abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80188254
Een van de schapen pinkelde wat, daarom heb ik ze gister bijeengedreven en hun klauwtjes bijgesneden. Dat is voor schapen zoiets als naar de tandarts gaan: het is eng, het doet soms pijn en het is voor hun eigen bestwil.
Bij het een voor een in handen hebben van de schapen zag ik dat de luizen hadden. Schapenluizen.

Schapenluizen zijn nogal grote beesten; zeg maar zo groot als een volgezogen teek. We hebben nooit eerder luizen gehad, maar ik had ze wel eens eerder gezien, dus ik wist wat het was.
Vandaag de schapen daarom opnieuw gevangen, flink klem gezet tegen elkaar, natgespoten met water (vinden ze niet leuk). Ze staan klem zodat ze niet kunnen schudden: een nat schaap schudt zich uit als een hond, en door de vette wol zijn ze dan ook zo weer droog. Maar goed, flink nat dus. En daarna een antiparasietenmiddel over ze uitgegoten. Als het goed is zijn ze daarmee nu weer luisvrij en in een keer ook voor zes weken beschermd tegen maden. Alleen is het nog geen madenweer,

En dan de varkens. Hun weide schiet mooi op! De omheining is klaar, de boompjes zijn eruit, en het hok is voor een belangrijk deel af.

Eerst een betonvloer gestort:

En daarna een muurtje gemetseld:

Muur is één meter hoog.

Dak moet er nog op, dat zou komende week moeten lukken. En ergens daarna moeten dus de varkentjes hierheen gebracht worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-04-2010 16:27:15 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80469755

De schapen kijken hun ogen uit:

D'r heeft er een een zeer voorpootje, hopelijk trekt dat snel bij want het is wel zielig.
En in dat prachtige hok dat we voor ze gebouwd hebben zijn ze nog niet geweest, ze slapen gewoon in het veld, tegen elkaar aan .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80469990
Nog eentje van de nieuwsgierige schapen. Ze blaten en blaten tegen die varkens, en de varkens geven geen sjoege.

Gezien de hoeveelheid varkenspoortjes moet er een varken een ander verbergen.
  maandag 19 april 2010 @ 09:21:12 #54
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_80470907
Varkentjes
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
  maandag 19 april 2010 @ 10:46:50 #55
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_80473067
Terug Vind Piggies!

En hoe heten ze nou?
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  maandag 19 april 2010 @ 10:52:51 #56
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_80473267
Oh ze zijn er, wat leuk!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_80475816
Ze zijn mooi
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Moderator maandag 19 april 2010 @ 12:44:46 #58
155227 crew  Guppy
dus
pi_80477561
Zo zijn varkentjes bedoelt
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80483961
quote:
Op maandag 19 april 2010 10:46 schreef MariaEtcetera het volgende:
Terug Vind Piggies!

En hoe heten ze nou?
  • Francis
  • Kevin
  • Notorious
  • Lebowski
  • ik moet verrassend weinig
      maandag 19 april 2010 @ 15:38:43 #60
    176471 oh-oh
    pi_80484014
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 15:37 schreef sigme het volgende:

[..]

• Francis
  • Kevin
  • Notorious
  • Lebowski

• OMG geniale namen
    Bacon , Bacon, Big en Big

[ Bericht 0% gewijzigd door oh-oh op 19-04-2010 15:52:50 ]
    'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
    ( Groucho Marx )
    pi_80495209
    Varkens! Wat tof Sigme!
    'k Hoop dat ze zich gedragen..
    I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
      maandag 19 april 2010 @ 20:40:02 #62
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_80495935
    Prachtige namen
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuďtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_80503423
    Wat een lekkere speklappies lopen er daar bij jou rond!!!

Fake it baby - They won't even know!
    You can make it ?
    Cos everybody knows that that's the way to go
      maandag 19 april 2010 @ 23:30:15 #64
    231895 MariaEtcetera
    President Vanellope
    pi_80504390
    quote:

[..]

• Francis
  • Kevin
  • Notorious
  • Lebowski

• Heldin!

Aan Lebowski had ik idd niet gedacht, wat tof! Koosnaampje: the Dude
    pi_80510640
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:39 schreef sigme het volgende:

D'r heeft er een een zeer voorpootje, hopelijk trekt dat snel bij want het is wel zielig.
    En in dat prachtige hok dat we voor ze gebouwd hebben zijn ze nog niet geweest, ze slapen gewoon in het veld, tegen elkaar aan .
    Geweldig!
    Hoe is het met het voorpootje?
    Go hard or go home
    pi_80510772
    ga je ze ook bier laten drinken voor de smaak van het vlees? net als ramsey
    pi_80517095
    quote:

[..]

• Francis
  • Kevin
  • Notorious
  • Lebowski

• Mooie beesten (de nieuwschierige schapen zijn ook geweldig, lol)
    Venus in pocketformaat
    Š loveli
    pi_80523549
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 09:57 schreef Noek het volgende:

[..]

Geweldig!
    Hoe is het met het voorpootje?
    Slecht .

We hebben het vark met de zere poot apart gezet, in de wei kon hij niet grazen, niet wroeten, en geen voer vreten want dan vraten de anderen het voor z'n neus weg. Hij ligt nu in het hok (hij ligt ook echt alleen maar). Voer voor z'n neus gooien, dan snorfelt 'ie dat op. En hij komt even overeind om te drinken, dat wel. Hij zal in de komende week *moeten* opknappen, anders gaat 'ie het niet redden.
    pi_80552448
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2010 15:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Slecht .

We hebben het vark met de zere poot apart gezet, in de wei kon hij niet grazen, niet wroeten, en geen voer vreten want dan vraten de anderen het voor z'n neus weg. Hij ligt nu in het hok (hij ligt ook echt alleen maar). Voer voor z'n neus gooien, dan snorfelt 'ie dat op. En hij komt even overeind om te drinken, dat wel. Hij zal in de komende week *moeten* opknappen, anders gaat 'ie het niet redden.
    Ah bah, wat naar. Je hebt geen flauw idee wat het is?
    Hopelijk knapt die alsnog wonderbaarlijk op want er kunnen nooit genoeg varkens in een wei staan.
    Go hard or go home
    pi_80554232
    Waar ze vandaag komen zaten ze in een stal, met een beetje enge plank erin om bij hun mestplek te komen (waar ze schijten), en ze waren klierig want ze zaten al wat te lang in die stal. Dat wisten we, daarom hebben we gehaast om de boel bij ons ze ver af te hebben dat ze naar ons konden.

Notorious heeft daar z'n linkervoorpoot bezeerd, misschien op die plank, want daar zat een lelijk gat in.
    De vorige eigenaar en de dierenarts zijn het erover eens dat de poot niet gebroken is, want hij hinkt er wel op indien nodig. Dus dan zal de poot gekneusd zijn. Of verzwikt, of hoe je het wil noemen.

Dierenarts denkt nu na of het verstandig/mogelijk is om pijnstillers te geven, en mogelijk moet ik het beest temperaturen om te controleren of het geen abces is. Hij rilt wel veel (kan ook pijn of stress zijn), dus ik zal ook overleggen of hij koortsremmers moet.

Het gaat wel beter nu hij apart staat: hij vreet & drinkt, en vandaag loopt 'ie ook weer een beetje.
    pi_80570115
    De 3 biggetjes hebben uitgeslapen tot 12uur. Het zijn luie zwijnen!

Ze slapen echt diep & vast .

Vanochtend heeft Notorious wat vrije uitloop gekregen (eerst zat hij echt in het hok opgesloten).

En na een paar uurtjes heeft 'ie toch de benen genomen, dwars door (onderdoor?) het schrikdraad door. Het gaat een stuk beter met 'm. Wat eten & rust doet wonderen. Vanavond hebben we 'm gevangen, klem gezet, en een thermometer in z'n * gedrukt. 38,9oC, en dat is een gezonde temperatuur voor een varken. Dus: geen koorts. En geen gebroken poot.
    Dan moet het toch een kneuzing zijn. We laten 'm voorlopig vrij scharrelen. Als het weer achteruit gaat sluiten we hem weer op; daar wordt 'ie wel héél ongelukkig van (gilt echt hartverscheurend) maar lichamelijk sterkt hij dan wel goed aan.
      woensdag 21 april 2010 @ 20:58:15 #72
    231895 MariaEtcetera
    President Vanellope
    pi_80574043
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 19:26 schreef sigme het volgende:
    [ afbeelding ]

Vanochtend heeft Notorious wat vrije uitloop gekregen (eerst zat hij echt in het hok opgesloten).
    [ afbeelding ]

En na een paar uurtjes heeft 'ie toch de benen genomen, dwars door (onderdoor?) het schrikdraad door. Het gaat een stuk beter met 'm. Wat eten & rust doet wonderen. Vanavond hebben we 'm gevangen, klem gezet, en een thermometer in z'n * gedrukt. 38,9oC, en dat is een gezonde temperatuur voor een varken. Dus: geen koorts. En geen gebroken poot.
    Dan moet het toch een kneuzing zijn. We laten 'm voorlopig vrij scharrelen. Als het weer achteruit gaat sluiten we hem weer op; daar wordt 'ie wel héél ongelukkig van (gilt echt hartverscheurend) maar lichamelijk sterkt hij dan wel goed aan.
    Nawww! Die eerste foto is net een Hallmark-kaartje ofzo! Knus

En fijn dat het beter gaat met Notorious!
      woensdag 21 april 2010 @ 21:16:38 #73
    299496 Paranoot
    paramilitaire noot
    pi_80574862
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 19:26 schreef sigme het volgende:
    [ afbeelding ]
    wat een leuke foto en wat hebben ze veel haar
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 22 april 2010 @ 18:22:58 #74
    163650 Greys
    pi_80605387
    TT gewijzigd op verzoek!
    Piggies in tha house!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_80606327
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 21:16 schreef Paranoot het volgende:

[..]

wat een leuke foto en wat hebben ze veel haar
    Ze zouden nog hariger moeten worden; ze zitten wat krap in de vacht omdat ze al een paar maanden binnen zaten. Ik ben benieuwd.

Het gaat aardig goed met Notorious, hij hinkt nog even hard en ligt nog steeds heel veel, maar als het nodig is kan hij een drafje doen en gaat 'ie pas na een meter of twintig bij elke stap zachtjes gillen. En hij kan ook wat voer veroveren. Dus voorlopig mag hij vrij blijven.
    pi_80660460
    Tvp.
    Dit ga ik maandag allemaal teruglezen.
    Kwam je vanavond toevallig tegen en ben heel benieuwd naar hoe het je allemaal is vergaan.
    Zo af en toe denk ik er wel eens aan wanneer ik zo´n rot stuk vlees van de bioindustrie naar binnen hachel.
    Sinds een paar maanden ben ik me hier veel bewuster van en kies liever voor diervriendelijk. Dan maar duurder.

Lammetjes eten is eigenlijk helemaal niet erg, terwijl ik je eerder zo´n provocerend hartvochtig rotmens heb gevonden.
    Enfin, het lukt niet altijd maar ik doe mijn best om iets bewuster te leven.
    pi_80737784
    Notorious lijkt zich wel te redden met z'n voorpootje. Het wordt niet slechter, misschien zelfs wel een klein beetje beter. Het is sowieso een lastig varken, veel schuwer dan de anderen en laat zich makkelijk van het vreten verjagen.

Gisteren bij een varkensbezoekje had er eentje een raar ding aan z'n achterwerk hangen. Bij nader inzien uit z'n achterwerk hangen. Met behulp van een kluit droog gras heb ik het hangende ding en het varken van elkaar gescheiden en het wormvormig aanhangsel van dichtbij bekeken. Zo'n 25cm lang, bleekroze met een rooiďge streep in de lengte en aan beide uiteinde scherpgepunt en het leefde. Een spoelworm. Nader onderzoek leert dat spoelwormeninfectie onvermijdelijk is. Ontwormen kan, maar moet dan wel heel vaak en met lelijk gif. Varkens worden zelden ziek van de wormen, het levert wel economische schade op omdat er in de lever vlekken komen. We hebben besloten om de scharrelvarkens toch maar zo gifvrij mogelijk te houden; als er een ziek wordt kunnen we dan ingrijpen.

Ondertussen heb ik eergister wél de schapen weer eens met smerig gif behandeld. Oneerlijk strijd: zij worden ingesprayd met vies gif en ik bescherm mijzelf met regenpak & handschoenen & beschermkap.. Maar schapen met luizen is ook niet zowat. Het vorige gif was ietwat over de datum en had wel 80% van de luizen gedood. Maar ja, 20% resterende luis is ook teveel.
    Nu zit er neocidol op, het ontzettende goede allesdodende breedspectrum gif dat werkelijk alles met meer dan 4 poten onmiddelijk dood laat neervallen. Sorry mieren, spinnen, bijen .

Morgen komt iemand drie schapen halen, onze schaapscheerder wil wel wat vers bloed in zijn eigen kudde en wij willen er eigenlijk een paar kwijt. Onder andere om de infectiedruk te verminderen. Vlees hebben we niet nodig, dus hebben we hem gevraagd of hij ze wou hebben.
      maandag 3 mei 2010 @ 15:04:33 #78
    57571 -Mellow-
    Hobo on the loose
    pi_80969857
    Naast de moestuin en de lammeren nu ook varkens Ik benijd je Sigme!

Ik kan er voorlopig alleen nog maar van dromen ooit de ruimte te hebben voor al dat moois. Tot die tijd geniet ik graag op een afstand mee , leuke foto's van de biggen
    'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
    pi_81734400
    't Gaat erg goed met de varkjes. Ze zijn tevreden en blij, wroeten en knorren. Dagelijks twee kruiwagens gemaaid lang gras en een kleine kilo krachtvoer. Ze vreten ons nog arm, dat wel. Daar moeten we nog wat op verzinnen denk ik. Voederbieten ofzo.

De veestapel is vandaag ook nog wat uitgebreid.
      Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 21:05:06 #80
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_81737608
    Oooh, lieff!!
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      vrijdag 21 mei 2010 @ 21:11:55 #81
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_81738016
    Hond op de bbq!
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_81739342
    Ohhhhh is dat een stabij???
    pi_81740820
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 21:34 schreef Isegrim het volgende:
    Ohhhhh is dat een stabij???
    uhuh .
      vrijdag 21 mei 2010 @ 22:06:34 #84
    176471 oh-oh
    pi_81740984
    Oooooooooh wel jaaaaaaa ook nog een pupje!
    Hoe heettie???
    Hijs cute
    ( Groucho Marx )
    pi_81742137
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 22:03 schreef sigme het volgende:

[..]

uhuh .
    Ohhhh Naam? Bijke? Ik hoop dat die nog een beetje puppig is als wij langskomen!
    pi_81751390
    Oh, waarom heb ik dit gemist?
    Ga morgen gauw lezen.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_81751576
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 15:38 schreef oh-oh het volgende:

[..]

OMG geniale namen
    Bacon , Bacon, Big en Big
    Ik had hem niet eens door!
    Heel goed!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_81751639
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 20:05 schreef sigme het volgende:
    't Gaat erg goed met de varkjes. Ze zijn tevreden en blij, wroeten en knorren. Dagelijks twee kruiwagens gemaaid lang gras en een kleine kilo krachtvoer. Ze vreten ons nog arm, dat wel. Daar moeten we nog wat op verzinnen denk ik. Voederbieten ofzo.
    Tuinafval, etensafval, slachtafval.
    pi_81751652
    Wat een leuke varkjes!
    Ik heb bij mijn slager eens gevraagd of ik daar wat mee zou kunnen, maar hij raadde (ried) het af. Als ik gewone varkens neem, kan ik ze maar kort houden. Als ik ze langer houd, bijvoorbeeld tot van hun vel een jas gemaakt kan worden, zijn ze te zwaar en te vet om het vlees om te slachten en te eten.

Je zet me weer aan het denken!
    pi_81751692
    "Never trust a man with a pig farm"

Wel heel tof Sigme, ik wil over 5 jaar ofzo ook kippetjes en 2 varkens in m'n tuin/land rond hebben lopen
    pi_81752252
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 03:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tuinafval, etensafval, slachtafval.
    Voor zover geschikt krijgen ze dat ook. 't Zet geen zoden aan de dijk - ze vreten ons nog steeds arm.
    Een van de volgende project is dat we (we = liefste) een trog maken, zodat we ze slobber kunnen voeren. Gekookte oude aardappels bijvoorbeeld. Vinden ze gewéldig - maar nu stroomt het kooknat op de grond en dat is sund. Wel lekker makkelijk koken, met aarde en al eraan.
      zaterdag 22 mei 2010 @ 06:31:52 #92
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_81752270
    Wat ontzettend gaaf.

Ik wou dat ik de ruimte had, dan zou ik het ook doen.

---> CUL
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_81755426
    Als ik de ruimte had, zou ik het ook doen. Ooit, een boerderijtje, paarden, geiten, varkentjes, kippen, honden...
      zaterdag 22 mei 2010 @ 11:48:08 #94
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_81756018
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 06:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor zover geschikt krijgen ze dat ook. 't Zet geen zoden aan de dijk - ze vreten ons nog steeds arm.
    Een van de volgende project is dat we (we = liefste) een trog maken, zodat we ze slobber kunnen voeren. Gekookte oude aardappels bijvoorbeeld. Vinden ze gewéldig - maar nu stroomt het kooknat op de grond en dat is sund. Wel lekker makkelijk koken, met aarde en al eraan.
    Hoe lang moet je ermee doen voordat je ze kan slachten?
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_81758173
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 11:48 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Hoe lang moet je ermee doen voordat je ze kan slachten?
    Anderhalf ŕ twee jaar. En daarna groeien ze nog wel een half jaar een beetje door. Ze zijn nu nog net geen jaar oud.
    pi_81758886
    Denk je niet dat je er teveel aan gehecht zult raken? Heb het idee dat je met varkens meer een band krijgt dan met schapen o.i.d.
    pi_81766257
    Tsja, dat hechten is een risico. Ik probeer natuurlijk niet zóveel te hechten aan de varkjes dat ik ze niet kan slachten. Op dit moment beknijp ik ze af en toe, om te voelen hoe dit de ham is. Nog te klein, nog te klein.
    pi_81766699
    Oh, wat een geweldig topic sigme. En wat een leuke beesten! Zo te horen/zien zijn je varkentjes bij jullie in de varkenshemel!

Ongegeneerde TVP dus.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_81780161
    Wij hadden thuis vroeger troggen van halve gresbuizen, die rondom in rechthoekig beton gestort waren.

Is er niks te regelen met een of meer restaurants in de buurt? Ik weet niet of het nog mag, maar vroeger werd etensafval van restaurants opgehaald en, na koken, aan varkens gevoerd.
    Of groenteboeren of supermarkten uit de buurt?
    Als jij het ophaalt, kost het hen geen geld om af te voeren.

Oh en wat krachtvoer betreft: ik zag in Denemarken mengsels van graan en erwten op akkers staan, iets wat ik uit Nederland niet kende. Desgevraagd zei een boer, dat dat gemaaid wordt en als krachtvoer dient.

Nederland is 's werelds grootste importland voor soja, dus wij gebruiken gewoon sojaschroot als krachtvoer. Met de bijbehorende problemen in zowel export- als importland.
      zondag 23 mei 2010 @ 07:14:24 #100
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81782074
    We gaan hier een soortgelijke trog maken, maar dan met een gehalveerde pvc-pijp.
    Etensafval mag niet meer naar de varkens, dat kan ziektes overbrengen.

We gaan zeker nog een en ander experimenteren met het krachtvoer, maar voorlopig doen we het wel even met gekocht voorgemixt voer (soort muesli) en varkensbrokken, want er zijn zóveel andere dingen te doen..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')