abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79523543
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 10:48 schreef TimeJumper het volgende:

Dus in 1 keer afschaffen is wel een heel onrealistisch voorstel.
Dat ligt er helemaal aan hoe je zoiets regelt, voor nieuwe gevallen kun je zeker de HRA per direct afschaffen.
Bestaande gevallen kunnen gebruik blijven maken terwijl er over een termijn word afgebouwd. Waar de meeste mensen bang voor zijn is dat ze niet kunnen doorstromen. Zoals uit de discussies die hier gevoerd worden mag blijken dat dit geen echte issue is, als je een huis koopt met de intentie deze binnen enkele jaren weer te verkopen en je geen aflossing doet, dan is dat een probleem. Maar de kern van niet aflossen is dat je volgens mij dan al boven je stand leeft.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 24 maart 2010 @ 11:25:55 #162
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_79524624
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 10:48 schreef TimeJumper het volgende:
De HRA kan je nooit in 1 keer afschaffen. Dan veroorzaak je een hele volksverhuizing omdat heel veel mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Deze kunnen niet doorstromen naar een huurwoning aangezien die er haast niet zijn.
Normaal sta je al jaren op de wachtlijst voor een huurwoning.

Dus in 1 keer afschaffen is wel een heel onrealistisch voorstel.
Dat kan echt niet, daar heb je gelijk in. Alle banken zouden binnen 1 jaar failliet zijn.
pi_79525013
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:25 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Dat kan echt niet, daar heb je gelijk in. Alle banken zouden binnen 1 jaar failliet zijn.
Banken zijn in feite parasieten, zonder een gastheer sterven ze zeer snel uit. Dat komt omdat ze zelf helemaal niets produceren. Bij gratie van de overheid hebben ze het monopoly gekregen om geld uit het niets te creëren, om dat vervolgens uit te lenen en voor deze 'goocheltruc' geld te vragen. Volgens mij is dit een zeer tegennatuurlijk fenomeen, het enige natuurlijke fenomeen dat hiermee overeenstemming lijkt te vertonen is het ontstaan van het heelal, dat is immers ook uit het niets ontstaan. Zou Lloyd Blankfein dat soms bedoelt hebben met zijn bekende uitspraak over :doing God's work"
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 24 maart 2010 @ 11:58:28 #164
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_79525882
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat ligt er helemaal aan hoe je zoiets regelt, voor nieuwe gevallen kun je zeker de HRA per direct afschaffen.
Bestaande gevallen kunnen gebruik blijven maken terwijl er over een termijn word afgebouwd. Waar de meeste mensen bang voor zijn is dat ze niet kunnen doorstromen. Zoals uit de discussies die hier gevoerd worden mag blijken dat dit geen echte issue is, als je een huis koopt met de intentie deze binnen enkele jaren weer te verkopen en je geen aflossing doet, dan is dat een probleem. Maar de kern van niet aflossen is dat je volgens mij dan al boven je stand leeft.
Inderdaad voor nieuwe gevallen gelijk afschaffen, daar heb je gelijk in.

Maar dan zit je toch nog met de lopende gevallen. Die kan je op termijn afbouwen.
Jij hebt het over mensen die niet aflossen dus toch al boven hun stand leven.
Ik denk dat een groot percentage gewoon een spaarhypotheek of iets dergelijks heeft, waar dus wel het doel is om af te lossen.
Maar die de berekening van de HRA hebben meegenomen in hun besluit of ze het huis wel of niet (kunnen) kopen.
Juist deze groep komt in de grote problemen.
Deze moeten hun huis verkopen, en op tijd inschrijven bij een woningstichting (die kunnen de vraag nu al niet aan).
De markt weet dat deze mensen hun huis moeten verkopen dus kunnen lager bieden.

Dus voor bestaande gevallen moet je het wel heel langzaam afbouwen anders komt er een tsunami van huurders aan.

Tenzij deze mensen in een goedkopere klasse een huis terugkopen.
Maar dan nog, als je de maandlasten bekijkt zonder HRA, wat kun je dan kopen, zodat je op een redelijk maandbedrag uitkomt.
Het zal niet heel veel zijn.

Dus nieuwe gevallen, gelijk HRA afschaffen, (dan moet er toch wat gebeuren met de huizenprijzen)
Bestaande gevallen heel langzaam afbouwen
Rayen 2½ jaar!
pi_79526187
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:58 schreef TimeJumper het volgende:

Inderdaad voor nieuwe gevallen gelijk afschaffen, daar heb je gelijk in.

Maar dan zit je toch nog met de lopende gevallen. Die kan je op termijn afbouwen.
Jij hebt het over mensen die niet aflossen dus toch al boven hun stand leven.
Ik denk dat een groot percentage gewoon een spaarhypotheek of iets dergelijks heeft, waar dus wel het doel is om af te lossen.
Maar die de berekening van de HRA hebben meegenomen in hun besluit of ze het huis wel of niet (kunnen) kopen.
Juist deze groep komt in de grote problemen.
Deze moeten hun huis verkopen, en op tijd inschrijven bij een woningstichting (die kunnen de vraag nu al niet aan).
De markt weet dat deze mensen hun huis moeten verkopen dus kunnen lager bieden.

Waarom zouden deze mensen hun huizen moeten verkopen? Als de HRA langzaam word afgebouwd is er toch geen vuiltje aan de lucht? Overigens ben ik van mening dat mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen als de HRA direct zou worden afgeschaft al reeds in de gevarenzone zitten. Als je die paar duizend euro per jaar niet kan lijden zit je gewoon te krap op de grens van het mogelijke. Dat geeft maar weer eens aan hoe ernstig de situatie is, mede dankzij de HRA. Daar moeten we dus vooral niets aan doen
I'll sing you a lullaby.
pi_79530289
quote:
TIPS

• Weet exact wat uw financiële mogelijkheden zijn. Ga niet kijken naar huizen die veel te duur zijn in de veronderstelling dat er wel een tonnetje af kan. De meeste woningen zijn in deze tijd al scherp geprijsd. Informeer of u bij een eventuele aankoop gebruik kunt maken van koopsubsidies of startersleningen.

• Maak een wensenlijstje met bijvoorbeeld daarop het minimale aantal slaapkamers en de maximale afstand naar winkels, scholen en werk. Wijk daar niet te veel van af.

• Oriënteer u van tevoren op internet.

• Ga voor de Open Huizen Dag eerst de omgeving eens goed bekijken. Hoe ziet de wijk waar u eventueel wilt gaan wonen er bijvoorbeeld ’s avonds uit?

• Bekijk tijdens de Open Huizen Dag maximaal drie of vier huizen waarin u echt geïnteresseerd bent. Het is immers geen dagje gluren bij de buren.

• Ga meteen weg als de eerste indruk niet goed is. Het is niet aardig om de verkopers in de veronderstelling te laten dat u het huis geweldig vindt als dat niet zo is.

• Probeer door de smaak van de huidige bewoners heen te kijken. En ga zeker de tuin in, ook als het regent.

• Stippel een handige route uit.

bron: Telegraaf
Vast en zeker geschreven door een NWM makelaar, profiteer vooral nog van de scherpe prijzen, susidies etc. En snel oprotten als je geen interesse hebt, je moet de arme verkopers niet te veel irriteren met je aanwezigheid, vuile gluurder
I'll sing you a lullaby.
pi_79531380
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 11:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Banken zijn in feite parasieten, zonder een gastheer sterven ze zeer snel uit. Dat komt omdat ze zelf helemaal niets produceren. Bij gratie van de overheid hebben ze het monopoly gekregen om geld uit het niets te creëren, om dat vervolgens uit te lenen en voor deze 'goocheltruc' geld te vragen. Volgens mij is dit een zeer tegennatuurlijk fenomeen, het enige natuurlijke fenomeen dat hiermee overeenstemming lijkt te vertonen is het ontstaan van het heelal, dat is immers ook uit het niets ontstaan. Zou Lloyd Blankfein dat soms bedoelt hebben met zijn bekende uitspraak over :doing God's work"
Slmme mensen dan die bankiers die creeeren geld voor heel de bevolking en zorgen ervoor dat vrijwel iedereen een huis kan kopen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 24 maart 2010 @ 14:48:33 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79531778
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Waarom zouden deze mensen hun huizen moeten verkopen? Als de HRA langzaam word afgebouwd is er toch geen vuiltje aan de lucht? Overigens ben ik van mening dat mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen als de HRA direct zou worden afgeschaft al reeds in de gevarenzone zitten. Als je die paar duizend euro per jaar niet kan lijden zit je gewoon te krap op de grens van het mogelijke. Dat geeft maar weer eens aan hoe ernstig de situatie is, mede dankzij de HRA. Daar moeten we dus vooral niets aan doen
Dat is waar. Er van uitgaande dat de afschaffing op verantwoorde wijze gebeurt.

Het effect op de huizenprijzen zal dan ook beperkt zijn. Er is echter wel een behoorlijk effect op de toekomstige stijging van de huizenprijzen. Als de aftrekbaarheid ieder jaar met 3% verslechtert zullen de huizenprijzen de komende 30 jaar (totdat in 2040 de HRA compleet weg is) maar weinig stijging laten zien.
The End Times are wild
pi_79566958
Gisteren een sneer van Kees de Kort in de richting van de politiek, makelaars en huizenbezitters

Kees for president
I'll sing you a lullaby.
pi_79569098
ja alleen huurders zijn heilige boontjes
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:58:58 #171
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_79569119
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:11 schreef xenobinol het volgende:
Gisteren een sneer van Kees de Kort in de richting van de politiek, makelaars en huizenbezitters

Kees for president
Mwhehe, altijd leuk om naar te luisteren
Maar hij heeft wel gelijk, van die hele huizenmarkt en de prijzen klopt geen hol meer van. Totaal geen sprake van vrije markt betreffende de huizenmarkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Demophon op 25-03-2010 14:12:56 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_79569549
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef inXs het volgende:
ja alleen huurders zijn heilige boontjes
Is dat zo? Ik heb wel altijd vermoed dat een groot percentage het slachtoffer is van gevoerd beleid. Dat zijn toch wel zaken waardoor ze vermindert toerekeningsvatbaar zijn
I'll sing you a lullaby.
pi_79574448
Daarstraks wegens nieuwschierigheid eens gaan kijken naar de prijs van bouwkavels in Zuid-Branbant. Nu ik dacht dat België duur was, maar voor 200 m² kost dat is bepaalde gemeenten 140.000 euro (inclusief BTW). Dat vind ik echt om gek van te worden. Ik dacht dat dit in België al duur was met prijzen van 140.000 euro voor 450 m². Bouwen in Nederland is precies alleen weggelegd voor de rijken. Want wat doe je nu op een mini grondje ter grootte van een postzegel... mijn ouders hebben lekker 1900 m²... in Belgie was dat 15 jaar geleden nog gewoon mogelijk. Dan durven er sommige mensen zeggen, dat we het beter hebben dan ooit.
pi_79574902
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:27 schreef Emu het volgende:
Daarstraks wegens nieuwschierigheid eens gaan kijken naar de prijs van bouwkavels in Zuid-Branbant. Nu ik dacht dat België duur was, maar voor 200 m² kost dat is bepaalde gemeenten 140.000 euro (inclusief BTW). Dat vind ik echt om gek van te worden. Ik dacht dat dit in België al duur was met prijzen van 140.000 euro voor 450 m². Bouwen in Nederland is precies alleen weggelegd voor de rijken. Want wat doe je nu op een mini grondje ter grootte van een postzegel... mijn ouders hebben lekker 1900 m²... in Belgie was dat 15 jaar geleden nog gewoon mogelijk. Dan durven er sommige mensen zeggen, dat we het beter hebben dan ooit.
Ik ken voldoende mensen met minimaal 2000 meter grond hoor en die kochten niet allemaal in de jaren 70 of 80
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_79575380
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik ken voldoende mensen met minimaal 2000 meter grond hoor en die kochten niet allemaal in de jaren 70 of 80
Maar niet iedereen verkeerd in zulk 'rijk' gezelschap als jij DAM. Misschien moet je ook even naar de tirade van ome Kees luisteren
I'll sing you a lullaby.
pi_79575448
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar niet iedereen verkeerd in zulk 'rijk' gezelschap als jij DAM. Misschien moet je ook even naar de tirade van ome Kees luisteren
Gewoon wat beter je best doen
pi_79579838
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:30 schreef Sjabba het volgende:

[..]

HRA is er juist voor "arme sloebers".... Was bedoelt om woning bezit te stimuleren.

Wat jij voorsteld is ook een middenweg.

Daarna wil je toch liever dat de pijn ineens wordt genomen, door anderen dan jezelf wel te vestaan.

Wat jij slim vindt is persoonlijk.

Je lult maar een beetje alle kanten op.
Jij lult maar wat. Ik geef twee opties. Mijn voorkeur gaat uit naar het ineens afschaffen, maar dat zie ik gezien de politieke verhoudingen niet gebeuren. Vandaar dat ik een alternatief geef.

Ik heb zelf ook een koopwoning, maar mensen die verstandig met geld om zijn gegaan redden het ook zonder de HRA of met een HRA die stap voor stap wordt afgebouwd.

Het idee van de HRA was wellicht ooit om arme sloebers aan een huis te brengen, maar tegenwoordig gaat die vlieger allang niet meer op. Heel wat bewoners van Vinex-hutten parasiteren op de HRA en genoeg mensen, buiten de arme sloebers, die zonder de HRA in de problemen komen.
pi_79588718
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

2000 meter diep zeker.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_79592151
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 22:03 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

2000 meter diep zeker.
Nope.

Is gewoon allemaal een kwestie van hard werken
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:21:46 #180
236264 crew  capricia
pi_79593656
Vandaag het gesprek van Wellink met BNR geluisterd.
Zeer korte samenvatting:
Wellink vindt sinds 1998 dat de HRA weg moet.
Ook nu er een crisis is.
Maar hij vindt het wel slecht om NU maatregelen te nemen...liever bij een opgaande stabiele eco. situatie.

Ik vertaal: HRA beperkende maatregelen gaan komen zodra de economie goed gaat.
(What's new?) Maar ik ben wel benieuwd naar de maatregelen an sich: Wat gaan ze invoeren? Welk termijn? Etc.
Het blijft allemaal nog een beetje vaag.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 maart 2010 @ 00:26:31 #181
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79593758
Je kunt je afvragen wat het beste is. In één keer een diep dal en dan weer lekker omhoog of jarenlang sudderen. Eerst de crisis en daarna steeds weer beperkingen op HRA zodat het tot 2024 aankloten blijft.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:27:10 #182
236264 crew  capricia
pi_79593777
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:26 schreef LXIV het volgende:
Je kunt je afvragen wat het beste is. In één keer een diep dal en dan weer lekker omhoog of jarenlang sudderen. Eerst de crisis en daarna steeds weer beperkingen op HRA zodat het tot 2024 aankloten blijft.
Dat is typisch NL..Polderland...toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79593919
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:26 schreef LXIV het volgende:
Of gewoon niks veranderen, dat kan ook
  vrijdag 26 maart 2010 @ 00:35:24 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79593946
Dat kan wel, maar is toch geen optie meer. Eigenlijk "iedereen" is het er wel over eens dat de HRA geleidelijk afgebouwd moet worden. Het gaat nu nog om het tijdstip om er mee te beginnen.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:37:27 #185
236264 crew  capricia
pi_79593979
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:35 schreef LXIV het volgende:
Dat kan wel, maar is toch geen optie meer. Eigenlijk "iedereen" is het er wel over eens dat de HRA geleidelijk afgebouwd moet worden. Het gaat nu nog om het tijdstip om er mee te beginnen.
Maar "iedereen" (52%) is huizenbezitter...en die gaan dat niet leuk vinden.
Er gaat wel iets gebeuren op het gebied van HRA, dat weten zij ook wel. Maar niet te drastisch. Liever in de vorm van de AOW..over 12 jaar of zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79593991
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:35 schreef LXIV het volgende:
Defineer iedereen
  vrijdag 26 maart 2010 @ 00:38:38 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79594005
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar "iedereen" (52%) is huizenbezitter...en die gaan dat niet leuk vinden.
Er gaat wel iets gebeuren op het gebied van HRA, dat weten zij ook wel. Maar niet te drastisch. Liever in de vorm van de AOW..over 12 jaar of zo.
Het zal niet te drastisch zijn. Maar er is nu wel een vrij algemene consensus onder de economen, politici, etc dat de HRA niet eeuwig in onverkorte vorm kan blijven bestaan. Dat bedoel ik met iedereen.
Ook in de publieke opinie is het onderwerp meer bespreekbaar geworden.
The End Times are wild
pi_79594058
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het zal niet te drastisch zijn. Maar er is nu wel een vrij algemene consensus onder de economen, politici, etc dat de HRA niet eeuwig in onverkorte vorm kan blijven bestaan. Dat bedoel ik met iedereen.
Oh, het is bespreekbaar, nu gaat het er komen, let maar op

Kan je ook onderbouwen waarom die economen van mening zijn dat de HRA niet haalbaar is?
  vrijdag 26 maart 2010 @ 00:44:30 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79594122
Ja. Dat merk je als je de media over dit onderwerp volgt. Heel veel vooraanstaande economen of vastgoedexperts hebben zich hier al over uitgesproken.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:46:35 #190
236264 crew  capricia
pi_79594157
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat het onderwerp veel meer bespreekbaar is, dat merk ik wel overal..alsof 'ze' ons klaarstomen om het te accepteren...en ach..als het geleidelijk gaat heb ik er ook niet zo'n weerstand tegen.
Maar het lijkt me niet de beste maatregel om de crisis te bezweren...beter is om het uit te stellen tot het wat beter gaat met Nederland.
Laten we blij zijn dat de werkloosheid niet zo hard opgelopen is alsdat gedacht werd. Tot nu toe valt de crisis mee (die een anderhalf jaar geleden nog minstens de jaren 30 zou overtreffen..remember?).

En wat mij betreft (en misschien sta ik wel alleen), hoeven we echt niet al die miljaren direct te bezuinigen. Zeker als andere Europeesche landen dat ook niet doen. Waarom het braafste jongentje van de klas zijn? Dat houdt in dat wij voor hen betalen...toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79594217
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:44 schreef LXIV het volgende:
Ja. Dat merk je als je de media over dit onderwerp volgt. Heel veel vooraanstaande economen of vastgoedexperts hebben zich hier al over uitgesproken.
Dat zal het zijn, maar kan jezelf ook je eigen mening onderbouwen of is dat te veel voor je gevraagd?
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:50:42 #192
236264 crew  capricia
pi_79594248
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Oh, het is bespreekbaar, nu gaat het er komen, let maar op

Kan je ook onderbouwen waarom die economen van mening zijn dat de HRA niet haalbaar is?
Vanuit de schatkist is de HRA wel degelijk haalbaar..maar het gaat om prioriteiten, om tijdszin e.d. En de HRA is nou eenmaal steeds minder van deze tijd.
Veel mensen zien het niet als stimulering van eigen woningbezit (waar het ooit voor bedoeld was), maar van extra stimulering van de rijken onder ons, en van een stimulering om een tophypotheek te nemen.
En daar is het eigenlijk nooit voor bedoeld.

Dat de woningmarkt in zijn gehaal gewoon shit is, daar zijn jij en ik het wel over een. Het probleem zit hem niet in de HRA an sich, maar meer in de gehele woningmarkt. Ik pleit dan ook voor een totaal visie op de woningmarkt. Niet op de HRA alleen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79594255
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat het onderwerp veel meer bespreekbaar is, dat merk ik wel overal..alsof 'ze' ons klaarstomen om het te accepteren...en ach..als het geleidelijk gaat heb ik er ook niet zo'n weerstand tegen.
Maar het lijkt me niet de beste maatregel om de crisis te bezweren...beter is om het uit te stellen tot het wat beter gaat met Nederland.
Laten we blij zijn dat de werkloosheid niet zo hard opgelopen is alsdat gedacht werd. Tot nu toe valt de crisis mee (die een anderhalf jaar geleden nog minstens de jaren 30 zou overtreffen..remember?).

En wat mij betreft (en misschien sta ik wel alleen), hoeven we echt niet al die miljaren direct te bezuinigen. Zeker als andere Europeesche landen dat ook niet doen. Waarom het braafste jongentje van de klas zijn? Dat houdt in dat wij voor hen betalen...toch?
Voldoende makkelijkere en mindere nuttige targets dan de HRA

HRA is zeg maar de kip met de gouden eieren en die wil LVIX nu dood schieten
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:53:21 #194
236264 crew  capricia
pi_79594290
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Voldoende makkelijkere en mindere nuttige targets dan de HRA

HRA is zeg maar de kip met de gouden eieren en die wil LVIX nu dood schieten
En wat wil Nederland?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79594299
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Vanuit de schatkist is de HRA wel degelijk haalbaar..maar het gaat om prioriteiten, om tijdszin e.d. En de HRA is nou eenmaal steeds minder van deze tijd.
Veel mensen zien het niet als stimulering van eigen woningbezit (waar het ooit voor bedoeld was), maar van extra stimulering van de rijken onder ons, en van een stimulering om een tophypotheek te nemen.
En daar is het eigenlijk nooit voor bedoeld.

Dat de woningmarkt in zijn gehaal gewoon shit is, daar zijn jij en ik het wel over een. Het probleem zit hem niet in de HRA an sich, maar meer in de gehele woningmarkt. Ik pleit dan ook voor een totaal visie op de woningmarkt. Niet op de HRA alleen.
HRA zorgt dan ook voor woningbezit en aangezien de vrijwel gehele non-food retail drijft op woningbezit lijkt me dat een vrij cruciale maatregel

Maar ach misschien zit ik er wel naast en kan beter gewoon iedereen gaan huren, is goed voor de leefbaarheid in je wijk en zo
pi_79594311
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:53 schreef capricia het volgende:

[..]

En wat wil Nederland?
Als ze slim zijn de HRA gewoon handhaven
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:57:38 #197
236264 crew  capricia
pi_79594359
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Maar ach misschien zit ik er wel naast en kan beter gewoon iedereen gaan huren, is goed voor de leefbaarheid in je wijk en zo
Je vergeet een cynische emo..
In huren heb ik nooit wat gezien...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79594379
Er is geen nadeel aan HRA
  Moderator vrijdag 26 maart 2010 @ 00:59:49 #199
236264 crew  capricia
pi_79594396
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is geen nadeel aan HRA
Jawel: De huurders betalen het indirect.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_79594427
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Jawel: De huurders betalen het indirect.
Moet je maar geen huurder worden

Das net zo'n argument als ik wil de BPM voor mijn auto niet betalen
pi_79597329
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 01:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Moet je maar geen huurder worden

Das net zo'n argument als ik wil de BPM voor mijn auto niet betalen
Nee, dat is niet waar. In NL hebben wij democraties besloten ( ) dat de mensen met het meeste inkomen de meeste belasting moeten betalen, niet alleen in absolute waarde maar ook procentueel. Dat menige rijke stinkerd het daar niet mee eens is ligt aan de gierige menselijke natuur. De HRA heft deze maatregel gedeeltelijk op maar erger nog, streeft het doel voorbij waarvoor zij initieel in het leven geroepen is nl. het bevorderen van het huizenbezit. Door het gevoerde RO beleid, lage rente en HRA zijn koopwoningen onbetaalbaar geworden (luister nog eens even goed naar ome Kees, die heeft er tenslotte veel meer verstand van als jij en ik )
De HRA zorg er daardoor voor dat de huizenmarkt niet zal herstellen, als de non-food sector van de economie alleen maar kan overleven door de zeepbel verder op te blazen moeten ze toch echt beter hun best gaan doen
I'll sing you a lullaby.
pi_79597410
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:46 schreef capricia het volgende:

Het is in feite een duivels dilemma, als we niets doen weten we zeker dat we afstevenen op de afgrond (goodnight Saigon). Het is dus belangrijk dat iemand het voortouw neemt, dat wij als Nederlanders dan maar weer de hete kolen uit het vuur moeten halen, getuigt van VOC mentaliteit
I'll sing you a lullaby.
pi_79598669
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar. In NL hebben wij democraties besloten ( ) dat de mensen met het meeste inkomen de meeste belasting moeten betalen, niet alleen in absolute waarde maar ook procentueel. Dat menige rijke stinkerd het daar niet mee eens is ligt aan de gierige menselijke natuur. De HRA heft deze maatregel gedeeltelijk op maar erger nog, streeft het doel voorbij waarvoor zij initieel in het leven geroepen is nl. het bevorderen van het huizenbezit. Door het gevoerde RO beleid, lage rente en HRA zijn koopwoningen onbetaalbaar geworden (luister nog eens even goed naar ome Kees, die heeft er tenslotte veel meer verstand van als jij en ik )
De HRA zorg er daardoor voor dat de huizenmarkt niet zal herstellen, als de non-food sector van de economie alleen maar kan overleven door de zeepbel verder op te blazen moeten ze toch echt beter hun best gaan doen
Houdt iemand je tegen om een huis te kopen en HRA te krijgen?
pi_79598760
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Houdt iemand je tegen om een huis te kopen en HRA te krijgen?
Gelukkig geven de bankiers momenteel geen hypotheken meer van 7 maal je bruto inkomen, dus ja... in dat opzicht word ik tegen gehouden
I'll sing you a lullaby.
pi_79599105
Ik word ook tegen gehouden met het kopen van een Ferrari, moet de overheid mij nu ook helpen?
pi_79603057
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik word ook tegen gehouden met het kopen van een Ferrari, moet de overheid mij nu ook helpen?
De overheid zou de BPM voor je kunnen verlagen, daar zou ik overigens geen enkele moeite mee hebben
I'll sing you a lullaby.
pi_79608113
Goed dat jij mij gelijk geeft en dus weet dat je eigen visie niet klopt
pi_79608317
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De overheid zou de BPM voor je kunnen verlagen, daar zou ik overigens geen enkele moeite mee hebben
Ik heb een briljant idee: de opbrengsten van die BPM kunnen gebruikt worden om de rente op de financiering van een auto aftrekbaar te maken. Op die manier wordt het eigen autobezit gestimuleerd, en kunnen mensen eindelijk de ferrari rijden die ze verdienen
pi_79609059
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 13:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Goed dat jij mij gelijk geeft en dus weet dat je eigen visie niet klopt
Ik geef je geen gelijk, ik zeg dat ik het niet erg zou vinden als de BPM verlaagd of afgeschaft zou worden. Daarmee word jouw Ferrari goedkoper. Door de HRA worden huizen juist duurder omdat mensen een hogere hypotheeksom kunnen lenen i.cm. de relatieve schaarste neemt de verhouding kwaliteit/prijs steeds verder af, is toch niet zo moeilijk om dat te begrijpen?
I'll sing you a lullaby.
pi_79609132
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:04 schreef sintesi het volgende:

[..]

Ik heb een briljant idee: de opbrengsten van die BPM kunnen gebruikt worden om de rente op de financiering van een auto aftrekbaar te maken. Op die manier wordt het eigen autobezit gestimuleerd, en kunnen mensen eindelijk de ferrari rijden die ze verdienen
Klinkt aardig, maar in feite worden alleen bankiers erg rijk van al deze subsidie maatregelen. Ik zie liever sobere degelijke bankiers die gewoon een normaal inkomen verdienen.
I'll sing you a lullaby.
pi_79609282
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik geef je geen gelijk, ik zeg dat ik het niet erg zou vinden als de BPM verlaagd of afgeschaft zou worden. Daarmee word jouw Ferrari goedkoper. Door de HRA worden huizen juist duurder omdat mensen een hogere hypotheeksom kunnen lenen i.cm. de relatieve schaarste neemt de verhouding kwaliteit/prijs steeds verder af, is toch niet zo moeilijk om dat te begrijpen?
Jij kan ook gebruik maken van de facaliteit dus de kwaliteit/prijs gaat niet achteruit
pi_79609344
De enige die echt de klos zijn zijn Belgen en Duitsers die in het grensgebied wonen en niet in Nederland werken.

Het zou een start zijn om bijvoorbeeld de HRA af te schaffen voor mensen die in het buitenland wonen
pi_79609865
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Jij kan ook gebruik maken van de facaliteit dus de kwaliteit/prijs gaat niet achteruit
Kom op zeg, doe eens beter je best
I'll sing you a lullaby.
pi_79610183
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:47 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kom op zeg, doe eens beter je best
Nee, hoef ik niet want das een keiharde waarheid
pi_79610282
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Onderbouwing?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_79610303
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Onderbouw eens
I'll sing you a lullaby.
pi_79610350
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Onderbouw eens
Iedereen die in Nederland werkt belasting betaald heeft recht op HRA, dus per saldo zorgt HRA niet voor een slechtere prijskwaliteit of betaalbaarheid
pi_79610874
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Iedereen die in Nederland werkt belasting betaald heeft recht op HRA, dus per saldo zorgt HRA niet voor een slechtere prijskwaliteit of betaalbaarheid
Onder welke steen heb jij geleefd de laatste jaren
I'll sing you a lullaby.
pi_79610906
Onderbouwing is niet je sterkste kant wel
pi_79614355
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 15:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Onderbouwing is niet je sterkste kant wel
Welles nietes

Neemt natuurlijk niet weg dat jij het gewoon helemaal verkeerd ziet en ik gelijk heb
I'll sing you a lullaby.
pi_79614395
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Welles nietes

Neemt natuurlijk niet weg dat jij het gewoon helemaal verkeerd ziet en ik gelijk heb
Dan zal je eerst moeten onderbouwen waar ik er naast zit
pi_79615778
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Maar ach misschien zit ik er wel naast
Niet misschien hoor, je zit er dik naast
I'll sing you a lullaby.
pi_79616034
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Niet misschien hoor, je zit er dik naast
Moet je eerst met iets komen
pi_79619151
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Moet je eerst met iets komen
Genoeg te lezen gehad toch?

Maar ok... ik zal nog een voorbeeld geven.

Er was eens een dorpje genaamd Damville:

Stel er zijn 100 mensen in Damville die een huis willen kopen, de huizen zouden zelfs met een mooie winst 100k per stuk moeten gaan kosten. De gemeente heeft echter besloten dat er slechts 50 huizen gebouwd mogen worden, de projectontwikkelaar ziet zijn kans schoon en besluit de prijzen te verhogen. De gemeente ziet dat ook en verteld de projectontwikkelaar dat in de toekomst de bouwgrond hem veel meer gaat kosten. De 50 huizen worden verkocht aan de 'gelukkigen'. Een paar jaar later staat de gemeente weer de bouw van 50 huizen toe, maar ondertussen is het aantal mensen dat een huis wil kopen weer opgelopen tot 100 er word nog steeds niet voldaan aan de vraag van de markt. De prijzen van de duurdere bouwgrond zijn ondertussen ook in de nieuwe prijsstelling verwerkt, ze kosten nu 150k. Maar wat geeft dat de rente is ondertussen gedaald, dus we kunnen meer lenen. De 50 huizen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Nog steeds zitten er 50 mensen te wachten op de kans een woning te bemachtigen. Ondertussen zijn er mensen die Damville wel weer gezien hebben (zo leuk wonen is het er nou ook weer niet ) en hun woning te koop zetten. Het loopt enorm storm aan 'kijkers' en deze beginnen als gekken tegen elkaar op te bieden. Ze grijpen hun calculator erbij en berekenen wat hun maandelijkse lasten zijn. De HRA bied hoop, door de aftrek van de rente kunnen ze nog net even wat extra lenen om de overige bieders af te troeven. Knallende champagne kurken zijn het resultaat (bij de makelaars en banken wel te verstaan). Op het laatst zijn de laatste 'sukkels' enkel nog maar in staat om een huis te kunnen kopen door over te gaan tot de 'aflossingsvrije hypotheek' want centjes om af te lossen hebben ze niet, ze kunnen het simpelweg niet meer betalen. Men betaald nu 300k voor een woning die een paar jaar geleden slecht 100k gekost heeft.

Was dat nou zo moeilijk
I'll sing you a lullaby.
pi_79621526
Geef gewoon je punt.

[ Bericht 60% gewijzigd door PietjePuk007 op 26-03-2010 20:00:45 ]
pi_79622053
Loop eens niet schelden .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:41:32 #227
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79624049
Hugo Priemus: De huizenprijzen blijven waarschijnlijk jaaaaaaren dalen,
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_79624203
naja waarom niet, kan iedereen weer goedkoper groter gaan wonen Als nu ook eens de grondprijzen dalen...
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:49:44 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79624467
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:44 schreef inXs het volgende:
naja waarom niet, kan iedereen weer goedkoper groter gaan wonen Als nu ook eens de grondprijzen dalen...
Of de prijzen nu dalen of stijgen, de huizen worden er niet groter of kleiner van!

Het enige effect is dat je als starter minder schuld opbouwt.
The End Times are wild
pi_79625246
Ik financier liever 500.000 tegen 3% dan 300.000 tegen 6%, maar daar zal LXIV wel weer anders over denken
pi_79626661
aardig blijven graag Maar daar heb je wel een punt, er spelen meer elementen mee bij de aankoop van een huis, niet alleen de prijs is relevant, maar ook de rentestanden.. Ik kan me het verhaal nog goed herinneren van mijn oom en tante dat rond 1980 hun renteperiode afliep.. Ik meen dat ze van 6% naar 13% gingen....
pi_79631731
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 21:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik financier liever 500.000 tegen 3% dan 300.000 tegen 6%, maar daar zal LXIV wel weer anders over denken
Ik financier liever 300k tegen 3% terwijl ik hetzelfde huis koop waar nu 500k voor betaald moet worden
I'll sing you a lullaby.
pi_79631813
- niet doen, nogmaals -

[ Bericht 95% gewijzigd door PietjePuk007 op 26-03-2010 23:45:58 ]
pi_79643540
Even kijken hoe dit forum bevalt na een half jaartje tweakers.net... Hoewel LXIV de boel hier voldoende onder controle lijkt te hebben. Meteen al een aardig berichtje om op te reageren gevonden.
quote:
We hebben het dan over dezelfde woning die 500k ipv 300k is, toch? Nou koop jij dan die 2-onder-1-kapper maar voor de 500k plus de lening van 500k tegen 3%, ik ga voor de andere voor 300k met jouw bijbehorende tarief! Even kijken:
1) Jij kunt je hypo niet gunstiger maken door te herfinancieren, want de rente gaat niet lager. Ik misschien wel, van 6% naar 5% b.v.
2) Aflossen hakt er voor jou nauwelijks in. Je blijft je leven rente slaaf.
3) Stel de woning is op een gegeven moment 400k waard. Dan kan ik verkopen en met de winst alles aflossen, terwijl jij met een restschuld blijft zitten.

Kortom: kopen bij de combinatie van lage rentestand en hoge prijzen is niet zo gunstig als het lijkt.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:15:24 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79644534
quote:
500K @ 3% (aflossingsvrij) *,59 (HRA) = 265K aan rente betalen(30 jr), restschuld = 500K, dus 765K betalen.

300K @ 6% (aflossingsvrij) *,59 (HRA) = 318K aan rente betalen, restschuld = 300K, dus 618K betalen

Als je ook nog gaat aflossen, dus als de rente steeds minder wordt, is het nog gunstiger om tegen 6% te lenen.
The End Times are wild
pi_79644620
Het gaat in elk geval nog niet hard met die daling van de huizenprijzen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79644635
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:41 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hugo Priemus: De huizenprijzen blijven waarschijnlijk jaaaaaaren dalen,
Dit is de keiharde waarheid inderdaad.
pi_79645009
Ik ben bang dat niemand de waarheid weet en dat iedereen maar wat roept vanuit hun eigen expertise. We moeten eerst even afwachten of we er na 2012 nog zijn, pas dan is het relevant om te praten over huizenprijzen en schulden.....
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:12:45 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79645714
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 15:19 schreef du_ke het volgende:
Het gaat in elk geval nog niet hard met die daling van de huizenprijzen.
Neuh. Maar met de verkopen ook niet. Ik verwacht voor dit jaar een bescheiden 5% daling. Je zult nu wel gaan zien dat mensen die in 2008 hun huis te koop gezet hebben zonder HRA komen te zitten, waardoor de maandlasten fors gaan stijgen. Dat is een extra incentive om tóch maar te verkopen.

Verder de onzekerheid over de afschaffing van de HRA en de te verwachten stijgende rente (al mag dat van mij nog wel even uitbiljven), en er is een recept voor een bearmarket van een paar jaar lang.
The End Times are wild
  zaterdag 27 maart 2010 @ 16:27:10 #240
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_79646122
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Neuh. Maar met de verkopen ook niet. Ik verwacht voor dit jaar een bescheiden 5% daling. Je zult nu wel gaan zien dat mensen die in 2008 hun huis te koop gezet hebben zonder HRA komen te zitten, waardoor de maandlasten fors gaan stijgen. Dat is een extra incentive om tóch maar te verkopen.

Verder de onzekerheid over de afschaffing van de HRA en de te verwachten stijgende rente (al mag dat van mij nog wel even uitbiljven), en er is een recept voor een bearmarket van een paar jaar lang.

Waarom denk je dan dat de daling op 5% blijft?

Als nu al in VERKIEZINGSTIJD het H-woord valt, waarom zou een starter dan de euvele moed hebben om nu in te stappen? Als dit echt wordt afgeschaft, ben je de rest van je leven aan het werken om de hypotheek af te ronden. Voor uitbetaalde babyboomers geen punt, het afschaffen van de HRA maakt hun vergrijzing betaalbaar, maar voor andere generaties een ramp!
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')