abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82167236
Graag gedaan.
Ben helemaal vereerd dat we naar het klusboek gaan
pi_82167329
quote:
Op maandag 31 mei 2010 22:08 schreef Lorne het volgende:
Graag gedaan.
Ben helemaal vereerd dat we naar het klusboek gaan
Ik strooi het linkje dan bij iedere kastvraag rond en Vonk natuurlijk ook
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_82167480
pi_82179734
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:44 schreef Lorne het volgende:

[..]

We hebben zelf bedacht hoe we de kast wilden hebben. Eerste optie was de Billy van Ikea (ik weet het, dat is natuurlijk vloeken op het klustopic ). Na passen en meten met de standaardmaten bleek dat dit niet een echte optie was. Bovendien wordt het niet mooi om meerdere kasten naast en op elkaar te zetten (we wilden immers 1 kast). Als je dan ook nog eens de prijs meerekent.

Goed, zelfbouw dus. Hoe moeilijk kan een boekenkast zijn. Paar plankjes aan elkaar monteren en klaar.
Bleek toch wel een beetje tegen te vallen. Eerst bedenken wat de maten moeten zijn. Dan de breedte en de hoogte verdelen in een aantal vakken. Hoe hoog en hoe breed moeten deze zijn. Uiteindelijk hebben we een verdeling bepaald waarvan we het gevoel hadden dat het ok zou zijn. Nu de kast staat moet ik zeggen dat de maten van de vakken prima zijn. Voor de diepte van de kast hebben we gekeken op de ikea site bij een aantal kasten.

Uitgangspunten waren:
Maximale hoogte 2.42 (rekening houden met de trafo voor de verlichting die bovenop de kast moet komen)
Diepte van elk vak: 30 cm (bovenste plank: 40 cm ivm verlichting)
Breedte van elk vak: 81 cm
Onderste rij hoger i.v.m. grote boeken
Plint onderkant: 3 cm hoog
Materiaal: MDF 18 mm dik

Na een beetje puzzelen was de conclusie dat rij 2 t/m 7 bijna net zo hoog zouden worden als rij 1. Daarom hebben we er voor gekozen om de bovenste rij net zo hoog te maken als de onderste. Is ook meteen mooi symmetrisch.

Door nu van de totale hoogte de dikte van alle planken, de plint en de onderste en bovenste rij af te trekken weet je hoeveel ruimte er nog verdeeld moet worden. Dat kwam neer op ongeveer 31 cm: dus de hoogte van rij 2 t/m 6 wordt 31 cm.

Ik heb ervoor gekozen om de kast als het ware in de vorm van allemaal aparte blokken op te bouwen.
Bovendien heb ik ervoor gekozen om de kast als het ware horizontaal op te bouwen (laag voor laag).

De onderste plank voorzien van de plint: rondom 2,5 cm in laten springen (ook deze van 18 mm MDF)
De rijen zijn allemaal op de zelfde manier opgebouwd:
Elk vak bestaat uit een U: twee zijplaten aan de achterplaat geschroefd (wel voorboren om splijten te voorkomen). Je krijgt op die manier een scheiding tussen de vakken van 2* een 18mm MDF plaat.

De onderkant van deze U's heb ik met deuvels aan de plank waar ze opkomen te staan bevestigd. Met de bovenfrees de gaten voor de deuvels op de gewenste plaats maken. Vervolgens de punten op de U markeren (zijn van die metalen puntjes voor, weet ff niet hoe ze heten) en de gaten (ook weer met de frees) in de U maken. Beetje houtlijm en klaar.

Na 4 u-tjes is de rij vol. Plank erbovenop schroeven en de laag is klaar.

Dit voor alle lagen herhalen.
Ik moet zeggen na laag 4 begin je je wel af te vragen waarom die k#@$@ kast zo groot moet worden

Als laatste nog voor de voorkant de afdeklatten erop (middelste drie zijn 4,5 cm breed en de buitenste 2 zijn 2,25 cm breed). Dit is gemaakt van 5,5 mm dik triplex (kwam toevallig beter uit vanwege de deuren in de andere kast. Kan natuurlijk ook van bv 4 mm MDF).

Het materiaal hebben we bij de Gamma vandaan. Er was een tip gedaan over Hornbach, maar daar waren de verzendkosten 3 keer zo hoog.
Ik heb vantevoren een zaagplan gemaakt (ok we waren eerst heengegaan met een lijstje van benodigde aantallen en maten, maar gezien de hoeveelheid moesten we daar een afspraak voor maken en een plan maken).

Het overgrote deel is keurig op maat gezaagd. Ik heb het plan wel zo opgesteld dat elke maat maar 1 maal ingesteld hoefde te worden.

Een deel heb ik zelf op maat gemaakt. Hiervoor heb ik ook de frees gebruikt, zodat alle delen exact even groot zijn.

Ohja en na een aantal dagen zagen, freesen, boren en lijmen kon ik de kast niet meer zien.
Gelukkig heeft WRH het schilderwerk op zich genomen
Thx voor de beschrijving! Begrijp ik het goed dat de "U-tjes" met deuvels aan de achterkant vast zitten en dat op de U-tjes de horizontale plank geschroefd wordt, maar dat de U-tjes van de laag daarboven niet geschroefd worden aan de horizontale plank eronder, maar ook weer alleen vastzitten met deuvels aan de achterkant en met een horizontale plaat er bovenop geschroefd? (Oja en wat doe je met de bovenkant van de kast?)
pi_82182441
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 10:16 schreef Beijtje het volgende:
Thx voor de beschrijving! Begrijp ik het goed dat de "U-tjes" met deuvels aan de achterkant vast zitten en dat op de U-tjes de horizontale plank geschroefd wordt, maar dat de U-tjes van de laag daarboven niet geschroefd worden aan de horizontale plank eronder, maar ook weer alleen vastzitten met deuvels aan de achterkant en met een horizontale plaat er bovenop geschroefd? (Oja en wat doe je met de bovenkant van de kast?)
Een U bestaat uit twee zijplaten en een achterplaat. De achterplaat staat als het ware tussen de zijplaten in. De zijplaten heb ik met schroeven aan de achterplaat bevestigd. Ze zijn bij elke laag met deuvels aan de horizontale onderplaat bevestigd. De bovenplaat van elke laag (incl. de bovenste) is geschroefd. Elke U heeft aan de onderkant per plaat 2 deuvels (dus in totaal 6). Het aantal schroeven is per zijplaat 2 en achterplaat 3.

Na laag 4 heb ik steeds eerst de volgend complete laag naast de kast gebouwd en daarna op de bestaande laag geplaatst. (eigenlijk bestaat 1 laag uit een deel van 3 vakken en 1 deel van 1 vak). Ook de bovenste laag heb ik zo gedaan, dus de montage van de bovenplaat was geen probleem.
pi_82183032
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:40 schreef Lorne het volgende:

[..]

Een U bestaat uit twee zijplaten en een achterplaat. De achterplaat staat als het ware tussen de zijplaten in. De zijplaten heb ik met schroeven aan de achterplaat bevestigd. Ze zijn bij elke laag met deuvels aan de horizontale onderplaat bevestigd. De bovenplaat van elke laag (incl. de bovenste) is geschroefd. Elke U heeft aan de onderkant per plaat 2 deuvels (dus in totaal 6). Het aantal schroeven is per zijplaat 2 en achterplaat 3.

Na laag 4 heb ik steeds eerst de volgend complete laag naast de kast gebouwd en daarna op de bestaande laag geplaatst. (eigenlijk bestaat 1 laag uit een deel van 3 vakken en 1 deel van 1 vak). Ook de bovenste laag heb ik zo gedaan, dus de montage van de bovenplaat was geen probleem.
Oooo nou snap ik het! Ik had het precies verkeerd om begrepen. Bedankt! (Ik moet namelijk mijn "inloopkast" gaan bouwen en ben even aan het bedenken hoe ik dat ga doen: losse planken of echt een kast zoals dit)
pi_82183715
inloop kast, dat is ons volgende project
Gaan komend weekend eerst even wat kleinere klusjes doen, paar gaatjes dichtsmeren in plafond, plankje tegen de cv op zolder, nog een snoertje wegwerken beneden, dat soort werk.
Weekend daarna willen we als het lukt het hout weer gezaagd hebben voor de hele kleedkamer, met extra voorzetwandje als semi-secret dubbel wandkast.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_82188995
En ik ben nog even brutaal: hoeveel waren jullie ongeveer kwijt aan MDF voor zo'n kast? (Als jullie dat liever niet op het wereld wijde web gooien, snap ik dat natuurlijk)
pi_82190296
Ongeveer ¤ 200,00 aan MDF. Daarnaast nog de kosten van de verf die wel een beetje tegenvielen aangezien het MDF nogal zuigt. Wel speciale MDF grondverf van Flexa gebruikt. Vervolgens 2 laklagen. Ook hier gekozen voor wat betere kwaliteit verf: Histor. Dus is nog voor bijna ¤ 100,00 verf in gaan zitten. Wat de lampjes hebben gekost zou ik niet meer weten. Die hadden we een aantal maanden geleden al gekocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lorne op 01-06-2010 15:11:24 ]
pi_82191424
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:55 schreef Lorne het volgende:
Ongeveer ¤ 200,00 aan MDF. Daarnaast nog de kosten van de verf die wel een beetje tegenvielen aangezien het MDF nogal zuigt. Wel speciale MDF grondverf van Flexa gebruikt. Vervolgens 2 laklagen. Ook hier gekozen voor wat betere kwaliteit verf: Histor. Dus is nog voor bijna ¤ 100,00 verf in gaan zitten. Wat de lampjes hebben gekost zou ik niet meer weten. Die hadden we een aantal maanden geleden al gekocht.
Thx voor de info! Valt me nog mee allemaal, moet ik zeggen. Ok, het is wel veel geld voor een paar plankjes en wat verf, maar dan heb je uiteindelijk wel een mooie kast op maat!
Ik ga er eens over nadenken...
pi_82193078
Hadden eerst bij Ikea gekeken. Was duurder en niet zo mooi op maat. Bovendien zie je dan een wand die is samengesteld uit meerdere kasten die op en naast elkaar staan.

Uiteindelijk vielen de kosten ons ook mee.
pi_82193996
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:54 schreef Lorne het volgende:
Hadden eerst bij Ikea gekeken. Was duurder en niet zo mooi op maat. Bovendien zie je dan een wand die is samengesteld uit meerdere kasten die op en naast elkaar staan.

Uiteindelijk vielen de kosten ons ook mee.
Ja, precies...
pi_82222620
Mooi eindresultaat geworden!

Hebben jullie nog overwogen om mdf platen met een lakdraagfolie (witte grondlaag) te gebruiken?
En achteraf was het misschien makkelijker om de plankjes vooraf te gronden, of niet?
pi_82223194
ja gronden vooraf was wel handig geweest, met alle naden etc is verven gewoon niet lekker makkelijk als alles al staat.
met grondlaag eigenlijk niet overwogen, gewoon nooit aan gedacht eigenlijk
is misschien wel handig voor de volgende kast

andere kast (ordnerkast) staat inmiddels ook, zal eind van de dag daarvan wat pics plaatsen.
pi_82223481
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:15 schreef WRH het volgende:
ja gronden vooraf was wel handig geweest, met alle naden etc is verven gewoon niet lekker makkelijk als alles al staat.
met grondlaag eigenlijk niet overwogen, gewoon nooit aan gedacht eigenlijk
is misschien wel handig voor de volgende kast

Al doende leert men

Heb je de naden ook nog afgekit? Beetje overkill denk ik, maar soms ook wel weer erg mooi.

Die MDF met lakdraagfolie is erg fijn spul, kijk maar eens als je weer bij de hornbach / houthandel bent.
pi_82244613
zal ik doen, klinkt wel iets handiger
niets gekit, hebben nog een paar naadjes maar eigenlijk vinden we die we lekker authentiek
pi_82276755
Volgende kast inmiddels droog en ingeruimd, de ordnerkast in de studeerkamer staat:

Vanaf de start:

Stapje verder andere deel:

Aan elkaar, stripjes voor de schuifdeurtjes vastzetten:

MDF primer ertegenaan:

En klaar!
pi_82296363
dat wil ik ook kunnen wat gaaaf!!!
pi_82363652
Moet nu nog een koeievelletje in die kamer en dan is hij klaar, yes!

ook weer een stap verder beneden:
het wachten op de nieuwe bank is klaar, nieuwe bank staat

Moet alleen nog een ander koeievelletje komen, deze heeft 1 vlek wit en we willen eigenlijk gewoon helemaal diepzwart. Dus samen met de witte halen we dan een zwarte voor hier, kan deze die er nu nog ligt naar de slaapkamer.
pi_82363880
Is dat een foto van jou aan de muur?
pi_82364039
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 13:49 schreef Insertname het volgende:
Is dat een foto van jou aan de muur?
pi_82366179
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 13:56 schreef WRH het volgende:

[..]

Moderator zaterdag 5 juni 2010 @ 18:47:26 #123
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_82372298
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe jullie het schuifdeursysteem in de kast precies hebben gemaakt
pi_82373321
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 13:56 schreef WRH het volgende:

[..]

Vind je het niet raar dat alle gasten zo naar je kunnen kijken?

Nu verder ontopic:

Gave verbouwing
pi_82374192
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:29 schreef Insertname het volgende:

[..]

Vind je het niet raar dat alle gasten zo naar je kunnen kijken?

welke gasten?
zonder gekheid, er komen maar heeeeeel weinig mensen bij ons over de vloer, ons thuis is ons prive domein, zonder anderen.
pi_82374723
Oooh wat een huge bank! Gaaf zeg
pi_82375455
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe jullie het schuifdeursysteem in de kast precies hebben gemaakt
Eigenlijk heel simpel. Standaard profiel uit de bouwmarkt (plastic, dubbele U).
Deurtjes zijn van triplex: 5,5 mm dik.
Profiel op de onderkant en bovenkant gelijmd met montagekit.
Deurtjes vervolgens tussen de boven en onder profielen klemmen.

Was allen misschien handiger geweest om de deurtjes eerst te schilderen voordat de kast volledig in elkaar gezet werd.
pi_82378698
Oh jeetje hadden jullie die ook niet geschilderd?
Dat is een dievenwerkje dan
pi_82386024
nop, ordnerkast verdient voor ons niet echt een schoonheidsprijs omdat we bij die kast telkens zulk soort dingen deden, gewoon niet nadenken
maar hij staat gelukkig en alles is weer opgeruimd
  dinsdag 8 juni 2010 @ 13:06:07 #130
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_82491375
Respect voor de kasten, dat wil ik ook kunnen :-)
pi_83846191
Het heeft even geduurd maar toch weer even een update.
We hebben als grote klus de buitenboel aangepakt, alle kozijnen en deuren buitenom behandelt en in de nieuwe verf gezet, dit was nl in de afgelopen 15 jaar dus sinds de bouw van het huis niet meer gedaan.

Dit waren de oorspronkelijke kleuren (is volgens mij heel erg in geweest 15 jaar geleden, dat vage grijs-blauwe met donkerrood).
De keukendeur aan de achterkant:

Het raam ernaast:

Tijdens de klus, alles ontvet, uren geschuurd en kale plekken behandeld en in de grondverf:

Tijdens de 2 hoge raampjes, die trap is echt hoog als je er op staat en vooral het raampje links van onze slaapkamer heeft niet echt een prettige locatie, de trap moet nl precies op het schuine talud staan. Heb hoogtevrees, dus dat mocht lief mooi doen terwijl ik niet durfde te kijken

Nog even voor de beeldvorming:

Dit was de achterkant zoals het 2 jaar geleden was, kunt hier ook goed zien hoe smerig het huis nog is en hoe vol het ondanks verwijderen van de pergola nog staat.

Zo zag het er vanochtend uit, stuk rustiger in de lichte kleur verf en je kunt nu ook goed zien dat het huis mooi schoon is geworden van het zandstralen.

Zijkant van het huis vooraf, stond nogal wat ongeregeld spul als onkruid en rozenstruiken enzo, plus dus die geweldige kleurencombi van blauw met rood.

Zijkant vanochtend, schoon en lichte kleur verf en flink troep weggesnoeid en weggespit en uitgegraven. Kale plekken zijn inmiddels weer opnieuw ingezaaid dus met paar weken zie je daar niets meer van. Let niet op het hoge ongemaaide gras, dat is even expres gedaan omdat het net flink verbrand was overal door de warmte, dus we laten het even groeien.

De voorkant nu, er gebeuren overigens wel echt rare dingen met de kleuren op de foto want de voordeur heeft als enige een afwijkende kleur gekregen maar die hebben we zelf laten mengen en dat is dus exact de kleur van de onderste rand stenen van het huis, ziet er echt totaal anders uit hier.
de rest is gewoon RAL 9001, nieuwe garage deur hadden we al in de fabriek zo laten spuiten.

Overigens viel het niet echt mee dat buitenom verven met deze zomer. Paar keer dat ik niet meer kon slapen en maar gewoon om half 6 begon met verven. Rond lunchtijd moest ik toch stoppen omdat de verf stroop werd en het moet natuurlijk ook niet té snel drogen allemaal.

Maar goed, deze flinke klus zit er op, we zijn nu halverwege de kleedkamer, moet ook weer geregeld stoppen vanwege de warmte.
Verwachting is dit weekend het geval wel staat. Daarna nog even wat dingen (vloerbedekking leggen) op zolder en hebben net besloten om toch nog maar wat steentjes te verleggen in de voortuin maarja, die ligt op het zuiden dus dat is niet zo heel handig om nu aan te beginnen

Bedankt voor het kjken weer!
pi_83847427
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 13:40 schreef WRH het volgende:
Moet nu nog een koeievelletje in die kamer en dan is hij klaar, yes!

ook weer een stap verder beneden:
het wachten op de nieuwe bank is klaar, nieuwe bank staat

[ afbeelding ]

Moet alleen nog een ander koeievelletje komen, deze heeft 1 vlek wit en we willen eigenlijk gewoon helemaal diepzwart. Dus samen met de witte halen we dan een zwarte voor hier, kan deze die er nu nog ligt naar de slaapkamer.
Heel mooi! Ik hou helemaal niet van strak, maar het koeienvelletje maakt het (voor mij persoonlijk) weer wat speelser. Zo'n bank had mijn vriendin ook.. We lagen allebei altijd aan 1 kant, filmpje kijken... uiteindelijk lagen we beiden na een uur in een dikke coma Heerlijk!!
pi_83847668
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:17 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Heel mooi! Ik hou helemaal niet van strak, maar het koeienvelletje maakt het (voor mij persoonlijk) weer wat speelser. Zo'n bank had mijn vriendin ook.. We lagen allebei altijd aan 1 kant, filmpje kijken... uiteindelijk lagen we beiden na een uur in een dikke coma Heerlijk!!
zijn gek op koeievelletjes! hebben er meerdere en er komen nog meer bij. (zwarte op slaapkamer en witte in studeerkamer).
klinkt overigens als onze avondjes, lekker ruim op de bank hangen, bij voorkeur half tegen of over elkaar heen, drankje erbij, hapje, filmpje en inderdaad, voor het einde in slaap vallen
pi_83879654
Netjes geworden die buitenkant hoor!
pi_83881514
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 12:53 schreef Beijtje het volgende:
Netjes geworden die buitenkant hoor!
mijn moeder vond het maar saai!
pi_83883761
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 13:57 schreef WRH het volgende:

[..]

mijn moeder vond het maar saai!

Saai? Vind het echt 100 x beter het huis lijkt wel 10 jr jonger geworden

Maar wel wat bloempjes in de tuin hoor (niet met dit weer dan wel ).
pi_83883784
Enne wat voor tuinsets hebben jullie??
pi_83884145
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 15:29 schreef Ml-etje het volgende:
Enne wat voor tuinsets hebben jullie??
check
* pakt foto toestel en rent naar beneden*
pi_83884614
Deze staat bij het keukenterras, tafel met glazen blad:

Dit is eigenlijk 1 set van 2 stoeltjes, 2 poefjes en 1 bank maar die hebben we uit elkaar getrokken zodat nu 1 bankje op het ene terras staat (waar oorspronkelijk het tuinhuis stond) en de stoeltjes met poefjes op het achterterras. De kussentjes liggen er vandaag niet op trouwens, veel te heet in die hoek, je ziet vandaag het gras ook wegbranden en dan heb ik vanochtend vanaf 6 uur gesproeid tot de zon er op kwam.

pi_83940076
mooi zeg!
pi_83945709
Mooi tuinset, eens heel wat anders dan riet of dat donkere gevlochten.
pi_83946275
thanx!
moest beetje bij het huis passen he
en we wisten al dat we dat licht gingen verven.

wel net een boom voor de helft moeten omhalen en de rest van de herfst, hebben 2 bomen verloren door het weer dit weekend. eentje lijkt bliksem wel ingeslagen, was voor de helft al naar beneden gegaan waardoor het gewicht precies op 1 helft kwam, hing echt gevaarlijk over openbare ruimte dus die hebben we verder moeten halveren.
nu eerst verder met de dingen in huis, dus het omhalen van het restant boom moet ff wachten.
maar schrokken er een beetje van gistermiddag, zagen het pas heel laat, allang blij dat het kreng niet bij iemand op zijn hoofd gevallen is ofzo.

kleedkamer zou in theorie (als het niet té heet wordt) vandaag af moeten komen, kan ik 'm morgen inrichten, dus pics volgen vanavond of morgen weer!
pi_83949821
het ziet er echt mooi uit buiten nu! Ook mooie set idd. Maar er komen toch nog wel een paar bloemetjes ergens he?
pi_83950524
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:40 schreef Beijtje het volgende:
het ziet er echt mooi uit buiten nu! Ook mooie set idd. Maar er komen toch nog wel een paar bloemetjes ergens he?
ehm....
nouja we hebben net vorig weekend een lavendel cadeau gekregen die we uit de pot willen halen en planten bij het keukenterras? en dan nog 1 witte vlinderstruik?
ohja en er staat 1 jadeplant bij de voordeur! is toch ook bloemetje?
pi_83950851
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 13:22 schreef WRH het volgende:

[..]

zijn gek op koeievelletjes! hebben er meerdere en er komen nog meer bij. (zwarte op slaapkamer en witte in studeerkamer).
klinkt overigens als onze avondjes, lekker ruim op de bank hangen, bij voorkeur half tegen of over elkaar heen, drankje erbij, hapje, filmpje en inderdaad, voor het einde in slaap vallen
Ik hou er ook van, die dierenhuidjes!

Heb twee grote kleden, 1 donkerbruine, en 1 witte, allebei allemaal vierkante vlakjes.
pi_83951279
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:55 schreef WRH het volgende:

[..]

ehm....
nouja we hebben net vorig weekend een lavendel cadeau gekregen die we uit de pot willen halen en planten bij het keukenterras? en dan nog 1 witte vlinderstruik?
ik zeg niets
Ieder zijn smaak
pi_83951976
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:55 schreef WRH het volgende:

[..]

ehm....
Haha, 3 bloemetjes, in zo'n grote tuin... Idd, ieder zijn ding zullen we maar zeggen...
pi_83952012
Mja en toch vind ik de tuin nu ook mooi.
Bij mij wordt het al snel zo'n kleurenscala
pi_83956385
De bestrating vervangen en het gras mooi groen laten worden en het is helemaal in orde!
pi_83957213
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:12 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
De bestrating vervangen en het gras mooi groen laten worden en het is helemaal in orde!
check!
maar we hebben ook nog op de agenda om dat enorme onkruid aan de boswal kant weg te halen, dat groeit nu hoger dan ikzelf (nee niet gelogen, echt, ik kan er niet meer doorheen, ok, ik ben maar 1.60 m maar dan nog..)
die gaat er waarschijnlijk van het weekend aan zodat de overgang gras - boswal wat lager wordt, zonder al te veel troep er tussen en dan gewoon weer bijhouden, waren we de laatste tijd niet aan toegekomen en dan gaat het snel.
althans, hoop dat dat dit weekend gaat redden, want ik trek er niets uit dat groter is dan ikzelf
pi_83957441
Hoe kom ik er nou in hemelsnaam bij dat jij een man bent Heb dat altijd gedacht.................

Excuses hahaha!
pi_83957569
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:30 schreef WRH het volgende:

[..]

check!
maar we hebben ook nog op de agenda om dat enorme onkruid aan de boswal kant weg te halen, dat groeit nu hoger dan ikzelf (nee niet gelogen, echt, ik kan er niet meer doorheen, ok, ik ben maar 1.60 m maar dan nog..)
die gaat er waarschijnlijk van het weekend aan zodat de overgang gras - boswal wat lager wordt, zonder al te veel troep er tussen en dan gewoon weer bijhouden, waren we de laatste tijd niet aan toegekomen en dan gaat het snel.
althans, hoop dat dat dit weekend gaat redden, want ik trek er niets uit dat groter is dan ikzelf
Ik zou het kapot spuiten ipv er uit gaan trekken. Scheelt veel moeite en is effectiever Voor het spuiten wel ff met de (bos)maaier er overheen zodat het laag is. Dan werkt het spuiten beter.
pi_83957708
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:37 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik zou het kapot spuiten ipv er uit gaan trekken. Scheelt veel moeite en is effectiever Voor het spuiten wel ff met de (bos)maaier er overheen zodat het laag is. Dan werkt het spuiten beter.
heb round up, dachten erover om dat eerst (voorzichtig) te spuiten zodra de regen over is en dan over een paar dagen de boel weg te halen.
moeten dan alleen wel enorm voorzichtig zijn dat het niet op het gras komt.
pi_83957749
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
Hoe kom ik er nou in hemelsnaam bij dat jij een man bent Heb dat altijd gedacht.................

Excuses hahaha!
* loopt nu naar lief toe en trekt shirt omhoog*
ff checken
pi_83957787
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:40 schreef WRH het volgende:

[..]

heb round up, dachten erover om dat eerst (voorzichtig) te spuiten zodra de regen over is en dan over een paar dagen de boel weg te halen.
moeten dan alleen wel enorm voorzichtig zijn dat het niet op het gras komt.
Round up is niet opgewassen tegen zulk hoog onkruid.
Het beste is om gewoon met een heggenschaar/bosmaaier/grasmaaier alles kort te maaien. En dan daar overheen spuiten. En dan duurt het nog een dag of 5 voor je duidelijk ziet dat het bruiner word
pi_83957843
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:41 schreef Puala het volgende:

[..]

Round up is niet opgewassen tegen zulk hoog onkruid.
Het beste is om gewoon met een heggenschaar/bosmaaier/grasmaaier alles kort te maaien. En dan daar overheen spuiten. En dan duurt het nog een dag of 5 voor je duidelijk ziet dat het bruiner word
ah ok, doen we dat
pi_83957858
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:30 schreef WRH het volgende:

[..]

check!
Afknippen of omzagen wat je niet meer wilt hebben en dan met de spade de boel opruimen. In ieder geval niet spuiten. Daarnaast zou ik het gras compleet meepakken tijdens het bestraten. Er groeit teveel rotzooi tussen.
pi_83958026
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:43 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Afknippen of omzagen wat je niet meer wilt hebben en dan met de spade de boel opruimen. In ieder geval niet spuiten. Daarnaast zou ik het gras compleet meepakken tijdens het bestraten. Er groeit teveel rotzooi tussen.
zit heel veel troep tussen maar vooral ook mos en dat vinden we stiekem wel lekker eigenlijk, tis groen, hoeft het niet te maaien en ligt lekker
pi_83958379
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:46 schreef WRH het volgende:

[..]

zit heel veel troep tussen maar vooral ook mos en dat vinden we stiekem wel lekker eigenlijk, tis groen, hoeft het niet te maaien en ligt lekker
Dat het je gras sloopt is bijzaak?

pi_83958452
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:54 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Dat het je gras sloopt is bijzaak?

eigenlijk wel
is gewoon 1 van die dingen die we nu gewoonweg niet belangrijk vinden gezien alle andere klussen incl de voorgaande die we al gedaan hebben.
voor volgend jaar of de volgende eigenaar.
pi_83959306
quote:
Op maandag 12 juli 2010 14:55 schreef WRH het volgende:

[..]

eigenlijk wel
is gewoon 1 van die dingen die we nu gewoonweg niet belangrijk vinden gezien alle andere klussen incl de voorgaande die we al gedaan hebben.
voor volgend jaar of de volgende eigenaar.
Ik vind ook niks mis met mos hoor...
pi_84012875
Het scheelt in ieder geval ook in het maaien. Wat een k@#$ klus is dat elke week weer.
pi_84057725
De kleedkamer is inmiddels zo goed als af.
We hebben in deze kamer een extra muurtje geplaatst waar we de kerstspullen e.d. achter kunnen opbergen, dan tegen die wand een kastgedeelte met alleen legplanken en tegen de andere wand het hanggedeelte.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, altijd moeilijk om op de foto te zetten:

Het eerste gedeelte staat, extra diepe planken zodat we er lekker veel in kwijt kunnen straks.

Dagje verder, bijna alles wit, moet nog paar pootjes in de grondverf zetten hier.

En zo de planken zo goed als ingericht.

Met erachter dus de ruimte waar alle kerstspullen passen (wist niet dat we zoveel hadden eigenlijk, is volkomen ongemerkt gebeurt) en dingen als alle spelletjes enzo.

En het hanggedeelte, helaas waren de witte roedes op bij de praxis, dus links onder moet er nog eentje komen zodra ze die weer hebben, kan dus nog niet alles opbergen.

Hoop dat het evengoed beetje te zien is, dit is als je de kamer inloopt, links dus het leggedeelte en rechts het hanggedeelte.
Er moet dus nog wat voor natuurlijk, dit is alleen maar de kastindeling maar ik ben echt al super blij dat de boel niet meer aan een waslijntje op zolder hangt en gewoon weer op de eerste verdieping bij elkaar.

Nu bezig met de zolder, beetje ombouw om de nieuwe cv ketel incl plankje voor de afstandsbedieningen en het leggen van de recycle vloer, jawel, het vinyl dat we tijdelijk beneden hadden liggen doet het erg goed als goede sportvloer op zolder. (zolder = sportkamer).
Pics volgen eind van de week / weekend weer.
pi_84069825
Ja heuj nu pas je niet meer in je zwart wit hokje

Ben jaloers mega veel hangruimte
Zit er netjes uit
pi_84083082
ja echt super zeg, die ruimte! Mooi geworden!
pi_84607364
A walk in wardrobe... O+

En kerstspullen kan je nooit genoeg hebben! O-)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_85198940
nauwelijks tijd gehad voor een update, sorry! was even beetje druk met andere dingen. (zou het bijna vergeten maar er moet ook nog wel eens gewerkt worden)

De zolder is klaar, lekker opgeruimd nu alle kleding die er tijdelijk hing weer lekker de kleedkamer in kan:

vanaf trap.

richting trap

(voor diegenen die nu denken; hm, die vloer... ja dat klopt ja, recycle vanaf de woonkamer, maar dat was altijd al de bedoeling, vind vinyl erg praktisch en hygenisch voor een sportzolder)

Voortuin was ook flink aan het verzakken (vervelend probleem in deze omgeving) dus lief heeft zich gestort op het tegelen van een plateautje bij de voordeur zodat ook dat euvel verholpen is. ik had eerder al de ronding uit de tegels in de voortuin gehaald zodat alles rechte lijnen kreeg, maar helaas, heb een afwijking blijkbaar waardoor ik per definitie kuilen krijg en lief dus alles er weer uit kon halen en opnieuw kon leggen -O-

en nog even de kleedkamer, nu mét rolgordijntjes, praktischer omdat welke deurtjes dan ook bij openen veel ruimte kosten en dit niet.

En de achtertuin is zo zonder die in de weg staande bomen een stuk rustiger, na tig keer voeding en sproeien begint het gras ook goed aan te slaan, eindelijk:

Grap is: we hebben zitten brainstormen (vrnl na de offertes voor het aanleggen van de tuin die varieerden van 60.000 tot 80.000 8)7 ) hoe we dat nu low budget toch enigszins konden doen.
Lang leve de nieuwe google features, dus we hebben uitgebreid van bovenaf alle vergelijkbare tuinen in de wijk kunnen bekijken en we hebben van alles bedacht, starten met de boswal in de herfst en volgen dan vanzelf met de rest. (paintje volgt nog)
heb er nu al zin in :X

what's next?
ehm, we zijn wederom moed aan het verzamelen om de badkamer nog te gaan doen en het toilet ernaast op de bovenverdieping.
moet nog even wachten omdat we nog iets te druk zijn met wat andere zaken maar we hopen dat toch wel snel te kunnen gaan doen, het kan nu eenmaal niet allemaal in 1 ruk door helaas.

bedankt voor het kijken weer!
pi_85833322
Weer even een kastenvraagje van mij :) :s)
Voorlopig blijven in mijn woonkamer de Billy's present, maar ik hou jullie selfmade mdf kast in mijn achterhoofd...
Maar goed, op de planning staat mijn inloopkast (inwurmkast) :-) en nu zit ik te bedenken hoe ik die zal maken: railsysteem met lossen meubelpanelen (lelijk, maar snel en goedkoop), iets met mdf fixen (ingewikkelder en wat duurder), of, ik zat in jullie topic te neuzen, zoiets als jullie nu hebben in jullie kleedkamer? :D Dat is wel een mooie tussenoplossing: niet allemaal aparte 'vakken' in de kast, zodat het heel ingewikkeld is om te maken (zoals jullie boekenkast), maar wel veel mooier dan een railsysteem.
Dus, in de hoop dat jullie dit lezen: hoe hebben jullie dit aangepakt? Kon het niet vinden in jullie topic. Zijn de planken en zijkanten ook van mdf? En rusten de planken óp de verticale latjes of zijn ze ertegenaangemonteerd ofzo?
Alvast bedankt... :)
pi_85839538
zal eens even checken of lief vandaag nog puf bij elkaar kan rapen om uitleg te geven ;)
(druk weekend gehad, incl gister feestje in Duitsland en daarvandaan weer midden in de nacht naar huis rijden, dus energie is op een dieptepunt)
pi_85839708
O thanx! :D Heeft geen haast hoor, kan er toch pas over meer dan een maand tijd voor maken denk ik...
pi_85876090
We hebben voor de kleedkamer ook gekozen voor een simpele en snelle oplossing (waren het ook een beetje zat om eerlijk te zijn).

De planken bestaan uit 1 geheel en rusten op de latten (dit zijn gewone rachels). vanaf de bovenkant van de plank met schroeven (en een beetje lijm/montagekit) vastmaken op de poten. De latten die er vervolgens bovenop staan met stoelhoeken gemonteerd. Aan de bovenkant weer met schroeven door de plaat die erbovenop komt. De planken en zijkanten zijn van mdf. We hebben 9mm gebruikt. Voor het mooie ofwel te dun, ofwel te weinig latten ertussen aangezien de planken wel iets doorhangen. Voor de achterwand heb ik gipsplaten gebruikt, behangetje ertegen en met latex wit gemaakt.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
pi_85881036
Ok thx Lorne! Dacht al dat zoiets de constructie zou zijn. Ik wil dus inderdaad ook een simpele en snelle oplossing, die er wel netjes uitziet, dus denk dat ik ook zoiets ga doen! (Over een tijdje pas dus, maar dan laat ik het resultaat zeker zien!)
Top, bedankt! ^O^
pi_85942861
Ben benieuwd naar het resultaat
  Moderator maandag 1 november 2010 @ 21:16:04 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88236919
hah Vonkenboer!
even helemaal niets helaas, al enige tijd een nare peesontsteking in 1 pols. wordt wel heel bedreven in het zgn 1 hands / 1 vinger type systeem ;)

lief wel flink wat gedaan in de tuin, 1 terras uitgebreid, 1 terras stenen vervangen en 1 terras volledig weggesloopt, voortuin helemaal afgemaakt met verse bamboe en stapels grind, waarvan foto's hopelijk binnenkort zullen volgen.
badkamer en toilet vanwege bovengenoemde reden even volledig van de baan.
pi_88244538
Beterschap de komende tijd, ben benieuwd naar de tuin! :)
pi_88244703
Hè bah, sterkte met je pols.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_88246160
thanx!
pi_111930048
En?
Zijn er nog vorderingen? :)
pi_111930223
het staat te koop
pi_111935346
hoi, wat grappig dat het gemerkt is!
jep, we staan te koop, voor de liefhebber; veel info en foto's op onze eigen site www.jeroenenmaya.nl
we zijn op zoek naar een volgende uitdaging ;)
die gaan we weer met net zo veel enthousiasme oppakken! (suggesties?)
pi_111964228
ik vind zo'n vol bos wel wat hebben.
pi_111965427
Bos leverde afgelopen weekend wel een 'familie drama' op ;)
Nestje merels werd aangevallen door een grote ekster, bleek wat uitgevallen en vervolgens zat de halve katten populatie uit de buurt verlekkerd te kijken.
Heel snel baby merel gepakt en naar de vogelopvang gebracht. Daar geniet hij nu in een couveuse van waarschijnlijk beter en meer voer dan bij zijn ouders thuis en gaat hij een goede toekomst tegemoet.

Maar met name de boswal trekt echt enorm veel beestjes, we hebben echt dagelijks minimaal 1 ree in de tuin (ook geregeld compleet op het keuken terras), zeker wekelijks zien we een vos rondrennen, om over het vogelspul nog maar niet te spreken, echt super leuk.

Het werk aan de boswal vinden wij zelf inmiddels meevallen. Er was flink achterstallig onderhuid dat we inmiddels aangepakt hebben dus nu is het eigenlijk alleen in de herfst en in de lente wat snoeien, soms wat kappen en verwerken tot brandhout, beetje de grond opruimen van los spul en dat is het wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')