quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:17 schreef MevrouwPuff het volgende:[..]
Dat is waarschijnlijk juist wat het bestaansrecht geeft aan dit topic (voor de helft van de mensen hier toch wel denk ik).
Bij mijn biologische gewicht stel ik me iets voor zonder vetrollen en ribvetjes, een taille, zichtbare sleutelbeenderen... Maar wie kan er voor jou zeggen of iets wel of niet je 'biologische gewicht' is?
dit is voornamelijk relevant voor mensen die al veel gelijnd hebben of echt obesitas hebben gehad, maar het "vechten" voor een gewicht dat je subjectief beter vindt heeft er wel veel mee te maken. soms is accepteren dan beter dan doormodderen, vooral als je aan jezelf merkt dat er een patroon van 2 kilo eraf 3 erbij ontstaat... dan ben je op weg naar een hoger terugkomgewicht namelijk... ok, de lange uitleg: de theorie (nog niet volledig bewezen maar in de praktijk is dit wat er gebeurt, er zijn verschillende ideeen over hoe het komt, maar dat het gebeurt zijn de behandelaars van obesitas overgewicht en eetstoornissen het over eens) is dat je lichaam een bepaald gewicht heeft als "setpoint". als je niet lijnt en gezond eet is dit het gewicht dat je lichaam aanneemt, afhankelijk van je BMR, stofwisseling, erfelijke factoren, je bouw, en je bewegingsniveau, en het is slecht van te voren te voorspellen.
als je ongezond eet en je gaat gezond eten val je af, tot een bepaald gewicht (ik noem dit afvalpoging 1) dat is dan je setpoint gewicht.
als je op je setpoint minder gaat eten of trucs met veel sporten gaat uithalen om meer af te vallen (afvalpoging 2) haal tje lichaam alle trucs van stal om toch het setpoint gewicht te behouden (vaak zijn dat bij neit extreme lijners die "laatste 5 kilootjes" die er maar niet af willen - kilo's die je lichaam er niet af wil hebben en die jij er om cosmetische of andere subjectieve redenen wél af wilt hebben). het enige dat in zeer bepertkte mate iets kan veranderen aan zo'n setpoint is meer sporten, maar de praktijk heeft uitgewezen dat een gewicht onder dat setpoint vrijwel onmogelijk te handhaven is op de lange termijn (+3 jaar). die laatste paar kilo's die je eraf moet vechten kun je er bijna nooit afhouden, en meestal komen ze met een praa broertjes of zusjes terug, als je ze tenminste bereikt hebt met net een beetje minder eten dan een leven lang vol te houden is...
het vervelende is dat elke keer als je na een lijnpoging die bedoeld was om onder je setpoint te komen weer aankomt, je setpoint gewicht zichzelf verhoogt. dit is een bekend gegeven. ze weten niet precies waarom, en er is echt alleen maar en dan overigens heel beperkt iets aan te doen met sporten. je kunt dan bij de volgende lijnpoging als je je nieuwe setpoint bereikt hebt alleen met kunstgrepen zoals echt minder gaan eten en meer bewegen, nog meer gewicht verliezen.
het probleem is niet zozeer dat je niet lichter
kunt worden, het porbleem is dat je dat vaak alleen kunt met een levensstijl die niet je leven lang vol te houden is, en je dus altijd per saldo weer aan zult komen - tot een hoger setpoint gewicht.
en de bitch van het geheel is dat je setpoint gewicht gedurende je leven wél stijgt, met elke keer afvallen en aankomen, maar naar de huidige inzichten nooit meer kan zakken. nogmaals: ze zeggen niet dat je niet tot een lager gewicht kunt afvallen, maar dat kun je dan niet doen met een gewoon voedingspatroon - je bent dan echt je leven lang aan de lijn, en de meeste mensen houden dat niet vol.
de psychotherapeut zei ook, er is geen betere manier om aan te komen dan op dieet gaan...
ik merk dat het voor mij klopt: ik had nooit echt uitgebreid gelijnd. met gezond eten haalde ik vorig jaar de 78 kilo, en ik viel toen niet meer af. in de frustratie om minder te willen wegen kwam ik daarna steeds meer aan, en ik moet er rekening mee houden dat ik waarschijnlijk op een hoger gewicht zal uitkomen nu met een gezond eet en beweegpatroon....
dat accepteren klinkt slap, maar het is realistisch...
biologisch gewicht is dus niet iets zonder vetrollen, maar is het gewicht dat je lichaam aanneemt als je consequent voldoende en gezond eet.
sterker nog, mensen die veel afvallen hebben vaak na een jaar of anderhalf weer exact dezelfde vetverdeling als bij hun hogere gewicht... de dietiste denkt overigens wel dat je na een hele poos stabiel blijven, bijvoorbeeld 5 jaar (!!!) nog wel wat zou kunnen afvallen in een tweede ronde. maar er is nog weinig ervaring met wat dat precies met je lichaam doet...
[ Bericht 3% gewijzigd door kwakz0r op 15-03-2010 23:57:06 ]