quote:Het Heller-programma
Afvallen zonder hongergevoel
Het Heller-programma is een afslankmethode voor wie verslaafd is aan koolhydraten. Het helpt je een nieuwe levensstijl te vinden. Je eet dagelijks twee koolhydraatarme maaltijden en één koolhydraatrijke maaltijd. Daardoor heb je minder snel een hongergevoel. Ook wordt er minder overtollig vet opgeslagen.
Wat houdt het in?
Overgewicht als gevolg van een koolhydraatverslaving is door het volgen van het Heller-programma goed te behandelen. De verslaving komt voort uit een verstoorde insulineverhouding. Daarom wordt het insulineniveau gereguleerd. Daardoor worden gewichtsschommelingen beperkt. In de Verenigde Staten is de methode al een groot succes gebleken.
Hoe werkt het?
In het Heller-programma mag je dagelijks twee vezelrijke, magere, koolhydraatarme maaltijden eten. Daarnaast krijg je één zogenaamde beloningsmaaltijd. Daarin mag je werkelijk álles – dus ook koolhydraten – eten.
Voorwaarde is wel dat je niet langer dan een uur over de maaltijd doet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als koolhydraten gedurende korte tijd worden gegeten, de overproductie van insuline afneemt. Dit betekent dat het lichaam overtollige calorieën minder als vet opslaat. Bovendien kan het lichaam het opgeslagen vet beter afbreken.
Voor- en nadelen
Het Heller-programma zorgt voor een verminderd hongergevoel. Ook neemt de opslag van overtollig vet af. Nadeel is dat het Heller-programma geen dieet is waarbij je snel afvalt. Het is een programma voor het leven. Om een koolhydraatverslaving succesvol te behandelen, moet je je hele levensstijl veranderen.
Voor wie geschikt?
Het Heller-programma is geschikt voor mensen die verslaafd zijn aan koolhydraten en hun eetgewoonten structureel willen veranderen. Je hebt een koolhydraatverslaving als je regelmatig verlangt naar koolhydraatrijke producten. Dat zijn onder meer brood, rijst, pasta, aardappels, ijs, chocola, koekjes, zoutjes en fruit.
Mensen met een koolhydraatverslaving hebben een verstoorde insulineverhouding. Hun hersenen krijgen bij het innemen van koolhydraten niet het signaal om te stoppen met eten. Het eten van koolhydraatrijke voeding veroorzaakt dus een dwangimpuls om te eten. Door het teveel aan insuline houdt het lichaam energie vast, die als vet wordt opgeslagen.
Nee, ik heb de lijst niet zelf gemaakt.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 11:33 schreef Beautiful__Disaster het volgende:
[..]
Wat voor lijst heb je? Zelf gemaakt ofzo met producten die je eet?
Ik heb ook nog niet gekeken hoe het zit met koolhydraten in soja producten. Alleen weet ik dat er in soja melk minder koolhydraten zitten dan gewone melk, net als in yoghurt. Ik eet namelijk ook geen gewone yoghurt en melk. Maar hoe het met die vleesvervangers en koolhydraten zit weet ik nog niet..
ik een half bakje met een halve komkommerquote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:17 schreef lily het volgende:
Ik heb mijn eerste komkommer met huttenkase ontbijt achter mijn kiezen.
Dat viel niet tegen. Lekker en genoeg.
Hoeveel huttenkase gebruiken jullie eigenlijk per ontbijt?
of voor door de witlofsalade, dat lijkt me ook heel lekker!quote:Op vrijdag 26 maart 2010 12:20 schreef conleche het volgende:
Ik ben ook dol op witlof! Op alle mogelijke manieren. Vooral met een kaaskorstje uit de oven.Ik zal eens kijken of het werkt om die knabbelbacon te verkruimelen en dat te gebruiken ipv paneermeel!
Ze hebben het voor dat soort dingen over een 'normale portie'. En later staat er iets over 100gr. bij bijv. kipfilet of hamburger.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 17:32 schreef Belana het volgende:
[..]
ik een half bakje met een halve komkommer
Ah! Dank!quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:00 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ze hebben het voor dat soort dingen over een 'normale portie'. En later staat er iets over 100gr. bij bijv. kipfilet of hamburger.
Dus dat hou ik ook een beetje aan bij de huttenkase en bijv. bij de ham en kaas door de salade, en 100gr. garnalen bij de lunch etc. etc.
Boyfriend look. Da's hip.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:21 schreef huuphuup het volgende:
witlof *ril* warm of koud, rauw of bewerkt, ik hou er echt niet van. Zo jammer vind ik dat want het zou ideaal saladevoer zijn als ik het zo hoor.
nouja, ik doe ook weer mee
zoals gezegd, hier nu een paar dagen stilstand, maar mn spijkerbroek zakt inmiddels van mn kont afen hij was relatief nieuw nog
Ik kom nog steeds niet in mijn voor zwangerschaps jeans en dat stoort me vreselijk.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:21 schreef huuphuup het volgende:
zoals gezegd, hier nu een paar dagen stilstand, maar mn spijkerbroek zakt inmiddels van mn kont afen hij was relatief nieuw nog
oh dat kan ik me voorstellen dat dat je stoort!quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:05 schreef lily het volgende:
[..]
Ik kom nog steeds niet in mijn voor zwangerschaps jeans en dat stoort me vreselijk.
Het gaat dan ook om 8! kilo
klinkt goed Heller-wisequote:Op vrijdag 26 maart 2010 23:27 schreef She-Wolf het volgende:
Ik lees hier ook weer even mee. Vandaag heb ik het voor het eerst uitgeprobeerd. Vanmorgen een omeletje met champignons gegeten en als lunch een zelfgemaakte tonijnsalade met komkommer, uitje, paprika en een gekookt eitje. Vanavond 'normaal' gegeten. Is dat een beetje ok, Heller-wise?
Ik ben ook (pisco)vegetariër dus ik moet nog even wat recepten bedenken. Ik kan niet elke dag tonijnsalade nemen als lunch natuurlijk.
Het is toch zo dat je helemaal geen tussendoortjes mag eten, of niet? Ik heb wel het idee dat ik veel meer moet plassen ineens, terwijl ik niet meer gedronken heb dan anders. Is dit herkenbaar?
omg 65 kiloquote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:08 schreef Belana het volgende:
Ik wil graag in jurkjes er leuk uit zien, daar ben ik nu eigenlijk al aardig, maar ik heb dat doel, die 65 kilo...
Ja, ik kan het wel een beetje regelen natuurlijkquote:Op zaterdag 27 maart 2010 15:50 schreef cinnamongirl het volgende:
Thanks. En ik ben gister nog wel uit eten geweest! Appetizers waren heel toevallig low-carb: olijven en amandelen en gefrituurde sardientjes. Hoofdgerecht: zeebaars met veel groenten en hier en daar een verdwaald mini-aardappeltje. Toe: kaasplankje en erbij 2 droge witte wijn.
@Belana: skip vanavond dan ook de carbs! Geen brood vooraf en pass on de frietjes. En een kaasplankje ipv de Crème brûlée!
Maar ik dacht dat je de derde maaltijd alles mocht eten, als het maar binnen een uur op is?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:27 schreef Brighteyes het volgende:
Dinus, ik snap het niet helemaal, die vruchtenmousse of toch iig de aardbeitjes zijn toch ook niet hellerproef?Als de ananas het ook niet is zeg maar...
Ik moet nog maar weer eens even aan de studie denk ikquote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:27 schreef Brighteyes het volgende:
Dinus, ik snap het niet helemaal, die vruchtenmousse of toch iig de aardbeitjes zijn toch ook niet hellerproef?Als de ananas het ook niet is zeg maar...
Ik raak niet verzadigd vanavond.![]()
Maar goed, 60 minuten zijn om, ik moet het er maar me doen.
Ja dan wel, maar als zij zegt dat de ananas fout was, dan ga ik er vanuit dat dit niet het beloningsuurtje was.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 21:36 schreef lily het volgende:
[..]
Maar ik dacht dat je de derde maaltijd alles mocht eten, als het maar binnen een uur op is?
quote:Op zondag 28 maart 2010 12:56 schreef kwakz0r het volgende:
ik weet dat jullie hier niet zitten te wachten op kritiek, en slik dan ook bijna alles wat ik wilde zeggen in, alleen 1 ding stoort me echt: koolhydraatverslaving bestaat NIET. de gevoelens die je hebt als je vaak suiker eet lijken in veel vormen op verslaving, maar klinisch gezien is het dat niet. het effect van suiker/carbs verzwakt bijvoorbeeld niet als je het vaak eet/langdurig gebruikt, en dat is één van de basisprincipes van een verslaving...
het is misshcien maar een kwestie van terminologie, maar het woord verslaving brengt een soort "hulpeloosheid" met zich mee, die niet gegrond is in dit geval... je hóeft niet af te kicken, het is níet onmogelijk om zonder zwart-wit te hoeven denken af te vallen...
maar goed, dat was het enige wat ik hier ga zeggen, ik hoop dat t voor jullie werkt,maar ik hoop ook dat jullie wel de tijd nemen om na te denken bij waarom je snoepdrang hebt - dat is veel belangrijker om het af te leren dan een methode van uitbannen en losgaan...ik lees heel veel "ik heb me niet in kunnen houden" en dat vind ik een zorgelijke opmerking voor een dieet dat je blijkbaar levenslang moet kunnen volhouden... het zou niet moeten voelen als inhouden... en als je wel over de schreef gat zou je moeten uitzoeken waarom
/zuerpiet verdwijnt weer.
Even toelichten want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik denk dit dus echt. Voor zover ik weet zijn er bij mij geen trauma's bekend en eet ik te veel enkel en alleen omdat ik het lekker vind en omdat ik het dus niet kan laten. Net zoals ik me vroeger tig keer voor nam te gaan stoppen met roken had ik vaak de volgende dag al weer een sigaret in mijn mond voor ik me bedacht dat ik me had voorgenomen om...quote:Op zondag 28 maart 2010 18:38 schreef Brighteyes het volgende:
Niet iedereen is een frust met een een trauma ergens in het verre of minder verre verleden die eet omdat ze zo vreselijk ongelukkig is.
ik voel heus de verslavingsachtige effecten wel, van witte suiker vooral: snoep eten maakt dat je meer wilt eten. ik ontken dus helemaal niet dat het net zo kan voelen, maar het wordt absoluut niet gedefinieerd als een verslaving omdat ándere basiskenmerken van een verslaving niet aangetoond kunnen worden. en dan moet je het geen verslaving noemen VIND IK. dat mag ik toch best zeggen?quote:Op zondag 28 maart 2010 18:52 schreef conleche het volgende:
En het is wel degelijk iets biochemisch. Ik ben verslaafd geweest aan sigaretten en dat voelde toch wel een beetje hetzelfde. Ik vraag me soms echt af waarom mensen dit ontkennen, alleen maar omdat ze het zelf niet voelen. Als ik geen snelle koolhydraten eet, dan heb ik die behoefte ook niet meer en als ik ze wel eet dan heb ik dat wel. Klaar. Beetje genoeg van mensen die het in twijfel willen trekken.
ik heb het niet alleen over emotioneel eten. overeten door lijngericht eten (overdag te weinig eten of heel streng zijn voor jezelf en veel lijstjes met verboden voedsel waarna je toch maar voor de bijl gaat want als je één ding fout doet is je daglijstje toch al verpest) en overeten door extern eten (nergens vanaf kunnen blijven als het in je buurt is) is evengoed probleemgedrag waar je gewoon wat aan kan doen. ook zonder dieten die het probleemgedrag ingebouwd hebben in een vast eetmoment.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:52 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Even toelichten want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik denk dit dus echt. Voor zover ik weet zijn er bij mij geen trauma's bekend en eet ik te veel enkel en alleen omdat ik het lekker vind en omdat ik het dus niet kan laten. Net zoals ik me vroeger tig keer voor nam te gaan stoppen met roken had ik vaak de volgende dag al weer een sigaret in mijn mond voor ik me bedacht dat ik me had voorgenomen om...
En zo heb ik nu vaak al weer iets in mijn mond voor ik me bedacht 'oh ja... ik zou niet meer', en dan heb ik dus geen ruggegraat om te stoppen. En nu wel.
Dan weet ik wel waar ik voor kies...
Heel stom gezegd... het enige wat me kan gebeuren is dat, mocht ik ooit terugjojo-en, dat ik nog dikker word, nou geloof me, daar was ik sowieso al hard mee bezig...
ontwijken en inbouwen vind ik geen aanpakken, maar daarover verschillen wij dan gewoon van mening.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:22 schreef Brighteyes het volgende:
Dat zou pas zo zijn als ik vrolijk door zou vreten terwijl ik dat roep, maar dat is dus niet zo, ik ben juist wel bereid het aan te pakken.Vandaar Heller.
Ik vind dat je wel heel makkelijk strooit met dingen als 'waar je gewoon iets aan kan doen'.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:22 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb het niet alleen over emotioneel eten. overeten door lijngericht eten (overdag te weinig eten of heel streng zijn voor jezelf en veel lijstjes met verboden voedsel waarna je toch maar voor de bijl gaat want als je één ding fout doet is je daglijstje toch al verpest) en overeten door extern eten (nergens vanaf kunnen blijven als het in je buurt is) is evengoed probleemgedrag waar je gewoon wat aan kan doen. ook zonder dieten die het probleemgedrag ingebouwd hebben in een vast eetmoment.
dat bedoelde ik, dus niet alleen trauma's en depressies. maar goed, nu post ik toch weer teveel, en ik wil, ook voor jullie, dit niet een dsicussietopic met niet-volgers maken
succes ermee, en dat meen ik oprecht!
Nee, dan behóud je een normaal gewicht, en ik denk dat de mensen hier dat laatste eerst maar eens willen bereiken. Dan zul je dus even in de voedingsmatige touwen moeten. En als diëten als dit daarbij helpen, dan valt dat toch alleen maar toe te juichen? De mensen hier slikken geen verboden middelen, snuiven geen coke en leven niet op afgebeten parkietenkopjes. Dus wat is nou precies het probleem. Als ze dik blíjven, is het óók weer niet goed volgens de goegemeente op FOK!, neem ik zo maar aan.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:24 schreef FP128 het volgende:
Niet om nu gelijk het zoveelste goed bedoelde dieet de grond in te boren maar waarom eten mensen
niet gewoon wat evenwichtiger en gematigd. Dan is toch de kern van terugdringen van overgewicht?
Als je nu elke dag een klein beetje sport( of gewoon een wandeling maakt) en van de schijf van 5 eet,
dan heb je een normaal gewicht en leef je gezond en lang.
ik zit in een therapiegroep voor mensen met obesitas en eetstoornissen, dus ik werk eraan door middel van cognitieve therapie, sport en een dietiste. ik weet maar al te goed dat eraan werken niet altijd leuk is, en veel moeite kost (veel meer moeite dan je aan een dieet houden doorgaans) maar ik ben juist daardoor van mening dat een structurele aanpak van verkeerd gedrag de enige manier is (en dan maakt t mij gene fluit uit of je basisvoeding low-carb is of niet, als low-carb je helpt.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:26 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik vind dat je wel heel makkelijk strooit met dingen als 'waar je gewoon iets aan kan doen'.
Als ik me niet vergis kamp jij zelf ook met behoorlijk overgewicht en dus zou ik denken dat je beter weet dan dat dat maar 'gewoon' is...
Nee dus.
En als ik er nou in geloof dat door het niet meer eten van koolhydraten de hele dag door mijn oncontroleerbare trek verdwijnt, en dat is dan ook nog eens gestoeld door de ervaring die ik er nu mee heb.
Dan is het toch niet gek dat 'de oorzaak' gevonden lijkt?
Waarom zou dat nou niet zo zijn volgens jou? En beter nog, wat is volgens jou dan DE oplossing? Laat me raden, niet meer (te veel) eten en snoepen?![]()
Dit helpt me hierbij.
Je hebt al antwoord gegeven hierboven zie ik.Never mind dan.
Idd wat Kim zegt, kan mij het schelen hoe het heet, het was er, en nu niet meer... simple as that.
dus je hebt nooit dat je een pak koekjes in huis hebt of een zak chips en er niet vanaf kan blijven? of op een feetsje toch teveel eet "want nu mag het wel een keer"? of maar niet van de chocola af kan blijven? of overdag probeert weinig te eten waarna je s avonds teveel eet of toch maar een tweede bord en een toejte neemt? of dat je sochtends iets bij de koffie eet en s middags dan ook maar die traktatie neemt en s avonds een bak chips "omdat je dag nu toch al verpest is"?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:54 schreef Belana het volgende:
ja maar we zijn jou niet kwakzor... ik denk dat jij jouw eiegn dingen aardig projecteert om mensen hier.
zulke grote problemen hebben de mensen die hier nu posten niet.
Dat doe ik niet. Nooit.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:56 schreef kwakz0r het volgende:
ik hoopte alleen maar dat jullie zouden gaan nadenken over jezelf...
als je eten ziet of ruikt of in de buurt hebt dat je dan gaat eten. dat is extern eetgedrag.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:56 schreef Brighteyes het volgende:
Wat bedoel je trouwens met extern, ik zag je dat net ook zal zeggen en dat snap ik niet.
Helemaal niet.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
als je eten ziet of ruikt of in de buurt hebt dat je dan gaat eten. dat is extern eetgedrag.
verder heb ik het gehad over externaliseren - dat is de "schuld" of oorzaak buiten jezelf leggen. daarmee zijn typisch "smoesjes" gemoeid als "ja, maar ik had het gewoon zo druk vandaag" (en toen vloog de patat zomaar vanzelf je mond in?) "het stond voor mn neus" "je kan toch niet weigeren" "ik ben nou eenmaal carbs/chocolade/chipsverslaafd" etc... je ontkent daarmee dat er een keuzemoment is geweest waarop jij er voor koos om t in je mond te steken.
Is dat zo?quote:Op zondag 28 maart 2010 20:00 schreef Duderella het volgende:
Wat jij zegt snijdt hout hoor Kwak, volgens mij. Maar niet iedereen wil of kan er zo induiken. En geen mens is hetzelfde. Enorm goed hoe jij ermee bezig bent (ik lurk ook elders).
Maar soms gaat het erom dat er in iemand leven iets in beweging komt en wat dat dan is en hoe ver dat strekt, is persoonsafhankelijk. Voor de één is het ervaren dat er regie is over zijn/haar gewicht al een hele positieve stap en de ander graaft dieper.
Heller zal vast niet voor iedereen langdurig werken. Maar diegenen voor wie dát geldt, hebben dan al wel een eerste stap gezet in bewustwording en die stappen zijn allemaal nodig om terecht te komen waar jij nu zit.
zucht. dat bedoel ik helemaal niet. mn allereerste post was wat dat betreft dacht ik vrij duidelijk. ik bedoel toch niet dat je nergens over nadenkt? maar ik las hier allerlei dingen als "ja vanochtend ging t mis, maar morgen ga ik weer netjes doen"(waar is vanavond gebleven?) en "ik kon er toch niet vanaf blijven" etc...quote:Op zondag 28 maart 2010 19:58 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Nooit.Ik doe dit blind... Denk nergens over na, loop gewoon achter de meute aan en wil alleen maar slank zijn omdat de modebladen dat voorschrijven.
Sorry flauw misschien, maar ik vind dat je er wel heel makkelijk vanuit gaat dat wij hier alleen maar domme schapen zijn en dat jij inmiddels wél het enige juiste licht gezien hebt omdat je nu in therapie zit.
Laat ons lekker in onze waarde!
als je dat denkt kan je niet lezen. en als je dat beledigend vindt dan is dat maar zo, ik heb geporobeerd jouw posts aan mijn adres niet als beledigend te ervaren, maar deze is wel een beetje de druppel.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik mag toch hopen dat ik nooit zo ver kom dat ik er voor in therapie moet.
En ik vind het ook een beetje vreemd te veronderstellen dat wij allemaal daar moeten komen waar zij zit...
En nu stop ik hiermee, echt totaal geen zin hierin...
ehm, nee, op die manier niet. tuurlijk, die koekjes en chocola kunnen erg lokken, en vaak te veel, en nu ik enigzins op de heller manier eet heb ik daar een stuk minder last van, en dat vind ik prettig!quote:Op zondag 28 maart 2010 19:56 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dus je hebt nooit dat je een pak koekjes in huis hebt of een zak chips en er niet vanaf kan blijven? of op een feetsje toch teveel eet "want nu mag het wel een keer"? of maar niet van de chocola af kan blijven? of overdag probeert weinig te eten waarna je s avonds teveel eet of toch maar een tweede bord en een toejte neemt? of dat je sochtends iets bij de koffie eet en s middags dan ook maar die traktatie neemt en s avonds een bak chips "omdat je dag nu toch al verpest is"?
ik heb het echt niet over grote levensbedreigende trauma's hoor, die heb ik ook niet...
ik hoopte alleen maar dat jullie zouden gaan nadenken over jezelf...
Daar heb ik (en volgens mij ander hier) al helemaal geen last vanquote:Op zondag 28 maart 2010 19:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
als je eten ziet of ruikt of in de buurt hebt dat je dan gaat eten. dat is extern eetgedrag.
verder heb ik het gehad over externaliseren - dat is de "schuld" of oorzaak buiten jezelf leggen. daarmee zijn typisch "smoesjes" gemoeid als "ja, maar ik had het gewoon zo druk vandaag" (en toen vloog de patat zomaar vanzelf je mond in?) "het stond voor mn neus" "je kan toch niet weigeren" "ik ben nou eenmaal carbs/chocolade/chipsverslaafd" etc... je ontkent daarmee dat er een keuzemoment is geweest waarop jij er voor koos om t in je mond te steken.
Waarom nou?quote:Op zondag 28 maart 2010 20:04 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
als je dat denkt kan je niet lezen. en als je dat beledigend vindt dan is dat maar zo, ik heb geporobeerd jouw posts aan mijn adres niet als beledigend te ervaren, maar deze is wel een beetje de druppel.
1. niet alles wat ik zeg is gericht op JOU persoonlijk, ik heb het over mensen in het algemeen (generiek "je"). ik beantwoordde jouw vraag, het was geen aanval op jouquote:Op zondag 28 maart 2010 20:00 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Helemaal niet.
Ik weet dondersgoed dat dat keuze moment er is. Ik ben er alleen meestal niet sterk genoeg voor. Dat is nou wat ik verslaafd noem. Net als met die sigaretten ooit.
En nu hiermee wel.
Laat me.
dat heb ik ook nooit gezegd, ik legde een term uit die ik gebruikte in mijn redenering waarom ik "quote:Op zondag 28 maart 2010 20:06 schreef Belana het volgende:
[..]
Daar heb ik (en volgens mij ander hier) al helemaal geen last van
dat heb je er allemaal zelf in gelezen. ik heb t nooit tegen jou persoonlijk gehad (tot zojuist) en ik heb nooit gezegd dat je de hand niet in eigen boezem steekt. ik heb gezegd dat ik vind dat dit dieet niet structureel iets aanpakt.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:07 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom nou?
Jij mag mij hier, half verkapt wel uitmaken voor slappe doos die niet de hand in eigen boezem durf te steken, maar ik mag niet zeggen dat ik hoop dat ik nooit zover kom dat ik in therapie hoef voor mijn 'eetprobleem' en dat is dan ineens beledigend?
Ik kan nog veel meer verzinnen, maar dat doe ik niet omdat dat dus pas echt beledigend zou zijn. Waarom mag ik mezelf niet verdedigen tegen de dingen die jij hier zegt?
ik denk dat je zolang jet het hellerdieet volgt, je dat niet "mag"quote:Op zondag 28 maart 2010 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
Zo 1 x in de week (echt, verjaardagen, dingen op het werk, gewoon op visite) krijg ik gebak aangeboden..
Ik MAG bijna niet weigeren met de reden: Kan toch wel een keer? Jij bent toch niet meer te zwaar? Ach, dat is zo sneu je nichtje dat je geen gebak neemt. Enz....
Hoe gaat Heller daar mee om?
dat klinkt goed. ik heb het ook echt niet over ioedereen - ik ken niemands persoonlijke situatie. maar t is toch niet zo gek dat ik kritiek heb op de ruimte die het dieet daarvoor geeft (om het wel te doen) en het feit dat weinig eten overdag dat ook nog eens extra uitlokt...quote:Op zondag 28 maart 2010 20:13 schreef Belana het volgende:
het is een verkeerd beeld dat we ons een uur lang volproppen hoor. Ik eet een hele normale maaltijd, met misschien iets van een toetje erna of wat chocola. het leuke is juist dat die vreselijk behoefte er niet meer is.
Wil je het even in de koelkast zetten voor na de avondmaaltijd, toetje etcquote:Op zondag 28 maart 2010 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
Zo 1 x in de week (ech met, verjaardagen, dingen op het werk, gewoon op visite) krijg ik gebak aangeboden..
Ik MAG bijna niet weigeren met de reden: Kan toch wel een keer? Jij bent toch niet meer te zwaar? Ach, dat is zo sneu voor je nichtje dat je geen gebak neemt. Enz....
Enkel en alleen omdat het niet per se alleen op mij gericht is wil toch niet zeggen dat ik er niet op mag reageren? Als het niet op mij gericht is, moet je dat er even bij zeggen, ik ben in een bijterige bui vandaag.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
1. niet alles wat ik zeg is gericht op JOU persoonlijk, ik heb het over mensen in het algemeen (generiek "je"). ik beantwoordde jouw vraag, het was geen aanval op jou. jezus.
Ben ik niet met je eens, het is wel fout gedrag, maar het heeft toch ook met wilskracht nodig? Waarom stopt de een anders wel haar mond vol en de ander niet... Je begint toch ooit ergens zeg maar.quote:2. het heeft NIKS met wilskracht te maken. ik ben ook niet sterk, op t moment dat ik chips in huiis heb gaan ze op, ik heb ze dus niet in huis. als ik ze wel in huis moest hebben voor partner o.i.d. zou ik ze nu nog achter slot en grendel moeten hebben omdat ik de rem nog niet genoeg erop heb voor mezelf. maar dat betekent niet dat je persé op een dieet moet om dat gedrag af te leren. en ook niet dat je in therapie hoeft (ik wel toevallig).
Dat gevoel heb ik dus niet, dat je me laat. Anders was je hier niet komen posten.quote:3. ik laat je toch ook? ik heb niks tegen low carb (zal vast helpen tegen de honger) maar ik vind dit dieet slecht omdat het verkeerd eetgedrag ingebouwd heeft. je vergelijkt steeds met sigaretten - je houdt jezelf toch ook niet voor dat je gestopt bent op t moment dat je een keer per dag een uur rookt? stoppen is moeilijk, ongewenst eetgedrag afleren is moeilijk. ik zeg alleen maar dat ik een dieet met ingebouwde junkmomenten geen oplossing vind, net zomin als ik 1 uur per dag roken "gestopt met roken" vind.
En ik ageer tegen het feit dat je lijkt te denken dat we echt nog nooit over eten en dieten hebben nagedacht.quote:ik wilde alleen maar inbrengen dat ik denk dat er voor echt stoppen/gezond eetgedrag betere manieren zijn . high carb of lowcarb zal me worst wezen. met of zonder therapie zal me worst wezen.
Heller zegt dan 'vraag of je het mee naar huis mag nemen en dat je het dan 's avonds bij je 60 minuten maaltijd op eet en dan later vertelt hoe lekker het was'.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
Zo 1 x in de week (ech met, verjaardagen, dingen op het werk, gewoon op visite) krijg ik gebak aangeboden..
Ik MAG bijna niet weigeren met de reden: Kan toch wel een keer? Jij bent toch niet meer te zwaar? Ach, dat is zo sneu voor je nichtje dat je geen gebak neemt. Enz....
Ook overdag is het niet weinig eten, alleen low carb. Dat is iets anders vind ik. Ik eet juist heerlijk, EN gezond bovendien. Veel rauwe groenten, kaas, magere kwark, vlees, vis, ei, allemaal heel goed.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dat klinkt goed. ik heb het ook echt niet over ioedereen - ik ken niemands persoonlijke situatie. maar t is toch niet zo gek dat ik kritiek heb op de ruimte die het dieet daarvoor geeft (om het wel te doen) en het feit dat weinig eten overdag dat ook nog eens extra uitlokt...
ik bedoel t helemaal niet persoonlijk, sterker nog, daarom wilde ik deze discussie helemaal niet voeren en maakte ik alleen een opmerking over 1 definitie - die tot deze onwijze discussie leidde
Weinig eten is relatief hoor. Je mag best behoorlijke porties eten, daar is eigenlijk geen echt voorschrift voor behalve 'normale porties' dus dat het weinig is, is niet altijd zo.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:16 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dat klinkt goed. ik heb het ook echt niet over ioedereen - ik ken niemands persoonlijke situatie. maar t is toch niet zo gek dat ik kritiek heb op de ruimte die het dieet daarvoor geeft (om het wel te doen) en het feit dat weinig eten overdag dat ook nog eens extra uitlokt...
ik bedoel t helemaal niet persoonlijk, sterker nog, daarom wilde ik deze discussie helemaal niet voeren en maakte ik alleen een opmerking over 1 definitie - die tot deze onwijze discussie leidde
Dat heb ik dus ook, ik eet meer groente dan ever, die eet ik normaal echt alleen 's avonds en dan niet eens heel veel.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:20 schreef Belana het volgende:
[..]
Ook overdag is het niet weinig eten, alleen low carb. Dat is iets anders vind ik. Ik eet juist heerlijk, EN gezond bovendien. Veel rauwe groenten, kaas, magere kwark, vlees, vis, ei, allemaal heel goed.
Ik vind het juist bijdragen aan een heel gezond eetpatroon, serieus.
quote:Op zondag 28 maart 2010 20:17 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Wil je het even in de koelkast zetten voor na de avondmaaltijd, toetje etc
Zo kwam het wel een beetje over.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:23 schreef kwakz0r het volgende:
@BE: ik hou ook helemaal niet van ruzie, en ik reageer ook feller dan anders omdat ik me gekwetst voelde door die paar dingen die je over mij zei.
misshcien ben ik wel een beetje prekerig geworden van de inprent sessies van 9-15 elke maandag die ik onderga, en waardoor ik overigens wel in 8 weken al 6 kilo ben afgevallen, met 1700 kcal gemiddeld per dag. ik ben van 3 zakken chips en een reep chocola in de week minstens, teruggegaan naar een "eetmoment" dat ik moet analyseren omdat het ongepoland was, dat dan bestaat uit een paar bitterballen op een borrel, of een paar ongeplande handjes nootjes, etc. mensen die gestopt zijn met roken worden ook altijd de irritantste anti-rokers, toch?
kan me voorstellen dat dat irritant overkomt, en ik had dit topic ook echt willen mijden (in topic 1 is dat gelukttopic 2 niet
) om juist dit te voorkomen.
nogmaals, ik bedoelde dus niet dat jullie nooit nagedacht zouden hebben.
mja, ik hou me aan 6 eetmomenten, dus geen tussendoortjes klinkt voor mij al als te weinig. en veel groenten kan best vullen, maar aan kcal zit je dan toch echt te laag op een dag. maar goed, dat is met low carb wel vaker, en die discussie ga ik niet meer aanquote:Op zondag 28 maart 2010 20:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Weinig eten is relatief hoor. Je mag best behoorlijke porties eten, daar is eigenlijk geen echt voorschrift voor behalve 'normale porties' dus dat het weinig is, is niet altijd zo.
Oeh, dat is nog genanter dan weigerenquote:Op zondag 28 maart 2010 20:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Heller zegt dan 'vraag of je het mee naar huis mag nemen en dat je het dan 's avonds bij je 60 minuten maaltijd op eet en dan later vertelt hoe lekker het was'.![]()
Dat zie ik mezelf dus echt nooit doen...
Uhuh! Zie je het voor je!quote:Op zondag 28 maart 2010 20:26 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Oeh, dat is nog genanter dan weigeren
ik vind m mooiquote:Op zondag 28 maart 2010 21:07 schreef Brighteyes het volgende:
Nog even over dat foute eetgedrag en die 60 minuten...
Is het niet zo dat dit juist een heel goed programma is omdat je geleerd wordt dat je best eens mag snoepen. Maar dan idd maar 'eens' per dag ipv de hele dag door?![]()
Jaja, duurde even voor ik deze verzonnen had.![]()
![]()
ik bén de here jezus. jeweettoch.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:31 schreef k_i_m het volgende:
En kwak, komen ze de here Jezus ook brengen, tegelijk met je sessie? Hallelujah zeg.
Same here. Zit ik na 20-30 minuten met mijn vingers op tafel te trommelen 'en nu?'.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef k_i_m het volgende:
Ik kwam erachter dat ik trouwens over het algemeen in 30 minuten mijn avondeten en toetje verwerk. Niks geen 60 minuten.
quote:Op zondag 28 maart 2010 20:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik mag toch hopen dat ik nooit zo ver kom dat ik er voor in therapie moet.
En ik vind het ook een beetje vreemd te veronderstellen dat wij allemaal daar moeten komen waar zij zit...
En nu stop ik hiermee, echt totaal geen zin hierin...
Nee juist niet! Verkeerd gelezen (of onduidelijk door mij gesteld). Zie het dikgedrukte deel. Voor degenen die, zoals Kwak, méér nodig hebben, is dit wellicht een eerste stap.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:00 schreef Duderella het volgende:
Wat jij zegt snijdt hout hoor Kwak, volgens mij. Maar niet iedereen wil of kan er zo induiken. En geen mens is hetzelfde. Enorm goed hoe jij ermee bezig bent (ik lurk ook elders).
Maar soms gaat het erom dat er in iemand leven iets in beweging komt en wat dat dan is en hoe ver dat strekt, is persoonsafhankelijk. Voor de één is het ervaren dat er regie is over zijn/haar gewicht al een hele positieve stap en de ander graaft dieper.
Heller zal vast niet voor iedereen langdurig werken. Maar diegenen voor wie dát geldt, hebben dan al wel een eerste stap gezet in bewustwording en die stappen zijn allemaal nodig om terecht te komen waar jij nu zit.
Euh nee. Het meeste fruit heeft een lage GI. Daarnaast bevat fruit veel vezel, en vezel zorgt ervoor dat de hersenen sneller naar het 'vol' signaal gaan.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:22 schreef Dinus het volgende:
Ik had bij de vruchtenmousse alleen naar het koolhydraat gehalte gekeken, en dat was laag genoeg dacht ik. (6) en maar 54 kc.
Ik ga nog even nalezen hoe het met fruit zit.
"Fruit zorgt voor een verhoogde insulineproduktie, die je weer doet verlangen naar meer voedsel"
Nu weet ik ook ineens weer waarom ik van m'n dietiste geen appel mocht eten halverwege de ochtend, dna kreeg ik een suikerdip en ging ik vreselijk snaaien.
Ik moet nog leren fruit als koolhydraatrijk te zien, ik denk nog te veel alleen maar aan aardappelen, brood en pasta.
ik vind die Heller bullshit, maar een appel geeft bij mij ook een heftige suikerspiegel reactie. Ik combineer een appel altijd met iets 'dempends' zoals beetje pindakaas of yoghurt zonder suiker.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:15 schreef dalaiblama het volgende:
Dus als Heller nu ook al gaat prediken dat van fruit je bloedsuikerspiegel ernstig stijgt en je daar honger van krijgt, dan is dit nog gestoorder dan ik dacht.
Er staat volgens mij geen enkel wetenschappelijk gefundeerd advies in dat boek![]()
Er is een verschil tussen pure fructose en suiker en fruit. Je kunt die dingen niet zomaar op 1 hoop gooien, of je moet echt totaal geen idee hebben waar je het over hebt. En dat idee krijg ik massaal bij jullie uitspraken in dit topic.
En vertel je dietiste dan ook meteen dat een appel verbieden nogal stom advies is. In appel zit vezel en wat doet vezel? Vezels vertragen de opname en vertering van voeding, waardoor de voedingsstoffen geleidelijk in je bloed terecht komen. Ergo: je suikerspiegel blijft redelijk constant.
Ik heb 't idee dat dat meer aan de stuctuur van het vruchtvlees ligt dan aan de suikers! maar ik hou meer van sinaasappelsquote:Op zondag 28 maart 2010 22:19 schreef kwakz0r het volgende:
w.b. appels ben ik t eens met de heller dames. proefondervindelijk bij mezelf gemeten krijg ik altijd dikke honger of word ik misselijk na het eten van een appel. ik eet ze nu alleen vlak voor een andere maaltijd, dan gaat het wel
Het ging me om de perceptie, waarbij ik had begrepen dat het uit het boek kwam, dat fruit je bloedsuikers doet stijgen en je gierende honger krijgt.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:23 schreef cinnamongirl het volgende:
Dalaiblama, een appel is niet verboden binnen dit dieet. Niets is verboden, het gaat om het moment van eten: een appel kun je het beste 's avonds eten, bij de koolhydratenmaaltijd.
Ik heb nooit beweerd dat je dan niet meer dik wordt van de carbs. De reden om carbs weg te laten bij het ontbijt en de lunch is dan ook simpelweg niet omdat je er dik van zou worden maar omdat het (bij mij dan iig) zorgt voor een niet te stillen snaaitrek.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:27 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Het ging me om de perceptie, waarbij ik had begrepen dat het uit het boek kwam, dat fruit je bloedsuikers doet stijgen en je gierende honger krijgt.
Dat is onjuist.
Maar fruit mag dus?. Godzijdank.
Heb ik alleen nog geen reden gezien voor het junk uur; wat is de verklaring ervoor, dat je dan ineens niet meer dik wordt van de carbs?
Ja, maar dat heb je toch ook op elke andere dag tijdens een 'dieet' of normale schijf van 5 dag? Dat risico loop je dus altijd.quote:En dan nog een persoonlijke vraag: zijn jullie niet bang dat je op een 'slechte' dag alles wat je carblievend is in je mond stopt tijdens dat junkuur? en dat je dus per saldo veel te veel eet?
Je mag eten wat je wil, máár pas nadat je volgens advies eerst een kom salade en zoveel gram groenten hebt gegeten. Daarna kan je je volproppen met taart, maar zoals meneer Heller ook al heel slim heeft bekeken; vol is gewoon vol.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:27 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven ook al eens zei, en zoals er ook in het boek staat, je mag tijdens die 60 minuten eten wat je wil, maar als je af wilt vallen moet je het gewoon binnen de perken houden. Zo simpel is het. Het is echt niet zo dat je ongestraft kan vreten wat je wil en dat je dan 'zomaar' ook nog eens af valt. Natuurlijk niet.
Te veel Kcals op een dag blijft te veel Kcals op een dag.
[..]
quote:Op maandag 29 maart 2010 12:41 schreef Jelief het volgende:
Dag 4. Ik ben nog enthousiast. Ikheb besloten om mij niet tegaan wegen. Als ik afval dan merk ik dat vanzelf aan mijn kleding. Wel heb ik op de wii van mijn mams gestaan. BMI 35,7
Het junkuur vind ik eigenlijk te negatief klinken. Het "beloningsuur" is eigenlijk je flexibele factor. Zo was ik vergeten (Atkins)brood voor mezelf te bakken, en had mijn vriend net lekker zonnepitbrood bij de bakker gehaald. Dan eet ik dus gewoon lekker brood mee en alvast een stukje fruit, en eet ik vanavond groente/vlees/salade.quote:Op maandag 29 maart 2010 12:55 schreef m@x het volgende:
Is dat junkuur niet gewoon een soort psychologisch iets? Als je weet dat je iets 'mag' dan wordt het een stuk minder aantrekkelijk om te doen.
Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken. Alleen maar chocola en taartjes eten tijdens dat uurquote:Op maandag 29 maart 2010 14:11 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Het junkuur vind ik eigenlijk te negatief klinken. Het "beloningsuur" is eigenlijk je flexibele factor. Zo was ik vergeten (Atkins)brood voor mezelf te bakken, en had mijn vriend net lekker zonnepitbrood bij de bakker gehaald. Dan eet ik dus gewoon lekker brood mee en alvast een stukje fruit, en eet ik vanavond groente/vlees/salade.
Ik vind zelf dat iedereen hier te erg op dat ene uur blijft hangen. Ik heb zelf nog nooit een avondmaaltijd bestaande uit alleen maar pakken koek en friet en chocolade gehad, kan me ook bijna niet voorstellen dat een ander dat in een uur naar binnen zou kunnen en WILLEN krijgen.
Low-carb brood? Komkommer? Geroosterde groente?quote:Op maandag 29 maart 2010 16:12 schreef SpaceInvaders het volgende:
Zo! Maar goed dat ik dit topic geopend heb.
Nu ben ik er waarschijnlijk achter waardoor ik heel de dag hartstikke honger heb terwijl ik normaal eet.
Ik eet ´s ochtends yoghurt met muesli of een boterham
Op school boterhammen en fruit
en ´s avond gewoon warm.
Heeft iemand ideeën wat ik mee naar school zou kunnen nemen ipv brood? Een salade eten daar is niet handig.
Ah shit,quote:Op maandag 29 maart 2010 14:11 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ik vind zelf dat iedereen hier te erg op dat ene uur blijft hangen. Ik heb zelf nog nooit een avondmaaltijd bestaande uit alleen maar pakken koek en friet en chocolade gehad, kan me ook bijna niet voorstellen dat een ander dat in een uur naar binnen zou kunnen en WILLEN krijgen.
Dat bevat toch veel te weinig energie om de dag op door te komen?quote:Op maandag 29 maart 2010 17:04 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Low-carb brood? Komkommer? Geroosterde groente?
Niet als je het ene met huttenkase eet en het andere met kipfilet.quote:Op maandag 29 maart 2010 17:19 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Dat bevat toch veel te weinig energie om de dag op door te komen?
Ja maar die wraps zijn van bloem en dus verboden terrein. Je zou een omelet kunnen maken en dat als wrap kunnen gebruiken........quote:Op maandag 29 maart 2010 18:08 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Fajitttaaaaas!Echt een foolproof recept, de marinade is echt eenvoudig maar smaakt super.
Daarom zei ik, wraps zonder wraps.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:12 schreef conleche het volgende:
[..]
Ja maar die wraps zijn van bloem en dus verboden terrein. Je zou een omelet kunnen maken en dat als wrap kunnen gebruiken........
Da's inderdaad net zo goed koolhydraten, maar BE stelde dus voor om ze zonder wraps te etenquote:Op maandag 29 maart 2010 18:15 schreef k_i_m het volgende:
Maismeel mag wel, want dat heb ik voor een Heller recept speciaal aangeschaft. Kan je daar een tortilla mee maken?
Maïsmeel bevat:quote:Op maandag 29 maart 2010 18:15 schreef k_i_m het volgende:
Maismeel mag wel, want dat heb ik voor een Heller recept speciaal aangeschaft. Kan je daar een tortilla mee maken?
Je kan ze toch als beloningsmaal eten ipv een hellerproof diner?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:18 schreef k_i_m het volgende:
Tortilla van maismeel en water;
Koolhydr. 51 gram
Is niet goed he?.
Ja, dat kan. Maar koude wrap met ijsbergsla en kipfilet is makkelijk mee te nemen en erg lekker in plaats van wat je 's middags normaal gesproken eet. Vandaar dat ik ineens nieuwsgierig werdquote:Op maandag 29 maart 2010 18:20 schreef m@x het volgende:
[..]
Je kan ze toch als beloningsmaal eten ipv een hellerproof diner?
Dat is ook wel weer zo. Ik vind de omelet-optie wel erg okay klinken. Als alternatief dan. Er gaat niks boven een 'echte' tortillaquote:Op maandag 29 maart 2010 18:21 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Maar koude wrap met ijsbergsla en kipfilet is makkelijk mee te nemen en erg lekker in plaats van wat je 's middags normaal gesproken eet. Vandaar dat ik ineens nieuwsgierig werd.
Hmmm, die omeletoptie is heul niet zo slecht hoor, dus dat je de vulling in een omelet rolt.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:21 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Maar koude wrap met ijsbergsla en kipfilet is makkelijk mee te nemen en erg lekker in plaats van wat je 's middags normaal gesproken eet. Vandaar dat ik ineens nieuwsgierig werd.
Neuh, de truc is om een dunne omelet te bakken en je moet er ook vrij veel room of creme fraîche door doen. Dan is het een vrij neutrale 'houder'. Ik vind gewone wraps ook 10x lekkerder hoor, maar het is niet vies.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:28 schreef ColdFeet het volgende:
Het lijkt mij echt heel goor, die kipvulling in een omelet. Dan proef je alleen het ei nog maar
Je kunt natuurlijk wel andere dingen doen met omeletten. Oprollen met, zeg, zachte geitenkaas en geroosterde paprika lijkt mij dan wel weer heel smakelijk als lunch. Gesteld dat dat mag van mister Heller
Crackers tot 6 khd per stuk kunnen wel. Maar ik eet er niet meer dan 1 per dag.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Zijn die Wasa Original Crisp cracker dan koolhydraatarm?
En kaas (20+) mag dat van Heller?
Ieuw idd!quote:Op maandag 29 maart 2010 18:28 schreef ColdFeet het volgende:
Het lijkt mij echt heel goor, die kipvulling in een omelet. Dan proef je alleen het ei nog maar
Dit klinkt wel goed!quote:Je kunt natuurlijk wel andere dingen doen met omeletten. Oprollen met, zeg, zachte geitenkaas en geroosterde paprika lijkt mij dan wel weer heel smakelijk als lunch. Gesteld dat dat mag van mister Heller
Smaken verschillen, mij lijkt geitenkaas met omelet dan weer extreem goor.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 08:24 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ieuw idd!![]()
Die smaken passen totaal niet bij elkaar!
[..]
Dit klinkt wel goed!
Met Foe Yong Hai eet je ook ei met kip, en dat vind ik altijd heerlijk!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 08:24 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ieuw idd!![]()
Die smaken passen totaal niet bij elkaar!
[..]
Dit klinkt wel goed!
daar zit geen kip in, hoogstens garnalen. En ei natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:45 schreef shinydiscoball het volgende:
Met Foe Yong Hai eet je ook ei met kip, en dat vind ik altijd heerlijk!
Eigenlijk vind ik bijna alles met omelet goorquote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:59 schreef conleche het volgende:
[..]
Smaken verschillen, mij lijkt geitenkaas met omelet dan weer extreem goor.
Jawel. In de versie die ik kies zit altijd kip.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
daar zit geen kip in, hoogstens garnalen. En ei natuurlijk.
Foe Yong Hai met kipfilet, da's wel een bekende menu-optie.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
daar zit geen kip in, hoogstens garnalen. En ei natuurlijk.
Oh? Serieus nog nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:57 schreef conleche het volgende:
[..]
Jawel. In de versie die ik kies zit altijd kip.
Ik had het dan ook niet over ei met kip in general, maar over ei met het kip/uit/paprika/limoen/chilipoeder/oregano-mengsel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:45 schreef shinydiscoball het volgende:
[..]
Met Foe Yong Hai eet je ook ei met kip, en dat vind ik altijd heerlijk!
Mogen jullie in geval van trek dan niet iets eten als een gekookt eitje? Of een stukje koude kip of zoiets?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:54 schreef E.T. het volgende:
Ik heb een 4-uur dipje![]()
Ik moet me zó beheersen om niet dat halve koekje van nienke op te eten of een snoepje uit de kast te pakken..![]()
vanmorgen komkommer met huttenkase, vanmiddag witlof met ham en kaas en een kopje cup-a-soup.. Vanavond worteltjes/aardappelen/gebraadstoomde kip.
Ik heb het nog niet nodig gehad, maar dat zou ik dan idd wel doen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:57 schreef conleche het volgende:
[..]
Mogen jullie in geval van trek dan niet iets eten als een gekookt eitje? Of een stukje koude kip of zoiets?
Heb ik ook gewoon gedaan. Net zoals dat ik eerst anderhalf bord avondeten at, en nu niet meer. Trekt vanzelf bij, het moet ook geen straf worden toch?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:59 schreef Belana het volgende:
Ik doe dat wel hoor idd conleche, als ik echt even trek heb, zolang het dan maar lowcarb is
Ik ben niet zo streng Heller
Ik kan niet wachten eigenlijk.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:04 schreef Belana het volgende:
meid, alsof er een engeltje over je tong piest!! echt geweldig goed en lekker!! gewoon dat je zegt: wow!!
Ik loop al 2 maanden met een koeltas met van die koelblokken rond om mijn dieetvoer koel te houdenquote:Op woensdag 31 maart 2010 06:59 schreef Belana het volgende:
de kaas smelt volledig en meenemen als lunch is daardoor niet echt een optie.
Dat eet ik ook al een tijdjequote:Op woensdag 31 maart 2010 08:07 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik heb gister koolhydraatarm brood bij de jumbo gehaald..ben benieuwd of het wat is
zal al aan kaas (gewone, harde kaas) te denken.. Maar kip en/of tonijn kunnne ook prima iddquote:
ik vind Huttekase ook niet lekkerquote:Op donderdag 1 april 2010 12:47 schreef LastRequest het volgende:
Ik heb de twee topics doorgelezen en dacht een soort poging te wagen, op basis van wat hier stond.. Maar ik ben er nu dus achter dat ik Huttenkase niet te vreten vind![]()
Wat zijn andere ontbijtopties? Als het straks ophoudt met regenen ga ik even naar de Slegte, kijken of dat boek er is.. Maar ben wel benieuwd wat jullie anders eten.
Dat staat ook in het boek, dat dat best kan gebeuren, maar ook zomaar ineens een kilo omhoog, niet te veel van schrikken, uiteindelijk levelt het zich weer uit als het goed is.quote:Op donderdag 1 april 2010 12:38 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Dat jumbo brood is best okeeen beetje droger dan ik gewend ben, maar zeker niet slecht
En ik was gister ineens een kilo kwijtraar, want normaal gaat het per 0.2 gram ofzo per dag maximaal.. Naja prima zolagn dit de enige rare sprong was
Ik dacht vanmorgen precies hetzelfde. Het is toch wel veel wat in zo'n bak zit. Er stond hier een laagje water bovenop, vond ik er niet zo fijn uitzien. Ruikt nog wel goed.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:53 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik val nu een ons per dag af, gaat lekker dus. Vraagje over Huttenkase: hoe lang is een geopende verpakking eigenlijk houdbaar?
nope, die mogen niet in je 2 low carb maaltijden, alhoewel ik nu aan avocado een beeeetje twijfel, maar je mag zeker geen hele.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:55 schreef Aventura het volgende:
Ja, dat is denk ik ook de insteek van dat uur. Het 'mag', en daarom hoef je niet zo nodig. En natuurlijk omdat je de zoetbehoefte niet meer zo hebt na een paar dagen 'afkicken'.
Vraagje: wie weet of meloen (oranje) en avocado overdag mogen?
ik heb dat onderzoek ook gelezen, maar wat dr frank even overslaat is dat ondanks de effectiviteit bij aanvang, het lange termijn effect van koolhydraatarme dieten is dat mensen niet meer gewichtsverlies behouden dan een gewoon dieet.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:05 schreef nz1900 het volgende:
Diëtisten mogen van dr. Frank op bijles
HENGELO - Dr. Frank wil met de Universiteit Wageningen bijscholing verzorgen op het gebied van voedingsleer voor diëtisten in Nederland. „Diëtistes lopen hopeloos achter”, zegt de Hengelose internist Frank van Berkum. De arts die inmiddels 150.000 exemplaren heeft verkocht van zijn boek ‘Gezond slank met dr. Frank’ zegt verbijsterd te zijn over het niveau van de diëtist in Nederland.
Zie ook:
* Diëtisten vinden dr. Frank niks
Dinsdag kwam naar buiten dat uit onderzoek onder 803 diëtisten en 87 gewichtsconsulenten blijkt dat de beroepsgroep de afslankmethode van dr. Frank afkeurt. De diëtisten raden gevarieerde voeding aan en hebben weinig op met de koolhydraatarme en eiwitrijke voeding van dr. Frank.
„Ze kennen hun literatuur gewoon niet. Ze zijn jaren geleden van de hogeschool gekomen en weten eenvoudigweg niet wat er speelt. Terwijl al twee jaar bekend is dat de resultaten met koolhydraatarme voeding groot zijn bij overgewicht en mensen met suikerziekte. Dat is voor iedereen na te zoeken op de website van het kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg. Daar staat het zwart op wit op pagina 73”, zegt dr. Frank.
„Bovendien kunnen ze ook niet luisteren naar patienten. Die zijn wel tevreden met het Dr Frank-dieet, omdat ze bij de diëtiste nooit afvielen.”
http://www.tctubantia.nl/(...)-Frank-op-bijles.ece
Je moet het dan zo zien; als het wel lukt om op gewicht te blijven: degenen die dat dan hebben gedaan met een lowcarb dieet, hebben het dan makkelijker gehad.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:59 schreef kwakz0r het volgende:
@ Co: dat mensen ermee stoppen is natuurlijk een reden voor het resultaat, maar juist dát ze ermee stoppen is de reden dat het iets minder goed werkt op lange termijn. omdat het minder goed langdurig vol te houden ís stoppen mensen ermee, en dat is niet iets wat je makkelijk tegen kan gaan.
als vergelijking: als mensen in een honda gemiddeld in 5 jaar meer dodelijke ongelukken maken dan in een golf omdat de auto minder veilig is, kun je wel zeggen "ja dan moet je dus altijd voorzichtiger rijden", maar wat het resultaat al laat zien is dat dat dus niet lukt en er daardoor toch meer dodelijke ongelukken gebeuren. leg ik t enigzins begrijpelijk uit?
maar goed ik bedoel niet dat low-carb slecht is, alleen wel dat triomfantelijk roepen door
Dr Frank dat t zoveel beter werkt ook niet echt eerlijk is.
ja, dat is een goed plan. is ook wat ze bij het obesitascentrum voorstellen als je stabiliseert. heb ik vorige keer niet echt gedaan, vooral omdat ik terwijl ik probeerde nog áf te vallen alweer begon aan te komen...quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:28 schreef conleche het volgende:
[..]
Je moet het dan zo zien; als het wel lukt om op gewicht te blijven: degenen die dat dan hebben gedaan met een lowcarb dieet, hebben het dan makkelijker gehad.
Eigenlijk is de theorie van op gewicht blijven echt heel makkelijk. Veel beweging en gezond eten is dan echt voldoende en dan mag je heus 1x in de week wel uit de band springen. De praktijk is echter anders, omdat er zoveel externe factoren meespelen. En dat het ongezonde eetpatroon er langzaam weer insluipt. Ik ben ervoor om bij iedere 2 kilo die je aankomt weer direct aan de bel te trekken, jezelf in acht te nemen, die 2 kilo weer af te vallen en dan weer gezond eten. Dan jojo je met 2 kilo, maar dat is te overzien. Het probleem is vaak dat mensen pas weer een dieet gaan volgen als ze weer alle kilo's of nog meer zijn bijgekomen en dat is wel een heel interessant fenomeen. Het is een soort oerdrang van het lichaam om reserves op te bouwen voor magere tijden, I guess. Dat die magere tijden er al een tijd niet zijn geweest bij ons in het westen doet niet ter zake, want in het grote geheel is de tijd waarin we geen schaarste kennen echt te verwaarlozen.
Zeg ik daarmee dat ze slecht zijn?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
euh... jij zegt net dat aardappel en pasta uitzondering moeten zijnaardappel is écht een onderdeel van mijn basisvoeding hoor, zonder problemen. witte pasta beperk ik wel.
Het hoeft niet eens per se een overgevoeligheid voor gist te zijn; ik weet niet hoelang je al bezig bent, maar sommige dingen ontwen je gewoon snel en dan raak je even van slag als je er weer mee begint!quote:Op zondag 11 april 2010 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ja, het zal de gist zijn denk ik. Nog eens proberen met zuurdesem als ik weer meer carbs ga eten. Nu eerst weer terug in het gareel. Op zich geen opgave maar gewoon even doen.
Het lijkt me en prima vol te houden dieet.quote:Op maandag 12 april 2010 14:13 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind mezelf wel een 'verslaafde' Dude, maar het low carben gaat me ook prima af.
Ja, je mag dat vlees vervangen door eitjes volgens mij, hoewel ik dus vaak wel wat gerookte kalkoen door mijn roer-ei doe bijvoorbeeld.
Vooral het feit dat je gewoon 's avonds met de pot mee mag eten vind ik zo fijn.
oh nee, dat ben ik wel gewend, veel groente etenquote:Op maandag 12 april 2010 18:24 schreef Brighteyes het volgende:Er gaat weer een wereld aan dingen voor me open nu. De hele dag door groente! Mijn lijf weet niet wat het overkomt!
nee, ik ook nietquote:Op maandag 12 april 2010 20:51 schreef Belana het volgende:
Ach dat zijn dingen waar ik me niet druk om kan maken, het kan me weinig schelen wat anderen denken of zeggen
Ach zo heb ik collega's die het zelfs karig vinden als ik "normaal" lunch met 2 sneen brood.quote:Op maandag 12 april 2010 19:15 schreef Aventura het volgende:
Wat ik van dit dieet wel vervelend vind, is dat het toch wel opvalt dat je geen brood eet. Elke dag begint er wel een collega tegen me te praten zodra hij of zij mijn dienblad ziet. 'Dat is wel erg karig', 'ben je je brood vergeten'?, dat soort dingen. Heb wel uitgelegd dat dit een dieet is, maar het duurt even voor iedereen dat ook weet (heb veel collega's). En dan nog vinden sommigen het nodig om hun verbazing te uiten. Zucht.
ja dat zal wel ja! Ik heb altijd veel vegetariers gekend, ben er zelfs met 1 getrouwd geweest, voor mij is dat zo normaal. Ik snap nooit waar mensen zo moeilijk over doen. alsof al die vlees consumptie nodig is. maarja, dat is een andere discussiequote:Op maandag 12 april 2010 21:00 schreef lily het volgende:
[..]
wat denk je dat ik al 22 jaar naar mijn hoofd krijg over mijn vegetarisme
koolhydraten uitsluiten bij een vegetarisch dieet lijkt me heel lastig. Dan eet je echt alleen maar sla/groente de hele dag, of niet?quote:Op maandag 12 april 2010 20:58 schreef lily het volgende:
oh nee, dat ben ik wel gewend, veel groente eten
ik eet al 22 jaar geen vlees en vis meer en wij koken ontzettend gevarieerd met groente (mijn lief kan bijvoorbeeld goed vedisch koken).
alleen het puur minderen van koolhydraten (vooral brood) is mij wel vreemd (en vind ik ook moeilijk)
Nee toch? Ik denk aan eieren, kaas, hüttekäse, kwark enz...quote:Op woensdag 14 april 2010 09:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
koolhydraten uitsluiten bij een vegetarisch dieet lijkt me heel lastig. Dan eet je echt alleen maar sla/groente de hele dag, of niet?
quote:Op woensdag 14 april 2010 09:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee toch? Ik denk aan eieren, kaas, hüttekäse, kwark enz...
ligt idd aan hoe streng je bent. Voor veganisten is dat ook geen optie.quote:Op woensdag 14 april 2010 09:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee toch? Ik denk aan eieren, kaas, hüttekäse, kwark enz...
Ik wel, ik hou 5 gram carb per 100 gram aan als grens. Anders wordt het wel héél karig. en het loont de kwark even goed te kiezen. Er is kwark met 4 gram maar ook met 2,5 gram KHD per 100 ml.quote:Op woensdag 14 april 2010 12:27 schreef Duderella het volgende:
Huttenkase en (magere) kwark zijn toch niet Hellerproof?
Of doen jullie dat wel gewoon?
O mooi, ik ga even in de winkel kijken. In Het Grote Boek staat kwark in de lijst Verboden Producten namelijk, dus ik vond het ook een wat karige boel worden.quote:Op woensdag 14 april 2010 14:00 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik wel, ik hou 5 gram carb per 100 gram aan als grens. Anders wordt het wel héél karig. en het loont de kwark even goed te kiezen. Er is kwark met 4 gram maar ook met 2,5 gram KHD per 100 ml.
Voornamelijk sla, in alle mogelijke variaties. Maar witlof vind ik ook wel lekker (rauw, met ham en kaas blokjes). champignons voor de vulling, want slank, maar niet zo vezelrijk.quote:Op woensdag 14 april 2010 14:25 schreef Duderella het volgende:
[..]
O mooi, ik ga even in de winkel kijken. In Het Grote Boek staat kwark in de lijst Verboden Producten namelijk, dus ik vond het ook een wat karige boel worden.
Mag ik vragen welke groenten jullie nemen bij de lunch? Sla (met vanalles erop en eraan) of maken jullie ook andere groenten-lunch-dingen?
Je kan ook nog denken aan zelfgemaakte burgertjes (zoek even op Ainsley Harriott, spicey bean burgers), of burgertjes van groentenprut (oké, gebonden door een eitje), als vervanging voor eiergerechten. Ik kan me voorstellen dat je dat wel eens zat wordt ja. Zo'n burgertje op een paar blaadjes knapperige sla, met wat (zelfgemaakte, lichte) tomatensaus en een toef mosterd, is niet te versmaden als lunch hoor!quote:Op woensdag 14 april 2010 15:28 schreef Lotteu het volgende:
Ik lees hier even mee als het mag.
Ik doe geen Hellerdieet maar volg een beetje de richtlijnen van Atkins/Dr Frank. Al eerder gedaan en goed mee afgevallen, alleen werd ik toen de eieren zat.
Ik ben zelf vegetarier, en behoorlijk streng ook. Eigenlijk eet ik alleen eieren en kaas af en toe. Melk en yoghurt vervang ik voor soja melk en soja yoghurt, daar zitten nog minder carbs in dan echte melk enz. En vlees kan ik vervangen voor tofu/groenteburger/vegazooi. Helaas kan ik niet de eieren en de kaas ook nog laten staan bij dit dieet. Ik wil het wel graag volhouden want ik weet dat ik er van af kan vallen!
O fuck ja?quote:Op woensdag 14 april 2010 15:38 schreef ColdFeet het volgende:
Spicy bonenburgers en kikkererwtenburgers en aanverwanten zijn veel te koolhydraatrijk, Dude
Ja, bonen en kikkererwten bevatten veel te veel koolhydraten idd. Helaas. Maar de groenteburgers die te koop zijn, daar zitten bijna geen koolhydraten in (4 gr per burger) dus dat is als lunch ook lekker met wat sla hoor!quote:Op woensdag 14 april 2010 15:37 schreef Duderella het volgende:
[..]
Je kan ook nog denken aan zelfgemaakte burgertjes (zoek even op Ainsley Harriott, spicey bean burgers), of burgertjes van groentenprut (oké, gebonden door een eitje), als vervanging voor eiergerechten. Ik kan me voorstellen dat je dat wel eens zat wordt ja. Zo'n burgertje op een paar blaadjes knapperige sla, met wat (zelfgemaakte, lichte) tomatensaus en een toef mosterd, is niet te versmaden als lunch hoor!
En er valt misschien ook nog wel iets te verzinnen met gevulde paprika met tofu+biologische geitenkaas od.
Maar ja, dat doe je allemaal niet zo snel als ontbijt natuurlijk. Is lowcarb-brood niet een goede oplossing?
Vast niet. Alle brood kun je in de oven bakken, volgens mij.quote:Op woensdag 14 april 2010 15:43 schreef Lotteu het volgende:
En ohja, low-carb brood moet ik nog eens uitzoeken, heb ik me nog niet in verdiept. Heb je daar een broodbakmachine voor nodig?
Weet je het zeker? Ik heb wel eens sojamelk geprobeert(gewoon van zonnatura of zo), maar ik vond het afgrijselijk zoet.quote:Op woensdag 14 april 2010 15:28 schreef Lotteu het volgende:
Melk en yoghurt vervang ik voor soja melk en soja yoghurt, daar zitten nog minder carbs in dan echte melk enz.
Sojamelk is idd zoeter, maar 100 ml sojamelk bevat 2,8gram KH, en gewone melk bevat per 100 ml 4,9 gram KHquote:Op woensdag 14 april 2010 15:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Ik heb wel eens sojamelk geprobeert(gewoon van zonnatura of zo), maar ik vond het afgrijselijk zoet.
Echt? Dat zou echt super zijn! Al is hier geen Jumbo in de buurt, maar daar wil ik wel even voor omrijden.quote:Op woensdag 14 april 2010 17:07 schreef lily het volgende:
Lotteu, je krijgt koolhydraatarmbrood bij de Jumbo. Ze hebben het daar in de diepvries op de broodafdeling en kunt het afgebakken of bevroren meenemen.
Ik denk er zelf aan om dit boek te kopen.
Tofu en quorn passen in ieder geval in een Atkins dieet.
Waar is hier progje?quote:Op woensdag 14 april 2010 17:27 schreef progje het volgende:
Hier hebben ze ook wel veel handige low-carb dingen..
Ik bestel er zelf altijd de low-carb pasta![]()
Natuurlijk lang niet zo lekker als echte pasta, maar een prima vervanger
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |