abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79291923
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:46 schreef Dizer het volgende:

[..]

Ik las net ergens op een site dat de Japanners zich niet wilden overgeven en zeiden dat ze gingen vechten totdat de doodgaan of zo. En inderdaad, had iets te maken met de keizer
Gedurende het "island hoppen" van de Amerikanen in de Pacific, werd hun erg snel duidelijk dat een invasie van Japan ten koste van gigantische aantallen manschappen zou gaan. De twee kernbommen die uiteindelijk geworpen zijn, hebben veel mensenlevens gekost, maar hoogstwaarschijnlijk nog veel meer gespaard...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Redactie Frontpage donderdag 18 maart 2010 @ 13:27:40 #252
145738 superworm
is erbij
pi_79292755
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:03 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Gedurende het "island hoppen" van de Amerikanen in de Pacific, werd hun erg snel duidelijk dat een invasie van Japan ten koste van gigantische aantallen manschappen zou gaan. De twee kernbommen die uiteindelijk geworpen zijn, hebben veel mensenlevens gekost, maar hoogstwaarschijnlijk nog veel meer gespaard...
Alsnog was Truman daarmee oorlogsmisdadiger. Hij had ook de Jappen puur kunnen laten zien wat zo'n wapen doet door bijv. van tevoren te waarschuwen of een onbevolkt gebied met de grond gelijk te maken. Het had nul doden kunnen kosten en toch hetzelfde doel. Kijk eens jappen? De volgende is op het Keizerlijk Paleis.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 18 maart 2010 @ 13:38:32 #253
22273 Dizer
Save the beard!
pi_79293226
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:12 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ah wacht, dus bij BoB zat je op het einde van de serie op het puntje van je stoel omdat je verwachtte dat de Duitsers stiekem gingen winnen? .
Neeeheeee! bij Bob kende ik het verhaal en het boek
Friends don't let friends remain beardless...
pi_79297504
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Alsnog was Truman daarmee oorlogsmisdadiger. Hij had ook de Jappen puur kunnen laten zien wat zo'n wapen doet door bijv. van tevoren te waarschuwen of een onbevolkt gebied met de grond gelijk te maken. Het had nul doden kunnen kosten en toch hetzelfde doel. Kijk eens jappen? De volgende is op het Keizerlijk Paleis.
Na de eerste atoombom hadden ze zich nog niet overgegeven, vandaar ook de tweede toch?
pi_79297591
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Ik denk dat wij daar in onze huidige tijd moeilijk, zo niet onmogelijk, over kunnen oordelen; vergeet ook niet dat men in de VS de Japanners vaak niet eens als volwaardige mensen zag. Als je de gemiddelde Amerikaan toen had gevraagd wat zijn voorkeur zou hebben; je zoon, samen met honderdduizenden (zo niet meer als een miljoen) generatiegenoten gesneuveld in Japan, of twee Japanse steden met de grond gelijk maken met tienduizenden (Japanse) doden als gevolg, de keus erg makkelijk is...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_79298396
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:30 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Na de eerste atoombom hadden ze zich nog niet overgegeven, vandaar ook de tweede toch?
Die 2e werd slechts drie dagen later gegooid. Die eerst kun je nog over discussiëren, maar die tweede bom was puur en alleen om de plutonium bom te testen en aan de russen te laten zien.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  vrijdag 19 maart 2010 @ 09:20:58 #257
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_79324864
Mooie serie!
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:02:09 #258
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_79335614
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:50 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Die 2e werd slechts drie dagen later gegooid. Die eerst kun je nog over discussiëren, maar die tweede bom was puur en alleen om de plutonium bom te testen en aan de russen te laten zien.
Drie dagen zijn meer dan genoeg tijd om als land zijnde jezelf over te geven. Japan heeft het over zichzelf afgeroepen.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_79342318
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:31 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk dat wij daar in onze huidige tijd moeilijk, zo niet onmogelijk, over kunnen oordelen; vergeet ook niet dat men in de VS de Japanners vaak niet eens als volwaardige mensen zag. Als je de gemiddelde Amerikaan toen had gevraagd wat zijn voorkeur zou hebben; je zoon, samen met honderdduizenden (zo niet meer als een miljoen) generatiegenoten gesneuveld in Japan, of twee Japanse steden met de grond gelijk maken met tienduizenden (Japanse) doden als gevolg, de keus erg makkelijk is...
totaal aantal doden voor 2 atoombommen: 200,000 (voornamelijk burgers)
totaal aantal doden USA aan 2 fronten: 400,000 soldaten en 11,200 burgers
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
pi_79342362
aantal doden japan: >2,000,000 soldaten en >2,600,000 in totaal
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
  Redactie Frontpage vrijdag 19 maart 2010 @ 16:54:08 #261
145738 superworm
is erbij
pi_79342858
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:30 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Zoals al gezegd, de tweede was ook weer puur om de kracht van de bom te testen en te laten zien. Drie steden in Japan bleven de hele oorlog bespaard; de Amerikanen bombardeerden er bewust niet, zodat de effecten van de atoombom duidelijker gemeten konden worden.

Het proces tot die bom duurde járen, en is ontzettend goed uitgedacht op het hoogste niveau. Zoals gezegd: Truman is een oorlogsmisdadiger, puur en alleen omdat hij op 100 andere manieren de keizer van Japan zo ver had kunnen krijgen om zich over te geven. Onbewoond eilandje met palmbomen en al met de grond gelijk maken of zo. "Tokyo's next. We've got hundreds of these."

De tweede bom werd slechts drie dagen later gegooid. De Jappen hadden juist door de totale vernietiging niet echt in de gaten wat er nou precies gebeurd was in Hiroshima. Er werd zelfs getwijfeld of er niet gewoon brandbommen waren gegooid, aanvankelijk, dit vanwege hoe de slachtoffers bij ziekenhuizen in de omgeving aan kwamen - verbrand. Voordat ze überhaupt in de smiezen hadden wat er aan de hand was, lag Nagasaki ook plat.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage vrijdag 19 maart 2010 @ 16:55:21 #262
145738 superworm
is erbij
pi_79342930
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:02 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

Drie dagen zijn meer dan genoeg tijd om als land zijnde jezelf over te geven. Japan heeft het over zichzelf afgeroepen.
Gaf Duitsland zich over toen Dresden met de grond gelijk werd gemaakt? Of de Sovjetunie met Moskou en Stalingrad? Zelfs wíj hadden ons formeel al overgegeven vóór Rotterdam werd gebombardeerd. De vliegtuigen waren echter al in de lucht en konden of werden gewoon niet teruggeroepen.
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:11:28 #263
158899 GasTurbine
pi_79356307
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:55 schreef superworm het volgende:

[..]

Gaf Duitsland zich over toen Dresden met de grond gelijk werd gemaakt? Of de Sovjetunie met Moskou en Stalingrad? Zelfs wíj hadden ons formeel al overgegeven vóór Rotterdam werd gebombardeerd. De vliegtuigen waren echter al in de lucht en konden of werden gewoon niet teruggeroepen.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Duitsland voerde de Totalen Krieg.
Stalingrad werd door de Sovietpropagandamachine gebruikt om het Russische eenheidsgevoel uit te melken.
Moskou? De duitsers in de buurt van Moskou zorgde juist voor een positieve instelling in Rusland. 'This is it.'

En het geval Rotterdam is nooit volledig opgelost. Je slaat dus de plank compleet mis.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:15:41 #264
158899 GasTurbine
pi_79356489
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:54 schreef superworm het volgende:

[..]

Zoals al gezegd, de tweede was ook weer puur om de kracht van de bom te testen en te laten zien. Drie steden in Japan bleven de hele oorlog bespaard; de Amerikanen bombardeerden er bewust niet, zodat de effecten van de atoombom duidelijker gemeten konden worden.

Het proces tot die bom duurde járen, en is ontzettend goed uitgedacht op het hoogste niveau. Zoals gezegd: Truman is een oorlogsmisdadiger, puur en alleen omdat hij op 100 andere manieren de keizer van Japan zo ver had kunnen krijgen om zich over te geven. Onbewoond eilandje met palmbomen en al met de grond gelijk maken of zo. "Tokyo's next. We've got hundreds of these."

De tweede bom werd slechts drie dagen later gegooid. De Jappen hadden juist door de totale vernietiging niet echt in de gaten wat er nou precies gebeurd was in Hiroshima. Er werd zelfs getwijfeld of er niet gewoon brandbommen waren gegooid, aanvankelijk, dit vanwege hoe de slachtoffers bij ziekenhuizen in de omgeving aan kwamen - verbrand. Voordat ze überhaupt in de smiezen hadden wat er aan de hand was, lag Nagasaki ook plat.
Onzin. Na drie dagen is genoeg bekend om te stellen wat er was gebeurd. De omgeving zag de paddestoel duidelijk, dat waren geen brandbommen. Denk je nou echt niet dat de amerikanen op alle diplomatieke niveaus wilden pochen met hun bommen? En als het inderdaad een enorme diplomatieke samenzwering was zouden de militaristen binnen the US Air Force/Army/Navy wel hebben gedreigd. Japan was echter een land was toen over lijken ging. Het startte de oorlog op een vieze manier en het eindigde de oorlog op een vieze manier.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:23:54 #265
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_79356735
Amerikanen waren er wel aan gelegen snel een stak het vuren af te dwingen. Niet zozeer vanwege Japan maar vanwege de Russen die half door Japan bezet China onder de voet aan het lopen waren.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:54:10 #266
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_79357849
Net aflevering 1 gekeken. Het ziet er prachtig uit en de muziek is subliem! Vond de actie erg tof, al hoop ik op nog wat meer diepgang bij de karakters.

Verder niks dan lof

Die scene met die Japanner vond ik erg hard en aangrijpend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Morpheus2002 op 19-03-2010 23:01:06 ]
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_79360218
Op welke dag komen de afleveringen eigenlijk origineel uit? Zaterdag?
pi_79360389
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:01 schreef Dynd het volgende:
Op welke dag komen de afleveringen eigenlijk origineel uit? Zaterdag?
Zondag.
pi_79366838
Was het maar maandagavond, meteen na thuiskomst van het werk aflevering 2 kuiken...
  zaterdag 20 maart 2010 @ 23:47:35 #270
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_79392019
Tvp, en kan eigenlijks niets toevoegen aan wat er allemaal is gezegd over ep 1

ik ga hem zeker volgen
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  zaterdag 20 maart 2010 @ 23:58:36 #271
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_79392314
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 11:01 schreef DDDDDaaf het volgende:
Was het maar maandagavond, meteen na thuiskomst van het werk aflevering 2 kuiken...
Precies wat ik al de hele dag aan het denken ben Ik ben trouwens benieuwd of het Alleen Guadalcanal is of dat er ook nog andere eilanden aangedaan worden.
Imo was dat het mooiste van BoB, van training tot het adelaarsnest... fucking epicsch
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79395857
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 23:58 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Precies wat ik al de hele dag aan het denken ben Ik ben trouwens benieuwd of het Alleen Guadalcanal is of dat er ook nog andere eilanden aangedaan worden.
Imo was dat het mooiste van BoB, van training tot het adelaarsnest... fucking epicsch
ze gaan ook naar andere eilanden, zoals iwo jima
  zondag 21 maart 2010 @ 17:06:37 #273
152047 Yurithemaster
Winter is coming
  zondag 21 maart 2010 @ 18:52:46 #274
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_79414024
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:43 schreef superworm het volgende:

[..]

Welke beslissing? De atoombommen? Dat was puur om Japan volledig op de knietjes te krijgen. Ze hadden zich volgens mij eerder al overgegeven, met als voorwaarde dat ze de keizer mochten houden. Hier gingen de Ami's niet mee akkoord. (Tenminste, dat dacht ik). Uiteindelijk mochten ze alsnog hun keizer houden.
Dat is niet waar.
quote:
Ik geloof dat ik wel al begrijp hoe deze serie gaat eindigen. Bijna iedereen overleeft het zo wat niet en enter bom op Hiroshima. Dat was toch ook de reden dat ze de bom lieten vallen omdat Amerika de oorlog anders niet ging winnen?
De reden waarom er atoombommen op Japan werden geslingerd heeft te maken met de hoeveelheid verliezen die de Amerikanen leden om al die kleine kuteilandjes te veroveren. De verliezen waren dusdanig hoog, en de beelden evenzo confronterend, dat de publieke opinie zich tegen de oorlog begon te keren. Ergo, het Amerikaanse leger kon zich niet veroorloven op dezelfde voet door te gaan. Aangezien ze volgens schattingen minstens tienduizenden tot honderdduizenden soldaten kwijt zouden raken voor het winnen van de oorlog tegen Japan, besloten ze dus tot het droppen van atoombommen. Er is ook nog een plan geweest om de kust van Japan te bombarderen met nukes om daarna met mariniers binnen te vallen; gelukkig heeft dat het niet gehaald .

Ook telt mee, zoals Strolie terecht opmerkt, dat de Russen bezig waren met het veroveren van het Japanse imperium en die kwamen in sneltreinvaart opstomen. Er was dus haast geboden om de balans van de macht te bewaren.

Dus ik verwacht dat er nog wel een zooitje het loodje gaan leggen in deze interessante serie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Steeven op 21-03-2010 18:59:45 ]
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_79420104
Ik zie net pas dat aflevering 1 al online staat, nu dus maar binnenhalen en dan morgen en overmorgen 2 afleveringen kijken
A mind with a heart of it's own
pi_79421563
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:53 schreef DrMarten het volgende:
Ik zie net pas dat aflevering 1 al online staat, nu dus maar binnenhalen en dan morgen en overmorgen 2 afleveringen kijken
Bof jij even, twee episodes achter elkaar!
  maandag 22 maart 2010 @ 01:27:24 #277
293072 spermanent
Oplossingen zijn altijd simpel
pi_79435724
Ik vind het camerawerk en de sfeer weer prachtig.

Maar waar ik me wel aan irriteer zijn die domme vijanden weer. Hoezo komen die jappen gewoon lekker voor het machinegeweer aanlopen en worden ze neergeknald als kleiduiven?

Casualties: Japs - 300
Yanks - 5?

Daar heeft me altijd geïrriteerd in Amerikaanse oorlogsfilms overigens. De yanken schieten met gemak honderden vijanden af, en de vijand legt er met moeite hier en daar eens eentje neer.
Nou viel dat in Band of Brothers nog enigsinds mee (en das alleen in vergelijking met), maar dat zou ik graag anders zien.
pi_79435808
quote:
Feb. 6, 1943 - Guadalcanal declared secure

US casualties 6,000 of 60,000 including 1600 dead; Japan casualties 24,000 of 36,000
Tsja.
  maandag 22 maart 2010 @ 07:05:40 #279
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_79436571
quote:
Op maandag 22 maart 2010 01:27 schreef spermanent het volgende:

Maar waar ik me wel aan irriteer zijn die domme vijanden weer. Hoezo komen die jappen gewoon lekker voor het machinegeweer aanlopen en worden ze neergeknald als kleiduiven?

Yanks - 5?

Daar heeft me altijd geïrriteerd in Amerikaanse oorlogsfilms overigens. De yanken schieten met gemak honderden vijanden af, en de vijand legt er met moeite hier en daar eens eentje neer.
Nou viel dat in Band of Brothers nog enigsinds mee (en das alleen in vergelijking met), maar dat zou ik graag anders zien.
Man oh man.
Verdiep je eens in de strijdende partijen tijdens WW2 voordat je gaat klagen.
  maandag 22 maart 2010 @ 08:11:33 #280
133369 Jivis
Critikut
pi_79437007
quote:
Op maandag 22 maart 2010 01:27 schreef spermanent het volgende:

Yanks - 5?

Jij moet de begrippen "kamikaze" en "banzai" nog maar eens goed in je opnemen.

Verder was het materiaal van de Amerikanen stukken beter dan dat van de Japanners .
Amen.
pi_79439485
Iemand de 2e aflevering al in 1080i tegen gekomen?
  maandag 22 maart 2010 @ 11:01:34 #282
94617 Ps2K
pi_79440490
zow dat was weer een goede aflevering! Bij momenten is deze serie toch een stuk intenser dan BoB.
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_79440605
Vandaag al?
Vanavond maar even kijken.
pi_79440869
Heerlijke episode weer, mis alleen wel de karakterverdieping wat i.t.t. BoB.
  maandag 22 maart 2010 @ 11:19:53 #285
67174 Dos37
Come on Twente
pi_79440985
Ik vind het ook allemaal wat moeilijk te volgen. Maar dat zal bij een 2de keer kijken wel goed komen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  Redactie Frontpage maandag 22 maart 2010 @ 11:24:36 #286
145738 superworm
is erbij
pi_79441117
2e staat te downloaden. Nu maar hopen dat ze er geen wachtwoord op hebben gezet.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_79441146
quote:
Op maandag 22 maart 2010 10:24 schreef DDDDDaaf het volgende:
Iemand de 2e aflevering al in 1080i tegen gekomen?
Nog niet uit...
  maandag 22 maart 2010 @ 12:10:19 #288
94617 Ps2K
pi_79442664
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:14 schreef Shoombak het volgende:
Tsja verschillende schrijvers en verschillende scenario's. De mensen in the pacific lijken inderdaad wel heel erg veel op elkaar.
pi_79442939
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:25 schreef Dj_Day-V het volgende:

[..]

Nog niet uit...
Hopelijk in de loop van de avond of morgen dan, de eerste aflevering was echt perfecte kwaliteit. Geen zenderlogo's in beeld of niks!
  maandag 22 maart 2010 @ 12:17:44 #290
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_79442959
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:14 schreef Shoombak het volgende:
Ik moet toegeven dat ik bij BoB pas gevoel voor de karakters kreeg toen ik de serie de tweede of de derde keer zag. In het begin had ik werkelijk geen idee wie iedereen was.
  Redactie Frontpage maandag 22 maart 2010 @ 12:21:06 #291
145738 superworm
is erbij
pi_79443058
Ben nu halverwege de tweede aflevering, en inderdaad stoor ik me aan het feit dat ik zelfs na de eerste aflevering DRIE keer gekeken te hebben, nog steeds de gezichten slecht uit elkaar kan houden. Telkens als je denkt 'ah, nu focusen ze op die of die', is die focus alweer weg.

Moest hardop lachen toen ik zag dat ze crackers met jam aten. Omdat gisteren de supermarkt dicht was en mijn brood op heb ik dat ook zitten eten
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 22 maart 2010 @ 12:21:33 #292
94617 Ps2K
pi_79443075
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:17 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik moet toegeven dat ik bij BoB pas gevoel voor de karakters kreeg toen ik de serie de tweede of de derde keer zag. In het begin had ik werkelijk geen idee wie iedereen was.
Ik ben sowieso slecht in namen en gezichten dus ik stoor me er ook niet zo aan. Bijna iedereen lijkt op elkaar in the pacific en bob en idd pas na de 2e keer ofzo zie je de verschillen pas echt
  Redactie Frontpage maandag 22 maart 2010 @ 13:06:44 #293
145738 superworm
is erbij
pi_79444452
http://search.time.com/results.html?N=0&Nty=1&Ntt=guadalcanal&p=0&cmd=tags&srchCat=Full+Archive&Nf=p_date_range|BTWN+19420101+19430131

Interessant voor de geïnteresseerden (haha): het Time-archief is tot de jaren twintig te doorzoeken. Inderdaad stonden de mariniers op elke frontpage in Amerika; het is best geinig om de artikelen van destijds nog eens door te lezen.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,932761,00.html
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,773827,00.html

Twee cover-artikelen van destijds.
quote:
Around Tulagi, the bull's-eye, are other rings of the Navy's target. Most important of them passes through the island of Guadalcanal, said to be the only spot on the Solomons where a big system of air-dromes could be established. For the rest, the Solomons are precipitously mountainous (highest peak 10,000 feet), bordered with miasmic mangrove swamps, inhabited by ebony-black natives with an incurable habit of roasting and eating white visitors.

Ding Dong. The fighting that accompanied the attack was of that bitter kind that can be expected in landing on a hostile shore against a determined enemy. The Japs announced that their planes went out and engaged the attacking vessels in a raging storm. As usual they made exaggerated claims of losses inflicted on the U.S.—asserted that they had sunk a battleship and 21 other warships and transports.

The U.S. communiqués admitted that stiff resistance was encountered, admitted that at least one U.S. cruiser was sunk, two cruisers, two destroyers and one transport damaged. But they announced that initial surprise had been achieved, that many enemy planes had been downed and surface vessels put out of action.

More important, it was announced after three days of fighting that landings had been made, a pretty good indication that the Marines who accompanied the fleet had obtained good footholds. But the Navy also said that "the enemy has counterattacked with rapidity and vigor. Heavy fighting is still in progress." In short, it was a ding-dong battle, with U.S. planes, presumably carrier-based, fighting land-based Jap planes, and troops of both sides fighting hand to hand.
quote:
A quiet, middle-aged man sat down to write his wife a letter. He began: "Have been so busy last few days, no time to write. . . ."

Most military men are given to understatement, but not many have written as modestly as this. The author of the terse sentence was Major General Alexander Archer Vandegrift, Commander of the Marines in the Solomons, and he certainly had been busy. At 55, he had been climbing up & down cargo nets like a 25-year-old. He had lowered his high rank into damp foxholes. He had eaten captured Jap rice for want of anything better. Like his men, he had slapped anopheles mosquitoes, swum naked in the Lunga River.

He had, moreover, led the U.S. Marines in the toughest job they ever did.

Archer Vandegrift was still busy this week, and the eyes of much of the world focused on his business. To most outsiders, his Solomon Islands battle has grown from an interesting little adventure in offense into a clash which may vitally affect the whole war. For the Japanese are now committed to trying to retake what he took from them. The U.S. is equally committed to holding on, and eventually taking more.

The Battle Begins. The clash of intent led this week to battle. The Japanese began a coordinated land, sea and air attack.

First they felt out the U.S. defenses to the west of the beachhead, in a series of light attacks. The Marines held. Then the Japs struck hard on that quarter, with artillery and tanks for the first time. The Marines held. Next the Japs swept down from the hills to the south of the camp. The Marines held.

Then hell fell on the beachhead. In mid-morning a fence of enemy cruisers and destroyers shelled it from the north. Douglas dive-bombers went up and damaged a heavy cruiser. Then 16 enemy dive-bombers, which must have been carrier-based, attacked Henderson Field. Five were shot down. Nine more Jap divers swooped in. This time they did damage.

[ Bericht 33% gewijzigd door superworm op 22-03-2010 13:13:31 ]
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_79444626
Ik heb van Band of Brothers ooit een aflevering gezien bij een vriendin en daarna meteen de dvd box gekocht. En dus de hele serie in een week gekeken. Het is nu wel wennen om elke keer een week te moeten wachten tot de volgende aflevering van The Pacific. Maar aflevering 1 vond ik erg goed. Leuk (voor zover men dat woord in deze context kunt gebruiken) om een keer iets te zien van de 'andere kant' van de oorlog. Dit is mij allemaal veel minder bekend, dus erg interresant. Ben benieuwd naar aflevering 2!
pi_79447098
Aflevering twee was zeker tof.
  maandag 22 maart 2010 @ 14:47:59 #296
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_79448125
Ik ga hem vanavond kijken.

Als die zooi dan op blueray uitkomt gelijk kopen en met een aantal maten de hele meuk achter elkaar bekijken.

Hebben de Amerikanen tijdens hun campain eigenlijk Jappenkampen ontzet? Volgens mij namelijk niet. Ben hier wel benieuwd naar aangezien mijn overgroot ouders in zo'n kamp hebben gezeten..
pi_79449332
Voor de mensen op ftd: je moet niet de versie van Isaac pakken, daar zijn problemen mee!

Verder vond ik t aardig, lastig om de karakters uit elkaar te houden al was die rambo actie met die MG wel erg vet
pi_79449696
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:23 schreef Dizer het volgende:
Je had daar de training, hoe ze Band of Brothers werden. Hier mis ik de bond tussen de jongens. Het is er wel, maar je begrijpt het niet.
Ja, maar dit is dan geen 'Band of Brothers'. Ik vraag me ook af of het uberhaupt de intentie is om een band te laten zien. Je opmerking sterkt me ook in de gedachte dat de verwachtingen gewoon te hoog zijn en je daarom in eerste instantie niet onder de indruk bent.

Laten we een paar episodes nog een keer oordelen
pi_79449808
Laten we wel wezen, het is aardig en heeft potentie, maar de eerste 2 eppies hadden sterker kunnen zijn. Hopelijk komt het in de buurt van Bob. Dat maaien van jappen ging me iets tever en zeker het geleuter erna. ' i try not think'
  maandag 22 maart 2010 @ 15:35:22 #300
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_79449810
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:20 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Voor de mensen op ftd: je moet niet de versie van Isaac pakken, daar zijn problemen mee!

Verder vond ik t aardig, lastig om de karakters uit elkaar te houden al was die rambo actie met die MG wel erg vet
nou, problemen... Hetzelfde bestand wordt 2x onder dezelfde naam geupload. Gewoon de oudste pakken De jongste heeft een wachtwoord.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')