De Diyanet is een Turkse overheidsinstelling. Waarom zou je daar als Hollandse Moslim naar luisteren?quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Fatwa's die geaccepteerd worden zijn meestal van Azhar of voor mij als Turk-zijnde van Diyanet.
Is Craig weer de pan ingehakt? Vanavond ff kijken.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 00:08 schreef koningdavid het volgende:
Wellicht interessant voor de liefhebber:
Debat tussen christen dr. William Lane Craig (theoloog, historicus en filosoof) en atheïst dr. Richard Carrier (historicus en filosoof, bekend van o.a. Internet Infidels) over de opstanding van Jezus.
Wat moet ik daarin lezen dat met gedogen van sexslavernij te maken heeft?quote:Op zondag 11 april 2010 03:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Heb je ook al Genesis (19) van vers 30 tot het einde gelezen. Markeer in het rood de woorden en zinnen die de eer dochters verleiden hun vader krijgen.
Of lees Genesis (38) en daar de eindverzen van. Gaat over incest wederom.
De "Mel Gibson interpretatie"?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:52 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Jezus als offer om onze zonden weg te nemen bijvoorbeeld. De Mel Gibson interpretatie van het lijdensverhaal...
Je wilt een dicussie over het standpunt wat betreft slavernij in het OT?quote:Op zondag 11 april 2010 01:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Graag,sexslavernij lijkt me een redelijk fundamenteel mensenrechtenissue.
Eer?quote:Op zondag 11 april 2010 03:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Heb je ook al Genesis (19) van vers 30 tot het einde gelezen. Markeer in het rood de woorden en zinnen die de eer dochters verleiden hun vader krijgen.
Omdat ik een Turk ben. Waar wil je heen met je discussie. Totaal op een zijspoor belandtquote:Op zondag 11 april 2010 07:24 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
De Diyanet is een Turkse overheidsinstelling. Waarom zou je daar als Hollandse Moslim naar luisteren?
ik meen dat die discussie al liep ja (ook NT), maar er zitten wat stoorzenders op deze lijn.quote:Op zondag 11 april 2010 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je wilt een dicussie over het standpunt wat betreft slavernij in het OT?
Dit is al meerdere keren hier voorbij gekomen, dus zoek es in de topics van de afgelopen maanden, zou ik zeggen. Of open er een topic overquote:Op zondag 11 april 2010 14:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
ik meen dat die discussie al liep ja (ook NT), maar er zitten wat stoorzenders op deze lijn.
Jouw kritiek op de gebreken van de Bijbel kan niet los worden gezien van je Islamitische ideologie. Het balk, oog, splinter idee naar Mattheüs 7:3-5. Maar goed, je hoeft er natuurlijk niet op in te gaan.quote:Op zondag 11 april 2010 12:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
Omdat ik een Turk ben. Waar wil je heen met je discussie. Totaal op een zijspoor belandt. Ik ga hier niet verder op in. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt over de gebreken van de Bijbel.
Maakt het uit of ik kritiek heb op de Bijbel vanuit mijn Islamitische ideologie? Al was ik zelf een chrsiten of een jood of een ongelovige, dat zou geen maat moeten zijn voor de feiten die ik toon. Ik post namelijk verzen uit je eigen Bijbel. Ik verzin niets. Ik draag feiten en argumenten aan. Dit afdoen als balk oog splinter betekent dat de context waarin dit gezegd is aan JOU voorbij gaat.quote:Op zondag 11 april 2010 15:38 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Jouw kritiek op de gebreken van de Bijbel kan niet los worden gezien van je Islamitische ideologie. Het balk, oog, splinter idee naar Mattheüs 7:3-5. Maar goed, je hoeft er natuurlijk niet op in te gaan.
Ja dat doet er toe, omdat je er op hamert dat de Islam diezelfde problemen niet kent.quote:Op zondag 11 april 2010 15:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Maakt het uit of ik kritiek heb op de Bijbel vanuit mijn Islamitische ideologie?
Ik sta altijd open voor kritiek op Islam, en zie graag feiten. Nadat ik OVERduidelijk heb gemaakt dat de Islam niet kampt met dezelfde problemen als het Christendom, wat betreft hun Heilige boeken. Dit was het hele heikele punt toch? Dat je vroeg of zei dat de Islam met dezelfde problemen kampt. Toch ging je verder en ging je het veranderen , waardoor we zijn aangekomen bij mufti etc.quote:Op zondag 11 april 2010 15:58 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ja dat doet er toe, omdat je er op hamert dat de Islam diezelfde problemen niet kent.
Als je het zelf niet ter zake vind waarom benoem je dat dan zo expliciet?
inderdaad off topicquote:Op zondag 11 april 2010 15:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is al meerdere keren hier voorbij gekomen, dus zoek es in de topics van de afgelopen maanden, zou ik zeggen. Of open er een topic over
Daar kwamen we via Kader Abdolah en zijn bewerking van de Koran.quote:Op zondag 11 april 2010 16:00 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik sta altijd open voor kritiek op Islam, en zie graag feiten. Nadat ik OVERduidelijk heb gemaakt dat de Islam niet kampt met dezelfde problemen als het Christendom, wat betreft hun Heilige boeken. Dit was het hele heikele punt toch? Dat je vroeg of zei dat de Islam met dezelfde problemen kampt. Toch ging je verder en ging je het veranderen , waardoor we zijn aangekomen bij mufti etc.
Ik geloof niet in orthodox of liberaal. Graag wil ik niet dat je mij een orthodox noemt of enig andere vorm van rare label. Dat doe je maar met je christen-broeders van de evangelische,gereformeerde, gebaptiseerde, hervormde, zevendaagse, protestantese , katholieke, nazarenen kerk. Die houden wel van labels plakken.quote:Op zondag 11 april 2010 16:11 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Daar kwamen we via Kader Abdolah en zijn bewerking van de Koran.
Laat ik het erop houden dat de verhitte reacties uit de Moslimhoek als het gaat om het bewerken van de Koran niet bepaald tekenen zijn van het verlichte karakter van jouw godsdienst. Ik begrijp dat het voor jou als orthodox Islamiet een positief aspect is en je de modificaties van de Bijbel een godsgruwel vind. Ik vind het juist positief aan de Westerse beschaving dat Christenen gewoon kunnen geloven in God zonder in een orthodoxe kramp te schieten.
- Verkrachten valt binnen echtbreuk (ontrouw aan de partner, hetzij je eigen, hetzij die van degene die je verkracht. Ook als beiden single zijn, want het is ontrouw aan je toekomstige man/vrouw)quote:Op zaterdag 10 april 2010 16:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"gij zult niet doden" is dat niet?
waarom ontbrak:
"gij zult geen krijgsgevangenen verkrachten"
"gij zult geen slaven houden"
in de 10 geboden?
Ja, hier ben ik het ook helemaal mee eens.quote:Op zondag 11 april 2010 16:11 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Daar kwamen we via Kader Abdolah en zijn bewerking van de Koran.
Laat ik het erop houden dat de verhitte reacties uit de Moslimhoek als het gaat om het bewerken van de Koran niet bepaald tekenen zijn van het verlichte karakter van jouw godsdienst. Ik begrijp dat het voor jou als orthodox Islamiet een positief aspect is en je de modificaties van de Bijbel een godsgruwel vind. Ik vind het juist positief aan de Westerse beschaving dat Christenen gewoon kunnen geloven in God zonder in een orthodoxe kramp te schieten.
Wc-Eend raad Wc-Eend aan. Jij bent van hetzelfde laken een pak. Ik kán niet geloven dat je dit hier klakkeloos neerzet, terwijl je mijn stukken hebt gelezen. Ik stel gewoon duidelijk vragen bij de Bijbel en voorzie deze van feitelijke argumentatie. Vervolgens worden mij ook vragen gesteld. Natuurlijk kan je dat doen. We leven immers in een maatschappij waarin je alles mag vragen.quote:Op zondag 11 april 2010 18:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, hier ben ik het ook helemaal mee eens.Eenzelfde verzuchting zie je wel eens bij orthodoxe Christenen die menen dat sommige Joden te vrijzinnig met hun teksten omgaan. Wat de een als losbandig ziet, ziet de ander als flexibiliteit.
Durf je dan ook hier toe te geven dat ALS het waar is wat JIJ zegt, dat de Christenen in de USA met name in het zuiden zich dan niet aan de Bijbel hebben gehouden, wat betreft omgang met slaven?quote:Op zondag 11 april 2010 16:58 schreef Lathund het volgende:
[..]
- Verkrachten valt binnen echtbreuk (ontrouw aan de partner, hetzij je eigen, hetzij die van degene die je verkracht. Ook als beiden single zijn, want het is ontrouw aan je toekomstige man/vrouw)
- Slaven houden mocht, maar daarbij waren er wel regels voor hoe je je slaaf behandelde. Ik heb sterk het idee dat een slaaf toen weinig anders was dan een werknemer nu: ondergeschikt gebonden door afspraak/contract, maar wel iemand voor wie de bezitter zorg droeg. Net zozeer als nu een huisdier door zijn/haar baasje goed verzorgd wordt, werd toen een slaaf door zijn bezitter verzorgd. Meestal althans. Slavernij heeft tegenwoordig een bijklank van uitbuiting, maar ik betwijfel sterk dat slaven uitgebuit werden.
Mythes kunnen op waarheid berusten of niet. En daarmee waarschijnlijker zijn dan dingen die ogenschijnelijk niet op waarheid berusten.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:48 schreef Dwerfion het volgende:
Q is een mythe en tegelijkertijd toch waarschijnlijker?
De theorieën van Jung zijn niet geprojecteerd op verhalen uit de eerste eeuw, maar de inhoud van het onbewuste en processen in het onbewuste van de mensen destijds.quote:Dit verzin je niet. Q een mythe noemen en dan waarde gaan hechten aan theorien van Jung geprojecteerd op de bronnen uit de eerste eeuw...
Het ging over wat twijfelachtig is in het evangelieverhaal. En dat zijn vooral de uitspraken van Jezus. En die zijn voor veel christenen zeker heel belangrijk. Ga maar naar een gemiddelde kerkdienst. Men doet alsof Jezus deze dingen echt gezegd heeft. Maar dat is nog maar helemaal de vraag.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:15 schreef Haushofer het volgende:
Ik vrees dat je dan het Christendom niet helemaal goed begrepen hebt. Jezus' uitspraken zijn natuurlijk wel belangrijk, maar verreweg het allerbelangrijkste is Zijn dood en opstanding, en daar zijn de evangelieën het unaniem over eens. En daar ging de oorspronkelijke discussie ook over, geloof ik. Jij hupt nu weer naar precieze uitspraken toe, waarvan het natuurlijk vrij duidelijk is dat die veel meer onderhevig zijn aan veranderingen in orale tradities.
Dat is een gedachte waarop je alleen maar kunt zeggen: zou kunnen. Maar het is voor een gemiddeld mens al heel moeilijk om bijvoorbeeld een week nadien een speech van iemand te memoriseren.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:07 schreef koningdavid het volgende:
Daarom maakte Jezus ook gebruik van gelijkenissen, deze zijn makkelijker te onthouden. Verder kan je in de overlevering nog meer sporen tegenkomen van 'memorisatietechnieken', zoals bijv. credo's.
En wie zegt dat veel van de uitspraken niet al snel zijn opgeschreven, bijv. in Q?
Ja, daar heb wel gelijk in. Je zou Q feitelijk een hypothese moeten noemen.quote:Je bedoelt 'hypothese' i.p.v. 'mythe', denk ik. Q is inderdaad nooit fysiek aagetoond, maar het bestaan van Q acht ik wel degelijk aannemelijk.
De werkelijk betrouwbare getuigenissen van het bestaan van Jezus zijn schaars en twijfelachtig.quote:Mooi bedacht hoor, maar echt verschrikkelijk vergezocht en totaal ongeloofwaardig. Des te meer omdat het bestaan van Jezus ook bevestigt wordt buiten de zogenaamde#8216;inwijdingsverhalen’
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |