5,3%quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoeveel was de daling in 2009 ook alweer?
En hoog was de daling ook alweer in q3 en q4 2009?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
5,3%
Ik denk dat de daling dit jaar hoger is, omdat
- het geld voor steunmaatregelen op is
- de HRA-discussie speelt en de afschaf van de HRA zijn schaduw voorruit werpt
- de rente omhoog gaat als de economie aantrekt
- mensen die werkloos zijn geraakt in de crisis nu in de bijstand komen en moeten verkopen
- mensen hun huizen zolang te koop hebben staan dat ze noodgedwongen hun huis verkopen om de dubbele woonlasten te verminderen.
- de overdrachtsbelasting nog bestaat, terwijl mensen die niet meer kunnen terugverdienen aan waardevermeerdering van hun woning.
Seizoenseffecten. niet relevant.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En hoog was de daling ook alweer in q3 en q4 2009?
Alles is een seizoenseffectquote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Seizoenseffecten. niet relevant.
Die stelling mag je bewijzenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Alles is een seizoenseffect
Dat is een jij-bak en dat is nog veeeeeeel makkelijker. Zeker als die niet waar is.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, ik kan net als jou maar wat roepen. Is veel makkelijker
Toch wel hoor als in de tweede helft van een jaar de daling significant lager is dan is dat wel degelijk relevant.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Seizoenseffecten. niet relevant.
Tuurlijk is dat relavant net als de minder erge betere economische vooruitzichten dat ook zijnquote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel hoor als in de tweede helft van een jaar de daling significant lager is dan is dat wel degelijk relevant.
Helder schrijven is ook een kunst. Wat een warboel die zin.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Misschien doe ik dat wel als jij niet meer mijn punt gaat proberen te maken. ..
Maarja ook van mijn kant blijft het speculatiequote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
5,3%
Ik denk dat de daling dit jaar hoger is, omdat
1) het geld voor steunmaatregelen op is
is per gemeente anders, in de gemeente Amersfoort is er nog veel beschikbaar. Dit is overigens meer een uitgestelde betaling (starterslening) dan een subsidie. Koopgarant wordt ook steeds meer hot heb ik het idee. Je koopt je woning deels van een ontwikkelaar en hij deelt mee in de winst
2) de HRA-discussie speelt en de afschaf van de HRA zijn schaduw voorruit werpt
fatsoenlijke huurwoningen zitten ook gauw rond de 900 p/m en dan komt er vaak nog wat bij, als je goedkoper wilt sta je al gauw een aantal jaar op de wachtlijst.
3) de rente omhoog gaat als de economie aantrekt grappig is vaak dat wat ik zoal zie is als de rente stijgt, mensen geneigd zijn om te gaan kopen, omdat ze bang zijn dat de rente nog hoger wordt. Als de rente daalt wacht men met kopen, omdat de rente misschien nog meer daalt...
4) mensen die werkloos zijn geraakt in de crisis nu in de bijstand komen en moeten verkopen
er zijn ook een aantal mensen die weer werk gevonden heeft, dus kan meevallen
5) mensen hun huizen zolang te koop hebben staan dat ze noodgedwongen hun huis verkopen om de dubbele woonlasten te verminderen.
eens, ik denk wel een unieke woning levert nog steeds genoeg op, het hangt nu echt af van de kwaliteit van de buurt en de woning met evt. tuin, het is niet meer vanzelfsprekend dat je winst maakt
6) de overdrachtsbelasting nog bestaat, terwijl mensen die niet meer kunnen terugverdienen aan waardevermeerdering van hun woning. De overdrachtsbelasting versterkt dus de negatieve spiraal.
tijd voor een mentaliteitsverandering dus, je betaalt voor je woongenot![]()
Moet me aan jou niveau aanpassen. Mijn excusesquote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:35 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Helder schrijven is ook een kunst. Wat een warboel die zin.
Maar al met al ontkrachten je antwoorden niet dat deze verschijnselen een negatief effect hebben op de woningprijzen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:35 schreef inXs het volgende:
[..]
Maarja ook van mijn kant blijft het speculatie
Echter jouw verschijnselen zijn nou ook weer niet zo sterk dat ze voor een daling van de prijzen zullen zorgen. Eerder voor een demping van het herstel.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:41 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar al met al ontkrachten je antwoorden niet dat deze verschijnselen een negatief effect hebben op de woningprijzen.
Volgens mij zijn in 2009 een record aantal woningen opgeleverd niet? Er staat gewoon ontzettend veel nieuwbouw leeg te wachten op een koper, dat moet toch gevolgen gaan hebben voor de markt?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel hoor. Krimp blijft vooralsnog beperkt tot een heel beperkt aantal gebieden. Neem daar de sterk vertraagde woningbouw bij en schaarste op de markt blijft voorlopig wel.
De meeste bouwprojecten starten niet voordat het meerendeel van de woningen is verkocht. Zo heel veel nieuwbouw staat er dan ook niet leeg.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij zijn in 2009 een record aantal woningen opgeleverd niet? Er staat gewoon ontzettend veel nieuwbouw leeg te wachten op een koper, dat moet toch gevolgen gaan hebben voor de markt?
Maar je kunt toch niet tegelijkertijd beweren dat enerzijds de nieuwbouw goed verkoopt en dat anderzijds de bouwproductie stagneert?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
De meeste bouwprojecten starten niet voordat het meerendeel van de woningen is verkocht. Zo heel veel nieuwbouw staat er dan ook niet leeg.
Dat effect zal dus beperkt zijn.
Overigens is de bouwproductie hard bezig in te storten dus dan wordt het wel weer gecompenseerd
Zijn we het toch een keer eens. Nieuwbouw is:quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, mensen gaan in die nieuwbouwhuizen wonen
Er zit altijd vertraging in de bouw. Wat vorig jaar werd gebouwd is grotendeels al verkocht in 2007-2008. Daarna kwam de crisis en daardoor lagere verkopen van nieuwbouw. Een klein deel van de kopers die eerder toegezegd hebben zal zijn afgehaakt maar dat mag volgens mij geen naam hebben.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:10 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niet tegelijkertijd beweren dat enerzijds de nieuwbouw goed verkoopt en dat anderzijds de bouwproductie stagneert?
Daar zitten nog ontwikkelaars tussen die weinig zin hebben om te dalen met hun prijsquote:IMHO wordt de verkoopkracht van nieuwbouw bepaald door de kavelprijzen, niet door de huizenprijzen. En omdat gemeenten geld nodig hebben, zullen zij -afhankelijk van de streek- desnoods een lagere kavelprijs accepteren.
Wanneer men dus verhuisd vanuit een bestaande woning, zorgt de VON ervoor dat ze niet verliezen op de overdrachtsbelasting? En je hebt beperkt onderhoud uiteraard. Dit pleit opzich ook weer voor sloop en nieuwbouw, dus niet eindeloos wijken aanplakken, maar goed herstructureren. Komt die slooppremie toch van pas!quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zijn we het toch een keer eens. Nieuwbouw is:
- goed geïsoleerd
- Vrij Op Naam, dus geen overdrachtsbelasting
- geaarde stopcontacten door je hele huis
- weinig onderhoud
Je hebt dan wel het probleem dat je een woning moet verkopen natuurlijk. Want reken maar dat kopers in deze markt vragen dat de kosten koper van de prijs afgaat! Het is nu eenmaal een kopersmarkt.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Wanneer men dus verhuisd vanuit een bestaande woning, zorgt de VON ervoor dat ze niet verliezen op de overdrachtsbelasting? En je hebt beperkt onderhoud uiteraard. Dit pleit opzich ook weer voor sloop en nieuwbouw, dus niet eindeloos wijken aanplakken, maar goed herstructureren. Komt die slooppremie toch van pas!
Ik neem aan dat je bedoelt de afschaf van de HRA. Maar dan lijkt het mij nog steeds een merkwaardige gedachtegang. Als de HRA wordt afgeschaft, kelderen immers de woningprijzen. In Zweden daalden de prijzen tot 50% na het afschaffen van de HRA.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je bang bent voor de HRA moet je juist NU kopen
Voor het afgeloste deel niet, nee.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De staat kan de HRA NIET met terugwerkende kracht afschaffen
Dat is niet met terugwerkende kracht. Met terugwerkende kracht moeten mensen alsnog hun belasting gaan betalen over al die jaren dat ze HRA genoten hebben. Kan ook, maar lijkt me net iets te ver gaan.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor de looptijd van je hypotheek ook niet
Tuurlijk kan de staat dat doen. Vraag is OF de overheid dat doet. Maar aannemen dat de staat dat niet doet is wishfull thinking.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor de loop van je hypotheek van je hypotheek ook niet
Je moet lezen wat ik zeg. Als je bang bent voor de HRA moet je NU kopen, daar is geen woord Spaans aanquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet met terugwerkende kracht. Met terugwerkende kracht moeten mensen alsnog hun belasting gaan betalen over al die jaren dat ze HRA genoten hebben. Kan ook, maar lijkt me net iets te ver gaan.
De Staat kan dat NIET doen, de staat mag niet tijdens het spel de regels veranderenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:44 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Tuurlijk kan de staat dat doen. Vraag is OF de overheid dat doet. Maar aannemen dat de staat dat niet doet is wishfull thinking.
Overigens denk ik niet dat de overheid kiest voor een big bang. Maar ook een langzaam uitfaseren van de HRA wordt verdisconteerd in de marktprijzen. Het is beter dat deze kogel door de kerk is, vóórdat je koopt.
Het hangt er van af. Als ze de HRA gaan beperken voor nieuwe hypotheken dan kan het verstandiger zijn nog net even een hypo af te sluiten. Ik zou dan trouwens een huis in Belgié kopen, met Nederlandse hypotheek en zodra de nieuwe prijssituatie hier is doorgedrongen in Nederland mét hypotheek weer terugverhuizen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je moet lezen wat ik zeg. Als je bang bent voor de HRA moet je NU kopen, daar is geen woord Spaans aan
De staat mag alles doen waar de staat zin in heeft. En de staat heeft dat ook vaak genoeg gedaan.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De Staat kan dat NIET doen, de staat mag niet tijdens het spel de regels veranderen
Mirá che, el problema no es el Español, el problema es la lógica...quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je moet lezen wat ik zeg. Als je bang bent voor de HRA moet je NU kopen, daar is geen woord Spaans aan
Er is nog steeds geen woord Spaans aan, ga eens lezenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hangt er van af. Als ze de HRA gaan beperken voor nieuwe hypotheken dan kan het verstandiger zijn nog net even een hypo af te sluiten. Ik zou dan trouwens een huis in Belgié kopen, met Nederlandse hypotheek en zodra de nieuwe prijssituatie hier is doorgedrongen in Nederland mét hypotheek weer terugverhuizen.
Als het voor alle hypotheken geldt, bestaand en nieuw,moet je natuurlijk wachten.
Je kent de wet niet, jammerquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
De staat mag alles doen waar de staat zin in heeft. En de staat heeft dat ook vaak genoeg gedaan.
De staat maakt de wet toch zelf. De kinderbijslag is bijvoorbeeld ook beperkt. Net alsof je die kinderen terug kunt brengen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je kent de wet niet, jammer
De staat verandert voortdurend de regels.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De Staat kan dat NIET doen, de staat mag niet tijdens het spel de regels veranderen
Het gaat erom dat als jij een Hypo afsluit dat je er van uit mag gaan dat de HRA is voor de duur van die hypotheek en de kinderbijslag heeft er net als altijd bij jou niks mee te maken, je kan gewoon niet fatsoenlijk Nederlands lezenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
De staat maakt de wet toch zelf. De kinderbijslag is bijvoorbeeld ook beperkt. Net alsof je die kinderen terug kunt brengen.
Het zou ook een slechte zaak zijn indien dit nog kon. Zeker in crisissituaties.
Maar niet tijdens het spelquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:50 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De staat verandert voortdurend de regels.
Daar mag je dus klaarblijkelijk niet van uit gaan!quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat erom dat als jij een Hypo afsluit dat je er van uit mag gaan dat de HRA is voor de duur van die hypotheek en de kinderbijslag heeft er net als altijd bij jou niks mee te maken, je kan gewoon niet fatsoenlijk Nederlands lezen
Mening. Geen feit.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat erom dat als jij een Hypo afsluit dat je er van uit mag gaan dat de HRA is voor de duur van die hypotheek en de kinderbijslag heeft er net als altijd bij jou niks mee te maken,
Jij-bak. Gaap.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
je kan gewoon niet fatsoenlijk Nederlands lezen
Uitgeluld dus, en wat ben je ook een enorme mongoolquote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar mag je dus klaarblijkelijk niet van uit gaan!
Zit je 'm te knijpen DAM? Met je voor jou te dure rijtjeskrot dat je niet meer kunt verkopen en na de verkiezingen ook niet meer kunt betalen?
quote:
QFT!quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Uitgeluld dus, en wat ben je ook een enorme mongool
Tuurlijk wel. AOW-leeftijd verhogen voor mensen die nu al AOW-premie betalen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 22:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar niet tijdens het spel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |