abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:07:47 #1
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_79526210
Inleiding

Een wondermiddel voor afvallen, dat bestaat niet. Dan zou natuurlijk iedereen op een ideaal gewicht zitten. Wonderbaarlijke vetverbrandende diëten zijn dan ook meestal gebaseerd op ongefundeerde en onwetenschappelijke richtlijnen en sluiten vaak niet aan bij het advies van voedingsdeskundigen.

Diëten

Bij het ene dieet mag je bepaalde dingen níet eten, zoals koolhydraten bij een koolhydraatarm dieet, bij een ander dieet is wat je eet afhankelijk van je bloedgroep, bloedgroepdieet, of zit het afvallen in de combinatie van dingen die je eet, oftewel het combinatiedieet.
Er zijn diëten waarbij je zoveel mag eten als je wilt van een bepaald voedingsmiddel, zoals bij het soepdieet, of je kunt kiezen voor een hongerdieet of de bekende maaltijdvervangers. De reclames willen je graag doen geloven dat je met vermageringspillen en poedertjes een goddelijk lichaam krijgt, net als sommige afslankclubs. Het Detox-dieet slaat door naar de gezondheidskant, met bewust en biologisch eten raak je de overtollige kilo’s en bovendien de giften in je lichaam kwijt. En het Sonja Bakker dieet pleit voor weinig, maar gevarieerd. Volgens het voedingscentrum biedt de Sonja Bakker methode echter te weinig inzicht op langere termijn.

Haalbaar

De grote vraag bij alle diëten is steeds: is het haalbaar? Nog belangrijker is eigenlijk: in hoeverre is een dieet veilig en zinvol als de kilo’s er daarna weer aanvliegen? Natuurlijk kan een dieet werken als je daarna met een gezond eetpatroon verder gaat. Maar wees realistisch en eerlijk naar jezelf toe, als je namelijk na een dieet weer vrolijk verder gaat met je oude eetpatroon dan blijf je aan de gang en krijg je het bekende jojo-effect.
Bedenk ook dat als een dieet belooft dat je binnen een week veel kilo’s afvalt, het de vraag is of je echt vet bent kwijtraakt en bijvoorbeeld niet vooral vocht. Bovendien reageert je lichaam sterk als jij opeens van veel calorieën naar heel weinig calorieën gaat en is de kans zelfs aanwezig dat je lichaam minder in plaats van meer gaat verbranden. Daarom is een deskundig advies van iemand die echt verstand heeft van voeding nooit weg, het zou je zomaar een boel frustratie kunnen besparen.

Voorbeelden van diëten

Het Bloedgroepdieet

Uitgangspunt van het Bloedgroepdieet is dat de bloedgroep zou bepalen welke voedingsmiddelen goed zijn voor iemand en welke hij of zij beter kan laten staan. Afhankelijk van het type bloedgroep zou een product afweerreacties bij het lichaam kunnen oproepen of de spijsvertering juist ondersteunen.

Atkins en andere koolhydraatarme diëten

Verschillende populaire diëten, zoals het Atkins-dieet, heller dieet en het Mayo-dieet, komen neer op een eetpatroon met veel vet en eiwit en weinig koolhydraten (suikers, zetmeel).

Methode Montignac

Volgens de theorie van de Fransman Montignac draait het bij afslanken niet om een beperking van calorieën.

Het Detox-dieet

Dit dieet van is gebaseerd op de opvatting dat chemicaliën die in lichaamsvet worden opgeslagen, zoals PCB's, pesticiden en zware metalen, de stofwisseling in de war schoppen. Daardoor zouden veel mensen de vetvoorraad in het lichaam niet meer goed kunnen verbranden.

Immogenics

Volgens Immogenics wordt overgewicht veroorzaakt door een ontstekingsreactie die rechtstreeks met verkeerde voeding te maken heeft. Onverteerde voedseldeeltjes zouden in de bloedbaan komen en het immuunsysteem stimuleren, waardoor het hormoon insuline zijn werk niet goed kan doen.

Het South Beach Dieet

Volgens de oprichter van het South Beach dieet is het South Beach Dieet geen dieet, maar een manier van leven die ervoor zorgt dat mensen hun overtollig gewicht blijvend kwijtraken. De principes van het dieet zijn: weinig verzadigd vet en de goede koolhydraten.

Brooddieet

De methode van het brooddieet bestaat uit om de dag uitsluitend volkorenbrood en drink je water, thee of koffie zonder melk en suiker, terwijl je op andere dagen mag eten en drinken wat je wilt.

7 dagen soep dieet

Dit dieet zou een week mogen worden gevolgd waarna er een week gestopt wordt en daarna mag men weer opnieuw het soepdieet volgen. U zou zich goed voelen terwijl u zoveel soep kunt eten als u wilt.

Het 40 punten dieet

Het 40 punten dieet houdt in dat men maximaal 1000 kcal per dag mag gebruiken die vertaald zijn naar 40 punten.

Rijst vastenkuur

De rijst vastenkuur gaat ervan uit dat het gezond is om te vasten om op deze manier de maag en darmen even te ontlasten zodat afvalstoffen worden afgevoerd.

Het Fit for life dieet

Het dieet heeft een aantal basisregels. Houdt u zich aan deze regels dan is volgens dit dieet gewichtsafname zeker. Het eten van vlees wordt niet aangeraden in dit dieet maar ook niet verboden.

Het Maxplan dieet

Het maxplan dieet is een dieet met een laag calorisch gehalte van 2 weken. Na deze 2 weken mag je weer normaal eten.

Het Ziekenhuis dieet

Er zijn tal van ziekenhuis diëten in omloop die allen gewichtsverlies claimen. De meeste ziekenhuis diëten zijn laag calorisch.

Het Scarsdale dieet

Het scardale dieet is een dieetrichtlijn voor 2 weken die erg weinig calorieën bevat. Tussendoortjes zijn niet toegestaan bij het Scardale dieet en maaltijden bestaan uit vers fruit en groenten met onbeperkte hoeveelheden proteïnen, inclusief magere dierlijke vetten.

De HCG kuur

HCG, human chorionic gonadotrophine, is een natuurlijke stof die tijdens de zwangerschap in grote hoeveelheden wordt aangemaakt. Het heeft een beschermende functie voor moeder en kind. Tijdens de kuur geeft men zichzelf dagelijks enkele druppels zeer verdunde HCG.

Het Hartstichting dieet

Het Hartstichting dieet is een energiebeperkt (ongeveer 900 kcal per dag) dieet waarmee u 4,8 kg zou kunnen afvallen in 3 dagen tijd. Het bestaat uit een voorbeeld dagvoeding voor 3 afzonderlijke dagen.

Het Optimel dieet

Dit dieet is energiebeperkt (ongeveer 1000 kcal per dag). Er wordt geadviseerd om de grootste maaltijden 's morgens te nuttigen en naarmate de avond vordert steeds minder koolhydraten te eten. Na twee weken diëten dient men een junkdag te houden. In de derde week van het dieet wordt er 2 dagen achter elkaar alleen eiwit gegeten.

Het Vetvrije dieet

Het Vetvrije dieet schrijft een dagvoeding voor 5 opeenvolgende dagen voor. Het dieet is energiebeperkt en start met ongeveer 1000 kcal op de eerste dag en verminderd de energie tot ongeveer 550 kcal op de vijfde dag.

Het Koolsoep dieet

De basis van dit dieet is een voorbeeld dagvoeding van 7 dagen die je mag aanvullen met zoveel koolsoep als je wilt. De koolsoep wordt ook wel “vetverbrandingssoep” genoemd. De soep kan op elk ogenblik gegeten worden als men hoger heeft. Er wordt beweert dat men meer afvalt naarmate men meer soep eet.

Vasten of sapkuren

Bij deze kuren komt het er op neer dat er alleen een bepaalde hoeveelheid vruchtensap en/of groentesap genuttigd mag worden. Bij sommige kuren mag alleen gebruik worden gemaakt van energievrije dranken als water en thee. Een kuur kan varieren van 3 tot maximaal 10 dagen.

Het GI dieet

Bij het GI dieet wordt aangeraden om producten te gebruiken met een lage GI (Glycemische index). Hierdoor zijn er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Deze producten worden immers vrij langzaam verteerd in het lichaam waardoor ook de suikers langzamer worden opgenomen ten opzichten van producten met een hoge GI. Doordat je bloedsuikerspiegel vrij constant blijft zou je minder last hebben van een hongergevoel.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:15:35 #2
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79526511
Goed onderzoek, maar wat wil je bereiken?
XBox gamertag:NLGoliath
pi_79526593
quote:
als je namelijk na een dieet weer vrolijk verder gaat met je oude eetpatroon dan blijf je aan de gang en krijg je het bekende jojo-effect.
dit is de essentie, je moet je levenstijl aanpassen. ik ben met een eiwit dieet de laatste 2.5 maand 20 kilo afgevallen en besluit nu alles op alles te zetten om dit vast te houden, veel sla, veel groente, en weinig troep er om heen, water ipv fris, geen drank door de weeks, donker brood ipv wit, rookvlees ipv salami, sandwichspread ipv pindakaas... vul het zelf maar in, maar veel en slecht eten (koolhydraten zijn lekker) is een vorm van gedrag naar mijn mening, je zult ergens de knop om moeten zetten.

als je dit volhoud nadat je je streefgewicht hebt bereikt dan kan ieder dieet een succes zijn

mijn visie, je hoeft het er niet mee eens te zijn

[ Bericht 6% gewijzigd door Kortenaer op 24-03-2010 12:23:04 ]
De groote KORTENAER de schrick van 's vyands vlooten
pi_79526634
oh en bewegen, een half uur tot een uur per dag, waarbij je je dagelijks loopje naar school/ naar station/ naar werk mee kan tellen.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:20:40 #5
97868 Krullehoofd
pi_79526698
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:15 schreef Goliath_82 het volgende:
Goed onderzoek, maar wat wil je bereiken?
Ik heb dit topic min of meer geopend naar aanleiding van een discussie die er was in het topic over het heller dieet. De discussie ging niet over het heller dieet maar dat je evenwichtig moet eten en veel moet bewegen. Uiteraard horen die posts daar niet thuis.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:24:30 #6
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79526838
Ahhh, oke.
Nouja, uit ervaring kan ik zeggen dat stoppen met snoepen, gezonder eten en sporten bijdragen aan afvallen. Een dieet zou ik niemand aanraden, wel een verandering in leefwijze.

Een dieet is volgens mij het stomste wat je kan doen, tenzij je het dieet gezond eet en veel aan beweging doet
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:24:35 #7
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_79526840
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:17 schreef Kortenaer het volgende:

[..]

dit is de essentie, je moet je levenstijl aanpassen. ik ben met een eiwit dieet de laatste 2.5 maand 20 kilo afgevallen en besluit nu alles op alles te zetten om dit vast te houden, veel sla, veel groente, en weinig troep er om heen, water ipv fris, geen drank door de weeks, donker brood ipv wit, rookvlees ipv salami, sandwichspread ipv pindakaas... vul het zelf maar in, maar veel en slecht eten (koolhydraten zijn lekker) is een vorm van gedrag naar mijn mening, je zult ergens de knop om moeten zetten.

als je dit volhoud nadat je je streefgewicht hebt bereikt dan kan ieder dieet een succes zijn

mijn visie, je hoeft het er niet mee eens te zijn
Voor donker brood kan je beter volkoren brood nemen
Pindakaas is beter dan sandwichspread
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_79526866
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:24 schreef The_Hives het volgende:

[..]

meer vitaminen en mineralen maar om op je streefgewicht te blijven kan je toch beter sandwichspread eten.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:28:17 #9
97868 Krullehoofd
pi_79526959
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:24 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Ja, ik zou ook voor pindakaas kiezen, vanwege de essentiële vetten die daarin zitten.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:49:13 #10
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_79527245
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:25 schreef Kortenaer het volgende:

[..]

meer vitaminen en mineralen maar om op je streefgewicht te blijven kan je toch beter sandwichspread eten.
Pindakaas zitten meer vitamines en mineralen. De koolhydraten in sandwichspread zijn vooral suikers en heb je niet nodig aangezien je ook gewoon brood eet. En de vetten in pindakaas zijn ook veel beter.

Enige 'nadeel' voor jou zou dan zijn dat pindakaas per boterham iets meer kcal is.... maar dan nog, ik zou het wel weten
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_79527770
Ik geloof niet in dieeten. Ik ben nogal aangekomen nadat ik stopte met roken, dat was toen een bewuste keuze, het stoppen met roken lukte niet tegelijk met op de lijn letten dus heb ik toen besloten dat het stoppen met roken voor zou gaan tot ik er echt vanaf was. Zo is het me eindelijk gelukt voorgoed te stoppen (nu 2 jaar geleden). Nu wil ik dus weer terug naar mn oude gewicht en eetpatroon.

Afvallen doe ik door minder kcal te eten (1400-1500 per dag) en meer te bewegen (1 uur per dag, wandelen, fietsen, steppen enz.). Als ik dan weer op een goed gewicht zit mag ik iets meer kcal, 1700-1800 ongeveer, ligt er ook een beetje aan hoeveel ik beweeg. Zo simpel is het dus volgens mij en voor mij werkt dat. Het gaat niet enorm snel, maar toch meer dan 3 kilo per maand, dus snel genoeg. En dit is tenminste vol te houden, want het is gewoon normaal eten en je mag alles, alleen let ik op de hoeveelheid kcal en dat staat lekker makkelijk overal op. Geen rare regeltjes voor mij dus.

En het is veel makkelijker om als je afgevallen bent door 3 normale maaltijden per dag te eten (wel met magerdere keuzes zoals biefstuk ipv varkensvlees, maar wel normaal eten dus), om over te gaan op een gezond eetpatroon. Ik hoef alleen maar mezelf weer eens een koekje bij de thee te gunnen of weer eens de wat minder magere keuzes bij de maaltijd. Als ik maanden op koolsoep had geleefd, was het een enorme omslag geworden, en vaak ga je dan dus weer teveel eten en weer aankomen.

Ik snap dus niet dat mensen van die vreemde dieeten volgen, als het ook makkelijk kan. Maar ik denk dat zulke regels mensen houvast geven. Als je bij alles wat je eet moet nadenken of het mag, ga je denk ik vanzelf minder eten en dus val je af. En als de helft van wat je normaal gesproken at ineens verboden is, ga je meestal niet twee keer zo veel eten van wat nog wel mag. Dus ik geloof niet in bloedgroepen en koolhydraatarm enzovoort, er is geen magisch truukje, maar ik snap wel dat regeltjes (waarbij de inhoud van de regeltjes er niet toe doet) mensen met wat minder zelfbeheersing kunnen helpen. Ik vind het alleen voor mezelf niet nodig, omdat ik lijnen niet moeilijk vind.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:06:38 #12
97868 Krullehoofd
pi_79527912
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:02 schreef Dipkip het volgende:

Ik snap dus niet dat mensen van die vreemde dieeten volgen, als het ook makkelijk kan. Maar ik denk dat zulke regels mensen houvast geven. Als je bij alles wat je eet moet nadenken of het mag, ga je denk ik vanzelf minder eten en dus val je af. En als de helft van wat je normaal gesproken at ineens verboden is, ga je meestal niet twee keer zo veel eten van wat nog wel mag. Dus ik geloof niet in bloedgroepen en koolhydraatarm enzovoort, er is geen magisch truukje, maar ik snap wel dat regeltjes (waarbij de inhoud van de regeltjes er niet toe doet) mensen met wat minder zelfbeheersing kunnen helpen. Ik vind het alleen voor mezelf niet nodig, omdat ik lijnen niet moeilijk vind.
Die vreemde diëten zorgen vaak voor een veel sneller verlies van lichaamsgewicht. En wat is nu aantrekkelijker voor iemand die bezig is om af te vallen, iemand die iedere gefixeerd naar de weegschaal staat te staren. En uiteraard het past in de huidige maatschappij waarin alles zo snel mogelijk moet. Het liefst zonder enige vorm van moeite doen voor iets.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:08:56 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79527989
Alle dieeten om gewicht te verliezen zijn flauwekul en een garantie voor een jojo effect. Wat veel beter werkt is mensen gewoon te overtuigen van een gezonde levensstijl en meer bewegen.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:10:32 #14
97868 Krullehoofd
pi_79528049
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:08 schreef Klonk het volgende:
Alle dieeten om gewicht te verliezen zijn flauwekul en een garantie voor een jojo effect. Wat veel beter werkt is mensen gewoon te overtuigen van een gezonde levensstijl en meer bewegen.
Maar dat is eng, stel je voor dat je gaat zweten enzo...
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:12:27 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528113
en toch ben ik van overtuigd dat het zo is

voor het grootste deel hebben mensen overgewicht aan zich zelf te danken, en tja wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. (en ik ben ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen, in twee jaar tijd 40 kilo afgevallen door alleen lekker te fietsen en bewuster te eten)
pi_79528140
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:08 schreef Klonk het volgende:
Als ik nu mijn gewone 'gezonde levensstijl' en mate van beweging aanneem, dan blijf ik constant. Immers mijn gezonde levensstijl is berekend op wat ik op een dag nodig heb om constant te blijven, want je gaat natuurlijk niet jaar na jaar afvallen.

Ik heb dus wel een dieet om gewicht te verliezen alleen bestaat dat simpelweg uit dezelfde voedingsmiddelen en dezelfde beweging, alleen dan een beetje minder kcal en een beetje langer bewegen, zodat ik iedere dag wat 'tekort' kom en dus afval. Als ik op een goed gewicht zit zet ik de balans weer zo dat ik constant blijf, anders jojo ik de verkeerde kant op
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:15:55 #17
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528253
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:13 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Als ik nu mijn gewone 'gezonde levensstijl' en mate van beweging aanneem, dan blijf ik constant. Immers mijn gezonde levensstijl is berekend op wat ik op een dag nodig heb om constant te blijven, want je gaat natuurlijk niet jaar na jaar afvallen.

Ik heb dus wel een dieet om gewicht te verliezen alleen bestaat dat simpelweg uit dezelfde voedingsmiddelen en dezelfde beweging, alleen dan een beetje minder kcal en een beetje langer bewegen, zodat ik iedere dag wat 'tekort' kom en dus afval. Als ik op een goed gewicht zit zet ik de balans weer zo dat ik constant blijf, anders jojo ik de verkeerde kant op
nee, want zodra je iets de term dieet geeft impliceer je dat het tijdelijk is, maar goed dat is meer onder het motto dat het beestje een naam moet hebben..
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:16:27 #18
97868 Krullehoofd
pi_79528275
Ja, ik ben het wel tot een bepaalde hoogte eens met je dat mensen overgewicht aan zich zelf te danken hebben. Maar of dat nou bewust gebeurt, dat denk ik niet. Kijk het teveel eten enzo is verkeerd, maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Uiteindelijk zul je er wel zelf wat aan moeten doen. Maar of iedereen nu zoveel doorzettingsvermogen heeft is een tweede. De een kan het prima zelf en een ander heeft wat meer hulp nodig in de vorm van een dieet ofzo.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:18:42 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79528367
mensen hebben geen dieet nodig maar een op hun persoonlijk afgesteld menu, vastgesteld door een voedingsdeskundige die iedere Nederlander via de zorgverzekering vergoed krijgt, al dat doe het zelf dieeten levert alleen maar stress op waardoor mensen het sneller gefrustreerd raken.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:21:54 #20
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_79528475
Dieeten is inderdaad gedoemd om te mislukken, ik ben in een half jaar 20 kilo afgevallen door:
1. Snoep te laten liggen
2. Fruit te eten i.p.v. snoep
3. 4x in de week naar de sportschool te gaan
En nu heb ik ook meer zelfbeheersing als het gaat om lekkere dingen laten staan.

Het laten staan dingen is iets dat je volgens mij niet leert met een dieet, want een dieet is maar tijdelijk en daarna mag je alles weer eten, maar puur door je leefpatroon aan te passen
pi_79528490
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:15 schreef Klonk het volgende:
nee, want zodra je iets de term dieet geeft impliceer je dat het tijdelijk is, maar goed dat is meer onder het motto dat het beestje een naam moet hebben..
Nou ja het tijdelijke is die 1400-1500 kcal, want als ik op het goede gewicht zit moet ik naar 1700-1800 anders word ik weer te mager. Daarom zie ik wat ik nu doe wel als een dieet, want het is wel tijdelijk anders eten om gewicht kwijt te raken. Alleen is het voornamelijk anders in hoeveelheid kcal, niet in wat ik op mn brood mag smeren zeg maar.
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:24:55 #22
97868 Krullehoofd
pi_79528577
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:22 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Nou ja het tijdelijke is die 1400-1500 kcal, want als ik op het goede gewicht zit moet ik naar 1700-1800 anders word ik weer te mager. Daarom zie ik wat ik nu doe wel als een dieet, want het is wel tijdelijk anders eten om gewicht kwijt te raken. Alleen is het voornamelijk anders in hoeveelheid kcal, niet in wat ik op mn brood mag smeren zeg maar.
Eigenlijk ben je dus gewoon aan het periodiseren ?
pi_79528789
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:24 schreef Krullehoofd het volgende:
Eigenlijk ben je dus gewoon aan het periodiseren ?
Dat klinkt als een chique woord voor ongesteld zijn
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:34:59 #24
97868 Krullehoofd
pi_79528998
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:30 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Dat klinkt als een chique woord voor ongesteld zijn
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:36:36 #25
97868 Krullehoofd
pi_79529060
Wel een interessante wending. Diëten en ongesteld zijn. Ik ben een man, dus ik kan daar niet over oordelen. Maar ik kan mij ergens voorstellen dat het voor de vrouw toch wel een lastigere situatie is dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')