abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 januari 2014 @ 00:23:53 #61
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_135917336
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 00:19 schreef Resistor het volgende:

[..]

Kan beter het jaar van de Resistor worden :+

Maar ik verwacht meer doorbraken op het gebied van quantum computing, is afgelopen jaar een beetje ondergesnowdend.
Of van grafeen, of phosphorene

Gaan we eindelijk weer een groei in de kloksnelheid zien? Ik lees vaak berichten over een doorbraak, maar altijd valt dat wel mee. Nu vraag ik me af of er onder die sensatieberichten wel een gestage stijgende lijn is te vinden in deze technologie(en).
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_135917747
Het zal wel groot nieuws worden als die dingen toegepast gaan worden. Wanneer weten 'wij' als geïnteresseerde consument niet.

Verder is er nog http://www.memristor.org/ , makkelijke bron met informatie over dit onderwerp. (en nieuws, valt tegen dat deze site nog niet genoemd is)

En ligt het aan mij, of zijn er meer mensen die hoofdpijn krijgen van het icon van Digi2, als ik er te lang naar kijken willen mijn ogen zich scherp stellen, maar dat lukt niet.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 25 januari 2014 @ 00:43:42 #63
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_135917809
Ik vind jullie icons op elkaar lijken.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_136238905
quote:
ARM investeert in ceram-geheugentechnologie

Door Dimitri Reijerman

ARM heeft geld gestoken in Symetrix, een bedrijf dat onderzoek doet naar correlated-electron ram, een relatief nieuw type niet-vluchtig geheugen. Ceram zou verder verkleind kunnen worden dan de huidige soorten flashgeheugen.

CeramCeram kan volgens Symetrix een goede opvolger zijn van de huidige nand-flashgeheugentechnologie die niet verder verkleind zou kunnen worden dan tot een 20nm-procedé. De Ceram-technologie, een verbeterd ontwerp ten opzichte van het moeilijk te fabriceren reram, zou schaalbaar zijn tot 5nm, zo stellen de makers. Ook zou de ceram-geheugentechnologie in socs geïntegreerd kunnen worden.

ARM heeft interesse in de ceram-technologie en heeft volgens de website Electronics360 besloten om geld te investeren in Symetrix. Onduidelijk is nog hoe hoog het bedrag is, maar ARM zou belangstelling hebben om de technologie op termijn mogelijk in licentie te nemen.

Tot nu toe heeft ARM zich vooral gericht op processortechnologie. Het bedrijf geeft zijn chipontwerpen in licentie uit aan fabrikanten. ARM-chips zijn vooral populair in mobieltjes en tablets dankzij het relatief geringe stroomverbruik.
quote:
Non-Filamentary ReRAM

Carlos Paz de Araujo, a professor at the University of Colorado and an expert in ferroelectric memory and materials, has revealed that his company Symetrix Corp. is preparing to launch a non-filamentary, non-volatile memory technology based on the metal-insulator Mott transition in nickel oxide.

The development was revealed on the web pages of EE Times in an online forum discussing non-volatile memory in which Professor Araujo said he was "sick and tired of these electrochemical approaches claiming to solve all problems when in fact the beauty of metal-insulator physics is not utilized."

There have been numerous R&D initiatives to try and develop a resistive RAM (ReRAM) replacement for flash memory, but most of these are based on the making and breaking of conductive filaments within an insulating sandwich between electrodes. Understanding and controlling the physical processes behind the forming, maintenance, and breaking of such filaments, which can be just one or a few atoms in diameter, has proved difficult.

Professor Araujo claimed his approach is different in that it is non-filamentary and does not depend on mass transport. Instead it uses a metal-insulator transition that occurs throughout the metal-oxide crystal structure and that is dependent on electron correlation. The metal-insulator transition is controlled by doping, with nickel carbonyl as the dopant, Professor Araujo said in his comments.

"We call our device CeRAM -- Correlated Electron RAM -- to separate ourselves from the filament crowd," Professor Araujo wrote on the EE Times website.

"We are introducing this technology in two months. It is fully compatible with lithography down to 20nm and can go lower. It is free of complicated contact materials such as platinum. It uses aluminum, cobalt silicide and nickel silicide. Anneals at 400 degrees C and is integratable in 3D using the same electrodes with an already proven diode. The storage temperature is 400 degrees C and the read/write is in the picoseconds. Blue Sky? Not really, it is common sense to try to dope nickel oxide instead of breaking it with filaments," Professor Araujo wrote.

Professor Araujo added that the technology reads at 0.2 volts, writes at 0.6 and 1.2 volts, and has a read endurance above 10^13 cycles, which is far in excess of the numbers quoted for flash memory at the leading-edge and for most alternative ReRAM technologies.

The end of scaling for the mainstream non-volatile memory technology, flash memory, which is based on electron storage, has been predicted for many years. Flash memory has just started to be implemented in multiple layers at relaxed minimum geometries to try and circumvent this issue. (See Samsung Confirms 24 Layers in 3D NAND.)

ReRAM memory, often based on layered metal-oxide materials, including transition metals, has yet to enter high-volume production and phase-change memory (PCM) although commercially deployed is only made at a lower storage density and features sizes much larger than flash memory.

Symetrix, based in Colorado Springs, Colo., was formed in 1986 by Professor Araujo to work on ferroelectric materials for use in non-volatile memory. Symetrix advocated the use of strontium barium titanate (SBT) as an alternative perovskite to lead zirconate titanate (PZT) for use in non-volatile ferroelectric random access memories (FeRAMs). Symetrix, which operates an IP-licensing business model, has licensed its technology to a number of semiconductor companies.

"We do not follow the capital-raising path and we are 27 years old with a portfolio of over 200 patents. We sold many licenses, and the royalty stream is enough to continue innovation," Professor Araujo wrote, but added that the company might be open to equity investment to accelerate the development of CeRAM.

EE Times wrote to Professor Araujo with supplementary questions about the nickel-oxide memory technology, but he declined to provide further information for publication at this time.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_140980440
quote:

HP claimt smartphones met 100 terabyte opslag

HP heeft een nieuwe computerarchitectuur gepresenteerd die zuiniger en zes keer sneller is dan de huidige servers en in staat is smartphones 100 terabyte opslagruimte te geven.
HP claimt smartphones met 100 terabyte opslag.

HP heeft zijn nieuwe architectuur de naam The Machine gegeven, en noemt het een van de grootste doorbraken op computergebied in decennia.

In eerste instantie is de nieuwe computerarchitectuur ontworpen om beter om te kunnen gaan met de grote datastroom van het zogenoemde Internet of Things. Dat is een verzamelnaam voor het groeiend aantal huishoudelijke en consumentenapparaten met (zelfstandige) internettoegang.

Zo heeft The Machine niet enkele krachtige processorkernen, maar clusters van vele kleinere processoren die specifieke taken uitvoeren. Alles is verbonden met fotonica: optische gegevensoverdracht die veel sneller moet zijn dan de huidige koperen kabels. Ionen worden daarbij in plaats van elektronen gebruikt voor het maken van berekeningen.

Razendsnel geheugen

Ook bevat The Machine zogenoemde memristors; de opvolger van de transistor die niet alleen gebruikt kan worden voor rekentaken, maar ook voor opslag. Dat maakt dat het permanente geheugen van The Machine zo snel is als werkgeheugen. Door die twee stappen in het computerproces te combineren, zijn bovendien kleinere, zuinigere apparaten met meer opslagruimte mogelijk.

The Machine kan volgens HP 160 petabyte (160 miljoen gigabyte) aan data in 250 nanoseconden behandelen. Dat is zes keer sneller dan huidige serverhardware, toch verbruikt The Machine daarbij 80 procent minder energie.

Geen koper

Omdat de architectuur van The Machine geen koper gebruikt, maar fotonica, zijn andere vormen van computers mogelijk. Daarom denkt HP dat het de technologie ook kan laten krimpen voor gebruik in laptops en smartphones.

"Vandaag de dag wisselen al onze apparaten, van telefoon tot supercomputer, constant informatie uit tussen drie lagen van geheugen", legt HP uit. "We hebben het SRAM voor informatie die nu nodig is, het DRAM voor informatie die spoedig nodig is, en het opslaggeugen voor data die later nodig is. Memristors zullen een snelle, goedkope manier zijn die DRAM en opslag combineert. Door het elimineren van een stap maken we processen sneller en zuiniger. Denk aan 100 terabyte opslag in je mobiele telefoon."

Het gaat dan met name om die memristors, die meer en snellere opslag in een kleinere verpakking mogelijk maken. Dit geheugen is pas volgend jaar in testhoeveelheden verkrijgbaar. De eerste apparaten die gebruik maken van de techniek van The Machine worden in 2018 verwacht.

Toch benadrukt HP dat The Machine nog een onderzoeksproject is, wat het onduidelijk maakt of en wanneer de technologie daadwerkelijk te gebruiken is
Buiten de labs is nog weinig van de memristor technologie te zien. Alleen Panasonic past het kleinschalig toe in commerciele produkten.

Mouser to ship Panasonic's latest ReRAM-based MCUs
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 12 juni 2014 @ 08:51:29 #66
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_140981091
waarom komt het niet op de grote markt? te duur?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_140981978
Ik zie even niet waarom 100 TB opslag nou interessant zou zijn voor smartphones, of wat dat uberhaupt met smartphones te maken heeft.

Desalniettemin interessante ontwikkelingen!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140983677
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 09:38 schreef Molurus het volgende:
Ik zie even niet waarom 100 TB opslag nou interessant zou zijn voor smartphones, of wat dat uberhaupt met smartphones te maken heeft.

Desalniettemin interessante ontwikkelingen!
als je 100 TB in een telefoon kan stoppen zou je het ook in een digitale filmcamera kunnen stoppen en niet gecomprimeerde beelden opslaan op de hoogste resolutie.

Aan de andere kant als met deze technologie een smartphone ongeveer even krachtig of krachtiger wordt dan huidige desktops wil je misschien ook wat extra opslagruimte.
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:00:51 #69
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_140983693
ik wil wel de complete piratenbaai op mijn smartphone!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_140983827
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 08:51 schreef Maanvis het volgende:
waarom komt het niet op de grote markt? te duur?
Ik weet niet hoe makkelijk het is om x86 compatibel hardware te maken met deze technologie
aan de andere kan als de nieuwe hardware maar krachtig genoeg is kan je alle oude software via virtual machines draaien :P
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:09:09 #71
54408 Parzival
Where it happens
pi_140983852
het zal wel als eerste in HPC systemen gebruikt gaan worden.. daarna pas betaalbaar voor high-end servers (zoals Itanium was) en daarna pas home desktop. maar de x64 standaard is nu wel zoooo standaard geworden.. dat ik me idd afvraag hoelang het gaat duren voor dit gemeengoed is
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_140983978
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:09 schreef Parzival het volgende:
het zal wel als eerste in HPC systemen gebruikt gaan worden.. daarna pas betaalbaar voor high-end servers (zoals Itanium was) en daarna pas home desktop. maar de x64 standaard is nu wel zoooo standaard geworden.. dat ik me idd afvraag hoelang het gaat duren voor dit gemeengoed is
Zodra de hardware krachtig en goedkoop genoeg is kan het snel gaan als er maar goede emulatie voor de oude windows/mac/linux versies aanwezig is.
pi_140984487
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 10:59 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

als je 100 TB in een telefoon kan stoppen zou je het ook in een digitale filmcamera kunnen stoppen en niet gecomprimeerde beelden opslaan op de hoogste resolutie.

Aan de andere kant als met deze technologie een smartphone ongeveer even krachtig of krachtiger wordt dan huidige desktops wil je misschien ook wat extra opslagruimte.
Heb je wel enig idee hoeveel 100 TB is? Daarmee kun je bijna een leven lang non-stop filmen. Nu overdrijf ik misschien een beetje, maar het zit er niet ver naast.
pi_140987036
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb je wel enig idee hoeveel 100 TB is? Daarmee kun je bijna een leven lang non-stop filmen. Nu overdrijf ik misschien een beetje, maar het zit er niet ver naast.
ongecomprimeerde data voor een 1080p 24 fps film is 667 GB/uur
De Hobit is geschoten is 48 fps dus dat is al meer dan een TB voor ieder uur
en in 4k dus dan ga je van 2 megapixels naar 8,8 megapixels

een uur of 17 ruwe film moet je wel kwijt kunnen :P
pi_140987258
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 12:51 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

ongecomprimeerde data voor een 1080p 24 fps film is 667 GB/uur
De Hobit is geschoten is 48 fps dus dat is al meer dan een TB voor ieder uur
en in 4k dus dan ga je van 2 megapixels naar 8,8 megapixels

een uur of 17 ruwe film moet je wel kwijt kunnen :P
17 uur op die resolutie filmen met je mobiele telefoon is natuurlijk nog steeds absurd.

Ik zou die 100 TB veel liever in m'n NAS drive hebben zitten dan op mijn telefoon. Mooie ontwikkeling... maar wat dit nu met telefoons te maken heeft is mij een volslagen raadsel.
pi_141016803
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 07:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Buiten de labs is nog weinig van de memristor technologie te zien. Alleen Panasonic past het kleinschalig toe in commerciele produkten.

Mouser to ship Panasonic's latest ReRAM-based MCUs
Merkwaardige tekst, met opmerkelijke fouten. Ik vraag af of de journalist we begreep waar hij het over had en of zijn nieuws dus wel betrouwbaar is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_141026665
Leuk om hier iets van te horen; mijn vriend heeft hier zijn bacheloropdracht over gedaan :P
pi_141143879
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

17 uur op die resolutie filmen met je mobiele telefoon is natuurlijk nog steeds absurd.

Ik zou die 100 TB veel liever in m'n NAS drive hebben zitten dan op mijn telefoon. Mooie ontwikkeling... maar wat dit nu met telefoons te maken heeft is mij een volslagen raadsel.
Er zit wel een klein verschil tussen 17 uur en 'Daarmee kun je bijna een leven lang non-stop filmen. Nu overdrijf ik misschien een beetje, maar het zit er niet ver naast.'.
  maandag 16 juni 2014 @ 10:51:53 #79
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_141144493
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 10:23 schreef heegenees het volgende:

[..]

Er zit wel een klein verschil tussen 17 uur en 'Daarmee kun je bijna een leven lang non-stop filmen. Nu overdrijf ik misschien een beetje, maar het zit er niet ver naast.'.
Hoeveel uur film heb jij dan al opgenomen met je telefoon?

Voor een gewone gebruiker is 17 uur op een leven veel denk ik. :P

En doe je dat op de nu voor telefoons gangbare resoluties dan red je 'een leven lang non-stop' ook nog wel denk ik. Want we praten wel over 17 uur bioscoop kwaliteit ongecomprimeerd.
pi_141145376
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoeveel uur film heb jij dan al opgenomen met je telefoon?

Voor een gewone gebruiker is 17 uur op een leven veel denk ik. :P

En doe je dat op de nu voor telefoons gangbare resoluties dan red je 'een leven lang non-stop' ook nog wel denk ik. Want we praten wel over 17 uur bioscoop kwaliteit ongecomprimeerd.
Een filmpje op mijn telefoon van 57 seconde is 116 Mb.
Dat betekend dat het ongeveer 2 Mb per seconde is.

100 TB = 100 x 1024 = 102.400 Gb
102.400 x 1024 = 104.857.600 MB
104.857.600 / 2 = 52.428.800 seconde filmen
52.428.800 / 3600 (uren) = 14.563.5 uur
14.563.5 uur / 24 = 606 en ongeveer 20 uur

Vrij veel inderdaad, ik zal het niet snel volschieten :P Maar nog altijd heel veel minder dan een leven lang non stop filmen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')