abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:07:47 #1
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_79526210
Inleiding

Een wondermiddel voor afvallen, dat bestaat niet. Dan zou natuurlijk iedereen op een ideaal gewicht zitten. Wonderbaarlijke vetverbrandende diëten zijn dan ook meestal gebaseerd op ongefundeerde en onwetenschappelijke richtlijnen en sluiten vaak niet aan bij het advies van voedingsdeskundigen.

Diëten

Bij het ene dieet mag je bepaalde dingen níet eten, zoals koolhydraten bij een koolhydraatarm dieet, bij een ander dieet is wat je eet afhankelijk van je bloedgroep, bloedgroepdieet, of zit het afvallen in de combinatie van dingen die je eet, oftewel het combinatiedieet.
Er zijn diëten waarbij je zoveel mag eten als je wilt van een bepaald voedingsmiddel, zoals bij het soepdieet, of je kunt kiezen voor een hongerdieet of de bekende maaltijdvervangers. De reclames willen je graag doen geloven dat je met vermageringspillen en poedertjes een goddelijk lichaam krijgt, net als sommige afslankclubs. Het Detox-dieet slaat door naar de gezondheidskant, met bewust en biologisch eten raak je de overtollige kilo’s en bovendien de giften in je lichaam kwijt. En het Sonja Bakker dieet pleit voor weinig, maar gevarieerd. Volgens het voedingscentrum biedt de Sonja Bakker methode echter te weinig inzicht op langere termijn.

Haalbaar

De grote vraag bij alle diëten is steeds: is het haalbaar? Nog belangrijker is eigenlijk: in hoeverre is een dieet veilig en zinvol als de kilo’s er daarna weer aanvliegen? Natuurlijk kan een dieet werken als je daarna met een gezond eetpatroon verder gaat. Maar wees realistisch en eerlijk naar jezelf toe, als je namelijk na een dieet weer vrolijk verder gaat met je oude eetpatroon dan blijf je aan de gang en krijg je het bekende jojo-effect.
Bedenk ook dat als een dieet belooft dat je binnen een week veel kilo’s afvalt, het de vraag is of je echt vet bent kwijtraakt en bijvoorbeeld niet vooral vocht. Bovendien reageert je lichaam sterk als jij opeens van veel calorieën naar heel weinig calorieën gaat en is de kans zelfs aanwezig dat je lichaam minder in plaats van meer gaat verbranden. Daarom is een deskundig advies van iemand die echt verstand heeft van voeding nooit weg, het zou je zomaar een boel frustratie kunnen besparen.

Voorbeelden van diëten

Het Bloedgroepdieet

Uitgangspunt van het Bloedgroepdieet is dat de bloedgroep zou bepalen welke voedingsmiddelen goed zijn voor iemand en welke hij of zij beter kan laten staan. Afhankelijk van het type bloedgroep zou een product afweerreacties bij het lichaam kunnen oproepen of de spijsvertering juist ondersteunen.

Atkins en andere koolhydraatarme diëten

Verschillende populaire diëten, zoals het Atkins-dieet, heller dieet en het Mayo-dieet, komen neer op een eetpatroon met veel vet en eiwit en weinig koolhydraten (suikers, zetmeel).

Methode Montignac

Volgens de theorie van de Fransman Montignac draait het bij afslanken niet om een beperking van calorieën.

Het Detox-dieet

Dit dieet van is gebaseerd op de opvatting dat chemicaliën die in lichaamsvet worden opgeslagen, zoals PCB's, pesticiden en zware metalen, de stofwisseling in de war schoppen. Daardoor zouden veel mensen de vetvoorraad in het lichaam niet meer goed kunnen verbranden.

Immogenics

Volgens Immogenics wordt overgewicht veroorzaakt door een ontstekingsreactie die rechtstreeks met verkeerde voeding te maken heeft. Onverteerde voedseldeeltjes zouden in de bloedbaan komen en het immuunsysteem stimuleren, waardoor het hormoon insuline zijn werk niet goed kan doen.

Het South Beach Dieet

Volgens de oprichter van het South Beach dieet is het South Beach Dieet geen dieet, maar een manier van leven die ervoor zorgt dat mensen hun overtollig gewicht blijvend kwijtraken. De principes van het dieet zijn: weinig verzadigd vet en de goede koolhydraten.

Brooddieet

De methode van het brooddieet bestaat uit om de dag uitsluitend volkorenbrood en drink je water, thee of koffie zonder melk en suiker, terwijl je op andere dagen mag eten en drinken wat je wilt.

7 dagen soep dieet

Dit dieet zou een week mogen worden gevolgd waarna er een week gestopt wordt en daarna mag men weer opnieuw het soepdieet volgen. U zou zich goed voelen terwijl u zoveel soep kunt eten als u wilt.

Het 40 punten dieet

Het 40 punten dieet houdt in dat men maximaal 1000 kcal per dag mag gebruiken die vertaald zijn naar 40 punten.

Rijst vastenkuur

De rijst vastenkuur gaat ervan uit dat het gezond is om te vasten om op deze manier de maag en darmen even te ontlasten zodat afvalstoffen worden afgevoerd.

Het Fit for life dieet

Het dieet heeft een aantal basisregels. Houdt u zich aan deze regels dan is volgens dit dieet gewichtsafname zeker. Het eten van vlees wordt niet aangeraden in dit dieet maar ook niet verboden.

Het Maxplan dieet

Het maxplan dieet is een dieet met een laag calorisch gehalte van 2 weken. Na deze 2 weken mag je weer normaal eten.

Het Ziekenhuis dieet

Er zijn tal van ziekenhuis diëten in omloop die allen gewichtsverlies claimen. De meeste ziekenhuis diëten zijn laag calorisch.

Het Scarsdale dieet

Het scardale dieet is een dieetrichtlijn voor 2 weken die erg weinig calorieën bevat. Tussendoortjes zijn niet toegestaan bij het Scardale dieet en maaltijden bestaan uit vers fruit en groenten met onbeperkte hoeveelheden proteïnen, inclusief magere dierlijke vetten.

De HCG kuur

HCG, human chorionic gonadotrophine, is een natuurlijke stof die tijdens de zwangerschap in grote hoeveelheden wordt aangemaakt. Het heeft een beschermende functie voor moeder en kind. Tijdens de kuur geeft men zichzelf dagelijks enkele druppels zeer verdunde HCG.

Het Hartstichting dieet

Het Hartstichting dieet is een energiebeperkt (ongeveer 900 kcal per dag) dieet waarmee u 4,8 kg zou kunnen afvallen in 3 dagen tijd. Het bestaat uit een voorbeeld dagvoeding voor 3 afzonderlijke dagen.

Het Optimel dieet

Dit dieet is energiebeperkt (ongeveer 1000 kcal per dag). Er wordt geadviseerd om de grootste maaltijden 's morgens te nuttigen en naarmate de avond vordert steeds minder koolhydraten te eten. Na twee weken diëten dient men een junkdag te houden. In de derde week van het dieet wordt er 2 dagen achter elkaar alleen eiwit gegeten.

Het Vetvrije dieet

Het Vetvrije dieet schrijft een dagvoeding voor 5 opeenvolgende dagen voor. Het dieet is energiebeperkt en start met ongeveer 1000 kcal op de eerste dag en verminderd de energie tot ongeveer 550 kcal op de vijfde dag.

Het Koolsoep dieet

De basis van dit dieet is een voorbeeld dagvoeding van 7 dagen die je mag aanvullen met zoveel koolsoep als je wilt. De koolsoep wordt ook wel “vetverbrandingssoep” genoemd. De soep kan op elk ogenblik gegeten worden als men hoger heeft. Er wordt beweert dat men meer afvalt naarmate men meer soep eet.

Vasten of sapkuren

Bij deze kuren komt het er op neer dat er alleen een bepaalde hoeveelheid vruchtensap en/of groentesap genuttigd mag worden. Bij sommige kuren mag alleen gebruik worden gemaakt van energievrije dranken als water en thee. Een kuur kan varieren van 3 tot maximaal 10 dagen.

Het GI dieet

Bij het GI dieet wordt aangeraden om producten te gebruiken met een lage GI (Glycemische index). Hierdoor zijn er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Deze producten worden immers vrij langzaam verteerd in het lichaam waardoor ook de suikers langzamer worden opgenomen ten opzichten van producten met een hoge GI. Doordat je bloedsuikerspiegel vrij constant blijft zou je minder last hebben van een hongergevoel.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:15:35 #2
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79526511
Goed onderzoek, maar wat wil je bereiken?
XBox gamertag:NLGoliath
pi_79526593
quote:
als je namelijk na een dieet weer vrolijk verder gaat met je oude eetpatroon dan blijf je aan de gang en krijg je het bekende jojo-effect.
dit is de essentie, je moet je levenstijl aanpassen. ik ben met een eiwit dieet de laatste 2.5 maand 20 kilo afgevallen en besluit nu alles op alles te zetten om dit vast te houden, veel sla, veel groente, en weinig troep er om heen, water ipv fris, geen drank door de weeks, donker brood ipv wit, rookvlees ipv salami, sandwichspread ipv pindakaas... vul het zelf maar in, maar veel en slecht eten (koolhydraten zijn lekker) is een vorm van gedrag naar mijn mening, je zult ergens de knop om moeten zetten.

als je dit volhoud nadat je je streefgewicht hebt bereikt dan kan ieder dieet een succes zijn

mijn visie, je hoeft het er niet mee eens te zijn

[ Bericht 6% gewijzigd door Kortenaer op 24-03-2010 12:23:04 ]
De groote KORTENAER de schrick van 's vyands vlooten
pi_79526634
oh en bewegen, een half uur tot een uur per dag, waarbij je je dagelijks loopje naar school/ naar station/ naar werk mee kan tellen.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:20:40 #5
97868 Krullehoofd
pi_79526698
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:15 schreef Goliath_82 het volgende:
Goed onderzoek, maar wat wil je bereiken?
Ik heb dit topic min of meer geopend naar aanleiding van een discussie die er was in het topic over het heller dieet. De discussie ging niet over het heller dieet maar dat je evenwichtig moet eten en veel moet bewegen. Uiteraard horen die posts daar niet thuis.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:24:30 #6
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79526838
Ahhh, oke.
Nouja, uit ervaring kan ik zeggen dat stoppen met snoepen, gezonder eten en sporten bijdragen aan afvallen. Een dieet zou ik niemand aanraden, wel een verandering in leefwijze.

Een dieet is volgens mij het stomste wat je kan doen, tenzij je het dieet gezond eet en veel aan beweging doet
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:24:35 #7
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_79526840
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:17 schreef Kortenaer het volgende:

[..]

dit is de essentie, je moet je levenstijl aanpassen. ik ben met een eiwit dieet de laatste 2.5 maand 20 kilo afgevallen en besluit nu alles op alles te zetten om dit vast te houden, veel sla, veel groente, en weinig troep er om heen, water ipv fris, geen drank door de weeks, donker brood ipv wit, rookvlees ipv salami, sandwichspread ipv pindakaas... vul het zelf maar in, maar veel en slecht eten (koolhydraten zijn lekker) is een vorm van gedrag naar mijn mening, je zult ergens de knop om moeten zetten.

als je dit volhoud nadat je je streefgewicht hebt bereikt dan kan ieder dieet een succes zijn

mijn visie, je hoeft het er niet mee eens te zijn
Voor donker brood kan je beter volkoren brood nemen
Pindakaas is beter dan sandwichspread
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_79526866
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:24 schreef The_Hives het volgende:

[..]

meer vitaminen en mineralen maar om op je streefgewicht te blijven kan je toch beter sandwichspread eten.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:28:17 #9
97868 Krullehoofd
pi_79526959
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:24 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Ja, ik zou ook voor pindakaas kiezen, vanwege de essentiële vetten die daarin zitten.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:49:13 #10
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_79527245
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:25 schreef Kortenaer het volgende:

[..]

meer vitaminen en mineralen maar om op je streefgewicht te blijven kan je toch beter sandwichspread eten.
Pindakaas zitten meer vitamines en mineralen. De koolhydraten in sandwichspread zijn vooral suikers en heb je niet nodig aangezien je ook gewoon brood eet. En de vetten in pindakaas zijn ook veel beter.

Enige 'nadeel' voor jou zou dan zijn dat pindakaas per boterham iets meer kcal is.... maar dan nog, ik zou het wel weten
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_79527770
Ik geloof niet in dieeten. Ik ben nogal aangekomen nadat ik stopte met roken, dat was toen een bewuste keuze, het stoppen met roken lukte niet tegelijk met op de lijn letten dus heb ik toen besloten dat het stoppen met roken voor zou gaan tot ik er echt vanaf was. Zo is het me eindelijk gelukt voorgoed te stoppen (nu 2 jaar geleden). Nu wil ik dus weer terug naar mn oude gewicht en eetpatroon.

Afvallen doe ik door minder kcal te eten (1400-1500 per dag) en meer te bewegen (1 uur per dag, wandelen, fietsen, steppen enz.). Als ik dan weer op een goed gewicht zit mag ik iets meer kcal, 1700-1800 ongeveer, ligt er ook een beetje aan hoeveel ik beweeg. Zo simpel is het dus volgens mij en voor mij werkt dat. Het gaat niet enorm snel, maar toch meer dan 3 kilo per maand, dus snel genoeg. En dit is tenminste vol te houden, want het is gewoon normaal eten en je mag alles, alleen let ik op de hoeveelheid kcal en dat staat lekker makkelijk overal op. Geen rare regeltjes voor mij dus.

En het is veel makkelijker om als je afgevallen bent door 3 normale maaltijden per dag te eten (wel met magerdere keuzes zoals biefstuk ipv varkensvlees, maar wel normaal eten dus), om over te gaan op een gezond eetpatroon. Ik hoef alleen maar mezelf weer eens een koekje bij de thee te gunnen of weer eens de wat minder magere keuzes bij de maaltijd. Als ik maanden op koolsoep had geleefd, was het een enorme omslag geworden, en vaak ga je dan dus weer teveel eten en weer aankomen.

Ik snap dus niet dat mensen van die vreemde dieeten volgen, als het ook makkelijk kan. Maar ik denk dat zulke regels mensen houvast geven. Als je bij alles wat je eet moet nadenken of het mag, ga je denk ik vanzelf minder eten en dus val je af. En als de helft van wat je normaal gesproken at ineens verboden is, ga je meestal niet twee keer zo veel eten van wat nog wel mag. Dus ik geloof niet in bloedgroepen en koolhydraatarm enzovoort, er is geen magisch truukje, maar ik snap wel dat regeltjes (waarbij de inhoud van de regeltjes er niet toe doet) mensen met wat minder zelfbeheersing kunnen helpen. Ik vind het alleen voor mezelf niet nodig, omdat ik lijnen niet moeilijk vind.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:06:38 #12
97868 Krullehoofd
pi_79527912
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:02 schreef Dipkip het volgende:

Ik snap dus niet dat mensen van die vreemde dieeten volgen, als het ook makkelijk kan. Maar ik denk dat zulke regels mensen houvast geven. Als je bij alles wat je eet moet nadenken of het mag, ga je denk ik vanzelf minder eten en dus val je af. En als de helft van wat je normaal gesproken at ineens verboden is, ga je meestal niet twee keer zo veel eten van wat nog wel mag. Dus ik geloof niet in bloedgroepen en koolhydraatarm enzovoort, er is geen magisch truukje, maar ik snap wel dat regeltjes (waarbij de inhoud van de regeltjes er niet toe doet) mensen met wat minder zelfbeheersing kunnen helpen. Ik vind het alleen voor mezelf niet nodig, omdat ik lijnen niet moeilijk vind.
Die vreemde diëten zorgen vaak voor een veel sneller verlies van lichaamsgewicht. En wat is nu aantrekkelijker voor iemand die bezig is om af te vallen, iemand die iedere gefixeerd naar de weegschaal staat te staren. En uiteraard het past in de huidige maatschappij waarin alles zo snel mogelijk moet. Het liefst zonder enige vorm van moeite doen voor iets.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:08:56 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79527989
Alle dieeten om gewicht te verliezen zijn flauwekul en een garantie voor een jojo effect. Wat veel beter werkt is mensen gewoon te overtuigen van een gezonde levensstijl en meer bewegen.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:10:32 #14
97868 Krullehoofd
pi_79528049
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:08 schreef Klonk het volgende:
Alle dieeten om gewicht te verliezen zijn flauwekul en een garantie voor een jojo effect. Wat veel beter werkt is mensen gewoon te overtuigen van een gezonde levensstijl en meer bewegen.
Maar dat is eng, stel je voor dat je gaat zweten enzo...
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:12:27 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528113
en toch ben ik van overtuigd dat het zo is

voor het grootste deel hebben mensen overgewicht aan zich zelf te danken, en tja wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. (en ik ben ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen, in twee jaar tijd 40 kilo afgevallen door alleen lekker te fietsen en bewuster te eten)
pi_79528140
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:08 schreef Klonk het volgende:
Als ik nu mijn gewone 'gezonde levensstijl' en mate van beweging aanneem, dan blijf ik constant. Immers mijn gezonde levensstijl is berekend op wat ik op een dag nodig heb om constant te blijven, want je gaat natuurlijk niet jaar na jaar afvallen.

Ik heb dus wel een dieet om gewicht te verliezen alleen bestaat dat simpelweg uit dezelfde voedingsmiddelen en dezelfde beweging, alleen dan een beetje minder kcal en een beetje langer bewegen, zodat ik iedere dag wat 'tekort' kom en dus afval. Als ik op een goed gewicht zit zet ik de balans weer zo dat ik constant blijf, anders jojo ik de verkeerde kant op
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:15:55 #17
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528253
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:13 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Als ik nu mijn gewone 'gezonde levensstijl' en mate van beweging aanneem, dan blijf ik constant. Immers mijn gezonde levensstijl is berekend op wat ik op een dag nodig heb om constant te blijven, want je gaat natuurlijk niet jaar na jaar afvallen.

Ik heb dus wel een dieet om gewicht te verliezen alleen bestaat dat simpelweg uit dezelfde voedingsmiddelen en dezelfde beweging, alleen dan een beetje minder kcal en een beetje langer bewegen, zodat ik iedere dag wat 'tekort' kom en dus afval. Als ik op een goed gewicht zit zet ik de balans weer zo dat ik constant blijf, anders jojo ik de verkeerde kant op
nee, want zodra je iets de term dieet geeft impliceer je dat het tijdelijk is, maar goed dat is meer onder het motto dat het beestje een naam moet hebben..
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:16:27 #18
97868 Krullehoofd
pi_79528275
Ja, ik ben het wel tot een bepaalde hoogte eens met je dat mensen overgewicht aan zich zelf te danken hebben. Maar of dat nou bewust gebeurt, dat denk ik niet. Kijk het teveel eten enzo is verkeerd, maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Uiteindelijk zul je er wel zelf wat aan moeten doen. Maar of iedereen nu zoveel doorzettingsvermogen heeft is een tweede. De een kan het prima zelf en een ander heeft wat meer hulp nodig in de vorm van een dieet ofzo.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:18:42 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528367
mensen hebben geen dieet nodig maar een op hun persoonlijk afgesteld menu, vastgesteld door een voedingsdeskundige die iedere Nederlander via de zorgverzekering vergoed krijgt, al dat doe het zelf dieeten levert alleen maar stress op waardoor mensen het sneller gefrustreerd raken.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:21:54 #20
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79528475
Dieeten is inderdaad gedoemd om te mislukken, ik ben in een half jaar 20 kilo afgevallen door:
1. Snoep te laten liggen
2. Fruit te eten i.p.v. snoep
3. 4x in de week naar de sportschool te gaan
En nu heb ik ook meer zelfbeheersing als het gaat om lekkere dingen laten staan.

Het laten staan dingen is iets dat je volgens mij niet leert met een dieet, want een dieet is maar tijdelijk en daarna mag je alles weer eten, maar puur door je leefpatroon aan te passen
pi_79528490
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:15 schreef Klonk het volgende:
nee, want zodra je iets de term dieet geeft impliceer je dat het tijdelijk is, maar goed dat is meer onder het motto dat het beestje een naam moet hebben..
Nou ja het tijdelijke is die 1400-1500 kcal, want als ik op het goede gewicht zit moet ik naar 1700-1800 anders word ik weer te mager. Daarom zie ik wat ik nu doe wel als een dieet, want het is wel tijdelijk anders eten om gewicht kwijt te raken. Alleen is het voornamelijk anders in hoeveelheid kcal, niet in wat ik op mn brood mag smeren zeg maar.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:24:55 #22
97868 Krullehoofd
pi_79528577
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:22 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Nou ja het tijdelijke is die 1400-1500 kcal, want als ik op het goede gewicht zit moet ik naar 1700-1800 anders word ik weer te mager. Daarom zie ik wat ik nu doe wel als een dieet, want het is wel tijdelijk anders eten om gewicht kwijt te raken. Alleen is het voornamelijk anders in hoeveelheid kcal, niet in wat ik op mn brood mag smeren zeg maar.
Eigenlijk ben je dus gewoon aan het periodiseren ?
pi_79528789
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:24 schreef Krullehoofd het volgende:
Eigenlijk ben je dus gewoon aan het periodiseren ?
Dat klinkt als een chique woord voor ongesteld zijn
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:34:59 #24
97868 Krullehoofd
pi_79528998
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:30 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Dat klinkt als een chique woord voor ongesteld zijn
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:36:36 #25
97868 Krullehoofd
pi_79529060
Wel een interessante wending. Diëten en ongesteld zijn. Ik ben een man, dus ik kan daar niet over oordelen. Maar ik kan mij ergens voorstellen dat het voor de vrouw toch wel een lastigere situatie is dan.
pi_79537309
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:36 schreef Krullehoofd het volgende:
Wel een interessante wending. Diëten en ongesteld zijn. Ik ben een man, dus ik kan daar niet over oordelen. Maar ik kan mij ergens voorstellen dat het voor de vrouw toch wel een lastigere situatie is dan.
Ligt er maar net aan hoeveel last je er van hebt. Ik heb een aantal keer gewisseld van pilmerk, en bij de ene pil had ik nergens last van en sportte ik gewoon door en at normaal, bij een andere voelde ik me zo beroerd dat ik alleen maar in bed wou liggen met een kop thee (dus geen sport maar ook maar 900 kcal per dag) en bij een derde had ik echt enorm veel behoefte aan eten. Dus het zal tussen vrouwen wel verschillen.

Een stukje hele pure chocola weet ik op de ergste dagen wel in mn dieet te passen, dus je hoeft niet al je natuurlijke neigingen te onderdrukken
  woensdag 24 maart 2010 @ 17:11:06 #27
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79537407
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:08 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan hoeveel last je er van hebt. Ik heb een aantal keer gewisseld van pilmerk, en bij de ene pil had ik nergens last van en sportte ik gewoon door en at normaal, bij een andere voelde ik me zo beroerd dat ik alleen maar in bed wou liggen met een kop thee (dus geen sport maar ook maar 900 kcal per dag) en bij een derde had ik echt enorm veel behoefte aan eten. Dus het zal tussen vrouwen wel verschillen.

Een stukje hele pure chocola weet ik op de ergste dagen wel in mn dieet te passen, dus je hoeft niet al je natuurlijke neigingen te onderdrukken
Daar ga je fout, in elke levenstijl moet iets zitten wat lekker is, dat moet je gewoon kunnen doen en niet met slap gelul aankomen als inpassen en dergelijke. Zolang je niet elke dag een reep chocolade vreet is er niets aan de hand.

Sterker nog, hoe meer je je zulke dingen aanpraat hoe minder leuk je het vind om af te vallen
pi_79538067
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:11 schreef Klonk het volgende:
Daar ga je fout, in elke levenstijl moet iets zitten wat lekker is, dat moet je gewoon kunnen doen en niet met slap gelul aankomen als inpassen en dergelijke. Zolang je niet elke dag een reep chocolade vreet is er niets aan de hand.

Sterker nog, hoe meer je je zulke dingen aanpraat hoe minder leuk je het vind om af te vallen
Eeeeeh, ik zeg toch dat ik het opeet? Wat is er dan mis mee?
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 09:41:21 #29
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79559487
Interessant topic om te volgen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:02:46 #30
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79562498
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:29 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Eeeeeh, ik zeg toch dat ik het opeet? Wat is er dan mis mee?
dan is er hoogstens iets mis met mijn lezen en moet ik mijn oprechte excuses aanbieden
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:18:59 #31
97868 Krullehoofd
pi_79565332
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:11 schreef Klonk het volgende:

[..]

Zolang je die reep chocolade weet te compenseren, is er toch niks aan de hand ?
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:32:13 #32
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79565766
nee, daar ga je juist de mist in door alles te willen compenseren, je hebt nu eenmaal dagen dat je meer eet dan anders

[ Bericht 14% gewijzigd door Klonk op 25-03-2010 12:37:30 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:50:40 #33
97868 Krullehoofd
pi_79566317
Maar stel dat je gewoon 20 kg kwijt moet. Wat zou in jullie perceptie het beste dieet zijn ? En waarom ?
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:58:39 #34
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79566577
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 12:50 schreef Krullehoofd het volgende:
Maar stel dat je gewoon 20 kg kwijt moet. Wat zou in jullie perceptie het beste dieet zijn ? En waarom ?
20 kilo is niet niks, mijn tip (en dat is eigenlijk de algemene tip voor iedereen die meer dan een paar kilo kwijt wil) is ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een voedingsdeskundige van bijvoorbeeld het groene kruis. Zij (het meestal een zij ) kijkt naar je eetpatroon maar ook je levenswijze, hoe actief je bent enz, enz.

En op basis daarvan geven ze prima adviezen over wat wel en wat niet te doen, ik ben op die manier 40 kilo kwijtgeraakt. En door regelmatig terug te komen heb je ook een stok achter de deur, maar ook iemand die je lastig kunt vallen met vragen

En voor de kosten hoef je niet bang te zijn, die worden gewoon vergoed door je ziektekostenverzekering.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:54:24 #35
97868 Krullehoofd
pi_79568899
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 12:58 schreef Klonk het volgende:

[..]

20 kilo is niet niks, mijn tip (en dat is eigenlijk de algemene tip voor iedereen die meer dan een paar kilo kwijt wil) is ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een voedingsdeskundige van bijvoorbeeld het groene kruis. Zij (het meestal een zij ) kijkt naar je eetpatroon maar ook je levenswijze, hoe actief je bent enz, enz.

En op basis daarvan geven ze prima adviezen over wat wel en wat niet te doen, ik ben op die manier 40 kilo kwijtgeraakt. En door regelmatig terug te komen heb je ook een stok achter de deur, maar ook iemand die je lastig kunt vallen met vragen

En voor de kosten hoef je niet bang te zijn, die worden gewoon vergoed door je ziektekostenverzekering.
Dat is leuk en al, maar dat gedoe over eetpatroon en levenswijze, daar gaat het niet om. Dat zijn zaken die belangrijk zijn na die 20 kg.
pi_79569116
Dieten zonder krachttraining is sowieso fout. (Helemaal voor mannen, voor vrouwen zou het bij hoge uitzondering nog zonder kunnen.) Spiermassa is hét wondermiddel tegen vet aankomen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 14:06:57 #37
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79569427
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Dat is leuk en al, maar dat gedoe over eetpatroon en levenswijze, daar gaat het niet om. Dat zijn zaken die belangrijk zijn na die 20 kg.
Daar vergis je je dus in... Je helpt jezelf niet met een dieet, maar met een omschakeling in eet- en beweegpatroon.
pi_79570186
quote:
Nee, tijdens. In de fase waarin je afvalt eet je 3 gezonde maaltijden per dag. Je kiest magere alternatieven voor dingen als sauzen en broodbeleg, maar je eet gewoon normaal eten, dus brood, aardappels, mag allemaal gewoon. Het klassieke schijf van vijf idee. Verder neem je 2 of 3 gezonde tussendoortjes per dag zoals een appel of een bakje yoghurt ofzo. Op die manier zit je aan de lage kant qua kcal. Daarbij ga je dan nog een half uur tot een uur per dag bewegen en klaar ben je. Als je die 20 kg. eenmaal kwijt bent, mag je jezelf wat meer toestaan qua kcal zoals ongezonde tussendoortjes of alternatieven.

Een gezonde levenswijze is altijd de beste optie, en binnen die levenswijze is afvallen simpelweg een kwestie van minder kcal eten en meer bewegen. Als je energiebalans negatief is, ga je vet verbranden. Tis geen raketwetenschap en er zijn geen magische truukjes met gezonde keuzes qua eten kun je van weinig kcal gewoon de hele dag geen honger hebben.
  donderdag 25 maart 2010 @ 15:20:51 #39
97868 Krullehoofd
pi_79571918
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef waht het volgende:
Dieten zonder krachttraining is sowieso fout. (Helemaal voor mannen, voor vrouwen zou het bij hoge uitzondering nog zonder kunnen.) Spiermassa is hét wondermiddel tegen vet aankomen.
Dat zal best, maar ik geloof niemand op z'n blauwe ogen. Wat is de redenatie hier achter ?
  donderdag 25 maart 2010 @ 15:21:42 #40
97868 Krullehoofd
pi_79571953
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daar vergis je je dus in... Je helpt jezelf niet met een dieet, maar met een omschakeling in eet- en beweegpatroon.
Jezelf omschakelen dat doe je toch met een dieet ?
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 15:25:59 #41
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79572102
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:21 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Jezelf omschakelen dat doe je toch met een dieet ?
Een dieet is een tijdelijk iets in mijn ogen, Dipkip omschrijft het beter trouwens
  donderdag 25 maart 2010 @ 15:26:09 #42
97868 Krullehoofd
pi_79572110
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:26 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Als je energiebalans negatief is, ga je vet verbranden. Tis geen raketwetenschap en er zijn geen magische truukjes met gezonde keuzes qua eten kun je van weinig kcal gewoon de hele dag geen honger hebben.
Is dat zo ? Dus als ik minder eet, dan ga ik meer vet verbranden. Waarom zou je dan je eetgewoonten om moeten gooien en gaan sporten. Gewoon minder eten als je normaal doet dus, eigenlijk dus gewoon diëten.
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 15:28:24 #43
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79572186
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:26 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Is dat zo ? Dus als ik minder eet, dan ga ik meer vet verbranden. Waarom zou je dan je eetgewoonten om moeten gooien en gaan sporten. Gewoon minder eten als je normaal doet dus, eigenlijk dus gewoon diëten.
Als je alleen maar minder gaat eten, dan loop je het risico je lichaam in de war te schoppen. Dan kom je in spaarstand en in plaats van afvallen, zul je aankomen. Beter is je energieverbruik omhoog te gooien en spieren te kweken. Spieren verbranden meer dan vet, ook weer een voordeel
  donderdag 25 maart 2010 @ 15:32:23 #44
97868 Krullehoofd
pi_79572330
Maar net is er gezegd, dat een negatieve energiebalans ervoor zorgt dat je vet gaat verbranden. En nu wordt er weer gezegd dat je geen vet verbrand. En spieren wegen toch zwaarder als vet, dus in plaats van dat je minder gaat wegen word je dus zwaarder.
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 15:37:37 #45
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79572520
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:32 schreef Krullehoofd het volgende:
Maar net is er gezegd, dat een negatieve energiebalans ervoor zorgt dat je vet gaat verbranden. En nu wordt er weer gezegd dat je geen vet verbrand. En spieren wegen toch zwaarder als vet, dus in plaats van dat je minder gaat wegen word je dus zwaarder.
Een negatieve energiebalans zorgt dat je afvalt, maar je lichaam heeft een bepaald aantal calorien nodig om te kunnen functioneren. Krijg je die niet binnen, dan gaat het alles wat wel binnenkomt extra goed opslaan...
quote:
HET JO-JO EFFECT
Jojo-en is het steeds afvallen en weer aankomen in gewicht. Als je een caloriearm dieet gaat volgen, ervaart het lichaam opeens dat er een ‘tekort’ aan voedingstoffen is, terwijl het eerst ruim voldoende voeding kreeg. Als reactie hierop gaat er een oud overlevingsmechanisme een rol spelen, wat in tijden met hongersnood erg nuttig was. Het lichaam gaat dan zuinig aan doen met zijn voedingstoffen en gaat op een ’spaarstand’ functioneren.

Het lichaam geeft dan o.a de volgende reacties;

• De lichaamstemperatuur wordt iets lager
  • Het hart gaat iets langzamer kloppen
  • De ademhaling wordt iets minder frequent etc.

Hierdoor heeft het lichaam minder calorieën nodig voor de lichaamsfuncties. Als je op den duur weer een groter aantal calorieën gaat eten en er dus opeens weer voldoende voedingstoffen aanwezig zijn, dan blijft het lichaam nog een tijd lang op die spaarstand functioneren. Het lichaam weet immers niet hoelang deze tijd van overvloed zal duren en het wil een vetvoorraad creëren voor een volgende ‘hongersnood.’

Vaak gaat het lichaam ook zichzelf beschermen door meer vetcellen aan te maken, zodat elke hap die men eet maximaal benut wordt, ook het opbouwen van reserves om een volgende ‘hongersnood’ te kunnen overleven.

Hoe vaker men een laag calorieën dieet heeft gevolgd, hoe sneller het lichaam extra vetcellen gaat creëren. Het is dus logisch dat u weer snel in gewicht bijkomt als u weer normaal gaat eten. Dit veroorzaakt natuurlijk frustraties en u doet weer een poging om af te gaan vallen en zo zit u al snel in een cirkel van afvallen en weer aankomen.

Meestal komt u meer aan dan u was afgevallen.

Jojo-en is slecht voor het lichaam. Doordat het lichaam tijdens een vermageringsperiode meestal veel te weinig calorieën binnenkrijgt gaat het naast de spaarstand ook de spieren verbranden om enigszins in de energiebehoefte te voorzien. Aangezien o.a spieren ervoor zorgen dat er calorieën verbrand worden, betekent dit dus dat u steeds minder calorieën nodig heeft. Immers hoe minder spieren hoe minder werk voor het lichaam. Hierdoor word het steeds moeilijker om af te vallen.

Dit resulteert in steeds minder mogen eten om nog enigszins af te vallen.

Lichaamsvet verbruikt geen calorieën, daarom is het dus belangrijk om het vet te verbranden en te zorgen dat er meer spieren voor in de plaats komen.

Bovendien werken diëten niet. Diëten zijn meestal niet gebaseerd op de realiteit. Als je op het internet gaat surfen op diëten kom je echt de vreemdste diëten tegen. Ze beloven allen gouden bergen maar helaas, meestal kom je van een koude kermis thuis en ben je uiteindelijk zwaarder dan ooit. Je moet ineens iets heel anders gaan eten, vaak ook geeneens gangbaar volgens onze normen.

Een dieet is dan ook echt een dieet en dus tijdelijk. Want als je de kilo’s kwijt bent ga je meestal weer over op je oude vertrouwde voedingspatroon. En dan zijn de kilo’ s er ook weer snel bij.

Wat ik ook veel tegenkom is dat mensen met een 1000 calorieën of minder dieet veel kilo’s zijn verloren en dat ze lange tijd na hun dieet nog maar amper 1200 calorieën binnenkrijgen, want als ze meer gaan eten komen ze immers weer aan. Het lichaam heeft zicht hier perfect aangepast aan de weinige calorie-inname. Daarnaast krijgt het lichaam op deze manier veel te weinig voedingstoffen binnen, die weer belangrijk zijn voor alle processen die in het lichaam plaatsvinden.

Mensen die in het verleden één of meerdere caloriearme (crash) diëten hebben gevolgd, begeleid ik eerst weer naar een volledige vitale voedingssamenstelling. Het kan best zijn dat u in deze eerste periode niet of heel weinig afvalt, of zelfs een beetje aankomt. Dit is logisch, het lichaam moet zich eerst weer stabiliseren na een periode van tekorten. Als het lichaam weer optimaal gevoed wordt, gaat u toch langzaam afvallen.
  • You can't start a fire without a spark...
      donderdag 25 maart 2010 @ 15:50:55 #46
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79572992
    quote:

[..]

nee, het zijn zaken die vanaf de allereeste dag belangrijk zijn, en het dat is ook iets wat je de rest van je leven bezig gaat houden
      donderdag 25 maart 2010 @ 15:55:05 #47
    97868 Krullehoofd
    pi_79573133
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Een negatieve energiebalans zorgt dat je afvalt, maar je lichaam heeft een bepaald aantal calorien nodig om te kunnen functioneren. Krijg je die niet binnen, dan gaat het alles wat wel binnenkomt extra goed opslaan...
    [..]

Maar dat is iets om je later druk over te maken. Want dat extra goed opslaan gebeurt pas wanneer je klaar bent met je dieet.
      donderdag 25 maart 2010 @ 15:57:13 #48
    97868 Krullehoofd
    pi_79573238
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:50 schreef Klonk het volgende:

[..]

nee, het zijn zaken die vanaf de allereeste dag belangrijk zijn, en het dat is ook iets wat je de rest van je leven bezig gaat houden
    Wat nu belangrijk is is om die 20 kg kwijt te raken. Hoe je dat later onderhoud, dat is voor dan.
      donderdag 25 maart 2010 @ 15:57:48 #49
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79573260
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:55 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Maar dat is iets om je later druk over te maken. Want dat extra goed opslaan gebeurt pas wanneer je klaar bent met je dieet.
    toch wel knap dat jij het beter denkt te weten dan mensen die er al ervaring mee hebben
      Licht Ontvlambaar donderdag 25 maart 2010 @ 15:58:40 #50
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_79573297
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:55 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Je snapt het echt niet he...
      donderdag 25 maart 2010 @ 16:01:08 #51
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79573385
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:57 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Wat nu belangrijk is is om die 20 kg kwijt te raken. Hoe je dat later onderhoud, dat is voor dan.
    nee, zodra je besluit dat gewicht kwijt te raken begin je alles opnieuw, dat je later wat aanpassingen doet dat is logisch.

Maar als je vanaf dag 1 bezig bent alles anders te doen ben je een stuk beter bezig dan te roepen ik moet nu eerst kost wat kost 20 kilo kwijt te raken en hoe ik daarna dat gewicht behoud ach, daar ga ik me dan wel eens mee bezig houden.

Maar ik heb het gevoel dat ik probeer een banaan er van te overtuigen dat ie een appel is, en dat lukt niet, jij weet het een stuk beter, dat is duidelijk
      donderdag 25 maart 2010 @ 16:22:52 #52
    97868 Krullehoofd
    pi_79574261
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 16:01 schreef Klonk het volgende:

[..]

Maar als je vanaf dag 1 bezig bent alles anders te doen ben je een stuk beter bezig dan te roepen ik moet nu eerst kost wat kost 20 kilo kwijt te raken en hoe ik daarna dat gewicht behoud ach, daar ga ik me dan wel eens mee bezig houden.
    Ja, waarom niet. Er zijn massa's mensen die zo denken. Volgens jullie zijn die allemaal verkeerd bezig. Het uiteindelijke doel is toch hetzelfde, het kwijtraken van gewicht, beter gezegd overtollig vet wat je met je meedraagt. Of dit nu door slechte eetgewoonten komt, of dat het andere oorzaken heeft dat maakt niet uit.
      donderdag 25 maart 2010 @ 16:47:13 #53
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79575292
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 16:22 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Ja, waarom niet. Er zijn massa's mensen die zo denken. Volgens jullie zijn die allemaal verkeerd bezig. Het uiteindelijke doel is toch hetzelfde, het kwijtraken van gewicht, beter gezegd overtollig vet wat je met je meedraagt. Of dit nu door slechte eetgewoonten komt, of dat het andere oorzaken heeft dat maakt niet uit.
    en hoe denk je dat het komt dat diezelfde mensen massa er achter komt dat dat niet werkt, en gefrustreerd de pijp aan maarten geven
      donderdag 25 maart 2010 @ 17:06:10 #54
    97868 Krullehoofd
    pi_79576191
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 16:47 schreef Klonk het volgende:

[..]

en hoe denk je dat het komt dat diezelfde mensen massa er achter komt dat dat niet werkt, en gefrustreerd de pijp aan maarten geven
    Dat is een aanname. Uit welk rapport komt deze conclusie.
      donderdag 25 maart 2010 @ 17:09:47 #55
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79576346
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 17:06 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Dat is een aanname. Uit welk rapport komt deze conclusie.
    het aantal dieetboeken, dieet tips enzo, allemaal mensen die denken dat ze het wel ff doen, vervolgens keihard op de bek gaan en dan op aanraden van truus snel het kiwidieet gaan proberen
    pi_79600194
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:32 schreef Krullehoofd het volgende:
    En spieren wegen toch zwaarder als vet, dus in plaats van dat je minder gaat wegen word je dus zwaarder.
    En is dat erg dan, als je door extra spierweefsel zwaarder wordt? Gaat het om je vetpercentage of om het getalletje op de weegschaal?

De reden waarom hoe jij het denkt te doen niet werkt is omdat je lichaam intelligent is. Als het bij. 4 maanden uitgehongerd is, zal het daarna alles doen om weer vet bij te kweken. Dan komt het er dus op neer dat je moet blijven uithongeren, anders kom je weer aan. Dus ja, je kunt op een hongerdieet gaan en ja, dan val je die 20 kg af. Ik denk ongeveer 1,5 keer zo snel als met onze methode. Maar, als die 20 er dan af zijn, mag je nauwelijks meer gaan eten. Bijv. tijdens je dieet at je misschien 900 kcal, dan zul je zien dat je na je dieet niet terugkunt naar 1800, maar maar naar 1400, want anders kom je weer aan. Als je dan kijkt naar mijn dieet, ja ik doe er misschien wel 3 maanden langer over om die 20 kilo kwijt te raken, maar ik eet dus al die tijd al 1400 en als ik klaar ben mag ik wel gewoon naar die 1800 zonder dat ik aankom. Omdat mijn lichaam al die tijd goed behandeld is en zich niet gaat verzetten.
    pi_79600470
    quote:
    Op donderdag 25 maart 2010 15:20 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Dat zal best, maar ik geloof niemand op z'n blauwe ogen. Wat is de redenatie hier achter ?
    Spieren verbranden meer energie dan vetmassa, ook tijdens het rusten. Na een stevige krachttraining verbrand je natuurlijk direct ook veel calorieën maar de echte winst krijg je na de training pas. Een lange tijd (kan oplopen tot een dag of twee) na een krachttraining blijft je stofwisseling verhoogt. Het herstellen van spieren vraagt veel energie. En het laten groeien van spieren vraagt al helemaal veel energie.

Een grotere spiermassa betekent dus dat je meer kan eten zonder aan te komen. Gespierde mensen moeten sowieso erg veel eten om überhaupt op gewicht te blijven. (Hierbij is het slimste natuurlijk dat je de algemene regels van gezond en voedzaam eten in acht neemt.)
      vrijdag 26 maart 2010 @ 12:33:55 #58
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79605139
    Er is gewoon maar 1 manier: goed eten ( veel eten dus ), vet inname beperken en goed slapen en trainen. Zo doen topsporters het en bodybuilders ook. En dat zijn nu net de enige 2 soorten mensen die wel evrstand hebben van gewichtsbeheersing en voeding/gezondheid.
    En nee, dat is niet zwaar. het is een kwestie van anders denken en vooral in beweging blijven.

En voor de low carb en Heller tutten; laat u niets wijsmaken. Beiden methodes zijn omstreden en wetenschappelijk ongefundeerd.
    De claim van heller dat insuline je vet maakt en dat vet niet wordt opgeslagen als je alle carbs in 1 uur eet ( ), is gewoon onwaar.

http://health.howstuffwor(...)eniors.htm/printable

Maar hey, op je eten letten is beter dan niets denk ik dan maar.
    pi_79607153
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 12:33 schreef dalaiblama het volgende:
    Er is gewoon maar 1 manier: goed eten ( veel eten dus ), vet inname beperken en goed slapen en trainen. Zo doen topsporters het en bodybuilders ook. En dat zijn nu net de enige 2 soorten mensen die wel evrstand hebben van gewichtsbeheersing en voeding/gezondheid.
    Wat een gelul. Er is helemaal niet maar 1 manier. En als ik jouw methode volg zie ik er binnen een jaar uit als een oost-europese kogelstootster misschien is dit voor mannen de beste methode maar voor vrouwen zoals ik zeker niet. Breed worden is niet mijn ambitie, en ik heb meer aanleg voor breed zijn dan voor slank zijn helaas
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:13:47 #60
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79608631
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Wat een gelul. Er is helemaal niet maar 1 manier. En als ik jouw methode volg zie ik er binnen een jaar uit als een oost-europese kogelstootster misschien is dit voor mannen de beste methode maar voor vrouwen zoals ik zeker niet. Breed worden is niet mijn ambitie, en ik heb meer aanleg voor breed zijn dan voor slank zijn helaas
    Je post staat zo vol met onzin dat het echt om je kapot te schamen is.
    Je moet hard werken voor spieren hoor, die krijg je niet van voeding. Het feit dat jij dit al zegt geeft al aan dat je er geen snars van weet. Net als de dames in de dieet manie.
    Voordat vrouwen zo gespierd worden moeten ze jaren en jaren buffelen en eiwitten en supplementen stapelen.
    Van gezond eten en goed bewegen word je geen kogelstootster. You fucking wish.

Veel goede carbs eten en je vet matigen ( uitsluitend goede vetten ) , geeft gewichtsverlies en is de meest gunstige lange termijn strategie ( = feit = wetenschap = aangetoond, zelfs op het nieuws geweest ). Daarnaast is het de meest gezonde methode, voor organen en vaten.
    Er is gewoon maar 1 manier, want je lichaam werkt gewoon zo. Het idee hebben dat jij denkt dat er wel 100 manieren zijn maakt je een faler en geeft ook aan dat je niet helemaal begrijpt hoe stofwisseling werkt.

Meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Punt.
    Schone voeding, onnodige vetten en suikers mijden en klaar ben je. Maar als jij wilt geloven in ongefundeerde theorietjes van het niveautje viva lezeres of in het zoveelste dieet wil trappen..go ahead.
    Al die mensen die elk nieuw dieet aangrijpen en heftig knikkend de waarheid verkondigen zijn wel die mensen die al jaaaaaren bezig zijn met hun lijf.
    Gaat er dan geen belletje rinkelen? Dat je wellicht iets niet goed doet?

Dieten werken allemaal op korte termijn , simpelweg omdat ze ervoor zorgen dat iemand zichzelf een doel stelt en bepaalde ongezonde gedragingen laat.
    Een klein percentage grijpt dat aan om zijn gewoonten voorgoed te veranderen, waarbij het gros weer in oude patronen vervalt.

Blijvend gewichtsbeheersing is 50% psychologie en 50% gezonde gewoonten.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:16:09 #61
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79608711
    En veel eten is inderdaad de manier om af te vallen. Je verbranding moet omhoog. Maar ook dat begrijpen de meeste vrouwen niet. Die denken dat minder eten helpt. Het helpt ja, om je stofwisseling te vernielen en ervoor te zorgen dat je de rest van je leven aankomt van een ijsje.
    Alhoewel, als je dipkip heet dan word je van veel eten een kogelstootster en dan moet je het natuurlijk niet doen!.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:21:20 #62
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79608875
    INteressant.

Ik las ergens over dat je lichaam onthoud hoe het eruit zag. Val je af dan dwingt je lichaam je om weer te zijn zoals voor het afvallen. En Omgekeerd. Ik las ook iets vaags dat als je 3 jaar lang op een bepaald dieet en streefgewicht zit, dat je lichaam die staat van zijn dan gaat onthouden. Wie weet daar meer over?

Verder denk ik dat het niet perse zo is dat mensen het aan zichzelf te danken hebben. Tuurlijk als je een veelvraat bent en teveel eet heb je het wel aan jezelf te danken. Maar sommige dingen als emoties daar heb je geen goed vat op. Dus niet geheel terecht om dat te zeggen. Lichaam schreeuwt afentoe om dingen en dan geef je toe. Dat kan niet anders.

Verder is er nog een belangrijk punt waar ik het later over wil hebben aangaande het lichaam en waarom je na extreme dikte niet blijvend kan afvallen. Maar ik wil eerst commentaar volgen en zien of mensen in de buurt van mijn bevindingen komen. Om mijn ideeën te testen op Bs. uitereraard. Want het is zo gek dat er zoveel dieten en mensen zijn die zich erover buigen. En niks werkt echt goed.

Daarnaast zijn dingen als dietisten ook niet echt wetenschappelijk. Optellen is wetenschappelijk. Maar de samenhang van caloriën en lichaam is veel vager. En diteisten zijn gewoon prut in de praktijk. Dus dat is dan wetenschap dat faalt als je het mij vraagt. Dan zijn zij net zo "onwetenschappelijk" als Atkins toch?

[ Bericht 10% gewijzigd door Schenkstroop op 26-03-2010 14:28:28 ]
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:34:59 #63
    97868 Krullehoofd
    pi_79609357
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:21 schreef Schenkstroop het volgende:

.. en waarom je na extreme dikte niet blijvend kan afvallen. ...

Welke richting wil je precies op ? Iemand die gigantisch dik is en ook terwijl die nu een normaal postuur heeft nog steeds zichzelf als te dik beschouwd. Of iemand die continue aan het jojo-en is.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:35:59 #64
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79609395
    Een voorbeeld waarom afvallen vaag is en rkitiek op dikkerds meestal ongegrond. Een maat van me ken ik al 13 jaar. In de eerste 5 jaar dat ik hem leerde kennen was hij 1.92 met een heel slank postuur, brede schouders. Hij kon strakke jeans aan, geen grammetje vet en hij kon eten wat hij wilde. In die tijd had hij ook kritiek op dikke mensen. "Ze hebben het allemaal aan zichzelf te danken" Als je minder eet val je af. Elke pondje gaat door het mondje.. bla bla..

Omdat hij in een schizofrene periode aan de drank ging kwam hij 30 kilo aan. En dat is hij al geruime 5 jaar. In die tijd heeft hij het wel geweten. Dik, dubbele kin maar blijven volhouden dattie het allemaal kwijt kon raken. Niet dus. Wat hij ook deed. welk dieet hij ook volgde, hoe hij ook bewoog of fietste. En ik lach in me rot natuurlijk Muhahahahaha grote bek had je.. De laatste anderhalf jaar geeft hij beetje bij beetj toe dat hij het ook niet meer snapt. Hij begint lichamelijke klachten te krijgen en gooit de handdoek min of mee rin de ring. Onze conclusie tot nu toe is dat je lichaam verandert en nooit meer hetzelfde wordt nadat je flink bent aangekomen.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:38:16 #65
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79609486
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:34 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Welke richting wil je precies op ? Iemand die gigantisch dik is en ook terwijl die nu een normaal postuur heeft nog steeds zichzelf als te dik beschouwd. Of iemand die continue aan het jojo-en is.
    Alle mensen met overgewicht die willen afvallen en daardoor zonder uitzondering jojo-en. Hoezo? De slanke dunne mensen die een 1 kilo aankomen na kerst en zich rot voelen tellen voor mij niet mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schenkstroop op 26-03-2010 15:11:51 ]
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:45:07 #66
    97868 Krullehoofd
    pi_79609782
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:35 schreef Schenkstroop het volgende:
    Een voorbeeld waarom afvallen vaag is en rkitiek op dikkerds meestal ongegrond. Een maat van me ken ik al 13 jaar. In de eerste 5 jaar dat ik hem leerde kennen was hij 1.92 met een heel slank postuur, brede schouders. Hij kon strakke jeans aan, geen grammetje vet en hij kon eten wat hij wilde. In die tijd had hij ook kritiek op dikke mensen. "Ze hebben het allemaal aan zichzelf te danken" Als je minder eet val je af. Elke pondje gaat door het mondje.. bla bla..

Omdat hij in een schizofrene periode aan de drank ging kwam hij 30 kilo aan. En dat is hij al geruime 5 jaar. In die tijd heeft hij het wel geweten. Dik, dubbele kin maar blijven volhouden dattie het allemaal kwijt kon raken. Niet dus. Wat hij ook deed. welk dieet hij ook volgde, hoe hij ook bewoog of fietste. En ik lach in me rot natuurlijk Muhahahahaha grote bek had je.. De laatste anderhalf jaar geeft hij beetje bij beetj toe dat hij het ook niet meer snapt. Hij begint lichamelijke klachten te krijgen en gooit de handdoek min of mee rin de ring. Onze conclusie tot nu toe is dat je lichaam verandert en nooit meer hetzelfde wordt nadat je flink bent aangekomen.
    Hier kan ik wel iets bij voorstellen. Sowieso heeft veroudering invloed op je lichaam. Als je ouder wordt lever je spiermassa in, je maximale hartslag neemt af, slijtage van gewrichten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dik worden of zijn heeft impact op het verouderingsproces, namelijk het versnellen ervan. In feite is die vriend 5 jaar ouder geworden, maar door de aanslag van het dik worden is zijn lichaam 15 of 20 jaar ouder geworden. Veel mensen staan daar niet bij stil.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:47:35 #67
    97868 Krullehoofd
    pi_79609869
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:38 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Alle mensen met overgeicht die willen afvallen en daardoor zonder uitzondering jojo-en. Hoezo? De slanke dunne mensen die een 1 kilo aankomen na kerst en zich rot voelen tellen voor mij niet mee.
    Nou er is wel enige nuancering te brengen in mensen die continue 5 kg of 30 kg jojo-en. Het laatste zal veel slechter zijn voor je gezondheid.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 14:58:07 #68
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79610331
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:21 schreef Schenkstroop het volgende:
    INteressant.

Ik las ergens over dat je lichaam onthoud hoe het eruit zag. Val je af dan dwingt je lichaam je om weer te zijn zoals voor het afvallen. En Omgekeerd. Ik las ook iets vaags dat als je 3 jaar lang op een bepaald dieet en streefgewicht zit, dat je lichaam die staat van zijn dan gaat onthouden. Wie weet daar meer over?

Verder denk ik dat het niet perse zo is dat mensen het aan zichzelf te danken hebben. Tuurlijk als je een veelvraat bent en teveel eet heb je het wel aan jezelf te danken. Maar sommige dingen als emoties daar heb je geen goed vat op. Dus niet geheel terecht om dat te zeggen. Lichaam schreeuwt afentoe om dingen en dan geef je toe. Dat kan niet anders.

Verder is er nog een belangrijk punt waar ik het later over wil hebben aangaande het lichaam en waarom je na extreme dikte niet blijvend kan afvallen. Maar ik wil eerst commentaar volgen en zien of mensen in de buurt van mijn bevindingen komen. Om mijn ideeën te testen op Bs. uitereraard. Want het is zo gek dat er zoveel dieten en mensen zijn die zich erover buigen. En niks werkt echt goed.

Daarnaast zijn dingen als dietisten ook niet echt wetenschappelijk. Optellen is wetenschappelijk. Maar de samenhang van caloriën en lichaam is veel vager. En diteisten zijn gewoon prut in de praktijk. Dus dat is dan wetenschap dat faalt als je het mij vraagt. Dan zijn zij net zo "onwetenschappelijk" als Atkins toch?

Net als dat je spieren een geheugen hebben, heeft je stofwisseling dat ook.
    Nu is dat bij kinderen het meest extreem zichtbaar. Kinderen die te zwaar zijn; zullen op latere leeftijd niet meer de kans krijgen slank te worden.
    Het lichaam stelt dat gewicht als grens.
    Daarom is het zaak om als ouder je kind/tiener goed in de gaten te houden en hen gezonde leef-en eetwijzen mee te geven. Dat is namelijk van belang als zij ouder worden.
    Kinderen die een gezond gewicht hebben tot aan het moment dat ze min of meer uitgegroeid zijn, zullen ook veel makkelijker de ouderdomspondjes eraf krijgen en houden.
    Het is namelijk heel normaal om te moeten sporten of op je eten te letten om slank te blijven.

De grootse groep mensen heeft een dergelijke stofwisseling. Deze mensen moeten dus bij inactiviteit of bij het ouder worden de teugels aantrekken.

Kinderen die dik zijn geweest; zullen altijd moeten vechten bij dit proces. Oneerlijk, maar realiteit.
    Dan is er nog een kleine groep 'ecto's', met een van nature opgefokte stofwisseling. Deze mensen hebben vaak moeite om op gewicht te blijven ( te dun ) en hebben zo goed als geen last van ouderdom of inactiviteit.

Zowel de dikkers als dunners, hebben een gezondheidsrisico. De dikkerds om obvious reasons, met de daarbij komende psychologische balast. Daar waar de dunnerds het probleem hebben dat hun lichaam geen gevolgen laat zien van bepaalde slechte eet en leefgewoonten ( vet/suikerrijk eten en inactiviteit ). Het is deze categorie die veel risico loopt op hart en vaatziekten en orgaanbeschadiging.
    Dik worden doe je niet alleen van buitenaf, dunne mensen met slechte gewoonten worden dik van binnenuit en dat is net zo gevaarlijk.
    Het vet nestelt zich op de organen en kan behoorlijk wat schade aanrichten. Net als het de schade aan het hart en de vaten.

Kortom; de middenmoot die af en toe wat teugels moet wegwerken, of zijn best moet doen om een gezond gewicht te behouden moet zijn zegeningen tellen.
    Dun of dik zijn ( van nature/kinds af aan ) is namelijk pas echt een 'probleem' .

We moeten dan ook echt af van het beeld dat de maat van het lichaam de gezondheid bepaalt. Dat doet het niet; dunne mensen kunnen vreselijk ongezond zijn. Net zo ongezond als te dikke mensen.
    Niet voor niets is een beetje vet op bepaalde plekken biologisch gezien het meest gezond. Weer die middenmoot
    En ja, daar moet je je best voor doen, voor niets gaat namelijk alleen de zon op.
    pi_79610427
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:13 schreef dalaiblama het volgende:
    Je post staat zo vol met onzin dat het echt om je kapot te schamen is.
    Je moet hard werken voor spieren hoor, die krijg je niet van voeding. Het feit dat jij dit al zegt geeft al aan dat je er geen snars van weet. Net als de dames in de dieet manie.
    Waar zeg ik dat dan? Ik zeg nergens dat je spieren krijgt van voeding. Ik zeg dat je afvalt als je minder eet dan je verbrandt. En dat in mijn geval alleen maar heel veel gaan bewegen terwijl ik veel eet, zoals jij suggereert, niet goed werkt omdat ik dan erg gespierd en breed word. Gespierder dan ik mooi vind, dus is het in mijn geval beter niet veel te eten maar normaal te eten, en daarbij te bewegen, en dan vooral cardio en juist niet die krachttraining van jou want daar krijg ik lelijke spierballen van.
    quote:
    Voordat vrouwen zo gespierd worden moeten ze jaren en jaren buffelen en eiwitten en supplementen stapelen.
    Van gezond eten en goed bewegen word je geen kogelstootster. You fucking wish.
    Ik fucking wish helemaal niet, ik heb krachttraining gedaan icm zwemmen 2x per week en kreeg geregeld opmerkingen dat ik breder / gespierder werd dan mooi was voor een vrouw. Ik heb een brede bouw, vooral in de schouders, en ik krijg daar snel spieren. Ik vind dat niet mooi. En zo absurd is dat niet, modellen bijv. moeten ook opletten dat ze niet overtrainen en te gespierd worden. Voor vrouwen zijn cardio en dingen zoals pilates vaak geschikter dan gewichtheffen e.d.. Is een kwestie van smaak uiteraard maar ik word echt te breed als ik doe wat jij zegt dat de enige manier is.
    quote:
    Veel goede carbs eten en je vet matigen ( uitsluitend goede vetten ) , geeft gewichtsverlies en is de meest gunstige lange termijn strategie ( = feit = wetenschap = aangetoond, zelfs op het nieuws geweest ). Daarnaast is het de meest gezonde methode, voor organen en vaten.
    Er is gewoon maar 1 manier, want je lichaam werkt gewoon zo. Het idee hebben dat jij denkt dat er wel 100 manieren zijn maakt je een faler en geeft ook aan dat je niet helemaal begrijpt hoe stofwisseling werkt.
    maar die methode zegt nergens dat je veel moet eten. Ja, je kunt veel eten en buffelen in de sportschool zoals jij voorstelt. Je kunt ook een normale hoeveelheid eten en bijv. gaan hardlopen zoals ik doe. Dat spreekt wat jij hierboven claimt niet tegen. Dus er zijn wel degelijk meerdere methoden om gezond af te vallen.
    quote:
    Meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Punt.
    Goh, wat zat ik een paar posts eerder nou ook weer uit te leggen over energiebalans?? Dit is exact wat ik zeg, alleen zeg ik dat je ook minder kunt binnenkrijgen (tot een bepaalde grens) plus je energieverbruik opschroeven. Waarom zou ik mezelf in godsnaam volstampen met 2300 kcal en dan 3 uur per dag moeten sporten om het er af te werken, als ik ook toe kan met 1600 kcal en een uur sporten? De som blijft het zelfde en voor mijn figuur werkt het beter.
    quote:
    Schone voeding, onnodige vetten en suikers mijden en klaar ben je. Maar als jij wilt geloven in ongefundeerde theorietjes van het niveautje viva lezeres of in het zoveelste dieet wil trappen..go ahead.
    Al die mensen die elk nieuw dieet aangrijpen en heftig knikkend de waarheid verkondigen zijn wel die mensen die al jaaaaaren bezig zijn met hun lijf.
    Gaat er dan geen belletje rinkelen? Dat je wellicht iets niet goed doet?
    Vertel mij maar waar staat dat ik dat doe, want je zit gewoon volkomen onzin uit je duim te zuigen. Ik heb nog nooit wat voor ongefundeerde theorie of dieet gevolgd. Artkins, Montignac, Heller, ik heb het altijd smakelijk uitgelachen. Ik doe het goed.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 15:17:41 #70
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79611135
    Gaat ze weer...

Klok, klepel en meer van dat soort dingen.
    Veel eten staat niet gelijk aan veel calorieen, dat moet eens tot je doordringen. Veel calorieen komen van verkeerde keuzes.
    Spiermassa, staat niet gelijk aan 'breed worden' .

Dat cardio geschikter is voor vrouwen is onzin en ook weer een opmerking die nergens op gebaseerd is. Met cardio train je je vaten en hart, niets meer. Of gaat bij het woord 'cardio' geen belletje rinkelen?
    Krachttraining is de meest effectieve manier om gewicht te verliezen en nogmaals, daar word je niet breed van. Om breed te worden moet je meer doen dan wat lafjes met gewichten stuntelen.
    Spiermassa zorgt voor vetverbranding. Punt. Daarnaast zorgt krachttraining ervoor dat je botten sterker worden; het is zeker voor volwassenen de meest gezonde manier van bewegen.

Ga hier maar even lezen; knap je van op:

http://www.knkf.nl/?nieuwsId=6
    pi_79611236
    IK werd er breed van. Punt.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 15:40:19 #72
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79612044
    Mischien verschilt het ook per lichaam hoe je iets optilt wat weer effect heeft of je lelijk breed wordt of niet. Ik heb een tijdlang met gewichten getraind. En mijjn kop werd er breed van, echt erg. Terwijl vele anderen dit niet hebben. Waar het aan ligt is mij ook een raadsel
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:00:56 #73
    97868 Krullehoofd
    pi_79612926
    Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord van lelijk breed worden.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:24:01 #74
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79613850
    Maar je begrijpt wel wat ik beschreef?
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:27:04 #75
    97868 Krullehoofd
    pi_79613962
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 16:24 schreef Schenkstroop het volgende:
    Maar je begrijpt wel wat ik beschreef?
    Als je bedoelt breed als in een plofkop, dan begrijp ik dat goed. Want dat heb ik wel vaker gezien. Voornamelijk bij mannen die aan het bulken waren.
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:27:41 #76
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79613993
    Met bulken bedoel je trainen of veel eten?
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:35:21 #77
    97868 Krullehoofd
    pi_79614286
    Veel eten en dan voornamelijk koolhydraten in combinatie met extra eiwitten.
    pi_79638018
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 16:00 schreef Krullehoofd het volgende:
    Moet je een keer olympisch zwemmen kijken

Het is zoals ik al zei een kwestie van smaak hoor, maar ik ben qua botten zeg maar al vrij breed in de schouders voor een vrouw. Als ik dan ook nog flinke bovenarmen heb door te trainen op kracht, word ik een beetje eng. Daarom doe ik cardio, puur gericht op het verbranden van kcal, niet op er bij kweken van spieren. Die krijg ik van cardio overigens ook wel maar dan niet zo erg als van krachttraining.

Ik heb aanleg voor zulke bovenarmen. Voor de rest overigens niet zulke buikspieren en benen, daar zou ik dus wel heel lang heel hard voor moeten trainen, maar om de een of andere reden gaan mn armen erg hard. Mn moeder heeft het zelfde, ligt dus aan de bouw lijkt me.
    pi_79638488
    Wat als je genoeg eiwitten (rond de 100g), water ofcourse, genoeg goede groenten en fruit eet, af en toe een flink plak zalm of tonijn eet, je grootste maaltijd net voor de lunch neemt, voor avondeten weinig koolhydraten, en toch een heel flink stuk onder je a.d.h. caloriën zit? Vervolgens om de 2 dagen gaat krachttrainen gevolgd door interval cardio? Blijft je metabolisme dan nog steeds laag en traag, omdat je toch flink onder die grens zit?
    pi_79641211
    interessant topic, goed ook.

Dieten: onzin

Je verstand gebruiken: het beste

Ga bij jezelf te rade en bedenk welke (gezonde) leefstijl jij de rest van je leven vol kunt houden, zodat je én nog eens wat lekkers kunt eten, niet met een honger gevoel rondloopt, niet zodra je weer 'normaal' gaat doen aankomt, etc.

Je moet namelijk een andere manier van 'normaal' aanleren. Dieten en daarna weer 'normaal' gaan eten is the source of all evil.

Ik ben geen goeroe, en wat ik heb gedaan om af te vallen werkt voor mij, en is nog steeds af en toe wat wennen en ik ben nog steeds op zoek naar datgene wat mij naar mijn streefgewicht gaan brengen en ook daar houdt. Als student is mijn leven ontzettend onregelmatig, en die regelmatigheid heb ik wel nodig om ook regelmatig qua gewicht en dergelijken te zijn.

Ben zelf nu 20 kwijt en er mag nog 10 af, en dat is al een jaartje zoeken naar 'mijn manier'. Sta nu dus al een jaar stil en nou ja, ben er niet slechter van geworden. Maar wil het wel 'zelf' doen, en zelf mijn levenswijze aanpassen zoals het mij goed dunkt, en dat houdt in: gezond, lekker, gevarieerd en vooral ongedwongen.

Dat streefgewicht komt er, maar dan wel zelf!
    Ja doei.
      zaterdag 27 maart 2010 @ 13:11:23 #81
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79641552
    het aanbod voedsel is beladen met koolhydraten vermengd met vet. En veel mensen zijn daar gewoon geveolig voor -> gelijk opslag in vorm van vet bij de spieren. Dat vind ik zelf een probleem.
    pi_79641852
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 11:03 schreef todaviamoonbathing het volgende:
    Wat als je genoeg eiwitten (rond de 100g), water ofcourse, genoeg goede groenten en fruit eet, af en toe een flink plak zalm of tonijn eet, je grootste maaltijd net voor de lunch neemt, voor avondeten weinig koolhydraten, en toch een heel flink stuk onder je a.d.h. caloriën zit? Vervolgens om de 2 dagen gaat krachttrainen gevolgd door interval cardio? Blijft je metabolisme dan nog steeds laag en traag, omdat je toch flink onder die grens zit?
    Als je 50kg weegt.

Een goed te hanteren waarde (voor cut) is ~2g eiwit per 1kg lichaamsgewicht.
    pi_79642277
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 13:22 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als je 50kg weegt.

Een goed te hanteren waarde (voor cut) is ~2g eiwit per 1kg lichaamsgewicht.
    Ik weeg 80kilo, dus dat zou 160g aan eiwitten zijn, wat best wel veel is! Met een bakje kwart in een groente/fruitshake en veel kip en zalm/tonijn per dag zou dat moeten lukken----> Dan nog zit ik best wel onder mijn dagelijkse standaard calorieverbruik. Moet ik de "resterende" kcal`s dan opvullen met eiwit kcal`s zodat het lichaam niet gewend raakt aan een soort "starvation mode" maar door blijft verbranden?

-- Als ik bijvoorbeeld de pasta`s en rijst e.d. met veel koolhydraten `s avonds vervang voor een maaltijd met bijna geen koolhydraten bv. veel gemixte groenten met kip/zalm, en een bakje kwark neem kan dit toch geen kwaad? Dan eet ik `sochtends een maaltijd met veel koolhydraten weer zodat ik deze gedurende de dag kan verbranden.
    pi_79642878
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 13:38 schreef todaviamoonbathing het volgende:

[..]

Ik weeg 80kilo, dus dat zou 160g aan eiwitten zijn, wat best wel veel is! Met een bakje kwart in een groente/fruitshake en veel kip en zalm/tonijn per dag zou dat moeten lukken----> Dan nog zit ik best wel onder mijn dagelijkse standaard calorieverbruik. Moet ik de "resterende" kcal`s dan opvullen met eiwit kcal`s zodat het lichaam niet gewend raakt aan een soort "starvation mode" maar door blijft verbranden?

-- Als ik bijvoorbeeld de pasta`s en rijst e.d. met veel koolhydraten `s avonds vervang voor een maaltijd met bijna geen koolhydraten bv. veel gemixte groenten met kip/zalm, en een bakje kwark neem kan dit toch geen kwaad? Dan eet ik `sochtends een maaltijd met veel koolhydraten weer zodat ik deze gedurende de dag kan verbranden.
    Als je effectief kracht wilt behouden (en massa) tijdens je cut, dan zou ik inderdaad wel rond die 160g eiwitten gaan zitten. Het valt op zich best mee: een aantal eitjes, kipfilet, kwark, kip, zalm tonijn etc. Eventueel een whey shake als het je ECHT niet lukt (maar het hoort ook zonder te lukken: ik heb ook al in een ander topic gezegd dat men niet meteen naar whey etc. moet grijpen).

Verder zie ik niet waarom hetgeen je in je tweede alinea beschrijft kwaad zou kunnen. Overigens raad ik zelf bijvoorbeeld de wetenschappelijk onderbouwde informatie van Lyle Mcdonald aan. Die kerel schrijft artikelen (en is voedings/bewegingsdeskundige) over wetenschappelijk onderbouwde theoriën, die dus daadwerkelijk zijn getest in gecontroleerde omgevingen en dergelijk. Erg veel nuttige informatie en het is weer eens wat anders dan de onzin die Sonja Bakker uitkraamt.

Toen ik nog fanatiek(er) sportte en ook een cutte (wat een woord), zat ik ook rond de 150/160g eiwitten, maar nog steeds ruim onder m'n dagelijkse behoefte. Met dat aantal eiwitten zat ik nog steeds onder de 2000kcal.
    pi_79642914
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 15:17 schreef dalaiblama het volgende:
    Met cardio train je je vaten en hart, niets meer.
    Dat is uiteraard niet waar, aangezien je toch echt je rest van je lichaam flink in beweging moet zetten om je hartslag omhoog te krijgen en te houden.

wat een betweter topic zeg
    pi_79643037
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 13:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als je effectief kracht wilt behouden (en massa) tijdens je cut, dan zou ik inderdaad wel rond die 160g eiwitten gaan zitten. Het valt op zich best mee: een aantal eitjes, kipfilet, kwark, kip, zalm tonijn etc. Eventueel een whey shake als het je ECHT niet lukt (maar het hoort ook zonder te lukken: ik heb ook al in een ander topic gezegd dat men niet meteen naar whey etc. moet grijpen).

Verder zie ik niet waarom hetgeen je in je tweede alinea beschrijft kwaad zou kunnen. Overigens raad ik zelf bijvoorbeeld de wetenschappelijk onderbouwde informatie van Lyle Mcdonald aan. Die kerel schrijft artikelen (en is voedings/bewegingsdeskundige) over wetenschappelijk onderbouwde theoriën, die dus daadwerkelijk zijn getest in gecontroleerde omgevingen en dergelijk. Erg veel nuttige informatie en het is weer eens wat anders dan de onzin die Sonja Bakker uitkraamt.

Toen ik nog fanatiek(er) sportte en ook een cutte (wat een woord), zat ik ook rond de 150/160g eiwitten, maar nog steeds ruim onder m'n dagelijkse behoefte. Met dat aantal eiwitten zat ik nog steeds onder de 2000kcal.
    Oke! Bedankt voor de tips
      zondag 28 maart 2010 @ 15:23:38 #87
    97868 Krullehoofd
    pi_79671087
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 14:00 schreef computergirl het volgende:

[..]

Dat is uiteraard niet waar, aangezien je toch echt je rest van je lichaam flink in beweging moet zetten om je hartslag omhoog te krijgen en te houden.

Eens met wat Computergirl zegt. Met cardio doe je wel wat meer dan alleen maar je hart en vaten te trainen.
      zondag 28 maart 2010 @ 16:32:17 #88
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_79673252
    Wat is de beste manier om spieren te kweken, vanuit een slank lichaam of als je een beetje vet hebt?
    pi_79674843
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 16:32 schreef Schenkstroop het volgende:
    Wat is de beste manier om spieren te kweken, vanuit een slank lichaam of als je een beetje vet hebt?
    Vanuit een slank lichaam. Vetmassa bestaat niet uit passieve cellen die enkel aanwezig zijn. Vetcellen geven stoffen af waardoor het lichaam vrouwelijker (dus minder gespierd) wordt.
    pi_79674949
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 14:35 schreef Schenkstroop het volgende:
    Onze conclusie tot nu toe is dat je lichaam verandert en nooit meer hetzelfde wordt nadat je flink bent aangekomen.
    Het is niet zo zwart/wit. Ja, het lichaam verandert als je dik wordt. Naarmate je dikker wordt krijg je extra vetcellen. Maar hoe dik je ook bent, je kan ALTIJD afvallen. Probleem is dat het aantal vetcellen niet afneemt, enkel de omvang daarvan. Dit leidt er (blijkbaar) toe dat je sneller vet aankomt.

Maar goed, uiteindelijk draait het om discipline. Dat is de kwaliteit waarin de uitblinkers zich van de middenmoot onderscheiden.
      zondag 28 maart 2010 @ 18:52:57 #91
    97868 Krullehoofd
    pi_79677192
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 17:26 schreef waht het volgende:

[..]

Vanuit een slank lichaam. Vetmassa bestaat niet uit passieve cellen die enkel aanwezig zijn. Vetcellen geven stoffen af waardoor het lichaam vrouwelijker (dus minder gespierd) wordt.
    Uiteraard

Verdere uitleg is wel vereist denk ik.
      zondag 28 maart 2010 @ 18:56:54 #92
    97868 Krullehoofd
    pi_79677325
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 16:32 schreef Schenkstroop het volgende:
    De beste manier om spieren te kweken is hard trainen, veel eten (koolhydraten voor je energie en eiwitten voor de bouwblokken voor je spieren), en daarnaast rusten om je lichaam die spieren op te laten bouwen. Of je dit nu doet als je al slank bent of dat je een laagje vet hebt dat maakt niet uit. Het is alleen zo dat met een laag lichaamsvetpercentage die spiermassa beter zichtbaar is als je op het strand loopt.
    pi_79678956
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 18:52 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Uiteraard

Verdere uitleg is wel vereist denk ik.
    Misschien is het een idee om zelfs eens op zoek te gaan naar informatie?

Twee willekeurige voorbeelden:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18835929
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1984343
    Voor 'uitleg' zoek je fijn met scopus, web of knowledge, google scholar of natuurlijk pubmed.
    pi_79688700
    quote:
    Op zaterdag 27 maart 2010 14:00 schreef computergirl het volgende:

Vooral 1 betweter user... Meningen mogen best verschillen, maar mensen die op hun allerhardst iemand gaan zitten afbekken en smileys posten omdat hun mening de enige juiste waarheid is.... Zucht.

Anyway ik kies voor cardio omdat je daarmee wel kcal verbrand op het moment van trainen, maar niet er op gericht bent extra spierweefsel te kweken. Ik begrijp dat je met krachttraining meer kcal verbrandt, maar het is inderdaad natuurlijk complete kul dat je met cardio niets verbrandt. Maar goed, al die posts rammelen van de onzin. Ga maar s een uur hardlopen en zeg dan nog eens dat alleen je hart het zwaar heeft

Bij mij is trouwens het patroon +/- 1500 kcal eten (waarbij ik let op voldoende eiwitten) en dan ongeveer 400 kcal per dag er af met cardio. Dan zit ik dus op 1100 terwijl mn BMR 1600 is, dus 500 er onder zoals wordt aangeraden. Het werkt voor mij erg goed.
    pi_79688927
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 22:22 schreef Dipkip het volgende:

Ga maar s een uur hardlopen en zeg dan nog eens dat alleen je hart het zwaar heeft
      zondag 28 maart 2010 @ 22:42:28 #96
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79690017
    Jullie hebben de link gemist? niet begrepen? niet gelezen?

Daarbij heb ik niet gezegd dat je met cardio niets verbrand, ik heb gezegd dat met CARDIO- ergo: cardio je voornamelijk je conditie traint.
    De echte vetverbranding zit in KT en die wetenschappelijke fundering zit achter de link, compleet met uitleg, aantal cals en het waarom.

Ik vind het prima als je de zeurtrut uit wil hangen hoor, maar misschien moet je geen reply typen als je niet op zijn minst de post hebt gelezen, danwel hebt begrepen.
    Ik verkondig niet mijn mening, ik praat ook alleen maar de mensen die het beter weten na.
    Maar zoals in het Heller topic zitten ook hier weer vrouwen wiens lichaam net even anders werkt dan die gebruikt zijn voor de wetenschap.
    pi_79690447
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 16:00 schreef Krullehoofd het volgende:
    Huh, moet je eens veel gaan zwemmen. Ik ben een vrouw he, en ik vind van die afgetekende zichtbare spierbundels bij m'n schouders geen fraai gezicht in een zomerjurkje.

Overigens moet ik een klein beetje ' '-en om al die jongetjes die klakkeloos wetenschappelijke abstracts kopieren van bodybuilder-sites en daarmee hun gelijk denken aan te tonen. Kom, zeg. Een beetje common sense is ook wel aardig, en klinische tests zijn niet direct representatief voor het eten en bewegen van iedere dag
      zondag 28 maart 2010 @ 23:04:01 #98
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79691059
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 22:51 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Huh, moet je eens veel gaan zwemmen. Ik ben een vrouw he, en ik vind van die afgetekende zichtbare spierbundels bij m'n schouders geen fraai gezicht in een zomerjurkje.

Overigens moet ik een klein beetje ' '-en om al die jongetjes die klakkeloos wetenschappelijke abstracts kopieren van bodybuilder-sites en daarmee hun gelijk denken aan te tonen. Kom, zeg. Een beetje common sense is ook wel aardig, en klinische tests zijn niet direct representatief voor het eten en bewegen van iedere dag
    Als jij een andere formule kent vwb cardio vs KT dan lees ik dat graag hoor. Ik vraag me af wat je het meest stoort, de bron of het gegeven?. De informatie is goed beschikbaar in die wereld omdat het simpelweg hun nummer 1 zorg is : vet verbranden.
    Geen enkele sporttak weet zoveel over voeding en vet verbranden als de bodybuilding.

Maar och ende wee, het zijn jongetjes die klinische tests aanhalen. Niets klinisch aan hoor, gewoon waarom het werkt zoals het werkt.
    En die jongetjes kunnen je nog heel veel leren ben ik bang.
    pi_79691349
    Ohhh, het betweterschap Geen zorgen, ik kom er ook zonder bodybuildersforum wel uit; ik zit inmiddels op een gezond gewicht, eet lekker en ben aan het trainen voor de halve marathon

Ik bedoel maar te zeggen: kijk, je kunt klinisch heel makkelijk het belang van eiwitrijke voeding aantonen. Allemaal leuk en aardig. Maar ik vind het voor gezonde mensen die wel sporten maar niet per se een bodybuilderslijf willen, helemaal niet zo'n strak plan om aan de eiwitshakes te gaan en massa's kale kipfilet te vreten, eigenlijk. Is in mijn ogen niet zo bevorderlijk voor een gezonde relatie met voeding! Eten moet ook gewoon leuk blijven.
      zondag 28 maart 2010 @ 23:17:26 #100
    285351 dalaiblama
    too much bla
    pi_79691644
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 23:10 schreef ColdFeet het volgende:
    Ohhh, het betweterschap Geen zorgen, ik kom er ook zonder bodybuildersforum wel uit; ik zit inmiddels op een gezond gewicht, eet lekker en ben aan het trainen voor de halve marathon

Ik bedoel maar te zeggen: kijk, je kunt klinisch heel makkelijk het belang van eiwitrijke voeding aantonen. Allemaal leuk en aardig. Maar ik vind het voor gezonde mensen die wel sporten maar niet per se een bodybuilderslijf willen, helemaal niet zo'n strak plan om aan de eiwitshakes te gaan en massa's kale kipfilet te vreten, eigenlijk. Is in mijn ogen niet zo bevorderlijk voor een gezonde relatie met voeding! Eten moet ook gewoon leuk blijven.
    Euh...wie heeft het over eiwitten en kipfilet? Het gaat over cardio vs KT. En trainen met gewichten staat nog niet gelijk aan bodybuilden, wedstrijden doen en kipfilet eten. Probeer dat eens los te trekken. Dat je de kennis van voeding en beweging van een groep gebruikt om je kennis over gezondheid te verbreden, maakt je nog geen bodybuilder. Daar moet je meer voor doen en dat kunnen de meeste meisjes niet zoals je weet.

Ik krijg het idee dat je reageert om het reageren en je gewoon erg nodig je eitje kwijt moet over bb-ers. Point taken, kom je naast al het kirren over stomme spierballenjongens ook nog met iets nuttigs? Goede adviezen bijvoorbeeld, die op feiten zijn gebaseerd?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')