Ik vraag me af waarom ik hier uberhaupt op reageer, maar goed.... het gaat dus niet om een ritme voor onze kleine maar meer voor een ritme voor ons wat hem de rust en regelmaat geeft die hij nodig heeft.quote:Op woensdag 17 maart 2010 16:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Na 3 weken dat jong al een ritme aanleren?![]()
Veel succes hè!
Ik bedoel ook niet echt vast bedtijd. Ik voed immers op verzoek dus ik bedoel meer na de voeding van rond een uur of 8 (kan dus ook half 8 of 9 uur zijn net hoe laat dat is).quote:Op woensdag 17 maart 2010 16:17 schreef mikoxx het volgende:
Happy, ik denk dat het voor een vaste bedtijd nog erg vroeg is hoor. En idd, in het begin is het voeden/slapen/voeden/slapen etc. Het 'spelen' is nog niet echt... dat is nu in feite de tijd dat hij bij je is (voeden/spelen(= aandacht geven). Laten jullie Daan nu in de box slapen? Bij ons werkte het goed om slapen ook echt in het eigen bedje te doen. Maar ik weet dat er anderen zijn bij wie de box als extra slaapplek ook goed werkte hoor. Ria Blom adviseerde geloof 1 of 2 vaste slaapplekken als max. Overdag beneden in d ekinderwagenbak bijvoorbeeld en na de voeding van een uur of 9 's avonds boven, zoiets.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 16:25 schreef miss_sly het volgende:
ow maar happy, Senna is inmiddels bijna 8 maanden en we hebben dit allemaal pas sinds kort een beetje op de rit hoor. In het begin hadden wij ook grote moeite met de slaapsignalen, en dat is niet zo raar met zo;nklein kindje. Jullie moeten elkaar nog heel erg leren kennen. Ik denk dat als je op dit moment probeert dat beetje regelmaat te handhaven door dingen in dezelfde volgorde te doen, je voor de komende weken echt wel klaar bent. Verwacht niet te vroeg te veel van je kleintje; dat is vooralook voor jezelf alleen maar frustrerend als dat (zeer waarschijnlijk) nog niet lukt.
En: volg je eigen gevoel! Kijk naar Daan en doe zoals je denkt dat het goed is. Natuurlijk ga je best wel eens de mist in daarmee, maar je zult zien dat je eigen gevoel je zoveel meer handvaten geeft dan alle wijze adviezen die je ergens anders kunt krijgen. Tenminste,zo heb ik het wel ervaren.
We hebben Rienk ook ingebakerd he, anders slaapt hij maar 15 minuten..quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:33 schreef NieuweUser het volgende:
Hhmm Vlindur, ik denk dat ik dat ook maar meer ga doen, slapen boven in bedje ipv de box. Ze slaapt zo kort in de box, meestal maar een half uurtje. Ik heb dan soms wel het idee dat ze moe wakker wordt... Maar omdat ze meerdere korte slaapjes doet, heb ik het idee dat ik dan de halve dag boven zit, voordat ze slaapt. Maar misschien moet ik het maar gewoon eens proberen!
Uiteindelijk gaat het toch hierom. Dat je een ritme vindt wat bij je kind werkt.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:00 schreef _Bar_ het volgende:
Dit is het "ritme"wat bij Roy werkt tot op heden.
Ik heb gemerkt dat dat vanzelf wat beter gaat. Je herkent de huiltjes steeds beter en je weet wanneer hij gewoon eventjes wil mopperen. Dat mag ook, daar moet ook ruimte voor zijn. Maar als jij denkt dat je hem op wil pakken om te troosten, zou ik dat zeker nu nog gewoon doen, hoor.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:48 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het toch hierom. Dat je een ritme vindt wat bij je kind werkt.
We gaan nu in ieder geval rustig werken aan een vaste volgorde van activiteiten en kijken of daar gaande weg een ritme in kan komen.
miss_sly, laten huilen heb ik ook niet zoveel mee hoor, al merk ik wel dat Daan een bepaald jengelhuiltje heeft dat niet altijd echt een reden heeft. Daar worstel ik nog wel een beetje mee, want 'm steeds oppakken lijkt me ook niet goed bij iedere kick die hij geeft.
Dat gaan wij inderdaad ook doen. Het is nu al de zoveelste keer dat Daan na de nachtvoeding niet meer wil slapen omdat hij helemaal wakker is na het verschonen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 08:27 schreef amaranta het volgende:
'S nachts verschoon ik altijd eerst, dan eten en dan meteen terug naar bed.
Ik vergeet het ook nog weleens, met in derdaad als gevolg dat hij dan klaarwakker is.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 08:32 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Dat gaan wij inderdaad ook doen. Het is nu al de zoveelste keer dat Daan na de nachtvoeding niet meer wil slapen omdat hij helemaal wakker is na het verschonen.
Je zou denken dat je dat na een paar keer wel door hebt... maar we zijn hardleers.
Lukt het altijd om alle kindjes aan dit schema te houden dan? Lijkt mij dat elk kindje nog een beetje zijn/haar eigen schema heeft?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 07:09 schreef han1987 het volgende:
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en daar houden we een heel strak schema aan op de babygroep. Meestal gaan kinderen zich rond de 4 maanden aan dit schema houden:
9.00 uur naar bed tot 11.00 uur
dan een voeding, spelen/knuffelen
12.30 uur naar bed tot 15.00 uur
dan de volgende voeding, spelen/knuffelen
en om 16.30 nog even slapen, maar dit
ligt eraan hoe laat het kind wordt opgehaald
Precies, dat is bij ons ook het geval. Soms zit er zelfs geen eten bij. Gewoon wakker worden, indien nodig verschonen, samen knuffelen en dan nog eventjes slapen. Ria Blom zou niet trots op me zijn, denk ik, maar het werkt en dat vind ik al heel wat.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 08:51 schreef NieuweUser het volgende:
DeMajoor, babydry is er ook in klein maten. Ik heb er een luiertaart van gekregen in maatje 2! Ze nemen inderdaad erg veel vocht op!!
Isa eet ook niet altijd direct nadat ze wakker is geworden, ze doet vaak kortere slaapjes. Daarom ook soms eerst spelen en daarna eten, spelen en weer slapen!
Bij on sop het kdv gaan ze mee in het ritme van de kinderen. Ze proberen wel een ritme aan te houden, maar als kindjes daar niet in passen (zoals Sennaquote:Op vrijdag 19 maart 2010 08:41 schreef NieuweUser het volgende:
[..]
Lukt het altijd om alle kindjes aan dit schema te houden dan? Lijkt mij dat elk kindje nog een beetje zijn/haar eigen schema heeft?
Ja, dat op een whiteboard schrijven doen ze hier dus ook, net als de plas- en poepluiers. Heel handig vind ik dat.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:00 schreef Stiemie het volgende:
Bij onze opvang gaan ze gelukkig ook mee in het ritme van de babys. Bij de grotere kindjes is het na het middageten slaaptijd, maar die kleintjes hebben vaak totaal nog geen ritme. Esmee kan je vrij eenvoudig in bed leggen, dus die slaapt altijd in bed. De slaaptijden schrijven ze dan per baby op het whiteboard net als de eettijden en hoeveelheden.
Dat lijkt heel erg op ons schema! Ivan slaap 's ochtends alleen iets langer.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 07:09 schreef han1987 het volgende:
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en daar houden we een heel strak schema aan op de babygroep. Meestal gaan kinderen zich rond de 4 maanden aan dit schema houden:
9.00 uur naar bed tot 11.00 uur
dan een voeding, spelen/knuffelen
12.30 uur naar bed tot 15.00 uur
dan de volgende voeding, spelen/knuffelen
en om 16.30 nog even slapen, maar dit
ligt eraan hoe laat het kind wordt opgehaald
Isa heeft sinds een paar dagen ook ineens zo'n schema. Ze eet rond 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.30 uur ongeveer. Alleen de slaapjes zijn niet zo lang als in dat schema.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat lijkt heel erg op ons schema! Ivan slaap 's ochtends alleen iets langer.
Programmeren is hier niet geluktquote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, en hij gaat ook nog eens om 19:00 uur naar bed en we halen hem er niet voor 7:00 uur uit.(Behalve voor zijn laatste maaltijd om 22:15 uur.) Hiervoor sliep hij nog meer. Nu blijft hij tussen slaapjes in 1,5 uur wakker in plaats van 1 uur.
Als een kind minder slaapbehoefte heeft kun je zo'n schema natuurlijk wel vergeten. Al ben ik ook wel weer benieuwd in hoeverre je een kindje wat dat betreft kun 'programmeren', zeg maar. Misschien kan Han1987 daar iets over zeggen?
Maar ze heeft het toch niet over krijsend in bed laten liggen?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Programmeren is hier niet geluktZe slaapt gewoonweg niet als ze geen slaap heeft, en ik zie er de meerwaarde niet van om haar huilend en krijsend in bed te laten liggen. Dus slaapt ze thuis in de ochtend een uur of 2-3 en 's middags soms helemaal niet, soms een uur of anderhalf en gisteren ineens ruim 2.
Ach volwassenen hebben ook neit allemaal evenveel slaapbehoefte, dus waarom zouden baby's dat wel hebben?
Gelukkig slaapt ze wel goed 's avonds en 's nachts. Ze ligt er rond 19 uur in, meldt zich vaak nog voor een voeding ergens tussen 11 en 4 uur en slaapt dan tot 7 uur. Ik vind het prima zo,
Ik zei toch ook niet dat ze huilend en krijsend bedoeldquote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:45 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Maar ze heeft het toch niet over krijsend in bed laten liggen?
Ik denk dat Claudia eerder bedoeld met programmeren dat als je een kind consequent iedere dag om een uur of 12 op bed legt (zonder het daarbij te laten krijsen) of het kind in kwestie dan na verloop van tijd wél zal gaan slapen rond 12 uur. En dat zal waarschijnlijk wel zo zijn. Programmeren zou ik dan meer zien als meegaan in een bepaald ritme.
En ik kan me best indenken dat dat handig kan zijn. Een hoop mensen moeten toch tegen een uur of 8 uiterlijk gewassen en gestreken bij de voordeur staan en dan is het érg handig als je baby ook voor die tijd is wakker geworden en gevoed enzo. Automatisch onbedoeld vorm je voor je kind toch een beetje een ritme door je eigen leefritme enzo en ik denk ook niet dat dat erg is.
Tja, en zoals ik net al uitgelegd heb, was het zo niet bedoeld. Ik bedoelde het gewoon alleen voor Senna en onze eigen situatie en er was geen enkel vingertje naar wie of wat dan ook.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:57 schreef huuphuup het volgende:
nouja door te zeggen dat jij er de meerwaarde niet van ziet impliceer je wel dat ieder ander die het ritme van zn kind probeert te sturen waarschijnlijk wel zn kind krijsend in bed laat liggen vind ik.
Ja, dat wordt nog wel een uitdaging. Daan gaat straks naar het KDV en hij moet dan om een uur of 8 weggebracht worden. Wordt nog een hele klus om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Nu lukt dat in ieder geval nog lang nietquote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:45 schreef huuphuup het volgende:
Een hoop mensen moeten toch tegen een uur of 8 uiterlijk gewassen en gestreken bij de voordeur staan en dan is het érg handig als je baby ook voor die tijd is wakker geworden en gevoed enzo. Automatisch onbedoeld vorm je voor je kind toch een beetje een ritme door je eigen leefritme enzo en ik denk ook niet dat dat erg is.
Ik heb het idee dat je daar ook wel ingroeit, hoor. De eerste paar keer vond ik dat ook een hele opgave en was ik erg druk en gehaast om op tijd weg te kunnen enzo. Toen hadden we dat onder controle, en toen veranderde het ritme weer, omdat we 's ochtends gingen ontbijten, aangezien Senna ook aan het brood zit. Dus dan moet er weer een nieuw ritme worden gevonden. En ook dat is gelukt en gaat zelfs best relaxtquote:Op vrijdag 19 maart 2010 21:30 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ja, dat wordt nog wel een uitdaging. Daan gaat straks naar het KDV en hij moet dan om een uur of 8 weggebracht worden. Wordt nog een hele klus om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Nu lukt dat in ieder geval nog lang niet
We hebben wel al min of meer besproken dat ik een half uur later ga beginnen, dan creëren we toch een half uur meer ruimte in de ochtend.
Dat ontbijt is juist het probleem bij ons. Wij ontbijten erg uitgebreid (we staan anderhalf uur voor we weg moeten op en dan douchen we al 's avonds) en 'haasten' komt niet voor in de vocabulaire van mijnquote:Op vrijdag 19 maart 2010 21:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je daar ook wel ingroeit, hoor. De eerste paar keer vond ik dat ook een hele opgave en was ik erg druk en gehaast om op tijd weg te kunnen enzo. Toen hadden we dat onder controle, en toen veranderde het ritme weer, omdat we 's ochtends gingen ontbijten, aangezien Senna ook aan het brood zit. Dus dan moet er weer een nieuw ritme worden gevonden. En ook dat is gelukt en gaat zelfs best relaxt
quote:Op vrijdag 19 maart 2010 21:43 schreef Jore het volgende:
Twinkly, heb je 'Lekker slapen zonder huilen' gelezen? Daarin staan tips om de middagslaapjes te verlengen. Zo uit mijn blote hoofd: in de buurt van het slaapkamertje blijven en bij de eerste beweging of het eerste geluidje na de drie kwartier snel erheen en hem op dezelfde manier weer in slaap (proberen te) krijgen als de eerste keer (dus speentje/wiegen/watdanook). Het schijnt dan zo te zijn dat kindjes na een tijdje automatisch langer gaan slapen (dus twee keer drie kwartier, of nog langer). Het proberen waard misschien. Hier werkte het half, ik had eigenlijk elke dag thuis moeten zijn om het te laten slagen. Als Lieuwe weer bij oma was (daar is hij minimaal één dag per week) liep het vaak weer in de soep
Dat is precies wat ik bedoel met 'programmeren', dat als je even een ritme forceert je kind zich al gauw ernaar gaat voegen. (Wel binnen het redelijke natuurlijk, want je kunt niet verwachten dat een kind de hele dag slaapt of de hele dag wakker is.)quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:31 schreef han1987 het volgende:
Nou ja, je kunt een kind natuurlijk niet echt programmeren in een bepaald ritme. Maar als je het ritme langere tijd achter elkaar aanhoudt, gaan veel kinderen zich eraan houden.
Ik vind dit erg interessant. Bijna 90% past zich dus aan. Dat is meer dan ik verwacht had! Vanaf welke leeftijd verandert dat ritme weer?quote:Natuurlijk hebben wij ook kinderen die niet helemaal in het schema passen, maar er zijn ook ouders die zeggen dat de kinderen zich thuis aanpassen aan het schema dat wij hanteren op het kdv.
Als kinderen net binnenkomen, dat is meestal ron de 2 1/2 a 3 maanden, dan zitten ze inderdaad nog niet in een ritme. Ongeveer rond de 4 a 5 maanden gaan ze mee in het ritme dat wij hanteren.
Op dit moment hebben wij in de groep 2 kindjes die buiten het ritme slapen. Wij hebben in totaal 16 kindjes op de groep (niet per dag, maar in totaliteit) dus ze passen zich toch aan het ritme aan.
Deze methode werkt zelfs al bij Ivan en die is krap 4 maanden oud. Hij reageerde er heel snel en heel sterk op. Ineens lijkt hij door te hebben dat hij ook in z'n eentje in slaap kan vallen. Als ik naar hem terugloop om "shh shh" te zeggen (wat eigenlijk bijna niet meer voorkomt omdat hij al binnen 5 minuten in slaap valt) dan kijkt hij even naar me (ik leg geen oogcontact), begraaft zich in z'n Puckababy, kijkt weer even naar me, begraaft zich weer in z'n Puckababy, et cetera. Ik vind het best grappig om te zien. Hij lijkt het fijn te vinden om te weten dat ik er nog ben.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 07:17 schreef han1987 het volgende:
Ik weet niet hoe oud Niels is, maar dit is een methode die vaak werkt vanaf ongeveer 8-10 maanden (zie je ook vaak bij supernanny):
als je kind wakker wordt, 5 minuten laten huilen en dan gaan troosten. Als hij weer rustig is, weglopen en dan na 5 minuten weer gaan troosten enz. Zo door blijven gaan tot hij weer rustig is en weer in slaap valt. Op deze manier weet hij dat mama/papa in de buurt is maar dat er niks spannends gaat gebeuren.
Kinderen weten vanaf 6 maanden dat als ze huilen er dingen gaan gebeuren: ze worden opeens uit bed gepakt en mogen spelen; ze krijgen ineens de aandacht die ze willen van papa/mama enz.
De methode die ik hiervoor beschrijf heeft een moeder bij haar zoontje van 10 maanden toegepast, dan vooral bij het slapen 's nachts. Na 3 nachten sliep hij door en dat doet hij nog steeds.
Ik wil sowieso op een ander slaapzakje overgaan tegen die tijd. Ik zie nu dat de Puckabag tot 2,5 jaar te gebruiken is, dus dat maakt de prijs wel weer goed! Is zeker een optie.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 09:21 schreef McLaura het volgende:
Claudia, is de puckabag wellicht een optie?
Ik ga soms als Esmee na een heel kort slaapje wakker wordt, de wasmachine vullen en aanzetten. Of ik zet de droger aan of leeg de vaatwasser. Dan hoort ze aan de geluiden dat er iemand is en vaak slaapt ze dan ook weer verder. Is trouwens wel erg goed voor je huishouden zo...quote:Op zaterdag 20 maart 2010 08:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Deze methode werkt zelfs al bij Ivan en die is krap 4 maanden oud. Hij reageerde er heel snel en heel sterk op. Ineens lijkt hij door te hebben dat hij ook in z'n eentje in slaap kan vallen. Als ik naar hem terugloop om "shh shh" te zeggen (wat eigenlijk bijna niet meer voorkomt omdat hij al binnen 5 minuten in slaap valt) dan kijkt hij even naar me (ik leg geen oogcontact), begraaft zich in z'n Puckababy, kijkt weer even naar me, begraaft zich weer in z'n Puckababy, et cetera. Ik vind het best grappig om te zien. Hij lijkt het fijn te vinden om te weten dat ik er nog ben.
En toch wil ik nog een keer herhalen dat niet alle kinderen hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 10:39 schreef han1987 het volgende:
Het ritme dat wij hanteren gaat ongeveer op tot kinderen 1 à 1.5 jaar oud zijn. De kinderen die niet meer meeslapen in het ritme zijn inderdaad rond de 1 of kindjes die net binnenkomen in het KDV en nog een eigen ritme hebben.
Als het ritme verandert van de kinderen, valt als eerstje het ochtendslaapje weg van 9.00 tot 11.00. De kinderen gaan dan van vaak ergens tussen 11.30 en 12.30 slapen tot 14.30/15.00. Vaak slapen ze dan wel nog een half uurtje/3 kwartier rond 16.30.
Veel ouders vergeten dat een dag op het kdv veel intensiever is voor een kind. Er zijn andere kinderen die ook aandacht krijgen; veel geluiden; veel indrukken; kinderen huilen vaker dan thuis omdat ze soms moeten wachten op eten of moeten wachten totdat ze uit bed gehaald worden, we kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk. Vaak komt het dan ook voor dat kinderen meer slapen op het kdv dan thuis.
wij hebben dat in het begin ook zo gehad, happy. ik wist ook niet goed wat ik ermee aan moest. Toen ik een keer met Senna bij mijn moeder was, ben ik even gaan winkelen en zou zij proberen haar een middagdutje te laten doen. Ze heeft haar toen in bed gelegd en is erbij blijven zitten tot ze sliep. Hand op haar buhik, geen oogcontact, neits zeggen, en zitten. Met 20 minuutjes ongeveer sliep ze.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:31 schreef happyme28 het volgende:
Ik ben er vandaag eens op gaan letten en meen toch duidelijk te zien dat Daan slaap heeft (gapen, jengelen, ogen vallen af en toe dicht) maar als ik 'm in zijn wiegje leg, wil hij niet in slaap vallen. Vanmorgen geprobeerd, vanmiddag weer en heeft hij wel een uurtje geslapen en nu heb ik 'm toen hij begon te gapen weer in zijn wiegje gelegd, maar hij wil niet in slaap vallen.
Echt geen idee wat ik nu kan doen om 'm te laten slapen. Hij lijkt alleen te kunnen slapen na een maaltijd. Dan drinkt hij zich in slaap zeg maar. Ik ga nu steeds naar hem toe om 'm te troosten, haal 'm niet uit zijn bedje, en als hij rustig is, ga ik weg, maar dan begint hij weer te huilen.
Misschien heeft hij geen slaap, maar 1 uur slaap overdag (en 's nachts ca. 7 uur) lijkt me niet voldoende voor zo'n kleintje![]()
Wij hebben een muzieknijntje, die hangt bij ons op de overloop. Duurt helemaal niet zo lang, ik gok zo ongeveer 1 minuutje.... maar dat is bij ons zeg maar onderdeel van het 'ritueel' voor het slapen gaan. En ze hebben een slaapzakje aan (voorheen ingebakerd in een puckababy geslapen).quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:51 schreef happyme28 het volgende:
Wij hebben muziek op de babyfoon maar vooralsnog wil hij daar niet op slapen, maar misschien moeten we volhouden. En laat je 'm aan tot ze slapen? Hoe lang duurt dat dan ongeveer?
Daan heeft verborgen reflux en heeft het daardoor af en toe benauwd of verslikt zich. Dat vind ik niet zo'n prettige combi met inbakeren.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:14 schreef sproet-je het volgende:
Happy, heb je een speciale reden waarom je niet wilt inbakeren? Hier was het wel de oplossing... nu zijn we aan het uitbakeren en dat gaat eigenlijk ook wel aardig.
Zo ging het hier ookquote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
wij hebben dat in het begin ook zo gehad, happy. ik wist ook niet goed wat ik ermee aan moest. Toen ik een keer met Senna bij mijn moeder was, ben ik even gaan winkelen en zou zij proberen haar een middagdutje te laten doen. Ze heeft haar toen in bed gelegd en is erbij blijven zitten tot ze sliep. Hand op haar buhik, geen oogcontact, neits zeggen, en zitten. Met 20 minuutjes ongeveer sliep ze.
Dat hebben we thuis voortgezet, en langzaam maar zeker viel ze sneller in slaap. Ze sliep niet lang, maar ik vond het vooral belangrijk dat ze leerde te slapen, al was het maar 3 keer drie kwartier op een dag ofzo.
Na verloop van tijd legde ik niet meer mijn hanad op haar buik, maar ging er gewoon naast zitten. Dat was weer even wennen, maar ook dat wende snel en tegenwoordig kunnen we haar zo in bed leggen en weglopen. Ze moppert soms even, soms huilt ze zelfs heel hard, maar da is echt minutenwerk. Vaak is ze al stil voor ik de deur achter me dichtdoe. En ze slaapt ook steeds langer; een ochtendslaapje van ruim 2 uur is heel normaal tegenwoordig.
Wat ik probeer te zeggen, is dat je het misschien een beetje op moet bouwen. In het begin haalde ik Senna er ook uit als ze na een half uurtje alweer wakker werd en huilde. Het ging me er vooral om dat ze leerde slapen in haar wiegje/bedje, niet dat ze lang zou slapen.
Daar hoef je je met de puckababy geen zorgen over te maken hoor. Het is een slaapzakje waarbij de armpjes in de slaapzak zitten ipv erbuiten, het is dus niet echt inbakeren en het kindje kan zijn hoofd gewoon draaien. Niels slaapt er ook in en die heeft ook refluxquote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:42 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Daan heeft verborgen reflux en heeft het daardoor af en toe benauwd of verslikt zich. Dat vind ik niet zo'n prettige combi met inbakeren.
In de eerst plaats wel volgens mij. Onze jongens werden wakker door het voortdurend 'maaien' met de armen. Daarbij hielp de pucka bij ons erg goed!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 20:32 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben ook niet ingebakerd, maar wel al vanaf heel jong (week of 4 geloof ik) een mini-slaapzakje aan gedaan. En ze slaapt sindsdien altijd met slaapzak.
Is inbakeren niet voornamelijk bedoeld voor kindjes die heel onrustig zijn en met hun armpjes zwaaien en daardoor zichzelf wakker houden/maken?
Wat goed dat het Ivan gelukt is om zonder Puckababy in slaap te vallen! Hier lukte dat een paar weken geleden nog niet, ik zal het vanavond weer eens proberen.quote:Op zondag 21 maart 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
Twinkly, ik las ergens dat jij begonnen bent of wilde beginnen met het afbouwen van de Puckababy? Naar aanleiding van dit topic ben ik nog maar eens het gedeelte over afbouwen gaan lezen:
"Als u merkt dat uw baby aanstalten maakt om dit soort bewegingen te maken (dit begint met omrollen), dan adviseren wij u de Puckababy af te bouwen. Belangrijk is dat als u ziet dat uw baby zich steeds met één voet opduwt (de billen komen dan aan één kant omhoog) dat u hem in de Puckababy laat oefenen in het ondersteunen op de onderarmen. Mocht de baby dan gaan rollen in bed, dan weet hij wat kan wanneer hij de Puckababy nog aan heeft: namelijk zich op de onderarmen ondersteunen!"
Dat betekent dus dat wij ook af moeten gaan bouwen, want dat is precies waar Ivan nu heel druk mee bezig is. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en de Puckababy zojuist in de wasmachine gegooid. Ivan is net voor het eerst zonder Puckababy en zonder speen in slaap gevallen. Het duurde wel iets langer dan normaal maar ik heb maar een keer terug hoeven lopen. Ik ben benieuwd of hij zo goed door blijft slapen. Mocht het afbouwen tegenvallen dan koop ik aankomende week meteen de Puckabag.
Hij slaapt in een wiegje met een hemeltje bij ons op de kamer. Ik stop 'm wel altijd stevig in, maar armpjes onder de deken is een no-go. Al doe ik dat, dan heeft hij ze in een paar minuten weer boven de dekens. We hebben een knuffeltje erbij gelegd waar we misschien nog wat actiever wat mee kunnen doen als onderdeel van het ritueel.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind 'slaaptraining' wel een goede term. Misschien helpt het als je het zo ziet, happy? Je gaat proberen om Daan positieve slaapassociaties aan te leren. Eerst moet je daar misschien zelf nog een tijd bij blijven, maar daarna zijn de overige rituelen waarschijnlijk genoeg voor hem om te weten dat het slapenstijd is en kun je zelf steeds vroeger weglopen. Met overige rituelen bedoel ik bijvoorbeeld een slaapknuffeltje in bed (wij hebben er twee, aan elke kant een), een bepaald liedje dat je altijd zingt, het afspelen van een muziekdoosje, wat dan ook.
Hoe slaapt Daan eigenlijk? In een wieg of in een ledikant? Heb je dingen gedaan om hem zich geborgen te laten voelen, bijvoorbeeld zijn slaapplek in een hoek maken en een hemeltje boven zijn bed hangen? Ik denk dat de Puckababy Ivan inmiddels niet meer zozeer helpt vanwege het bedwingen van de maaiende armpjes maar omdat hij zich er geborgen in voelt. Een Puckababy is niet echt inbakeren; misschien is zoiets geschikt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |