abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78658181
Ik heb een Italiaanse vriendin in oktober 1500 euro geleend. Ze ging verhuizen en had daarvoor geld nodig maar haar werkgever wilde het haar niet voorschieten. Ze zat allang met de wens te gaan verhuizen en had een mooi nieuw huis gevonden en dus heb ik haar het geld geleend.

Ze had me beloofd me het geld in januari terug te zullen geven. Ik heb bij het overmaken van het geld een documentje opgesteld waarin staat dat ik haar 1500 euro heb geleend en dat zij dat voor 1 februari aan mij moest terugbetalen. Dit is door ons beiden ondertekend.

In januari had ik het geld nog niet terug, en in februari ook niet. De laatste keer dat ik haar sprak was 2 weken terug, toen ze me beloofde dat het allemaal snel rond zou zijn. Niets meer van gehoord.

Ik heb het geld niet direct nodig maar over een paar maanden dus wel.

Heb ik het met zelf opgestelde documentje een poot om op te staan? In het document staat niet vermeld wat er gebeurt als ze me niet voor 1 februari terugbetaalt, alleen dat ze het op die datum moet hebben terugbetaald.

Verder is er wellicht een bijkomende complicatie, ze had op dat moment problemen met haar rekening en heeft me het geld over laten maken op de rekening van een vriendin van haar van wie ze toen het geld heeft gekregen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_78658314
tvp
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:09:20 #3
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_78658333
ik denk dat je na je geld kan fluiten.. nja sterker nog weet het wel zeker s6 ermee
pi_78658451
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:07 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb een Italiaanse vriendin in oktober 1500 euro geleend. Ze ging verhuizen en had daarvoor geld nodig maar haar werkgever wilde het haar niet voorschieten. Ze zat allang met de wens te gaan verhuizen en had een mooi nieuw huis gevonden en dus heb ik haar het geld geleend.

Ze had me beloofd me het geld in januari terug te zullen geven. Ik heb bij het overmaken van het geld een documentje opgesteld waarin staat dat ik haar 1500 euro heb geleend en dat zij dat voor 1 februari aan mij moest terugbetalen. Dit is door ons beiden ondertekend.

In januari had ik het geld nog niet terug, en in februari ook niet. De laatste keer dat ik haar sprak was 2 weken terug, toen ze me beloofde dat het allemaal snel rond zou zijn. Niets meer van gehoord.

Ik heb het geld niet direct nodig maar over een paar maanden dus wel.

Heb ik het met zelf opgestelde documentje een poot om op te staan? In het document staat niet vermeld wat er gebeurt als ze me niet voor 1 februari terugbetaalt, alleen dat ze het op die datum moet hebben terugbetaald.

Verder is er wellicht een bijkomende complicatie, ze had op dat moment problemen met haar rekening en heeft me het geld over laten maken op de rekening van een vriendin van haar van wie ze toen het geld heeft gekregen.
Dit riekt naar je reinste oplichting :-)
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:11:49 #5
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_78658502
Geld uitlenen aan vrienden...
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_78658503
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:09 schreef donthate het volgende:
ik denk dat je na je geld kan fluiten.. nja sterker nog weet het wel zeker s6 ermee
Of er voor fluiten ?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:17:15 #7
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78658900
Oei... dat is dus geen echte vriendin. Ik weet niet of je met je document ergens komt, maar ik zou haar serieus stalken totdat je je geld hebt. Bel haar op, ga elke dag langs, eis op alle mogelijke manieren dat je het terugkrijgt!
pi_78658926
Geen probleem, gewoon wekelijks in natura uit laten betalen het komende jaar.

Of is ze verhuisd naar Italie?
pi_78658962
De vraag is hoever je voor dat geld wil gaan.
Als dat document in orde is dan zal de rechter je gelijk geven.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:21:05 #10
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_78659146
Is het geen mogelijkheid om haar te vertellen dat je je anders gedwongen ziet de vordering over te doen aan een schuldeiser?
Life is what you make it.
pi_78659210
Heb je haar op zijn minst wel mogen neuken?
Kom je hier vaker, of loop je stage?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:23:07 #12
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_78659290
Maffia.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_78659619
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:21 schreef Schanulleke het volgende:
Is het geen mogelijkheid om haar te vertellen dat je je anders gedwongen ziet de vordering over te doen aan een schuldeiser?
TS is al schuldeiser.
pi_78659818
Wees blij met dat documentje.. Ik heb datzelfde met een familielid + halve bedreigingen als ik er werk van maak, maar dan voor ¤ 500,- en zonder document.. Tsjah, zo leer je mensen kennen .

Gewoon ff advies inwinnen bij de rechtswinkel.. Ook al schrijf je het op een servet, zolang het maar zwart op wit staat.
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_78661000
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:17 schreef Bassfly het volgende:
Geen probleem, gewoon wekelijks in natura uit laten betalen het komende jaar.

Of is ze verhuisd naar Italie?
Zij woont in Italië maar ze is van Zuid-Amerikaanse afkomst, ik weet eigenlijk niet zeker of ze ook al Italiaans staatsburger is. Ik heb het geld van mijn rekening in NL overgemaakt naar de rekening van haar vriendin in Italië.

Eerst vroeg ze me het via Western Union over te maken, dat heb ik geweigerd.

In dit documentje staat (in het Italiaans): "Door middel van dit document wordt vastgesteld dat (naam vriendin) woonachtig op (adres vriendin) 1500 euro heeft geleend van (JohnDDD), woonachtig op (adres JohnDDD). Dit bedrag zal zo snel mogelijk maar in elk geval niet na 1 februari 2010 worden terugbetaald."

Daaronder staan datum, naam en handtekening van allebei.

Ik ken haar nu anderhalf jaar en heb haar leren kennen als iemand die in persoonlijke kring zeker als het om relaties gaat gemakkelijk leugentjes vertelt, maar een oplichtster lijkt ze me zeker niet.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:49:16 #16
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_78661125
Je HAD gewoon een dure hoer als vriendin! Fluiten naar je centen vriend!
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_78662480
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:46 schreef JohnDDD het volgende:
Eerst vroeg ze me het via Western Union over te maken, dat heb ik geweigerd.
HIer haak ik af. TS is of een erg slechte trol of verschrikkelijk naief (in dat laatste geval, mag ik dan ook een italiaanse vriendin van je zijn??)
  dinsdag 2 maart 2010 @ 23:26:17 #18
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78663337
De vraag is meer of je de situatie eerst nog als vrienden wilt oplossen. Als dat geen issue meer voor je is, dan kun je je geld vrij makkelijk terugvorderen. De "complicatie" lijkt me geen juridisch probleem.

Je hoeft het niet te doen omdat je al een termijn in het contract hebt gesteld, maar ik zou haar nog één keer (schriftelijk) aanmanen om het geld voor een bepaalde datum over te maken. Zet er ook bij dat je vanaf die datum de wettelijke rente gaat rekenen (hoewel je dat technisch al vanaf 1 februari kan, wil dat nog wel eens afschrikken/helpen).

Als je op die datum je geld nog niet hebt, dan dagvaard je haar gewoon. Grote kans dat ze niet in het geding verschijnt, waardoor je vordering automatisch toegewezen wordt. En met dat vonnis kun je gewoon beslag laten leggen en zo, ook in Italië.

Wil er wel even bij zeggen dat ik geen deskundige op het gebied van internationaal privaatrecht ben.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_78663536
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:26 schreef Dr_Strangelove het volgende:
De vraag is meer of je de situatie eerst nog als vrienden wilt oplossen. Als dat geen issue meer voor je is, dan kun je je geld vrij makkelijk terugvorderen. De "complicatie" lijkt me geen juridisch probleem.

Je hoeft het niet te doen omdat je al een termijn in het contract hebt gesteld, maar ik zou haar nog één keer (schriftelijk) aanmanen om het geld voor een bepaalde datum over te maken. Zet er ook bij dat je vanaf die datum de wettelijke rente gaat rekenen (hoewel je dat technisch al vanaf 1 februari kan, wil dat nog wel eens afschrikken/helpen).

Als je op die datum je geld nog niet hebt, dan dagvaard je haar gewoon. Grote kans dat ze niet in het geding verschijnt, waardoor je vordering automatisch toegewezen wordt. En met dat vonnis kun je gewoon beslag laten leggen en zo, ook in Italië.

Wil er wel even bij zeggen dat ik geen deskundige op het gebied van internationaal privaatrecht ben.
Bedankt, dit is een erg nuttig antwoord.

Ik wil het graag als vrienden oplossen, maar ik ken haar nog niet lang en dus ga ik zelf uiteindelijk wel voor: als mijn geld op is (heb in één keer een wat geld voor het hele jaar gekregen) en ik het nodig heb, wil ik het dus wel terugzien en anders zal ik er inderdaad werk van maken.
pi_78663651
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:10 schreef anboni het volgende:

[..]

HIer haak ik af. TS is of een erg slechte trol of verschrikkelijk naief (in dat laatste geval, mag ik dan ook een italiaanse vriendin van je zijn??)
In Italië zijn dat soort dingen nog wel redelijk gebruikelijk. Zij had op dat moment naar eigen zeggen een of ander probleem met haar rekening waardoor ze het niet op haar eigen rekening kon ontvangen. Western Union kwam voor mij sowieso niet goed uit omdat ik in de UK zit en ik niet eerst het geld wilde hoeven omwisselen. Verder leek het me qua verhalen over WU ook geen goed plan. Uiteindelijk heeft ze dus wel toegestemd met de betaling op de rekening van die vriendin.

(Had trouwens ook nog wat voeten in aarde, heb zelf nog een godsgruwelijke moeite moeten doen om een BIC-code te vinden bij die IBAN code, in Italië hebben ze daar nog nooit van gehoord)
  dinsdag 2 maart 2010 @ 23:41:09 #21
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_78664077
Waarschijnlijk dat ik je woorden in het verkeerde perspectief plaats, maar je hebt een godsgruwelijke moeite moeten doen om haar 1500 euro te geven, je kent haar nog niet lang, je hebt haar nu al twee weken niet meer gesproken, en van hetgeen wat op papier staat weet je niet in hoeverre het rechtsgeldig is.
Oh, en ze vertelt gemakkelijk kleine leugentjes in relationele sfeer.

Er zal vast een hele goede reden voor zijn dat je het toch hebt gedaan, en die hoef je hier van mij niet te melden, maar laat ik zeggen dat ik waarschijnlijk niet de enige ben die in jouw situatie niet onvoorwaardelijk dezelfde keuzes zou hebben gemaakt als jij...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_78665476
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:27 schreef jeroen25 het volgende:
TS is al schuldeiser.
Schanulleke doelt waarschijnlijk op een schuldeiser die beschikt over ietwat doorslaggevender, dan wel steekhoudender argumenten.
pi_78665737
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:15 schreef Treinhomo het volgende:
Schanulleke doelt waarschijnlijk op een schuldeiser die beschikt over ietwat doorslaggevender, dan wel steekhoudender argumenten.
Als TS kiest voor cessie dan heeft degene die de vordering koopt geen betere of slechtere argumenten dan TS.
Hoogstens is een ander vasthoudender dan TS (wil zijn) bij het innen van de schuld .
pi_78665905
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:23 schreef jeroen25 het volgende:
Als TS kiest voor cessie dan heeft degene die de vordering koopt geen betere of slechtere argumenten dan TS.
Hoogstens is een ander vasthoudender dan TS (wil zijn) bij het innen van de schuld .
'Doorslaggevend' en 'steekhoudend' bedoelde ik letterlijk.
Oftewel; tussen de regels door laten doorschemeren dat je de vordering uit handen hebt gegeven aan een partij die een flinke portie lichamelijk geweld niet schuwt.
(en da's tevens hoe ik de oorspronkelijk post van Schanulleke interpreteer.
Maar het zou ook mijn zieke inborst kunnen zijn die me parten speelt, in deze...)
pi_78666008
Je bedoelt Johnny's Incasso?
pi_78666107
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:33 schreef jeroen25 het volgende:
Zoiets ja.
Ik zou er alleen minder spelfouten aan vuil maken. Mij teveel moeite...
pi_78666233
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:33 schreef jeroen25 het volgende:
Ik dacht eerder aan Big Frank

[ Bericht 6% gewijzigd door r_one op 03-03-2010 00:51:24 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 3 maart 2010 @ 00:45:54 #28
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_78666254
1 - Bwhahahaha. Je bent gebruikt.
2 - Overmaken vanuit Italië kan even duren. Iets van 3 weken duurde het bij mij.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_78671237
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:41 schreef HenryHill het volgende:Er zal vast een hele goede reden voor zijn dat je het toch hebt gedaan, en die hoef je hier van mij niet te melden, maar laat ik zeggen dat ik waarschijnlijk niet de enige ben die in jouw situatie niet onvoorwaardelijk dezelfde keuzes zou hebben gemaakt als jij...
Beh ze vroeg me erom, ik beschouw haar als een vriendin en daarom vond ik dat ik geen nee kon zeggen.
  woensdag 3 maart 2010 @ 12:21:57 #30
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_78676685
ene meneer Teeuwen had hier wel een paar uitspraken over gedaan die hout sneden, of beter gezegt, snijden....

Enigeverschil is dat de ene wat duurder is dan de ander....

We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_78681364
Huur een advocaat in of laat het haar in natura terug betalen.

Slotje.
pi_78681531
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Huur een advocaat in of laat het haar in natura terug betalen.

Slotje.
Ik las "Sletje"
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_78681674
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:11 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik las "Sletje"
Tja je leest waar je aan denkt he.

Mwhuhaha.. *ahem*.
Maar goed zij leent 1500 euro en geeft niks terug.. tja.. ik blijf bij wat ik schreef.

dus sle..slotje.
pi_78682522
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:32 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

In Italië zijn dat soort dingen nog wel redelijk gebruikelijk. Zij had op dat moment naar eigen zeggen een of ander probleem met haar rekening waardoor ze het niet op haar eigen rekening kon ontvangen.
Ik heb nog een mailtje in mijn inbox uit Nigeria waar je 10 miljoen mee kunt verdienen, je hoeft alleen maar even je bankrekeningnummer, handtekening en een kopietje van je paspoort te mailen. Zal ik hem even aan je doorsturen?

Serieus, je bent wel erg naief hoor. Je kent haar nu anderhalf jaar, dus toendertijd kende je haar een jaar en wist je dat ze leugenachtig was en dan geef je haar 1500 euro? En hoe werkt dat precies dat zij in Italie woont, uit Zuid-Amerika komt, jij in Engeland woont en jullie vrienden zijn? Op wat voor manier ben je dan vrienden eigenlijk, dat je vond dat je geen nee kon zeggen tegen haar?
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 15:26:14 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_78684718
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:33 schreef thomaster het volgende:

[..]

Ik heb nog een mailtje in mijn inbox uit Nigeria waar je 10 miljoen mee kunt verdienen, je hoeft alleen maar even je bankrekeningnummer, handtekening en een kopietje van je paspoort te mailen. Zal ik hem even aan je doorsturen?

Serieus, je bent wel erg naief hoor. Je kent haar nu anderhalf jaar, dus toendertijd kende je haar een jaar en wist je dat ze leugenachtig was en dan geef je haar 1500 euro? En hoe werkt dat precies dat zij in Italie woont, uit Zuid-Amerika komt, jij in Engeland woont en jullie vrienden zijn? Op wat voor manier ben je dan vrienden eigenlijk, dat je vond dat je geen nee kon zeggen tegen haar?
Dat is een beetje mosterd na de maaltijd, en TS heeft er ook niet zoveel aan.

Is TS al naar een juridisch loket of zo geweest?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:31:13 #36
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_78684915
tvp
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_78685870
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:33 schreef thomaster het volgende:
Ik heb in Italië gewoond. In die tijd dat ik daar woonde zagen we elkaar regelmatig, meerdere keren per week. Verder had ze me bij haar thuis uitgenodigd en ben ik toen ik al in Engeland woonde vlak voor dat ze me om een lening vroeg een aantal dagen bij haar blijven logeren.

P.S. In seks ben ik niet geïnteresseerd.
pi_78686710
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat is een beetje mosterd na de maaltijd, en TS heeft er ook niet zoveel aan.

Is TS al naar een juridisch loket of zo geweest?
Mosterd na de maaltijd, maar wel een wijze levensles voor het geval hij het zelf nog niet doorhad.
pi_78688820
Ik kan me voorstellen dat je juridische stappen overweegt. Daarbij is zeer de vraag of Nederlands recht überhaupt van toepassing is en of de Nederlandse rechter bevoegd is.

Jouw vriendin (gedaagde) heeft de Italiaanse nationaliteit en is woonachtig in Italië. Zelf woon je in Groot-Brittannië. Het contract bepaalt niets over eventuele recht- en forumkeuze en is opgesteld in het Italiaans.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat een procedure gevoerd dient te worden voor de bevoegde Italiaanse rechter en de zaak behandeld wordt naar Italiaans recht. Buiten deze gecompliceerde situatie overstijgen de juridische kosten in dat geval ruimschoots de € 1.500,= welke je niet integraal zal kunnen verhalen op jouw vriendin.

Met de informatie die je hebt gegeven ziet het ernaar uit dat je je verlies moet nemen indien minnelijke pogingen niet resulteren in betaling door haar.
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:23:18 #40
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78692621
Als je zelf het contract heb opgesteld en niet ermee naar een notaris bent gegaan, ben je basically screwed. Ik heb dat ook gedaan namelijk. Wel met een kleiner bedrag maar goed, naar mijn geld kon ik mooi fluiten, want zelf een contractje opstellen is gewoonweg niet genoeg. En dat zal nog gecompliceerder worden omdat zij in Italië woont en jij in UK. Niet meer doen dus!!
Geek is the new Chique
pi_78693315
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:48 schreef Centric het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je juridische stappen overweegt. Daarbij is zeer de vraag of Nederlands recht überhaupt van toepassing is en of de Nederlandse rechter bevoegd is.

Jouw vriendin (gedaagde) heeft de Italiaanse nationaliteit en is woonachtig in Italië. Zelf woon je in Groot-Brittannië. Het contract bepaalt niets over eventuele recht- en forumkeuze en is opgesteld in het Italiaans.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij dat een procedure gevoerd dient te worden voor de bevoegde Italiaanse rechter en de zaak behandeld wordt naar Italiaans recht. Buiten deze gecompliceerde situatie overstijgen de juridische kosten in dat geval ruimschoots de � 1.500,= welke je niet integraal zal kunnen verhalen op jouw vriendin.

Met de informatie die je hebt gegeven ziet het ernaar uit dat je je verlies moet nemen indien minnelijke pogingen niet resulteren in betaling door haar.
Waarom kan ik die gerechtelijke kosten niet op haar verhalen als zij veroordeeld zou worden tot terugbetaling van de schuld? Ik ben zelf overigens officieel woonachtig in NL maar studeer tijdelijk in de UK en woon daar inderdaad ook, maar ben ingeschreven in NL.

Waarom zou mijn documentje niet geldig zijn, het is toch door beiden ondertekend? Gebeurde dat vroeger ook niet vaak, dat mensen een schuldbekentenis ondertekenden bij een lening tussen mensen onderling?

Verder vraag ik me af of de mensen die hier zo hard lopen te schreeuwen dat ik stom ben geweest en mijn geld kwijt ben zelf dan hun vriendin een NEE hadden verkocht. Dan is je vriendschap toch meteen naar de kloten? (Dat is ie nu ook maar goed dat had ik niet kunnen weten).
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:50:09 #42
291167 OMGitsNoelle
pi_78693602
Lieve John: als jouw vriendschap naar de klote gaat omdat jij haar geen ¤1,500 wilt lenen, dan is het geen vriendschap.

En: tegenwoordig werkt het niet meer zo dat je zomaar zelf een documentje kan maken met handtekening, dat het dan geldig is. Dat moet je doen bij een notaris...

EDIT: als een vriend/vriendin van mij verwacht dat ik ze zomaar (zoveel) geld leen, en ik dan nee zeg en ze vervolgens boos worden, dan mag je mooi uit mijn leven wandelen. Ik geef je nog 5 euro mee voor een lunchpakketje.
Geek is the new Chique
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:55:34 #43
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78693808
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:50 schreef OMGitsNoelle het volgende:

En: tegenwoordig werkt het niet meer zo dat je zomaar zelf een documentje kan maken met handtekening, dat het dan geldig is. Dat moet je doen bij een notaris...

Toch is dit wel het geval. En zelfs een documentje hoeft niet; een mondelinge overeenkomst is ook geldig (alleen vaak wat lastig te bewijzen als de wederpartij liegt).

Het zou ook wat zijn als ik elke keer als ik een overeenkomst sluit naar de notaris zou moeten.
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:58:41 #44
291167 OMGitsNoelle
pi_78693931
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:55 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Toch is dit wel het geval. En zelfs een documentje hoeft niet; een mondelinge overeenkomst is ook geldig (alleen vaak wat lastig te bewijzen als de wederpartij liegt).

Het zou ook wat zijn als ik elke keer als ik een overeenkomst sluit naar de notaris zou moeten.
Laat me het dan wat beter uitleggen: als vriendin van TS ontkent dat het haar handtekening is (dus liegt) heeft hij geen poot om op te staan. Is mij ook gebeurd.
Geek is the new Chique
pi_78694291
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:42 schreef JohnDDD het volgende:
Verder vraag ik me af of de mensen die hier zo hard lopen te schreeuwen dat ik stom ben geweest en mijn geld kwijt ben zelf dan hun vriendin een NEE hadden verkocht. Dan is je vriendschap toch meteen naar de kloten? (Dat is ie nu ook maar goed dat had ik niet kunnen weten).
Nu even voor alle duidelijkheid was/is het een vriendin of je vriendin? Bij je kan ik me het nog een beetje voorstellen, maar bij een vriendin zou ik het niet doen tenzij ik donders goed wist hoe het zou lopen en dan hoefde er ook geen contractje bij te komen.

en verder:
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:50 schreef OMGitsNoelle het volgende:
als jouw vriendschap naar de klote gaat omdat jij haar geen ¤1,500 wilt lenen, dan is het geen vriendschap.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:09:13 #46
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_78694395
Ik weet niet of je perse naar een notaris had gemoeten.
Was misschien wel handig geweest om een regeltje toe te voegen dat Nederlands recht wordt gehanteerd en een eventuele zaak voor Nederlandse rechtbank wordt uitgevochten. (Ik kom dat op Amerikaanse sites nogal eens tegen).

Ik hoop dat je vriendin snel haar zaakjes op orde heeft zodat ze je alsnog kan terugbetalen.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:10:13 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78694430
ik zou haar opzoeken en haar schaambeen breken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_78694709
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:31:47 #49
291167 OMGitsNoelle
pi_78695409
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:10 schreef zoalshetis het volgende:
ik zou haar opzoeken en haar schaambeen breken.
tee-hee
Geek is the new Chique
pi_78696632
Beh deze meid had al 2 maanden de termijn van het huurcontract overschreden en dreigde op straat te worden gezet. Ze had net een ander huis gevonden maar kon de verhuizing dus niet betalen. Ze heeft me gezegd dat als ze het geld niet zou krijgen dat ze dan niet kon verhuizen en dan misschien geen plek meer had om te wonen. Bovendien zei ze dat ze me in december of januari terug kon betalen met haar dertiende maand en die van haar moeder. Het zat mij ook niet helemaal lekker maar als het opnieuw gebeurt zou ik waarschijnlijk weer hetzelfde doen, je wilt iemand toch uit de brand helpen...
pi_78697266
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:56 schreef JohnDDD het volgende:
Beh deze meid had al 2 maanden de termijn van het huurcontract overschreden en dreigde op straat te worden gezet. Ze had net een ander huis gevonden maar kon de verhuizing dus niet betalen. Ze heeft me gezegd dat als ze het geld niet zou krijgen dat ze dan niet kon verhuizen en dan misschien geen plek meer had om te wonen. Bovendien zei ze dat ze me in december of januari terug kon betalen met haar dertiende maand en die van haar moeder. Het zat mij ook niet helemaal lekker maar als het opnieuw gebeurt zou ik waarschijnlijk weer hetzelfde doen, je wilt iemand toch uit de brand helpen...
Ik had hetzelfde gedaan hoor. Zonde dat (als het echt zo is) iemand je goeed vertrouwen zo schaadt...
  woensdag 3 maart 2010 @ 20:21:11 #52
291167 OMGitsNoelle
pi_78698153
quote:
Sorry maar dat is dan niet mijn probleem. Al is het een vriend/vriendin, ze zoeken het maar bij familie of partners. Ik ga ze geen geld lenen, misschien ook omdat ik het toentertijd ook heb gedaan en achteraf spijt heb. Ik heb ervan geleerd. Ik hoop in de eerste plaats dat je gewoon je geld terug krijgt en in de tweede plaats, mocht je het niet krijgen, dat je ervan geleerd hebt.
Geek is the new Chique
pi_78698441
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:21 schreef OMGitsNoelle het volgende:

[..]

Sorry maar dat is dan niet mijn probleem. Al is het een vriend/vriendin, ze zoeken het maar bij familie of partners. Ik ga ze geen geld lenen, misschien ook omdat ik het toentertijd ook heb gedaan en achteraf spijt heb. Ik heb ervan geleerd. Ik hoop in de eerste plaats dat je gewoon je geld terug krijgt en in de tweede plaats, mocht je het niet krijgen, dat je ervan geleerd hebt.
Ik krijg het denk ik wel hoor, en anders zorg ik wel dat ik het krijg.
pi_78699092
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:26 schreef JohnDDD het volgende:
That sounds dark and twisted... TVP voor de maffiapraktijken

ik hoefde al geen tvp meer te plaatsen
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:40:10 #55
291167 OMGitsNoelle
pi_78703023
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:26 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Goedzo, iig succes ermee.
Geek is the new Chique
pi_78703081
Bedankt.
pi_78703661
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:07 schreef picodealion het volgende:

[..]

Ik had hetzelfde gedaan hoor. Zonde dat (als het echt zo is) iemand je goeed vertrouwen zo schaadt...
Zorg in elk geval dat haar moeder ook van de deal op de hoogte is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:49:32 #58
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78703758
quote:
ingepalmd, ingepakt, aan je taas getrokken en een ervaring rijker.

een ervaring die hopelijk meer waard is dan deze lousy 1500 euro. denk overigens wel dat je het geld ooit terug gaat zien. want 1500 euro lenen, wekt ook wel wat medelijden. zelfs voor de geharde oplichster.
  donderdag 4 maart 2010 @ 12:43:43 #59
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78726488
Ik krijg ook nog dik 800 (als het eerder geen 900 is) euro van m'n Turkse ex!
Ook niks meer van gehoord...

En als ik begon aan te dringen via mail of brief liet ze niks weten, ook termijnen liepen gewoon voorbij.
Pas bij een dreigement pikante foto's online te zetten als ze niet zou terug betalen kreeg ik een reactie via email dat ze mij had aangegeven bij de politie wegens chantage!
En als ik aan zou dringen dat ze dan een advocaat in Nederland zou inschakelen

Briljant... madam kan niet eens de tijd en moeite nemen om mij mijn geld terug te betalen maar wel de moeite nemen om allerlei instanties in te schakelen om maar niet te hoeven terug te betalen, gedurende de relatie was ze ook al zo: waarom iets makkelijk doen als het ook moeilijk kan!

Die lui op dat politiebureau moeten wel gelachen hebben:
Agentje "Ooh dus u beweerd dat u gechanteerd wordt door uw ex uit Nederland"
Zij "Ja"
Agentje "En waarom dan wel"
Zij "Ja ik moet hem nog geld terug betalen"
Agentje waarschijnlijk " "

Als reactie op haar mail heb ik maar gestuurd dat ik alle documentatie van de aanklacht tegemoet zie.
En dat ik de foto's maar niet online zet want ik geen zin heb in alle heisa en het liefst ook niet eens een aanklacht want dan moet ik er alleen maar tijd en moeite insteken in een bodemloze put!
Heb haar vermeld dat dat de laatste keer is dat ik er iets over gehoord en gemerkt heb. Heb haar gefeliciteerd met de 800 euro die ik waarschijnlijk toch niet meer terug zie!
Ik heb haar laten weten dat ik graag van haar documentatie zou willen van de aanklacht en de annulering daarvan aangezien ik het geld nu toch niet meer terug kan krijgen (zonder bijna letterlijk slag of stoor) en dat ik haar anders een prettige droom wens!
En heb vermeld dat ze een dure hoer is!

Inmiddels 2 maanden later niks meer ervan gehoord, nu weet ik dat de post vanuit Turkije nog uitgevonden moet worden maar het zal er wel op neer komen dat madam fijn kan dromen en 800+ euro rijker is door mij!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_78730740
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:43 schreef nils7 het volgende:
Inmiddels 2 maanden later niks meer ervan gehoord, nu weet ik dat de post vanuit Turkije nog uitgevonden moet worden maar het zal er wel op neer komen dat madam fijn kan dromen en 800+ euro rijker is door mij!
Hoogste tijd om die pics dus te posten!
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:57:22 #61
48120 nicoco
Drie keer links is ook rechts.
pi_78734077
ja! wij willen foto's! tevens tvp
  donderdag 4 maart 2010 @ 17:09:48 #62
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78737230
Heheheh zouden jullie wel willen hé
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 4 maart 2010 @ 18:20:34 #63
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_78740060
Niet om te zeuren, maar het is ook niet slim om met zoiets te gaan dreigen. Ook niet, of juist niet, als je helemaal gelijk hebt.
  donderdag 4 maart 2010 @ 18:34:33 #64
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78740560
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:20 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Niet om te zeuren, maar het is ook niet slim om met zoiets te gaan dreigen. Ook niet, of juist niet, als je helemaal gelijk hebt.
Dat weet ik ook wel alleen netjes vragen hielp niet
N/A
pi_78740645
Ik zou er naartoe gaan

Je kent er toch wel of is het een internet liefde?
  donderdag 4 maart 2010 @ 19:20:28 #66
3542 Gia
User under construction
pi_78742345
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
of is het een internet liefde?
Was ook mijn eerste gedachte.
Was gisteren, dacht ik, een item van op tv. Hoe dom kun je zijn!
  donderdag 4 maart 2010 @ 20:11:46 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78744850
Kwijt
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_78744883
Wat koste het per wip?
  donderdag 4 maart 2010 @ 21:25:26 #69
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78748517
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou er naartoe gaan

Je kent er toch wel of is het een internet liefde?
Nee heb er gestudeerd en in totaal zelfs een half jaar samengewoond
N/A
pi_78748555
Dan zou ik er sws naar toe gaan
  donderdag 4 maart 2010 @ 21:30:13 #71
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78748783
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan zou ik er sws naar toe gaan
En dan?
Kost me nog eens bijna 300 euro en een hotel waarschijnlijk... ze werkt niet en haar ouders hebben ook geen luis om dood te doen!
Dus als ze het nu al niet geeft dan ook niet vrees ik!
N/A
  donderdag 4 maart 2010 @ 21:33:57 #72
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_78748973
Nooit geld uitlenen aan vrienden en familie. Als je het wel doet, reken er dan niet op dat het terug komt.
I am not impressed by your performance
  donderdag 4 maart 2010 @ 21:35:49 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78749075
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:25 schreef nils7 het volgende:

[..]

Nee heb er gestudeerd en in totaal zelfs een half jaar samengewoond
ben jij ts?
of ben je gewoon zo'n ordinaire topic-piraat? zo'n vieze teek?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:06:51 #74
279329 GSP
pi_78750642
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ben jij ts?
of ben je gewoon zo'n ordinaire topic-piraat? zo'n vieze teek?
een teek?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:16:00 #75
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_78751030
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:06 schreef GSP het volgende:

[..]

een teek?
Parasiet, uitzuiger.
Life is what you make it.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:16:13 #76
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78751038
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:06 schreef GSP het volgende:

[..]

een teek?
u kent dat beestje niet? 6 poten. 8 poten. lime. parasiet.

ik als regelmatig verblijver in de bossen, met slechts een mes en touw, ken die teken erg goed.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:19:34 #77
279329 GSP
pi_78751206
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:16 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik als regelmatig verblijver in de bossen, met slechts een mes en touw, ken die teken erg goed.
Ik dacht dat je deze teek bedoelde

donderdag 4 maart 2010 @ 22:20:31 #78
279329 GSP
pi_78751257
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:16 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

U bent rambo?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:22:22 #79
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78751340
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:20 schreef GSP het volgende:

[..]

U bent rambo?
ik noem het overleven. jij mag je eigen fantasie hebben. ken je de natuur überhaupt een beetje?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:23:27 #80
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78751389
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:19 schreef GSP het volgende:

[..]

Ik dacht dat je deze teek bedoelde

[ afbeelding ]
vertroebeling van de geest. fastfood for the mind.
pi_78751417
Golddigger is de beste benaming
pi_78751424
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:43 schreef nils7 het volgende:
Ik krijg ook nog dik 800 (als het eerder geen 900 is) euro van m'n Turkse ex!
Ook niks meer van gehoord...
Wacht, je doet een exchangeprogramma in Turkije, papt aan met een griet en gaat vervolgens geld lopen uitlenen?

Heeft ze ook nog geprobeerd om met je naar Nederland te komen?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:26:09 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78751556
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Golddigger is de beste benaming
heb ik gedaan in arizona. golddigging. had mijn extra gevoelige detector bij me en ongeveer 200 gram goud gevonden.
pi_78751663
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:26 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

heb ik gedaan in arizona. golddigging. had mijn extra gevoelige detector bij me en ongeveer 200 gram goud gevonden.
Cool, heb je een reisverslag?
Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:29:31 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78751749
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:27 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Cool, heb je een reisverslag?
zoeker?
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:31:31 #86
279329 GSP
pi_78751876
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:22 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik noem het overleven. jij mag je eigen fantasie hebben. ken je de natuur überhaupt een beetje?
Niet in de zin van met enkel een slagermes en een schone onderbroek door de natuur trekken en overleven door het eten van insecten, water drinken uit een beekje en den aarsch vegen met een berkenblad.
pi_78751884
het wordt spannend! TVP
pi_78752022
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zoeker?
Nee, tenzij het mogelijk is om binnen een paar dagen 200 gram te vinden.
Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:34:57 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78752054
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:31 schreef GSP het volgende:

[..]

Niet in de zin van met enkel een slagermes en een schone onderbroek door de natuur trekken en overleven door het eten van insecten, water drinken uit een beekje en den aarsch vegen met een berkenblad.
lol@slagersmes. jij zou valeriaan nog verwarren met klein-vingerhoedskruid.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:36:03 #90
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78752104
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:34 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Nee, tenzij het mogelijk is om binnen een paar dagen 200 gram te vinden.
dagen?

ik heb in amerika gewoond. waren geen dagen.

maar ik had vette mazzel en ik wist iets van de frequentie van detectors af.
pi_78752317
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dagen?

ik heb in amerika gewoond. waren geen dagen.
Wat is ongeveer de opbrengst na een week zoeken?
Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:39:44 #92
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78752334
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:39 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wat is ongeveer de opbrengst na een week zoeken?
mazzel. en kennis van frequenties en detectors. tussen 5 en 20.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:39:54 #93
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78752342
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:24 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wacht, je doet een exchangeprogramma in Turkije, papt aan met een griet en gaat vervolgens geld lopen uitlenen?

Heeft ze ook nog geprobeerd om met je naar Nederland te komen?
Ze is hier zelfs 3x geweest (wat ik dus voorgeschoten heb voor haar... en madam wilde wel gerenommeerd vliegen, wat ik dus wel terug wil!) maar ze kon sowieso lastig wennen aan het tempo wat wij hebben... de Spanjaarden kennen "pocco pocco" maar de Turken pfoe (of het was alleen haar )
N/A
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:40:45 #94
279329 GSP
pi_78752392
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lol@slagersmes. jij zou valeriaan nog verwarren met klein-vingerhoedskruid.
Mijn favoriet is weegbree, ken je dat? Goed tegen brandnetels.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:42:50 #95
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78752516
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:40 schreef GSP het volgende:

[..]

Mijn favoriet is weegbree, ken je dat? Goed tegen brandnetels.
en of ik weegbree ken.

trouwens de stengels van brandnetels zijn getwijnd extreem sterk. je kan er zelfs een vuurboog mee aandraaien.
pi_78752528
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:39 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mazzel. en kennis van frequenties en detectors. tussen 5 en 20.
Hoeveel mazzel moet ik hebben om zo iets te vinden?

Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:44:02 #97
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78752573
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:43 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Hoeveel mazzel moet ik hebben om zo iets te vinden?

[ afbeelding ]
je mag nooit op die manier gaan zoeken, want dat betekent dat je het lot tart.

bovendien zal je zelden iemand vinden die weet waar je moet zoeken.
pi_78752643
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:39 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ze is hier zelfs 3x geweest (wat ik dus voorgeschoten heb voor haar... en madam wilde wel gerenommeerd vliegen, wat ik dus wel terug wil!) maar ze kon sowieso lastig wennen aan het tempo wat wij hebben... de Spanjaarden kennen "pocco pocco" maar de Turken pfoe (of het was alleen haar )
Blijkbaar zag je het ook wel een beetje aankomen. Ze is en studente en werkloos, 900 euro voor zo'n meisje is misschien een jaar aan huur, verwacht er maar niet al te veel van.
Greece
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:50:06 #99
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_78752850
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:45 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Blijkbaar zag je het ook wel een beetje aankomen. Ze is en studente en werkloos, 900 euro voor zo'n meisje is misschien een jaar aan huur, verwacht er maar niet al te veel van.
Nee ze betaalde 180 euro aan huur per maand... wat dr moeder betaalde... van d'r pa zag ze nooit wat enkel eens in de twee weken belde die gast en die was nog nooit op dr studentenkot geweest om te kijken (ze heeft helaas de aard van d'r vader).
Ze heeft altijd geroepen mijn inspanningen niet nodig te hebben, ondanks dat ze zelf het nooit zou kunnen betalen om hier heen te kunnen komen! Dus als ze het niet nodig had had ze het nog wel mooi over gehad maar niet dus
Daarom heb ik maar netjes dit gedaan naar d'r!
N/A
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:50:56 #100
279329 GSP
pi_78752885
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:42 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en of ik weegbree ken.

trouwens de stengels van brandnetels zijn getwijnd extreem sterk. je kan er zelfs een vuurboog mee aandraaien.
Ik was een keer in het bos, toen wilde ik een paardenbloem blazen, maar toen bleek het een persoon met heel dun haar te zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')