Notorious lijkt zich wel te redden met z'n voorpootje. Het wordt niet slechter, misschien zelfs wel een klein beetje beter. Het is sowieso een lastig varken, veel schuwer dan de anderen en laat zich makkelijk van het vreten verjagen.
Gisteren bij een varkensbezoekje had er eentje een raar ding aan z'n achterwerk hangen. Bij nader inzien
uit z'n achterwerk hangen. Met behulp van een kluit droog gras heb ik het hangende ding en het varken van elkaar gescheiden en het wormvormig aanhangsel van dichtbij bekeken. Zo'n 25cm lang, bleekroze met een rooiïge streep in de lengte en aan beide uiteinde scherpgepunt en het leefde. Een spoelworm. Nader onderzoek leert dat spoelwormeninfectie onvermijdelijk is. Ontwormen kan, maar moet dan wel heel vaak en met lelijk gif. Varkens worden zelden ziek van de wormen, het levert wel economische schade op omdat er in de lever vlekken komen. We hebben besloten om de scharrelvarkens toch maar zo gifvrij mogelijk te houden; als er een ziek wordt kunnen we dan ingrijpen.
Ondertussen heb ik eergister wél de schapen weer eens met smerig gif behandeld. Oneerlijk strijd: zij worden ingesprayd met vies gif en ik bescherm mijzelf met regenpak & handschoenen & beschermkap.. Maar schapen met luizen is ook niet zowat. Het vorige gif was ietwat over de datum en had wel 80% van de luizen gedood. Maar ja, 20% resterende luis is ook teveel.
Nu zit er neocidol op, het ontzettende goede allesdodende breedspectrum gif dat werkelijk alles met meer dan 4 poten onmiddelijk dood laat neervallen. Sorry mieren, spinnen, bijen

.
Morgen komt iemand drie schapen halen, onze schaapscheerder wil wel wat vers bloed in zijn eigen kudde en wij willen er eigenlijk een paar kwijt. Onder andere om de infectiedruk te verminderen. Vlees hebben we niet nodig, dus hebben we hem gevraagd of hij ze wou hebben.