ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:15 |
quote:http://www.nu.nl/economie(...)rs-benzineprijs.html http://www.nu.nl/brandstof/ | |
GSP | woensdag 17 maart 2010 @ 17:16 |
Ja lekker melken he, de consument heeft geen keuze, dus betalen zullen we ![]() | |
KoosVogels | woensdag 17 maart 2010 @ 17:17 |
Ik vind dat TS gelijk heeft. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:18 |
quote:Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven ![]() | |
GodsSon | woensdag 17 maart 2010 @ 17:19 |
quote:De onderbouwing is iig niet onderuit te halen | |
EchoAlpha | woensdag 17 maart 2010 @ 17:20 |
quote: ![]() | |
KoosVogels | woensdag 17 maart 2010 @ 17:21 |
quote:Vandaar ook mijn opmerking, slimmerd ![]() | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:21 |
En maar meer en meer vragen voor een litertje benzine ![]() Dat staat in heel schril contrast met wat Shell weer van plan is. http://www.nu.nl/economie(...)in-groeiplannen.html Ergens is er iets heel erg krom gegroeid heb ik het idee. Men komt aankakken met raffinage kosten etc, de accijnzen, de koopkracht stijgt niet maar het word wel allemaal duurder. Dan haalt men er dus zgn. "onvoorziene" kosten bij. Volgens mij is het één grote volksverlakkerij. | |
Yi-Long | woensdag 17 maart 2010 @ 17:24 |
Krankzinnige prijzen idd momenteel. ![]() | |
Self-Catering | woensdag 17 maart 2010 @ 17:25 |
quote:Vraag is hoger dan het aanbod ![]() ![]() | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:26 |
quote:En Shell wrijft zich in de handen met het noeuws dat ze 100 miljard gaan investeren uit rendementen van het verleden. Riekt naar pure diefstal lijkt mij. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 17:31 |
Dus de benzineprijzen stijgen alweer in een rap tempo, in juli/augustus kunnen we dan al gaan spreken van een vergelijkbare situatie qua betaling gelijk aan de kilometerheffing. Dus volgens Eurlings zouden de files daarmee opgelost moeten zijn. Ben benieuwd. | |
Monstarr | woensdag 17 maart 2010 @ 17:32 |
quote:Ik wilde dit inderdaad ook doen. Verleden jaren kopte media groot als er weer eens een verhoging was, zodat je blijkbaar kon zien als consument dat de prijs vervolgens weer daalde. Maar de laatste maanden is het stilletjes aan telkens met een paar cent verhoogd zodat je nu weer met korting 1,50 per liter mag afrekenen. Zonder dat er duidelijke redenen voor aan zijn te wijzen. Een abnormaal hoog bedrag in mijn opinie. | |
BYM | woensdag 17 maart 2010 @ 17:37 |
En wat te bedenken van de wegenbelasting ....... Ik riep dat al op de frontpage ergens, mijn dieseltje kost over de 400 per kwartaal, en mijn zomerkoets ruim 150 per kwartaal. Een hele grote conspiracy, die kilometerheffing, die de aandacht heeft afgeleid van dit soort verhoginkjes .... | |
Sjeen | woensdag 17 maart 2010 @ 17:40 |
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald... | |
#ANONIEM | woensdag 17 maart 2010 @ 17:45 |
quote:Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg. | |
Basp1 | woensdag 17 maart 2010 @ 17:46 |
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie? | |
PICHT | woensdag 17 maart 2010 @ 17:50 |
quote: ![]() | |
citywok | woensdag 17 maart 2010 @ 17:50 |
De vervuiler betaalt hè. | |
Idler | woensdag 17 maart 2010 @ 17:52 |
Zo rijden we met zijn allen het overheidstekort wel dicht ![]() | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:53 |
quote:Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 euro per liter. Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel). [ Bericht 0% gewijzigd door ErwinRommel op 17-03-2010 18:00:05 (eurocent moest euro zijn) ] | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 17:55 |
quote: ![]() | |
Basp1 | woensdag 17 maart 2010 @ 17:55 |
quote:1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter. | |
Sjeen | woensdag 17 maart 2010 @ 17:56 |
quote:Ik hoef maar 500m de grens over, dus dat zal meevallen ![]() quote:Maar da's zo ver rijden ![]() | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 17:58 |
quote:Offtopic: Ja maar niet voor Brazilianen ![]() Die betalen daar de "speciale" prijs van 0,25 eurocent per liter. Plus de rijen die er voor de tankstations staan, dat is al een file an sich. En nee, voor geen goud verruil ik Brazilië voor Venezuela ![]() | |
BasEnAad | woensdag 17 maart 2010 @ 17:59 |
quote:De vervuiler heeft meestal geen keuze. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 18:09 |
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit. | |
#ANONIEM | woensdag 17 maart 2010 @ 18:11 |
quote:Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk. | |
waht | woensdag 17 maart 2010 @ 18:12 |
Benzineprijs is niks geks mee aan de hand. Heb het al zo vaak moeten uitleggen. Hou op met die paranoïde nonsens. Je betaalt bijna niks voor de meest magische energiebron op deze aarde. Klagen is wel het laatste wat je mag doen. | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 18:14 |
Jack Daniels kost 15 euro per liter. Dat wordt ook gewoon gekocht. Niet zeiken over benzine dus. Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 18:16 |
quote:Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren.. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 18:18 |
quote:Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus. | |
#ANONIEM | woensdag 17 maart 2010 @ 18:18 |
quote:Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 18:19 |
quote: ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 maart 2010 @ 18:21 |
quote:Of wat vroeger op bed en dan ga je fietsen. | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 18:22 |
quote:Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke. Als Amerika 15 jaar geleden begonnen was met belasting op brandstof heffen en geleidelijk elk jaar de prijzen een beetje hoger liet worden zag het land er nu ook heel anders uit. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 18:30 |
quote:Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld. Shel draait elk jaar weer vette winsten, hoe komt dat? De overheid haalt elk jaar miljarden binnen aan accijnzen. Fractie daarvan gaat naar oa. alternatieven voor de auto of benzine. Nee, benzine is gewoon een melkkoe. En het gekke is, men slikt alles maar voor zoete peperkoek. Van enige nivelering is geen sprake. Het word gewoon hoog gehouden omdat men verslaafd is geraakt aan de lucratieve inkomsten. | |
Mutant01 | woensdag 17 maart 2010 @ 18:31 |
Dieselprijs is ook aan het stijgen. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 18:32 |
quote:Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen. | |
zoalshetis | woensdag 17 maart 2010 @ 18:34 |
- knip - [ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 18-03-2010 10:56:16 ] | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 18:38 |
quote:Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika. Als je bijv. het modellengamma van Toyota USA ziet is 75% van de auto's groter dan een normale sedan. In Nederland is juist 75% kleiner dan een normale sedan. Hoe komt dat? Omdat het zo gruwelijk duur is om een grote auto te rijden. Dan denk je wel 2x na om er voor de lol een te kopen, als je kosten niet kunt doorberekenen aan klanten oid. Dat het een melkkoe is ben ik het volledig mee eens. Dat het nutteloos is niet. Er is wel degelijk nut om het zo te doen. | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 18:40 |
quote:Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 18:42 |
quote:Idd, een klein landje met hele grote prijzen. | |
Adfundum | woensdag 17 maart 2010 @ 18:42 |
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft. | |
kawotski | woensdag 17 maart 2010 @ 18:43 |
quote:je zal het goed bedoelen. Zoals ik al zei, er zijn meer factoren waarmee je rekening hebt te houden. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 18:46 |
quote:Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt. Waar het mij omgaat is dat de overheid en de petroleum maatschappijen gewoon de prijzen kunstmatig hoog willen houden. Niet dat men de mensen wilt stimuleren, nee, vanwege het geld dat ermee gemoeid is. De overheid stimuleerd ook stoppen met roken, dat zou beter voor de gezondheid zijn. Maar wat doet men? men ruikt geld, dus gooit men de prijzen maar weer omhoog. Vergeet niet dat de rook maffia en de petroleummaffia een bijzonder sterke lobby hebben waardoor ze door kunnen gaan met hun praktijken, en de overheid is de lachende derde, die pikt nl. ook een graantje mee. Goede alternatieven voor bv vervanging van benzine zijn technisch zeer haalbaar en mogelijk, maar waarom schiet dat niet op? | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 18:47 |
quote:Juist doo op die "knopjes" te drukken. Uit het bericht: quote: | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 18:51 |
quote:Daar twijfel ik niet aan. Ik zeg alleen dat het niet slecht is. quote:Dat hoor ik heel vaak maar ik zie altijd vrij weinig bewijs. Dan kom je weer in het BNW straatje met samenzweringen van de grote boze bedrijven tegen de kleine weerloze man. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 19:04 |
quote:Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 19:06 |
quote:Kijk daar kan ik mij weer wel in vinden ja. Maar goed, dat is niet de discussie. De achterlijk hoge prijzen van brandstof zijn werkelijk waar buiten alle proporties. | |
waht | woensdag 17 maart 2010 @ 19:14 |
quote:Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit? Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder. Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken. | |
waht | woensdag 17 maart 2010 @ 19:16 |
quote:Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter. | |
ErwinRommel | woensdag 17 maart 2010 @ 19:26 |
quote:Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden. | |
Adfundum | woensdag 17 maart 2010 @ 20:54 |
quote:Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie. Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand. Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen. De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet. Het is bovendien niet in het belang van de oliemaatschappijen om de olievoorraad er snel doorheen te jagen tegen goedkope prijzen. Zelf willen we ook over 30 jaar nog olie hebben. Ik zeg ook niet dat deze policy slecht is, ik betaal liever nu iets meer dan dat ik over 30 jaar niets meer heb. (Ok, ik heb makkelijk praten met m'n leasebak) [ Bericht 4% gewijzigd door Adfundum op 17-03-2010 21:09:15 ] | |
Yi-Long | woensdag 17 maart 2010 @ 21:16 |
quote:... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer... (net als met de beslissing om een illegale oorlog in Irak te steunen, en vervolgens kan Shell daar een miljoenen-/miljardenklapper maken...) | |
Adfundum | woensdag 17 maart 2010 @ 21:18 |
http://www.rtl.nl/(/finan(...)er/30-1715-shell.xml Een bericht uit 2005, de vraag neemt toe maar er wordt nauwelijks bijgebouwd. | |
AchJa | woensdag 17 maart 2010 @ 22:07 |
quote:Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:00 |
quote:Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden? | |
waht | woensdag 17 maart 2010 @ 23:08 |
quote:Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen. Verder loopt de benzineprijs weldegelijk langs de olieprijs. Door de accijns is het effect op onze benzineprijs minder spectaculair dan in de VS maar die correlatie is er zeker. quote:Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen. | |
waht | woensdag 17 maart 2010 @ 23:12 |
quote:Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in. Dit zijn de raffinaderijen die actief zijn in Nederland: quote: | |
AchJa | woensdag 17 maart 2010 @ 23:24 |
quote:Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:27 |
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas ![]() | |
AchJa | woensdag 17 maart 2010 @ 23:33 |
quote:Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:40 |
quote:Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57. Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was. | |
Leandra | woensdag 17 maart 2010 @ 23:44 |
quote:De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb: 25-03-08 ¤ 1,439 11-04-08 ¤ 1,479 25-04-08 ¤ 1,505 10-05-08 ¤ 1,559 21-05-08 ¤ 1,559 10-06-08 ¤ 1,599 20-06-08 ¤ 1,619 12-07-08 ¤ 1,625 28-07-08 ¤ 1,519 18-08-08 ¤ 1,524 31-08-08 ¤ 1,509 10-09-08 ¤ 1,539 29-09-08 ¤ 1,519 15-10-08 ¤ 1,395 En vandaag: 17-03-10 ¤ 1,499 ![]() | |
AchJa | woensdag 17 maart 2010 @ 23:47 |
quote:Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo? | |
Leandra | woensdag 17 maart 2010 @ 23:47 |
quote:En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest. Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango. | |
AchJa | woensdag 17 maart 2010 @ 23:52 |
quote:Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:52 |
quote:Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:53 |
quote:Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier. | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:54 |
quote:De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag. | |
Leandra | woensdag 17 maart 2010 @ 23:54 |
quote:Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto ![]() | |
du_ke | woensdag 17 maart 2010 @ 23:56 |
quote:Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden ![]() ![]() | |
Leandra | donderdag 18 maart 2010 @ 00:00 |
quote:Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruik ![]() Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze ![]() | |
elcastel | donderdag 18 maart 2010 @ 00:04 |
TVP. | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 00:14 |
quote:http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.html Beetje naar beneden scrollen voor een grafiek van de afgelopen jaren. quote:Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is. ![]() Maar wel een mooie piek in juli. ![]() | |
AchJa | donderdag 18 maart 2010 @ 00:28 |
quote:Wat een kutsite, die grafiek werkt niet eens in vuurvos. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 00:29 |
Dat de benzineprijs netjes langs de olieprijs loopt. | |
Paris_Texas | donderdag 18 maart 2010 @ 00:30 |
![]() | |
Leandra | donderdag 18 maart 2010 @ 00:31 |
quote:Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shell Op 17-12-08 ¤ 1,129 bij een benzinepomp in Emmerich, dus die telt niet mee maar was te goedkoop om die 21,64 liter niet te tanken ![]() | |
AchJa | donderdag 18 maart 2010 @ 00:41 |
quote:Wacht ff... Landelijke adviesprijs: 1.70, vat olie 150 dollar = 1.13% 1.57, vat olie 80 dollar = 1.96% Hoezo dat loopt netjes gelijk? | |
Leandra | donderdag 18 maart 2010 @ 00:43 |
En de prijs van de dollar op dat moment? | |
Barcaconia | donderdag 18 maart 2010 @ 00:43 |
quote:PM je excel bestand maar! Ik ben serieus zeer geïnteresseerd in het verloop van die prijzen! | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 00:43 |
quote:Dank. Was even vergeten dat Shell zelf ook een database heeft. Klopt nagenoeg perfect: quote: | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 00:46 |
quote:Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen. | |
Sounddragon | donderdag 18 maart 2010 @ 00:49 |
Terug Vind Prijs ![]() | |
AchJa | donderdag 18 maart 2010 @ 00:53 |
quote:Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op? | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 01:07 |
quote:De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen. ![]() Zeker dat er veel verdient wordt aan olie/benzine, maar dat mag ook wel gezien de astronomische risico's die je loopt en investeringen die je moet maken. | |
AchJa | donderdag 18 maart 2010 @ 01:20 |
quote:Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan? quote:Astronomische risico's... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 01:29 |
quote:Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur. quote:Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen? | |
AchJa | donderdag 18 maart 2010 @ 01:44 |
quote:Kortom de verhouding is zoek. quote:Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp. | |
#ANONIEM | donderdag 18 maart 2010 @ 02:09 |
Maak mij nog steeds geen zorgen... Ik werk op een raffinaderij en ziet wat er gebeurt ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2010 02:10:10 ] | |
waht | donderdag 18 maart 2010 @ 02:42 |
quote:Een deel van de benzineprijs (accijns) is niet afhankelijk van de olieprijs. Dat andere deel is o.a. afhankelijk van de olieprijs, in dat deel zitten de schommelingen die de olieprijs volgen. Waarom moet ik dit blijven herhalen? Ik kan het nog wel makkelijker uitleggen maar dat moet niet nodig zijn. quote:Rechtstreeks? Elke miljard euro die Shell nu uitgeeft aan het zoeken naar olie krijgt ze pas over 5 á 10 jaar terug, als ze überhaupt al iets vinden. Dat zijn investeringen, daar zit altijd risico aan verbonden. Als daar geen potentiële hoge beloning tegenover staat gebeurt het niet. Wat je zegt is natuurlijk pure speculatie van jouw kant. Of heb je toevallig een onderzoekje gedaan dat aantoont dat het verband tussen de olie- en benzineprijs weg is? (Nee, je eerdere berekening is niks waard. Omdat accijns.) | |
niet_links | donderdag 18 maart 2010 @ 07:55 |
quote: | |
Re | donderdag 18 maart 2010 @ 08:30 |
begint idd weer richting belachelijke prijzen te gaan ![]() | |
Basp1 | donderdag 18 maart 2010 @ 08:32 |
quote:Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken. Geef griekenland dan maar de schuld dan die hebben de koers van de euro met 20% laten zakken tov de dollar en daardoor is voor ons de olie 20% duurder geworden. ![]() | |
niet_links | donderdag 18 maart 2010 @ 08:37 |
quote:Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen. | |
TommyGun | donderdag 18 maart 2010 @ 08:39 |
quote: | |
#ANONIEM | donderdag 18 maart 2010 @ 08:50 |
quote:Vorig jaar waren deze prijzen al heel erg belachelijk, je klinkt hypocriet! | |
Metro2005 | donderdag 18 maart 2010 @ 09:05 |
quote:1) zuinigere auto kopen 2) dieselauto kopen 3) met de fiets gaan 4) met het OV gaan 5) wandelen 6) segway kopen 7) brommer kopen 8) scooter kopen 9) electrische scooter kopen 10) electrische auto kopen 11) electrische fiets kopen 12) velomobile kopen Hoezo geen keus. De auto is niet je enige optie voor vervoer in dit land hoor quote:Daarvoor moet de benzine ongeveer 3 euro per liter kosten dus nee. quote:Daar kunnen we tegenwoordig in dit land ook een houtje van! | |
TommyGun | donderdag 18 maart 2010 @ 09:05 |
quote:Belachelijker dan belachelijk ![]() | |
elcastel | donderdag 18 maart 2010 @ 11:10 |
quote:Wat een heerlijk topic is dit toch. Ik zie jarenlang de klacht dat de dollar te goedkoop is en dit de export belemmert, nu hebben we eindelijk een goedkope euro (goed voor de export) en dan is dat weer niet goed. Hetzelfde met de olie, de bedrijven zijn niet verslaafd aan hoge winsten, de mensen zijn verslaafd aan olie. Vwb de benzineprijs, lees de posts van waht nog eens, de olieprijs maakt maar een deeltje uit van de benzineprijs (er zit een $/¤ wisselkoers in, raffinage, accijnzen, transport). | |
du_ke | donderdag 18 maart 2010 @ 18:23 |
quote:Een onkostenvergoeding die je afspreekt in het kader van je contract. Gewoon onderdeel van je normale beloning dus. Waarom zouden mensen die ver van hun werk wonen fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van mensen die werk dicht bij huis hebben? | |
kawotski | donderdag 18 maart 2010 @ 18:32 |
quote:Zit wat in, maar volgens mij werkt het met de HRA toch ook zo? Iemand met een huis van 7 ton euro heeft fiscaal meer voordeel dan iemand met een huis van 1,5 ton. | |
#ANONIEM | donderdag 18 maart 2010 @ 18:35 |
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt. | |
du_ke | donderdag 18 maart 2010 @ 18:46 |
quote:Ja en ook met die, in mijn ogen, oneerlijke verdeling trekt mij niet zo. Dan liever iedereen een vast bedrag aan renteaftrek (of huursubsidie in een vorm) voor een beperkte periode (die 30 jaar is heel redelijk) | |
du_ke | donderdag 18 maart 2010 @ 19:24 |
quote:Ook mee eens hoor. Laat mensen gewoon hun eigen woon-werkreiskosten betalen. quote:Mensen die nabij hun werk wonen en zo zo min mogelijk bijdragen aan de mobiliteitsdruk schieten er naar verhouding bij in. | |
Tarabass | donderdag 18 maart 2010 @ 19:28 |
quote:Onzin. Er dobberen honderden schepen op zee te wachten tot er een koper komt die het voor de hoofdprijs wil hebben. Daarnaast is de vraag juist gedaald en is de prijs van ruwe olie gedaald.. | |
#ANONIEM | donderdag 18 maart 2010 @ 21:48 |
Het probleem met de benzine prijs is Nederland zoveel heft. Daarnaast is momenteel de vraag naar halfproducten van ruwe olie laag en zal menig raffinaderij op een laag pitje staan, hierdoor ontstaat ook veel minder benzine... Ook is benzine tegenwoordig geen afvalproduct meer, dat dreef de prijs ook op, van benzine kan je waarderevolle goedjes maken... Benzine verkopen kost dus geld als je niet oplet op wat je er mee had kunnen maken... | |
elcastel | donderdag 18 maart 2010 @ 22:19 |
quote:De raffinagecapaciteit is al langer een probleem, iedereen die een beetje 'de olie' volgt weet dat. Laatst was er die staking in Frankrijk wat invloed kan hebben en momenteel ligt er weer eentje in Duitsland plat. Hoe er met en in de raffinage wordt gehandeld is misschien wel dubieus, maar niet uniek in deze tijd. Verder snap ik een hoop commentaar niet, mensen zien een auto tegenwoordig als een automatisme, daarmee maak je jezelf afhankelijker dan nodig. Het is niet zo vreemd dat mensen flink verdienen aan een verslaving van de ander. | |
kawotski | donderdag 18 maart 2010 @ 22:31 |
quote:Zegt elcastel in het land van de fietsen.. Het is geen automatisme , het is pure noodzaak voor 90% van de autobezitters. Dat de regering er nog het meeste aan verdient is redelijk dubieus. In Frankrijk gaat men nu al de elektriciteitsprijs verhogen nu elektrische auto's in opkomst zijn. Pure maffia, meer niet.. | |
fs180 | donderdag 18 maart 2010 @ 22:33 |
Ach, het meeste reed ik toen ik bijna 1,70 voor een liter betaalde (ergens tussen 1,64 en 170) en nu rijd ik bijna niets. Alsof iemand er zich iets van aantrekt.. | |
fs180 | donderdag 18 maart 2010 @ 22:35 |
quote: | |
elcastel | donderdag 18 maart 2010 @ 23:16 |
quote:Ow, maar ik zeg niks over de accijnzen, ik heb het puur over het raffinage- en olieprijsdeel. Die 90% is natuurlijk gelul. | |
Winner_Taco | vrijdag 19 maart 2010 @ 02:50 |
Zag laatst bij RTL Z dat sommige van die giganten tegenvallende winsten hadden omdat ze hun olie liever opslaan tot de prijzen per vat flink hoger liggen . Pure diefstal is het miz | |
du_ke | vrijdag 19 maart 2010 @ 08:10 |
quote:Het hoort bij de samenleving maar moeten de andere belastingbetalers meebetalen aan jouw reisjes? Laat jou dat gewoon lekker met je werkgever regelen. | |
Basp1 | vrijdag 19 maart 2010 @ 08:26 |
Zo grappig om te zien dat de rechtse fokkertjes hier zitten te klagen over de vrije markt. ![]() Het is en blijft een keuze om een auto te rijden en ver van je werk te wonen. En ja dan moet je maar genoegen nemen met of 1 een dure auto en vervoerskosten, of 2 een huis wat niet compleet aan je wensen voldoet, wat een verwende nesten toch. En wat Elcastel schrijft klopt gewoon, een probleem met de raffinage capaciteit is dat de tijd van lichte makkelijk te rafineren oie voorbij is. Dus moeten door de andere oliesoorten er rafinaderijen aangepast worden. | |
THEFXR | vrijdag 19 maart 2010 @ 08:49 |
Voor we verder gaan, moeten een paar mensen even dit bekijken.![]() Zoals je ziet zijn de overheids kosten: 63,43 + 29,96 = 93,39 euro centen van de totale prijs 168,70, dat is dus meer dan 57% overheidsaandeel in de pompprijs. Dus stop aub met het bashen van oliemaatschappijen, het is de overheid die je gewoon echt uitkleed, terwijl de meest mensen die auto toch echt nodig hebben om te gaan werken. en dat heb ik het nog niet eens over de wegenbelasting, het verplicht aanschaffen van een rijbewijs, de 7% belasting die je betaalt als je een verplichte autoverzekering moet aanschaffen. Verder de verplichte APK keuring, en eventuele boetes,waarop de kans erg hoog is, want ze staan op elke hoek te laseren. zelf rijd ik op LPG ![]() | |
waht | vrijdag 19 maart 2010 @ 09:34 |
Mooi plaatje. En dat was dichtbij het hoogtepunt van de olieprijs. Die 59,33 cent is het deel dat schommelt naargelang de olieprijs. | |
Basp1 | vrijdag 19 maart 2010 @ 10:23 |
Vertekenend plaatje dat taartdiagram, want juist de accijnsen blijven gelijk. Als de olieprijs stijgt zal juist het accijnsgedeelte relatief gezien zakken in die taartgrafiek en de kostprijs van olie stijgen. | |
waht | vrijdag 19 maart 2010 @ 10:35 |
quote:Ja oke, het is een momentopname. Maar het is sowieso tekenend dat de productiekosten (dus van winning tot en met raffinage) zo'n klein deel uitmaken, zelfs op het hoogtepunt van de olieprijs. | |
Basp1 | vrijdag 19 maart 2010 @ 10:41 |
quote:Ach met dit nog steeds veel te goedkope product wat we zo verspillen zitten de marges dus bij de overheden. Je wilt niet weten hoeveel marges op andere consumenten producten zitten maar die bij de tussenhandel in de zak verdwijnen. Zullen we ook eens kijken naar de marges bij banken, dan schrikken we helemaal en willen we nooit meer iets met een bank te maken hebben, maar helaas kunnen we daar ook niet meer zonder. | |
kawotski | vrijdag 19 maart 2010 @ 20:18 |
quote:vrije markt? Lekkere vrije markt als het grootste deel naar de overheid gaat. quote:Hoe verzin je het, de arrogantie alleen al. Ik ben verhuist naar het westen om te werken.. doe ik echt voor de lol.. Kan ook elke dag 200 km op en neer pendelen maar dat is me al onmogelijk gemaakt.. Maar goed, ik ga dus regelmatig terug naar het mooie Overijssel 'om bij te tanken' en dat moet dan nog maar zwaarder belast worden vind jij.. | |
waht | vrijdag 19 maart 2010 @ 20:23 |
Met alle respect, maar meer dan 100km forenzen met een auto is echt te gek voor woorden. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland. Maar goed, het zal zichzelf oplossen. Dergelijke fratsen gaan heel duur worden, niet omdat de overheid dat wil, maar omdat de natuur ons dwingt. | |
kawotski | vrijdag 19 maart 2010 @ 20:33 |
quote:100 km deed ik tijdens mijn studie zelfs met de trein, schoolgenoten soms helemaal van Ljouwert naar Amersfoort, het voordeel was dat de dagen niet lang waren waardoor het kon. Met de motor heb ik een langer stuk ook kunnen doen voor mijn werk, 1 uur en kwartier. Het enige waarbij dat niet kan is de auto.. dus zo gek is het niet, we worden alleen beperkt door de infra als je met de auto gaat. Maar goed, als je de berichten volgt zijn de veroorzakers altijd ongelukken. Dus in principe kan het wel maar het wordt gewoon tegengehouden. | |
Arcee | zaterdag 20 maart 2010 @ 00:02 |
![]() |