abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 maart 2010 @ 15:39:03 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78974545
Hier verder. Deel 1: Stemmen met potlood
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 10 maart 2010 @ 15:44:29 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78974799
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 15:35 schreef VancouverFan het volgende:
Nee je bent niet terug bij af.
Het papier hertellen hoeft alleen als je twijfelt aan de uitslag. Net als nu.
Maar wanneer twijfel je? Die computer is namelijk niet doorzichtig. Daar moet je op vertrouwen dat-ie het goed doet. Ja, je kunt hem twee keer laten tellen. Maar dan zal-ie twee keer hetzelfde antwoord geven.

De enige fatsoenlijke controlemogelijkheid die je hebt is de paper trail tellen. En als die overeenkomt, dan kun je concluderen: oké, die computer klopt. En als die niet overeenkomt, dan weet je dat je de computer moet betwijfelen.

Maar, het is tamelijk zinloos om altijd de paper trail te tellen, want dan had je de computer ook wel niet kunnen inzetten. Kortom, hoe bepaal ik zonder de paper trail te tellen of die stemcomputer deugt?
quote:
En nogmaals, bij papieren stemmen weet je ook nooit 100% zeker of de stemmen goed zijn geteld zoals de bedoeling was. Hoe vaak je ook herteld, er zal altijd een klein verschil in zitten. Papieren die net effe aan elkaar bleven plakken, papieren die dubbel geteld worden...
Dat is vrij goed op te lossen door dat je een grote stapel in substapeltjes kunt opdelen die je een voor een hertelt totdat je per substapeltje (of subsubstapeltje) een eenduidig antwoord hebt.
quote:
Wat is dan de juiste uitslag als je 10 hertellingen hebt gehad met 10 verschillende uitslagen?
Die van de beste telling. Tellingen zijn wel kwalitatief in te delen. Stel je hebt zo’n geval. Dat betekent dat je heel rustig, heel nauwkeurig de boel opnieuw telt. Rustiger en nauwkeuriger dan tot nu toe. Zodat je zeker weet, omdat je elke stap heel precies gedaan hebt, dat het goed is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 10 maart 2010 @ 16:25:33 #3
165633 eriksd
The grand facade...
pi_78976691
Gezien de chaos pleit ik voor de stemcomputer. Deel 1 niet gelezen overigens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_78977051
Ze mogen dan wel zeggen dat het potlood tegen fraude is, maar het is net zo fraudegevoelig als de computer. Daarbij komt nog dat je met de computer geen stemmen over het hoofd kan zien, waardoor er dus geen hertellingen plaats hoeven te vinden. En dit:
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:25 schreef eriksd het volgende:
Gezien de chaos pleit ik voor de stemcomputer. Deel 1 niet gelezen overigens.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78977124
Misschien kunnen ze het beste beiden doen, het potlood voor de ouderen en gehandicapten onder ons en de computer voor de normale mensen. Want ouderen hebben natuurlijk nadeel bij de computer...
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2010 @ 16:36:53 #6
4530 crew  Crazy Harry
pi_78977177
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 14:46 schreef VancouverFan het volgende:
40.000 mensen om de stellen te tellen. 40.000 mensen die al de hele dag in duf hokje zitten te wachten totdat ze mogen gaan tellen. Hoeveel mensen houden hun in de gaten?
Tellers zitten niet heel de dag op het stembureau, ze zijn dus niet duf.
Iedereen kan hun in de gaten houden aangezien het tellen openbaar gebeurd. Als jij wilt controleren, moet je dat vooral doen.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 14:54 schreef VancouverFan het volgende:
het is wel grappig om te zien dat er allerlei scenarios worden verzonnen waarbij het mis kan gaan bij de computer maar er consequent blind vertrouwen is bij het papieren stemmen.
Grappig om te zien dat op het moment dat iemand inhoudelijk je argumenten weet te weerleggen dat je dan geen inhoudelijke reactie daarop weet te geven. Er is dus geen blind vertrouwen in papieren stemmen, juist niet, daarom wordt het geheel transparant en dus controleerbaar gehouden.

Als je bereid bent inhoudelijk te reageren, hier is de link:
Stemmen met potlood

O ja, en voor het geval je me niet serieus neemt:
Ik ben ICT'er en kan programmeren (niet iedere ICT'er kan dat) in veel verschillende talen (waaronder het low-level assembly). Ik weet heel goed wat de problemen zijn die je tegenkomt als je een stemcomputer gaat ontwikkelen.
Daarnaast ben ik sinds afgelopen gemeenteraadsverkiezingen ook stemmenteller. En ik kan je zeggen, met heel veel zekerheid, dat er ook heel veel tellers zijn die blij zijn dat de stemcomputer verleden tijd is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Crazy Harry op 10-03-2010 16:46:57 ]
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_78977221
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 15:44 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar wanneer twijfel je? Die computer is namelijk niet doorzichtig. Daar moet je op vertrouwen dat-ie het goed doet. Ja, je kunt hem twee keer laten tellen. Maar dan zal-ie twee keer hetzelfde antwoord geven.

De enige fatsoenlijke controlemogelijkheid die je hebt is de paper trail tellen. En als die overeenkomt, dan kun je concluderen: oké, die computer klopt. En als die niet overeenkomt, dan weet je dat je de computer moet betwijfelen.

Maar, het is tamelijk zinloos om altijd de paper trail te tellen, want dan had je de computer ook wel niet kunnen inzetten. Kortom, hoe bepaal ik zonder de paper trail te tellen of die stemcomputer deugt?
Hoe bepaal je zonder hertellen of de eerste telling deugd?
quote:
Dat is vrij goed op te lossen door dat je een grote stapel in substapeltjes kunt opdelen die je een voor een hertelt totdat je per substapeltje (of subsubstapeltje) een eenduidig antwoord hebt.
[..]

Die van de beste telling. Tellingen zijn wel kwalitatief in te delen. Stel je hebt zo’n geval. Dat betekent dat je heel rustig, heel nauwkeurig de boel opnieuw telt. Rustiger en nauwkeuriger dan tot nu toe. Zodat je zeker weet, omdat je elke stap heel precies gedaan hebt, dat het goed is.
Wat is de beste telling dan?
En zelfs als je het rustig en nauwkeurig doet, er zijn zoveel verschillende mogelijkheden waar je op kunt stemmen, het is zeer goed mogelijk dat je nooit eenzelfde uitslag zult krijgen.
En hoe langer het duurt, hoe langer ook de kans op fouten. Biljetten die stuk gaan en ongeldig worden.
Leaf
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2010 @ 16:42:37 #8
4530 crew  Crazy Harry
pi_78977424
quote:
Wat Nel van Dijk, directeur van het Instituut voor Publiek en Politiek, betreft hadden we deze verkiezingen allemaal met een stemcomputer gestemd. We moeten de kritiek op de apparaten serieus nemen, maar vooral niet doen alsof het stemmen met het potlood en papier wél volledig waterdicht is. "Nog steeds is niet te controleren hoe een gemachtigde stemmer aan de machtiging komt. En je weet nooit zeker of degene die voor jou stemt, wel stemt op de politicus die jij wilt."

Het is een utopie dat stemmen met het potlood veiliger is, beaamt De Groof.

"Met de computer heb je immers geen discussies meer of een stem wel geldig is." Want wat te doen met een krasje door een wit bolletje terwijl elders op het stembiljet al een vakje is aangekruist? Schoot de stemmer uit met zijn potlood of bedacht hij zich?
http://www.bndestem.nl/al(...)-niet-waterdicht.ece

De problemen met de machtigingen wordt niet door stemcomputers opgelost, die problemen blijven bestaan zolang je mensen de mogelijkheid geeft anderen te machtigen.
En dat interpretatie-probleem wordt opgelost door de kieswet, in dit geval hebben we te maken met een ongeldige stem. Er is dus geen discussie want die wordt gewoon opgevangen.

Erg slecht dat mensen die verstand zouden moeten hebben van de kieswet (tenslotte is stemmen dè interactie tussen publiek en politiek) op deze manier in een landelijke krant als kip zonder kop spreekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crazy Harry op 10-03-2010 16:51:43 ]
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  woensdag 10 maart 2010 @ 16:51:25 #9
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78977806
Ze moeten en zullen die stemcomputers krijgen, al is het alleen vanwege de prestige.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2010 @ 16:53:00 #10
4530 crew  Crazy Harry
pi_78977880
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:51 schreef slacker_nl het volgende:
Ze moeten en zullen die stemcomputers krijgen, al is het alleen vanwege de prestige.
Ik heb er geen enkel probleem mee om in naam van de democratie op de barricades te springen. Al moet ik het alleen doen...
  woensdag 10 maart 2010 @ 16:54:23 #11
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78977932
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:53 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Ik heb er geen enkel probleem mee om in naam van de democratie op de barricades te springen. Al moet ik het alleen doen...
Nee hoor, als je in de randstand op de barricade gaat staan doe ik mee.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_78978011
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:51 schreef slacker_nl het volgende:
Dat soort uitspraken zijn heel makkelijk om te draaien.

Ze moeten en zullen die potloden houden, al is het alleen maar vanwege het principe.
Leaf
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2010 @ 16:58:52 #13
4530 crew  Crazy Harry
pi_78978132
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:56 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dat soort uitspraken zijn heel makkelijk om te draaien.

Ze moeten en zullen die potloden houden, al is het alleen maar vanwege het principe.
Het principe van vrije en eerlijke verkiezingen inderdaad.
Is er dan iets mis met dat principe?
pi_78978302
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:36 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Tellers zitten niet heel de dag op het stembureau, ze zijn dus niet duf.
Want jij hebt al die 40.000 tellers gesproken en gevraagd hoe ze zo'n dag ervaren?
quote:
[Iedereen kan hun in de gaten houden aangezien het tellen openbaar gebeurd. Als jij wilt controleren, moet je dat vooral doen.
Ik hoef het niet te controleren hoor. Maar andere mensen hechten daar ontzettend veel waarde aan. Ook al gaan ze niet zelf controleren, het gaat om het principe dat het moet kunnen....
quote:
Grappig om te zien dat op het moment dat iemand inhoudelijk je argumenten weet te weerleggen dat je dan geen inhoudelijke reactie daarop weet te geven. Er is dus geen blind vertrouwen in papieren stemmen, juist niet, daarom wordt het geheel transparant en dus controleerbaar gehouden.
Ik weet genoeg inhoudelijke reacties te geven. Maar ik heb het idee dat ik sommige reacties al 100 keer heb gegeven. Ik blijf dezelfde dingen steeds maar weer herhalen. Daar stop ik op een gegeven moment gewoon mee.

Stemmen met potlood
quote:
O ja, en voor het geval je me niet serieus neemt:
Ik ben ICT'er en kan programmeren (niet iedere ICT'er kan dat) in veel verschillende talen (waaronder het low-level assembly). Ik weet heel goed wat de problemen zijn die je tegenkomt als je een stemcomputer gaat ontwikkelen.
Daarnaast ben ik sinds afgelopen gemeenteraadsverkiezingen ook stemmenteller. En ik kan je zeggen, met heel veel zekerheid, dat er ook heel veel tellers zijn die blij zijn dat de stemcomputer verleden tijd is.
Meningen zullen altijd verschillen. Echter gaan er toch erg veel stemmen op om die computers weer terug te krijgen:
quote:
Het Genootschap van Burgemeesters stelt bij monde van de voorzitter, Haarlems burgemeester Bernt Schneiders: ‘We willen een ordelijk verloop van de verkiezingen. Dat is er nu niet.
http://www.volkskrant.nl/(...)e_stemcomputer_terug
Leaf
pi_78978343
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:58 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Het principe van vrije en eerlijke verkiezingen inderdaad.
Is er dan iets mis met dat principe?
Nee dat principe niet.
Maar dat mensen mogelijkheden eisen en er dan vervolgens niks mee doen vind ik wel een beetje raar.
Leaf
pi_78978406
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:42 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

http://www.bndestem.nl/al(...)-niet-waterdicht.ece

De problemen met de machtigingen wordt niet door stemcomputers opgelost, die problemen blijven bestaan zolang je mensen de mogelijkheid geeft anderen te machtigen.
En dat interpretatie-probleem wordt opgelost door de kieswet, in dit geval hebben we te maken met een ongeldige stem. Er is dus geen discussie want die wordt gewoon opgevangen.

Erg slecht dat mensen die verstand zouden moeten hebben van de kieswet (tenslotte is stemmen dè interactie tussen publiek en politiek) op deze manier in een landelijke krant als kip zonder kop spreekt.
En hoe los je het probleem van vage stembiljetten op?
quote:
"Met de computer heb je immers geen discussies meer of een stem wel geldig is." Want wat te doen met een krasje door een wit bolletje terwijl elders op het stembiljet al een vakje is aangekruist? Schoot de stemmer uit met zijn potlood of bedacht hij zich?
Leaf
  Redactie Frontpage woensdag 10 maart 2010 @ 17:16:49 #17
4530 crew  Crazy Harry
pi_78979173
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:02 schreef VancouverFan het volgende:
Want jij hebt al die 40.000 tellers gesproken en gevraagd hoe ze zo'n dag ervaren?
Ik hoef ze niet alle 40 000 te zien om te weten dat er genoeg zijn die niet duf zijn. In ons stembureau was er welgeteld 1 te duf om te tellen, van de 7 aanwezigen...
quote:
Ik hoef het niet te controleren hoor. Maar andere mensen hechten daar ontzettend veel waarde aan. Ook al gaan ze niet zelf controleren, het gaat om het principe dat het moet kunnen....
Geef je hier nou toe dat dat goed is?
quote:
Ik weet genoeg inhoudelijke reacties te geven. Maar ik heb het idee dat ik sommige reacties al 100 keer heb gegeven. Ik blijf dezelfde dingen steeds maar weer herhalen. Daar stop ik op een gegeven moment gewoon mee.
De gelinkte reactie haalde op een inhoudelijke manier al jouw argumenten eronder uit. Je kan dus niets herhalen want dan zou je argumenten herhalen die eronder gehaald zijn. Het is erg tekenend dat je niet op die post reageert. Daaruit kan ik alleen maar opmaken dat je of perse gelijk wilt hebben, of gewoonweg een medewerker van Nedap bent die de werkelijkheid niet onder ogen wil zien.

En dit laat ik maar even staan aangezien die nog handig voor je kan zijn:
Stemmen met potlood
quote:
Meningen zullen altijd verschillen. Echter gaan er toch erg veel stemmen op om die computers weer terug te krijgen:
[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)e_stemcomputer_terug
Dat het niet ordelijk verloopt ligt niet aan de manier van stemmen. Dat ligt er aan dat men de kieswet niet volgt waarin al die problemen die nu in de media voorbij komen, ondervangen worden. Die problemen zouden dus ook voorkomen met stemcomputers.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:03 schreef VancouverFan het volgende:
Dat is al lang opgelost. Om maar even te citeren waar jij overheen leest maar waar ik daar dus al op reageer:
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:42 schreef Crazy Harry het volgende:
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:21:24 #18
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78979350
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:03 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]
Ja, dat heb ik nu al tig keer benoemd. Dat is illusoir. Je hebt het probleem van vage stemmen nog steeds, maar nu een stap eerder, en het gaat ongemerkt voorbij. Wat doe je als iemand twee knoppen op de computer tegelijk indrukt? En dan op de rode knop drukt. Registreer je dan een stem? En zo ja welke?

Dat is iets waar je ook over na moet denken bij de ontwikkeling. Bovendien kun je daar niet op terugkomen. Misschien is dat een voordeel, misschien is dat een nadeel.

Die computer zal ongetwijfeld iets doen als je twee knoppen tegelijk indrukt, misschien blanco, misschien de eerste kandidaat, misschien de tweede. Wat is daar zinnig?

Dat de tellers geen inputvalidatie hoeven te doen betekent niet dat dat probleem er niet is. Alleen je moet er maar op vertrouwen dat de computer in zulke gevallen een zinnige keus maakt, want je kunt het niet controleren.
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:23:08 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78979422
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:34 schreef naatje_1 het volgende:
Ze mogen dan wel zeggen dat het potlood tegen fraude is, maar het is net zo fraudegevoelig als de computer. Daarbij komt nog dat je met de computer geen stemmen over het hoofd kan zien, waardoor er dus geen hertellingen plaats hoeven te vinden. En dit:
Natuurlijk kun je met een computer wel stemmen over het hoofd zien. De vraag is alleen: kom je er wel achter? Hoe weet jij zeker dat als je zo’n apparaat voor je hebt dat hij je stem opslaat nadat die op het scherm is verschenen?

Of wat als de computer aan het eind van de dag zegt: 1300 keer gestemd, en er zijn 1400 stempassen ingeleverd?
pi_78979473
quote:

En op al die dingen die je blijft herhalen, is ook al door diversen users aangegeven dat de stemcomputer die problemen niet oplost. Dus we draaien inderdaad in een cirkeltje rond.
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:25:08 #21
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_78979498
quote:

[..]

Nee dat principe niet.
Maar dat mensen mogelijkheden eisen en er dan vervolgens niks mee doen vind ik wel een beetje raar.
Nou, door onze discussie ben ik van plan om de dag na de verkiezingen vrij te nemen zodat ik zonder problemen aanwezig kan zijn bij de telling van de stemmen in mijn buurt. Maar volgens mij heb ik al zoiets gezegd in deeltje 1.

En mijn statement is niet zo vreemd, kijk naar de OV-chipkaart, biometrische gegevens in paspoorten en de opslag ervan etc etc.
pi_78979512
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:16 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Ik hoef ze niet alle 40 000 te zien om te weten dat er genoeg zijn die niet duf zijn. In ons stembureau was er welgeteld 1 te duf om te tellen, van de 7 aanwezigen...
En waarom is jouw stembureau maatgeven voor al die andere in Nederland?
quote:
Geef je hier nou toe dat dat goed is?
Nee. Ik vind het overdreven. Prima dat je ergens voor strijd, maar maak er dan ook gebruik van.
quote:
De gelinkte reactie haalde op een inhoudelijke manier al jouw argumenten eronder uit. Je kan dus niets herhalen want dan zou je argumenten herhalen die eronder gehaald zijn. Het is erg tekenend dat je niet op die post reageert. Daaruit kan ik alleen maar opmaken dat je of perse gelijk wilt hebben, of gewoonweg een medewerker van Nedap bent die de werkelijkheid niet onder ogen wil zien.
Het is goed met je, zie maar lekker spoken.
quote:
En dit laat ik maar even staan aangezien die nog handig voor je kan zijn:
Stemmen met potlood
[..]

Dat het niet ordelijk verloopt ligt niet aan de manier van stemmen. Dat ligt er aan dat men de kieswet niet volgt waarin al die problemen die nu in de media voorbij komen, ondervangen worden. Die problemen zouden dus ook voorkomen met stemcomputers.
Want jij weet precies waar ze het over hebben?
Misschien ligt het wel aan de manier van tellen.
quote:
Dat is al lang opgelost. Om maar even te citeren waar jij overheen leest maar waar ik daar dus al op reageer:
[..]
Dus met papieren stemmen heb je al gauw de kans dat een stem (ten onrechte) ongeldig wordt verklaard. Lijkt me ook geen goede zaak voor de democratie dat mensen wel de moeite doen om te gaan stemmen maar om één of andere reden hun stem ongeldig wordt.
Leaf
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:26:20 #23
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_78979549
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je met een computer wel stemmen over het hoofd zien. De vraag is alleen: kom je er wel achter? Hoe weet jij zeker dat als je zo’n apparaat voor je hebt dat hij je stem opslaat nadat die op het scherm is verschenen?
Hij geeft neem ik aan een bevestiging... Met de bevestiging heb je je stem opgeslagen op de harde schijf...
quote:
Of wat als de computer aan het eind van de dag zegt: 1300 keer gestemd, en er zijn 1400 stempassen ingeleverd?
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:26:54 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78979566
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:37 schreef VancouverFan het volgende:
Hoe bepaal je zonder hertellen of de eerste telling deugd?
Door elkaar tijdens het tellen te controleren.
quote:
Wat is de beste telling dan?
En zelfs als je het rustig en nauwkeurig doet, er zijn zoveel verschillende mogelijkheden waar je op kunt stemmen, het is zeer goed mogelijk dat je nooit eenzelfde uitslag zult krijgen.
En hoe langer het duurt, hoe langer ook de kans op fouten. Biljetten die stuk gaan en ongeldig worden.
Het lijkt me stug dat stukgaande biljetten hier een wezenlijk probleem is. Maar als je serieus wilt beweren dat er geen manier is waarop je een zak papieren in stapeltjes kunt verdelen van elk ongeveer 100 om zorgvuldig na te tellen, en pas na de volgende stapel te gaan als je de eerste zeker hebt gedaan, dan geloof ik je niet.
pi_78979575
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:25 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Nou, door onze discussie ben ik van plan om de dag na de verkiezingen vrij te nemen zodat ik zonder problemen aanwezig kan zijn bij de telling van de stemmen in mijn buurt. Maar volgens mij heb ik al zoiets gezegd in deeltje 1.
Ik ga ook kijken
Maar dan op de avond van de verkiezingen, zodat ik de telling bij mijn stembureau kan volgen.
Of ik geef me op als teller, dat kan ook nog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')