abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80074543
quote:
Op woensdag 7 april 2010 23:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Om het milieu te redden moeten we volgens het CPB de vleesconsumptie met tweederde verminderen.
Mij viel deze zin even op uit het stukje wat je post... Ik viel van mijn stoel van het lachen en durf er geld op te zetten dat het CPB dit nooit zo heeft gesteld.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_80074620
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:39 schreef ethiraseth het volgende:
Ook een leuk gevolg van de bioindustrie:

Medische deskundigen maken zich ernstig zorgen over een bacterie in voedsel die mensen resistent maakt tegen antibiotica
Wat een kul. Mensen resistent tegen antibiotica... dat is nooit anders geweest natuurlijk!
pi_80109063
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:39 schreef ethiraseth het volgende:
Ook een leuk gevolg van de bioindustrie:
[..]

bron
Je citeert:
quote:
Medische deskundigen maken zich ernstig zorgen over een bacterie in voedsel die mensen resistent maakt tegen antibiotica. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat mensen die bacterie binnenkrijgen door het eten van kip en sommige groenten.

Volgens het VU-ziekenhuis in Amsterdam melden zich bij Nederlandse ziekenhuizen steeds meer resistente patiënten. Dat aantal is het laatste decennium vertienvoudigd. Het gaat inmiddels bij de VU om 50 tot 60 patiënten per jaar.

Infecties zijn moeilijk te behandelen en soms zelfs onbehandelbaar. Deskundigen pleiten daarom voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie antibiotica. De gezondheidszorg zou anders in een situatie dreigen te belanden zoals in de tijd voor de uitvinding van penicilline.
Wat een verschrikkelijke onzin!
Er staat dat de patiënten resistent zijn tegen antibiotica.
Er wordt bedoeld dat de mensen geteisterd en zelfs vermoord worden door bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica.
Merkwaardig dat de deskundigen niet pleiten voor selectiever gebruik van antibiotica, maar voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie.

Maar goed, dat valt eigenlijk onder Wetenschapsjournalistiek met een kritisch oog bekeken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80114776
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:31 schreef Kees22 het volgende:

Merkwaardig dat de deskundigen niet pleiten voor selectiever gebruik van antibiotica, maar voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie.
Dat is nog niet eens heel merkwaardig, daar de resistentie voor een groot deel te wijten is aan het veel te makkelijk voorschrijven van antibiotica in vrijwel alle landen (NL is weer het braafste jongetje van de klas). Dat krijg je bij die andere landen kennelijk niet tussen de oren om het voorschrijfgedrag te veranderen.

De link met de IV is dan ook helemaal niet zo duidelijk als in het stukje wordt gesuggereerd. Het zal best meespelen natuurlijk.
pi_80115243
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is nog niet eens heel merkwaardig, daar de resistentie voor een groot deel te wijten is aan het veel te makkelijk voorschrijven van antibiotica in vrijwel alle landen (NL is weer het braafste jongetje van de klas). Dat krijg je bij die andere landen kennelijk niet tussen de oren om het voorschrijfgedrag te veranderen.
Het lijkt me niet specifiek het probleem van andere landen. Er is wat af te dingen op onderstaande grafiek. Maar Nederland doet erg zijn best bacteriën resistent te maken. Veeartsen halen een kwart van hun inkomen uit antibiotica, en schrijven dus maar wat graag voor, terwijl het voornamelijk een groeibevorderaar is.

Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_80115598
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:38 schreef Weltschmerz het volgende:

Het lijkt me niet specifiek het probleem van andere landen.
Niet duidelijk in mijn post, maar ik doelde juist op het voorschrijven van antibiotica aan mensen. Daarmee is NL terughoudend en het buitenland iha juist niet.

Maar aan de hand van jouw grafiekje zou ik zeggen dat NL wel snel wat anders mag doen tav dieren.
pi_80115992
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet duidelijk in mijn post, maar ik doelde juist op het voorschrijven van antibiotica aan mensen. Daarmee is NL terughoudend en het buitenland iha juist niet.
Dat lijkt mij ook goed. Een arts heeft natuurlijk niet alleen verantwoordelijkheid voor de patient zelf maar ook ten aanzien van de bestrijding van epidemiën bijvoorbeeld. En de patient in zekere zin ook, al moet je niet verwachten dat die die actief neemt. Ik heb zelf nog nooit antibiotica gehad, maar ik krijg wel eens de indruk dat dat heel bijzonder is. Terwijl het middel er misschien een eeuw is. Daarvoor viel men ook niet zomaar massaal dood neer lijkt me, dus is d balans misschien wat doorgeslagen naar het behagen van de patient.
quote:
Maar aan de hand van jouw grafiekje zou ik zeggen dat NL wel snel wat anders mag doen tav dieren.
Het komt ook omdat Nederland relatief veel varkens heeft, maar dat maakt voor het probleem natuurlijk niet uit. Het wordt dus ook gewoon voornamelijk gebruikt om groei te stimuleren. Dus een geneesmiddel voor mensen ontwikkeld wordt ondergraven om dieren sneller op gewicht te laten komen voor de slacht en de portemonnee van dierenartsen en boeren te spekken. Dat lijkt me niet iets wat Fleming beoogd zal hebben.
pi_80116132
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat lijkt me niet iets wat Fleming beoogd zal hebben.
Nou, die beoogde niets, die struikelde erover...

Maar verder: eens.
pi_80116372
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, die beoogde niets, die struikelde erover...

Maar verder: eens.
Serendipiteit is ook een onderdeel van wetenschap.

Het is eigenlijk absurd. Stel dat nu een medicijn tegen kanker wordt gevonden, en dan gaat een of andere industrie dat middel gebruiken om de productie te verhogen, met het gevolg dat het medicijn in de toekomst niet meer zal werken tegen kanker. Dat zou niemand pikken.
pi_80147970
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is waar, in het voorschrijfgedrag aan mensen is Nederland juist weer heel voorzichtig.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80148134
Er was, ik geloof in Netwerk of zo, vanavond een arts-onderzoeker aan het woord, die voorstelde om een nieuw antibioticum zo duur te maken, dat het niet zou lonen als groeibevorderaar voor kippen.
Maar ja, er is geen nieuwe klasse antibioticum. En als je het zo duur maakt, komen er ongetwijfeld mensen die het goedkoper illegaal gaan maken en verkopen.
Overigens sprak minister Verburg weer van resistente mensen! Het zulthoofd.

Een goede maatregel: koop biologisch vlees! Daar zitten geen antibiotica in! En eet minder vlees!
Maar ja, dan moet je betalen voor je kwaliteit en dat is een probleem.
  zaterdag 10 april 2010 @ 01:22:55 #172
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80149275
De keuze voor iedereen is heel simpel A je kiest ervoor om dieren lekker te laten dartelen in weides, dat is allicht biologische en beter voor het milieu. Nadeel de prijs zal gigantisch stijgen, nee echt geen 2 kwartjes de kilo maar veel meer. B mijn optie, gewoon grote megastallen, is goedkoper en ook goed voor het milieu, goed voor het milieu omdat die bedrijven goed gecontroleerd worden en aan de strengste eisen moeten voldoen, fijnstof minimaliseren etc. Nadeel, ze zien er niet uit die grote groene schuren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_80149477
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:22 schreef phpmystyle het volgende:
De keuze voor iedereen is heel simpel A je kiest ervoor om dieren lekker te laten dartelen in weides, dat is allicht biologische en beter voor het milieu. Nadeel de prijs zal gigantisch stijgen, nee echt geen 2 kwartjes de kilo maar veel meer. B mijn optie, gewoon grote megastallen, is goedkoper en ook goed voor het milieu, goed voor het milieu omdat die bedrijven goed gecontroleerd worden en aan de strengste eisen moeten voldoen, fijnstof minimaliseren etc. Nadeel, ze zien er niet uit die grote groene schuren.
Reken eens even voor dan?
Waar denk je al het voer voor al die beesten vandaan te halen?

En aan de strengste eisen voldoen? Grappenmaker! Dat is nu toch ook al zo. En toch breekt er de ene ziekte na de andere uit. En die springen ook nog eens over op ons mensen.
Straks gaan ze nog mensen ruimen om een besmettingsgeval heen.
  zaterdag 10 april 2010 @ 01:32:35 #174
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80149525
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:30 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Reken eens even voor dan?
Waar denk je al het voer voor al die beesten vandaan te halen?

En aan de strengste eisen voldoen? Grappenmaker! Dat is nu toch ook al zo. En toch breekt er de ene ziekte na de andere uit. En die springen ook nog eens over op ons mensen.
Straks gaan ze nog mensen ruimen om een besmettingsgeval heen.
Valt wel mee hoor, grote varkens boerderijen zijn makkelijk te controleren, voer? Simpel mais en andere dingen verbouwen, je weet wel, grond ontginnen

De ene na de andere ziekte? Grappenmaker, het gaat juist prima momenteel
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_80149885
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor, grote varkens boerderijen zijn makkelijk te controleren, voer? Simpel mais en andere dingen verbouwen, je weet wel, grond ontginnen

Grond ontginnen? Ja, daar weet ik wel van.
Welke grond is er nog te ontginnen?

Oh ja? Ik hoor vandaag dat minister Verburg het gebruik van antibiotica in de veehouderij met de helft wil verminderen.
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:36:13 #176
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80154690
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja. Zie o.a. Antibioticagebruik veehouderij is volksgezondheidsrisico

10 jaar geleden geen enkele patiënt, nu, door het antibioticagebruik in de intensieve veehouderij, duizenden patiënten per jaar die een week aan antibioticainfuus moeten. Dat noem ik niet 'het gaat prima'. Het wordt inderdaad tijd dat vleesbedrijven niet per bedrijf miljoenen subsidie krijgen, en dat de prijs gewoon wordt wat het is. Ik heb namelijk geen zin om voor de hamburgers en kiloknallers van iemand anders te betalen.

En dan wordt vlees inderdaad maar een stuk duurder. Het zou tijd worden.
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Grond ontginnen? Ja, daar weet ik wel van.
Welke grond is er nog te ontginnen?

Oh ja? Ik hoor vandaag dat minister Verburg het gebruik van antibiotica in de veehouderij met de helft wil verminderen.
Echt waar?
quote:
Antibiotica als groeibevorderaar zijn sinds 2005 verboden, maar in Nederland heeft dat het gebruik ervan niet verminderd. Andere afspraken binnen de veehouderijsector hadden evenmin effect op het gebruik.
http://www.nrc.nl/wetensc(...)nt_tegen_antibiotica
Over 'strenge controle' gesproken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bowlingbal op 10-04-2010 11:42:59 ]
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 april 2010 @ 10:46:48 #177
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80179633
Zembla vanavond:
quote:
Artsen in ZEMBLA: ‘Bestrijding antibioticaresistentie te laat’
6% van patiënten in ziekenhuis besmet met ESBL

De ministeries van Landbouw en Volksgezondheid zijn te laat met het aanpakken van ESBL, de veroorzaker van antibioticaresistentie bij mens en dier. Dat zeggen artsen in ZEMBLA. Prof. J. Kluytmans: ‘Ik vrees dat men pas maatregelen neemt op het moment dat er echt iets aantoonbaar mis gaat. Ik heb zorgen dat we in dit geval te laat zijn.’
Prof. J. Degener zegt in ZEMBLA dat de overheid al jaren op de hoogte is van de gevaren voor de volksgezondheid door buitensporig antibioticagebruik in de veeteelt: ‘Er zijn meerdere rapporten en adviezen gekomen van de Gezondheidsraad. Het stapelt zich op. We worden er langzamerhand moe van.’
Volgens RIVM-directeur R. Coutinho spelen ook hier weer, net als bij de bestrijding van de Q-koorts, economische belangen een rol. Coutinho in ZEMBLA: ‘Er zitten een heleboel partijen bij die allemaal belangen hebben, dus er moet echt iets gebeuren voordat mensen iets gaan doen. Het is een economische factor, het kost gewoon geld, er is concurrentie in de sector.’

De ZEMBLA-aflevering ‘Antibiotica Alarm’ wordt uitgezonden op zondag 11 april om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

De volksgezondheid in Nederland staat de laatste jaren onder druk door problemen die veroorzaakt worden door de intensieve veeteelt. De MRSA, de BSE, de Q-koorts en nu de ESBL. Een superbacterie uit de kippenstal die mensen en dieren ongevoelig maakt voor antibiotica. Inmiddels blijkt uit een studie van arts-microbioloog Kluytmans dat bijna 90% van het kippenvlees in onze supermarkten besmet is met ESBL.

Volgens het Europees centrum voor ziektebestrijding zijn in 2007 in Europa 8000 mensen overleden als gevolg van besmetting met de ESBL-bacterie. Kluytmans: ‘Als wij dat extrapoleren naar Nederland op basis van eigen gegevens, dan komen we uit op zo’n honderd patiënten in 2007 die ten gevolge van zo’n resistente bacterie overleden zijn.’ Kluytmans schat dat het aantal mensen dat in Nederland besmet is met ESBL al 1 miljoen is: ‘Heel recent hebben we in ons ziekenhuis in Breda patiënten onderzocht op ESBL. We vonden het bij 6 à 7% van de mensen. Als dit percentage ook in de open bevolking voorkomt, dan praat je over een miljoen mensen die nu al een ESBL hebben.’
I am a black hole shitting into the void
  zondag 11 april 2010 @ 11:14:11 #178
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80180131
Interessant. Dat ga ik eens kijken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 april 2010 @ 13:38:44 #179
299145 NKBBQ2010
Bennekom, 20 juni 2010
pi_80183806
- spam: note en gewist -

[ Bericht 98% gewijzigd door Bowlingbal op 11-04-2010 13:40:30 ]
Er zijn geen vreemden in de wereld van barbecue, alleen vrienden die elkaar nog niet hebben ontmoet
  maandag 12 april 2010 @ 20:08:38 #180
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80238891
Interessante aflevering van Zembla, hoewel het best een activistische documentaire serie is.

... Gerda Verburg - normaal gesproken niet vies van een beetje publiciteit (shot van Gerda-glossy) - wilde niet in Zembla reageren ...
I am a black hole shitting into the void
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')