Nee, ik geloof dat je dat op basis van dimensies al kunt afschatten op millimeters/centimeters per dag.quote:Op woensdag 6 april 2011 08:17 schreef Bart het volgende:
Tnx, dan begrijp ik het. Nog een dingetje, hoe hard gaan elektronen fysiek dan door een geleider? Ik weet dat een signaal met circa 200000km/s door een kabel gaat, ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid. Maar elektronen gaan toch niet zo snel?
Van de drie methodes die jij noemt lijkt me de eerste het meest effectief. Als je namelijk een koekenpan op een gaspit zet zal een deel van de warmte worden geabsorbeerd door de pan, waardoor de keuken minder warm wordt.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Een beetje een Bear Grylls vraagje
Stel dat je CV-ketel thuis de geest geeft. Of dat je stroomuitval hebt. Je hebt dus geen verwarming meer, maar nog wel je gasfornuis. De ketelboer laat nog minstens 2 dagen op zich wachten.
Dus je idee is: je opsluiten in je keuken, keukendeur dicht, een zooi t-shirts en truien aan, en je gasfornuis als kachel gebruiken.
Hoe kun je de meeste warmte krijgen?
• Gewoon de gaspitten vol open?
• Een koekenpan op een gaspit zetten? Dus dat je een grote metalen oppervlak hebt die warmte afgeeft? Kan het metal trouwens smelten als je uren lang een gaspit eronder laat snorren?
• Een koekenpan met daarin een centimeter water op een gaspit, en een ventilator eroverheenblazend? Zodat het water warmte afgeeft?
Wat zal de effectiefste methode zijn?
Idd, je levert zelf zat energie om zelf warm te blijven, dus jezelf isoleren in bed of onder dekens voldoet primaquote:Op dinsdag 12 april 2011 09:20 schreef Lyrebird het volgende:
De methodes die je beschrijft zullen de keuken opwarmen, maar als de vraag is hoe Bear Grylls het beste warm blijft, dan zijn er effectievere oplossingen. Een of meerdere warmwaterkruiken bijvoorbeeld. Zo nu en dan het water verversen, onder een trui dragen en Bear is het mannetje.
Een maand geleden, na de zware aardbeving, hadden we precies dit probleem. Ik ben toen in bed gaan liggen, en na 12 uur hadden we weer stroom.
Ik denk dat dat te maken heeft met de kreukelzone van de auto. Als (puur hypothetisch) een auto met 100 km/h zou rijden en tegen een boom zou botsen die ook met 100 km/h zich voortbeweegt zal de schade wel degelijk groter zijn dan wanneer de boom stilstaat. Omdat de auto echter een kreukelzone heeft zal een deel van de klap opgevangen worden, als twee auto's tegen elkaar botsen zal dit effect groter zijn dan wanneer een auto tegen een boom rijdt.quote:Op donderdag 5 mei 2011 17:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe kan het dat als 2 auto's - met 100km/u elk - frontaal op elkaar botsen, de schade van een auto niet groter is dan als dat je hebt als de auto met 100km/u op een boom (stilstaand object) klapt?
Klopt onderstaande?
• auto: 100km/u, het voorwerp: 0km/u -> verschil 100km/u
• auto: 100km/u, het voorwerp: 80km/u in de rijrichting -> verschil 20km/u -> botsing als reed je 20km/u
• auto: 100km/u, het voorwerp: 50km/u in de rijrichting -> verschil 50km/u -> botsing als reed je 50km/u
• auto: 100km/u, het voorwerp: 100km/u in tegengestelde rijrichting -> verschil 200km/u -> botsing alsof 100km/u.
O. Dus het zou betekenen dat als je 100km/u rijdt, en het voorwerp dat op je afkomt ook (iets zonder kreukelzone, dus bijvoorbeeld een trein), je wel degelijk een 200km/u impact hebt?quote:Op donderdag 5 mei 2011 21:36 schreef Devolution het volgende:
Klopt. Als twee auto's op elkaar botsen dan deukt de andere auto in, waardoor de remweg eigenlijk een klein beetje verlengd wordt (je auto krijgt langer de tijd om af te remmen van bijvoorbeeld 100km/u naar 0km/u). Een boom buigt niet echt mee, en dus gaat de auto in kortere tijd van bijvoorbeeld 100km/u naar 0km/u. Je remt dus harder af als je tegen een niet meebuigende boom aanrijdt dan wanneer je tegen een indeukende auto rijdt.
Je ogen staan op een bepaalde manier in verbinding met je neus, wat er voor zorgt dat wanneer je fel licht (van de zon) in je ogen krijgt, je moet niezen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:10 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe komt het dat als je - na een paar uur in een kantoorpand gezeten te hebben - buiten in de zon komt, je altijd een niesbui krijgt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |