Dat vermoeden heb ik ook. Cohen is niet voor niets ingezet.quote:Op zondag 14 maart 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
Uiteindelijk zal het wel weer neer komen op een PvdA/CDA strijd. Wat op zich wel goed is, omdat het stemmers van Wilders zal wegtrekken. Ik heb weinig op met het CDA, maar heb ze altijd nog liever dan de PVV.
En ik heb weinig op met de PvdA, maar nog minder met SP of Groenlinks. Laat het dus maar mooi een tweestrijd CDA-PvdA wordenquote:Op zondag 14 maart 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
Uiteindelijk zal het wel weer neer komen op een PvdA/CDA strijd. Wat op zich wel goed is, omdat het stemmers van Wilders zal wegtrekken. Ik heb weinig op met het CDA, maar heb ze altijd nog liever dan de PVV.
Alles is beter dan balkenende idd.quote:Op zondag 14 maart 2010 13:32 schreef Arcee het volgende:
Als we dan maar niet weer zo'n PvdA/CDA-kabinet krijgen.
Als de PvdA dan maar de grootste wordt en Cohen premier, dan zijn we iig wel van Balkenende verlost.
Waarom rond je de ene ,5 af naar boven en de andere naar beneden?quote:Op zondag 14 maart 2010 14:07 schreef Resistor het volgende:
Toch wel grappig, die afwijkingen.
Laat ik het eens middelen en het heel brutaal zelf gaan afronden:
PvdA = 26,5 = 27
SP = 9,5 = 9
PvdD = 2,5 = 3
ToN = 0,5 = 0
Als mensen in termen van "goed" praten houdt dat automatisch al in dat Wilders daar niet mee bedoeld wordt.quote:
quote:Op zondag 14 maart 2010 14:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Als mensen in termen van "goed" praten houdt dat automatisch al in dat Wilders daar niet mee bedoeld wordt.
TON staat bij beide op 0, dus die rond je omlaag af. PvdD staat op 2 en 3, dus die geef je het voordeel en zet je op 3. Het is nattevingerwerk, meer niet.quote:Op zondag 14 maart 2010 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom rond je de ene ,5 af naar boven en de andere naar beneden?
De trend van de Hond:quote:Op zondag 14 maart 2010 13:24 schreef MouzurX het volgende:
Iets zegt me dat wanneer het uiteindelijk verkiezingen zijn D66/SP/GL veel minder zetels zullen krijgen.
Als je zo al de trend ziet..
Zo is de stijgende lijn van de PvdA wel heel duidelijk.quote:
Dat is ook niet zo moeilijk als je op 15 begintquote:Op zondag 14 maart 2010 16:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zo is de stijgende lijn van de PvdA wel heel duidelijk.
De glijvlucht is ook goed te zien.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo moeilijk als je op 15 begint
Rechts is ook versnipperd.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
PVDA zakt gewoon weer naar 20/25 zetels, de grootste worden ze niet meer, links is totaal versnipperd, en dat is rechts niet.
quote:Op zondag 14 maart 2010 17:41 schreef DrWolffenstein het volgende:
+1 voor Klink in buitenhof vanmiddag.
CDA VVD en pvv staan als een huis. Sinds 2001 is er al een rechterflank.quote:
Want?quote:Op zondag 14 maart 2010 17:41 schreef DrWolffenstein het volgende:
+1 voor Klink in buitenhof vanmiddag.
dat is rechts ook. Dat is Nederland al jaren. een groei van het CDA zal voor het grootste deel komen uit de ranken van PVV en in mindere mate VVD. Zelfde met een groei van de PvdA, die komt van SP en GL.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
PVDA zakt gewoon weer naar 20/25 zetels, de grootste worden ze niet meer, links is totaal versnipperd, en dat is rechts niet.
Voor het gebruiken van dat mooie Duitse woord, hoffnungsträger, natuurlijk. Nog naast het algemeen overkomen van rust en intelligentie.quote:
Staan als een huis? CDA staat lager dan ooit in de peilingen. Plus de positie van Balkenende wankelt. De PVV staat nu misschien hoog in de peilingen, maar zolang ze geen fatsoenlijke bestuurders kunnen leveren zie ik die over een aantal jaren wel weer dalen. Het hele politieke landschap is aan het versplinteren. Zowel links als rechts.quote:Op zondag 14 maart 2010 17:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
CDA VVD en pvv staan als een huis. Sinds 2001 is er al een rechterflank.
Ja, dan vergeet je toch gelijk de blunders met de Mexicaanse griep, het door de strot geduwde rookverbod, het paddoverbod dat nergens op gebaseerd was en het wederom verhogen van de accijnzen.quote:Op zondag 14 maart 2010 18:12 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Voor het gebruiken van dat mooie Duitse woord, hoffnungsträger, natuurlijk. Nog naast het algemeen overkomen van rust en intelligentie.
quote:Op zondag 14 maart 2010 18:43 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
het door de strot geduwde rookverbod
quote:
het paddoverbod dat nergens op gebaseerd was
quote:het wederom verhogen van de accijnzen.
Why belastingverhoging? Als ze met de vvd erin hadden gezeten deden ze dat niet.quote:
Iddquote:Op zondag 14 maart 2010 19:51 schreef ethiraseth het volgende:
Jurgen21 is zo'n echte CDA'er, die alleen voor belastingverhoging is als het resultaat is dat mensen zijn moraal opgedwongen worden.
Ook onder VVD-bewind zijn de accijnzen bijna elk jaar fors gestegen en is ook de BTW verhoogd.quote:Op zondag 14 maart 2010 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Why belastingverhoging? Als ze met de vvd erin hadden gezeten deden ze dat niet.
Als mensen daar intrappen zijn ze domquote:Op zondag 14 maart 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
De vvd is niet van het verhogen van belastingen..quote:Op zondag 14 maart 2010 19:54 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ook onder VVD-bewind zijn de accijnzen bijna elk jaar fors gestegen en is ook de BTW verhoogd.
Bekijk de Miljoenennota's van Gerrit Zalm maar eens...quote:Op zondag 14 maart 2010 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De vvd is niet van het verhogen van belastingen..
Voor de VVD is rond de 20 zetels ook best wel laag, sinds eind jaren 70 scoorden ze eigenlijk altijd ruim boven de 20.quote:Op zondag 14 maart 2010 18:12 schreef Libereco het volgende:
[..]
Staan als een huis? CDA staat lager dan ooit in de peilingen. Plus de positie van Balkenende wankelt. De PVV staat nu misschien hoog in de peilingen, maar zolang ze geen fatsoenlijke bestuurders kunnen leveren zie ik die over een aantal jaren wel weer dalen. Het hele politieke landschap is aan het versplinteren. Zowel links als rechts.
Waar kan ik die zien? En Zalm als MF was toch vooral bezuinigen?quote:Op zondag 14 maart 2010 20:00 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Bekijk de Miljoenennota's van Gerrit Zalm maar eens...
het masterplan orgaandonatie dat terzijde werd geschovenquote:Op zondag 14 maart 2010 18:43 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, dan vergeet je toch gelijk de blunders met de Mexicaanse griep, het door de strot geduwde rookverbod, het paddoverbod dat nergens op gebaseerd was en het wederom verhogen van de accijnzen.
Het is een drammerig en betuttelend klein kind dat overal z'n zin moet doordrijven.
Bijna alles danquote:
Grappenmakerquote:Op zondag 14 maart 2010 19:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De vvd is niet van het verhogen van belastingen..
Halsema bijvoorbeeld, of marijnissen?quote:Op zondag 14 maart 2010 21:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bijna alles dan. Maar zelfs binnen het CDA lopen mensen rond die ik liever premier zie worden dan Balkenende.
Ik heb niet het idee dat de vvd gekke klimaat heffingen wil uitvoeren, accijnce wil verhogen, lasten verhogen, top tarief. Dat allemaal tot het communisme van GroenSlinks.quote:
Plaats je D66 nu onder links?quote:Op zondag 14 maart 2010 13:24 schreef MouzurX het volgende:
Iets zegt me dat wanneer het uiteindelijk verkiezingen zijn D66/SP/GL veel minder zetels zullen krijgen.
Als je zo al de trend ziet..
Sinds wanneer zitten die bij het CDAquote:Op zondag 14 maart 2010 21:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Halsema bijvoorbeeld, of marijnissen?
Dan moet je jezelf toch even wat beter inlezen in wat de VVD allemaal wil.quote:Op zondag 14 maart 2010 21:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat de vvd gekke klimaat heffingen wil uitvoeren, accijnce wil verhogen, lasten verhogen, top tarief. Dat allemaal tot het communisme van GroenSlinks.
Eerst plotseling Eurlings en Bos weg en nu ben ik 1 avond de hort op, zijn deze 2 ineens overgestapt! Het moet toch niet gekker worden...quote:Op maandag 15 maart 2010 00:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Sinds wanneer zitten die bij het CDA?
Voor je het weet meldt Wilders zich aan als lid van GroenLinks.quote:Op maandag 15 maart 2010 00:45 schreef Jane het volgende:
[..]
Eerst plotseling Eurlings en Bos weg en nu ben ik 1 avond de hort op, zijn deze 2 ineens overgestapt! Het moet toch niet gekker worden...
Geloof je het zelf?quote:Op zondag 14 maart 2010 21:39 schreef Stasi het volgende:
Nu Bos is ingeruild kan het CDA weer eenvoudig met de PvdA regeren.
Ja. Hoezo niet dan? Balkenende, Verhagen en Bos kunnen inderdaad niet meer samen, PvdA en CDA wel. Met de komst van Cohen (en vooral het vertrek van Bos) kan het bovenstaande stertrio niet meer bij elkaar komen.quote:
Mits ze het landsbelang voor het partijbelang stellen ja. Dat ging bij het afgelopen kabinet ook helemaal mis.quote:Op maandag 15 maart 2010 06:34 schreef Stasi het volgende:
[..]
Ja. Hoezo niet dan? Balkenende, Verhagen en Bos kunnen inderdaad niet meer samen, PvdA en CDA wel. Met de komst van Cohen (en vooral het vertrek van Bos) kan het bovenstaande stertrio niet meer bij elkaar komen.
De wonderen zijn de wereld niet uit, maar ik zie het niet gebeuren zolang de huidige 'sterspelers' van het CDA actief blijven.quote:Op maandag 15 maart 2010 06:34 schreef Stasi het volgende:
[..]
Ja. Hoezo niet dan? Balkenende, Verhagen en Bos kunnen inderdaad niet meer samen, PvdA en CDA wel. Met de komst van Cohen (en vooral het vertrek van Bos) kan het bovenstaande stertrio niet meer bij elkaar komen.
quote:Op zondag 14 maart 2010 21:39 schreef Stasi het volgende:
[..]Nu Bos is ingeruild kan het CDA weer eenvoudig met de PvdA regeren.
Benieuwd!!!quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:02 schreef Arcee het volgende:
Vandaag komt er weer een nieuwe Politieke Barometer.
Meestal dan pas idd, maar vorige week was-ie er 's middags al, dus wie weet vandaag ook weer.quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:31 schreef freako het volgende:
Tijdens Nova neem ik aan.
Hoelaat is nova erop?quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Meestal dan pas idd, maar vorige week was-ie er 's middags al, dus wie weet vandaag ook weer.
22:15 uur, al jaren.quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:35 schreef phpmystyle het volgende:
Hoelaat is nova erop?
Kut zooi, ik ben pas rond die tijd thuis, ik wil het nu wetenquote:
"De volgende peiling wordt om 22:30 uur gepubliceerd"quote:Op zondag 14 maart 2010 13:02 schreef Arcee het volgende:
Deel 1: Tweede Kamer 9 juni 2010: De Peilingen.
Politieke Barometer
De Hond peilt volgens mij alleen op internet.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:05 schreef Jac0bus het volgende:
Ik wacht met spanning afSynovate en de Hond verschillen wel altijd een paar zetels. Geen idee waarom eigenlijk
Dat dus, en je kunt jezelf aanmelden. Je hebt dus niet eenzelfde steekproef uit de bevolking.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:12 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De Hond peilt volgens mij alleen op internet.
Ja, maar hij corrigeert daarvoor.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:34 schreef freako het volgende:
[..]
Dat dus, en je kunt jezelf aanmelden. Je hebt dus niet eenzelfde steekproef uit de bevolking.
Ik dnk niet meer dan 30, en eigenlijk is dat nog te hoog. Ze hebben ook wel 8 zetels voorsprong nodig in de laatste 2 weken om de verkiezingen te kunnen winnen. voorsprong op cda dan.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:38 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik verwacht een giga-stijging van de PvdA. Als die partij niet op 31-32 zetels komt dan stelt het door de media alom beschreven Cohen-effect erg weinig voor.
Maar hoe weet je zeker dat je correctie goed is?quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:39 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ja, maar hij corrigeert daarvoor.
Is de Synovate-peiling niet een gemiddelde van de laatste twee weken?quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:38 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik verwacht een giga-stijging van de PvdA. Als die partij niet op 31-32 zetels komt dan stelt het door de media alom beschreven Cohen-effect erg weinig voor.
Synovate doet ook via internet.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:41 schreef freako het volgende:
[..]
Maar hoe weet je zeker dat je correctie goed is?
Synovate corrigeert natuurlijk ook, omdat zij ook geen perfecte steekproef uit de bevolking hebben.
Dat weet je niet. Hij kans zelfs overgecorrigeerd hebben. Maar een verschil in zetelaantallen kun je dus niet automatisch daarop terugvoeren.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:41 schreef freako het volgende:
[..]
Maar hoe weet je zeker dat je correctie goed is?
Synovate corrigeert natuurlijk ook, omdat zij ook geen perfecte steekproef uit de bevolking hebben.
quote:Verantwoording
Hoe komt de Politieke Barometer tot stand?
De Politieke Barometer wordt tweewekelijks gepubliceerd. Behalve als de Tweede Kamer met reces is, dan verschijnt de Politieke Barometer maandelijks. Voor elke peiling ondervragen we een steekproef van 1.000 leden uit ons online onderzoekspanel. Daarnaast meten we op continu basis de politieke voorkeuren op een telefonische manier, zodat we ook de mensen die niet via internet bereikbaar zijn in onze peiling betrekken.
Met deze combinatie van methoden kunnen we onze peilingen maximaal afstemmen op de wensen, eisen en verwachtingen van de gebruikers, zoals media, wetenschappers en natuurlijk ook de politici. Een grotere actualiteit, maar met de zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en objectiviteit die van ons bekend is.
De combinatie van beide methoden is noodzakelijk omdat we anders niet alle (groepen) Nederlanders bereiken. Zo zijn bijvoorbeeld de oudere, laagopgeleide vrouwen in de niet-stedelijke gebieden in online onderzoek ondervertegenwoordigd. Dat zou niet erg zijn als die vrouwen hetzelfde stemgedrag vertonen als de rest van Nederlanders. Maar dat is helaas niet het geval. Tegelijkertijd is het zo dat de jonge mensen steeds lastiger te bereiken zijn met telefonisch onderzoek. Om iedereen te kunnen bereiken is een combinatie van online en telefonisch onderzoek daarom onontbeerlijk.
Het online onderzoek loopt van dinsdagochtend tot en met donderdagmiddag. Doorgaans publiceren we de Politieke Barometer op donderdagavond op de website. In aanloop naar de verkiezingen peilen we vaker en publiceren we ook dagpeilingen. We maken hierbij gebruik van ons E-panel. In ons panel zitten ruim 100.000 Nederlanders. De panelleden zijn op verschillende manieren geworven: telefonisch, face to face en online. Het panel vormt een goede afspiegeling van de Nederlandse (internet)bevolking.
Het telefonisch onderzoek is een doorlopend onderzoek. Elke dag, met uitzondering van zondag, wordt de politieke voorkeur van 100 Nederlanders telefonisch gepeild. De steekproef komt tot stand door middel van Random Digit Dialing: de computer stelt willekeurige telefoonnummers samen.
Synovate heeft een uitgekiend model ontwikkeld waarmee de resultaten van beide onderzoeken worden samengevoegd. Het online onderzoek is hierbij steeds het uitgangspunt. Het telefonisch onderzoek wordt enkel gebruikt om het online onderzoek aan te vullen met de resultaten voor de groepen die online ondervertegenwoordigd zijn.
Tot 17 juni 2006 werden de interviews voor de Politieke Barometer uitsluitend telefonisch afgenomen. De peiling werd wekelijks gerapporteerd op basis van een tweewekelijks voortschrijdend gemiddelde. Omdat actuele gebeurtenissen de Politieke Barometer kunnen beïnvloeden, is Synovate halverwege juni overgegaan op een online peiling van de politieke voorkeur van Nederlanders. De Politieke Barometer wordt nu op basis van twee dagen - in plaats van twee weken - vastgesteld.
Waarop dan wel?quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:46 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Hij kans zelfs overgecorrigeerd hebben. Maar een verschil in zetelaantallen kun je dus niet automatisch daarop terugvoeren.
Krouwel is een PvdA-lul die er alles voor wil doen om er een strijd Wilders-Cohen van te maken. Ideale analist voor de linkse MSM.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:31 schreef Dichtpiet. het volgende:
wat lult die Krouwel nou over de PVV die straks om de macht gaat strijden met de PvdA ... PVV zakt juist in de peilingen
Het klopt wel wat hij zegt. Ook andere andere analytici en opiniepeilers verwachten dat het tussen de PvdA en de PVV gaat. Bij het CDA zit kennelijk - onder de huidige omstandigheden - weinig ruimte voor zetelwinst.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:31 schreef Dichtpiet. het volgende:
wat lult die Krouwel nou over de PVV die straks om de macht gaat strijden met de PvdA ... PVV zakt juist in de peilingen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |