Een van de schapen pinkelde wat, daarom heb ik ze gister bijeengedreven en hun klauwtjes bijgesneden. Dat is voor schapen zoiets als naar de tandarts gaan: het is eng, het doet soms pijn en het is voor hun eigen bestwil.
Bij het een voor een in handen hebben van de schapen zag ik dat de luizen hadden. Schapenluizen.
![]()
Schapenluizen zijn nogal grote beesten; zeg maar zo groot als een volgezogen teek. We hebben nooit eerder luizen gehad, maar ik had ze wel eens eerder gezien, dus ik wist wat het was.
Vandaag de schapen daarom opnieuw gevangen, flink klem gezet tegen elkaar, natgespoten met water (vinden ze niet leuk). Ze staan klem zodat ze niet kunnen schudden: een nat schaap schudt zich uit als een hond, en door de vette wol zijn ze dan ook zo weer droog. Maar goed, flink nat dus. En daarna een antiparasietenmiddel over ze uitgegoten. Als het goed is zijn ze daarmee nu weer luisvrij en in een keer ook voor zes weken beschermd tegen maden. Alleen is het nog geen madenweer,
En dan de varkens. Hun weide schiet mooi op! De omheining is klaar, de boompjes zijn eruit, en het hok is voor een belangrijk deel af.
Eerst een betonvloer gestort:
![]()
En daarna een muurtje gemetseld:
![]()
Muur is één meter hoog.
Dak moet er nog op, dat zou komende week moeten lukken. En ergens daarna moeten dus de varkentjes hierheen gebracht worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-04-2010 16:27:15 ]