abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:35:07 #1
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79207750
Na het lezen van dit deprimerend artikel (http://beteronderwijsnederland.net/node/5411) barst het zweet me nu echt flink uit. Ik ben namelijk deze maand gestopt met rechten (2e jaars rechten), ik vind de studie en de banen wel interessant vind maar ik zou liever de rest van mijn leven als een onderzoeker willen werken in de medische wereld.

Ik lees overal dat er volgens bedrijven, de overheid en allerlei andere instanties een tekort is van beta studenten, dus ik dacht, dat zit dus wel goed qua toekomstperspectieven. Ik hoef niet veel te verdienen, wat ik voornamelijk wil is gewoon werk doen waarvoor ik gestudeerd heb, en dat kunnen blijven doen voor een lange tijd.
Maar het artikel geeft een totaal ander beeld weer, zo'n beetje het tegenovergestelde is waar.

Na wat verder googlen (verder gekeken dan de standaard facultaire websites, of websites van bedrijven of instanties van de overheid die alles rooskleurig afbeelden) lijkt haast niemand dit artikel tegen te spreken maar zelfs te bevestigen...
hier volgen enkele quotes uit het artikel (http://beteronderwijsnederland.net/node/5411):

"Het Centraal Planbureau (CPB)
In 2005 publiceerde het CPB een rapport waarin gesteld werd dat Nederland geen bètatekort heeft.
Schreuder (Platform Bèta Techniek) reageerde als door een wesp gestoken. Maar het CPB blijft bij zijn conclusies en herhaalde deze dit jaar nog eens in het rapport 'Kansrijk kennisbeleid'."

"Als er echt veel te weinig bèta’s zijn, dan verwacht je een lage werkloosheid, talloze vacatures, hoge salarissen en leasebakken als lokkertje, en bérgen overwerk. In de praktijk blijken bèta’s echter op al deze punten beneden het gemiddelde voor de hoger opgeleide beroepsbevolking te scoren".
"Een bèta in een R&D-functie verdient minder dan het gemiddelde van de rest van de beroepsbevolking"

Wat ik verder heb gelezen is dat afgestudeerde beta-studenten maar moeilijk aan het werk raken. Al jaren wordt er gezegd dat er een tekort is, terwijl ik geen tekort is. Waardoor beta-afgestudeerden zonder werk zich maar blijven opstapelen. Op elke vacature reageren tientallen mensen, en net afgestudeerden zonder werkervaring (of zonder gedoctoreerd te hebben) zijn bij voorbaat al kansloos.
Velen zoeken hierdoor banen waarvoor ze niet gestudeerd hebben (ECHT EEN RAMP ZEG... )

etc. etc. etc.

Nu ben ik van plan om in september 2010 te beginnen met biomedische wetenschappen. Maar na het lezen van talloze berichten die dit artikel alleen maar bevestigen... Het zou heel moeilijk zijn om aan een baan te komen, en meestal als je toch een contract kan afsluiten dan is het meestal maar voor een paar jaar, en je doet meestal geen werk waarvoor je gestudeerd heb.
Heb ik nu toch wel enorme twijfels.

Kan iemand wat over dit onderwerp zeggen? Ik ben nu echt radeloos, worden hardwerkende wetenschappers niet meer gewaardeerd? Tis niet alsof ze veel geld vragen, maar gewoon werk waarvoor ze gestudeerd hebben.
pi_79207864
TS, er zijn genoeg landen waar goede wetenschappers nog wel op waarde geschat worden. Het enige wat je moet doen is jezelf in de picture spelen bij de heren onderzoekers.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_79208187
betas worden gewoon zwaar onderschat door het bedrijfsleven. Zij nemen liever een bedrijfskundige of manager in dienst dan een technoloog. Dat betas slecht betaald worden is al jaren bekend en komt vooral omdat we (imo) dit werk doen omdat we het leuk vinden en dus niet zo om het geld malen.
verder wel een interessant artikel trouwen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:50:27 #4
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79208296
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:38 schreef Seneca het volgende:
TS, er zijn genoeg landen waar goede wetenschappers nog wel op waarde geschat worden. Het enige wat je moet doen is jezelf in de picture spelen bij de heren onderzoekers.
Kun je je bewering nog wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk ook een hoop gegoogled over toekomstperspectieven in het buitenland. Enige wat ik te horen krijg is dat het een onzekere avontuur is, aangezien je vaak niet aan vaste contracten kunt komen.

Het volgende komt nog wel van onze eigen minister van onderwijs:....

Ronald Plasterk (bioloog): "In de exacte wetenschappen zijn jonge mensen (de echte knappe koppen, de besten van hun jaar; alles met hoge cijfers gedaan: school, studie, promotie) tot ver in hun dertigste niet zeker van een vaste baan".
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:57:21 #5
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_79208586
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:50 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Kun je je bewering nog wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk ook een hoop gegoogled over toekomstperspectieven in het buitenland. Enige wat ik te horen krijg is dat het een onzekere avontuur is, aangezien je vaak niet aan vaste contracten kunt komen.

Ronald Plasterk (bioloog): "In de exacte wetenschappen zijn jonge mensen (de echte knappe koppen, de besten van hun jaar; alles met hoge cijfers gedaan: school, studie, promotie) tot ver in hun dertigste niet zeker van een vaste baan".
Nee, als onderzoeker bevind je je in een wereldwijde arbeidsmarkt. En dan zijn er ook maar weinig mensen nodig(tegenover een groot aanbod), dus zul je je extra goed moeten profileren. Je kunt heus wel aan een baan komen, als je maar bereid bent hard te werken.

Maar wat voor onderzoek bedoel je eigenlijk , als laborant of als PHD'er?
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:01:13 #6
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79208738
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:57 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Nee, als onderzoeker bevind je je in een wereldwijde arbeidsmarkt. En dan zijn er ook maar weinig mensen nodig(tegenover een groot aanbod), dus zul je je extra goed moeten profileren. Je kunt heus wel aan een baan komen, als je maar bereid bent hard te werken.

Maar wat voor onderzoek bedoel je eigenlijk , als laborant of als PHD'er?
PhD.
pi_79208767
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:50 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Nou, ik ben zelf ook van zins om uiteindelijk een onderzoeksplaats te bemachtigen ergens op een Universiteit, maar ik maak me niet zo druk als jij. Aan de andere kant ben ik het met Plasterk eens dat het tot ver in je dertigste niet makkelijk zal blijken om ergens zon plaats te bemachtigen.

Een van de dingen die ik probeer te doen is mijn scriptie te laten begeleiden door iemand die gelieerd is aan de groep waar ik uiteindelijk graag aan de slag zou willen, in de hoop dat ik ze onder de indruk kan krijgen. Ik ben in ieder geval al gevraagd om binnenkort een keer talk te geven over mijn scriptie, en krijg dan waarschijnlijk ook de kans om hierover te publiceren. Dat zijn allemaal dingen waarmee je je kunt onderscheiden in de strijd om een plaatsje voor een PhD.

In de tussentijd moet er ook nog brood op de plank komen natuurlijk, dus naast het werken aan mijn scriptie en het afstuderen heb ik daarnaast ook een fulltime baan. Ik heb het geluk dat het met een studie theoretische informatica vrij makkelijk is om werk te vinden dat dichtbij mijn studie ligt, en tegelijkertijd kan ik hiermee een hoop praktische ervaring opdoen.

Om een lang verhaal kort te maken: ja, het is waarschijnlijk zwaar, dus je moet je onderscheiden van je concurrenten. Maar dat is mi iets dat je zelf in de hand hebt, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:08:14 #8
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79209035
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:01 schreef Seneca het volgende:

[..]

Nou, ik ben zelf ook van zins om uiteindelijk een onderzoeksplaats te bemachtigen ergens op een Universiteit, maar ik maak me niet zo druk als jij. Aan de andere kant ben ik het met Plasterk eens dat het tot ver in je dertigste niet makkelijk zal blijken om ergens zon plaats te bemachtigen.

Een van de dingen die ik probeer te doen is mijn scriptie te laten begeleiden door iemand die gelieerd is aan de groep waar ik uiteindelijk graag aan de slag zou willen, in de hoop dat ik ze onder de indruk kan krijgen. Ik ben in ieder geval al gevraagd om binnenkort een keer talk te geven over mijn scriptie, en krijg dan waarschijnlijk ook de kans om hierover te publiceren. Dat zijn allemaal dingen waarmee je je kunt onderscheiden in de strijd om een plaatsje voor een PhD.

In de tussentijd moet er ook nog brood op de plank komen natuurlijk, dus naast het werken aan mijn scriptie en het afstuderen heb ik daarnaast ook een fulltime baan. Ik heb het geluk dat het met een studie theoretische informatica vrij makkelijk is om werk te vinden dat dichtbij mijn studie ligt, en tegelijkertijd kan ik hiermee een hoop praktische ervaring opdoen.

Om een lang verhaal kort te maken: ja, het is waarschijnlijk zwaar, dus je moet je onderscheiden van je concurrenten. Maar dat is mi iets dat je zelf in de hand hebt, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
Kheb gelezen dat de meesten onder de beta-afgestudeerden dezelfde weg begaan als dat jij van plan bent. Doctoreren. Daar zijn allerlei redenen voor (zoals de interessante "studie" voortzetten + zekerheid van wat verdienen tijdens het doctoreren), maar de nummer 1 reden is dat ze anders toch niet aan een baan komen.
Nu geldt het voor de ene studie wat minder dan de andere, maar voor biologische/natuurkundige/scheikundige studies is dit zeker wel het geval, or so I read.
pi_79209147
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:08 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Kheb gelezen dat de meesten onder de beta-afgestudeerden dezelfde weg begaan als dat jij van plan bent. Doctoreren. Daar zijn allerlei redenen voor (zoals de interessante "studie" voortzetten + zekerheid van wat verdienen tijdens het doctoreren), maar de nummer 1 reden is dat ze anders toch niet aan een baan komen.
Nu geldt het voor de ene studie wat minder dan de andere, maar voor biologische/natuurkundige/scheikundige studies is dit zeker wel het geval, or so I read.
Zoals ik al aangaf ben ik op dit moment fulltime werkzaam naast mijn studie. Nu klopt het ook wel dat ik het geluk heb een studie te doen waarin het vrij makkelijk is om aan werk te komen binnen dat gebied, maar de baan die ik nu heb, heb ik toch echt voornamelijk te danken aan kennis die ik heb opgedaan in mijn eigen tijd, en niet aan mijn studie.

Als je echt gepassioneerd bent over een bepaald onderzoeksgebied, dan ga je je toch niet uit het veld laten slaan door wat ongunstige kansen zeker? (En als je dat niet bent, dan moet je je eens afvragen of je wel de juiste studie doet)
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:13:47 #10
247161 ikke043
pi_79209220
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:01 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

PhD.
Dan zit je dus in een mondiale arbeidsmarkt. Wat dan vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen, want als PHD'er zul je minder tijd hebben voor het huisje-boompje-beestje leven. Mss handig om dan eens een planning te maken in jaren, van hoe je wilt dat je leven eruit ziet.

Ik ga er nu even vanuit dat je 20 bent, als je dan nominaal alles doet dan ben je 23 als je met je bachelor klaar bent, dan volgt een 2-jarige onderzoek-Master en ben je 25.
Dan moet je een 4-jarig(nominaal, haalt een groot deel niet) PHD-traject volgen en ben je 29. Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.

Als je trouwens googled "work as a researcher" "work PHD" en verder in die trant dan vind je er vrij veel over.
Maar je hebt wel een streepje voor als Nederlandse PHD'er want nederlandse PHD-trajecten zijn allemaal goed opgezet, en meestal mag je je onderzoeksthesis pas presenteren als die van goede kwaliteit is. Dit is namelijk je startpunt in de wetenschappelijke wereld.

Je kunt Haushofer mss vragen stellen, hij is momenteel aan het promoveren.

[ Bericht 1% gewijzigd door ikke043 op 16-03-2010 14:22:28 ]
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79209296
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:13 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Dan zit je dus in een mondiale arbeidsmarkt. Wat dan vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen, want als PHD'er zul je minder tijd hebben voor het huisje-boompje-beestje leven. Mss handig om dan eens een planning te maken in jaren, van hoe je wilt dat je leven eruit ziet.

Ik ga er nu even vanuit dat je 20 bent, als je dan nominaal alles doet dan ben je 23 als je met je bachelor klaar bent, dan volgt een 2-jarige onderzoek-Master en ben je 25.
Dan moet je een 4-jarig(nominaal, haalt een groot deel niet) PHD-traject volgen en ben je 29. Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.

Als je trouwens googled "work as a researcher" "work PHD" en verder in die trant dan vind je er vrij veel over.
Maar je hebt wel een streepje voor als Nederlandse PHD'er want nederlandse PHD-trajecten zijn allemaal goed opgezet, en meestal mag je je ......(de naam ff kwijt, een soort scriptie) pas presenteren als die van goede kwaliteit is. Dit is namelijk je startpunt in de wetenschappelijke wereld.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de inhoud van het PhD traject zelf, kun je daar misschien iets meer over vertellen? Oh, en ik denk dat het woord wat jij zoekt thesis of dissertatie is?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:18:19 #12
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79209403
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:11 schreef Seneca het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf ben ik op dit moment fulltime werkzaam naast mijn studie. Nu klopt het ook wel dat ik het geluk heb een studie te doen waarin het vrij makkelijk is om aan werk te komen binnen dat gebied, maar de baan die ik nu heb, heb ik toch echt voornamelijk te danken aan kennis die ik heb opgedaan in mijn eigen tijd, en niet aan mijn studie.

Als je echt gepassioneerd bent over een bepaald onderzoeksgebied, dan ga je je toch niet uit het veld laten slaan door wat ongunstige kansen zeker? (En als je dat niet bent, dan moet je je eens afvragen of je wel de juiste studie doet)
Wat voorn kennis doe je dan op in je eigen tijd? En hoe vergaar je die kennis? (ben gewoon nieuwsgierig)

En nee, kga me zeker voor 100% inzetten, maar na het lezen van een aantal van die deprimerende artikelen (en nog eens het feit dat ik nergens artikelen kan vinden die dit tegenspreken) dan kun je me toch niet kwalijk nemen dat ik allerlei vragen stel.
Ik ben op zoek naar andere geluiden omtrent dit onderwerp, als die er uberhaupt zijn.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:21:56 #13
247161 ikke043
pi_79209527
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:15 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de inhoud van het PhD traject zelf, kun je daar misschien iets meer over vertellen? Oh, en ik denk dat het woord wat jij zoekt thesis of dissertatie is?
Ik promoveer bij lange na niet, en het is al een tijdje geleden dat ik dat heb uitgezocht. Dus dan zul je bij iemand anders moeten zijn

En onderzoeksthesis is het woord dat ik zocht.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:22:03 #14
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79209533
quote:

[..]

Maar je hebt wel een streepje voor als Nederlandse PHD'er want nederlandse PHD-trajecten zijn allemaal goed opgezet, en meestal mag je je ......(de naam ff kwijt, een soort scriptie) pas presenteren als die van goede kwaliteit is. Dit is namelijk je startpunt in de wetenschappelijke wereld.

Ik ben al 25, kan ik nog steeds mee in je verhaal?
pi_79209684
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:18 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Wat voorn kennis doe je dan op in je eigen tijd? En hoe vergaar je die kennis? (ben gewoon nieuwsgierig)

En nee, kga me zeker voor 100% inzetten, maar na het lezen van een aantal van die deprimerende artikelen (en nog eens het feit dat ik nergens artikelen kan vinden die dit tegenspreken) dan kun je me toch niet kwalijk nemen dat ik allerlei vragen stel.
Ik ben op zoek naar andere geluiden omtrent dit onderwerp, als die er uberhaupt zijn.
Nou, om het simpel te houden: voor mijn scriptie ben ik bezig met het bouwen van een interpreter voor een zogenaamde functionele programmeertaal (zie Wikipedia voor meer info daarover). De interpreter zelf is al af, en is op zichzelf al ruim voldoende voor een scriptie, maar omdat er een kans bestaat dat ik deze mag gaan presenteren ben ik nu dus bezig dat ding te optimaliseren zodat hij zich een beetje kan meten met bestaande interpreters. Daarvoor heb ik een aantal papers gedownload over strictness analyse (dat is een optimalisatie techniek die gebruikt wordt in een bepaalde compilers).

Echter, die papers leunen allemaal zwaar op ideeen uit domein theorie, wat geen onderdeel is van mijn studie. Daarom heb ik nu het boek "Continuous Lattices and Domains" besteld en ben dit gaan bestuderen in de hoop zo die papers te kunnen begrijpen.

A propos, ik ben zelf ook 25, dus ik zou me niet te druk maken als ik jou was Voor mij is het halen van die PhD geen doel op zich, maar meer een middel om me te kunnen verdiepen in een onderzoeksgebied wat mij interesseert. Het interesseert me daarbij geen drol of ik op mijn 30e pas klaar ben of op mijn 35e.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:26:15 #16
247161 ikke043
pi_79209707
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:22 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Ik ben al 25, kan ik nog steeds mee in je verhaal?
Waarom niet
Als het jou interesseert dan kom je er wel. Maar misschien kun je een verkort traject ergens doen. Ik zou het in ieder geval eens gaan navragen. Ook of je met zelfstudie nog meer vrijstelling kunt krijgen. Dan zou je wat je al weet, en wat je tot aan de start van je nieuwe studie leert, gebruiken om weer eerder af te studeren.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79209878
De Nederlandse arbeidsmarkt is natuurlijk een groot HBO-bolwerk. Je kan als beta altijd wel een baan vinden, maar je zult moeten accepteren dat als je in Nederland wilt blijven, je zeer waarschijnlijk onder je niveau moet gaan werken. Maar goed, of je nu wel of geen betastudie doet, dat denkniveau heb je nu eenmaal, dus het niet doen van een betastudie is geen optie om je kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je een baan op academisch niveau wilt vinden, of dat nu binnen de universitaire wereld of in het bedrijfsleven is, zul je vrijwel zeker Nederland moeten verlaten.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:33:14 #18
247161 ikke043
pi_79209998
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:30 schreef thabit het volgende:
De Nederlandse arbeidsmarkt is natuurlijk een groot HBO-bolwerk. Je kan als beta altijd wel een baan vinden, maar je zult moeten accepteren dat als je in Nederland wilt blijven, je zeer waarschijnlijk onder je niveau moet gaan werken. Maar goed, of je nu wel of geen betastudie doet, dat denkniveau heb je nu eenmaal, dus het niet doen van een betastudie is geen optie om je kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je een baan op academisch niveau wilt vinden, of dat nu binnen de universitaire wereld of in het bedrijfsleven is, zul je vrijwel zeker Nederland moeten verlaten.
En waarom dat dan?
Denk je dat in het buitenland het merendeel niet ook uit "lager" hoog-opgeleiden bestaat?
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79210348
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:33 schreef ikke043 het volgende:

[..]

En waarom dat dan?
Denk je dat in het buitenland het merendeel niet ook uit "lager" hoog-opgeleiden bestaat?
Uiteraard, maar het buitenland is wat groter dan Nederland, dus er is wat meer te vinden. Nederland is toch voornamelijk een handelsland, er wordt niet veel aan R&D gedaan. Zelfs Philips heeft veel R&D in het buitenland zitten.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:49:20 #20
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79210714
quote:

[..]

Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.
Waarom zou ik daarna ineens wel een vaste baan kunnen vinden? Een of ander gouden regel dat je eerst 7-10 jaar werkervaring moet opdoen als assistent voordat je een vaste baan kunt krijgen? (toch niet echt veel gevraagd na 5 jaar studeren en 4 jaar doctoreren)
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:52:15 #21
247161 ikke043
pi_79210829
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Waarom zou ik daarna ineens wel een vaste baan kunnen vinden? Een of ander gouden regel dat je eerst 7-10 jaar werkervaring moet opdoen als assistent voordat je een vaste baan kunt krijgen? (toch niet echt veel gevraagd na 5 jaar studeren en 4 jaar doctoreren)
Dat heb ik gelezen op sites van PHD'ers zelf. En veel mensen haken gewoon af op een bepaald moment. Daarna zien je kansen er opeens veel beter uit.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:55:22 #22
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79210959
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:52 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Dat heb ik gelezen op sites van PHD'ers zelf. En veel mensen haken gewoon af op een bepaald moment. Daarna zien je kansen er opeens veel beter uit.
Waarom zijn je kansen daarna ineens beter? Dat was eigenlijk mijn vraag.
En mag ik de links van die PhD'ers?
pi_79211257
Probeer je eens voor te stellen hoe het is om een vaste baan te hebben.
Je staat op. Je gaat naar je werk om 9 uur. Daar moet je 8 uur lang wat suffe kutklusjes doen. Daarna ga je weer naar huus. 's Avonds ben je moe van het vroege opstaan en het suffe kutwerk. Daarna ga je naar bed. Dag in, dag uit. Veertig jaar lang.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:03:08 #24
247161 ikke043
pi_79211346
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:55 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Waarom zijn je kansen daarna ineens beter? Dat was eigenlijk mijn vraag.
En mag ik de links van die PhD'ers?
Een paar posts hierboven heb ik gezegd waar je op kan googelen, zo kom ik op die sites.Het is al een tijdje geleden dat ik het zelf heb gedaan - ook naar aanleiding van dat artikel trouwens - en ik heb geen bookmarks gemaakt. Althans niet op deze computer.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:05:44 #25
247161 ikke043
pi_79211488
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 15:01 schreef thabit het volgende:
Je staat op. Je gaat naar je werk om 9 uur. Daar moet je 8 uur lang wat suffe kutklusjes doen. Daarna ga je weer naar huus. 's Avonds ben je moe van het vroege opstaan en het suffe kutwerk. Daarna ga je naar bed. Dag in, dag uit. Veertig jaar lang.
Dat hoeft natuurlijk niet, en een onderzoeks-gerelateerde baan kan voor jou de manier zijn om aan deze sleur (gedeeltelijk) te ontsnappen. Maar je kan ook na een aantal jaar van baan veranderen, een eigen bedrijf beginnen, of zoals veel mensen een hobby/bezigheid zoeken.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79217779
Even een tvp, gezien het feit ik volgend jaar wil starten met technische informatica aan een Tu . Overigens heb ik tot op bepaalde hoogte mijn twijfels bij de bron 'Beter onderwijs' .
  dinsdag 16 maart 2010 @ 18:13:41 #27
295935 LordSjonnie
Eternal Student
pi_79219344
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:25 schreef muiterij het volgende:
Even een tvp, gezien het feit ik volgend jaar wil starten met technische informatica aan een Tu . Overigens heb ik tot op bepaalde hoogte mijn twijfels bij de bron 'Beter onderwijs' .
Wat is tvp? Een soort "bump"?

En tja, je hoeft zijn volledige "rant" niet voor lief te nemen, maar over 1 ding heeft hij wel gelijk; er is totaal geen tekort aan beta afgestudeerden, juist het omgekeerde is waar.

Ik snap niet hoe allerlei instanties hier mee wegkomen, ze roepen dit al sinds het jaar 2000. Terwijl het tekort er nooit geweest is.
pi_79220353
Wanneer mensen spreken over een tekort, betekent dat men vindt dat salarissen in die sector omlaag moeten.

Ze sturen persberichten de wereld in om bijvoorbeeld te zeggen dat er een tekort is. Gevolg teveel aanbod op arbeidsmarkt en salarissen dalen.

Buig niet voor de manipulatie van deze mensen. Ga niet een studie doen vanwege "goede" slechte baanperspectieven en denk na.

They r watching u!
pi_79220581
"worden hardwerkende wetenschappers niet meer gewaardeerd" helaas zijn al sinds dat we begonnen zijn met het tellen van de jaartallen alleen maar alfa's aan de macht geweest en geen beta's. En zoals gezegd onderschatten veel bedrijven beta's. Gelukkig doen grote bedrijven dat als Philips en Asml niet door oude beta's die hun beste tijd hebben gehad zeg maar door te laten stromen in manager functies. Ook zei iemand in dit topic dat beta's over het algemeen met plezier hun vak uitoefenen en het hun daardoor hun ook niet zo boeit hoeveel ze verdienen, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik me hierin kan terug vinden.

In WGR loopt een topic trouwens over promoveren; Promoveren #3: Voor uw volledige academische loopbaan
pi_79220984
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 18:13 schreef LordSjonnie het volgende:

[..]

Wat is tvp? Een soort "bump"?

En tja, je hoeft zijn volledige "rant" niet voor lief te nemen, maar over 1 ding heeft hij wel gelijk; er is totaal geen tekort aan beta afgestudeerden, juist het omgekeerde is waar.

Ik snap niet hoe allerlei instanties hier mee wegkomen, ze roepen dit al sinds het jaar 2000. Terwijl het tekort er nooit geweest is.
Tvp = Terugvindpost

Sowieso is een tekort relatief, sowieso verschilt het nogal welke technische studie je doet. Zo zijn bijvoorbeeld er bij bouwkunde veel meer afgestudeerden dan bij elektrotechniek. Ten tweede moet je ook kijken in hoeverre mensen met een bètastudies, ook daadwerkelijk in de R&d aan de slag gaan. Veel technici werken in adviserende sector. Daarnaast ken ik ook veel mensen die een studie op de TU hebben gedaan en tegenwoordig in de hogere management functies zitten, waarom? Veel technici zoals Natuurkundigen en Wiskundigen kunnen goed problemen doorzien. Overigens werkt mijn vader bij een technisch bedrijf, veel management wordt ontslagen terwijl ze nog zoeken naar technici.

Ik heb overigens ook het gevoel dat het tekort aan bètastudenten wordt overdreven, maar uiteindelijk denk ik dat de werkelijkheid ergens in het midden zal zitten. Maar als je daadwerkelijk interesse hebt in je vakgebied en goed gemotiveerd bent kom je er wel. Laat dit topic btw niet ontsporen in een alfabashtopic
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:28:14 #31
247161 ikke043
pi_79222030
De reden dat er een "tekort" is, is omdat de commerciële sector goedkopr arbeidskrachten wil. En aan de andere kant de overheid meer R&D wil.
Aan beide wensen (althans dat denken ze) kan worden voldaan als er meer mensen afstuderen. Het gevolg is echter dat de echte talenten iets anders gaan doen. Ze volgen de opleiding misschien wel maar vertrekken dan richting het management. En daardoor gaat net een groot deel van het gezochte R&D talent verloren, daar tegen over staat dan weer een grote groep werklozen die je er wel voor terug krijgt.

In principe zorgt de staat er zo voor dat er een scheve verhouding ontstaat op de arbeidsmarkt. Zoals nu al duidelijk te zien is in de VS (zij zijn hier eerder mee aan de slag gegaan). Daar studeren nu 3 keer zoveel natuurkundigen af, dan dat er banen vrij komen.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  Moderator dinsdag 16 maart 2010 @ 21:10:02 #32
45833 crew  Fogel
pi_79227399
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 18:49 schreef ReWout het volgende:
"worden hardwerkende wetenschappers niet meer gewaardeerd" helaas zijn al sinds dat we begonnen zijn met het tellen van de jaartallen alleen maar alfa's aan de macht geweest en geen beta's. En zoals gezegd onderschatten veel bedrijven beta's. Gelukkig doen grote bedrijven dat als Philips en Asml niet door oude beta's die hun beste tijd hebben gehad zeg maar door te laten stromen in manager functies. Ook zei iemand in dit topic dat beta's over het algemeen met plezier hun vak uitoefenen en het hun daardoor hun ook niet zo boeit hoeveel ze verdienen, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik me hierin kan terug vinden.

In WGR loopt een topic trouwens over promoveren; Promoveren #3: Voor uw volledige academische loopbaan
Dat is voor mij ook waar, al heb ik het geluk dat ik erg ruim betaald wordt voor het werk wat ik doe Maar ik zou absoluut liever minder verdienen en hetzelfde werk houden dan meer verdienen in werk wat minder boeiend is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_79248991
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 18:43 schreef deenigeechteTS het volgende:
Wanneer mensen spreken over een tekort, betekent dat men vindt dat salarissen in die sector omlaag moeten.

Ze sturen persberichten de wereld in om bijvoorbeeld te zeggen dat er een tekort is. Gevolg teveel aanbod op arbeidsmarkt en salarissen dalen.
Daar snijden ze zichzelf mee in de vingers, want met dat grotere aanbod neemt ook de kwaliteit van de geleverde studenten af. Dit soort bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten krijgen daar dus tweederangs werknemers voor terug, die op papier heel wat kunnen, maar in de praktijk toch tegen blijken te vallen. Daar kun je nog een hele tijd mee wegkomen, maar vroeg of laat breekt dat je als bedrijf toch een keer op.
pi_79258277
Hoewel dat artikel wel degelijk een paar terechte punten heeft (tekort wordt inderdaad overdreven) vind ik het toch een beetje een onzin artikel. Dat die kneuzen daar in Nijmegen werkloos zijn zegt meer iets over hun (of de banenmarkt) aldaar dan over beta's. Een beetje beta komt makkelijk aan het werk, zelfs in tijden van crisis, misschien niet naadloos aansluitend waarvoor hij opgeleid is maar je hebt wel gewoon een baan.

Het is meer een aanklacht tegen werken in R&D dan dat de algehele banenverwachting voor beta's er van langs krijgt. Dat kan ook niet, die baanverwachting is namelijk ook gewoon goed.
quote:
ik vind de studie en de banen wel interessant vind maar ik zou liever de rest van mijn leven als een onderzoeker willen werken in de medische wereld.
Met nagenoeg elke beta studie van een klassieke uni kan dat. Voorbeelden te over. Uiteraard kan je ook biomedische wetenschappen gaan doen.
Realtime, slow motion, everything seems bent out of shape
Elevate, high enough, till you reach what's above
Your power of perception
pi_79320633
voor goede beta's zijn mogelijkheden genoeg, ook tijdens je studie al
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_79323334
Het zal er zeker aan liggen welke studie je doet, ik zal eens een situatie schetsen voor mijn opleiding, "civiele techniek".

Een groot aantal van onze docenten zijn via aan ander bedrijf in dienst van onze school.
Op oefententamens, presentaties en sheets vind je overal het bedrijfslogo terug, Bam, Strukton, etc.
Ze komen er ook open voor uit, en in de meeste colleges valt de naam ook wel 1 a 2 keer.

Dan zijn er een aantal docenten die maar iedereen proberen de duale kant op te krijgen, vooral in het belang van hun eigen bedrijf, no kidding.

Tot zover laat de leiding de boel toe.

Echter kwamen er pas mensen langs van een bepaald bedrijf en die begonnen in de faculteit specifiek naar civielers te zoeken. probeerde ze om te praten, flyers mee te geven, kaartspellen, sleutelhangers en weet ik wat allemaal uit te delen. Deze zijn ook netjes door de beveiliging weggestuurd.

Nu wilt dit natuurlijk nog niks zeggen voor andere beta en vooral natuurkundige vakken, maar het is wel een mooi voorbeeld. En 99% heeft direct na afstuderen binnen een maand werk aldus de statistieken die ik ergens een keer ineen presentatie heb zien staan. En het mooie is dat we helemaal geen last van die crisis lijken te hebben.

Maar bovenal heb ik deze richting gekozen omdat ik het machtig mooi en leuk vind, niet vanwege of het geld of toekomstperspectief. Als aannemer verdien je sowieso veel beter dan loonslaaf, en dit vakgebied leent zich daar uitstekend voor. Aldus een blije ik.
pi_79348191
de medische studies vormden een uitzondering, meende ik ergens gelezen te hebben
pi_79348223
oh en kop op: ik studeer psychologie
pi_79361483
Farmacie stond onderaan, nu voel ik met toch weer iets gerustgesteld met volgend jaar biofarmaceutische wetenschap.
Beneath the gold, bitter steel
pi_79361826
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:41 schreef Fingon het volgende:
Farmacie stond onderaan, nu voel ik met toch weer iets gerustgesteld met volgend jaar biofarmaceutische wetenschap.
Dat zijn 2 verschillende studies die zich voor zover ik weet ook op andere banen richten ...
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_79366971
Ik las laatst in de Intermediair dat eigenlijk iedere TU technicus binnen 3 maanden een baan kan vinden, mits hij/zij niet te kieskeurig is wat locatie betreft (wel in Nederland). Dus om nou te zeggen dat het zo erg is?
pi_79367421
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:54 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Dat zijn 2 verschillende studies die zich voor zover ik weet ook op andere banen richten ...
Volgens mij had wel overlap, het lijkt ook op biomedisch en dat staat ook wel laag, maargoed het duurt nog zeker 5 jaar voordat ik m'n master gehaald kan hebben dus tegen die tijd is het ook wel weer enigzins veranderd denk ik zo.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 15:12:30 #43
247161 ikke043
pi_79373681
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 11:06 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik las laatst in de Intermediair dat eigenlijk iedere TU technicus binnen 3 maanden een baan kan vinden, mits hij/zij niet te kieskeurig is wat locatie betreft (wel in Nederland). Dus om nou te zeggen dat het zo erg is?
Ja klopt. Maar niet iedereen daarvan(zelfs een groot deel) krijgt geen baan waarvoor die is opgeleid. En veel mensen die na het afstuderen direct een baan vinden met goede arbeidsvoorwaarden hebben op latere leeftijd geen baan meer. Dat lijkt een chronisch probleem bij het ingenieurs-beroep.

Nog wat leesvoer :
bron
bron
bron
bron
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79373962
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 15:12 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ja klopt. Maar niet iedereen daarvan(zelfs een groot deel) krijgt geen baan waarvoor die is opgeleid. En veel mensen die na het afstuderen direct een baan vinden met goede arbeidsvoorwaarden hebben op latere leeftijd geen baan meer. Dat lijkt een chronisch probleem bij het ingenieurs-beroep.

Nog wat leesvoer :
bron
bron
bron
bron
Ik ben niet echt overtuigd, de eerste twee bronnen gaan over Vlaanderen, de derde en vierde over electrical engineers in de VS (ook heel specifiek dus). Alle mensen van mijn HTS opleiding waarmee ik af en toe contact heb, hebben een baan op niveau en in de technische sector. Over het algemeen zijn afgestudeerden van TU studies nog veel populairder, dus ik geloof niet dat die veel problemen zullen ondervinden om een baan te krijgen. Bovendien, mocht er geen werk zijn in de technische sector, kun je met een beetje TU opleiding ook zo in een andere sector aan de slag.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 15:29:03 #45
247161 ikke043
pi_79374168
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 15:22 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik ben niet echt overtuigd, de eerste twee bronnen gaan over Vlaanderen, de derde en vierde over electrical engineers in de VS (ook heel specifiek dus). Alle mensen van mijn HTS opleiding waarmee ik af en toe contact heb, hebben een baan op niveau en in de technische sector. Over het algemeen zijn afgestudeerden van TU studies nog veel populairder, dus ik geloof niet dat die veel problemen zullen ondervinden om een baan te krijgen. Bovendien, mocht er geen werk zijn in de technische sector, kun je met een beetje TU opleiding ook zo in een andere sector aan de slag.
Die waren meer om te laten zien dat het niet alleen in Nederland is. Ik las net ergens een opmerking van "dan ga je toch naar het buitenland". Ik was het topic opnieuw aan het doorlezen

Ik ben het trouwens eens met naar een andere sector gaan, ik zou het zelf vreemd vinden als je 45 jaar in dezelfde sector een soortgelijke baan blijft uitoefenen.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_79377481
Ik denk dat er ook wel onderscheid gemaakt moet worden tussen betastudenten. Als je kijkt hoe de verdeling is van de studenten op de creatieve gebieden dan kun je niet ontkennen dat dat aandeel significant groot is. Het is echter onmogelijk om alle creatieve betastudenten van een baan te voorzien omdat er simpelweg niet zo veel vraag is naar die expertise.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_79378101
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:15 schreef Mendeljev het volgende:
Ik denk dat er ook wel onderscheid gemaakt moet worden tussen betastudenten. Als je kijkt hoe de verdeling is van de studenten op de creatieve gebieden dan kun je niet ontkennen dat dat aandeel significant groot is. Het is echter onmogelijk om alle creatieve betastudenten van een baan te voorzien omdat er simpelweg niet zo veel vraag is naar die expertise.
Industrieel ontwerpen ofzo bedoel je?
pi_79378473
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:41 schreef Fingon het volgende:
Onderaan?
Geldt dat ook voor Farmaceutische Wetenschappen ?
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_79378554
quote:
"Als er echt veel te weinig bèta’s zijn, dan verwacht je een lage werkloosheid, talloze vacatures, hoge salarissen en leasebakken als lokkertje, en bérgen overwerk. In de praktijk blijken bèta’s echter op al deze punten beneden het gemiddelde voor de hoger opgeleide beroepsbevolking te scoren".
"Een bèta in een R&D-functie verdient minder dan het gemiddelde van de rest van de beroepsbevolking"
Het CPB gaat hier wel erg kort door de bocht. De bèta's in een R&D-functie die ik ken vinden hun werk fantastisch. Veel jongens die voor de lol op hun twaalfde alle huishoudelijke apparatuur voor de hele straat repareren gaan na hun TU of HTS bij Philips, de TU of ASML in het lab werken. Voor hun is dit een grote speeltuin. Salaris, leasebakken en bergen overwerk (op papier) interesseren hun helemaal niets.

Ergo, iemand met interesse in geld en leaseauto's kiest voor een studie economie en daarna voor klotewerk dat veel verdient.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_79378839
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:31 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Industrieel ontwerpen ofzo bedoel je?
En ook bouwkunde bijvoorbeeld. Beide opleidingen trekken veel studenten maar ik denk dat er meer vraag is naar de wat 'wiskundigere' betastudent om het maar zo te noemen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_79379426
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

En ook bouwkunde bijvoorbeeld. Beide opleidingen trekken veel studenten maar ik denk dat er meer vraag is naar de wat 'wiskundigere' betastudent om het maar zo te noemen.
De zachte beta studies dus
pi_79393140
Wij civielers zeggen altijd over bouwkunde "studenten", de bouwko's, dat zij een cursus volgen en geen opleiding Doelend dus op de hoeveelheid wiskunde en natuurkunde kennis die nodig is.
Dat is natuurlijk een beetje overdreven, feit is wel dat in deze crisis afgestudeerde bouwkundige bij ons niet allemaal een vaan vinden terwijl civielers de werkgever voor het uitkiezen hebben. Niet dat er grof geld geboden wordt maar toch.

Ik denk dat er inderdaad een tekort is aan "wiskundigen", en volgens mij begint dat al op de havo/vwo;
NT(/NG) staat bekend als het lastigste profiel (wat natuurlijk onzin is, mij moet je geen profiel laten doen met veel talen) en daarmee wordt het al minder gekozen, ook blijven er meer mensen zitten of verlaten vroeger hun school zonder diploma las ik pas ergens met harde cijfers (quote anyone?) Er zou dus meer aandacht aan wis- en natuurkunde besteed moeten worden.

Natuurlijk blijft dit een persoonlijke mening maar wel eentje die veel vrienden van mij delen.

[ Bericht 99% gewijzigd door Nick_Taken op 21-03-2010 00:36:21 ]
pi_79393312
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:41 schreef yosander het volgende:

[..]

Onderaan?
Geldt dat ook voor Farmaceutische Wetenschappen ?
Onderaan als in minste werkloosheid bij 1 van die links, vandaar dat ik het nog wel enigzins positief inzag
Maar jij doet dus Farmaceutische Wetenschappen in Leiden? (Volgens mij de enige universiteit in nederland die dat geeft namelijk)
pi_79393837
quote:
Op zondag 21 maart 2010 00:35 schreef Fingon het volgende:

[..]

Onderaan als in minste werkloosheid bij 1 van die links, vandaar dat ik het nog wel enigzins positief inzag
Maar jij doet dus Farmaceutische Wetenschappen in Leiden? (Volgens mij de enige universiteit in nederland die dat geeft namelijk)
Ooh, dat klinkt stukken beter !
Nee, ben het van plan om over anderhalf jaar te gaan studeren in Groningen , zit nu nog in 5-VWO.
pi_79417169

[ Bericht 100% gewijzigd door molleymijsje op 21-03-2010 20:04:40 ]
pi_79428419
quote:
Op zondag 21 maart 2010 00:35 schreef Fingon het volgende:

[..]

nee hoor, amsterdam, utrecht en groningen ook
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_79429167
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:25 schreef EricT het volgende:

[..]

nee hoor, amsterdam, utrecht en groningen ook
Ik was het woordje bio vergeten, wat ik dit jaar wil gaan doen is biofarmaceutische wetenschappen.
Volgens mij is dat in Leiden dus iets meer op onderzoek naar/werking van geneesmiddelen gericht, er staat iig niet bij dat je ook wordt opgeleid tot apotheker wat bv de UU wel heeft staan bij de bachelor Farmacie.
Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
pi_79430483
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:34 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik was het woordje bio vergeten, wat ik dit jaar wil gaan doen is biofarmaceutische wetenschappen.
Volgens mij is dat in Leiden dus iets meer op onderzoek naar/werking van geneesmiddelen gericht, er staat iig niet bij dat je ook wordt opgeleid tot apotheker wat bv de UU wel heeft staan bij de bachelor Farmacie.
Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Enigszins.
Farmacie leidt je op tot apotheker en iemand die farmaceutische wetenschappen doet wordt opgeleid om zich voornamelijk met het ontwikkelen van medicijnen bezig te houden: de laborant zegmaar.
  zondag 11 april 2010 @ 17:36:30 #59
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_80192720
Interessante/belangrijke zaken, tvp-tje dus.
*Think outside the box*
  zondag 11 april 2010 @ 17:48:11 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_80193168
Er spelen denk ik wel een aantal zaken mee. Wat je niet moet vergeten is dat dit voor heel veel studies geldt. Hoeveel filosofen, Neerlandici, psychologen, etc. komen aan een relevante baan? Dat zal nog veel lager zijn. Daarbij is er inderdaad een tekort aan beta's.... vanuit de visie dat Nederland een kennisland moet worden, er zijn alleen helaas ook te weinig betabedrijven. Maar niet getreurd, biomedische wetenschappen is iets waarmee je ook in andere vakken de voorkeur krijgt boven vrijwel elke alfa, al was het maar omdat je weet wat wetenschap inhoudt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_80193363
quote:
Op zondag 11 april 2010 17:48 schreef speknek het volgende:
Er spelen denk ik wel een aantal zaken mee. Wat je niet moet vergeten is dat dit voor heel veel studies geldt. Hoeveel filosofen, Neerlandici, psychologen, etc. komen aan een relevante baan? Dat zal nog veel lager zijn. Daarbij is er inderdaad een tekort aan beta's.... vanuit de visie dat Nederland een kennisland moet worden, er zijn alleen helaas ook te weinig betabedrijven. Maar niet getreurd, biomedische wetenschappen is iets waarmee je ook in andere vakken de voorkeur krijgt boven vrijwel elke alfa, al was het maar omdat je weet wat wetenschap inhoudt.
nou nou, iets minder arrogant mag ook wel. Dat ik psychologie studeer wil niet zeggen dat ik niet snap wat wetenschap inhoudt. Cognitieve psychologie is net zo goed wetenschap als natuurkunde. Psychologen, maar ook linguïsten e.d. doen net zo goed empirisch onderzoek.

Een alfastudie aan een universiteit is net zo goed wetenschap als natuurkunde.
  zondag 11 april 2010 @ 17:58:19 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_80193511
Psychologie is gamma, geen alfa. En empirische cognitieve psychologie (wat ik op het moment ook doe, btw) zou je qua wetenschapsfilosofie net zo goed beta kunnen noemen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_80193579
my bad, niets gezegd
pi_80193794
Er kan nog veel gezegd worden over alfa en beta... maar in principe leven we gewoon in de omgekeerde wereld. Alfa mensen hebben de macht, popsterre, politici en directeuren en verdienen miljoenen. En de mensen die echt iets bijdragen aan deze wereld, de wetenschappers, verdienen slechts een handje vol en worden niet geroemd.

Beetje offtopic maar wou 't even gezegd hebben.
pi_80194049
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:05 schreef ReWout het volgende:
Er kan nog veel gezegd worden over alfa en beta... maar in principe leven we gewoon in de omgekeerde wereld. Alfa mensen hebben de macht, popsterre, politici en directeuren en verdienen miljoenen. En de mensen die echt iets bijdragen aan deze wereld, de wetenschappers, verdienen slechts een handje vol en worden niet geroemd.

Beetje offtopic maar wou 't even gezegd hebben.
Ik ben blij met al die alfas, zijn vaak gezellige en leuke mensen. In een wereld vol betas zou ik mezelf subiet van kant maken
pi_80195194
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:13 schreef Thomass het volgende:

[..]

Ik ben blij met al die alfas, zijn vaak gezellige en leuke mensen. In een wereld vol betas zou ik mezelf subiet van kant maken
Hoeveel beta mensen ken je persoonlijk?
pi_80196737
quote:

[..]

Zijn genoeg leuke beta mensen hoor, o.a. ik als ik dit even reflecteer op me eigen sociale leven. Maar ik kan je natuurlijk geen ongelijk dat geven want de statistieken liegen er niet om dat beta's vaker minder socialer zijn dan alfa mensen. Des al niet te min zal dit wel liggen aan het feit dat een beta gewoon serieuzer is omdat je niet te veel kunt grappen en grullen in het vakgebied kort door de bocht gezegd.
  donderdag 15 april 2010 @ 13:30:42 #68
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_80341820
quote:
want de statistieken liegen er niet om dat beta's vaker minder socialer zijn dan alfa mensen.

bron?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_80348051
Wat ik mis in deze hele discussie is de opmerking dat universiteiten in de regel niet voor specifieke beroepen opleiden. Artsen, apothekers, notarissen, advocaten etc. vormen daarop een uitzondering. De meeste afgestudeerden hebben gedurende hun studie een bak kennis opgedaan die op vele manieren toepasbaar is. Een opleidingsdirecteur van mijn studie heeft dat tijdens een eerste college een keer verwoord als: "jullie leren een denkwijze, niet een vak."

Ik weet niet of het argument van de te dure bèta's echt waar is, maar ik kan me er iets bij voorstellen. In de regel is de apparatuur en het materiaal dat tijdens R&D wordt gebruikt ook een grote kostenpost. Het lijkt me dan logisch dat er moeite wordt gedaan om de kosten beheersbaar te houden.

Overigens ben ik ook bèta: werktuigbouwkunde en biomedische technologie.
pi_80348309
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef Deetch het volgende:
betas worden gewoon zwaar onderschat door het bedrijfsleven. Zij nemen liever een bedrijfskundige of manager in dienst dan een technoloog. Dat betas slecht betaald worden is al jaren bekend en komt vooral omdat we (imo) dit werk doen omdat we het leuk vinden en dus niet zo om het geld malen.
Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werk

Maar het blijft een feit dat wij sukkels zijn als het gaat om onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden. We laten ons wijsmaken dat we alleen maar geld kosten
Whatever...
pi_80348357
quote:

[..]

Een wereld vol mensen met een IQ onder de 100? Leuk
Whatever...
  donderdag 15 april 2010 @ 16:20:11 #72
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_80348400
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werk

Maar het blijft een feit dat wij sukkels zijn als het gaat om onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden. We laten ons wijsmaken dat we alleen maar geld kosten
wat voor werk / baan / bedrijf is dat dan?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  donderdag 15 april 2010 @ 16:32:12 #73
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80348873
Okee, laten we even weer met beide voeten op aarde blijven. Het rapport uit de OP is van het Centraal Planbureau. Die jongens maken standaard FOUTE rapporten. Waarschijnlijk omdat er te weinig bèta's werken.

TS, maak je geen zorgen.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80350793
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:20 schreef Outlined het volgende:

[..]

wat voor werk / baan / bedrijf is dat dan?
Ik ben (project)manager in R&D, maar wil hier lekker anoniem blijven eigenlijk.... Ik doe dus kleine en grotere projecten en als ik toevallig inhoudsdeskundig ben pak ik die rol ook nog wel eens op als teamlid. Maar over het algemeen ben ik meer van de organisatie en het bewaken van de juiste (wetenschappelijk wel of niet verantwoorde) aanpak.

Het is heel leuk werk dat behoorlijk verdient. Het is niet de top qua salaris, maar ik heb ook nog tijd voor andere dingen dan werk! Wat mensen vaak vergeten is dat vrijheid in doen en laten ook wat waard is: ik mag eigenlijk heel veel zelf bepalen: erg fijn. Ben wel gebonden aan budgetten; maar heb eerder een inspanningsverplichting dan prestatieverplichting. Je kunt immers van onderzoek niet verwachten dat de resultaten zijn wat je wilt: als het maar goed en efficient wordt uitgevoerd.

Overigens zit ik eraan te denken om op kosten van de baas een studie wiskunde op te pakken...
Whatever...
pi_80360373
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:19 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een wereld vol mensen met een IQ onder de 100? Leuk
Thanks for making my point
pi_80430558
Een natuurkunde leraar van mij op de middelbare school. Zeer slimme man. Hij kreeg gelijk nadat hij zijn PhD gehaald heeft allemaal banen aangeboden door bedrijven. Goed betaalde banen in leidinggevende functies. Maar toch wou hij leraar worden.
Noodles
  zondag 18 april 2010 @ 12:15:28 #77
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_80441484
Ik volg zelf ook een beta-studie maar ik heb dus absoluut geen zin om met alleen maar betas te gaan werken (ik zeg dus niet dat dat zo is!). Tuurlijk zitten er op 'mijn' faculteit wel leuke en gezellige mensen tussen, maar die zijn echt zeldzaam. Iedereen is veel te serieus aan z'n studie bezig.
pi_80442109
Dit verhaal is al zo oud dat de baard een eigen baard begint te kweken. Het valt me trouwens op dat die hele beta/alfa/gamma discussie alleen onder studenten speelt. Als je afgestudeerd bent en werkt dan ben je, mag ik hopen, niet meer zo met die studie bezig. Een studie duurt vier jaar (en vaak niet eens fulltime) en een carriere duurt 40 jaar. En dan zou die vier jaar bepalend zijn voor de veertig jaar? Dacht het niet. Een collega van mij is gepromoveerd neerlandicus en een andere is gepromoveerd wiskundige. En weet je wat? Ik kan echt niet zeggen dat de ene het beter of slechter doet.

Wat betreft de afgunst onderling. Tuurlijk zijn beta studies door de bank genomen moeilijker. Van de andere kant wil een moeilijkere studie (en vooral een WO-studie) niet zeggen dat je daardoor een betere, slimmere werknemer zult zijn. We zijn in NL ondertussen een diensteneconomie geworden en uitvindingen, techniek etc zijn inmiddels relatief gezien minder belangrijk geworden. Het gaat nu ook heel erg om interactie en relaties onderhouden. Nu kunnen beta's dat ook best prima, ik denk niet minder dan andere mensen, maar zeker ook niet beter.

Ik ben zelf een ingenieur en heb vervolgens bedrijfskunde gestudeerd en toen ging er wel een wereld voor me open. Als techneut leer je namelijk vaak dingen erbij te verzinnen, dat zit ook diep in de menselijke aard. We houden zaken zaken zoals ze zijn en maken ze dan een slag complexer om een bestaand probleem op te lossen. Bedrijfskunde draait er juist heel erg om om de complexiteit te verminderen. En hoe doe je dat? Door elementen weg te halen, verantwoodelijkheden te muteren en niet uit te gaan van techniek als doel maar als middel. Beta's kunnen hier een grote rol in spelen, maar in de praktijk is dat moeilijk. De studie bedrijfskunde an sich stelt geen zak voor, maar om het in de praktijk voor elkaar te krijgen, dat is andere koek. Vandaar dat mensen die en techniek/ICT begrijpen en bedrijfskundige elementen daaraan toevoegen zo goed in de markt liggen. ik verdien er iig een zeer goed belegde boterham mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Harmankardon op 18-04-2010 12:49:43 ]
pi_80458395
Je moet ook onthouden dat geld niet alles is. Voor veel mensen in de wetenschap is de geestelijke verrijking veel belangrijker. Kennis over hoe het leven ontstaan is of de weten hoe het universum werkt kan je niet in geld uitdrukken.
Noodles
pi_80460485
quote:
Op zondag 18 april 2010 20:53 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Je moet ook onthouden dat geld niet alles is. Voor veel mensen in de wetenschap is de geestelijke verrijking veel belangrijker. Kennis over hoe het leven ontstaan is of de weten hoe het universum werkt kan je niet in geld uitdrukken.
Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangen (ex bonus)
Whatever...
  woensdag 21 april 2010 @ 18:55:30 #81
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80568953
quote:
Op zondag 18 april 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangen (ex bonus)
6000... Daar doen we het niet voor.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80569443
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat ik zelf ook om me heen heb gezien, is dat een hoop beta's toch op plekken blijven zitten waar ze werk doen dat ze niet echt leuk vinden en waarmee ze ook niet superveel geld verdienen. Ze zijn dan blij met die baanzekerheid en voelen een soort morele verplichting om trouw te blijven aan hun bedrijf of zo. Het zou toch wel beter zijn als zulke jongens gewoon een schop onder hun kont kregen en aan het jobhoppen gingen, want met hun huidige gedrag zorgen ze er nou niet bepaald voor dat de arbeidsomstandigheden en het salaris van beta's verbeteren.
  donderdag 22 april 2010 @ 11:13:20 #83
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_80590112
tvp, belangrijke topic voor mij.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:21:58 #84
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80648802
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef Deetch het volgende:
Dat klopt voor geen reet. Sterker nog, bedrijven nemen naar mijn mening teveel van die zwart-wit denkende beta-ers aan. Meeste (top-)managers van Shell zijn bijvoorbeeld mensen met een scheikundige opleiding, bij banken raar genoeg ook. Ik heb het gevoel dat veel bedrijven niet moeilijk doen voor a-specifieke taken, zolang je maar academisch kan denken.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80649061
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 15:01 schreef thabit het volgende:
Klinkt leuk. Rustig. Met regelmaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')