abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79254033
We willen graag voor onze kleine Daan (3 weken nu) rust en regelmaat inbrengen in de dagen, maar door de nieuwigheid, reflux klachten, onregelmatige vraag om borstvoeding en mijn herstel van de bevalling/keizersnee wil dat nog niet echt lukken.

We worstelen een beetje met hoe een dag eruit moet zien voor Daan zodat hij de rust en regelmaat krijgt die hij nodig heeft. Door de reflux huilt/krijst hij veel en slaapt hij slecht en onrustig.

Om nu uit te sluiten dat hij niet om andere zaken huilt (afgezien van eten en schone luier want dat is wel onder controle), willen we toch doorzetten met een soort vast dagritme. Mijn man gaan maandag weer aan het werk en als mijn verlof is afgelopen zal ik ook weer aan de slag gaan.

Gisteren hebben we geprobeerd hem op vaste tijden in zijn wiegje te leggen, maar hij blijft gewoon een uur krijsen en wil absoluut niet slapen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe ziet de dag van jullie baby/kind eruit? Hoeveel slaapt hij per 24 uur? Hoeveel is hij wakker? Wij willen het bad/wasritueel 's avonds na de voeding voor het slapen gaan doen. Wanneer doen jullie dit? Is het handig voor het slapen gaan? Wanneer zijn jullie begonnen met een vast ritme aanwennen? Vanaf het begin meteen?

Nou ja, wat ervaringsverhalen dus over hoe jullie dag eruit ziet zodat we hier misschien wat lering uit kunnen trekken. En dan vooral voor de eerste 3 maanden van de kleine.

Alvast bedankt!
  woensdag 17 maart 2010 @ 14:44:51 #2
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_79254903
Bij ons werkte het helemaal niet om een heel vast ritme aan te houden toen Danique nog zo klein was als Daan nu.
We lieten haar slapen als ze in slaap viel, ongeacht waar ze dan sliep (bij ons, in de box etc) en zijn pas later begonnen met het overdag slapen in eigen bedje, 's nachts heeft ze wel altijd in haar eigen bed geslapen.
Ook voeden deze wij op verzoek en niet op de klok, nu kwam het eigenlijk wel altijd zo uit dat ze altijd netjes na een aantal uur kwam voor een voeding.

Verder heeft Danique de eerste tijd heel veel doorgebracht in de draagdoek, hierdoor was ze heerlijk rustig, kon ze lekker slapen en de mama honger werd ook nog eens gestild!

Een vast bad ritueel hebben wij nooit gehad, ze ging en gaat in bad wanneer het het beste uitkomt. De ene keer in de ochtend en de volgende keer op de avond.

Het is denk ik nu nog een kwestie van aanvoelen wat Daan het fijnste vind.
pi_79255010
kom hier vanavond als ik thuis ben op reageren.

Want ook wij hebben geworsteld en doen het nog steeds, en zijn toch al ruim 7 maand verder
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_79255309
Dit topic wil ik toch ook wel even volgen. Nuttige inbreng heb ik helemaal niet, maar ik ben wel nieuwsgierig naar dagindelingen en schema's.
pi_79255440
Hier ook nog geen echt ritme qua slaaptijden. Alhoewel het nu wel langzaam aan iets begint te komen. Het heeft hier ook geen zin om hm op bed te leggen op een vast tijdstip. Hij moet echt moe zijn wil hij gaan slapen. 's Ochtends begint het al een beetje standaard rond 9 uur half 10 te worden dat hij gaat slapen (is dan vanaf 7 uur wakker) en slaapt dan ongeveer 1,5 uur. 's Middags nog 1 of 2 slaapjes van ongeveer 1,5 uur. Maar het verschilt nog wel erg per dag.
Qua voedingstijden hebben we wel een beetje een vast schema, maar wijkt hij daar vanaf dan volgen we hem en niet het schema Meestal blijft daar wel een beetje een vast ritme in zitten.
Het badritueel doen we ook 's avonds, omdat dat straks als ik weer werk makkelijker is. We doen wel altijd het flesje na het badje, want na een flesje wordt hij lekker moe en ga ik hm niet meer actief maken met een badje. 's Avonds gaat hij altijd rond 19 uur naar bed.
pi_79255530
Hier begint er eigenlijk nu pas een beetje een ritme in te komen, hoewel het er ook op lijkt dat het ritme alweer omgegooid gaat worden.. En dan bedoel ik een ritme qua tijden.. Ik volg wel altijd een ritme qua dingen die achter elkaar gebeuren, daar zijn we eigenlijk vrij snel mee begonnen.. Dus eerst eten (met tussen de borsten door luier verschonen toen hij nog erg slaperig was en sinds hij echt wakker is pas na het voeden), dan even spelen als hij wakker bleef, dan slapen, dan weer eten etc.. En 's avonds een avondritueeltje (luier verschonen, pyjama aan, verhaaltje lezen, voeden).
Hoeveel Timo slaapt verschilde (en verschilt nog steeds) enorm per dag, soms overdag twee keer een half uurtje, soms ook overdag gerust drie keer haast twee uur.. Toen hij nog heel klein was sliep hij bijna constant.
Ik vond het wel lastig in te schatten wanneer ik Timo het beste in bed kon leggen, maar toen ik er eenmaal achter was hoe ik aan hem kon zien of hij moe was, ging ook het slapen heel goed. Ik heb hem ook wel eens in zn bed gelegd terwijl hij helemaal niet moe bleek en dan liet hij duidelijk merken dat hij niet wilde slapen..
Badderen gebeurt hier niet volgens een ritueel, gewoon wanneer het uitkomt en hij gaat ook niet altijd in bad, maar ook wel mee onder de douche met mij. Zeker toen hij nog heel klein was vond hij dat veel fijner dan in bad gaan
  woensdag 17 maart 2010 @ 15:05:36 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_79255730
Regelmaat heeft niet zo zeer iets met tijden te maken he? Een baby kan geen klok kijken

Een zelfde volgorde van dingen is ook een regelmaat.
Hier was het altijd slapen - luier - voeden- met mama/papa spelen - alleen spelen in de box - slapen.
Als ze in hun oogjes begonnen te wrijven of gingen geeuwen werd het bedtijd en gingen ze naar bed. (toen ze zo heel klein waren vaak in de kinderwagen in de huiskamer, later wel in hun eigen bedje).
en 's avonds was het na ons avondeten even kijken hoe we uitkwamen en dan wassen, nog een voeding en slapen.

Wij hielden wel vast aan 's avonds en 's nachts slaap je en ga je niet meer naar beneden. Bij huilen is het dan troosten in/bij bed.. of voeden in eigen kamertje of bij ons op bed.

In grote lijnen deden we bij alle drie hetzelfde, maar elk kind heeft toch zijn/haar eigen 'fine-tuning' nodig
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_79256950
TVP, want ik ben hier ook wel in geïnteresseerd

Badderen doe ik trouwens nu 2 keer in de week en ze gaat tussendoor nog een keer met pappa mee onder de douche. Overigens zei mijn kraamhulp dat in bad doen het beste kan VOOR het voeden i.v.m. spugen.
pi_79257360
De eerste weken/maanden deden wij het net als Fruppel: ze sliep waar en wanneer ze dat deed, voeden op verzoek en veel in de draagdoek. Ik heb wat uurtjes gewandeld, maar goed, Senna is ook een juli-baby, dus veel goed weer omt e wandelen.

We zijn wel vrij vroeg begonnen met een avondritueel, en dat deed en doet het erg goed. Iedere avond rond een uur of 18 eten (vroeger bv, nu dus het avondeten aan tafel), daarna nog even spelen om het eten wat te laten zakken. Daarna kort in bad (eerst de tumytub, tegenwoordig in een laagje water in eht grote bad), aankleden, voeden, de poes en de 'vriendjes van de mobile' weltrusten zeggen en naar bed. Deze duidelijkheid werkt voor haar erg goed, en 's avonds slapen was al snel geen probleem meer.

Overdag is het nog steeds voeden en slapen op verzoek, maar daar brengt ze zelf inmiddels best wat ritme in. Bij Senna is het duidelijk: als ze gaapt en in haar oogjes wrijft, is het tijd om te slapen. Alleen gapen of alleen wrijven is niet voldoende, dan lukt het niet.

Het slapen overdag is best lang lastig geweest. We zijn begonnen met haar in haar wiegje te leggen en met de handop haar buik erbij blijven zitten tot ze sliep. Daarna wel erbijblijven maar niet aanraken, en tegenwoordig kunnen we haar gewoon in bed leggen en slaapt ze keurig, meestal.

Ik denk dat op Daans leeftijd de regelmaat zoals ET al aangaf voldoende is. Zo;n klein mannetje kun je niet op uur en tijd alles laten doen wat jij wil. Bovendien voelen ze zelf heel goed aan wat ze wanneer willen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:05:58 #10
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79258151
Het boek van Ria Blom bevat een aantal nuttige tips. Niet alles is bruikbaar hoor, ze is ook wel erg kort door de bocht soms vind ik, maar in grote lijnen hebben wij er wel iets aan gehad.
Hier altijd een vaste volgorde: eten, spelen, slapen en zo door. Als 'vast onderdeel' voor het slapen altijd even in de box. Zodat ze weten: na de box ga ik naar bed. Vast ritueeltje dus. Ik weet niet of jullie al aan inbakeren hebben gedacht? Wij hebben dat de eerste periode met hydrofielluiers gedaan, dat ging meteen veel beter. En de eerste weken sliepen ze in de kinderwagenbak in het bedje, dat was beschermder ofzo. Hielp iig goed. Qua inbakertechnieken moet je bij Vicky zijn, die heeft ervaring . En ze kan het ook goed uitleggen vind ik. Verder de slaapsignalen goed in de gaten houden (oogjes wrijven, gapen, jengelen). Bij de eerste tekenen:naar bed. Het vraagt in het begin discipline, da's een ding wat zeker is, maar hier hielp t uiteindelijk goed en in grote lijnen doen we het nog steeds zo als bovenstaand beschreven. Al doen we nu niet meer altijd de box voor het slapen. Succes
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:10:57 #11
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79258310
Ik ben blij te lezen dat we niet de enige zijn die het lastig vinden een ritme te vinden. En lees zeker nuttige dingen en dingen die ik herken in wat we nu al doen.

We proberen inderdaad ook wel een regelmaat te houden in Slapen/Luier/Voeden/Spelen/Slapen alleen wil hij niet zo slapen en kost voeden (inclusief afkolven voor Jbpm, fles geven met Jbpm, spul voor krampjes, aan de borst drinken en half uur rechtop houden) op dit moment gewoon erg veel tijd, waardoor er voor slapen en spelen nog maar weinig tijd overblijft.

Overigens vindt Daan vooral poepen in een schone luier erg fijn (de DIVA ) dus vaak is het na de voeding weer verschonen.... ik twijfel dan ook nog een beetje tussen luier voor de voeding (= na de voeding hopenlijk direct slapen 's nachts) of luier na de voeding (= minder luiers verschonen maar wel weer een wakker kind na de voeding).

Octo, dat van dat badje voor de voeding heb ik ook meegekregen en ook wat Meimeltje zegt ivm het lekker moe worden van het drinken waardoor hij makkelijker inslaapt. Uiteraard nu met de reflux houden we 'm sowieso een half uur rechtop na de voeding. En wij badderen ook max. 2 keer in de week, maar op andere dagen uiteraard wel gewoon wassen en/of mee onder de douche.

Helaas kunnen we nog niet zo goed de 'ik heb slaap' signalen herkennen, dus dat is nog even zoeken.

Hoe laat gaat een kleintje 'normaal' 's avonds in zijn eigen bedje om te slapen? Tot nu toe hielden we 'm steeds beneden in de box tot we zelf naar bed gingen maar we willen eigenlijk na de avond voeding van rond een uur of 9 Daan in zijn bed leggen zodat hij kan slapen. Doen meer dit? Of houden jullie zo'n kleintje ook beneden tot je zelf naar bed gaat?
pi_79258364
Na 3 weken dat jong al een ritme aanleren?

Veel succes hè!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:15:20 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79258492
Het duurt een paar weken voordat zo'n kind het verschil weet tussen dag en nacht en dus een ritme kan aannemen. Het is vooral een geval van zeer consequent de tijden handhaven. Dan ontstaat vanzelf zo'n ritme en kun je er bijan de klok op gelijk zetten.

Voordelen van een ritme (voor jezelf)
1) 's nachts slapen
2) Je kunt weer iets plannen, want op een zeker moment weet je gewoon dat het kind van 13:00 tot 15:00 wakker is en dan weer wil slapen.
The End Times are wild
pi_79258504
Happy, in het ziekenhuis hebben ze ons aangeraden om het badje en het verversen telkens voor de voeding te doen.

Wij houden Thomas momenteel nog in de box tot wij gaan slapen. Een paar avonden was het echt ideaal: drinken om 23u en dan met z'n drieën gaan slapen (Thomas in zijn eigen kamer), maar de laatste paar dagen drinkt hij om 21u en dan pas rond 4u weer. Als we dan rond 23u gaan slapen proberen we hem zo voorzichtig mogelijk mee te nemen naar boven om hem dan nog slapend in zijn bedje te leggen. Mijn man is daar beter in dan ik
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:17:04 #15
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79258557
Happy, ik denk dat het voor een vaste bedtijd nog erg vroeg is hoor. En idd, in het begin is het voeden/slapen/voeden/slapen etc. Het 'spelen' is nog niet echt... dat is nu in feite de tijd dat hij bij je is (voeden/spelen(= aandacht geven). Laten jullie Daan nu in de box slapen? Bij ons werkte het goed om slapen ook echt in het eigen bedje te doen. Maar ik weet dat er anderen zijn bij wie de box als extra slaapplek ook goed werkte hoor. Ria Blom adviseerde geloof 1 of 2 vaste slaapplekken als max. Overdag beneden in d ekinderwagenbak bijvoorbeeld en na de voeding van een uur of 9 's avonds boven, zoiets.
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:19:09 #16
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79258655
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 16:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Na 3 weken dat jong al een ritme aanleren?

Veel succes hè!
Ik vraag me af waarom ik hier uberhaupt op reageer, maar goed.... het gaat dus niet om een ritme voor onze kleine maar meer voor een ritme voor ons wat hem de rust en regelmaat geeft die hij nodig heeft.

Zoals E.T. dus zegt, niet in tijd maar in activiteit.

Anyway, hoe miss_sly het beschrijft klinkt zoals we hopen het uiteindelijk voor elkaar te krijgen, maar dat hoeft niet van vandaag op morgen.

Overigens heb ik Daan echt nog nooit met zijn handen in zijn ogen zien wrijven, hij huilt en gaapt heel veel (door de reflux) dus die slaapsignalen zijn gewoon lastig vind ik.
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:25:12 #17
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79258936
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 16:17 schreef mikoxx het volgende:
Happy, ik denk dat het voor een vaste bedtijd nog erg vroeg is hoor. En idd, in het begin is het voeden/slapen/voeden/slapen etc. Het 'spelen' is nog niet echt... dat is nu in feite de tijd dat hij bij je is (voeden/spelen(= aandacht geven). Laten jullie Daan nu in de box slapen? Bij ons werkte het goed om slapen ook echt in het eigen bedje te doen. Maar ik weet dat er anderen zijn bij wie de box als extra slaapplek ook goed werkte hoor. Ria Blom adviseerde geloof 1 of 2 vaste slaapplekken als max. Overdag beneden in d ekinderwagenbak bijvoorbeeld en na de voeding van een uur of 9 's avonds boven, zoiets.
Ik bedoel ook niet echt vast bedtijd. Ik voed immers op verzoek dus ik bedoel meer na de voeding van rond een uur of 8 (kan dus ook half 8 of 9 uur zijn net hoe laat dat is).

Op dit moment ligt hij overdag in de box te slapen (als het lukt) en anders bij ons op de arm/schouder/borst. En 's avonds als wij naar bed gaan in zijn wiegje.

Nogmaals ik ga er niet vanuit dat we met 3 weken een strak ritme hebben maar wel iets waar we langzaam naartoe werken. Ook om uit te sluiten dat zijn onrust echt van de reflux is en niet doordat hij te weinig aan zijn rust komt.
  Moderator woensdag 17 maart 2010 @ 16:25:15 #18
5428 crew  miss_sly
pi_79258938
ow maar happy, Senna is inmiddels bijna 8 maanden en we hebben dit allemaal pas sinds kort een beetje op de rit hoor. In het begin hadden wij ook grote moeite met de slaapsignalen, en dat is niet zo raar met zo;nklein kindje. Jullie moeten elkaar nog heel erg leren kennen. Ik denk dat als je op dit moment probeert dat beetje regelmaat te handhaven door dingen in dezelfde volgorde te doen, je voor de komende weken echt wel klaar bent. Verwacht niet te vroeg te veel van je kleintje; dat is vooralook voor jezelf alleen maar frustrerend als dat (zeer waarschijnlijk) nog niet lukt.

En: volg je eigen gevoel! Kijk naar Daan en doe zoals je denkt dat het goed is. Natuurlijk ga je best wel eens de mist in daarmee, maar je zult zien dat je eigen gevoel je zoveel meer handvaten geeft dan alle wijze adviezen die je ergens anders kunt krijgen. Tenminste,zo heb ik het wel ervaren.
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:31:21 #19
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79259214
Happy ik begrijp je hoor. Wat miss zegt, het is gewoon lastig om een ritme te vinden. En bereid je voor: zodra je een ritme hebt, verandert er iets waardoor je weer op zoek moet naar een nieuw ritme (is mijn ervaring) Succes!
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:31:52 #20
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79259236
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 16:25 schreef miss_sly het volgende:
ow maar happy, Senna is inmiddels bijna 8 maanden en we hebben dit allemaal pas sinds kort een beetje op de rit hoor. In het begin hadden wij ook grote moeite met de slaapsignalen, en dat is niet zo raar met zo;nklein kindje. Jullie moeten elkaar nog heel erg leren kennen. Ik denk dat als je op dit moment probeert dat beetje regelmaat te handhaven door dingen in dezelfde volgorde te doen, je voor de komende weken echt wel klaar bent. Verwacht niet te vroeg te veel van je kleintje; dat is vooralook voor jezelf alleen maar frustrerend als dat (zeer waarschijnlijk) nog niet lukt.

En: volg je eigen gevoel!
Kijk naar Daan en doe zoals je denkt dat het goed is. Natuurlijk ga je best wel eens de mist in daarmee, maar je zult zien dat je eigen gevoel je zoveel meer handvaten geeft dan alle wijze adviezen die je ergens anders kunt krijgen. Tenminste,zo heb ik het wel ervaren.
pi_79259423
Interessant topic!

Isa is nu 11 weken, en volgens mij begint er nu langzaam steeds meer regelmaat te komen. Wij voeden trouwens ook op verzoek, maar ze houdt er zelf meestal ongeveer evenveel tijd tussen.
's Ochtends drinkt ze meestal haar eerste voeding tussen 5.30 - 7.00 uur. Daarna nog even naar bed en dan meestal rond 8.00 - 09.00 uur weer wakker. Dan wassen/badderen en naar beneden. Overdag doet ze soms meerdere korte slaapjes of een paar lange (eigenlijk altijd in de box beneden, maar af en toe probeer ik haar 's middags even boven in bedje te leggen). Na de voeding van ongeveer 19.00 uur leggen we haar weer boven in haar bedje. Sinds kort doe ik haar ook een pyjama aan en een slaapzakje.

Isa drinkt nu ongeveer om de 4 uur. Na het eten is ze meestal nog even wakker en valt dan in slaap, dan wordt ze meestal zo'n 1,5 uur voor de volgende voeding weer wakker. Dit duurt meestal te lang om wakker te blijven, want na zo'n drie kwartier spelen wordt ze weer moe en kan ze niet zo goed meer in slaap vallen. Dit vind ik op dit moment lastig, maar komt ook vanzelf goed denk ik! Tips zijn altijd welkom!
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:59:35 #22
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_79260456
Happy, ik heb Joep altijd beneden gehouden tot ik zelf naar bed ging. Eerder wilde hij toch niet slapen. Toen hij wat ouder werd (maandje of 6) gaf hij zelf aan dat hij rond 20.30 naar bed wilde... dit werd steeds eerder. Nu ligt hij (10 maanden) vaak om 19.30 in bed. Wel ging ik na 19.30 niet meer uitgebreid met hem spelen. Hij mocht bij mij hangen terwijl ik wat tv keek. Dus ik probeerde hem wel te leren dat dit mama en papa tijd was
Niet mieten! Door gieten!
  † In Memoriam † woensdag 17 maart 2010 @ 17:21:05 #23
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_79261253
Happy, Daan kan nu al rechtop in een draagdoek. Da s misschien handiger dan hem vasthouden, en ook fijn ivm z'n reflux. Vanwege de reflux zou ik 'm ook zeker niet inbakeren, want ingebakerde kindjes kunnen minder goed signalen afgeven als ze iets dwars zit. En mijn ervaring is zoals die van E.T. en miss sly.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_79261337
Hier hebben we op zich nog steeds geen ritme.

Rond 23:00 krijgt ie voeding en dan komt ie als het goed is rond 05:00 weer. Dan rond een uur of 08:00 er uit en voeden, wassen, aankleden en naar beneden. Daar in de box spelen, weer een voeding en op bed. Dat is dan rond een uur of 09:30. Dan slaapt hij gemiddeld tot 11:00/12:00 dan weer voeden, spelen en dan slaap hij 's middags weer. Soms 2 keer, soms 1 keer. 'S avonds is hij of de hele avond wakker, of hij slaap weer een paar uur.

Maar op sommige dagen rommelt hij aan en ik weet niet om de hoeveel uur hij komt. Ik hou het simpel weg niet bij. Hij drinkt heel slordig en soms drinkt hij wel zo goed dat hij voor 4 uur voldaan en en de andere keer wil hij elk uur drinken. ik vind het allemaal prima. Als hij goed groeit, slaapt en plast (poepen doet hij amper) vind ik het goed.

Hij is nu 3 maanden precies en met 3 weken was het gewoon puur aanrommelen en hopen dat je alles in een volgorde kon doen.

Btw, ik verschoon niet altijd zijn luier met een voeding. Als hij niet heeft geplast hoeft hij ook geen schone luier

Oh en slapen in de box deden we ook, maar we merken dat voor ons en hem zijn bed fijner was. Dus Rienk slaapt sinds een paar weken ALTIJD in bed. (Behalve gister, toen was hij helemaal zelf in de box in slaap gevallen )
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_79261733
Hhmm Vlindur, ik denk dat ik dat ook maar meer ga doen, slapen boven in bedje ipv de box. Ze slaapt zo kort in de box, meestal maar een half uurtje. Ik heb dan soms wel het idee dat ze moe wakker wordt... Maar omdat ze meerdere korte slaapjes doet, heb ik het idee dat ik dan de halve dag boven zit, voordat ze slaapt. Maar misschien moet ik het maar gewoon eens proberen!
pi_79262206
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:33 schreef NieuweUser het volgende:
Hhmm Vlindur, ik denk dat ik dat ook maar meer ga doen, slapen boven in bedje ipv de box. Ze slaapt zo kort in de box, meestal maar een half uurtje. Ik heb dan soms wel het idee dat ze moe wakker wordt... Maar omdat ze meerdere korte slaapjes doet, heb ik het idee dat ik dan de halve dag boven zit, voordat ze slaapt. Maar misschien moet ik het maar gewoon eens proberen!
We hebben Rienk ook ingebakerd he, anders slaapt hij maar 15 minuten..
Succes iig!
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_79263446
Als Ivan zometeen in bed ligt (19:00 uur, vaste slapenstijd) dan neem ik even de tijd om uitgebreid te reageren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_79265670
Ik denk dat er een paar dingen zijn waar je nu al mee aan de slag kunt, dingen die in dit topic door anderen al aangegeven zijn:

* Altijd een vaste volgorde van handelingen aanhouden. Bij ons was dat: bij het wakker worden eten geven, daarna verschonen en met hem praten en voor hem zingen (eerst verschoonden we hem voor de voeding om hem goed wakker te krijgen, daarna tussen de borsten in om hem wakker te houden, en nu verschonen we hem na de voeding omdat hij ook regelmatig net na de voeding zijn luier vies maakt), dan in de box leggen om zelf te spelen, tot slot nog even rustig bij papa of mama zitten en daarna het bed in.

* Rituelen hanteren. Wij gebruiken het badje niet als onderdeel van het ritueel want ik heb er simpelweg geen zin in om Ivan elke avond in bad te doen. Hij vindt badderen zelf ook niet zo geweldig (tenzij het met ons in het grote bad is) dus dat komt mooi uit. Hij wordt er ook niet slaperig van. Afijn, Ivan slaapt in een Puckababy en weet daardoor dat hij gaat slapen. Ik zing een slaapliedje voor hem terwijl ik hem in zijn Puckababy doe en loop daarna weg. Als hij wakker wordt zing ik een wakkerwordliedje voor hem.

* Een verschil maken tussen dag en nacht. Overdag is er achtergrondlawaai, maken we veel contact met Ivan en laten we hem in een lichte kamer slapen. 's Avonds en 's nachts zijn we rustig en is het stil in huis (de tv staat bijvoorbeeld altijd uit tijdens de laatste voeding en het licht is gedimd). Als ik hem bij de late voeding wegleg zing ik ook niet voor hem en als hij 's nachts wakker wordt leggen we geen contact (tenzij hij heel erg van slag is en getroost moet worden natuurlijk).

* Alert zijn en proberen Daans signalen te leren herkennen. Ivan gaapt ook wel vaker tussendoor, maar als hij echt moe is gaat hij met z'n lichaam wurmen en vaak wordt hij wat prateriger. Wees terughoudend met signalen verdoezelen (bijv. d.m.v. een speen).

* Proberen om te ontdekken bij hoeveel slaap Daan optimaal functioneert. We kwamen er al vrij gauw achter dat Ivan véél slaap nodig heeft, meer dan gemiddeld. Toen we dat doorhadden en hem op tijd in bed legden werd het ineens allemaal veel makkelijker. Voor de laatste twee punten geldt het principe van 'trial and error'. Je probeert iets en gaat het fout dan doe je dat niet nog een keer; gaat het goed dan doe je het de volgende keer weer. Ik heb Ivan regelmatig te vroeg in bed gelegd (hij bleef maar wakker) maar ook te laat (hij kon niet in slaap komen omdat hij al te moe was).

Wij zijn toen Ivan ongeveer 8 weken oud was begonnen met overdag slapen in zijn eigen bedje. Dat ging in het begin héél moeizaam, maar uiteindelijk lukte het steeds beter. 's Nachts sliep hij eerst in zijn wieg naast ons bed, maar ik vond dat heel zwaar en dus maakten we al gauw van het ledikant een co-sleeper. Op een bepaald moment (toen hij ongeveer 10 weken oud was) hebben we hem naar zijn eigen kamer verhuisd omdat de nachten dramatisch waren. Hij bleef maar wakker worden en ik dus ook. Dat is een gouden zet geweest. Ivan sliep beter en ik werd niet meer wakker van al zijn geluiden. Toen ik weer aan het werk gingen hadden we een aardig ritme ontwikkeld. Hij ging op een vaste tijd naar bed (22:15 uur eten en daarna slapen), werd rond een vaste tijd wakker (8:00 uur) en tussendoor gaven we hem als hij wakker werd een speen.

Een week geleden ging het ineens weer mis. Hij werd 's nachts steeds vroeger wakker en bleef maar wakker worden. We moesten hem wakker maken voor zijn voeding om 18:00/19:00 uur en ook voor de laatste voeding. We hadden het idee dat we hem uit zijn slaapritme haalden en zijn daarom gaan experimenteren met zijn laatste voeding laten vervallen. Dat haalde niks uit. Uiteindelijk was de oplossing om hem overdag langer wakker te houden en om hem het gebruik van de speen af te bouwen. We wisten wel dat hij op een bepaald moment langer wakker zou blijven, maar we dachten dat dat gewoon vanzelf zou gaan overdag. Niet dus: we moeten echt moeite doen om hem langer wakker te houden en de eerste slaapsignalen gewoon negeren.

Afijn, we blijven ons dus voortdurend aanpassen. Nu hij 4 maanden is zijn de vaste gegevenheden de tijd waarop hij wakker wordt, de tijd waarop hij gaat slapen, het aantal voedingen dat hij overdag krijgt en het aantal slaapjes dat hij overdag doet. Zijn eerste slaapje duurt het langst, zijn 2e slaapje iets korter en zijn 3e slaapje is heel kort (maximaal een uur).
pi_79265935
Ik heb maar zoveel mogelijk geprobeerd uit te leggen hoe het bij ons is gegaan, want ik denk dat elk gezin haar eigen draai moet vinden. Wat ik in ieder geval duidelijk heb geprobeerd te maken is dat het allemaal tijd kostte, maar dat ik het wél heel fijn vond om met dit soort dingen aan de slag te gaan. Ik vind het dus helemaal geen onzin om er bij een baby van 3 weken mee te beginnen. Je merkt vanzelf wel wat lukt en wat niet en past je strategieën daarop aan.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:42:31 #30
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79266598
Macka, we hebben inderdaad een draagzak waarin we hem nu proberen aan te laten wennen. Hij vind het nog niet helemaal geweldig, maar dat wordt hopenlijk beter.

Mikoxx, ik zal eens kijken of ik dat boek ergens kan vinden. Kan nooit kwaad natuurlijk.

Claudia, bedankt voor het uitgebreide verhaal. Veel nuttige tips!

Oh en we volgen ook echt ons eigen gevoel hoor, maar het is fijn om te lezen hoe anderen het aanpakken of hoe het bij anderen gelopen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door happyme28 op 17-03-2010 20:29:04 ]
  Moderator woensdag 17 maart 2010 @ 19:55:00 #31
5428 crew  miss_sly
pi_79267206
Ik kon niets met het boek van Ria Blom. Ik ga ervan uit dat wanneer Senna huilt, ze daar een reden voor heeft. Zelfs al is die reden maar gewoon dat ze bij me wil zijn. Dus dat laten huilen kon ik niets mee. Met de regelmaat probeerde ik wel wat te doen, maar dat werkt niet op die manier bij Senna.

Wat ik wel doe bijvoorbeeld is dingen duidelijk gescheiden houden. In haar bedje heeft ze 2 knuffeltjes, verder niets. Speeltjes voor in bad blijven ook in bad. Die gaan er niet mee uit. Speeltjes uit de box/in de huiskamer blijven ook daar en gaan niet mee naar haar kamertje.

Ik vind het in bad doen een heel fijn, ontspannend ritueel 's avonds en het schept veel duidelijkheid. Ik hou ook daar een vaste structuur aan: even lekker zitten, beetje spelen met de speeltjes, wassen (dat zeg ik dan ook dat ik dat doe) en dan de stop eruit zodat het water wegloopt. Dat geluidje is dan ook het sein dat ze er uit gaat, wat ik ook nog benoem.

Verder gaat het hier wel een beetje volgens een bepaalde structuur, maar niet al te star en op uur en tijd. Maandag had ze 's ochtends 3 uur geslapen en werd rond lunchtijd wakker. Dan doen we gewoon lunchen en 's middags pas fruit, bijvoorbeeld ipv toch eerst fruit en later lunchen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 20:05:01 #32
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_79267684
Hmmzz happy eigenlijk hier zon beetje wat claudia zegt

Wij hebben altijd een vaste volgorde gehad (eten, verschonen, spelen, slapen). Ons was in eerste instantie ook aangeraden om eerst te verschonen en daarna eten, maar Alexa scheet meteen haar broek vol zodra ze dronk

Rituelen . Ook het slaapliedje enzo...

Signalen herkennen proberen we ook. Gelukkigis Alexa een echte meid, die wel goed laat merken wat ze wil.

Verder ook het verschil dag/nacht wordt hier gehanteerd. Overdag slaapt ze wel wat lastiger nu, maar s avonds vertrekt ze eigenlijk zodra het licht uitgaat.

Verders hebben we FV (na 4 weken) gegeven op verzoek, en kwam Alexa binnen een week met een eigen ritme, dat geluk hebben we gehad (7, 11, 15, 19, 23)....

Maar dit bovenstaande is eigenlijk ook een resultaat van 2 maanden proberen, zoeken, worstelen, gokken, doen, experimenteren, etc., etc.

En soms veranderen er dingen, en soms niet...
Sinds deze week is het hier ook weer nieuw om voordat ze echt slaapt een half uur in zichzelf te gaan liggen praten.
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_79273077
Happy het begin met een baby is gewoon totaal zonder ritme. Ze slapen als ze moe zijn, drinken als ze trek hebben en de luier gaat vol als het hen uitkomt Het enige ritme dat je kunt bieden is zoals ET schrijft door alles in een bepaalde en voorspelbare volgorde te doen.

En het scheelt ook zoveel als je je er gewoon bij neerlegt dat je soms om 13 uur nog in pyjama door het huis scharrelt of dat je wasmand uitpuilt omdat je er gewoon niet aan toe komt. Babys kosten gewoon veel tijd en kijken echt niet op de klok. Zodra je zelf de rust hebt, merkt je kindje dat ook en dat scheelt echt heel veel.

Overigens hebben wij nog steeds geen ritme Ook niet met Linde. Slaapt ze overdag, dan gaat ze er soms pas om 21 uur in. Heeft ze niet geslapen? Dan eerder. Maar wel altijd als wij vinden dat het bedtijd is. En altijd met hetzelfde slaapritueel.

En soms schat ik het ook wel een verkeerd in. Dan leg ik Esmee in bed en die blijkt dan gewoon echt nog niet moe. Dan komt ze gewoon weer even lekker binnen bij me tot ze wel moe is. Wanneer ze wel moe is, is een minuutje of 10 echt voldoende om de dag van zich af te huilen/mopperen. Duurt het langer, dan troost ik haar gewoon lekker
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:00:49 #34
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_79277298
geen ritme gehad, en eigenlijk nog steeds geen.
Het is en blijft goed zoeken met Roy.
Wel beginnen we nu signalen te herkennen, maar dat is echt nog maar sinds een week.
(aan oortjes zitten, driftig in oogjes wrijven=moe&en gelijk naar zijn bedje)
Heel overdreven aan zijn handjes/knuistjes sabbelen is ondertussen honger hebben.

Doordat Roy een huilbaby was adviseerden ze ons te proberen om via Ria Blom meer regelmaat ed toe te passen...
Nou dat werkte hier helemaal niet.
Roy heeft de eerste 4 maanden was uurtjes in mijn armen gehangen,en maar rondjes lopen, maar iets van drinken-spelen-knuffelen-luierverschonen-slapen zat er echt niet in.

Slapen overdag kent Roy niet, en voor 21 uur moeten we hem ook niet in bed proberen leggen, want dat werkt gewoon nog niet.
Dat gaat 10 min goed en dan zet meneer zijn keel op.

een vast ritme met badderen ed, als we dat al doen word hij onrustig.

Wat wij ondertussen na 7 maand geleerd hebben is kijken naar Roy, en daarin proberen mee te gaan,
we proberen ook drukte zoveel mogelijk te vermijden, prikkels tot een minimum te houden.

Dit is het "ritme"wat bij Roy werkt tot op heden.
pi_79283581
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:00 schreef _Bar_ het volgende:
Dit is het "ritme"wat bij Roy werkt tot op heden.
Uiteindelijk gaat het toch hierom. Dat je een ritme vindt wat bij je kind werkt.

We gaan nu in ieder geval rustig werken aan een vaste volgorde van activiteiten en kijken of daar gaande weg een ritme in kan komen.

miss_sly, laten huilen heb ik ook niet zoveel mee hoor, al merk ik wel dat Daan een bepaald jengelhuiltje heeft dat niet altijd echt een reden heeft. Daar worstel ik nog wel een beetje mee, want 'm steeds oppakken lijkt me ook niet goed bij iedere kick die hij geeft.
pi_79283752
Wij hebben hier ook nog steeds geen ritme. Zijn doen en laten hangt af van hoe de nachten gaan. Word ie vaak wakker dat slaapt ie overdag meestal iets vaker en eet ie vaak op andere tijden. Word ie niet zo vaak wakker dan slaapt ie veel minder en eet ie op andere tijden!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  Moderator donderdag 18 maart 2010 @ 09:27:36 #37
5428 crew  miss_sly
pi_79284502
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:48 schreef happyme28 het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat het toch hierom. Dat je een ritme vindt wat bij je kind werkt.

We gaan nu in ieder geval rustig werken aan een vaste volgorde van activiteiten en kijken of daar gaande weg een ritme in kan komen.

miss_sly, laten huilen heb ik ook niet zoveel mee hoor, al merk ik wel dat Daan een bepaald jengelhuiltje heeft dat niet altijd echt een reden heeft. Daar worstel ik nog wel een beetje mee, want 'm steeds oppakken lijkt me ook niet goed bij iedere kick die hij geeft.
Ik heb gemerkt dat dat vanzelf wat beter gaat. Je herkent de huiltjes steeds beter en je weet wanneer hij gewoon eventjes wil mopperen. Dat mag ook, daar moet ook ruimte voor zijn. Maar als jij denkt dat je hem op wil pakken om te troosten, zou ik dat zeker nu nog gewoon doen, hoor.

Wat ik ook wel een goede vind van Stiemie is de acceptatie. Ik vond dat in het begin ook erg moeilijk, moet ik zeggen, maar toen ik er eenmaal gewoon in meeging en me erbij neerlegde dat er geen ritme was en ik soms idd tot laat in de middag tot niets kwam, voelde dat en stuk beter. Ik heb ook wel eens tot schaap thuiskwam in mijn nachthemd rondgelopen. Dat was dan mijn dag: met Senna rondlopen, voeden, knuffelen, haar vasthouden terwijl ze sliep en verder niets. Het leek me zo raar, zo hoort het toch niet met een baby, dus zou ik wel wat fout doen. Acceptatie en gewoon maar laten gaan zoals het ging deden voor mij wel wonderen.
pi_79295650
Ik heb weinig meer aan te vullen op wat al is gemeld. Alleen dat accepteren dat er soms gewoon nergens iets van komt, even belangrijk als lastig is. Tot 's avonds in mijn nachtgoed (ondergoed dus) lopen kan ik niet. Ik voorkom dat door te douchen als DeGeneraal nog thuis is. En ja, dat is erg vroeg in de ochtend. Daarna ga ik dan, als ik echt heel moe ben, nog een uurtje lezen in bed.

Verder heb ik in het reflux topic ook al gemeld hoe wij het bedje slapen hebben aangepakt. En als ze niet binnen een minuut of 20 in slaap valt in bed, dan haal ik haar er gewoon weer uit, knuffel wat en probeer het een half uurtje later nog een keer. Overigens heeft ons meisje tot ze een week of 6 was overdag helemaal niet in bed geslapen. In een zeldzaam geval lukte het in het voedingskussen in de box, maar meestal was het in onze armen of in de draagdoek. En nu gaat overdag slapen nog steeds niet heel gemakkelijk.

Happy: dat soort van jengelhuiltje ging bij ons na een week of 6 langzaam over in het in slaap huilen. Dat was ook ongeveer de termijn waarop ik huiltjes echt ging herkennen. Daarvoor deed ik maar wat. Je kunt ook weinig anders hè.
pi_79323077
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en daar houden we een heel strak schema aan op de babygroep. Meestal gaan kinderen zich rond de 4 maanden aan dit schema houden:
9.00 uur naar bed tot 11.00 uur
dan een voeding, spelen/knuffelen
12.30 uur naar bed tot 15.00 uur
dan de volgende voeding, spelen/knuffelen
en om 16.30 nog even slapen, maar dit
ligt eraan hoe laat het kind wordt opgehaald
  vrijdag 19 maart 2010 @ 08:27:27 #40
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_79323832
Hier is het meestal eten- verschonen- spelen -slapen.
En slapen is elke keer ergens anders. De ene keer rustig boven, dan in de box en vaak in de kinderwagen, soms in de draagdoek, maar dat vindt hij niet altijd even fijn.
'S nachts verschoon ik altijd eerst, dan eten en dan meteen terug naar bed.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 08:32:17 #41
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79323886
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 08:27 schreef amaranta het volgende:
'S nachts verschoon ik altijd eerst, dan eten en dan meteen terug naar bed.
Dat gaan wij inderdaad ook doen. Het is nu al de zoveelste keer dat Daan na de nachtvoeding niet meer wil slapen omdat hij helemaal wakker is na het verschonen.

Je zou denken dat je dat na een paar keer wel door hebt... maar we zijn hardleers.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 08:39:54 #42
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_79324013
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 08:32 schreef happyme28 het volgende:

[..]

Dat gaan wij inderdaad ook doen. Het is nu al de zoveelste keer dat Daan na de nachtvoeding niet meer wil slapen omdat hij helemaal wakker is na het verschonen.

Je zou denken dat je dat na een paar keer wel door hebt... maar we zijn hardleers.
Ik vergeet het ook nog weleens, met in derdaad als gevolg dat hij dan klaarwakker is.
Eerst verschoonde ik hem niet. Maar daar ben ik een beetje van terug gekomen, zn luier zit gewoon te vol.
Misschien voor de nacht overstappen op baby dry ipv new baby. Die babydry absorberen meer. Eva haalt er de nacht wel mee.
pi_79324042
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 07:09 schreef han1987 het volgende:
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en daar houden we een heel strak schema aan op de babygroep. Meestal gaan kinderen zich rond de 4 maanden aan dit schema houden:
Lukt het altijd om alle kindjes aan dit schema te houden dan? Lijkt mij dat elk kindje nog een beetje zijn/haar eigen schema heeft?
pi_79324227
Heb je baby dry in die hele kleine maten? Dat zou fijn zijn, want ons pluisje maakt sinds kort nachten van 8 uur!

's Nachts (of 's avonds en 's ochtends eigenlijk) verschonen voor het voeden doen wij idd ook en om dezelfde reden. Werkt nog steeds. Alleen ons pluisje heeft een fase gehad waarin ze 's nachts altijd haar luier vol poepte tijdens het voeden. Ik verschoonde haar dan tussen het voeden door, want anders was ze ook te wakker om nog te slapen.

Ik houd trouwens tegenwoordig de omgekeerde volgorde aan van de meesten hier, namelijk: wakker worden, verschonen, samen knuffelen, voeden, samen knuffelen/spelen, slapen. Dit, omdat ons pluisje al vrij snel na een voeding naar bed moet. Anders raakt ze over haar vermoeidheid heen en valt ze niet in slaap. Ze wordt dan dus ook vrij vroeg weer wakker. Als ik haar dan gelijk voed, heeft ze nog geen honger. Totdat ze een week of 7 was, voedde ik wel gelijk als ze wakker werd (als ze tenminste geslapen had). Eigenlijk zat er tot die tijd helemaal geen ritme in, ook al probeerden we dat wel.
pi_79324250
NieuweUser dat is precies ook wat ik me afvroeg.
Wat nou als het kind maar 3 kwartier slaapt? of juist 3 uur?

Happyme Hier is het ook nogsteeds een beetje zoeken naar een ritme. Tijden houden we ons helemaal niet aan, het gaat zoals Finn aangeeft. De ene dag is Finn wakker om 7 uur, de andere dag om 9 uur. Zodra ik merk dat hij weer moe wordt, gaat hij zijn bed weer in, afhankelijk van de tijd eten we daarna fruit, meestal ga ik daarna boodschapjes doen of in ieder geval een wandelingetje maken.
12 uur eten we brood en meestal gaat Finn daarna weer naar bed om vervolgens wakker te zijn tot een uur of 5. Dan slaapt hij vaak maar heel kort en eet daarna wat. Om 7 uur gaan we zijn pyama aantrekken (om de dag in bad) en tandjes poetsen. In zijn bed wil hij dan vaak niet slapen dus hij valt beneden bij een van ons in slaap en dan leggen we hem in bed.

Toen Finn nog jonger was wilde hij helemaal niet in zijn bedje slapen dus sliep hij veel bij ons of in de wagen als we niet thuis waren.
pi_79324271
DeMajoor, babydry is er ook in klein maten. Ik heb er een luiertaart van gekregen in maatje 2! Ze nemen inderdaad erg veel vocht op!!

Isa eet ook niet altijd direct nadat ze wakker is geworden, ze doet vaak kortere slaapjes. Daarom ook soms eerst spelen en daarna eten, spelen en weer slapen!
pi_79324381
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 08:51 schreef NieuweUser het volgende:
DeMajoor, babydry is er ook in klein maten. Ik heb er een luiertaart van gekregen in maatje 2! Ze nemen inderdaad erg veel vocht op!!

Isa eet ook niet altijd direct nadat ze wakker is geworden, ze doet vaak kortere slaapjes. Daarom ook soms eerst spelen en daarna eten, spelen en weer slapen!
Precies, dat is bij ons ook het geval. Soms zit er zelfs geen eten bij. Gewoon wakker worden, indien nodig verschonen, samen knuffelen en dan nog eventjes slapen. Ria Blom zou niet trots op me zijn, denk ik, maar het werkt en dat vind ik al heel wat.

Ons pluisje heeft sinds gisteren maat 2, dus ik zal straks eens op zoek gaan naar babydry luiers (in de bonus bij AH zag ik gisteren).

Als er trouwens nog mensen zijn die willen gaan inbakeren: ik heb nog doeken liggen in de kleinste maat (gaat alleen om de benendoek). Ze zijn zelfgemaakt van een (nieuw) flanellen laken, dus hoef ik er uiteraard geen geld voor. Alleen de eventuele verzendkosten.

[ Bericht 10% gewijzigd door DeMajoor op 19-03-2010 09:02:03 ]
  vrijdag 19 maart 2010 @ 09:00:23 #48
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_79324451
Mijn ma heeft van de week baby dry gekocht bij de appie
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 09:25:47 #49
5428 crew  miss_sly
pi_79324980
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 08:41 schreef NieuweUser het volgende:

[..]

Lukt het altijd om alle kindjes aan dit schema te houden dan? Lijkt mij dat elk kindje nog een beetje zijn/haar eigen schema heeft?
Bij on sop het kdv gaan ze mee in het ritme van de kinderen. Ze proberen wel een ritme aan te houden, maar als kindjes daar niet in passen (zoals Senna ) dan doen ze het anders. Het lijkt me bijna niet te doen om zo'n strak ritme zonder meer aan te houden.

Senna slaapt tot nu toe op het kdv dus helemaal niet in een bedje. Dus leggen ze haar als ze erg moe is in een wipstoeltje voor het raam,en dan slaapt ze wel.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 11:00:05 #50
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79328244
Bij onze opvang gaan ze gelukkig ook mee in het ritme van de babys. Bij de grotere kindjes is het na het middageten slaaptijd, maar die kleintjes hebben vaak totaal nog geen ritme. Esmee kan je vrij eenvoudig in bed leggen, dus die slaapt altijd in bed. De slaaptijden schrijven ze dan per baby op het whiteboard net als de eettijden en hoeveelheden.
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 11:29:46 #51
5428 crew  miss_sly
pi_79329680
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:00 schreef Stiemie het volgende:
Bij onze opvang gaan ze gelukkig ook mee in het ritme van de babys. Bij de grotere kindjes is het na het middageten slaaptijd, maar die kleintjes hebben vaak totaal nog geen ritme. Esmee kan je vrij eenvoudig in bed leggen, dus die slaapt altijd in bed. De slaaptijden schrijven ze dan per baby op het whiteboard net als de eettijden en hoeveelheden.
Ja, dat op een whiteboard schrijven doen ze hier dus ook, net als de plas- en poepluiers. Heel handig vind ik dat.
En idd is een ritme nog niet zo gemakkelijk. Bij Senna op de groep is ze echt niet de enige die niet op uur en tijd slaapt.
pi_79330301
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 07:09 schreef han1987 het volgende:
Dat lijkt heel erg op ons schema! Ivan slaap 's ochtends alleen iets langer.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 11:46:22 #53
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79330421
Slaapt Ivan zoveel Claudia ? Wat lekker zeg!

Ik mag echt al een maand ofzo blij zijn als Esmee 's morgens anderhalf uur slaapt (zo tussen 10 en 12 uur zeg maar) en dan 's middags nog ergens een uurtje of 2 a 3... De rest van de uren maakt ze 's nachts.

Wat een verschil zo zeg tussen al die kindjes!
pi_79330631
Ja, en hij gaat ook nog eens om 19:00 uur naar bed en we halen hem er niet voor 7:00 uur uit. (Behalve voor zijn laatste maaltijd om 22:15 uur.) Hiervoor sliep hij nog meer. Nu blijft hij tussen slaapjes in 1,5 uur wakker in plaats van 1 uur.

Als een kind minder slaapbehoefte heeft kun je zo'n schema natuurlijk wel vergeten. Al ben ik ook wel weer benieuwd in hoeverre je een kindje wat dat betreft kun 'programmeren', zeg maar. Misschien kan Han1987 daar iets over zeggen?
pi_79331679
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat lijkt heel erg op ons schema! Ivan slaap 's ochtends alleen iets langer.
Isa heeft sinds een paar dagen ook ineens zo'n schema. Ze eet rond 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.30 uur ongeveer. Alleen de slaapjes zijn niet zo lang als in dat schema.
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 12:22:51 #56
5428 crew  miss_sly
pi_79332051
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, en hij gaat ook nog eens om 19:00 uur naar bed en we halen hem er niet voor 7:00 uur uit. (Behalve voor zijn laatste maaltijd om 22:15 uur.) Hiervoor sliep hij nog meer. Nu blijft hij tussen slaapjes in 1,5 uur wakker in plaats van 1 uur.

Als een kind minder slaapbehoefte heeft kun je zo'n schema natuurlijk wel vergeten. Al ben ik ook wel weer benieuwd in hoeverre je een kindje wat dat betreft kun 'programmeren', zeg maar. Misschien kan Han1987 daar iets over zeggen?
Programmeren is hier niet gelukt Ze slaapt gewoonweg niet als ze geen slaap heeft, en ik zie er de meerwaarde niet van om haar huilend en krijsend in bed te laten liggen. Dus slaapt ze thuis in de ochtend een uur of 2-3 en 's middags soms helemaal niet, soms een uur of anderhalf en gisteren ineens ruim 2.

Ach volwassenen hebben ook neit allemaal evenveel slaapbehoefte, dus waarom zouden baby's dat wel hebben?

Gelukkig slaapt ze wel goed 's avonds en 's nachts. Ze ligt er rond 19 uur in, meldt zich vaak nog voor een voeding ergens tussen 11 en 4 uur en slaapt dan tot 7 uur. Ik vind het prima zo,
pi_79351326
Nou ja, je kunt een kind natuurlijk niet echt programmeren in een bepaald ritme. Maar als je het ritme langere tijd achter elkaar aanhoudt, gaan veel kinderen zich eraan houden.
Natuurlijk hebben wij ook kinderen die niet helemaal in het schema passen, maar er zijn ook ouders die zeggen dat de kinderen zich thuis aanpassen aan het schema dat wij hanteren op het kdv.
Als kinderen net binnenkomen, dat is meestal ron de 2 1/2 a 3 maanden, dan zitten ze inderdaad nog niet in een ritme. Ongeveer rond de 4 a 5 maanden gaan ze mee in het ritme dat wij hanteren.
Op dit moment hebben wij in de groep 2 kindjes die buiten het ritme slapen. Wij hebben in totaal 16 kindjes op de groep (niet per dag, maar in totaliteit) dus ze passen zich toch aan het ritme aan.
Sorry trouwens voor de late reactie, heb de hele dag gewerkt.
pi_79351940
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 12:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Programmeren is hier niet gelukt Ze slaapt gewoonweg niet als ze geen slaap heeft, en ik zie er de meerwaarde niet van om haar huilend en krijsend in bed te laten liggen. Dus slaapt ze thuis in de ochtend een uur of 2-3 en 's middags soms helemaal niet, soms een uur of anderhalf en gisteren ineens ruim 2.

Ach volwassenen hebben ook neit allemaal evenveel slaapbehoefte, dus waarom zouden baby's dat wel hebben?

Gelukkig slaapt ze wel goed 's avonds en 's nachts. Ze ligt er rond 19 uur in, meldt zich vaak nog voor een voeding ergens tussen 11 en 4 uur en slaapt dan tot 7 uur. Ik vind het prima zo,
Maar ze heeft het toch niet over krijsend in bed laten liggen?

Ik denk dat Claudia eerder bedoeld met programmeren dat als je een kind consequent iedere dag om een uur of 12 op bed legt (zonder het daarbij te laten krijsen) of het kind in kwestie dan na verloop van tijd wél zal gaan slapen rond 12 uur. En dat zal waarschijnlijk wel zo zijn. Programmeren zou ik dan meer zien als meegaan in een bepaald ritme.
En ik kan me best indenken dat dat handig kan zijn. Een hoop mensen moeten toch tegen een uur of 8 uiterlijk gewassen en gestreken bij de voordeur staan en dan is het érg handig als je baby ook voor die tijd is wakker geworden en gevoed enzo. Automatisch onbedoeld vorm je voor je kind toch een beetje een ritme door je eigen leefritme enzo en ik denk ook niet dat dat erg is.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 20:51:45 #59
5428 crew  miss_sly
pi_79352211
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:45 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Maar ze heeft het toch niet over krijsend in bed laten liggen?

Ik denk dat Claudia eerder bedoeld met programmeren dat als je een kind consequent iedere dag om een uur of 12 op bed legt (zonder het daarbij te laten krijsen) of het kind in kwestie dan na verloop van tijd wél zal gaan slapen rond 12 uur. En dat zal waarschijnlijk wel zo zijn. Programmeren zou ik dan meer zien als meegaan in een bepaald ritme.
En ik kan me best indenken dat dat handig kan zijn. Een hoop mensen moeten toch tegen een uur of 8 uiterlijk gewassen en gestreken bij de voordeur staan en dan is het érg handig als je baby ook voor die tijd is wakker geworden en gevoed enzo. Automatisch onbedoeld vorm je voor je kind toch een beetje een ritme door je eigen leefritme enzo en ik denk ook niet dat dat erg is.
Ik zei toch ook niet dat ze huilend en krijsend bedoeld
Hier werkt dat iig zo bij Senna, dat was alles wat ik wilde zeggen: als we haar in bed leggen terwijl ze daar nog niet aan toe is, gaat ze niet slapen, maar juist steeds harder huilen tot ze echt overstuur is. Dus dan wordt het al erg lastig om haar op een bepaald tijdstip te programmeren, want ze heef niet iedere dag op hetzelfde tijdstip slaap en zal dus ook niet iedere dag op hetzelfde tijdstip slapen. Dat was alles wat ik wilde zeggen, misschien zei ik het wat onhandig, want zoals jij het kennelijk las, was het niet bedoeld.
pi_79352546
nouja door te zeggen dat jij er de meerwaarde niet van ziet impliceer je wel dat ieder ander die het ritme van zn kind probeert te sturen waarschijnlijk wel zn kind krijsend in bed laat liggen vind ik.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 21:02:19 #61
5428 crew  miss_sly
pi_79352754
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:57 schreef huuphuup het volgende:
nouja door te zeggen dat jij er de meerwaarde niet van ziet impliceer je wel dat ieder ander die het ritme van zn kind probeert te sturen waarschijnlijk wel zn kind krijsend in bed laat liggen vind ik.
Tja, en zoals ik net al uitgelegd heb, was het zo niet bedoeld. Ik bedoelde het gewoon alleen voor Senna en onze eigen situatie en er was geen enkel vingertje naar wie of wat dan ook.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 21:30:45 #62
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79354283
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:45 schreef huuphuup het volgende:
Een hoop mensen moeten toch tegen een uur of 8 uiterlijk gewassen en gestreken bij de voordeur staan en dan is het érg handig als je baby ook voor die tijd is wakker geworden en gevoed enzo. Automatisch onbedoeld vorm je voor je kind toch een beetje een ritme door je eigen leefritme enzo en ik denk ook niet dat dat erg is.
Ja, dat wordt nog wel een uitdaging. Daan gaat straks naar het KDV en hij moet dan om een uur of 8 weggebracht worden. Wordt nog een hele klus om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Nu lukt dat in ieder geval nog lang niet

We hebben wel al min of meer besproken dat ik een half uur later ga beginnen, dan creëren we toch een half uur meer ruimte in de ochtend.
pi_79354663
Han1987 hoe gaat dat dan als een kindje maar 3 kwartier of anderhalf uur slaapt? Ik probeer Niels vaak te troosten als hij wakker wordt of heel even eruit en het slaapritueeltje opnieuw, maar nee hoor, hij wil echt niet meer slapen als hij wakker is geworden. Hij wil dan spelen. Vandaag sliep hij iedere keer maar 3 kwartier en dan anderhalf uur wakker en hij werd steeds vermoeider. Ik zou het voor hem veel prettiger vinden wanneer hij wat langere slaapjes maakt zodat hij iedere keer lekker vrolijk is als hij wakker is.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 21:39:39 #64
5428 crew  miss_sly
pi_79354839
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:30 schreef happyme28 het volgende:

[..]

Ja, dat wordt nog wel een uitdaging. Daan gaat straks naar het KDV en hij moet dan om een uur of 8 weggebracht worden. Wordt nog een hele klus om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Nu lukt dat in ieder geval nog lang niet

We hebben wel al min of meer besproken dat ik een half uur later ga beginnen, dan creëren we toch een half uur meer ruimte in de ochtend.
Ik heb het idee dat je daar ook wel ingroeit, hoor. De eerste paar keer vond ik dat ook een hele opgave en was ik erg druk en gehaast om op tijd weg te kunnen enzo. Toen hadden we dat onder controle, en toen veranderde het ritme weer, omdat we 's ochtends gingen ontbijten, aangezien Senna ook aan het brood zit. Dus dan moet er weer een nieuw ritme worden gevonden. En ook dat is gelukt en gaat zelfs best relaxt
pi_79355043
Twinkly, heb je 'Lekker slapen zonder huilen' gelezen? Daarin staan tips om de middagslaapjes te verlengen. Zo uit mijn blote hoofd: in de buurt van het slaapkamertje blijven en bij de eerste beweging of het eerste geluidje na de drie kwartier snel erheen en hem op dezelfde manier weer in slaap (proberen te) krijgen als de eerste keer (dus speentje/wiegen/watdanook). Het schijnt dan zo te zijn dat kindjes na een tijdje automatisch langer gaan slapen (dus twee keer drie kwartier, of nog langer). Het proberen waard misschien. Hier werkte het half, ik had eigenlijk elke dag thuis moeten zijn om het te laten slagen. Als Lieuwe weer bij oma was (daar is hij minimaal één dag per week) liep het vaak weer in de soep
  vrijdag 19 maart 2010 @ 21:47:24 #66
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79355191
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je daar ook wel ingroeit, hoor. De eerste paar keer vond ik dat ook een hele opgave en was ik erg druk en gehaast om op tijd weg te kunnen enzo. Toen hadden we dat onder controle, en toen veranderde het ritme weer, omdat we 's ochtends gingen ontbijten, aangezien Senna ook aan het brood zit. Dus dan moet er weer een nieuw ritme worden gevonden. En ook dat is gelukt en gaat zelfs best relaxt
Dat ontbijt is juist het probleem bij ons. Wij ontbijten erg uitgebreid (we staan anderhalf uur voor we weg moeten op en dan douchen we al 's avonds) en 'haasten' komt niet voor in de vocabulaire van mijn

Maar denk ook wel dat we daar uitkomen hoor. We hebben nog zo'n 2 maanden om daar in te groeien.

Overigens hebben we Daan wederom na de voeding (slapend) in zijn wiegje gelegd om een uur of 8 en hij slaapt nog steeds Ben benieuwd of hij voor voeding komt om 10 uur.
pi_79355530
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 21:43 schreef Jore het volgende:
Twinkly, heb je 'Lekker slapen zonder huilen' gelezen? Daarin staan tips om de middagslaapjes te verlengen. Zo uit mijn blote hoofd: in de buurt van het slaapkamertje blijven en bij de eerste beweging of het eerste geluidje na de drie kwartier snel erheen en hem op dezelfde manier weer in slaap (proberen te) krijgen als de eerste keer (dus speentje/wiegen/watdanook). Het schijnt dan zo te zijn dat kindjes na een tijdje automatisch langer gaan slapen (dus twee keer drie kwartier, of nog langer). Het proberen waard misschien. Hier werkte het half, ik had eigenlijk elke dag thuis moeten zijn om het te laten slagen. Als Lieuwe weer bij oma was (daar is hij minimaal één dag per week) liep het vaak weer in de soep
Heb ik gelezen, maar het lukt me niet. Ik probeer hem op precies dezelfde manier weer in slaap te krijgen maar hij raakt helemaal overstuur. De enige manier hoe hij overdag in slaap valt is op zijn buik en dan gaat hij vaak ook nog even huilen, als dat te heftig wordt troost ik hem door over zijn ruggetje te wrijven, maar als hij te vroeg wakker wordt werkt dat niet
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_79364734
Ik weet niet hoe oud Niels is, maar dit is een methode die vaak werkt vanaf ongeveer 8-10 maanden (zie je ook vaak bij supernanny):
als je kind wakker wordt, 5 minuten laten huilen en dan gaan troosten. Als hij weer rustig is, weglopen en dan na 5 minuten weer gaan troosten enz. Zo door blijven gaan tot hij weer rustig is en weer in slaap valt. Op deze manier weet hij dat mama/papa in de buurt is maar dat er niks spannends gaat gebeuren.
Kinderen weten vanaf 6 maanden dat als ze huilen er dingen gaan gebeuren: ze worden opeens uit bed gepakt en mogen spelen; ze krijgen ineens de aandacht die ze willen van papa/mama enz.
De methode die ik hiervoor beschrijf heeft een moeder bij haar zoontje van 10 maanden toegepast, dan vooral bij het slapen 's nachts. Na 3 nachten sliep hij door en dat doet hij nog steeds.
pi_79364877
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:31 schreef han1987 het volgende:
Nou ja, je kunt een kind natuurlijk niet echt programmeren in een bepaald ritme. Maar als je het ritme langere tijd achter elkaar aanhoudt, gaan veel kinderen zich eraan houden.
Dat is precies wat ik bedoel met 'programmeren', dat als je even een ritme forceert je kind zich al gauw ernaar gaat voegen. (Wel binnen het redelijke natuurlijk, want je kunt niet verwachten dat een kind de hele dag slaapt of de hele dag wakker is.)
quote:
Natuurlijk hebben wij ook kinderen die niet helemaal in het schema passen, maar er zijn ook ouders die zeggen dat de kinderen zich thuis aanpassen aan het schema dat wij hanteren op het kdv.
Als kinderen net binnenkomen, dat is meestal ron de 2 1/2 a 3 maanden, dan zitten ze inderdaad nog niet in een ritme. Ongeveer rond de 4 a 5 maanden gaan ze mee in het ritme dat wij hanteren.
Op dit moment hebben wij in de groep 2 kindjes die buiten het ritme slapen. Wij hebben in totaal 16 kindjes op de groep (niet per dag, maar in totaliteit) dus ze passen zich toch aan het ritme aan.
Ik vind dit erg interessant. Bijna 90% past zich dus aan. Dat is meer dan ik verwacht had! Vanaf welke leeftijd verandert dat ritme weer?
pi_79364898
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 07:17 schreef han1987 het volgende:
Ik weet niet hoe oud Niels is, maar dit is een methode die vaak werkt vanaf ongeveer 8-10 maanden (zie je ook vaak bij supernanny):
als je kind wakker wordt, 5 minuten laten huilen en dan gaan troosten. Als hij weer rustig is, weglopen en dan na 5 minuten weer gaan troosten enz. Zo door blijven gaan tot hij weer rustig is en weer in slaap valt. Op deze manier weet hij dat mama/papa in de buurt is maar dat er niks spannends gaat gebeuren.
Kinderen weten vanaf 6 maanden dat als ze huilen er dingen gaan gebeuren: ze worden opeens uit bed gepakt en mogen spelen; ze krijgen ineens de aandacht die ze willen van papa/mama enz.
De methode die ik hiervoor beschrijf heeft een moeder bij haar zoontje van 10 maanden toegepast, dan vooral bij het slapen 's nachts. Na 3 nachten sliep hij door en dat doet hij nog steeds.
Deze methode werkt zelfs al bij Ivan en die is krap 4 maanden oud. Hij reageerde er heel snel en heel sterk op. Ineens lijkt hij door te hebben dat hij ook in z'n eentje in slaap kan vallen. Als ik naar hem terugloop om "shh shh" te zeggen (wat eigenlijk bijna niet meer voorkomt omdat hij al binnen 5 minuten in slaap valt) dan kijkt hij even naar me (ik leg geen oogcontact), begraaft zich in z'n Puckababy, kijkt weer even naar me, begraaft zich weer in z'n Puckababy, et cetera. Ik vind het best grappig om te zien. Hij lijkt het fijn te vinden om te weten dat ik er nog ben.

Bij het inslapen werkt het goed, maar als Ivan tussentijds wakker wordt lukt het me niet om hem op deze manier weer aan het slapen te krijgen. Ik wil er niet te lang mee aanklooien (overdag loop ik maximaal 3 keer terug) dus dan haal ik hem gewoon uit bed. Vanaf 6 maanden zou ik het wel aandurven om hier 'strenger' in te zijn.
pi_79365082
Hier hetzelfde. Overdag is inslapen geen probleem en 's nachts kan hij ook wel zelf terug in slaap vallen want hij slaapt vrijwel altijd in ieder geval 5 uur. Overdag maakt hij meestal 2 slaapcycli (1,5 uur) per slaapje en dan is hij uitgerust. Maar als hij al na 1 cyclus (3 kwartier) wakker wordt krijg ik hem met geen mogelijkheid meer in slaap, dan raakt hij alleen maar helemaal overstuur.
Ik ben wel streng erin dat ik hem troost in zijn eigen bedje behalve als hij echt hysterisch wordt, dan troost ik hem en leg hem weer terug.
Niels is bijna 5 maanden maar de gestationele leeftijd is gelijk aan die van Ivan.
pi_79365172
Hier is het dus hetzelfde. Sinds we geen speen meer gebruiken valt hij 's nachts zelf weer in slaap. Overdag lukt dat hem niet, maar misschien geef ik hem er 's nachts wel meer gelegenheid toe.

Een reden dat ik het weer in slaap vallen overdag niet te veel wil forceren is dat hij ook genoeg slaap kan hebben en ik dat niet uit wil sluiten. Ik weet dat hij 's nachts prima slaapt tot een uur of 7 in de ochtend en als hij om 6 uur wakker wordt laat ik hem gerust doormopperen tot hij weer in slaap valt. Overdag vind ik dat wat lastiger in te schatten. Als we langer aan dit nieuwe ritme gewend zijn zou ik daar misschien wat resoluter mee omgaan. Gister was zijn 2e slaapje bijvoorbeeld heel kort (45 minuten) en dat heeft hij met zijn 3e slaapje ingehaald. Klaarblijkelijk had hij toch iets meer slaap nodig. Aan de andere kant: naarmate hij ouder wordt zal hij minder slaap nodig hebben en moeten we het ritme weer aanpassen dus ik moet wel open blijven staan voor de signalen die hijzelf afgeeft.

Achja, tot nog toe gaan die veranderingen in het ritme redelijk vanzelf. Er loopt iets niet helemaal lekker, wij maken een aanpassing en ineens loopt het wel lekker. Ik ben een gewoontedier dus ik vind het wel lastig om een ander ritme aan te houden, maar we zijn ook vrij gauw weer gewend aan het nieuwe patroon.

De volgende hordes zullen het afbouwen van de Puckababy worden en het laten vervallen van de 5e voeding. Het is nu nog even genieten van de status quo.
pi_79365342
Claudia, is de puckabag wellicht een optie?
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_79365513
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:21 schreef McLaura het volgende:
Claudia, is de puckabag wellicht een optie?
Ik wil sowieso op een ander slaapzakje overgaan tegen die tijd. Ik zie nu dat de Puckabag tot 2,5 jaar te gebruiken is, dus dat maakt de prijs wel weer goed! Is zeker een optie.

Heb jij de Puckabag (en zo ja, bevalt 'ie)?
pi_79366403
Het ritme dat wij hanteren gaat ongeveer op tot kinderen 1 à 1.5 jaar oud zijn. De kinderen die niet meer meeslapen in het ritme zijn inderdaad rond de 1 of kindjes die net binnenkomen in het KDV en nog een eigen ritme hebben.
Als het ritme verandert van de kinderen, valt als eerstje het ochtendslaapje weg van 9.00 tot 11.00. De kinderen gaan dan van vaak ergens tussen 11.30 en 12.30 slapen tot 14.30/15.00. Vaak slapen ze dan wel nog een half uurtje/3 kwartier rond 16.30.
Veel ouders vergeten dat een dag op het kdv veel intensiever is voor een kind. Er zijn andere kinderen die ook aandacht krijgen; veel geluiden; veel indrukken; kinderen huilen vaker dan thuis omdat ze soms moeten wachten op eten of moeten wachten totdat ze uit bed gehaald worden, we kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk. Vaak komt het dan ook voor dat kinderen meer slapen op het kdv dan thuis.
pi_79366531
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 08:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Deze methode werkt zelfs al bij Ivan en die is krap 4 maanden oud. Hij reageerde er heel snel en heel sterk op. Ineens lijkt hij door te hebben dat hij ook in z'n eentje in slaap kan vallen. Als ik naar hem terugloop om "shh shh" te zeggen (wat eigenlijk bijna niet meer voorkomt omdat hij al binnen 5 minuten in slaap valt) dan kijkt hij even naar me (ik leg geen oogcontact), begraaft zich in z'n Puckababy, kijkt weer even naar me, begraaft zich weer in z'n Puckababy, et cetera. Ik vind het best grappig om te zien. Hij lijkt het fijn te vinden om te weten dat ik er nog ben.
Ik ga soms als Esmee na een heel kort slaapje wakker wordt, de wasmachine vullen en aanzetten. Of ik zet de droger aan of leeg de vaatwasser. Dan hoort ze aan de geluiden dat er iemand is en vaak slaapt ze dan ook weer verder. Is trouwens wel erg goed voor je huishouden zo...
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 13:13:12 #77
5428 crew  miss_sly
pi_79370282
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 10:39 schreef han1987 het volgende:
Het ritme dat wij hanteren gaat ongeveer op tot kinderen 1 à 1.5 jaar oud zijn. De kinderen die niet meer meeslapen in het ritme zijn inderdaad rond de 1 of kindjes die net binnenkomen in het KDV en nog een eigen ritme hebben.
Als het ritme verandert van de kinderen, valt als eerstje het ochtendslaapje weg van 9.00 tot 11.00. De kinderen gaan dan van vaak ergens tussen 11.30 en 12.30 slapen tot 14.30/15.00. Vaak slapen ze dan wel nog een half uurtje/3 kwartier rond 16.30.
Veel ouders vergeten dat een dag op het kdv veel intensiever is voor een kind. Er zijn andere kinderen die ook aandacht krijgen; veel geluiden; veel indrukken; kinderen huilen vaker dan thuis omdat ze soms moeten wachten op eten of moeten wachten totdat ze uit bed gehaald worden, we kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk. Vaak komt het dan ook voor dat kinderen meer slapen op het kdv dan thuis.
En toch wil ik nog een keer herhalen dat niet alle kinderen hetzelfde zijn.
Senna slaapt dus nergens beter dan thuis, ook niet op het kdv. Het lukt haar gewoon niet, wat de leidsters ook doen en hoe druk de dag daar ook is. Ze blijven het wel telkens aanbieden, ook in het bedje ipv de wipstoel, maar ze valt niet in slaap.

Ik denk dat je gewoon niet een standaardplakkertje op kinderen kunt plakken. Ieder kind is een eigen persoontje met zijn eigen gebruiksaanwijzing.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:31:52 #78
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79376056
Ik ben er vandaag eens op gaan letten en meen toch duidelijk te zien dat Daan slaap heeft (gapen, jengelen, ogen vallen af en toe dicht) maar als ik 'm in zijn wiegje leg, wil hij niet in slaap vallen. Vanmorgen geprobeerd, vanmiddag weer en heeft hij wel een uurtje geslapen en nu heb ik 'm toen hij begon te gapen weer in zijn wiegje gelegd, maar hij wil niet in slaap vallen.

Echt geen idee wat ik nu kan doen om 'm te laten slapen. Hij lijkt alleen te kunnen slapen na een maaltijd. Dan drinkt hij zich in slaap zeg maar. Ik ga nu steeds naar hem toe om 'm te troosten, haal 'm niet uit zijn bedje, en als hij rustig is, ga ik weg, maar dan begint hij weer te huilen.

Misschien heeft hij geen slaap, maar 1 uur slaap overdag (en 's nachts ca. 7 uur) lijkt me niet voldoende voor zo'n kleintje
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:35:18 #79
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79376152
Misschien een muziekdoosje happy? Dat hebben wij ook en dat werkt hier goed.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:51:27 #80
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79376676
Wij hebben muziek op de babyfoon maar vooralsnog wil hij daar niet op slapen, maar misschien moeten we volhouden. En laat je 'm aan tot ze slapen? Hoe lang duurt dat dan ongeveer?
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 16:53:38 #81
5428 crew  miss_sly
pi_79376739
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:31 schreef happyme28 het volgende:
Ik ben er vandaag eens op gaan letten en meen toch duidelijk te zien dat Daan slaap heeft (gapen, jengelen, ogen vallen af en toe dicht) maar als ik 'm in zijn wiegje leg, wil hij niet in slaap vallen. Vanmorgen geprobeerd, vanmiddag weer en heeft hij wel een uurtje geslapen en nu heb ik 'm toen hij begon te gapen weer in zijn wiegje gelegd, maar hij wil niet in slaap vallen.

Echt geen idee wat ik nu kan doen om 'm te laten slapen. Hij lijkt alleen te kunnen slapen na een maaltijd. Dan drinkt hij zich in slaap zeg maar. Ik ga nu steeds naar hem toe om 'm te troosten, haal 'm niet uit zijn bedje, en als hij rustig is, ga ik weg, maar dan begint hij weer te huilen.

Misschien heeft hij geen slaap, maar 1 uur slaap overdag (en 's nachts ca. 7 uur) lijkt me niet voldoende voor zo'n kleintje
wij hebben dat in het begin ook zo gehad, happy. ik wist ook niet goed wat ik ermee aan moest. Toen ik een keer met Senna bij mijn moeder was, ben ik even gaan winkelen en zou zij proberen haar een middagdutje te laten doen. Ze heeft haar toen in bed gelegd en is erbij blijven zitten tot ze sliep. Hand op haar buhik, geen oogcontact, neits zeggen, en zitten. Met 20 minuutjes ongeveer sliep ze.
Dat hebben we thuis voortgezet, en langzaam maar zeker viel ze sneller in slaap. Ze sliep niet lang, maar ik vond het vooral belangrijk dat ze leerde te slapen, al was het maar 3 keer drie kwartier op een dag ofzo.
Na verloop van tijd legde ik niet meer mijn hanad op haar buik, maar ging er gewoon naast zitten. Dat was weer even wennen, maar ook dat wende snel en tegenwoordig kunnen we haar zo in bed leggen en weglopen. Ze moppert soms even, soms huilt ze zelfs heel hard, maar da is echt minutenwerk. Vaak is ze al stil voor ik de deur achter me dichtdoe. En ze slaapt ook steeds langer; een ochtendslaapje van ruim 2 uur is heel normaal tegenwoordig.

Wat ik probeer te zeggen, is dat je het misschien een beetje op moet bouwen. In het begin haalde ik Senna er ook uit als ze na een half uurtje alweer wakker werd en huilde. Het ging me er vooral om dat ze leerde slapen in haar wiegje/bedje, niet dat ze lang zou slapen.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:55:52 #82
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79376815
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:51 schreef happyme28 het volgende:
Wij hebben muziek op de babyfoon maar vooralsnog wil hij daar niet op slapen, maar misschien moeten we volhouden. En laat je 'm aan tot ze slapen? Hoe lang duurt dat dan ongeveer?
Wij hebben een muzieknijntje, die hangt bij ons op de overloop. Duurt helemaal niet zo lang, ik gok zo ongeveer 1 minuutje.... maar dat is bij ons zeg maar onderdeel van het 'ritueel' voor het slapen gaan. En ze hebben een slaapzakje aan (voorheen ingebakerd in een puckababy geslapen).
  zaterdag 20 maart 2010 @ 17:11:26 #83
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79377371
Mikoxx en miss_sly, bedankt voor de tips. Inbakeren wil ik niet maar een 'slaapliedje' willen we er wel in gaan brengen. Wat miss_sly zegt, ga ik ook proberen. Gewoon erbij blijven tot hij slaapt, hebben we wel al eerder geprobeerd, maar na een uur hebben we het opgegeven. Toch maar weer proberen en nu volhouden.

Uiteindelijk gaat het lukken En het is zo'n schatje maar ik gun hem de rust zo want mijn mannetje huilt vandaag toch wel het grootste gedeelte van de dag (en het ging zo goed de laatste 2 dagen) en dat vind ik zo sneu.
pi_79377448
Happy, heb je een speciale reden waarom je niet wilt inbakeren? Hier was het wel de oplossing... nu zijn we aan het uitbakeren en dat gaat eigenlijk ook wel aardig.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_79378437
Happy, hier was inbakeren met een Swaddle Me ook de oplossing. Ze viel makkelijk in slaap en sliep ook weer verder als ze al na 3 kwartier wakker werd. Alleen de eerste weken heeft ze vijf tot tien minuten gehuild voordat ze in slaap viel, dat had ze echt nodig. Na een week of tien/rwaalf zijn we er in een keer mee gestopt en dat gaat hartstikke goed. Als L. moe is en ik leg haar weg, dan hoor je haar niet meer en gaat ze zo slapen.

L. slaapt trouwens de ene dag vijf keer een periode van drie kwartier, en de andere dag 2 slaapjes van anderhalf uur. Dat kan echt heel erg verschillen. Ze wordt wel altijd vrolijk wakker. Bij het eerste teken van vermoeidheid gaat ze weer naar bed, of dat nu na een half uur is of na drie. Daar varen wij allebei weer goed bij. Het is voor iedere baby en mamma dus weer anders!
  zaterdag 20 maart 2010 @ 17:42:04 #86
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79378512
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:14 schreef sproet-je het volgende:
Happy, heb je een speciale reden waarom je niet wilt inbakeren? Hier was het wel de oplossing... nu zijn we aan het uitbakeren en dat gaat eigenlijk ook wel aardig.
Daan heeft verborgen reflux en heeft het daardoor af en toe benauwd of verslikt zich. Dat vind ik niet zo'n prettige combi met inbakeren.
pi_79378799
Happy, in principe mag je inbakeren zolang je kind niet echt spuugt, niet heel erg hoest en geen koorts heeft. De Swaddle Me is rekbaar en daardoor kan je kindje er in mijn ervaring nog best goed in hoesten.Voor L. leverde het geen problemen op met de verborgen reflux.

Wij hebben het overigens gedaan op aanraden van het ziekenhuis en onder begeleiding van de wijkverpleegkundige voor prikkelbare baby's (toen wisten we nog niet dat L. reflux had). De ka heeft gecontroleerd of er geen fysieke redenen waren om niet in te bakeren, dan kijken ze bijvoorbeeld naar de heupjes.

Het stond mij in het begin ook tegen. We hebben de Paco doek ook nog even uitgeprobeerd, maar dat vond ik zo'n dwangbuis, toen zijn we bij de Swaddle Me gebleven.

Doordat ze beter sliep werd het huilen wel minder. Ik kan het je echt aanraden. Maar je moet doen wat je gevoel je ingeeft dat is over het algemeen gewoon het juiste!

[ Bericht 10% gewijzigd door Rubey op 20-03-2010 17:57:51 (aanvulling) ]
pi_79380000
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

wij hebben dat in het begin ook zo gehad, happy. ik wist ook niet goed wat ik ermee aan moest. Toen ik een keer met Senna bij mijn moeder was, ben ik even gaan winkelen en zou zij proberen haar een middagdutje te laten doen. Ze heeft haar toen in bed gelegd en is erbij blijven zitten tot ze sliep. Hand op haar buhik, geen oogcontact, neits zeggen, en zitten. Met 20 minuutjes ongeveer sliep ze.
Dat hebben we thuis voortgezet, en langzaam maar zeker viel ze sneller in slaap. Ze sliep niet lang, maar ik vond het vooral belangrijk dat ze leerde te slapen, al was het maar 3 keer drie kwartier op een dag ofzo.
Na verloop van tijd legde ik niet meer mijn hanad op haar buik, maar ging er gewoon naast zitten. Dat was weer even wennen, maar ook dat wende snel en tegenwoordig kunnen we haar zo in bed leggen en weglopen. Ze moppert soms even, soms huilt ze zelfs heel hard, maar da is echt minutenwerk. Vaak is ze al stil voor ik de deur achter me dichtdoe. En ze slaapt ook steeds langer; een ochtendslaapje van ruim 2 uur is heel normaal tegenwoordig.

Wat ik probeer te zeggen, is dat je het misschien een beetje op moet bouwen. In het begin haalde ik Senna er ook uit als ze na een half uurtje alweer wakker werd en huilde. Het ging me er vooral om dat ze leerde slapen in haar wiegje/bedje, niet dat ze lang zou slapen.
Zo ging het hier ook Jonge baby'tjes moeten nog leren om zelf in slaap te vallen.
Ook hebben ze nog een ander slaapritme dan oudere baby's. Geleidelijk aan wordt de fase van licht slapen steeds korter tot dat de slaap begint met de fase van diepe slaap en dan werkt de "slaaptraining" ook het beste heb ik gemerkt.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 18:25:42 #89
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79380037
Rubey, bedankt voor de aanvulling. Dinsdag gaan we naar het CB dus daar zal ik het ook nog aankaarten. Ik hou het in gedachten.

Twinkley, da's ook een nuttige aanvulling en interessante link.

[ Bericht 51% gewijzigd door happyme28 op 20-03-2010 18:32:53 ]
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 19:02:11 #90
5428 crew  miss_sly
pi_79381543
Interessant stuk, Twinkly!

Grappig dat daarin staat dat wakker maken voor een late voeding eigenlijk niet zo goed zou zijn voor het leren koppelen van verschillende slaapcycli. Wij hebben het een aantal keren gedaan, omdat je toch vaak hoort dat dat wordt aangeraden en omdat we dachten dan misschien een betere nacht te hebben, maar bij Senna werkte dat duidelijk averechts. Als ik haar wakker maak voor een late voeding, komt ze dus geheid de rest van de nacht nog een keer of 2. Als ik haar op haar eigen tijd pas voed, slaapt ze dus echt langere stukken achter elkaar.
pi_79382478
Ik vind 'slaaptraining' wel een goede term. Misschien helpt het als je het zo ziet, happy? Je gaat proberen om Daan positieve slaapassociaties aan te leren. Eerst moet je daar misschien zelf nog een tijd bij blijven, maar daarna zijn de overige rituelen waarschijnlijk genoeg voor hem om te weten dat het slapenstijd is en kun je zelf steeds vroeger weglopen. Met overige rituelen bedoel ik bijvoorbeeld een slaapknuffeltje in bed (wij hebben er twee, aan elke kant een), een bepaald liedje dat je altijd zingt, het afspelen van een muziekdoosje, wat dan ook.

Hoe slaapt Daan eigenlijk? In een wieg of in een ledikant? Heb je dingen gedaan om hem zich geborgen te laten voelen, bijvoorbeeld zijn slaapplek in een hoek maken en een hemeltje boven zijn bed hangen? Ik denk dat de Puckababy Ivan inmiddels niet meer zozeer helpt vanwege het bedwingen van de maaiende armpjes maar omdat hij zich er geborgen in voelt. Een Puckababy is niet echt inbakeren; misschien is zoiets geschikt?
pi_79385007
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:42 schreef happyme28 het volgende:

[..]

Daan heeft verborgen reflux en heeft het daardoor af en toe benauwd of verslikt zich. Dat vind ik niet zo'n prettige combi met inbakeren.
Daar hoef je je met de puckababy geen zorgen over te maken hoor. Het is een slaapzakje waarbij de armpjes in de slaapzak zitten ipv erbuiten, het is dus niet echt inbakeren en het kindje kan zijn hoofd gewoon draaien. Niels slaapt er ook in en die heeft ook reflux haha lijkt wel een puckababy reclame
in de maxi cosi kunnen ze hun hoofd dus niet goed draaien ik heb Niels laatst in een rijdende auto (snelweg) uit de maxi cosi moeten tillen want hij stikte haast in zijn eigen spuug!
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 20:32:44 #93
5428 crew  miss_sly
pi_79385063
Wij hebben ook niet ingebakerd, maar wel al vanaf heel jong (week of 4 geloof ik) een mini-slaapzakje aan gedaan. En ze slaapt sindsdien altijd met slaapzak.

Is inbakeren niet voornamelijk bedoeld voor kindjes die heel onrustig zijn en met hun armpjes zwaaien en daardoor zichzelf wakker houden/maken?
  zaterdag 20 maart 2010 @ 20:34:44 #94
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79385124
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:32 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben ook niet ingebakerd, maar wel al vanaf heel jong (week of 4 geloof ik) een mini-slaapzakje aan gedaan. En ze slaapt sindsdien altijd met slaapzak.

Is inbakeren niet voornamelijk bedoeld voor kindjes die heel onrustig zijn en met hun armpjes zwaaien en daardoor zichzelf wakker houden/maken?
In de eerst plaats wel volgens mij. Onze jongens werden wakker door het voortdurend 'maaien' met de armen. Daarbij hielp de pucka bij ons erg goed!
pi_79386589
Maar zoals Twinkly al zegt: de Puckababy is niet echt inbakeren. Ivan kan nog met zijn handjes bij zijn gezicht komen en sabbelt zelfs door de slaapzak op een knuistje.

En bij "waarom een Puckababy" staat als uitleg dat het uitkomst biedt bij:
* baby’s die zich door hun maaiende armpjes wakker houden
* baby’s die moeite hebben alleen in slaap te vallen en alleen bij hun ouders in slaap raken
* baby’s die onrustig zijn of veel huilen door teveel indrukken
pi_79386964
Miss-sly, inbakeren kan ook een bepaalde geborgenheid geven die kindjes heel fijn vinden. Daarbij kan het een kindje ook helpen zich over te geven aan de slaap en te ontspannen. Inderdaad is het maaien met de armpjes ook een belangrijke reden om in te bakeren. Het is iets wat veel gedaan wordt bij prikkelbare baby's (de nieuwe naam voor huilbaby's). Inbakeren heeft zelfs een positief effect op darmkrampen.

Ik kan me voorstellen dat een kindje met reflux vanwege zijn/haar ongemak erg veel behoefte heeft aan geborgenheid. Hoe slechter L. sliep hoe meer overstuur ze werd van haar reflux en darmkrampen. De bakerzak heeft ons echt geholpen dat te doorbreken.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 21:31:38 #97
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_79387125
Happy, misschien heel anders hoor of misschien is het wel al gezegd.

Roy deed ook geen middagslaapjes, tenzij ik er mee ging wandelen, en soms lekker knus bij mij.
In zijn bed was gelijk wakker en dan net zo lang huilen en werken om maar niet te slapen.

Ondertussen bijna 8 maand verder slaapt Roy soms 1 uurtje, we mogen echt blij zijn als het keertje 1,5 uur is.

We hebben geaccepteerd dat Roy daar niet aan wil, middagslaapjes in zijn bed,dus we gaan of wandelen of laten hem spelen in de box.
en dat werkt hier echt het beste.
Leggen we hem toch in bed terwijl Roy denkt jamaar ik wil en ga niet slapen, dan is het ook echt helemaal zichzelf overstuur huilen, we kunnen vanalles doen maar slapen vergeet het maar.

We leggen hem in de wandelwagen of in de maxicosi en meneer sliep binnen 5 min
  zaterdag 20 maart 2010 @ 21:46:07 #98
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79387700
Hmmm... zal het hier eens in de groep gooien zo'n Puckababy/Swaddle me. 'k weet niet, komt ook omdat ik er niet zo bekend mee ben.

_Bar_, in de maxi cosi /kinderwagen is hij inderdaad zo in slaap. Ook zo leuk als je ergens heen gaat, is hij altijd rustig dus iedereen maar zeggen, want een rustige baby.....
  zaterdag 20 maart 2010 @ 21:54:02 #99
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79388033
Happy, misschien kan je één van die twee van iemand lenen oid? Dan kan je het eens uitproberen. Ze hebben beide ook een site geloof ik, daar staat nog meer info op. Wij hebben in het begin ingebakerd in een hydrofielluier, ook om uit te vinden of het zou helpen als ze niet zo konden zwaaien met de armen.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 22:08:31 #100
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_79388643
Happy hier scheelt het trouwens erg of we Esmee bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed doen of als we wachten tot ze gaat jengelen. Als ze te moe is, kan ze heel moeilijk zelf in slaap vallen terwijl ze als ze nog niet heel moe is, juist zonder een kik te geven zelf in slaap valt.
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 22:08:33 #101
5428 crew  miss_sly
pi_79388645
Aah, ok, ik ben niet zo op de hoogte van inbakeren en puckababy's enzo, maar het klinkt iig als een optie als het met slapen zo moeizaam gaat.
pi_79397362
Twinkly, ik las ergens dat jij begonnen bent of wilde beginnen met het afbouwen van de Puckababy? Naar aanleiding van dit topic ben ik nog maar eens het gedeelte over afbouwen gaan lezen:

"Als u merkt dat uw baby aanstalten maakt om dit soort bewegingen te maken (dit begint met omrollen), dan adviseren wij u de Puckababy af te bouwen. Belangrijk is dat als u ziet dat uw baby zich steeds met één voet opduwt (de billen komen dan aan één kant omhoog) dat u hem in de Puckababy laat oefenen in het ondersteunen op de onderarmen. Mocht de baby dan gaan rollen in bed, dan weet hij wat kan wanneer hij de Puckababy nog aan heeft: namelijk zich op de onderarmen ondersteunen!"

Dat betekent dus dat wij ook af moeten gaan bouwen, want dat is precies waar Ivan nu heel druk mee bezig is. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en de Puckababy zojuist in de wasmachine gegooid. Ivan is net voor het eerst zonder Puckababy en zonder speen in slaap gevallen. Het duurde wel iets langer dan normaal maar ik heb maar een keer terug hoeven lopen. Ik ben benieuwd of hij zo goed door blijft slapen. Mocht het afbouwen tegenvallen dan koop ik aankomende week meteen de Puckabag.
pi_79397817
quote:
Op zondag 21 maart 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
Twinkly, ik las ergens dat jij begonnen bent of wilde beginnen met het afbouwen van de Puckababy? Naar aanleiding van dit topic ben ik nog maar eens het gedeelte over afbouwen gaan lezen:

"Als u merkt dat uw baby aanstalten maakt om dit soort bewegingen te maken (dit begint met omrollen), dan adviseren wij u de Puckababy af te bouwen. Belangrijk is dat als u ziet dat uw baby zich steeds met één voet opduwt (de billen komen dan aan één kant omhoog) dat u hem in de Puckababy laat oefenen in het ondersteunen op de onderarmen. Mocht de baby dan gaan rollen in bed, dan weet hij wat kan wanneer hij de Puckababy nog aan heeft: namelijk zich op de onderarmen ondersteunen!"

Dat betekent dus dat wij ook af moeten gaan bouwen, want dat is precies waar Ivan nu heel druk mee bezig is. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en de Puckababy zojuist in de wasmachine gegooid. Ivan is net voor het eerst zonder Puckababy en zonder speen in slaap gevallen. Het duurde wel iets langer dan normaal maar ik heb maar een keer terug hoeven lopen. Ik ben benieuwd of hij zo goed door blijft slapen. Mocht het afbouwen tegenvallen dan koop ik aankomende week meteen de Puckabag.
Wat goed dat het Ivan gelukt is om zonder Puckababy in slaap te vallen! Hier lukte dat een paar weken geleden nog niet, ik zal het vanavond weer eens proberen.
Ik wil de Puckababy graag nu af gaan bouwen omdat ik van Linda de tip kreeg dat de overgang makkelijker is wanneer je een slaapzak met lange mouwen gebruikt. Het zou daarom fijn zijn wanneer hij er voor de zomer van af is, want dan is een slaapzak met lange mouwen te warm en ik vermoed dat hij dan ook wel om kan rollen.
Ik ben nu op zoek naar een slaapzak met lange mouwen, maar ik kom nu ook dunne zomerslaapzakjes tegen. En nu twijfel ik, want dan zijn de mouwen toch niet zwaar genoeg en is de hele functie van de mouwen weg?
pi_79399381
Ivan is net na 1 slaapcyclus wakker geworden en dat is eigenlijk te vroeg. Volgende slaapje nog maar eens proberen en kijken of hij dan zijn slaap inhaalt.

Dat is ook een reden dat ik liever nu afbouw, omdat de lange mouwen er nog even aan kunnen. Achja, we gaan toch maar gewoon een Puckabag voor 4 seizoenen kopen. Het lijkt me een heerlijk ding voor hem, het hele jaar door. Bij de dunne versie voor in de lente ziten lange mouwen. Ik zou voor mezelf ook wel een Puckabag willen.

Niels had toch het trommelen op tafel ontdekt? Ivan vindt het sinds gister leuk om op het water te slaan als we in bad gaan. Ook wordt hij chagrijnig als ik het potje haarmaskerspul wegzet.
  zondag 21 maart 2010 @ 12:16:34 #105
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79400052
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind 'slaaptraining' wel een goede term. Misschien helpt het als je het zo ziet, happy? Je gaat proberen om Daan positieve slaapassociaties aan te leren. Eerst moet je daar misschien zelf nog een tijd bij blijven, maar daarna zijn de overige rituelen waarschijnlijk genoeg voor hem om te weten dat het slapenstijd is en kun je zelf steeds vroeger weglopen. Met overige rituelen bedoel ik bijvoorbeeld een slaapknuffeltje in bed (wij hebben er twee, aan elke kant een), een bepaald liedje dat je altijd zingt, het afspelen van een muziekdoosje, wat dan ook.

Hoe slaapt Daan eigenlijk? In een wieg of in een ledikant? Heb je dingen gedaan om hem zich geborgen te laten voelen, bijvoorbeeld zijn slaapplek in een hoek maken en een hemeltje boven zijn bed hangen? Ik denk dat de Puckababy Ivan inmiddels niet meer zozeer helpt vanwege het bedwingen van de maaiende armpjes maar omdat hij zich er geborgen in voelt. Een Puckababy is niet echt inbakeren; misschien is zoiets geschikt?
Hij slaapt in een wiegje met een hemeltje bij ons op de kamer. Ik stop 'm wel altijd stevig in, maar armpjes onder de deken is een no-go. Al doe ik dat, dan heeft hij ze in een paar minuten weer boven de dekens. We hebben een knuffeltje erbij gelegd waar we misschien nog wat actiever wat mee kunnen doen als onderdeel van het ritueel.

We gaan nu een tijdje proberen om 'm meteen in bed te leggen wanneer we slaapsignalen zien of wanneer hij bij ons op de arm in slaap is gevallen en evt. erbij blijven totdat hij in slaap is. Als dat niet gaat werken, is een Puckababy of swaddle me misschien een optie.

Gisteravond is hij trouwens na de voeding om 17.30 uur na en knuffelen bij ons om een uur of 19.30 uur in slaap gevallen in de wieg (wel met speen) en kwam pas weer om 23.30 uur en daarna om 3.00 uur en 7.00 uur. Ben ik helemaal niet ontevreden over.

Nu ligt hij ook al weer bijna een uur te slapen in zijn wiegje nadat hij in slaap was gevallen bij mij na de voeding.

We gaan de komende tijd er mee aan de slag en hopenlijk wordt het steeds makkelijker voor 'm om in slaap te vallen.
pi_79401284
Nou, happy, dat klinkt hartstikke goed, hoor! Ik heb ergens gelezen dat baby's zichzelf ook wakker kunnen maken doordat ze met de armen tegen de zijkant van de wieg komen. Als je het idee hebt dat hij onrustig slaapt doordat hij zichzelf wakker maakt met zijn maaiende armen dan zou zoiets als een Puckababy zeker een uitkomst zijn.
pi_79402559
Heb een aantal dingen gelezen maar nog niet heel goed ingelezen, wil er wel even wat over zeggen.

Ik herken het wel happy, aan het begin toen Tijn geboren was vroeg ook iedereen na een aantal weken: "en? Al een ritme?" en dan had ik zoiets ehm.............

Ik wilde het ook wel heel graag, veel over regelmaat enzo gelezen op internet en het laten huilen etc.
Ik kon hem niet laten huilen maar wilde ook graag een soort van ritme.
Las toen ook her en der dat een baby veel hoort te slapen etc. dus even na de voeding naar bed en daar lag hij alweer te huilen, echte tranen en helemaal over de zeik maar ja er moest een ritme komen, dat kind moest toch slapen etc?
Tot grote frustratie van mij want hij had voeding gehad, schone luier, warm bedje, wat kon er dna nog zijn?
En ik ging dus toen ook ong. 2 wkn nergens naar toe om die regelmaat erin te krijgen.

MAar ja ik raakte er dus gefrustreerd en een beetje wanhopig van tot ik dat dus heb los gelaten.
Ik dacht toen ook, ik moet oppassen dat ik hem niet verwen of ergens aan wen enzo want dat zei de wijkvpk ook tegen mij dat ik daar mee op moest passen en dacht, hoe moet dat straks, hoe moet het als ik aan het werk ben etc?
Nou ik vind dat een kindje eigenlijk in zijn bedje hoort te slapen voor de rust enzo maar ja als het niet wil enzo, dan maar niet dacht ik op een gegeven moment.

Dus toen merkte ik, op de buik in de box sliep hij wel zo 2 uur, nou dan dat maar en de rest komt dan later wel.
Intussen hadden we ook medicatie voor de reflux gekregen en na een week of na 2 weken weer eens geprobeerd in bed en tadaa, dat ging.
Dan geen 2 uur of 3 uur wat ik ook bij veel moeders van jonge kindjes las maar een uurtje, nou ja dan maar een uurtje en ik hield me daar niet meer zo aan vast.
Als hij echt moe zou zijn, zou hij ook wel in de iwpstoel of box slapen dacht ik dan.
Een hard huilend kind dat helemaal over de zeik ging dat kon ik niet zo laten liggen en hij was daarnaast best vrolijk.

Dit ook aan de wijkvpk voorgelegd (een andere) en die zei ook, dan haalt hij w.s. zijn slaap gewoon uit 's avonds en 's nachts en als hij goed gehumeurd is dan is het gewoon zo.
Kindjes hoeven niet altijd heel veel te slapen.

En ik dacht bij mezelf, dat komt misschien wel weerals hij wat actiever is en meer energie verbruikt.

We brachten hem wel vanaf 6 a 8 wkn s avonds rond 19:00 naar bed en dat ging goed en voor ons ook fijn om wat aan de avond te hebben.

Sinds een aantal weken en hij op 4 flessen zit is er een soort van ritme en dit is vanzelf gegaan.
half 8 de fles, dan nog slapen tot ong. half 10, dan wakker, rond half 11 beetje fruit , om 12uur de fles en dan slapen vanaf half 1 tot ongeveer half 3.
Dan krijgt hij de fles rond 4 uur en gaat om half 5 nog ff 3 kwartier slapen.
Rond half 6/6uur beetje groente, rond half 7 naar bed.
Half 9 laatste fles en dan slaapt hij tot de volgende ochtend 7 uur.

Laatst sliep hij na de fles van half 8 niet meer en nu sinds een goede week wel weer, ik ga er gewoon in mee.
Nou als hij niet wil slapen, dan niet en dan probeer ik het later wel.

Ik let dus niet meer zo strak op die tijden en merk nu beter wanneer hij moe is en dan gaat hij slapen maar wilde het aan het begin te geforceerd doen en werkte bij ons averechts en sinds ik wat beter op zijn signalen ga letten en me niet meer zo druk maak om de uren slaap die hij krijgt gaat het beter.

Succes ermee, het is ijft zoeken met een kleintje.

Wat miss sly hierboven ook beschreef, je denkt een ritme te hebben en dan mogen ze een fles eraf, of beginnen met brood of etc........
pi_79445511
Happy: als je de Puckababy wilt proberen, mag je me pm-en. Ik heb er namelijk nog een liggen voor baby's tot 3 maanden in Ecru.

Ik hoop dat je kindje geen heel kleintje is, want dan werkt het niet. Ons pluisje kreeg in het begin haar knuistjes door de nekopening. Voor haar heeft de Puckababy sowieso niet gewerkt, want doordat ze wel belemmerd werd, maar niet helemaal, werd ze alleen nog maar onrustiger. Gevolg: nog meer en harder huilen. Ik heb hem dus vrijwel niet gebruikt.

Uiteindelijk hebben wij alleen baat gehad bij het blijven oefenen (en niet laten huilen, want dat werkte bij ons echt niet). Zoals MissSly omschreef, heb ik het ook gedaan. Ik heb meerdere keren bijna de hele dag naast haar bedje gezeten om haar te helpen slapen. Gewoon met de hand op haar buik en af en toe zachtjes toespreken. En als het dan nog niet lukte, gewoon eruitgehaald en later nog eens geprobeerd.

Ook hebben wij zo'n beer die baarmoedergeluiden produceert. Ik weet niet of die er echt iets mee te maken heeft, want als ze echt huilt, krijgt die haar niet stil, maar vanaf het moment dat we die hebben, is het steeds beter gegaan met slapen. Maar dit kan ook door de leeftijd komen, want ze was toen ongeveer 6 weken.
pi_79448651
Bij ons werkte de puckababy niet, Guus kon nog steeds met armpjes bewegen.
Ik draaide hem altijd in zo'n badcape of een kleine deken. De kraam had ons dat geleerd en dan kon ie met zijn armpjes nergens heen en viel ie in slaap.

Nog even over het ritme, ik zou me met een baby van 3 weken nog niet echt druk maken over een ritme.
Bij ons werd overal geslapen, box, wiegje, wandelwagen (ook stilstaand), maxicosi, bij mij op de bank of tegen me aan. En gewoon laten gaan zoals het gaat. Ongeveer met 6-8 weken sliep hij pas na de avond voeding van 19.00 uur in zijn eigen wiegje.
  maandag 22 maart 2010 @ 15:43:56 #110
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79450141
DeMajoor, dank je voor het aanbod. Ik hou het zeker in gedachten. Ik ben er nog niet uit maar het blijft een optie. Eerst willen we 'm nog wat tijd geven en kijken of we de reflux onder controle kunnen krijgen waardoor ik vermoed dat hij ook een stuk minder onrustig zal zijn.

Koningin, ik maak me er ook (nog) niet druk om hoor, maar het is wel iets waar ik mee bezig ben. Ik zie gewoon dat hij erg moe is. Het probleem is niet dat ik 'm niet overal wil laten slapen, maar dat hij nergens wil slapen (alleen dan in de Maxi cosi of tegen ons aan en dat laten we ook gewoon zo voorlopig, want inderdaad kan hij nu nog niet een vast ritme hebben en we zijn al blij dat hij slaapt). We willen hem alleen zijn slaapplek, nu de wieg, laten aanwennen als de plek waar hij slaapt. Dan slaapt hij b. op de juiste plek en a. hij heeft een plek waar hij kan slapen.

Het lijkt er nu op dat als hij eenmaal in slaap is, hij wel meerdere slaapcycli aan elkaar kan koppelen (hij heeft nu al 3 dagen slaapjes van 2 uur of meer gedaan). Alleen zelf in slaap vallen lukt nog niet. Hij valt nu bij ons in slaap en vervolgens leggen we 'm in zijn wiegje en slaapt hij verder. Gisteren van 19.30 uur tot 11.00 uur geslapen met een onderbreking voor voeding om 24.00 uur, 03.30 uur en 7.00 uur. Nu ligt hij ook weer te slapen sinds 15.15 uur, hopenlijk houdt hij het vol tot hij honger heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door happyme28 op 23-03-2010 14:48:53 ]
pi_79479269
Wij hebben ons pluisje ook tot zeker 6 weken eerst bij ons in slaap laten vallen en dan pas op bed gelegd (als we dat al deden). En nu doen we het na de voeding van 19 uur meestal nog steeds. Toevallig is het me gisteren gelukt om haar in bed in slaap te laten vallen met een speentje. En ik moest er wel bij blijven met een hand op haar buik. Normaal wil ze nooit een speentje, alleen als ze zure aanvallen heeft.

Nu ligt ze ook weer naast me in bed totdat de Zantac effect heeft en ze in slaap valt. Dus geduld hebben, is inderdaad het beste wat je kunt doen in zo'n situatie.
pi_79560625
De Puckababy afbouwen gaat hier heel moeizaam. De Puckabag is veel te groot voor Ivan en geeft hem dus geen geborgen gevoel (het gedeelte voor de herfst is gemaakt van mooie zware stof, maar die is nu helaas veel te warm voor hem). Ik laat wel eens zijn armen uit de Puckbaby en dan valt hij wel in slaap maar hij slaapt niet langer dan een uur. Het eerste dutje duurt meestal 2-3 uur maar hij ligt nu na een uur alweer wakker in bed. Ik heb even door de deuropenening gegluurd en hij ligt lekker in bed met zijn knuffelpopje te spelen. Zo gaat hij natuurlijk nooit meer slapen. Zucht.

Misschien is hij er nog niet klaar voor. Lastig, hoor. Ik hoor graag hoe jij het aanpakt en hoe dat gaat, Twinkly.

-Edit- Ik heb net z'n armpjes teruggestopt en hij lijkt toch weer verder te slapen. Misschien ga ik het maar eens een tijdje zo doen. Als het dan overdag goed gaat durf ik het 's nachts ook wel aan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 25-03-2010 10:23:35 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 10:24:37 #113
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79561071
Balen Claudia dat hij nog niet aan de puckabag wil en de puckababy nog niet kan missen. Heb helaas geen tips. Hopenlijk gaat het snel beter.

Daan lijkt het slapen de laatste dagen ineens aardig op te pakken. 'S nachts slaapt hij goed (wel wat onrustig, maar dat is normaal geloof ik) en komt hij voor 1 voeding midden in de nacht, overdag doet hij 's ochtends altijd een slaapje en 's middags af en toe want soms is hij gewoon te wakker en krijg ik 'm met geen mogelijkheid in slaap. Hopenlijk houdt hij dit vast.
  donderdag 22 april 2010 @ 15:32:45 #114
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80599231
Naar aanleiding van de post van Octopussy in het kleine babietjestopic, heb ik dit topic maar weer eens opgezocht. Wat een maand al niet kan veranderen.

Hier nu een redelijk vast ritme dat er ongeveer zo uitziet:
5.30 - 8.30 Slapen
8.30 - 09.30 Voeden/spelen/rechtophouden
09.30 - 10.00 Verschonen / aankleden
10.00 - 11.30 CB/afspraken/Spelen
11.30 - 13.00 Slapen
13.00 - 14.00 Voeden/spelen/rechtophouden/verschonen
14.00 - 16.00 Wandelen/boodschappen/spelen
16.00 - 17.00 Slapen
17.00 - 18.00 Voeden/spelen/rechtophouden/verschonen
18.00 - 19.00 Papa-time Spelen
19.00 - 20.00 Wassen/omkleden/verschonen
20.00 - 23.00 Slapen
23.00 - 24.00 Verschonen/voeden
00.00 - 04.30 Slapen
04.30 - 05.30 Verschonen/voeden

Tijden wijken wel af hier en daar, maar hij blijkt inmiddels echt een mannetje van de tijd te zijn. Hij komt op vaste tijden om eten, zijn oogjes vallen dicht na een bepaalde tijd spelen en slapen gaat echt heel goed tegenwoordig. Alleen doorslapen wil nog niet helemaal lukken

Komt dus neer op: Slapen/voeden/spelen/slapen/voeden/spelen
pi_80614110
Wow, wat een net schema Happeme

Ik ga hier denk ik ook maar eens proberen om Hannah overdag ook boven in haar bedje te stoppen. Ze slaapt nu overdag beneden (in het wipstoeltje of in de box of op mij ) maar dan is ze eigenlijk na een halfuur max. steeds weer wakker, ondanks dat het rustig is in de kamer.

Ik heb Hannah vanavond voor het eerst op haar eigen kamertje gelegd in de wieg. Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat vannacht. Ik vermoed dat ik zelf vooral met gespitste oren ga liggen luisteren en alsnog niet goed slaap
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:16:46 #116
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85838647
Ik dacht, ik schop dit topic maar weer eens omhoog. Het gaat erg goed met Daan en hij is echt een makkelijk mannetje. Hij is inmiddels 6 maanden en een week bijna en we zijn sinds 3 weken begonnen met bijvoeden. Dat gaat erg goed. Hij vind alles (soms na een paar keer) lekker. We geven nog niet veel, maar dat gaat natuurlijk de komende weken steeds meer worden. Nu kom ik een beetje in de knoop met Daans schema en ben benieuwd hoe anderen dit oplossen of dat anderen misschien tips hebben.

Hij krijgt zo rond 7, 11.30, 15.30 en 19.00 uur een fles en rond 15.00 uur fruit en rond 18.00 uur groente.

Hij slaapt nu tussen 10-11.30 en van 14.00-15.00 uur maar soms slaapt hij ook ineens langer en soms ook nog van 16.00-17.00 uur

In principe willen we naar 5 voedingsmomenten toe, maar waar geef ik die in godsnaam?
En extra drinken, hoe noodzakelijk is dat? Als je wat lauwe thee of water wilt geven, doe je dat bij de lunch? En hoe combineren jullie de 2e fles en de lunch? Want dan zit ie vol van de fles van 11.30 uur en dan hoeft ie geen brood meer lijkt me.

Anyway, best lastig dat bijvoeding geven :@
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 17:21:11 #117
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85838796
in plaats van de fles om 11:30 te geven, zou je om tien uur fruit kunnen geven, en een fles bij de lunch (brood oid) .. uiteindelijk vervalt de fles van 15:30 als eerste voor een tussendoortje + drinken (ala roosvicee oid) bij het avondeten kun je een toetje geven, dat zou je dan iets eerder kunnen doen ivm die laatste fles.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:30:42 #118
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85839091
Probleem is een beetje dat ze op het KDV om 15.00 uur fruit geven en ik dat dus op de dagen dat ik thuis ben niet wil omgooien. Maar dan kan ik het omdraaien en om 10 uur drinken met een tussendoortje (liga/rijstwafel oid) geven. 's avonds eerder zou naar 17.30 uur kunnen op zijn vroegst.

Toetje mag pas vanaf 7 maanden toch? Iets van yoghurt?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 17:50:58 #119
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85839735
toetje mag voor zover ik weet ook met zes maanden al hoor, Jan kreeg "mijn eerste danoontje" al vanaf een maand of vijf. maar ik begon dan ook met vier maanden al met bijvoeden ;) Je kan de laatste fles ook een half uurtje later geven in het begin, als je het geen probleem vind dat hij iets later naar bed gaat. je zal even moeten vogelen met de hoeveelheden en tijden, omdat het toch meer per dag gaat zijn wat hij binnen krijgt, en dat ook meer tijd nodig heeft om te verteren.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

zondag 29 augustus 2010 @ 18:48:11 #120
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85841685
Ik ben eigenlijk niet zo voor Danoontje voor Daan, geef liever gewoon yoghurt. Maar ik was toch benieuwd wat ze er over schreven dus keek op de site van Danone, maar kan er helemaal niets over vinden??
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 19:24:55 #121
5428 crew  miss_sly
pi_85842913
Vanaf een maand of 7 idd kun je met yoghurt beginnen, happy. En verder zou ik het gewoon rustig aan doen, maar ik weet niet hoe het met flesjes zit. Moet je per se zoveel keer per dag die bepaalde hoeveelheid of kun je ook gewoon wat minder melk geven als hij wat meer eet?
  zondag 29 augustus 2010 @ 20:08:42 #122
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85844583
Ja hoor, normaal (zo ging het tenminste ook bij van 5 naar 4 flessen) laat hij gewoon staan als hij vol zit en zo wordt het vanzelf minder als hij meer gaat eten, dan ga ik verlagen van 200ml naar 160ml en na een tijdje valt dan weer een fles af.

Vanavond liet hij al iets staan van zijn papfles. Hij had vanmiddag dan ook bijna een hele banaan op. Binnenkort ga ik van de papfles 's avonds naar papfles 's ochtends als hij een beetje een redelijke hoeveelheid groente eet.

Maar goed, ik ben dus benieuwd hoe een dagindeling eten/spelen/slapen er doorsnee uitziet bij een maand of 7/8 zeg maar. Dus waar ik naartoe kan werken.

Volgens mij zit ik al wel op de goede weg, maar een beetje spiegelen is altijd wel fijn :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 21:00:59 #123
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85847451
ik zie hem ook niet meer Happy, maar iig bij ons op het cb zijn ze wat losser qua leeftijden, zodra jij denkt dat het kan, moet je het doen zeggen ze hier altijd. maw: als jij denkt dat je kind toe is aan een bakje yoghurt na het eten, gewoon laten proeven. Wel zo puur mogelijk is het advies, door dingen toe te voegen bederf je zijn smaakpapillen :+

pi_85863240
Happy: bij een maand of 7/8 kun je geust op drie voedingen overstappen en dat maakt het veel makkelijker om bijvoedingsmomenten in te plannen. Bij ons zag/ziet een dag er ongeveer als volgt uit:

wakker worden: brood en een fles (mag ook een papfles zijn en dan kun je het brood achterwege laten)
's ochtends tussendoor: water en fruithap
's middags: water en brood (eerst droog, daana met boter/smeerkaas/appelstroop/pindakaas)
vroeg in de middag: tweede fles (die zijn we later gaan halveren)
later in de middag: water en rijstwafel/fruithap/soepstengel/(halve) boterham, wat hij maar nodig lijkt te hebben, zeg maar
diner: water en groenten en aardappelen/pasta/rijst (later zijn we hier echt een gerecht van gaan maken)
net voor het slapen gaan: derde en laatste fles

Voordat we op dit schema zaten kreeg Ivan 's ochtends geen brood maar alleen een fles en bestond het eetmoment laat in de middag uit groenten. Dat eetmoment zijn we gaan verlaten zodat we samen kunnen eten, maar hij heeft wel nog iets nodig 's middags ter overbrugging. Overigens zit zijn avondeten erg dicht op zijn laatste fles. Dat vind ik niet zo'n probleem: hoe meer hij vast voedsel eet, hoe minder hij drinkt, en dat mag. Die fles zal toch ook ooit moeten vervallen. We bieden hem bij elk eetmoment water uit een gewone beker aan. Daar drinkt hij niet altijd evenveel van.

Als jij de tweede fles bij zijn lunch geeft zit je precies op 5 eetmomenten. Er is wat controverse over of het goed is om melk bij vast voedsel te geven. Ik geloof dat het Poppedein was die had gehoord dat je dat beter niet kunt doen (ik weet niet meer om welke reden), maar in het groeiboekje staat wel dat je bij de lunch melk kunt geven (en daar kun je later een beker van maken in plaats van een fles).

Wij hebben nu geen vast moment voor yoghurt. Soms geef ik hem 's ochtends na zijn fruithap yoghurt, als hij nog honger lijkt te hebben. Soms krijgt hij juist in plaats van zijn snack laat in de middag yoghurt. Ik denk dat we binnenkort yoghurt na het avondeten gaan geven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 30-08-2010 10:03:28 ]
  Moderator maandag 30 augustus 2010 @ 10:05:08 #125
5428 crew  miss_sly
pi_85863441
Melk bemoeilijkt de opname van de bepaalde voedignsstoffen uit je voeding, met name de ijzer. Beter kun je dan jus d'orange bij je eten nemen. Omdat daar vitamine C inzit, maakt dat juist dat de ijzer beter wordt opgenomen. Volkorenbrood is een bron van ijzer, maar als je daar melk bij drinkt, maak je daar niet echt gebruik van.
pi_85863547
Ivan slaapt trouwens van 9-10, van 12-14 en van 16-17, grofweg. Hij heeft meestal een klein slaapje 's ochtends, een langer slaapje 's middags en weer een kort slaapje laat in de middag. Om 19 uur gaat hij naar bed toe.

Soms slaapt hij ineens wat langer, en heel soms doet hij maar 2 slaapjes (bijvoorbeeld als hij bij mijn schoonouders is), maar dat is meer de uitzondering op de regel. We geven hem meestal eten net nadat hij wakker is geworden (7:00 / 10:00 / 14:00 / 17:45), maar soms is het ook echt nodig om hem eten te geven voordat hij gaat slapen zodat hij geen lege maag heeft (12:00 / 15:30).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')