:37 #139
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_83056677
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:33 schreef missyB het volgende:
Een vrouw die thuis blijft om voor huishouden en kinderen te zorgen kiest daar zelf voor.
Je hebt de keuze niet als in: zonder je uitkering kunnen jullie niet rondkomen? Of hoe moet ik dat opvatten?
pi_83056725
nee ik doel er op dat ik medisch gezien geen keuze heb van wel of niet werken.
pi_83056763
en dat vind ik een groot verschil met iemand die de keus maakt te stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen
pi_83056779
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:33 schreef missyB het volgende:
Dus jij denkt dat je nergens kunt werken
Dus dan denk je maar van dan maar huisvrouw ik krijg toch volledige subsidies en toeslagen en die uitkering ja dat is wel goed voor mij lekker mijn kinderen verwennen enzo .

Als je weet dat je nooit aan de bak komt is die uitkering ook niet nodig als je man al een inkomen heeft en hoef je gewoon niet te schamen voor die uitkering je zegt het zelf mensen denken nu dat je man veel inkomen heeft omdat je vanalles koopt 2e auto voor de deur een luxe keuken enzo

Juist mensen zoals jij kosten extreem veel geld jij kan dan beter een simpel baantje nemen voor 30 uur in de week voor het zelfde geld dan ben je nog nuttig in de economie echt sneu voor mensen die echt niet KUNNEN werken omdat ze een been kwijt zijn een IQ van 50 hebben en die krijgen net zoveel als jij
Kijk maar naar opvangcentrums voor mensen met zware beperkingen en dat is eerlijk? zij maken veel meer kosten dan jij en kunnen ook echt niet werken en sommige zitten zelfs aan zon kunstmatige zuurstoftank van mij mogen juist die mensen meer geld en mensen die wel kunnen werken juist minder.
Interessant he ?
  zondag 20 juni 2010 @ 15:41:37 #143
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_83056927
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:35 schreef missyB het volgende:
nee ik doel er op dat ik medisch gezien geen keuze heb van wel of niet werken.
Ok, maar wat ik me dan afvraag: zouden jullie kunnen rondkomen zonder jouw uitkering?
pi_83056984
uuuh 2 autoos?
geen auto dus
luxe keuken?
10 jaar oud.
designer meubelen? nee hoor leen bakker
merkkleding?? nee hoor zeeman c en a en coolcat.
geen groot huis gewoon flatje.
dat mensen denken dat mijn man een hoog inkomen heeft komt door het feit dat hier dus idd geld binnenkomt waarvan zei denken dat mijn man dat alleen verdiend.

waarom moet ik mijn uitkering opzeggen waar ik gezien mijn handicaps recht op heb zoals er voor nagenoeg iedereen een vangnet is?
Als ik gezond was geweest had ik immers een salaris verdiend.
of ga je dit soort dingen ook tegen mensen in de wia zeggen?
Oooh maar je man heeft inkomen zeg jij lekker je wia op toch!
Mijn man heeft niets met mijn handicap en inkomenscapaciteit te maken.

maar goed zoals nu blijkt ben je duidelijk niet goed op de hoogte hoe eea werkt en stap ik maar uit deze discussie
  zondag 20 juni 2010 @ 15:43:57 #145
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_83057021
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:37 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat je nergens kunt werken
Dus dan denk je maar van dan maar huisvrouw ik krijg toch volledige subsidies en toeslagen en die uitkering ja dat is wel goed voor mij lekker mijn kinderen verwennen enzo .

Als je weet dat je nooit aan de bak komt is die uitkering ook niet nodig als je man al een inkomen heeft en hoef je gewoon niet te schamen voor die uitkering je zegt het zelf mensen denken nu dat je man veel inkomen heeft omdat je vanalles koopt 2e auto voor de deur een luxe keuken enzo

Juist mensen zoals jij kosten extreem veel geld jij kan dan beter een simpel baantje nemen voor 30 uur in de week voor het zelfde geld dan ben je nog nuttig in de economie echt sneu voor mensen die echt niet KUNNEN werken omdat ze een been kwijt zijn een IQ van 50 hebben en die krijgen net zoveel als jij
Kijk maar naar opvangcentrums voor mensen met zware beperkingen en dat is eerlijk? zij maken veel meer kosten dan jij en kunnen ook echt niet werken en sommige zitten zelfs aan zon kunstmatige zuurstoftank van mij mogen juist die mensen meer geld en mensen die wel kunnen werken juist minder.
Gast, ze zegt toch dat ze om medische redenen niet kan werken. Dat zal dan heus wel een goede reden zijn, Wajong krijg je niet zo maar. Je zit haar nogal aan te vallen terwijl je niet eens weet wat ze heeft, misschien heeft ze wel een ernstige ziekte, weet jij veel.
pi_83057212
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:43 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Gast, ze zegt toch dat ze om medische redenen niet kan werken. Dat zal dan heus wel een goede reden zijn, Wajong krijg je niet zo maar. Je zit haar nogal aan te vallen terwijl je niet eens weet wat ze heeft, misschien heeft ze wel een ernstige ziekte, weet jij veel.
ja miss wel maar dan kan je ook niet op fok fokken want dan kan je nog wel dingen als je goed kunt typen kan je op kantoor / telefoonist kijken.

Er zijn maar heel weinig mensen die helemaal NIET kunnen werken .
als je dat ook niet kunt kan je ook niet op fok zitten en laat staan KINDEREN opvoeden ! als je dat weer wel kunt vind ik het wel verdacht hoor

Maar jij moet het zelf weten wajong krijg je trouwens heel gemakkelijk ik heb zelf ook wajong gehad en koos ervoor om gewoon elke baan te accepteren die er is en dan heb je eenmaal een reeks werkgevers gehad maar uiteindelijk vind je hem wel miss minder leuk werk in de wajong heb je eenmaal geen sollicitatieplicht het UWV komt nooit een bezoekje langs wat je dagelijks leven is en of je wel werk zoekt niks moet helaas vandaar dat ook het aantal wajongers gigantisch stijgt daar al bij nagedacht ?
Interessant he ?
pi_83057426
En daarom hebben ze bij het uwv keuringsartsen die je keuren en herkeuren en herkeuren en al dan niet tot een besluit komen of er voor jou kansen op de arbeidsmarkt zijn ja of nee.
Gelukkig hoeft een fokker mij niet te keuren.
Dat ik kan internetten zegt verder niets over mijn arbeidsmogelijkheden. Wat de kinderen betreft wie weet heb ik daar wel 24 uur per dag hulp bij, weet jij veel?
Ben nl niet van plan daar ook maar verder over uit te weiden.
Omdat ik mij tov iemand met zeer weinige kennis van zaken niet hoef te verantwoorden.
pi_83057621
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:54 schreef missyB het volgende:
En daarom hebben ze bij het uwv keuringsartsen die je keuren en herkeuren en herkeuren en al dan niet tot een besluit komen of er voor jou kansen op de arbeidsmarkt zijn ja of nee.
Gelukkig hoeft een fokker mij niet te keuren.
Dat ik kan internetten zegt verder niets over mijn arbeidsmogelijkheden. Wat de kinderen betreft wie weet heb ik daar wel 24 uur per dag hulp bij, weet jij veel?
Ben nl niet van plan daar ook maar verder over uit te weiden.
Omdat ik mij tov iemand met zeer weinige kennis van zaken niet hoef te verantwoorden.
en de hele dag op fok fokken 24 uur per dag hulp dan begin je niet aan kinderen.
Je moet t zelf weten ik vind het gewoon verdacht en ik merk dat je aangevallen voelt miss zitten er een aantal feiten van mijn kant en jou kant gemixt

Mijn mening iedereen kan werken slechts een klein aantal mensen kan echt niet werken maar dat een autist net zoveel uitkering krijg als een extreem zware vorm van downsyndroom is er iets niet pluis
Interessant he ?
pi_83057680
lezen is duidelijk ook niet je sterkste kant.
pi_83057938
quote:
Op zondag 20 juni 2010 15:59 schreef missyB het volgende:
lezen is duidelijk ook niet je sterkste kant.
kort maar krachtig ik ben gewoon anti uitkering als je werkt of deels werkt in combinatie met een uitkering respect voor deze mensen maar helemaal niet werken
Waarom denk je dan dat de wajong onder vuur staat bij het VVD/CDA
Interessant he ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')