Uiteraard heb ik die auto van mijn spaargeld gekocht, maar dat ik ook de lasten en de benzine kan betalen en nog steeds alle andere dingen kan betalen, is verwonderlijk vind je niet? Ik als uitkeringstrekker vind serieus onze uitkeringen te hoog. Voor mensen die er nooit meer uitkomen is het een ander verhaal, maar voor mensen zoals ik die er tijdelijk gebruik van maken vind ik het nogal een bedrag. En ja, ik kan er ruim van rondkomen als ik een auto kan betalen, vind jij niet dan?quote:Op maandag 29 maart 2010 14:20 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Ruim van rondkomen![]()
Dromen....
Van een uitkering kun je echt geen auto kopen hoor. Van spaargeld wel, die je dan waarschijnlijk vòòr je uitkeringssituatie hebt gecreërd.
idd maar probeer die twee groepen maar eens eerlijk en nagenoeg foutloos uit elkaar te houden.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:11 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik als uitkeringstrekker vind serieus onze uitkeringen te hoog. Voor mensen die er nooit meer uitkomen is het een ander verhaal, maar voor mensen zoals ik die er tijdelijk gebruik van maken vind ik het nogal een bedrag.
Ook lasten zoals APK of een onderhoudsbeurten? Respect!!quote:Op maandag 29 maart 2010 15:11 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Uiteraard heb ik die auto van mijn spaargeld gekocht, maar dat ik ook de lasten en de benzine kan betalen en nog steeds alle andere dingen kan betalen, is verwonderlijk vind je niet? Ik als uitkeringstrekker vind serieus onze uitkeringen te hoog. Voor mensen die er nooit meer uitkomen is het een ander verhaal, maar voor mensen zoals ik die er tijdelijk gebruik van maken vind ik het nogal een bedrag. En ja, ik kan er ruim van rondkomen als ik een auto kan betalen, vind jij niet dan?Maar dit is geheel offtopic
quote:Op maandag 29 maart 2010 15:52 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
idd maar probeer die twee groepen maar eens eerlijk en nagenoeg foutloos uit elkaar te houden.
Dat zal deels spaargeld deels maandbudget worden, is afhankelijk van wat er aan moet gebeurenquote:Op maandag 29 maart 2010 16:17 schreef Stofzuigerzak het volgende:
[..]
Ook lasten zoals APK of een onderhoudsbeurten? Respect!!
quote:
en je zwarte klusjes? die horen ook in de begroting.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
In
Wajong 902
Zorgtoeslag 50
Uit
Huur(all-in) 320 euro.
Zorgerzekering 90 euro.
Losse verzekeringen 10 euro
Telefoon 7,75.
Eten drinken snacken 200 euro.
kleding 100 euro.
Vervoer/uitjes 100 euro
sparen 125.
En dan heb ik zeer ruim gerekend. Ik hoop binnenkort in een zelfstandig appartement te trekken. Daar zit huurtoeslag op, ben ik waarschijnlijk enkele tientjes duurder uit (als ik het zelf ga betalen. Ik heb ook nog een partner die minimumloon verdient ).
Ik voer zo nu en dan de trollen a 25 euro in het uur.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef TheTemperTrap het volgende:
[..]
en je zwarte klusjes? die horen ook in de begroting.
Oh, dat was je 2e vooroordeel?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef TheTemperTrap het volgende:
[..]
en je zwarte klusjes? die horen ook in de begroting.
nee maar je hebt dus wel internet? of betaald je partner dat?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik voer zo nu en dan de trollen a 25 euro in het uur.
Nou volgens mij vind mijn buurman het wel prima, die wajong. Zo'n haast maakt ie niet met alles opstarten.quote:Op zondag 28 maart 2010 13:57 schreef Yoewie het volgende:
Lekker tegenstrijdig, alsof je voor je lol in de wajong terecht komt![]()
Tuurlijk wil iedereen gewoon kunnen werken en een fatsoenlijk salaris verdienen dan een lage wajong...
je moet je ook niet schuilen achter je autisme. Je lokt met je avatar al reacties op. een normaal gesprek met jou aangaan via dit forum zal nooit lukken met de gedachte dat het altijd op je autisme uit komt.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:49 schreef Autidude het volgende:
[..]
Oh, dat was je 2e vooroordeel?Ik kan je bij deze garanderen dat je aardig sociaal gehandicapt bent. En dan ben ik een austist heh!
Moet je nagaan hoe triest jij bent!
![]()
Zit bij de huur in. En schoomaak dingen zitten eigenlijk bij de boodschappen in.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:50 schreef TheTemperTrap het volgende:
[..]
nee maar je hebt dus wel internet? of betaald je partner dat?
en schoonmaakmiddelen beddengoed, ed.? dan red je dat toch niet met 950 euro? komt toch wel meer bij kijken dan alleen wat je zo op geeft.
ah relaxed.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zit bij de huur in. En schoomaak dingen zitten eigenlijk bij de boodschappen in.
Dat zie je absoluut verkeerd. Ik kan je dan ook garanderen dat ik een stuk verder ben dan jou. Alleen al gezien het feit dat je wel wilt rellen over de post die je gequote hebt maar geen reactie geeft op mijn eerdere verweer jegens jouw getroll.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:53 schreef TheTemperTrap het volgende:
[..]
je moet je ook niet schuilen achter je autisme. Je lokt met je avatar al reacties op. een normaal gesprek met jou aangaan via dit forum zal nooit lukken met de gedachte dat het altijd op je autisme uit komt.
Volgens mij kan je ook wel gesprekjes met je voeren zonder dat het over autisme hoeft te gaan. of zie ik dat verkeerd?
ah,quote:Op maandag 29 maart 2010 19:01 schreef Autidude het volgende:
[..]
Dat zie je absoluut verkeerd. Ik kan je dan ook garanderen dat ik een stuk verder ben dan jou. Alleen al gezien het feit dat je wel wilt rellen over de post die je gequote hebt maar geen reactie geeft op mijn eerdere verweer jegens jouw getroll.
En dan zeg je dat je met mij niet kan praten omdat ik het op toch wel op autisme gooi ofzo? Nee pik, ik vlucht er niet voor, ik werk er keihard voor om er het beste van te maken. Anders had ik jouw reacties ook wel links laten liggen.
Je kan ook even teruglezen en kijken waar het probleem WERKELIJK ligt.. dat valt namelijk onder dezelfde noemer als jouw eigen kortzichtigheid.. En wederom nogmaals; Simpel figuur..
Denk het ook.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:08 schreef TheTemperTrap het volgende:
Maar ach dat zal dan ook wel de ubertijd zijn geweest.
Ik waardeer deze post heel ergquote:Op maandag 29 maart 2010 19:08 schreef TheTemperTrap het volgende:
[..]
ah,
ik zie nu pas dat ik een reactie van jou heb gemist, excuses hier voor.
Dat je al gewerkt hebt had ik al eerder gelezen. Kan me wel voorstellen dat het niet leuk is dat je steeds word afgewezen. Kan me ook voorstellen dat een uitkering hebben ook niet tof is.
Nogmaals excuses voor de trolls, een eerdere post van mij berust wel op de waarheid, Hellaas, op mijn school was wel een gozer die dus ook autistisch was en die vertelde mij al voordat hij ooit maar eens een keertje had geprobeerd te solliciteren dat hij al een uitkering zou krijgen. Vind het van jou dan wel knap dat je de moeite neemt en ook hebt genomen in het verleden om toch mee te komen in het traject.
Vond die jongen zelf ook wel een simpel figuur om er mee te koop te gaan lopen.
Maar ach dat zal dan ook wel de ubertijd zijn geweest.
Grut'n
TTT
sowieso.. de jongere jaren is allemaal heel makkelijk en los. Ik kan mijzelf ook wel voorstellen dat een autist van 17 denkt van, nou.. ik ben "gesetteld" Geloof me, die komt zichzelf ook nog wel tegen en zelfs een autist is daar slim genoeg voor hoorquote:Op maandag 29 maart 2010 19:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Denk het ook.
Wat als je 17 bent en beseft dat er geen werkgever op je zit te wachten en je de rest van je leven een uitkering gaat trekken?
De wat dommere figuren roepen dan semi-stoer dat ze ' lekker nooit hoeven te werken'
Inderdaad. Kortzichtigheid troef onder veel mensen.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:04 schreef Autidude het volgende:
[..]
Ik heb 13 jaar werkervaring bij 28 verschillende werkgevers.. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te ontdekken dat er dan steeds iets mis gaat en dat het zo niet mogelijk is om goed te kunnen functioneren, meedraaien etc. Dus daarom zijn we daar ook mee bezig heh, het UWV en Voorzet.
Nog meer vooroordelen? Kortzichtig simpel figuur.
-Huur 320 all in? Meestal is dat wel méér voor een appartement.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
In
Wajong 902
Zorgtoeslag 50
Uit
Huur(all-in) 320 euro.
Zorgerzekering 90 euro.
Telefoon 7,75.
kleding 100 euro.
Vervoer/uitjes 100 euro
sparen 125.
En dan heb ik zeer ruim gerekend. Ik hoop binnenkort in een zelfstandig appartement te trekken. Daar zit huurtoeslag op, ben ik waarschijnlijk enkele tientjes duurder uit (als ik het zelf ga betalen. Ik heb ook nog een partner die minimumloon verdient ).
Als iemand een apartement heeft, dan is er vaak sprake van huurtoeslag.quote:Op maandag 29 maart 2010 21:33 schreef Yoewie het volgende:
[..]
-Huur 320 all in? Meestal is dat wel méér voor een appartement.
-Losse verzekeringen (wa, inboedel, uitvaart) 10 euro p/mnd? Dat is ook wel duurder geloof ik
-Zorgverzekering 90 euro, dat is alleen de basisverzekering. Vaak heb je als gehandicapte/chronisch zieke ook nog een aanvullende nodig.
En dan nog...
-abonnement sportschool / tijdschrift / vereniging
-niet vergoede ziektekosten
-verzorgingsspullen
-schoonmaakspullen
Zoals men ziet....900 euro voor een wajong is te weinig.
En beunen kun je niet als je ziek bent (misschien wel als je iets psychisch hebt) dus dan zul je het toch echt van dat bedrag moeten doen.
Waar huur jij all-in voor 320 euro? 1-kamer appartement in rotterdam zuid?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
In
Wajong 902
Zorgtoeslag 50
Uit
Huur(all-in) 320 euro.
Zorgerzekering 90 euro.
Telefoon 7,75.
kleding 100 euro.
Vervoer/uitjes 100 euro
sparen 125.
Ja, voor een jaartje, paar jaartjes max. Maar dan gaat je auto kapot, dan wil je ook wel eens op vakantie, een nieuw bankstel of een leuke hobby die toevallig wat duurder is, dan wil je ook wel eens weg uit die pauperbuurt of uit die huurwoning, dan gaan je vrienden om je heen steeds meer te besteden krijgen en merk je dat je ineens niet meer mee kunt als de gezamenlijke restaurantjes en uitjes steeds duurder worden... en dan wil je misschien eens kinderen die je ook graag eens wat extra's wil geven of, god forbid, wil investeren in hun toekomst....quote:Op maandag 29 maart 2010 17:23 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Dat zal deels spaargeld deels maandbudget worden, is afhankelijk van wat er aan moet gebeurenMaar ik heb er al jaren geleden (toen ging ik studeren met een "normaal" huis en bijkomende lasten) er voor gezorgd dat ik geen overbodige lasten heb. Telefoonabo regel ik zo goedkoop mogelijk, boodschappen kien ik uit (ik heb er immers de tijd voor
) en voor de rest ben ik dol op "budget-shoppen", daar red ik het gemakkelijk mee. Ik heb ook het idee dat degenen die het hardst klagen hun geld echt onzinnig besteden. Want het kan prima.
Ik ben 28, bijna 29. Ik had een goed salaris voor ik studeerde. Om die reden heb ik een huurwoning met 485 kale huur per maand. Ik ben het zeker gewend, een goed salaris.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:13 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Ja, voor een jaartje, paar jaartjes max. Maar dan gaat je auto kapot, dan wil je ook wel eens op vakantie, een nieuw bankstel of een leuke hobby die toevallig wat duurder is, dan wil je ook wel eens weg uit die pauperbuurt of uit die huurwoning, dan gaan je vrienden om je heen steeds meer te besteden krijgen en merk je dat je ineens niet meer mee kunt als de gezamenlijke restaurantjes en uitjes steeds duurder worden... en dan wil je misschien eens kinderen die je ook graag eens wat extra's wil geven of, god forbid, wil investeren in hun toekomst....
Nog los van het stigma... ik ken een wajonger die ook wel weer eens een leuke vriendin wil. Het is een hartstikke leuke gast maar probeer maar eens (nog afgezien van je ziekte) uit te leggen dat je een uitkering hebt en waarschijnlijk ook nog lang zal hebben. Potentiële partners haken dan toch af.
Nee, zoals jij praat is vanuit de positie van een net-student-af die nog gewend is aan een budget studentenleven en nog niet zo uit de toon valt bij haar omgeving. Dat is niet bepaald representatief voor de gemiddelde wajonger die vele jaren met vaak weinig perspectief zo moet leven.
quote:Op maandag 29 maart 2010 21:58 schreef Stofzuigerzak het volgende:
[..]
Waar huur jij all-in voor 320 euro? 1-kamer appartement in rotterdam zuid?
Ja huurtoeslag ja, maar 320 incl gas, water, licht, internet.... dan heb je een studio vrees ik, geen appartement.quote:Op maandag 29 maart 2010 21:46 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Als iemand een apartement heeft, dan is er vaak sprake van huurtoeslag.
Nee, dat is niet duurder, ik betaal zelfs 9,75 voor een inboedelverz., avp en een laptopverzekering.
Nee hoor, ik betaal 96 euro voor een zorgverzekering met de uitgebreidste dekking.
Als er een PGB aanwezig is kan daar vaak de sportschool uit betaald worden.
Ik betaal incl gas water en licht en de huurtoeslag 415 euro per maand voor een 3 verdiepingen tellende bovenwoning. Wel iets meer, maar alsnog niet torenhoog.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:24 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Dat bedoel ik... 320 euro incl gas / water / licht / internet?
Een appartement ging het toch over?
Doe je dan goed, want meestal krijg je hier alleen een 20m2 kamer voor ofzo.
[..]
Ja huurtoeslag ja, maar 320 incl gas, water, licht, internet.... dan heb je een studio vrees ik, geen appartement.
Dat is dus geen realistische berekening voor de toekomst.
96 incl uitgebreide verzekering? waarzo?
PGB wordt niet snel gegeven, alleen aan mensen die begeleid moeten worden of zorg thuis hebben.
Ik nuanceerde al wat vaker, maar sorry als het anders overkwamquote:Op maandag 29 maart 2010 22:28 schreef Vandaag... het volgende:
@Marijkezwolle: Nu nuanceer je het wat meer maar je zit hier in een algemeen wajong topic alleen maar te roepen dat het wel meevalt en je er makkelijk van rond kan komen. Als je jezelf niet representatief voelt voor die groep dan zou je dat misschien niet moeten doen.
En helaas kan je niet van tevoren inschatten of iemand er tijdelijk inzit of voor langer. Ik weet ook niet wat voor uitkering jij hebt maar de Wajong wordt in principe alleen toegekend aan mensen met een ziekte of aandoening die niet binnen een bepaalde periode (moet ik even opzoeken) te genezen is. Is dus bijna altijd voor de langere termijn.
Mensen zien dat niet.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:13 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Ja, voor een jaartje, paar jaartjes max. Maar dan gaat je auto kapot, dan wil je ook wel eens op vakantie, een nieuw bankstel of een leuke hobby die toevallig wat duurder is, dan wil je ook wel eens weg uit die pauperbuurt of uit die huurwoning, dan gaan je vrienden om je heen steeds meer te besteden krijgen en merk je dat je ineens niet meer mee kunt als de gezamenlijke restaurantjes en uitjes steeds duurder worden... en dan wil je misschien eens kinderen die je ook graag eens wat extra's wil geven of, god forbid, wil investeren in hun toekomst....
Het is idd een 1 kamer woning. Maar ik heb niet meer nodig.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:24 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Dat bedoel ik... 320 euro incl gas / water / licht / internet?
Een appartement ging het toch over?
Doe je dan goed, want meestal krijg je hier alleen een 20m2 kamer voor ofzo.
[..]
Ja huurtoeslag ja, maar 320 incl gas, water, licht, internet.... dan heb je een studio vrees ik, geen appartement.
Dat is dus geen realistische berekening voor de toekomst.
96 incl uitgebreide verzekering? waarzo?
PGB wordt niet snel gegeven, alleen aan mensen die begeleid moeten worden of zorg thuis hebben.
Daar heb je gelijk in, maar neemt niet weg dat het voor heel veel mensen enorm frustrerend is om zo buiten de boot te vallen als je wel graag wil en vroeger.. ooit.. ook ambities had... maar gewoon niet kán.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:37 schreef Marijkezwolle het volgende:
Dan nog is het niet veel, maar je moet er het beste van maken toch?
Of hij is nog onder de 25 waardoor hij financieel nog niet zo uit de pas loopt met zijn vrienden.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:49 schreef Vandaag... het volgende:
En dan ook nog eens financieel en qua wonen en vervoer etc. niet mee kunnen komen met je vrienden... Misschien heeft je broer een ander referentiekader waardoor hij dat niet zo ervaart of heeft hij dat leren accepteren.. good for him
Mijn broertje is 25, wordt dit jaar 26. Maar zijn vrienden zijn allemaal jongens of meiden met een zelfde handicap dus die hebben hetzelfde te besteden. Sterker nog, zijn beste vriend is ook zijn buurmanquote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Of hij is nog onder de 25 waardoor hij financieel nog niet zo uit de pas loopt met zijn vrienden.
Ah ok. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende mensen in de WAJONG. Ik ken twee jongens met een bipolaire stoornis die pas echt tot uiting kwam na hun schooltijd. Die hebben gewoon VWO gedaan, een vriendenkring opgebouwd, zijn zelfs gaan studeren (wat dan na vallen en opstaan uiteindelijk noodgedwongen niet afgemaakt is, maar toch). Die hebben dus gewoon een leven gehad zoals de gemiddelde hoger opgeleide inclusief ambities, vriendinnetjes etc. De vrienden hebben ze nog.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:42 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Mijn broertje is 25, wordt dit jaar 26. Maar zijn vrienden zijn allemaal jongens of meiden met een zelfde handicap dus die hebben hetzelfde te besteden. Sterker nog, zijn beste vriend is ook zijn buurmanMaar ze gaan er vaak genoeg op uit met z'n allen, naar Fantasy Fairs, Manga beurzen of lekker een dagje strand of pretpark. Vakantiegangers zijn het niet, en omdat sommigen in een andere stad wonen logeren ze vaak bij elkaar en wordt dat gezien als vakantie
Dus nee, hij loopt niet uit de pas en hij heeft van mijn ouders mee gekregen hoe hij verstandig met zijn geld kan omgaan en leuke dingen kan doen
quote:
'Iets opbouwen' zoals de gemiddelde burgerman dat doet, (koophuis keuken auto,) kan idd niet. Maar als je je eisen niet al te hoog stelt kan je perfect rondkomen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 18:18 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Het is belachelijk dat de overheid bij wajongers die bijvoorbeeld langdurig 80-100% arbeidsongeschikt zijn de uitkering niet wat omhoog zet ofzo...
Als een logisch mens toch nagaat, is dit financieel toch geen toekomstperspectief![]()
Als je na je ZMOK school gewoon MBO, HBO of Uni gaat doen is er helemaal niemand die ooit nog gaat vragen naar je middelbareschool carriere/diplomaquote:Op maandag 29 maart 2010 12:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat zouden ze idd kunnen..maar niemand die ze daarna aan wil nemen.
Zou jij voor een simpel baantje iemand van een ZMOK school afnemen als je ook een gewone vmbo'er of een pool kunt krijgen?
Ja helaas.quote:
En nu zonder belastingenquote:Op vrijdag 2 april 2010 18:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja helaas.
Overigen heb ik ook nog ff uitgerekend wat een wajongert aan vakantiegeld krijgt. En dat is niet mis.
Iets van 800 euro.
Het is op bruto uitkering gebaseerd, geloof ik. En er zit niet zo heel veel belasting op Wajong dus ik neem niet aan dat het netto maar 400 is of zo.quote:
Dat is echt onzin wat je daar nu zegtquote:Op zaterdag 3 april 2010 23:03 schreef sempron2400 het volgende:
Autisme is de meest onderschatte stoornis die er is. Er is dan echt iets met de persoon zelf aan de hand, in tegenstelling tot een lichamelijke beperking. Als je 2 of 3 benen mist kun je nog steeds beleidsmedewerker worden. In iedere baan is communicatie wel belangrijk en als hoogopgeleide autist kun je een baantje in de fabriek ook wel vergeten. Van alle Wajong’ers zullen het de autisten zijn die het laatst aan de bak komen.
ADHD heb ik niet zoveel versand van. Alle Dagen Heel Druk?
Scherpe analyse! Hoe een laag inkomen in de praktijk kan uitpakpen, ook al speel je zelf best scenario. Mijn ouders hadden nogal eens een dooddoener ‘vroeger hadden we het ook verre van breed’. Meeste mensen om mij heen (ikzelf ook trouwens) hebben hoger onderwijs gevolgd, dus ik heb niet het bestaansminimum als referentiekader.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:13 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Nog los van het stigma... ik ken een wajonger die ook wel weer eens een leuke vriendin wil. Het is een hartstikke leuke gast maar probeer maar eens (nog afgezien van je ziekte) uit te leggen dat je een uitkering hebt en waarschijnlijk ook nog lang zal hebben. Potentiële partners haken dan toch af.
Nee, zoals jij praat is vanuit de positie van een net-student-af die nog gewend is aan een budget studentenleven en nog niet zo uit de toon valt bij haar omgeving. Dat is niet bepaald representatief voor de gemiddelde wajonger die vele jaren met vaak weinig perspectief zo moet leven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |