abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:15:33 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79489772
Het verspreid zich als een inktvlek door een ander deel van FOK dus maar een eigen topic-je gemaakt om ervaringen en tips en trucs uit te wisselen.

Waar gaat het om?

Het Heller Programma
In dit dieet van Rachael en Richard Heller mag je 2 keer per dag vezelrijke, magere, koolhydraatarme maaltijden eten. Daarnaast mag je 1 keer per dag (een uur lang) onbeperkt koolhydraten eten.

Hoewatwaar?
Je vindt uitleg over het programma in het boek "Het Heller Programma" - ISBN 90-274-6948-2
Alleen nog 2e hands verkrijgbaar, bij oa Bol.
De Engelstalige versie is wel nog gewoon verkrijgbaar.

Ik vond een mooie samenvatting op Gezondheidsnet.nl
quote:
Het Heller-programma
Afvallen zonder hongergevoel

Het Heller-programma is een afslankmethode voor wie verslaafd is aan koolhydraten. Het helpt je een nieuwe levensstijl te vinden. Je eet dagelijks twee koolhydraatarme maaltijden en één koolhydraatrijke maaltijd. Daardoor heb je minder snel een hongergevoel. Ook wordt er minder overtollig vet opgeslagen.

Wat houdt het in?
Overgewicht als gevolg van een koolhydraatverslaving is door het volgen van het Heller-programma goed te behandelen. De verslaving komt voort uit een verstoorde insulineverhouding. Daarom wordt het insulineniveau gereguleerd. Daardoor worden gewichtsschommelingen beperkt. In de Verenigde Staten is de methode al een groot succes gebleken.

Hoe werkt het?
In het Heller-programma mag je dagelijks twee vezelrijke, magere, koolhydraatarme maaltijden eten. Daarnaast krijg je één zogenaamde beloningsmaaltijd. Daarin mag je werkelijk álles – dus ook koolhydraten – eten.

Voorwaarde is wel dat je niet langer dan een uur over de maaltijd doet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als koolhydraten gedurende korte tijd worden gegeten, de overproductie van insuline afneemt. Dit betekent dat het lichaam overtollige calorieën minder als vet opslaat. Bovendien kan het lichaam het opgeslagen vet beter afbreken.

Voor- en nadelen
Het Heller-programma zorgt voor een verminderd hongergevoel. Ook neemt de opslag van overtollig vet af. Nadeel is dat het Heller-programma geen dieet is waarbij je snel afvalt. Het is een programma voor het leven. Om een koolhydraatverslaving succesvol te behandelen, moet je je hele levensstijl veranderen.

Voor wie geschikt?
Het Heller-programma is geschikt voor mensen die verslaafd zijn aan koolhydraten en hun eetgewoonten structureel willen veranderen. Je hebt een koolhydraatverslaving als je regelmatig verlangt naar koolhydraatrijke producten. Dat zijn onder meer brood, rijst, pasta, aardappels, ijs, chocola, koekjes, zoutjes en fruit.

Mensen met een koolhydraatverslaving hebben een verstoorde insulineverhouding. Hun hersenen krijgen bij het innemen van koolhydraten niet het signaal om te stoppen met eten. Het eten van koolhydraatrijke voeding veroorzaakt dus een dwangimpuls om te eten. Door het teveel aan insuline houdt het lichaam energie vast, die als vet wordt opgeslagen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:16:20 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79489814
En dan nog een persoonlijke toevoeging:

Ja, het is natuurlijk het zoveelste 'dieet', en deze is al oud zelfs, maar het werkt wel. Al is het maar om niet meer continue van die vreselijke vreetbuien te hebben.
Ik voel me echt zoveel beter, en is pas dag 10 ofzo.
pi_79489925
Koolhydraatverslaafde meldt zich.

tips en tricks zijn meer dan welkom!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:19:59 #4
56471 pinquit
oh my lama!
pi_79489959
Laat ik eens tvp'en
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:21:59 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79490030
Dit schreef ik net naar een ander die me vroeg wat ik dan zoal at overdag:

Gisteren had ik roereieren bij het ontbijt, 2 eitjes, 100 kalkoenreepjes, wat paprika er doorheen.
vandaag was het driekwart komkommer met wat huttekase en pate
Kwark met zoetstof mag ook. Of Optimel Kwark, maar dat vind ik zelf niet lekker.

Voor de lunch had ik dus vandaag een groenteprutje met stukjes kipfilet erbij.
Maar ook wel salade met gerookte kip, augurkje, paprika
Hetzelfde als hierboven maar dan met garnaaltjes
Maar je mag bijv. ook knakworstjes, of van de week had ik een hamburger met wat groente erbij, sla erbij en je bent klaar.
Oh, en de buuf had het over 'Unox soep uit een zak'.

Er bestaat ook iets als atkins broodmix waarmee je low-carb brood maakt.
Er zijn allerlei sites (als je zoekt op Atkins kom je een hoop tegen) met tips en trucs.

Ik ben ook nog maar net anderhalve week bezig dus ik ben nog aan het puzzelen.
Moet nog op zoek naar wat variatie-recepten.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:22:29 #6
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_79490056
Als ik het zo lees, ben ik ook een koolhydraatverslaafde...

Ik ga denk een combi doen, anders wordt mn eten te eenzijdig. ik lust dus gewoon te weinig
Make love, not war ☮
pi_79490122
Ik weet nog wel dat mijn halve familie dit dieet volgde. Het heeft ze toen wel enorm geholpen en ze zijn een stuk of 15-20 kilo kwijtgeraakt. Wat ik me vooral goed herinner is hoe 's avonds na het eten grote bakken met chocola op tafel werden gezet en er flink werd geschranst. Ik heb nooit begrepen hoe ze nog zoveel meuk naar binnen kregen na een avondmaaltijd, maar goed. Het werkte wel, al was het tijdelijk. Inmiddels zijn ze er allemaal vanaf gestapt en zit een groot deel van de kilo's er weer aan.
pi_79490164
tvp
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:27:40 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79490251
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:23 schreef de_nachtwacht het volgende:
Ik weet nog wel dat mijn halve familie dit dieet volgde. Het heeft ze toen wel enorm geholpen en ze zijn een stuk of 15-20 kilo kwijtgeraakt. Wat ik me vooral goed herinner is hoe 's avonds na het eten grote bakken met chocola op tafel werden gezet en er flink werd geschranst. Ik heb nooit begrepen hoe ze nog zoveel meuk naar binnen kregen na een avondmaaltijd, maar goed. Het werkte wel, al was het tijdelijk. Inmiddels zijn ze er allemaal vanaf gestapt en zit een groot deel van de kilo's er weer aan.
Dat is dus idd wel het nadeel, maar dat geldt voor zo ongeveer alles. Noem het een dieet, noem het een aangepast eetpatroon, je moet het wel gewoon vol zien te houden, de rest van je leven.

En hier zal ook wel een berg psychologie in zitten want hoe dan ook mag je geen tussendoortjes, en dat geldt ook voor zoveel dieten en eetpatronen.
Maar vooralsnog heb ik er geen moeite mee niet meer te snoepen of wat dan ook terwijl ik voorheen echt als een dolle aan het eten was en nog geen 5 minuten na een maaltijd, lunch of diner bijvoorbeeld, al weer aan het plannen was wat ik nu weer eens ging eten.

Ik was hard op weg zo'n Jerry Springer type te worden.
En ik hoop toch heel erg dat ik dat kan voorkomen.

En over dat schranzen, dat probeer ik nu ook wel te beperken want anders leer je er nooit vanaf te komen, het is me wel goed als ik gewoon een bakje chocoladevla kan hebben als toetje ofzo.
En het feit dat je wel gewoon eens een pizza kan eten 's avonds, maar ik eet verder ook 's avonds gewoon gezond want anders gaat er idd nauwelijks iets vanaf omdat je alsnog aan een hoog aantal Kcals komt.
pi_79490307
tvp ga dit eens volgen wil wel wat ervaringen lezen.
pi_79490384
ik kan niet leven zonder brood
ik ga hier stiekem meelezen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_79490388
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:21 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, en de buuf had het over 'Unox soep uit een zak'.
Is niet altijd even koolhydraat-arm.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:32:24 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79490451
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee, dat had ik dus ook bedacht, maar er schijnen er bij te zitten die er wel binnen passen.
Nu ben ik geen soep-fan, dus ik kan ook wel zonder.

Mirjam, onze goeroe zweert bij het Atkins brood. Schijnt prima te doen te zijn.

Dat goeroe is een grapje, maar ik weet niet of degene die de hype gestart is er op zit te wachten hier genoemd te worden, ik wacht wel tot ze zich zelf meldt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 maart 2010 @ 14:36:54 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79490605
Ik lees even mee omdat ik wel tips kan gebruiken op het gebied van eiwitrijke maaltijden. Ik moet veel eiwitten eten.

Hoe doe je dat eigenlijk op je werk? Daar kun je over het algemeen geen eieren bakken of groenteprutjes maken.

Ik neem nu kwark mee en kaas maar dat word ik ook weleens zat
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:38:16 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79490664
Ik heb de mazzel dat er een magnetron staat hier, dus thuis klaarmaken en hier even opwarmen.
Ik heb een eigen kamer, nog wel, maar straks moet mijn room-mate het er maar gewoon mee doen.
pi_79490706
tvp

en ik ben dus niet zo heel strikt met geen (gezonde) tussendoortjes en zulks, het moet wel een leven lang te doen zijn, vooralsnog werkt het ook hier.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_79490765
koolhydraatverslaafde hiero
pi_79490857
TVP want zéér KH verslaafd, ben nu weer aan het lowcarben en dat werkt op zich prima, alleen met sporten erbij is het te zwaar eigenlijk, dus dan zou ik misschien mijn koolhydraten een paar uur voor het sporten kunnen eten. Ik ga me eens verdiepen!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:51:11 #19
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_79491157
Ik ben het sowieso wel eens dat men minder koolhydraten naar binnen moet werken. Ben het alleen niet helemaal eens met de koolhydraatrijke schranspartijen.

Maar toch een tvp hier voor de ervaringen
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_79491230
tvp. misschien dat ik dit ook wel ga volgen. even eerst wat ervaringen lezen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:53:18 #21
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79491256
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee, maar de meesten wel. En als je plusminus 5 gram per 100 aanhoudt zit je wel safe. mosterdsoep, mijn favo heeft maar 3,7 per 100 gram!

wél die van Unox, anderen zitten weer anders in de khd.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:54:16 #22
97868 Krullehoofd
pi_79491301
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:44 schreef conleche het volgende:
TVP want zéér KH verslaafd, ben nu weer aan het lowcarben en dat werkt op zich prima, alleen met sporten erbij is het te zwaar eigenlijk, dus dan zou ik misschien mijn koolhydraten een paar uur voor het sporten kunnen eten. Ik ga me eens verdiepen!
Beter is om direct na het sporten wat koolhydraten te eten. Dit ivm met de uitgeputte glycogeen voorraden in je spieren. Op dat moment worden de koolhydraten omgezet in glucose, en deze glucose wordt in je lichaam omgezet in spierglycogeen, waar je dus je energie vandaan haalt tijdens het sporten.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:55:46 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79491363
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:39 schreef huuphuup het volgende:
tvp

en ik ben dus niet zo heel strikt met geen (gezonde) tussendoortjes en zulks, het moet wel een leven lang te doen zijn, vooralsnog werkt het ook hier.
In het boek staan ook die 4 verschillende eetschema's. Ik ga nu eerst voor de basics en als ik wat meer richting streef kom, of een van mijn streef's dan ben ik idd wel van plan om naar het schema met de low carb tussendoortjes over te stappen.

Ik mis vooral mijn appeltje tijdens het autorijden.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:56:10 #24
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79491384
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:51 schreef Krullehoofd het volgende:
Ik ben het sowieso wel eens dat men minder koolhydraten naar binnen moet werken. Ben het alleen niet helemaal eens met de koolhydraatrijke schranspartijen.

Nou ja, dat doe ik dus niet. Wel zo nu en dan, een gebakje, die ik dan overdag niet eet. Maar ik "moet" geen chocola na het eten. ik heb al eens een poos helemaal lowcarb gegeten, maar met een gezin is dat geen doen. Nu eet ik gewoon mee. Wel zo makkelijk!
én sinds 4 januari 9 kilo afgevallen
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:57:45 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79491454
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:51 schreef Krullehoofd het volgende:

Eens hoor, maar als avondeten gewoon lekker chili con carne met een toetje en evt. nog iets van fruit oid tijdens dat beloningsuur zijn voor mij prima en nauwelijks echt schranzen. Kan je nog een klein stukje chocola nemen bijv.
Het idee is dat de hele behoefte naar dat schranzen af gaat nemen, dat de 'verslaving' steeds minder wordt en dat dat schranzen er dus vanzelf een beetje af gaat.
pi_79491490
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:54 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Beter is om direct na het sporten wat koolhydraten te eten. Dit ivm met de uitgeputte glycogeen voorraden in je spieren. Op dat moment worden de koolhydraten omgezet in glucose, en deze glucose wordt in je lichaam omgezet in spierglycogeen, waar je dus je energie vandaan haalt tijdens het sporten.
Hmmmmm ja, maar de vraag is of er zich dan nog KH's in mijn lichaam bevinden de volgende dag als ik wéér wil sporten. Aangezien je de rest van de tijd lowcarbt. Zou het even moeten uitproberen. Was gisteren na het hardlopen echt enorm misselijk, omdat ik al ruim een week best streng aan het lowcarben ben. Vandaag crackers toegevoegd. Maar op zich is er wel iets voor te zeggen om die koolhydraten in één keer naar binnen te werken, hoewel ik me nooit zou volstoppen. Dat vind ik nonsens, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.....
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:59:16 #27
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79491512
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:54 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Werkt dat niet beter met eiwit dan?? Dat meen ik te begrijpen, dat eiwit er voor zorgt dat je niet je spieren afbreekt maar je vet (wellicht iets klok-klepeligs hoor, ik doe ook maar wat )
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:02:02 #28
97868 Krullehoofd
pi_79491610
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:56 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Nou ja, dat doe ik dus niet. Wel zo nu en dan, een gebakje, die ik dan overdag niet eet. Maar ik "moet" geen chocola na het eten. ik heb al eens een poos helemaal lowcarb gegeten, maar met een gezin is dat geen doen. Nu eet ik gewoon mee. Wel zo makkelijk!
én sinds 4 januari 9 kilo afgevallen
Netjes ! Gefeliciteerd.

Koolhydraten eet je voor je energie. Koolhydraten die je lichaam niet kan gebruiken om op te slaan als glycogeen worden omgezet in vet, eigenlijk voor later gebruik. Dus hoe actiever je bent, hoe meer koolhydraten je binnen moet krijgen. Voor opgroeiende kinderen is dit dus wel belangrijk.
pi_79491664
Ik heb echt een afkeer tegen diëten.. leer gewoon normaal te eten en dit soort kunstgrepen zijn niet nodig. Gewicht gaat er dan wel minder snel af, maar het komt ook niet meer terug!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:04:06 #30
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79491692
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:02 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Netjes ! Gefeliciteerd.

Koolhydraten eet je voor je energie. Koolhydraten die je lichaam niet kan gebruiken om op te slaan als glycogeen worden omgezet in vet, eigenlijk voor later gebruik. Dus hoe actiever je bent, hoe meer koolhydraten je binnen moet krijgen. Voor opgroeiende kinderen is dit dus wel belangrijk.
ja, daarom eten die ook gewoon volkoren boterhammen
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:06:27 #31
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_79491793
Ik eet al ruim anderhalf jaar low carb low cal en ben er in de eerste 8 (strengere) maanden 20 KG mee afgevallen. Nu is het een manier van eten/leven geworden en is het puur een kwestie van op peil houden.
Ik ben nooit gestopt de dingen die ik lekker vind mezelf te ontzeggen, maar ik eet het wel met mate. Dus geen zak chips op schoot bij de TV maar een bakje, dat soort dingen. Van het weekend nog een pizza gehad met extra kaas en champignons...héérlijk!
Maargoed, dingen als brood, pasta, aardappelen alles met mate en heel veel verse (zo mogelijk rauwe) groente.

Een beetje common sense eigenlijk
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:10:05 #32
97868 Krullehoofd
pi_79491946
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:58 schreef conleche het volgende:

[..]

Hmmmmm ja, maar de vraag is of er zich dan nog KH's in mijn lichaam bevinden de volgende dag als ik wéér wil sporten. Aangezien je de rest van de tijd lowcarbt. Zou het even moeten uitproberen. Was gisteren na het hardlopen echt enorm misselijk, omdat ik al ruim een week best streng aan het lowcarben ben. Vandaag crackers toegevoegd. Maar op zich is er wel iets voor te zeggen om die koolhydraten in één keer naar binnen te werken, hoewel ik me nooit zou volstoppen. Dat vind ik nonsens, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.....
Koolhydraten heb je dan niet meer. Die zijn dan inmiddels omgezet in glycogeen om je voorraden in je spieren weer op te vullen. In rust gebruik je voornamelijk vet als energiebron. Bij zwaardere lichamelijke activiteiten zoals sporten zullen de glycogeen voorraden aangesproken worden.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:11:22 #33
97868 Krullehoofd
pi_79491993
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:04 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ja, daarom eten die ook gewoon volkoren boterhammen
Goede keuze.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:17:48 #34
24188 Belana
kloon van belana
pi_79492261
Ik doe ook mee
Ik ben vorig jaar gestopt met roken en daardoor een paar kilo aangekomen. Vorig jaar al eens geprobeert ze er af te krijgen, maar dat wilde niet lukken. Dit bevalt me wel goed. het is makkelijk, voelt als gewoon eten.
Soms eet ik na het avond eten een reep chocola op, maar dat wordt wel minder denk ik. Ondanks dat ben ik in een week een kilo afgevallen en daar ben ik erg blij mee
Ideeen opdoen over vooral de low carb maaltijden, dat is mijn insteek. Want het boek heb ik niet, ik doe eigenlijk maar wat naar aanleiding van wat tips van debuurvrouw, BE en Huuphuup.
stormy waters...
sailin'
pi_79492403
Maar wat ik me dan afvraag, ga je er dan ook nog naast sporten?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:25:25 #36
97868 Krullehoofd
pi_79492588
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:58 schreef conleche het volgende:

[..]

Was gisteren na het hardlopen echt enorm misselijk, omdat ik al ruim een week best streng aan het lowcarben ben.
Overigens dat misselijke gevoel wordt veroorzaakt door een glycogeen tekort in je spieren. Misselijkheid is namelijk een kenmerk daarvan.
pi_79492748
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:25 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Overigens dat misselijke gevoel wordt veroorzaakt door een glycogeen tekort in je spieren. Misselijkheid is namelijk een kenmerk daarvan.
Ja dat was me duidelijk en omdat ik het sporten niet wil opgeven, ben ik langzaam weer KH's aan het toevoegen. Het is voor mij wel moeilijk de balans te vinden met de koolhydraten-inname, want ik ben er dol op, maar als ik ze teveel eet, dan ben ik zo weer verslaafd. Dan heb ik echt de godganse dag trek.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:29:34 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79492804
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:21 schreef KingOfMars het volgende:
Gisterenavond mijn eerste softbalwedstrijd gehad! En als ik op maandag geen wedstrijden heb dan zwem ik 45 minuten. Sowieso dus vanaf nu 1 keer in de week trainen en 1 keer wedstrijd.
En verder wandel ik 2-3 keer in de week (als het niet regent) minstens een half uur met mijn kinderen. Dus ik kom wel aan mijn beweging denk ik zo.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:29:46 #39
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_79492815
ik weet dat ik hier niet hoor, maar heb toch even de uitleg doorgelezen. Het komt op mij niet over als dieet maar als levensstijl. Maar, gaan jullie nu echt voor de rest van jullie leven 2 koolhydraatarme maaltijden en 1 beloningsmaaltijd per dag eten? Want, voor zover ik het nu eventjes begrijp, als je dat niet doet kom je gewoon weer aan, en dat lijkt me dan niet de bedoeling...
pi_79492987
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:28 schreef conleche het volgende:

[..]

Ja dat was me duidelijk en omdat ik het sporten niet wil opgeven, ben ik langzaam weer KH's aan het toevoegen. Het is voor mij wel moeilijk de balans te vinden met de koolhydraten-inname, want ik ben er dol op, maar als ik ze teveel eet, dan ben ik zo weer verslaafd. Dan heb ik echt de godganse dag trek.
en langzame koolhydraten dan? Grof volkorenbrood met pindakaas bijvoorbeeld, reageer je daar ook zo sterk op?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:36:01 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79493101
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:29 schreef pessie het volgende:
ik weet dat ik hier niet hoor, maar heb toch even de uitleg doorgelezen. Het komt op mij niet over als dieet maar als levensstijl. Maar, gaan jullie nu echt voor de rest van jullie leven 2 koolhydraatarme maaltijden en 1 beloningsmaaltijd per dag eten? Want, voor zover ik het nu eventjes begrijp, als je dat niet doet kom je gewoon weer aan, en dat lijkt me dan niet de bedoeling...
Dat geldt toch voor elk dieet of zogenaamde aanpassing van je eetpatroon? Dat je niet moet bingen zoals je altijd deed?

Op enig moment kan je wel langzaam die KH's weer introduceren, maar met mate, eens verslaafd... altijd verslaafd.
En ja... ik hoop toch wel dat ik de ruggegraat heb om dit, of een iets minder strenge vorm ervan vol te blijven houden. De andere optie is namelijk dat ik me als een malloot vol ga vreten... Geen optie dus wmb...
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:36:33 #42
97868 Krullehoofd
pi_79493127
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:59 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Werkt dat niet beter met eiwit dan?? Dat meen ik te begrijpen, dat eiwit er voor zorgt dat je niet je spieren afbreekt maar je vet (wellicht iets klok-klepeligs hoor, ik doe ook maar wat )
Normaal neem je dan ook een combinatie van beide in. Koolhydraten om je glycogeen voorraden te herstellen en eiwitten zijn de bouwblokken voor je spieren. Sporten is niets anders dan spieren gebruiken en kapot maken. De eiwitten heb je nodig om ze weer op te bouwen.

Eiwitten gaan inderdaad spierafbraak tegen als je zwaar aan het diëten bent. Omdat je lichaam onder stress staat door het diëten wordt het stress hormoon cortisol aangemaakt, dit zorgt ervoor dat je juist vet vasthoudt of ophoopt. Vetverbranding zal op een laag pitje gaan staan hierdoor, je lichaam zal in eerste instantie glycogeen gaan gebruiken als energie, maar dat is op een gegeven moment ook op, waardoor je lichaam genoodzaakt is om spieren af te breken, uit dit afbraakproces komen eiwitten vrij die vervolgens als energie zullen dienen. Daarom is het een goede keuze om extra eiwitten te eten als je zwaar aan het diëten bent.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:40:23 #43
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79493340
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:21 schreef KingOfMars het volgende:
2keer drie kwartier Zumba, en drie kwartier Pilates. Dat deed ik al voordat ik hieraan begon trouwens. ik zit nu nog een paar kilo boven een gezond BMI. Het gekke is dat mensen mij veel lichter schatten dan ik ben! Als ik zeg dat ik nog 11 kilo wil afvallen (dan zit ik echt gewoon goed, BMI-Wise) denken ze gelijk dat ik anorexia heb.

Het voordeel van deze leefwijze is dat ik géén graas-behoefte meer heb. zo ontzettend apart maar zo heerlijk om mee te maken. Het is aan iemand die het niet heeft niet uit te leggen dat je echt de hele dag vreetneigingen hebt. Eerst dacht ik dat ik zonder ruggegraat geboren was, nu merk ik dat het een reactie is op het eten van carbs. En in mijn geval dus ook de langzame, want ik at echt grof meergranen-volkoren.
pi_79493378
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

en langzame koolhydraten dan? Grof volkorenbrood met pindakaas bijvoorbeeld, reageer je daar ook zo sterk op?
Minder hoor en vorig jaar ben ik ook het hele jaar stabiel gebleven met veel sport en gewoon gezond eten met veel 'goede langzame' koolhydraten en dan gaat het prima, maar toen ben ik minder gaan sporten (ipv 5x maar 2x in de week gemiddeld) en nam ik toch langzaam meer ongezonde koolhydraten. En toen was ik weer verslaafd. Gelukkig na +3 kilo al aan de bel getrokken en nu sport ik weer volop en de lowcarb van nu is vooral om die verslaving in te dammen en dat werkt na een week al prima en nu bouw ik langzaam weer gezonde KH's in. Maar het principe om dat binnen een uur te doen heb ik nog nooit geprobeerd en op zich wel iets wat ik zou kunnen proberen. Even inlezen, dus ik denk dat ik het boek wel ga halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door conleche op 23-03-2010 19:15:04 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:43:12 #45
97868 Krullehoofd
pi_79493474
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:28 schreef conleche het volgende:

[..]

Dat zou wel het stomste zijn wat je moet doen. Het sporten opgeven omdat je geen of weinig KH's wil eten. Uiteindelijk heb je die KH's nodig om actief te zijn.

Voeding met een lage GI index moet je uitgangspunt zijn. Die houden je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je dus dan niet de godganse dag met een hongergevoel loopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Krullehoofd op 24-03-2010 18:51:48 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:44:05 #46
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79493516
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:36 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Normaal neem je dan ook een combinatie van beide in. Koolhydraten om je glycogeen voorraden te herstellen en eiwitten zijn de bouwblokken voor je spieren. Sporten is niets anders dan spieren gebruiken en kapot maken. De eiwitten heb je nodig om ze weer op te bouwen.

Eiwitten gaan inderdaad spierafbraak tegen als je zwaar aan het diëten bent. Omdat je lichaam onder stress staat door het diëten wordt het stress hormoon cortisol aangemaakt, dit zorgt ervoor dat je juist vet vasthoudt of ophoopt. Vetverbranding zal op een laag pitje gaan staan hierdoor, je lichaam zal in eerste instantie glycogeen gaan gebruiken als energie, maar dat is op een gegeven moment ook op, waardoor je lichaam genoodzaakt is om spieren af te breken, uit dit afbraakproces komen eiwitten vrij die vervolgens als energie zullen dienen. Daarom is het een goede keuze om extra eiwitten te eten als je zwaar aan het diëten bent.
Ah oké had ik het toch goed begrepen, bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Overigens is dit geen crash-dieet. Ik zit echt op een keurige 10 % gewichtsverlies per week. En het voelt ook niet als zwaar dieten. Dat kan ik ook niet, daarvoor vind ik eten gewoon veel te leuk en lekker.
pi_79494244
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:44 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ah oké had ik het toch goed begrepen, bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Overigens is dit geen crash-dieet. Ik zit echt op een keurige 10 % gewichtsverlies per week. En het voelt ook niet als zwaar dieten. Dat kan ik ook niet, daarvoor vind ik eten gewoon veel te leuk en lekker.
Tering 10 % per week? Als je 90 kilo bent 9 kilo per week?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:59:21 #48
97868 Krullehoofd
pi_79494263
Ondanks dat ik mij dan ook niet zo kan vinden in dit soort diëten, zoals in mijn posts nu al naar voren komt, ben ik wel benieuwd naar de ervaringen dus...
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:00:33 #49
97868 Krullehoofd
pi_79494323
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:58 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Tering 10 % per week? Als je 90 kilo bent 9 kilo per week?

Een mega-crash dieet dus...
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:01:46 #50
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79494386
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:00 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Een mega-crash dieet dus...

maar ik bedoelde dus nog geen kilo per week.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:10:59 #51
24188 Belana
kloon van belana
pi_79494832
wat is nou goed, eiwitrijk voedsel dan? ik wil wel weten of dat voldoende is namelijk.

edit, even gezocht en dat zit dus veel in vis, magere zuivel produkten, ei, noten, sojamelk.
allemaal produkten die ik neem, prima dus.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:18:19 #52
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_79495162
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:01 schreef debuurvrouw het volgende:
maar ik bedoelde dus nog geen kilo per week.
Een kg per week vind ik veel. Je lichaam heeft tijd nodig zijn setpoint aan te passen naar je nieuwe fysieke gesteldheid. Te snel zakken is te snelle crash in TSH --> T4/T3 waardoor je verbranding ook een stuk omlaag gaat.

Gewoon rustig aan, dan hou je gewicht mooi vast.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_79495317
Oke, dit komt veul te confronterend aan.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:33:04 #54
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79495816
Jo hoi deze snaaier en daarna draaier ( ) komt zich ook ff melden
Ik word dus echt letterlijk onwel als ik veel KH`s eet, misselijk, klam zweet, draaierig enzo..tot ik weer wat eet en dan begint het feestje weer opnieuw
Nu afkicken dus. Ik ben voornamelijk op zoek naar wat lichte maar toch wel voedzame ontbijtrecepten. Ik ben namelijk ook nog maagpatient dus kan niet zomaar alles eten
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_79496820
tvp, niet omdat ik wil gaan Helleren (ik heb glutenintollerantie en lactoseintollerantie) maar omdat ik benieuwd ben naar recepten die eiwitrijk zijn. Door de gluten mis ik veel koolhydraten uit brood en die moet ik vervangen. Dat doe ik deels met eiwitten
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79498064
Hier al bijna 4kg kwijt sinds ik begonnen ben (2.5week geleden)
Lotte!
Noah!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 17:40:26 #57
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79498684
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:18 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Een kg per week vind ik veel. Je lichaam heeft tijd nodig zijn setpoint aan te passen naar je nieuwe fysieke gesteldheid. Te snel zakken is te snelle crash in TSH --> T4/T3 waardoor je verbranding ook een stuk omlaag gaat.

Gewoon rustig aan, dan hou je gewicht mooi vast.
Er staat nog geen kilo per week hè?
pi_79500467
Ik lees hier ook even mee... Heb een tijd terug het Atkins dieet gedaan, maar vond dat vooral met het avondeten erg vervelend en lastig, dus dit dieet klinkt wel een stuk beter!
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:41:25 #59
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79500992
Kan iemand mij een pm-tje sturen met meer info hierover, recepten oid? Ik ben zwaar KH verslaafd, en moet toch écht nog de nodige kilo's kwijt. Ze hoeven er niet snel af, maar ze moeten wel weg
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_79501066
Ik ga dit ook volgen. Ik weet al heel lang dat ik slecht reageer op koolhydraten, in die zin, dat ik vrijwel continu honger heb. In het verleden heb ik Atkins gedaan en viel er onwijs van af. Ik hield het alleen niet lang vol, op een gegeven moment was ik continu misselijk en was de eetlust helemaal weg. En dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Lastig vind ik het wel om koolhydraatarm te eten als ik overdag de deur uit ben. 's ochtends om 6:30 roerei te eten lijkt me niets. En de hele dag alleen sla eten ook niet. Hoop uit dit topic inspiratie te halen!

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 23-03-2010 18:59:33 ]
pi_79501109
Vanmiddag heb ik trouwens low-carb gelunched, maar wel vettig: 3 plakjes salami met daarin augurkjes gerold, en wat blokjes Gruyere.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:01:58 #62
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_79501828
Eet al ruim 1,5 op een dergelijke manier, al doe ik niet aan volschransen De koolhydraatmaaltijd is bij #s morgens (dus brinta ed) en de rest van de dag probeer ik zo min mogelijk koolhydraten te eten. Als ik me er heel netjes aan hou val ik ongeveer een halve kilo per week af (moet natuurlijk wel sporten). Anders blijf ik icm met sport stabiel. Laat ik het helemaal los, dan kom ik iets aan en voel ik me minder prettig.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:27:33 #63
24188 Belana
kloon van belana
pi_79502939
ik heb nog steeds 's avonds trek in vanalles, dat wordt zelfs de laatste dagen erger. echt gewoonte eten, of komt het dan door die koolhydraten die ervoor zorgen dat je meer trek hebt?
Vooral chocola trek... en mijn uur is allang voorbij natuurlijk
Maarja, het afvallen vind ik wel prettig....dus tja... ff doorzetten maar he
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:57:45 #64
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_79504347
Hee, wat leuk. Een Heller topic .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:09:32 #65
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_79504841
Wat een fijn topic... Hoop te leren

Alleen al bewust zijn wat je naar binnen werkt qua eiwitten/vetten/koolhydraten... Nou dan ben je al een heel eind met gezond eten en, waar nodig, afvallen... Respect. Niet alles draait om kcal.

Hmmm, dit is ongeveer mijn normale dag:

4 x fruit (druiven, sinaasappel, appel, peer, kiwi of zo)
250 ml yoghurt
4 x volkorenboterham met vooral mager vleesbeleg
400 gram soep met balletjes
blokje choco, handje chips
Veel groente, 100 gram vlees en 50 gram pasta/rijst/aardappels

Hiermee 30 kg afgevallen in 2 jaar, na het stoppen met roken..

Maar dit is niet echt wat het dieet behelst he?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:12:32 #66
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_79504957
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:27 schreef Belana het volgende:
ik heb nog steeds 's avonds trek in vanalles, dat wordt zelfs de laatste dagen erger. echt gewoonte eten, of komt het dan door die koolhydraten die ervoor zorgen dat je meer trek hebt?
Vooral chocola trek... en mijn uur is allang voorbij natuurlijk
Maarja, het afvallen vind ik wel prettig....dus tja... ff doorzetten maar he
Hey, wat goed dat je nog steeds niet rookt!

Wat kan helpen, als je een "eetbui" voelt aankomen is gewoon echt je eigen een schop onder je kont geven en even de keuken schoonmaken of dweilen, even douchen, tanden poetsen of (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaah lente) naar buiten voor een wandeling.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:16:23 #67
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_79505141
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:44 schreef conleche het volgende:
Ik zeg alleen Co gedag! .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_79505156
Ik had dit zelf al zo'n beetje uitgevonden. De koolhydraattroep vervang ik door eiwitten. Bij mij was de reden niet echt overgewicht maar meer dat ik vaak flauwtes had en hongerkicks. Dat is nu grotendeels voorbij en ik voel me veel alerter ook.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that's why it is called the present.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:17:21 #69
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_79505189
Ik heb dit topic en de uitleg doorgelezen. Een en ander is me duidelijk geworden, waaronder dat ik wellicht ook een koolhydraatverslaving heb. Ik ben dol op pasta, chips, fruit, koek, chocola én fruit.

En net dat laatste (samen met brood) vind ik wel wat vreemd. Ik vind fruit gewoon zo'n belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding, bij voorkeur minimaal twee keer per dag. En daar zitten toch ook gewoon heel veel dingen in die je nodig hebt, die niet te vervangen zijn door een vitamine pil (ik sprak pas iemand die "Hellert" en het fruit vervangt door een pil en dat een volwaardige vervanger vond )

Hoe zien de Hellers dat 'gemis'? Is het een gemis? Is het fruit tijdens het beloningsuur voldoende? Is de vermindering/stopzetting van het eten van het fruit/brood van invloed op je spijsvertering?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:18:27 #70
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_79505245
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:16 schreef 11_Dreams het volgende:
Ik had dit zelf al zo'n beetje uitgevonden. De koolhydraattroep vervang ik door eiwitten. Bij mij was de reden niet echt overgewicht maar meer dat ik vaak flauwtes had en hongerkicks. Dat is nu grotendeels voorbij en ik voel me veel alerter ook.
En waar haal je die eiwitten uit? Dat flauwe gevoel ken ik wel en het gevaar is dan er groot om te gaan snacken
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:18:40 #71
94046 PM-girl
pi_79505252
Anderzijds, ik ben absoluut geen sporter dus ik heb de koolhydraten daarvoor niet nodig.
*
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:19:45 #72
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_79505304
Ik eet maar 1 keer per dag fruit. Of ik dat nou 's ochtends doe of na het avondeten maakt voor mijn fruit inname eigenlijk weinig verschil .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:22:57 #73
24188 Belana
kloon van belana
pi_79505471
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Hey, wat goed dat je nog steeds niet rookt!

Wat kan helpen, als je een "eetbui" voelt aankomen is gewoon echt je eigen een schop onder je kont geven en even de keuken schoonmaken of dweilen, even douchen, tanden poetsen of (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaah lente) naar buiten voor een wandeling.
heej hoi! dankje! En ik moet zeggen, het niet gaan snaaien is eigenlijk net als het niet roken, de momenten gaan voorbij
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:23:08 #74
94046 PM-girl
pi_79505482
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:19 schreef k_i_m het volgende:
Ik eet maar 1 keer per dag fruit. Of ik dat nou 's ochtends doe of na het avondeten maakt voor mijn fruit inname eigenlijk weinig verschil .
Dan is er inderdaad weinig verschil.

Ik ontdek hierdoor ook dat ik erg weinig weet van voedingsstoffen in zijn algemeen, zitten er in elke fruitsoort koolhydraten?
*
pi_79505567
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:16 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik zeg alleen Co gedag! .
Ik zeg alleen: tonguh?? Oh. Nee, verkeerde topic. Was dit niet wat jij ook deed, eik?

Ik zie ook K_I_M! Hoi!!

Nu maar even eten machen. Wel 1 van de mindere punten van lowcarb is dat je eetlust gewoon echt weg is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')