Kun je je bewering nog wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk ook een hoop gegoogled over toekomstperspectieven in het buitenland. Enige wat ik te horen krijg is dat het een onzekere avontuur is, aangezien je vaak niet aan vaste contracten kunt komen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:38 schreef Seneca het volgende:
TS, er zijn genoeg landen waar goede wetenschappers nog wel op waarde geschat worden. Het enige wat je moet doen is jezelf in de picture spelen bij de heren onderzoekers.
Nee, als onderzoeker bevind je je in een wereldwijde arbeidsmarkt. En dan zijn er ook maar weinig mensen nodig(tegenover een groot aanbod), dus zul je je extra goed moeten profileren. Je kunt heus wel aan een baan komen, als je maar bereid bent hard te werken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:50 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Kun je je bewering nog wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk ook een hoop gegoogled over toekomstperspectieven in het buitenland. Enige wat ik te horen krijg is dat het een onzekere avontuur is, aangezien je vaak niet aan vaste contracten kunt komen.
Het volgende komt nog wel van onze eigen minister van onderwijs:....
Ronald Plasterk (bioloog): "In de exacte wetenschappen zijn jonge mensen (de echte knappe koppen, de besten van hun jaar; alles met hoge cijfers gedaan: school, studie, promotie) tot ver in hun dertigste niet zeker van een vaste baan".
PhD.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:57 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Nee, als onderzoeker bevind je je in een wereldwijde arbeidsmarkt. En dan zijn er ook maar weinig mensen nodig(tegenover een groot aanbod), dus zul je je extra goed moeten profileren. Je kunt heus wel aan een baan komen, als je maar bereid bent hard te werken.
Maar wat voor onderzoek bedoel je eigenlijk , als laborant of als PHD'er?
Nou, ik ben zelf ook van zins om uiteindelijk een onderzoeksplaats te bemachtigen ergens op een Universiteit, maar ik maak me niet zo druk als jij. Aan de andere kant ben ik het met Plasterk eens dat het tot ver in je dertigste niet makkelijk zal blijken om ergens zon plaats te bemachtigen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:50 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Kun je je bewering nog wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk ook een hoop gegoogled over toekomstperspectieven in het buitenland. Enige wat ik te horen krijg is dat het een onzekere avontuur is, aangezien je vaak niet aan vaste contracten kunt komen.
Het volgende komt nog wel van onze eigen minister van onderwijs:....
Ronald Plasterk (bioloog): "In de exacte wetenschappen zijn jonge mensen (de echte knappe koppen, de besten van hun jaar; alles met hoge cijfers gedaan: school, studie, promotie) tot ver in hun dertigste niet zeker van een vaste baan".
Kheb gelezen dat de meesten onder de beta-afgestudeerden dezelfde weg begaan als dat jij van plan bent. Doctoreren. Daar zijn allerlei redenen voor (zoals de interessante "studie" voortzetten + zekerheid van wat verdienen tijdens het doctoreren), maar de nummer 1 reden is dat ze anders toch niet aan een baan komen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:01 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nou, ik ben zelf ook van zins om uiteindelijk een onderzoeksplaats te bemachtigen ergens op een Universiteit, maar ik maak me niet zo druk als jij. Aan de andere kant ben ik het met Plasterk eens dat het tot ver in je dertigste niet makkelijk zal blijken om ergens zon plaats te bemachtigen.
Een van de dingen die ik probeer te doen is mijn scriptie te laten begeleiden door iemand die gelieerd is aan de groep waar ik uiteindelijk graag aan de slag zou willen, in de hoop dat ik ze onder de indruk kan krijgen. Ik ben in ieder geval al gevraagd om binnenkort een keer talk te geven over mijn scriptie, en krijg dan waarschijnlijk ook de kans om hierover te publiceren. Dat zijn allemaal dingen waarmee je je kunt onderscheiden in de strijd om een plaatsje voor een PhD.
In de tussentijd moet er ook nog brood op de plank komen natuurlijk, dus naast het werken aan mijn scriptie en het afstuderen heb ik daarnaast ook een fulltime baan. Ik heb het geluk dat het met een studie theoretische informatica vrij makkelijk is om werk te vinden dat dichtbij mijn studie ligt, en tegelijkertijd kan ik hiermee een hoop praktische ervaring opdoen.
Om een lang verhaal kort te maken: ja, het is waarschijnlijk zwaar, dus je moet je onderscheiden van je concurrenten. Maar dat is mi iets dat je zelf in de hand hebt, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
Zoals ik al aangaf ben ik op dit moment fulltime werkzaam naast mijn studie. Nu klopt het ook wel dat ik het geluk heb een studie te doen waarin het vrij makkelijk is om aan werk te komen binnen dat gebied, maar de baan die ik nu heb, heb ik toch echt voornamelijk te danken aan kennis die ik heb opgedaan in mijn eigen tijd, en niet aan mijn studie.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:08 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Kheb gelezen dat de meesten onder de beta-afgestudeerden dezelfde weg begaan als dat jij van plan bent. Doctoreren. Daar zijn allerlei redenen voor (zoals de interessante "studie" voortzetten + zekerheid van wat verdienen tijdens het doctoreren), maar de nummer 1 reden is dat ze anders toch niet aan een baan komen.
Nu geldt het voor de ene studie wat minder dan de andere, maar voor biologische/natuurkundige/scheikundige studies is dit zeker wel het geval, or so I read.
Dan zit je dus in een mondiale arbeidsmarkt. Wat dan vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen, want als PHD'er zul je minder tijd hebben voor het huisje-boompje-beestje leven. Mss handig om dan eens een planning te maken in jaren, van hoe je wilt dat je leven eruit ziet.quote:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de inhoud van het PhD traject zelf, kun je daar misschien iets meer over vertellen? Oh, en ik denk dat het woord wat jij zoekt thesis of dissertatie is?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:13 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Dan zit je dus in een mondiale arbeidsmarkt. Wat dan vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen, want als PHD'er zul je minder tijd hebben voor het huisje-boompje-beestje leven. Mss handig om dan eens een planning te maken in jaren, van hoe je wilt dat je leven eruit ziet.
Ik ga er nu even vanuit dat je 20 bent, als je dan nominaal alles doet dan ben je 23 als je met je bachelor klaar bent, dan volgt een 2-jarige onderzoek-Master en ben je 25.
Dan moet je een 4-jarig(nominaal, haalt een groot deel niet) PHD-traject volgen en ben je 29. Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.
Als je trouwens googled "work as a researcher" "work PHD" en verder in die trant dan vind je er vrij veel over.
Maar je hebt wel een streepje voor als Nederlandse PHD'er want nederlandse PHD-trajecten zijn allemaal goed opgezet, en meestal mag je je ......(de naam ff kwijt, een soort scriptie) pas presenteren als die van goede kwaliteit is. Dit is namelijk je startpunt in de wetenschappelijke wereld.
Je kunt Haushofer mss vragen stellen, hij is momenteel aan het promoveren.
Wat voorn kennis doe je dan op in je eigen tijd? En hoe vergaar je die kennis? (ben gewoon nieuwsgierig)quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:11 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf ben ik op dit moment fulltime werkzaam naast mijn studie. Nu klopt het ook wel dat ik het geluk heb een studie te doen waarin het vrij makkelijk is om aan werk te komen binnen dat gebied, maar de baan die ik nu heb, heb ik toch echt voornamelijk te danken aan kennis die ik heb opgedaan in mijn eigen tijd, en niet aan mijn studie.
Als je echt gepassioneerd bent over een bepaald onderzoeksgebied, dan ga je je toch niet uit het veld laten slaan door wat ongunstige kansen zeker? (En als je dat niet bent, dan moet je je eens afvragen of je wel de juiste studie doet)
Ik promoveer bij lange na niet, en het is al een tijdje geleden dat ik dat heb uitgezocht. Dus dan zul je bij iemand anders moeten zijnquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de inhoud van het PhD traject zelf, kun je daar misschien iets meer over vertellen? Oh, en ik denk dat het woord wat jij zoekt thesis of dissertatie is?
Ik ben al 25,quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:13 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Dan zit je dus in een mondiale arbeidsmarkt. Wat dan vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen, want als PHD'er zul je minder tijd hebben voor het huisje-boompje-beestje leven. Mss handig om dan eens een planning te maken in jaren, van hoe je wilt dat je leven eruit ziet.
Ik ga er nu even vanuit dat je 20 bent, als je dan nominaal alles doet dan ben je 23 als je met je bachelor klaar bent, dan volgt een 2-jarige onderzoek-Master en ben je 25.
Dan moet je een 4-jarig(nominaal, haalt een groot deel niet) PHD-traject volgen en ben je 29. Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.
Als je trouwens googled "work as a researcher" "work PHD" en verder in die trant dan vind je er vrij veel over.
Maar je hebt wel een streepje voor als Nederlandse PHD'er want nederlandse PHD-trajecten zijn allemaal goed opgezet, en meestal mag je je ......(de naam ff kwijt, een soort scriptie) pas presenteren als die van goede kwaliteit is. Dit is namelijk je startpunt in de wetenschappelijke wereld.
Je kunt Haushofer mss vragen stellen, hij is momenteel aan het promoveren.
Nou, om het simpel te houden: voor mijn scriptie ben ik bezig met het bouwen van een interpreter voor een zogenaamde functionele programmeertaal (zie Wikipedia voor meer info daarover). De interpreter zelf is al af, en is op zichzelf al ruim voldoende voor een scriptie, maar omdat er een kans bestaat dat ik deze mag gaan presenteren ben ik nu dus bezig dat ding te optimaliseren zodat hij zich een beetje kan meten met bestaande interpreters. Daarvoor heb ik een aantal papers gedownload over strictness analyse (dat is een optimalisatie techniek die gebruikt wordt in een bepaalde compilers).quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:18 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Wat voorn kennis doe je dan op in je eigen tijd? En hoe vergaar je die kennis? (ben gewoon nieuwsgierig)
En nee, kga me zeker voor 100% inzetten, maar na het lezen van een aantal van die deprimerende artikelen (en nog eens het feit dat ik nergens artikelen kan vinden die dit tegenspreken) dan kun je me toch niet kwalijk nemen dat ik allerlei vragen stel.
Ik ben op zoek naar andere geluiden omtrent dit onderwerp, als die er uberhaupt zijn.
Waarom nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:22 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Ik ben al 25,kan ik nog steeds mee in je verhaal?
En waarom dat dan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:30 schreef thabit het volgende:
De Nederlandse arbeidsmarkt is natuurlijk een groot HBO-bolwerk. Je kan als beta altijd wel een baan vinden, maar je zult moeten accepteren dat als je in Nederland wilt blijven, je zeer waarschijnlijk onder je niveau moet gaan werken. Maar goed, of je nu wel of geen betastudie doet, dat denkniveau heb je nu eenmaal, dus het niet doen van een betastudie is geen optie om je kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je een baan op academisch niveau wilt vinden, of dat nu binnen de universitaire wereld of in het bedrijfsleven is, zul je vrijwel zeker Nederland moeten verlaten.
Uiteraard, maar het buitenland is wat groter dan Nederland, dus er is wat meer te vinden. Nederland is toch voornamelijk een handelsland, er wordt niet veel aan R&D gedaan. Zelfs Philips heeft veel R&D in het buitenland zitten.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:33 schreef ikke043 het volgende:
[..]
En waarom dat dan?
Denk je dat in het buitenland het merendeel niet ook uit "lager" hoog-opgeleiden bestaat?
Waarom zou ik daarna ineens wel een vaste baan kunnen vinden? Een of ander gouden regel dat je eerst 7-10 jaar werkervaring moet opdoen als assistent voordat je een vaste baan kunt krijgen? (toch niet echt veel gevraagd na 5 jaar studeren en 4 jaar doctoreren)quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:13 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Dan zul je waarschijnlijk de eerste 7-10 jaar geen vaste baan vinden, maar telkens als assistent aan het werk kunnen. Dus dan zul je niet snel aan een gezin kunnen beginnen.
Dat heb ik gelezen op sites van PHD'ers zelf. En veel mensen haken gewoon af op een bepaald moment. Daarna zien je kansen er opeens veel beter uit.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Waarom zou ik daarna ineens wel een vaste baan kunnen vinden? Een of ander gouden regel dat je eerst 7-10 jaar werkervaring moet opdoen als assistent voordat je een vaste baan kunt krijgen? (toch niet echt veel gevraagd na 5 jaar studeren en 4 jaar doctoreren)
Waarom zijn je kansen daarna ineens beter? Dat was eigenlijk mijn vraag.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:52 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Dat heb ik gelezen op sites van PHD'ers zelf. En veel mensen haken gewoon af op een bepaald moment. Daarna zien je kansen er opeens veel beter uit.
Een paar posts hierboven heb ik gezegd waar je op kan googelen, zo kom ik op die sites.Het is al een tijdje geleden dat ik het zelf heb gedaan - ook naar aanleiding van dat artikel trouwens - en ik heb geen bookmarks gemaakt. Althans niet op deze computer.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:55 schreef LordSjonnie het volgende:
[..]
Waarom zijn je kansen daarna ineens beter? Dat was eigenlijk mijn vraag.
En mag ik de links van die PhD'ers?
Dat hoeft natuurlijk niet, en een onderzoeks-gerelateerde baan kan voor jou de manier zijn om aan deze sleur (gedeeltelijk) te ontsnappen. Maar je kan ook na een aantal jaar van baan veranderen, een eigen bedrijf beginnen, of zoals veel mensen een hobby/bezigheid zoeken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:01 schreef thabit het volgende:
Probeer je eens voor te stellen hoe het is om een vaste baan te hebben.
Je staat op. Je gaat naar je werk om 9 uur. Daar moet je 8 uur lang wat suffe kutklusjes doen. Daarna ga je weer naar huus. 's Avonds ben je moe van het vroege opstaan en het suffe kutwerk. Daarna ga je naar bed. Dag in, dag uit. Veertig jaar lang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |